LJ M11

Som jeg har skrevet andet steds her på siden, så overvejede jeg og gjorde alvor af at købe en model af LJ M11, som var blevet sat til salg på en køb/salg side på facebook. Modellen har jeg modtaget i dag, og i dette indlæg vil jeg skrive lidt om modellen og forbilledet. Jeg har desværre ikke et digitalkamera til rådighed, så jeg har ingen billeder af modellen, mens billeder af forbilledet kan findes på lollandsbanen-privat.dk

Modellen:

Modellen skulle være fremstillet af Tikøb Hobby, og det understøttes af deres hjemmeside. Det er en ganske flot model med en overdel som ser ud til, og føles som om, at være fremstillet i metal hvilket giver en god vægt. Navnlig er lygterne ganske filigrane med blot en ganske tynd "stilk" til bære dem. Det betyder desværre at der ikke er lys i dem, men det er jeg dog villig til at acceptere.

Mit eneste kritikpunkt er, at der ikke er nogen decideret kobling eller NEM-skakt på modellen. Eneste mulighed for at koble vogne på er en krog på bufferplanken i enden med førerhuset, så det er begrænset hvor meget den kan bruges til rangering.

Forbilledet:

Forbilledet er diesel-elektrisk og to-akslet, leveret af Frichs i 1937. På Lollandsbanen har det været anvendt til rangering (ud fra billeder at se mest i Sakskøbing) og små (lette) tog på Bandholm-banen og Rødby-strækningen. Jeg har ikke kunne finde oplysninger omkring lokomotivets motorydelse, men når den mest har været anvendt til førnævnte formål kan det næppe have været meget; sandsynligvis omkring 125 - 150 hk.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.629

PB

Mon ikke den havde 115 HK med Frichs motor og senere 120 HK med Leyland motor? http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=152&lokid=483

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jo det er ikke utænkeligt, jeg tænkte slet ikke over at tjekke jernbanen.dk først.

I øvrigt er der en detalje vedrørende forbilledet: I følge bogen om Lollandsbanen fra deres 125 års jubilæum, så blev denne type lokomotiv ikke videre udbredt herhjemme, den har vist kun haft et par "fætre" bl.a. DBJ. Og det virker lidt pudsigt, det lader ellers til at hovedparten af Frichs' lokomotiver og motorvogne var populære og af god kvalitet (De første lyntog, motorvogne som MP og MO, små diesellokomotiver såsom deres "firkanter" og "marcipanbrød"), med enkelte undtagelser, måske mest de mest berømte de to danske MY.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 133

PB  Hjemmeside

Det er vidst ikke Frichs der bærer skylden for fiaskoen med My 1200, men nok nærmere B&W Smile

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.