Der er i øjeblikket 161.115 indlæg på Sporskiftet, skrevet af 4.546 registrerede brugere.
Besøg klubben (efter aftale) mandag eller torsdag mellem 19.30 og 21.30Unknownnoreply@blogger.comBlogger942125
Opdateret: 5 min 36 sekunder siden
Fra oktobers anden arbejdsweekend (søndag)
Vi startede kl. 10.00 og fortsatte til ca. 15.00 med en frokost og en kaffepause undervejs. Elektrikerne havde gang i flere forskellige ting bl.a. strømforsyning til signaler, sporskiftedrev og dekodere til Troldhede. De arbejdede også med programmering af sporskiftedekodere samt ind og udkørsel (signaler og stopstræk) i den gl. kælder. Der blev også arbejdet med landskabet vest for Troldhede (Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Arbejdsaftener og forberedelse til oktobers køreaften
Efter den første arbejdsweekend i oktober er vi startet op med opgaverne der blev startet i weekenden. Der er lavet 3 pin stik til esu dekoderne - 6 og 8 pin stik der er delt vha. en sav. Udkørselssignalerne til kælderen bliver også lavet. Da vi havde et par løsrevne vogne, der fløj ud over kanten af vores gl. helix, har den fået et fangstnet monteret. Der er også gang i signaler - master, Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Første arbejdsweekend i oktober
Lørdag begyndte med et besøg fra NJMK, hvor vi viste rundt og fortalte om anlægget og klubben. Der var også medlemmer der arbejdede eller kørte på anlægget. Besøget sluttede med kaffe og kage samt hyggesnak i vores kaffestue.Der laves forbindelse mellem sporskifterne og dekoderne på Troldhede, så vi igen kan få stationen køreklar. De 2 tavler med dekodere blev også anbragt på deres blivendeUnknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Arbejdsdage i Oktober
Vi arbejder fortsat med rettelse af de småskavanker der dukkede op på vores køreaften i september. Bl.a sporet mellem Varde og kælderen samt enkelte drev på Varde og Grindsted (justering/udskiftning)Der bliver også arbejdet med togstyring(stop for rødt signal) ved indkørsel til kælderen samt omkring sporskifterne syd for Varde. Ved sidstnævnte bliver sporet også justeret - kurve uden hak og Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Septembers anden arbejdssøndag
Der arbejdes fortsat med programmering i kælderen - togveje, sporskifters retning, rettelser i sporplanen så virkelighed og plan stemmer overens. Det skjulte sporskifte mellem kælderen og Varde - Grindsted repareres/justeres Der loddes ledninger under den ny kælder så der snart kan køres til Esbjerg havn, Skjern m.v. Sporet mellem Varde og Grindsted og afvigelsen mod kælderen bliver omlagt så Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
September måneds køreaften
Der blev kørt på de sædvanlige strækninger + den gl.kælder der endelig blev køreklar efter en mængde justeringer, omprogrammeringer m.v. Så nu kan der køres ned til kælderen fra Grindsted og Varde. Der skal løbes om hvis der er tale om lokomotivtrukne tog da vendesløjfen ikke er elektrificeret endnu.Q maskine på Grindsted stationScania skinnebusser på Nr.NebelMy med persontog nærmer sig VardeEA Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Forberedelse til køreaften m.m.
Arbejdet med sporskifter m.v. i den gl kælder er fortsat fra arbejdssøndagen, det skal muliggøre kørsel til og fra kælderen - den ny kælder og vendesløjfen fungerer ikke i første omgang. Der er også gang i landskabsbygningen over kælderen. Husbyggerne bygger også videre på div. huse. Endelig renses der skinner med 2 Lux rensetog.Der programmeres sporskiftedekodereDen ny pult til DSB og VaGJ på Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Den første Arbejdssøndag i September
Søndag blev der arbejdet på landskabet over kælderen. Fjernstyring af de sporskifter der gemmer sig på de skjulte stræk mellem kælderen og Grindsted, Varde og Troldhede , så vi igen kan køre gennem den store helix til kælderen (Kolding, Esbjerg og vendesløjfen/opstillingssporene under Tistrup). Oprydning og udbedring af huller i baldakinerne samt pyntelister over dørene og andre småopgaver.Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Køreaften samt flere arbejdsaftener
Vores køreaften i august forløb stort set upåklageligt. Der blev dog fundet en fejl på Grindsted station. En af kontakterne i sportavlen - selvfølgelig til det skifte der styrer englænderen for enden af TKVJ's spor i nordenden af stationen, fordeler til TKVJ, DSB og læssespor m.m. - var slidt op. Ellers kørte vi på de samme områder som var aktive til Lange Tog. På arbejdsaftenerne er Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Arbejdsaftener og dage i august måned
Vi arbejder fortsat med kælderen - hjertestykker elektrificeres, skinnelægning, sporskiftedekodere og drev monteres. Programmering af kælder og Grindsted. Renovering af huset udvendigt - maling, vandskuring m.m. Henrik og Per programmerer/installerer på Grindsteds ny Computer.Torben arbejder med landskabet over kælderen - tilpasser styropor.Styropor rester formes før de limes på den Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Arbejdsaftener og dage efter Lange Tog - husreparationer og arbejde på anlægget.
Efter lange tog er vi gået i gang med en centralisering af sporskiftedekoderne under Troldhede, i samme forbindelse er det besluttet at den ny del af kælderen også skal drives af TrainController, dvs. der skal indkøbes flere sporskiftedekodere.Jan + div. hjælpere er samtidig gået i gang med renovering af husets yderside - udskiftning af frostsprængte mursten, vandskuring m.v.På anlægget rettes deUnknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Lange Tog 2025 2.del. Lørdag eftermiddag og Søndag
Lørdag eftermiddag blev der kørt med stort set det samme materiel som om formiddagen. Men Søndag startede med det længste tog (19,12 m)der indtil videre har kørt på vores anlæg. Derefter blev der igen kørt med forskellige togstammer fra Mellemeuropa, Østeuropa og Danmark. N maskine med Godstog kører ind på GrindstedME med nattog forlader Grindsted Weekendens længste tog forlader Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Lange Tog 2025 1.del Fredag og Lørdag formiddag.
Lange Tog har i år været en intern affære. Så det meste materiel er noget vi normalt ser på vore køreaftener. Men vi har også enkelte passive medlemmer der kun dukker op til Lange Tog. Deres materiel er temmelig eksotisk i forhold til vores normale Dansk, Tysk, Svensk og Britisk.Der var lørdag mange rangerende godstog samt en rangermaskine på Grindsted med nok at bestille.Endelig blev der Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
Juli måneds arbejdsaftener.
Vi har gang i mange forskellige ting i sommervarmen.Egon fører strøm og telefonledninger frem og opretter telefoner og stikkontakter på relevante steder i kælderen og andre steder på anlægget. Landskabsarkitekterne har travlt med det flytbare tag over kælderen samt Sandet og dens omgivelser. De rydder også op så der kan køres på strækningen mellen Grindsted og Troldhede (TKVJ) Jesper og Lukas er Unknownnoreply@blogger.com0
Kategorier: Modeljernbane
