Mine spor N eskapader

For et par år siden valgte jeg at skippe mit Spor1 til fordel for spor N. Var det nu også det rigtige valg? Ja det synes jeg faktisk det var. Jeg har dog stadig min H0 bane hjemme, og det bliver der ikek ændret på. Spor N bliver kun til klubkørsel og N træf.

Jeg fandt en god klub SOVNK, via en rigtig god ven ( også tidligere spor1 kører) og sammen har vi fået opbygget og udviklet vores N interesse. Super fedt at have en og sparre med.

Opgraderet "fluesmækkergrassmaster"

 

Jeg har som så mange andre bygget mig en grassmaster af en fluesmækker. Jeg har dog ikke været voldsomt imponeret af den. Har lavet en yderligere men med 4,5v i stedet for de normale 3v. Det hjalp ikke meget.

En dag så jeg så en amerikansk gut der havde lavet en lidt mere "proff" udseende udgave. Den besluttede jeg mig for at gøre efter. https://www.youtube.com/watch?v=ZO1jrUL_PLU

Opbygning af min bane; Landsbyen

Der er endelig sket lidt mere på banen.

Lys i biler

Man kan selvfølgelig købe biler med lys i, men pris og udvalg er ikke optimalt i min verden.

Derfor er jeg selv gået i gang med at lave lys i forskellige biler. Oprindeligt ville jeg havee Faller car system på min bane. Det blev dog droppet da det gik op for mig hvor snævre sving min by ville få. Det ville derfor give en alt for urealistisk hastighed gennem byen.

Nyt lys i ældre lokomotiver

 

Jeg har i lang tid gået og syntes det var lidt ”øv”” med det fesne gullige lys i nogle af mine Märklin lokomotiver. Da jeg tilmed havde en lille plan om at ændre en af de røde Donnerbüchsen til en styrevogn. Så valgte jeg at tage en ”rod med LED´s – dag” Jeg lagde ud med at skifte lyset i et nyt DHG 500 lok. Fra fabrikkens side så det således ud:

 

Endnu et indlæg om patinering

Patinering er i den grad oppe i tiden. Märklin begynder mere og mere at levere sine modeller i patinerede versioner (i al fald i spor 1, men også i H0, og ja også i spor Z) Så er det kun et spørgsmål om man vil have fabrikspatinerede - og dermed ens vogne - eller om man vil have individuelt patinerede vogne. Ved at gøre det selv kan man variere graden af patineringen og dermed også gøre en stamme mere interessant.

Udskiftning af drev og få motivation igen

 

I forbindelse med en stigende frustration over min Märklins drev til min H0 bane. Var jeg på udkig efter et alternativ. Tanken om at skifte til servoer hele vejen rundt havde mange gange strejfet mig. Men med 21 drev, skulle der også købes 6 Sporskiftedecodere og 21 servoer. Bevares servoer koster ikke alverden. Men så skulle jeg også have dem monteret og tilpasset og programmeret ind i decoderene.

Tip til Märklin og Viessmann luftledning

Lidt kreativ tankegang var alt der skulle til for at komme på dette lille tip.

Jeg sad og skulle lave nogle tilpassede køretråde og var klar over at viessmann laver en speciel (og dyr!) tang til formålet. Så jeg prøvede med en spidstang med runde kæber, men diameteren på øjerne blev for stor.

Så prøvede jeg med to små søm - og det virkede faktisk. jeg lavede det først på selve pladen, men kort efter en på et stykke træ så jeg kan tage den med hen hvor jeg nu arbejder med luftledningen.

Billederne siger næsten det hele, men here goes:

Min Spor-1 blog

Lidt forhistorie:

 

omlakering af vogne

 

Nu er min plan ikke at køre dansk, men da jeg så at Märklin kommer med en nyudviklet MY til efteråret så fik den lokale forhandler straks en bestilling på den. Men jagten på en stribe passagervogne til den gav ikke det ønskede resultat. Så derfor valgte jeg at finde nogle Tyske vogne og male om.