Intro møde vedr. 2-skinne modul i NF-MJK

I aften var der intro møde i den lokale mjk, som ligger i Nykøbing F. Det skal lige bemærkes, at klubben efterhånden har 20 års jubilæum og primært baseret på 3-skinne.

Her var temaet at man meget gerne vil have gang i nogle 2-skinne folk, både "gamle" (nuv. medlemmer af klubben) og nye. I alt mødte vi en 5 - 6 folk op, og fik gang i en god gang debat. Vi nåede bl.a. frem til at vi vil bruge Fremo, eller en version deraf, som gavle på modulerne og at temaet på modulerne skal være epoke III - IV.

Top

LJ M11

Som jeg har skrevet andet steds her på siden, så overvejede jeg og gjorde alvor af at købe en model af LJ M11, som var blevet sat til salg på en køb/salg side på facebook. Modellen har jeg modtaget i dag, og i dette indlæg vil jeg skrive lidt om modellen og forbilledet. Jeg har desværre ikke et digitalkamera til rådighed, så jeg har ingen billeder af modellen, mens billeder af forbilledet kan findes på lollandsbanen-privat.dk

Modellen:

Klubvogn fra Trix + dekoder til lokomotiv

Som nogen brugere her på siden måske ved, så udsender Trix hvert år en såkaldt klubvogn som kun kan bestilles af medlemmer af deres klub, og som kun produceres i det antal som der er bestilt.

Opgradering af lokomotiv til digital

Som nævnt i et tidligere indlæg fik jeg købt mit startsæt med analog styring og analogt lokomotiv, men jeg overvejer at opgradere til digital drift.

Men indtil videre har jeg ikke fået gjort noget videre ved sagen, men det sker inden længe. Inspireret af det seneste Märklin katalog hvor de bl.a. viser nogle nye dekoder og opgraderingskit, gav jeg mig i kast med først en forespørgsel til Trix kundeservice om de kunne oplyse mig om de nødvendige dele, siden en søgning efter reservedele.

Materiel på Lollandsbanen

Inspireret af et indlæg omkring materiel på GDS, vil jeg her kigge nærmere på materiel fra Lollandsbanen. I den forbindelse skal det bemærkes, at jeg kun vil komme ind på materiel anskaffet eller værende i drift i perioden 1965 - 1995, dvs. primært epoke IV sen hhv. tidlig epoke III og V. Afgrænsningen skyldes, at hovedparten af materiellet fra den periode kan anskaffes relativt nemt, dvs. om-lakering eller om-litrering, hvilket jeg er yderst begejstret for.

Lokomotiver:

Mit startsæt - del 3: Vognene

Som nævnt indeholder sættet tre vogne, en højsidet vogn, en lavsidet vogn og en tipvogn.

Den højsidede vogn har litra DB El-u . I følge påskrifterne er forbilledet 10 meter over pufferne, en bundflade på 23,7 m2, og en vægtangivelse på 11.150 kg. Jeg gætter på at dette er vognens egenvægt, dels fordi det er den laveste vægtangivelse, dels at der også er et felt med A, B og C vægte. Jeg har ikke kunnet finde nogen oplysninger om forbilledet, men jeg synes den ligner en af de europæiske standardtyper.

Mit startsæt - del 2: Lokomotivet

Inden jeg starter med beskrivelsen af lokomotivet har jeg en bemærkning omkring C-sporet. Som beskrevet i sidste indlæg, så har lokomotivet en tendens til at gå i stå i sporskiftet ved lav fart. Brugeren ”bahnfan” skrev at det skulle være muligt at polarisere hjertestykket på sporskiftet vha.

Mit startsæt - del 1

Som jeg tidligere har antydet, købte jeg lidt tidligere på måneden et startsæt som en slags tidlig julegave til mig selv. I dette indlæg, og et par efterfølgende, vil jeg skrive lidt nærmere omkring dette.

LFJ - Lolland - Falsterske Jernbaner

På denne blog vil jeg berette om mine erfaringer med modeltog.

Temaet for min kommende samling af modeltog, og på (lang) sigt mit kommende anlæg, er som navnet antyder jernbanerne på Lolland og Falster.

Hvis nogen synes at forkortelsen "LFJ" lyder bekendt, så er det med god grund. Det er nemlig selv samme forkortelse som det hedengangne selskab bag Lollandsbanen brugte for dets fulde navn: Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab. 

De første indlæg kommer til at handle om det startsæt som jeg har givet mig selv som en tidlig julegave.

Top