Inspireret af et indlæg omkring materiel på GDS, vil jeg her kigge nærmere på materiel fra Lollandsbanen. I den forbindelse skal det bemærkes, at jeg kun vil komme ind på materiel anskaffet eller værende i drift i perioden 1965 - 1995, dvs. primært epoke IV sen hhv. tidlig epoke III og V. Afgrænsningen skyldes, at hovedparten af materiellet fra den periode kan anskaffes relativt nemt, dvs. om-lakering eller om-litrering, hvilket jeg er yderst begejstret for.
Lokomotiver:
M8 (I), M9, M10: Frichs "firkanter",, 4 aksler. Anskaffet 1934 - 1938, M8 og M10 ophugget i 1978/1979, M9 solgt 1988 til DJK.
M8 (II), M13 (III), M16, M17: Orenstein Köf II, DB br. 323. Anskaffet 1984 og 1987, M13 solgt 1993 til DSB 13, øvrige i drift.
M11: Frichs 2 akslet diesellokomotiv, 120 HK. Anskaffet 1937, foræret 2002 til DJK. Billede: http://www.lollandsbanen-privat.dk/Havnebaner%20Lollandsbanen/Bandholm/2009_07110049.jpg
M12: Jung, diesellokomotiv type R30C, 3 aksler, 225 HK. Anskaffet 1957, foræret til DJK i 2012. Gennem hovedparten af sin "karriere" fast rangermaskine i Nakskov.
M13 (I) og (II): Fowler diesellokomotiv, 3 aksler, 107 HK. M13 (I) anskaffet 1969 fra FFJ, udrangeret i 1978, ophugget 1986. M13 (II) anskaffet 1978 fra HP (som 1969 havde anskaffet den fra FFJ), i drift til 1985, ophugget 1986. Maskinerne var med undtagelse af numre identiske, og selvom de har været omtalt som "sære" har man åbenbart været glad for dem. Begge maskine var stationeret i Sakskøbing i deres karriere.
M14: "Degerfors uhyret", Jung diesellokomotiv, DB type V36 (eller afledt heraf). Anskaffet 1970 fra TKVJ, solgt 2007 til Tyskland.
M15: "Dumbo" eller "mini-Jumbo": MAK diesellokomotiv. Anskaffet 1978 fra AB 1, hensat 1986, udrangeret og ophugget 1989.
M31 og M32: Frichs "marcipanbrød", 6 aksler, 750 HK. M31 fik i 1986 én ny 800 HK motor, efter M32 i 1983 havde fået to nye motorer, en løsning som ikke fungerede tilfredsstillende. Anskaffet 1952, M31 solgt 1991 til SB, M32 solgt 2008 til Contec.
M33: "Jumbo", MAK 800 D diesellokomotiv. 4 aksler, 800 HK. Anskaffet 1958, udrangeret 1988, solgt 1989 til MAK. I gennem mange år Lollandsbanen stærkeste lokomtiv som trak de fleste større godstog.
M34, M35, M36 og M37: Forhenværede DSB MX. Anskaffet 1988 (M34 og M35) og 1991 (M36 og M37), solgt 2006 til STAB TMX, med undtagelse af M36 der stadig er i drift hos Regionstog.
Togsæt og vogne:
Lynetter / Y-tog: 7 stk. YM (60 - 66), 5 stk. YP (70 - 74, dog var 73 - 74 ombygget fra YS), 6 stk. YS (80 - 85, dog ombygges 84 og 85 til YP i 1998). Anskaffet 1965, dog 3 stk. YM og 2 stk. YS anskaffet 1983.
B 74 - 79: Eks. DSB Bg. Anskaffet 1986/1987, solgt 1995.
Ev 92 og 93: Eks. DSB Dah. Udstyret med varmekedel til togopvarmning. Anskaffet 1975, solgt på ukendt tidspunkt.
Ev 94: Eks. DSB Dh. Ligesom Ev 92 og 92 udstyret med varmekedel.
Jeg har helt bevidst ikke medtaget godsvogne i oversigten, da antallet af disse var yderst begrænset i "min" periode. Hovedparten af godstrafikken foregik med fremmede vogne. Jeg har heller ikke medtaget Triangel vogne eller skinnebusser, dels fordi at Trianglerne primært blev brugt på sidebanerne eller udrangeret før 1965, det samme gælder skinnebusser.
Modeller:
Frichs "firkanter": Har set dem udbudt i små serier fra dansk forhandler.
Köf II: Findes fra forskellige producenter, kræver dog en om-lakering.
DB V36: Findes fra forskellige producenter, dog enten med en lille forhøjning forrest på motorkassen eller kuppel på førerhus, hvoraf M14 ikke havde nogen.
AB 1: Har set udbudt i begrænset antal, men prisen sammenholdt med kort periode i drift (1978 til 1986) kan den godt undværes.
Marcipanbrød: Har set dem udbudt fra bl.a. Tikøb (hvidmetal overdel) og en anden producent (plastik overdel).
MAK 800 D: Kan formentlig findes som forbillede, jeg mener at have set nogen som kun krævede mindre ombygninger.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
madskp
Indlæg: 52
Heljan har lavet både MX35 og personvognen B78 og der kommer vel også et Y tog fra Heljan med Lollandsbanens farver
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 612
Hvad med M38? MY1153
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
mr-data
Indlæg: 805
Heljan har lavet både MX35 og personvognen B78 og der kommer vel også et Y tog fra Heljan med Lollandsbanens farver
Ja, jeg kender godt til Heljans M35 og B78. Dog har deres M35 en væsentlig fejl: Som alle andre MX som var i drift hos LJ (M34 - 36) var den udstyret med selvstændige slutlygter ligesom visse af DSBs lokomotiver blev det. Dette manglede Heljans model, som jeg dog ikke har set hos nogen forhandler i lang tid. Men nu har de så lavet en ny serie MX med slutlygter, så det bliver nok en sådan jeg vælger og om-lakerer.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Hvad med M38? MY1153
Joh, måske. Den ligger dog lidt sent, og jeg var/er ikke videre begejstret for dens bemaling. Bemalingen af LJs MX var efter min mening noget pænere.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Langelandsbanen
Indlæg: 133
Af banetilbehør er der også en smule
https://www.shapeways.com/product/ZB5SWJLN4/mbj-trinbr-aelig-tsskilt-merritskov-1-87
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
mr-data
Indlæg: 805
Af banetilbehør er der også en smule
https://www.shapeways.com/product/ZB5SWJLN4/mbj-trinbr-aelig-tsskilt-merritskov-1-87
Nydeligt skilt, omend min interesse ligger mest i hovedstrækningerne (Nakskov - Nykøbing F. og Maribo - Rødbyhavn), Maribo - Bandholm har siden engang i 1950erne mest været gods- og veteran-bane. Dog har jeg været fristet til bygge Bandholm station, primært fordi den er forholdsvis kompakt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
ventrikel
Næstved
Indlæg: 156
Hej
Fin oversigt over Lollandsbanen.
Man kan / kunne få M11 fra Tikøb.
Se link:
http://www.tikobhobby.dk/loko_default_h0.htm
Torben
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.008
Hej,
Der er pt sådan en sag til salg på facebook gruppen "Modeltog på auktion og salg" se her https://m.facebook.com/malte.gude.9/posts/pcb.1667674690155936
Obs!!! Auktionen Slutter indenfor den næste time!!!
Peter
Hej
Fin oversigt over Lollandsbanen.
Man kan / kunne få M11 fra Tikøb.
Se link:
http://www.tikobhobby.dk/loko_default_h0.htm
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.008
Der er pt sådan en sag til salg på facebook gruppen "Modeltog på auktion og salg" se her https://m.facebook.com/malte.gude.9/posts/pcb.1667674690155936
Obs!!! Auktionen Slutter indenfor den næste time!!!
Der kom faktisk ingen bud på varen inden autkionen udløb - og nu har sælger sat den på til "fast pris" istedet - 750 kr, hvilket vel er en OK pris? Den siges at være pænt bygget og velkørende. DC maskine med dekoder i: https://www.facebook.com/groups/1466534200269987/permalink/1667674690155936/
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Tak for linket, den tror helt klart at jeg vil byde på.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Så er køb af M11 aftalt og pengene overført. Venter spændt på at modtage den.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.008
Så er køb af M11 aftalt og pengene overført. Venter spændt på at modtage den.
Fedt! Jeg er glad for at det var dig der endte med at få fat i den!
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Så er køb af M11 aftalt og pengene overført. Venter spændt på at modtage den.
Fedt! Jeg er glad for at det var dig der endte med at få fat i den!
Peter
Ja, det er jeg også, omend det ikke er min favorit blandt LJs lokomotiver. Men jeg har en ambition om med tiden af en model af flest mulige af LJs lokomotiver fra epoke IV ; flest mulige fordi at hvis de enten koster "en arm og et ben" (over 4.000 - 5.000 kr.) eller skal bygges helt fra bunden af, så kan jeg dog godt undvære en given maskine.
Jeg endte med at byde lidt mere end ønsket/udbudt, helt specifikt var ønsket 750 kr., men jeg tilbød 800 kr. inkl. forsendelse og det sagde sælger ja til.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Hej.
Jeg mener så bestemt, at Frichs M-8 og M-9 samt senere M-10, alle var 5 akslede.
Med venlig hilsen.
Carl Poul Brager