Der er i øjeblikket 157.246 indlæg på Sporskiftet, skrevet af 4.326 registrerede brugere.
Land-Rover – Fra traktorerstatning til livsstilsikon
Indehaveren af super-bloggen om Nystrup Gravel, smalsporsentusiasten Claus Nielsen, spurgte for nogen tid siden, om det mon ikke var på tide med den der Land-Rover i Sundborg. Jeg har længe haft en liggende i skuffen, så her kommer med nogen forsinkelse en artikel om den lille røver. Forbilledet for dagens model sprang ud af den […]
Kategorier: Modeljernbane
Sportavlen til Tistrup Station - Henrik og Jan har bygget kasse m.m.
Henrik Høeg og Jan har bygget en kasse til sportavlen.Først laves rammen hvori tavlen monteres!Så laves selve kassen.Endelig monteres Sportavlen - der mangler stadigvæk elektronik og et par lag lak!Unknownnoreply@blogger.com1
Kategorier: Modeljernbane
Sportavlen til Tistrup Station
Så har vi endelig modtaget sportavlen (model 1953) til Tistrup Station. Flot tavle - nu bliver det spændende at få den bygget ind i anlægget.Poser med den tilhørende elektronik!Den flotte sportavle med signalstilling, styring af hovedspor og mulighed for at gå på ubetjent station!!!Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
BLS K2 – En typisk schweizer
K2 får måske nogle til at tænke på en berømt bjergtop og det er ikke helt tosset, hvis det altså også fører associationerne videre til alpelandet Schweiz. K2 var nemlig en særdeles udbredt standardtype af lukkede godsvogne, der også kunne ses i Danmark i Sundborg-tiden. Forbilledet daterer sig tilbage til tiden omkring forrige århundredskifte, faktisk […]
Kategorier: Modeljernbane
Efterårsferie køreaften d.19/10
Tordag i efterårsferien = køreaften på trods af at det ikke er første eller sidste torsdag i måneden. Som sædvanligt når vi har køreaftener blev der kørt med materiel fra forskellige lande i europa. Der var også materiel fra '50 erne til omkring årtusindskiftet. Men her er der billeder fra aftenenAt rejse er at leve!Klædeskab på overarbejde!Tysk Br 52 med godstogStilforvirringDer anbringes nyt Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Minikøreaften d. 16/10
Vi havde en minikøreaften mandag d. 16 pga en gæst. Selvom vi ikke havde medbragt materiel hjemmefra, viste det sig at vi trods alt kan stille med mange forskellige togstammer. Der blev som sædvanligt kørt med til- og afmelding via telefonerne. Da vi ikke var ret mange blev Troldhede hurtigt droppet, så der udelukkende kørtes Varde - Tistrup - Grindsted - Varde. Men tæt trafik på en enkeltsporetUnknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Vi indhenter tilbud på sportavle m.m. til Tistrup Station.
Vi havde besøg af Henrik fra HPM der først foreviste og fortalte om elektronikken fra Möllehem Gårdsproduktion. Derefter var vi nede ved anlægget for at se på vore sportavler. Det hele endte med at vi bestilte et overslag over prisen for en sportavle med elektronik til Tistrup Station. Det er godt nok Varde Station der trænger til en ny styring, men i første omgang vil vi se hvordan Tistrup vil Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Køredag d. 28 september.
Vores køredage fik i denne omgang en tilføjelse, idet Henrik rangerede på Grindsted Station med en rangermaskine med automatkobling. Ellers var der som sædvanligt tog fra 3 - 4 forvaltninger samt et sammenrend af epoker.Godstog på Tistrup Station.Egon sætter et epoke IV persontog på sporet.Henrik sender et brunkulstog afsted.Sølvpilen på programeringssporet.3 tømmervogne afhentesAt rejse er at Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Nye CC vogne + AL vogn fra McK
McK har netop genudgivet flere forskellige vogne. Deriblandt 2 CC vogne og en AL vogn der alle passer til epoke III. Vognene er flotte og velkørende. De kan sammen med de "gamle" CC vogne fra McK udgøre et landsdelstog fra begyndelsen af '60erne. Vi skal dog finde pakvognen hos Heljan eller Hobbvtrade.Anmeldelse af CC vognen og sammenligning med Heljans CC. se. linkFlotte litreringer med skygger!Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Første køredage efter Lange Tog.
Vi havde vores første køredage efter Lange Tog d. 31 august og d. 7 september. Som noget nyt kørte vi udelukkende med førerløse tog. Da der ikke var lokomotivføre med togene, var det et par gange nødvendigt med et nødstop. Ellers fungerede kørslen upåklageligt begge torsdage. Vi har endnu ikke kørt med faste epoker/temaer på køredagene, så der var som sædvanligt ældre materiel samt mere moderne Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Små skinnekøretøjer: Skinnecykler, dræsiner og troljer
På modeljernbanen må skinnecykler, dræsiner og troljer nok regnes i afdelingen for ”nipsgenstande”, for de er ikke store i skala h0, 1:87. Til gengæld er de særdeles stemningsskabende, så hvorfor ikke have nogle stykker strøet ud over baneterrænet? Forbillederne er denne gang alle de små skinnekøretøjer, der i epoke III blev benyttet ved banerne. I […]
Kategorier: Modeljernbane
Hverdag igen.
Efter Lange Tog har vi arbejdet med de ting, vi ikke blev færdige med, inden vores arrangement samt de småfejl vi opdagede under kørslen. Der er ballasteret ved enden af paradestrækket, lavet perronkanter til "Vejle N", arbejdet med signalafhængighed på Troldhede og repareret småfejl i styringen af sporskifterne på Varde Station. Der er også påbegyndt et par nye ting. Placering af en Unknownnoreply@blogger.com1
Kategorier: Modeljernbane