Udskiftning af drev og få motivation igen

 

I forbindelse med en stigende frustration over min Märklins drev til min H0 bane. Var jeg på udkig efter et alternativ. Tanken om at skifte til servoer hele vejen rundt havde mange gange strejfet mig. Men med 21 drev, skulle der også købes 6 Sporskiftedecodere og 21 servoer. Bevares servoer koster ikke alverden. Men så skulle jeg også have dem monteret og tilpasset og programmeret ind i decoderene.

Resultatet var at jeg egentlig ikke rigtigt gad min H0 bane. Ydermere var der et kryds som alle korte lokomotiver gik i stå i – alt i alt ikke synderligt motiverende.

 

Krydset efter udskiftning

Billede

 

En dag da jeg var i din & min hobby i Bagsværd så jeg et lille motordrev til 100,- De roste det meget i butikken – men hvem vil ikke rose sine egne produkter?

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Fordele: langsom motor, dvs realistisk bevægelse, ingen programmering nødvendig, kan styres af trykkontakter/vippeomskiftere og decodere, nem montering – 2 skruer er alt, har kontaktsæt for styring af enten hjertsykke strøm eller tilbagmelding. Ekstra microswitch kan købes og monteres så man kan få tilbagemelding OG polariseret hjertestykke. Skal kunne bruges både til N, TT, H0 og 0 står der på pakken. Hvad med spor1?? variabel vandring, ved at flytte en lille tap kan der vælges mellem 3, 6 og 9 mm vandring – genialt! (bare sørg for IKKE at smide den lille tap væk!!! (nej har ikke selv gjort det Wink )) drevet er som standard sat op til 6mm vandring. Selve ”slæden” der kører frem og tilbage og holder tråden kan justeres i det vandrette plan, efter monteringen og trådholder har holder til to tykkelser tråd (en type medleveret)

Jeg købte et enkelt drev for at prøve det. Sagen er at jeg har valgt Märklin underjordiske drevholdere så de nye drev skulle kunne bruges dertil. Et hurtigt forsøg i værkstedet viste at det ikke var et problem.

Næste problem: Alle mine drev VAR jo monteret, og med skjult banegård nedenunder = forudsigeligt at der ville komme en del bandeord og div udgydelser før de alle var monteret. Men jeg fik købt en portion af de nye drev, og da det første skulle monteres blev det som forudsagt. Kæft hvor var det bøvlet at stå og kigge på oversiden af pladen, mens man retter drevet ind (set igennem et 10mm hul i pladen) og forsøger at holde det fast mens man langsom kravler ned til at kunne se under pladen og der med den anden hånd skal fange skruetrækker og skrue…

Billede

 

Billede

 

Det gik, men der var langt igen med de drev der skulle monteres!

Så fik jeg tanken at lægge et lille stykke dobbeltklæbende tape på undersiden af drevet. Derved kunne jeg fastholde drevet uden brug af hænder og stille og roligt skrue det i fra undersiden.

Billede

 

Efter træk af foreløbigt 150 meter ledning og 12 drev monteret så er der ikke nogle af mine sporskift der ikke kan skifte – fantastisk!!

Efter indkøb af et kryds mere og en del arbejde med at grave det gamle op og montere det nye så kan selv de korte lokomotiver nu også køre hen over det i alle retninger uden at gå i stå… Laughing out loud Har søgt på nettet og det er vist lidt et lotteri om man får et kryds der virker eller ikke. Faktisk ikke synderligt imponerende fra Märklins side!

 

Her en lilel video af drevet i aktion:

https://youtu.be/fqgp8rvTKAI

 

Nå, men jeg kører jo også spor1 og der burde det her drev bestemt også kunne bruges. Så endnu en hurtig forsøgsopstilling blev lavet og ganske rigtigt – det virker fint. Der ska så bare vælges den lange vandring (9mm) – min test gik kun med 6mm – for jeg gad ikke skille drevet ad bare for det.

Billede

 

 

Jeg er ovenud lykkelig for at jeg så det drev – for det har løst mine problemer på banen og ikke mindst givet motivation til at komme videre på min H0 bane. Prisen – ja for 100,- pr drev er det ikke svært at regne ud at det bliver 2100,- kr for den operation, ca. samme pris som med servoer og tilhørende decodere (ESU´s i det her regnestykke) MEN monteringen er væsentligt nemmere og der er ingen programmering nødvendig.

 

Det eneste jeg er ked af er at de ikke var fremme da jeg startede med at indkøbe drev til mine skift – der havde jeg sparet en del kr – for de er så ikke voldsomt meget værd efterfølgende har jeg fundet ud af!

 

- Og så kan det være at der ikke går 2 år før næste opdatering kommer... Puzzled

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 6 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Fin ide

Kan se, at de skal have AC, så har du husket det med dekoderne ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Har checket på hjemmesiden, og der skrives både DC & AC ...

Og hvis jeg havde kigget på det 2. nærbillede stod der også DC, så undskyld ulejligheden

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Fin ide

Kan se, at de skal have AC, så har du husket det med dekoderne ?

 

 

 

Hvilket med decoderen? Prøvede med en K83 og der kørte drevet bare frem og tilbage uden stop? Tænkte at så skulle der bare bruges K84 decoder i stedet for. Men jeg ved ikke hvad der skal gøres hvis det er?

 

Nu bliver det ikke aktuelt foreløbigt her. Da jeg laver en  sportavle med vippeomskiftere. Fordi med trykknapper skal knappen holdes inde til skiftet er ... ja skiftet Smile

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Vil de her fikse motordrev også fungere til Märklin C skinner på samme måde ?

Jeg overvejer nemlig også en løsning med alternative drev samt vippeomskiftere. Dog ikke digitalt men analog, som da jeg var en ung knægt med mit første anlæg i 80´erne  Smile

Om ikke andet, så vil jeg kigge nærmere på dette motordrev til mine K skinne drev.

Hvilke vippe kontakter kan anbefales ? Og er der i den forbindelse noget man skal være opmærksom på, eller er det bare at tilslutte ledninger mellem drev og vippekontakt ?

Mvh en meget interesseret Lasse Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

super at det virker. Tak for den fine gennemgang. Vil da kigge nærmmer på dem. Har selv skiftet markin C Drev ud med servo. Men de driller også nogle gange. Så det område står også på standby af samme grunde som du nævner. God at lysten er vendt tilbage Smile

Hilsen Tommy

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 131

PB  Blog

Hej allesammen.

Vi er også gået over til de nye drev fra Din & Min hobby i Bagsværd.

Førhen brugte vi Hoffmann eller Conraddrev. De skiftede temmeligt hårdt og var ikke ligefrem lydløse. De nye MP1 Drev er fantastiske og meget nemme at montere og efterstille. Dertil kommer at de er langsomme og ikke fylder nær så meget, fx ved dobbelkrydsspor og ikke noget med at drevet skal flyttes få millimeter og skruen hele tiden finder tilbage i samme skruehul. Helt enkelt at indstille sidevers.

I TT-Klubben bliver dette drev brugt fremover.

På det tyske TT-Board med 6000 registrerede brugere, er man ligeledes begejstrede for drevet som afløser for Conraddrev mm.

Mvh. Martin/TT-Klubben

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

f1freakdk skrev:

bygger01 skrev:

Fin ide

Kan se, at de skal have AC, så har du husket det med dekoderne ?

 

 

 

Hvilket med decoderen? Prøvede med en K83 og der kørte drevet bare frem og tilbage uden stop? Tænkte at så skulle der bare bruges K84 decoder i stedet for. Men jeg ved ikke hvad der skal gøres hvis det er?

 

Nu bliver det ikke aktuelt foreløbigt her. Da jeg laver en  sportavle med vippeomskiftere. Fordi med trykknapper skal knappen holdes inde til skiftet er ... ja skiftet :) 

Det med dekoder var skrevet, da jeg troede, at din "opfindelse" kun arbejde med AC, og jeg er blevet anbefalet på Baneforum at bruge Lenz LS150 ( billigere end Märklins og med 2x6 porte ) , og da den arbejder med AC, bliver den brugt på vores bane.

Så nu går vi venter på vores bestilling.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Hej Lasse

Nu kender jeg ikke C skinnerne (jojo ved jo godt hvad det er, men kender dem ikke i detaljer Laughing out loud ), så jeg ved ikke hvordan koblingen er mellem drev og tunge på skiftet. Men hvis man kn koble en sevo til det (og det kan man læse rundt omkring at man kan) Så kan du også bruge det her drev.

Mht vippekontakter så skal det være on-on typen. Dem kan du koble din "stel" (brun) i midten af de tre poler og så de to yderpoler til hhv "poz11" og "poz2" på drevet og den midterste "COM(+)" til fødestrøm (gul) (farverne gul/brun relaterer her til Märklins farver) Så spiller det. Du kan så lave tilbagemelding på to måder - enten via drevets ekstra kontaktsæt (det er den mere rigtige tilbagemelding da du ved at drevet er skiftet) eller bruger du en 6 polet vippeomskifter så kan du bruge den ene række poler til tilbagemeldingen - det giver bare den ulempe at lyset vil skifte, selvom drevet skulle svigte!!

Men ellers er det bare at tilslutte ledninger og nyde at det barer kører Wink

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Tommy Ø skrev:

super at det virker. Tak for den fine gennemgang. Vil da kigge nærmmer på dem. Har selv skiftet markin C Drev ud med servo. Men de driller også nogle gange. Så det område står også på standby af samme grunde som du nævner. God at lysten er vendt tilbage Smile

Hilsen Tommy

Ja det er frustrerende når noget så simpelt egentligt bare burde virke, og det så ikke gør det.

Håber du også finder lysten igen Smile

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

I øvrigt kan man godt bruge dem på oversiden af pladen, men der bliver det alt andet end kønt. Men til skjulte banegårde vil det virke fint.

Der skal bruges en alm K skinne håndomskifter, som skal have indmaden ud - nemt at skille ad!!!

Et lille stykke tråd skal bukkes som vist på billedet: (dog skal den ikke være så lang)

Billede

 

Derefter sættes øjet ned over en af de tappe som vist. Det er vigtigt at tråden kommer ud i midten af de 4 tappe, da det giver tilpas styr på tråden. Her leger krokodillenæb drev Wink

Billede

 

Den anden ende af tråden skrues i drevet og det hele monteres med skruer. Nemt og driftsikkert! havde ikke lige et løst drev så jeg kunne vise det. Men det er selvffølgelig nemmest at montere tråd i drev og så ned over tappen med øjet og skrue drev fast. Så ved man at det hele sidder som det skal. Ulempen er at det fylder en del ved siden af sporet!

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

f1freakdk skrev:

Hej Lasse

Nu kender jeg ikke C skinnerne (jojo ved jo godt hvad det er, men kender dem ikke i detaljer Laughing out loud ), så jeg ved ikke hvordan koblingen er mellem drev og tunge på skiftet. Men hvis man kn koble en sevo til det (og det kan man læse rundt omkring at man kan) Så kan du også bruge det her drev.

Mht vippekontakter så skal det være on-on typen. Dem kan du koble din "stel" (brun) i midten af de tre poler og så de to yderpoler til hhv "poz11" og "poz2" på drevet og den midterste "COM(+)" til fødestrøm (gul) (farverne gul/brun relaterer her til Märklins farver) Så spiller det. Du kan så lave tilbagemelding på to måder - enten via drevets ekstra kontaktsæt (det er den mere rigtige tilbagemelding da du ved at drevet er skiftet) eller bruger du en 6 polet vippeomskifter så kan du bruge den ene række poler til tilbagemeldingen - det giver bare den ulempe at lyset vil skifte, selvom drevet skulle svigte!!

Men ellers er det bare at tilslutte ledninger og nyde at det barer kører Wink

 

Tak for detaljeret svar. Det vil jeg prøve. Det lyder virkelig som en rigtig god løsning.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

Hej Lasse jo tro godt du kan du skal bare lav det i huset der hvor man skift med hånden du skal ta det lille grå bund af skiftesoret klip den del af der under håndskifte del og lad fjeder sidde lad være med af pil den ud 

lav så et 12 mm hul der hvor håndskift sidder så kan du bruge drevet fra undersiden af pladen og op fang det lille hul som håndskift sidder i ( den lille sort hånd skift skal så ikke. Bruges mere ) mvh Allan  

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvis man bruger C-spor, hvad enten det så er Märklin eller Trix, så har tyske Viessmann et motordrev til disses sporskifter. 

Dette drev skulle være kompatibelt med alle sporskifter til C-sporet, og montering ligeså nemt så bl.a. Märklins egne drev. I den forbindelse er det værd at bemærke, at der indbygget dekoder til såvel DCC som MM, og tilbyder desuden tilbagemelding via RailCom (det som oprindelig kaldtes BiDi og Uhlenbrock har en version kaldet MarCo), og desuden diverse andre funktioner. Dog koster det så 35,50 € altså ca 262 kr, men prisen virker dog ganske fair med disse funktioner.

Link:http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c60_Elektronik%20Mechanik.html

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Ydelige teknisk info vedr. MP1 kan findes her:

http://www.modelrailroadcontrolsystems.com/content/MP1%20Application%20N...

Tilbage står så spørgsmålet om levetid for et sådant drev...

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

sorensen_dk skrev:

Ydelige teknisk info vedr. MP1 kan findes her:

http://www.modelrailroadcontrolsystems.com/content/MP1%20Application%20N...

Tilbage står så spørgsmålet om levetid for et sådant drev... 

 

Ja sådan vil det jo altid være med et nyt produkt. I butikken fik jeg at vide at det var testet til min 25000 skift. Salgsgas sller ej, holder de bare halvdelen (12000 skift) så tror jeg faktisk at jeg er tæt på at ligge i graven den dag de står af Wink skulle det ske før med et enkelt eller to, ja så er det jo ret nemt at skifte dem.

- Modsat Märklins som tydeligvis ikke holder ret længe. Taget i betragtning af at jeg stort set ikke har brugt mine drev og på trods af det svigtede ca halvdelen, indtil jeg lige motionerede dem - hvilket er pænt bøvlet når de sidder unde pladen over skyggebanegården Laughing out loud

De nye drev her, de kører bare fra start af og vigtist af alt - hver gang. (indtil videre i al fald)

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Du skriver - de virker - men har du fundet de vise sten med hensyn til "automatisk" stop i yderstillingerne, hvilket må være vigtig, hvis der vælges en digital løsning ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Du skriver - de virker - men har du fundet de vise sten med hensyn til "automatisk" stop i yderstillingerne, hvilket må være vigtig, hvis der vælges en digital løsning ....

Nu bruger jeg mine analogt og holder det digitale signal til sporene.

Men jeg ved ikke hvad du mener? der er endestop i drevet?

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Du har beskrevet, at drevet fortsætter med at fungere efter de 6 - 9 mm's bevægelse. så derfor vil du bruge kontakter og presse indtil sporskiftet har skiftet.

Så hvis der havde været et stop efter 6 - 9 mm, så kunne du via en kontakt med (on) off (on) blot lave en impuls og lade drevet foretage den endelig bevægelse.

Hvis det en gang skal anvendes til en digital styring, så forbliver det vel en impuls ....

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Du har beskrevet, at drevet fortsætter med at fungere efter de 6 - 9 mm's bevægelse. så derfor vil du bruge kontakter og presse indtil sporskiftet har skiftet.

Så hvis der havde været et stop efter 6 - 9 mm, så kunne du via en kontakt med (on) off (on) blot lave en impuls og lade drevet foretage den endelig bevægelse.

Hvis det en gang skal anvendes til en digital styring, så forbliver det vel en impuls ....

 

Kun ved märklins 6083 forstætter det med at køre frem og tilbage, så derfor formoder jeg at man "bare" bruger 6084 i stdet for ( har ikke prøvet det endnu). Drevet kører kun så længe der er en impuls - indtil det når sit endestop. Så har man "ringetryk" skal man holde på knappen til drevet er skiftet. Derfor jeg vælger at bruge ON-ON vippeomskiftere. Der er ingen grund til at have tre punkts omskiftere.

Må lige prøve med 6084 decoderen, når mine nattevagter de næste døgn er overstået

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vad er fordelen frem for en ESU switchpilot servo og 4 servomotorer? Jeg har lidt svært ved at se det.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

 

Vad er fordelen frem for en ESU switchpilot servo og 4 servomotorer? Jeg har lidt svært ved at se det.

[/quote]

Nu har jeg selv ESU Servo decoder og servoer til mine Spor1 moduler.

Så for mig er fordelene at de her drev ikke skal programmeres. Det spiller lige med det samme. ESU decoderen der skal hver servo justeres i hvilken retning den skal køre, og hvor langt den skal køre hver vej. For hver servo, og vælger man servoer uden monteringsgrej, skal man også finde på noget selv. Bevares ikke en uoverkommelig opgave, men stadig ikke lige så nemt som med 2 skruer i de dertil indrettede flanger Wink

I mit tilfælde hvor jeg konstaterede at drevene leveres med 6mm vandring og at de lige præcis passer med märklins skift ja så er det meget nemt og hurtigt at montere dem.

ESU har så den fordel at den både kan betjenes med trykknapper og pr digitalt signal - klar fordel. Prisen (afh af hvilken servo man vælger) bliver nok nogen lunde det samme pr 4 drev. Til gengæld skal man købe et modul ekstra hvis man skal have et kontaktsæt til hjertestykker/tilbagemelding, medmindre man selv vil rode med microswitche eller andet. i de her drev er det første kontaksæt indbygget.

I øvrigt var det ikke for at hagle andre producenter ned, det var egentlig mere for at gøre opmærksom på et problem som jeg ved andre slås med (Märklin drev) og så at beskrive, det som mange der har en MJ bane måske kender. At der er et eller andet der driller og man går lidt i stå på det. I mit tilfælde var det de her drev der var løsningen.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere/montere dette drev på to af mine skiftespor i Märklin C skinne format. Det fungerer bare rigtig godt  Smile

Dog har jeg måtte sætte drevet op til at skifte 9mm istedet for de 6mm, som det er sat op til som standard. 6 mm var desværre for lidt på C skinne skiftesporene.

Jeg må indrømme, at det virkelig er et godt køb. Let at sætte op og et meget realistisk skift ligesom i 1:1  Smile

Kan kun varmt anbefales.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.150

PB  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere/montere dette drev på to af mine skiftespor i Märklin C skinne format. Det fungerer bare rigtig godt  Smile

Dog har jeg måtte sætte drevet op til at skifte 9mm istedet for de 6mm, som det er sat op til som standard. 6 mm var desværre for lidt på C skinne skiftesporene.

Jeg må indrømme, at det virkelig er et godt køb. Let at sætte op og et meget realistisk skift ligesom i 1:1  Smile

Kan kun varmt anbefales.

Det vil være super med lidt billeder og en kort forklaring Smile

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Jeg skal nok se om ikke jeg kan få taget et par billeder Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

LasseSteen skrev:

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere/montere dette drev på to af mine skiftespor i Märklin C skinne format. Det fungerer bare rigtig godt  Smile

Dog har jeg måtte sætte drevet op til at skifte 9mm istedet for de 6mm, som det er sat op til som standard. 6 mm var desværre for lidt på C skinne skiftesporene.

Jeg må indrømme, at det virkelig er et godt køb. Let at sætte op og et meget realistisk skift ligesom i 1:1  Smile

Kan kun varmt anbefales.

Hej Lasse

 

FEDT at du også synes at de er geniale, og super du fandt en løsning til C-Skinnerne Smile

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Bare lige en lille opdatering.

Drevene kører stadig uden Problemer - kun 1 ud af de 21 havde lidt svært ved at komme i gang, men da det kom i gang - kører det også. Jeg tror faktisk bare at det ikke havde kørt helt ud til endestopkontakten da jeg slukkede ned sidst.

En K48 decoder skal bruges til de her drev. Der kan det godt betale sig at gå på eBay og kigge efter alternativer til Märklins egen udgave.

ELLER - at købe relæer som dem her: https://sklep.avt.pl/przekaznik-az850p2-12v-bistabilny-dwucewkowy.html  og sætte dem til en K83 decoder som et sporskift normalt skal tilsluttes (nej jeg kan ikke polsk, men formoder man kan sende dem en mail på engelsk) Det vigtige er bareat man findet er der hedder PK der er mange andre bogstavkombinationer, men det er KUN PK der virker til det her. Eller den her version: https://www.mouser.de/Search/Refine.aspx?Keyword=ALD12WK (den øverste på den her side) de er bare udsolgt de steder jeg har fundet dem... Men princippet er det samme.

Så de blå med dioder (1N4148) går til hhv rød og grøn på decoder og gul til... - ja gul Laughing out loud Så er de tre midterste ben som udgangen på en K84 - dvvs det midterste er til "indgang" og de to yderste er så dem det her drev skal tilsluttes. Det er selvfølgelig langt nemmere at købe en K84 (eller alternativer) men de koster ofte en del. Og måske har man K83 liggende - så er det her nemt og billigt at opgradere til en K84 - også hvis man skal bruge dem til alle muligt andre ting der skal kunne tændes og slukkes viaa ens digitalpult.

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

 

Kan så lige tilføje at hvis man vælger den her løsning med en K83 og løse reelæer, så får man et kontaktsæt pr udgang mere end hvad en K84 normalt giver.. Man bruge bare de tre ben på den anden side af relæet, og så har man til at styre kørestrøm for eks, sammen med et lyssignal Smile

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Er kommet tilbage til dit indlæg MTB nogle gange, så i dag er posten kommet med det første til at prøve ( og forretningen sendt det som prøve på mit glatte ansigt / så det er allerede imponerende ).

Har haft strøm på, og det bevæger sig med en akceptabel brummer.

De skal bruges på K sporkifter ( alle 3 typer & de 2 englændere, og da jeg har læst, at Märklin er stoppet med sin gratis udskiftning ( mon det er rigtig ), skal det prøves.

Men sporene ligger fast med patineret ballast, så at bore et større hul midt mellem sporene er umuligt, der er kun den lille tap, som skubbes ind i siden af spor, der er en mulighed ....

  • Har du prøvet denne mulighed ?
  • Og hvordan med vandringen / passer det ind i 3/6/9 mm ?
  • Eller kun en tyndere tråd optage den variende bevægelse ?

Er der ellers noget jeg skal højde for .....

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Er kommet tilbage til dit indlæg MTB nogle gange, så i dag er posten kommet med det første til at prøve ( og forretningen sendt det som prøve på mit glatte ansigt / så det er allerede imponerende ).

Har haft strøm på, og det bevæger sig med en akceptabel brummer.

De skal bruges på K sporkifter ( alle 3 typer & de 2 englændere, og da jeg har læst, at Märklin er stoppet med sin gratis udskiftning ( mon det er rigtig ), skal det prøves.

Men sporene ligger fast med patineret ballast, så at bore et større hul midt mellem sporene er umuligt, der er kun den lille tap, som skubbes ind i siden af spor, der er en mulighed ....

  • Har du prøvet denne mulighed ?
  • Og hvordan med vandringen / passer det ind i 3/6/9 mm ?
  • Eller kun en tyndere tråd optage den variende bevægelse ?

Er der ellers noget jeg skal højde for .....

Hos mig, hvor jeg bruger de underjordiske montagesæt til de originale drev. Der passer 6mm vandring helt perfekt. Der er ingen udveksling i det sæt, så du burde også kunne få det til at virke med 6mm. Hvor stabilt du så kan lave det med tråd der skal op i den lille tap, er jo så et spørgsmål om at finde den indre georg gearløs frem Big smile

Men kom da endelig med dit resultat herinde når du har fundet ud af det. For det vil helt sikkert hjælpe andre også.

- Ja jeg har heller ikke noget at udsætte på deres service niveau Wink

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

bygger01 skrev:

De skal bruges på K sporkifter ( alle 3 typer & de 2 englændere, og da jeg har læst, at Märklin er stoppet med sin gratis udskiftning ( mon det er rigtig ), skal det prøves.

Men sporene ligger fast med patineret ballast, så at bore et større hul midt mellem sporene er umuligt, der er kun den lille tap, som skubbes ind i siden af spor, der er en mulighed ....

  • Har du prøvet denne mulighed ?
  • Og hvordan med vandringen / passer det ind i 3/6/9 mm ?
  • Eller kun en tyndere tråd optage den variende bevægelse ?

Har selv lavet noget lignende med alm servoer og ESU switchpilot. På servoarmen har jeg monteret holdere til 0.6mm pianotråd. Tråd bukkes og stikkes ned oppefra og kan tilpasses i længde, klippes og fæstnes med pinol skruer.  BilledeBillede

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

f1freakdk skrev:

bygger01 skrev:

Er kommet tilbage til dit indlæg MTB nogle gange, så i dag er posten kommet med det første til at prøve ( og forretningen sendt det som prøve på mit glatte ansigt / så det er allerede imponerende ).

Har haft strøm på, og det bevæger sig med en akceptabel brummer.

De skal bruges på K sporkifter ( alle 3 typer & de 2 englændere, og da jeg har læst, at Märklin er stoppet med sin gratis udskiftning ( mon det er rigtig ), skal det prøves.

Men sporene ligger fast med patineret ballast, så at bore et større hul midt mellem sporene er umuligt, der er kun den lille tap, som skubbes ind i siden af spor, der er en mulighed ....

  • Har du prøvet denne mulighed ?
  • Og hvordan med vandringen / passer det ind i 3/6/9 mm ?
  • Eller kun en tyndere tråd optage den variende bevægelse ?

Er der ellers noget jeg skal højde for .....

Hos mig, hvor jeg bruger de underjordiske montagesæt til de originale drev. Der passer 6mm vandring helt perfekt. Der er ingen udveksling i det sæt, så du burde også kunne få det til at virke med 6mm. Hvor stabilt du så kan lave det med tråd der skal op i den lille tap, er jo så et spørgsmål om at finde den indre georg gearløs frem Big smile

Men kom da endelig med dit resultat herinde når du har fundet ud af det. For det vil helt sikkert hjælpe andre også.

- Ja jeg har heller ikke noget at udsætte på deres service niveau Wink

 

Bliver nød til at spørge igen, om du har overvejet at bruge de manuelle skifter med et hul i bunden, så man får forbindelsen til sporskifterne og så en bevægelse ved skiftet. Men jeg har selv erfaret at visse kørende “ting” der rammer osten, når osten peger ind mod sporet, så måske kan man blot bruge den uden forbindelse til nedre del, og så blot male oste gul/hvld.

Og hvis man skifter digitatalt, så vil jeg bruge et relæ med to spoler imellem.

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Bliver nød til at spørge igen, om du har overvejet at bruge de manuelle skifter med et hul i bunden, så man får forbindelsen til sporskifterne og så en bevægelse ved skiftet. Men jeg har selv erfaret at visse kørende “ting” der rammer osten, når osten peger ind mod sporet, så måske kan man blot bruge den uden forbindelse til nedre del, og så blot male oste gul/hvld.

Og hvis man skifter digitatalt, så vil jeg bruge et relæ med to spoler imellem

Nej jeg har ikke prøvet den mulighed. Sagen er den at jeg jo oprindeligt havde købt originale drev og underjordisk holder til samme. Jeg havde også monteret det hele, men måtte droppe drevene da de konstant svigtede. Men jeg lod de synlige dele af de underjordiske holdere blive sidende, og derfor har jeg brugt dem, og ikke forsøgt mig med andet.

Jeg skifter mine digitalt, med viessmanns 5213 decodere - ofte kan de fås for en god pris på eBay - giver normalt ikke mere end 20€ pr stk, og gerne steder hvor de har flere til salg, så portoen ikke bliver det fordyrende led. Har sågår købt en decoder for 4.80€ + ca 10€ i porto = 115 kr - det er vist ikke for meget Laughing out loud Eller selvbygdecodere til knapt 9€ stk.

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Så har jeg fået lavet en prøveopsætning, og det fungerer fint med den mellemste indstilling af gearet.

Pladetykkelsen er 12 mm, så afstanden er nok til anvende den lidt tykke medsendte "ståltråd".

Der bruges en af det medsendte manuelle skifter fra sporskiftet med lidt fjernelse af materialle til bevægelsen, så på den måde kommer også lidt bevægelse, når osten bevæger sig.

Lyden synes jeg er akceptabel. 

Der burde have været mulighed for en skrue på enden af kassen og kun de to forreste !

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Så har jeg fået lavet en prøveopsætning, og det fungerer fint med den mellemste indstilling af gearet.

Pladetykkelsen er 12 mm, så afstanden er nok til anvende den lidt tykke medsendte "ståltråd".

Der bruges en af det medsendte manuelle skifter fra sporskiftet med lidt fjernelse af materialle til bevægelsen, så på den måde kommer også lidt bevægelse, når osten bevæger sig.

Lyden synes jeg er akceptabel. 

Der burde have været mulighed for en skrue på enden af kassen og kun de to forreste !

 

Sejt... har du ikke et billede, det kan jo hjælpe andre fremover... Wink

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med skruer??

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Der er kun 2 skruer foran i enden ved bevægelsen, men boksen vipper lidt ved bevægelser, og her ville en skrue i den anden enden være et plus ......

Fundet en forskel mellem hvad jeg har fået leveret, og hvad MTB viser på deres hjemmeside, men Din & Min Hobby skriver, at den leverede er den nyeste udgave !

Et billede følger om lidt.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Billede

 

 

Billede

 

Så er der et par billeder, men det er nok mest det første, der viser mit legeri.

Som I kan se, kan man bruge den medsendte manuelle skifter med lidt bortskæring af lidt materiale !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.