Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

GDS i model

Jeg har længe gået med drømme om at skabe min barndoms lokalbane Gribskovbanen i model.
Tiden er Epoke III 1955-65
Banen skal gerne have tilslutning til statsbanerne, så jeg kan lave “gennemgående tog til privatbanen”. Derfor er Hillerød station også på ønskesedlen.
Jeg vil gerne have mulighed for at rangere og sammensætte togstammer der skal køre med gods til og fra Hillerød, Helsinge og Kagerup savværk.
På Hillerød station er det tænkt at helixen skal bruges som udtræksspor ved rangering.
Muligheden for at kunne dele skinnebustogene i Kagerup ønsker jeg også at benytte. Derfor er der indtænkt overhalingsspor (skjult station) langs væggen mellem Helsinge og Kagerup
Nu har jeg lavet et udkast til en bane i 3 etager -meget frit efter originalen.Spormateriellet der er benyttet er Piko og Peco Code100 sporskifter og flexspor. Jeg ved godt at det er en voldsom sporcode til en lokalbane, men jeg har for mange spor og sporskifter til at ændre på dette. Til Helix anvendes Piko radius 2 (42cm).
Desuden vil den kvikke læser måske opdage at der er skåret i/fiflet en del med mange af sporskifterne for at få geometrien til at gå op, hvilket jeg har gode erfaringer med.
 
Rummet jeg har til rådighed er ikke det største i verden og desuden er vinduesvæggen en skrå væg med skunkhøjde 70cm. Desuden er der en håndvask der ikke lader sig fjerne, en 120cm høj radiator og en dør der åbner indad.

Oprindeligt var tanken egentlig at banen skulle opbygges af moduler, som det også fremgår af tegningerne, men det har været lidt svært at tilpasse sporskifterne på især Hillerød station til ikke at ligge over samlinger ved mindre modulerne skal være meget lange.

Udkastet er lavet i Railmodeller -et program til MAC som ikke er helt så sprudlende i sine muligheder som jeg kan se at andre sporplanprogrammer er.


Da jeg ved, at der sidder mange yderst kompetente sporplanlæggere rundt omkring i landet, opfordrer jeg jer til at kigge planerne igennem og komme med feedback om hvad der fungerer og hvad der ikke gør.

BilledeBilledeBillede

 

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

AttachmentStørrelse
verst GDS.pdf254.49 kB
Midt DSB GDS.pdf153.25 kB
nederst opstilling.pdf101.55 kB
Like 3 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Cristan

Spændende projekt. Jeg er lidt skepisk over din skråvæg. 130-70cm = 60 cm. ved en hældning 45 grader på skråvæg vil du have 60 cm mindre i højreside. Det er meget mere end det du har vist. 

Men du har vel taget højde for det, og har prøvet at måle op. Big smile

Jeg vil gerne prøve at kigge dit layout igennem lidt senere

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Mht skråvæggen, så er den målt op og de mål der er på tegningerne passer.

Det er et loftrum i en gammel hjørneejendom, hvor der generelt er nogle mystiske vinkler overalt.

Så bare rolig, vinklen er ikke 45 grader.

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er rigtig flot anlæg, og når man ser på det, ser det meget gennemtænkt ud. Der er åbnet op for at der bliver nogen gode køremuligheder med meget varierende tog. Det er en lidt kort afstand der er mellem den store station og Hillerød, men det er et af de kompromiser der må indgås, da ikke ret mange af os har ubegrænsede pladsmængder til rådighed. Jeg synes du får udnyttet pladsen i rummet godt. Et anlæg i flere lag kan nemlig være en god løsning, og den benytter jeg mig også selv af til mit eget. Pas på med at gøre helixerne og stigningerne for stejle, min erfaring siger at med ca. 2,2 %´s stigning går det med materiellet. Sundborg opdagede fx at hans helix var for stejl til at en D-maskine kunne klare det med et tog, derfor måtte han ind og ændre i det. Dette kan læses inde på hans blog, som må siges at være en af de bedste modelbaneblogs vi har. Da privatbanen må formodes at køre med små korte tog (i hvert fald ikke med så store tog som Statsbanenerne), kan stigningerne godt være lidt stejlere her. Men sørg endelig for at få det afprøvet under opbygningen, så du ved at materiellet kan klare det. En aller sidste kmmentar er til den nederste opstilling. I min som jeg er i fuld gang med at trække ledninger til i øjeblikket, kom der en vendesløjfe på, således at lokomotiverne ikke skal omrangeres dernede. Det tror jeg nemlig man bliver træt af. Det bedste ville klart være hvis du kunne få plads til en. Med 42 cm i radius behøver den ikke at fylde så meget. Og de 42 cm er i øvrigt også grænsen for fx Hobbytrades S-maskine og Heljans E-maskine, samt mange af de flotte lange personvogne der er udgivet i de senere år.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Jeg er meget opmærksom på stigningen i helix. Med 42cm radius, bliver stigningen nødvendigvis højere end ønsket er. Alene af den grund at der er nødt til at være en vis frihøjde til togene (NEM siger 59mm fra SO) og at skinnerne skal have noget underlag at ligge på gør, at man ikke kan komme under 2,8% stigning hvis man bruger 10mm underlag.

Jeg har lavet nogle prøver med større stigning på helix og de er faldet positivt ud, men jeg har også friktionsringe på de fleste af mine maskiner, da de er ombygget fra 3-skinne.

Desuden har jeg med mine stationslængder inddirrekte truffet et valg om ikke at køre med tog der er længere end 5 lange personvogne (eller 20-30 aksler).

Det kan være at jeg bliver led og ked af togene fedter sig op af min helix, men så må jeg jo skrotte det hele og begynde at samle på frimærker i stedet Wink

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Cristian, er det ikke muligt at vende dørkarmen så døren går udad istedet. Dette vil så gøre at du kan lave din HELIX med større radius.

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Skovsøekspressen skrev:

Det er rigtig flot anlæg, og når man ser på det, ser det meget gennemtænkt ud. Der er åbnet op for at der bliver nogen gode køremuligheder med meget varierende tog. Det er en lidt kort afstand der er mellem den store station og Hillerød, men det er et af de kompromiser der må indgås, da ikke ret mange af os har ubegrænsede pladsmængder til rådighed. Jeg synes du får udnyttet pladsen i rummet godt. Et anlæg i flere lag kan nemlig være en god løsning, og den benytter jeg mig også selv af til mit eget. Pas på med at gøre helixerne og stigningerne for stejle, min erfaring siger at med ca. 2,2 %´s stigning går det med materiellet. Sundborg opdagede fx at hans helix var for stejl til at en D-maskine kunne klare det med et tog, derfor måtte han ind og ændre i det. Dette kan læses inde på hans blog, som må siges at være en af de bedste modelbaneblogs vi har. Da privatbanen må formodes at køre med små korte tog (i hvert fald ikke med så store tog som Statsbanenerne), kan stigningerne godt være lidt stejlere her. Men sørg endelig for at få det afprøvet under opbygningen, så du ved at materiellet kan klare det. En aller sidste kmmentar er til den nederste opstilling. I min som jeg er i fuld gang med at trække ledninger til i øjeblikket, kom der en vendesløjfe på, således at lokomotiverne ikke skal omrangeres dernede. Det tror jeg nemlig man bliver træt af. Det bedste ville klart være hvis du kunne få plads til en. Med 42 cm i radius behøver den ikke at fylde så meget. Og de 42 cm er i øvrigt også grænsen for fx Hobbytrades S-maskine og Heljans E-maskine, samt mange af de flotte lange personvogne der er udgivet i de senere år.

Mvh

Claus

Giver Claus ret, få plads til 1 vendesløjfe i nederste lag.

mvh Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

CBorch skrev:


Da jeg ved, at der sidder mange yderst kompetente sporplanlæggere rundt omkring i landet, opfordrer jeg jer til at kigge planerne igennem og komme med feedback om hvad der fungerer og hvad der ikke gør.

BilledeBilledeBillede

 

Cristian

Din plan er da både velovervejet og brugbar, så du kan da godt være med blandt disse sporplanlæggere.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Din plan er da både velovervejet og brugbar, så du kan da godt være med blandt disse sporplanlæggere.

Det var også lige min tanke Smile . Hvis jeg skal komme med lidt kritik, så er det at du vil have meget med (hvad vi allesammen altid vil - suk!). Her har du som synlige stationer: København (storby desværre som sækbanegård), derefter Hillerød (svær at eftergøre rigtig i model), Kagerup (ok) og Helsinge (simplificeret).

Jeg ville overveje at prioritere en smule anderledes. Det grundlæggende valg er om DSB-strækningen skal med eller ej. For taler at al det DSB-materiel man har også har en strækning at køre på og så de gennemgående tog - imod, at det er stationer, der er svære at eftergøre i model. Måske er løsningen at lade et lag (det mellemste?) have en "stor" station som forbillede med en tilhørende paradestrækning, på det nederste lag ville jeg så placere en skyggebanegård med vendesløjfe, der kan simulere Hillerød OG eksempelvis Korsør, så kan hovedbanen også køre med internationale eksprestog. Det sidste lag ville jeg bruge til Kagerup og Tisvilde (MO-tog dertil). Sporet til Gilleleje kan bare være en strækning med en skjult vendesjløjfe, der hænger 10cm unter øverste lag. Så får du den interessante togdeling i Kagerup med.

Jeg har vist nok beskæftiget mig lidt med GDS her på sporskiftet. her er der i hvert fald et link:

http://www.sporskiftet.dk/forum/gribskovbanen-i-model

Andre har også skrevet lidt:

http://www.sporskiftet.dk/forum/vintersol-over-gribskovbanen

http://www.sporskiftet.dk/forum/jytte-bygger-helsinge-station-fra-epokem...

Sidste med mange videregående links (ved ikke om de stadig er aktive)

 

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Rigtig god feedback jeg har fået af jer.

Jeg er glad for ris og ros -i sidste ende bliver det jo et bedre layout.

Har prøvet at tegne en vendesløjfe ind på det nederste lag og jeg kan godt se visse fordele med vendesløjfen. Det har kostet håndvasken, som godt kan fjernes -var bare ikke lige hooked på at gøre det, da det er et lejet lokale. Men da min ligeledes togtossede bror og flere her inde har "pressset på" for at jeg fjerner den til fordel for en vendesløjfe, så tager jeg det med i mine overvejelser.

Nu er min bekymring bare at vendesløjfen rager ud under det midterste lag -hvilket ikke var meningen, så jeg overvejer en løsning hvor noget af sløjfen kan klappes ned når den ikke bruges.

Mht døren, så må jeg lige gå i tænkeboks. Lokalet er som sagt lejet og desuden fører døren ud til en smal gang, så selvom det vil give nogle flere muligheder med sporplanlægningen, så er jeg endnu ikke overbevist om at det er en god ide at vende døren.

Billede

Cristian

AttachmentStørrelse
Opstilling med vende.pdf 116 kB
__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

CBorch skrev:

Rigtig god feedback jeg har fået af jer.

Jeg er glad for ris og ros -i sidste ende bliver det jo et bedre layout.

Har prøvet at tegne en vendesløjfe ind på det nederste lag og jeg kan godt se visse fordele med vendesløjfen. Det har kostet håndvasken, som godt kan fjernes -var bare ikke lige hooked på at gøre det, da det er et lejet lokale. Men da min ligeledes togtossede bror og flere her inde har "pressset på" for at jeg fjerner den til fordel for en vendesløjfe, så tager jeg det med i mine overvejelser.

Det er nemlig hvad du burde gøre.

CBorch skrev:

Nu er min bekymring bare at vendesløjfen rager ud under det midterste lag -hvilket ikke var meningen, så jeg overvejer en løsning hvor noget af sløjfen kan klappes ned når den ikke bruges.

Det er vel bare at give den samme udhæng.

CBorch skrev:

Mht døren, så må jeg lige gå i tænkeboks. Lokalet er som sagt lejet og desuden fører døren ud til en smal gang, så selvom det vil give nogle flere muligheder med sporplanlægningen, så er jeg endnu ikke overbevist om at det er en god ide at vende døren.

Hvis det er for enden af gangen er det vel ikke så galt. Alternativet er jo at fjerne døren helt.

Billede

Cristian

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

At fjerne døren helt er på ingen måde en mulighed, da den føromtalte lille gang ikke er min egen men derimod en fordelingsgang for flere lejemål. Mht at lade midterste lag gå længere ud, så giver det i mine øjne et meget uharmonisk forløb af anlægskanten som jeg helst vil undgå. -tænker lige lidt mere. Cristian
__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Christian

Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Erik 1:87 skrev:

Hej Christian

Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.

Ja noget skal der gøres, i øjeblikket er der jo kun en halv cirkel i forskel på op og ned kørslen, hvilket vel kun giver 5 cm.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

 

 

[/quote]

Ja noget skal der gøres, i øjeblikket er der jo kun en halv cirkel i forskel på op og ned kørslen, hvilket vel kun giver 5 cm.

[/quote]

Ret beset er det vel en kvart cirkel i forskel og det kan hvis jeg på det sted af helix laver så tyndt et underlag som muligt godt liige gå an -ellers har jeg et stort problem, hvis ikke jeg, som det foreslås, laver en aflang helix.

Jeg er totalt i tænkeboks Smile

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Erik 1:87 skrev:

Hej Christian

Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.

Ja det er måske en mulighed med en aflang helix. Det er selvfølgelig brandærgeligt, at jeg så bliver nødt til at skrumpe Især Hillerød station på midterste niveau.
Jeg har også studeret dit helixbyggeri indgående og kan se, at det virker godt på din bane. Men du har jo heldigvis en del mere plads end jeg har.

Cristian


__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Så støver jeg lige min egen tråd af.

Mere end et år er gået siden sidste indlæg. På den tid har jeg fået lavet helix, nederste plan (70cm højde), mellemste plan (95 cm) fra helix og til og med skråvæggen.

Resten er stadig på drømmeplaner.

Nederste plan er blevet ændret en del, hvor jeg har brugt flere af de gode råd der er kommet. Fx er håndvasken fjernet og der er kommet en vendesløjfe. Desuden er opstillingsbanegården blevet flyttet længere væk fra helixen, da det giver bedre plads til at række ind mellem nedre og mellemste niveau. 

BilledeBillede

Selvom sporlægningen langtfra er færdig, så har jeg haft meget glæde af at køre frem og tilbage med forskellige togsæt og rangere på Hillerød station. Skinnebussen har også været ude at køre -4 omgange op ad helixen indtil sporet ender.

Billede

En lille smule landskab er det blevet til.

Billede

Hillerød station -i skyggen af en helix

Billede

Sidst -men ikke mindst. Ægte glæde fra den yngste søn.

De bedste toghilsner

Cristian

AttachmentStørrelse
bane i 3 etager august 2013.pdf 118.35 kB
bane i 3 etager august 2013 2.pdf 144.81 kB
__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 6 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Det ser supergodt ud, Cristian!

Din sporplan udnytter rummet optimalt, og der er et godt sporforløb på de synlige dele af anlægget og god plads nede i "kælderen".

Det er godt, at du præger mindstemand med nogle gode værdier og lader ham tage del i glæden ved verdens bedste hobby - han skal nok blive et godt menneske engang  Smile

Det er en flot ballastering og patinering af sporet - får privatbanesporene grus/sandballast ligesom i virkeligheden ?. Så vil man bedre kunne se forskel på privatbane- og statsbanespor, nu hvor sporcoden og svelleafstand jo er den samme.

Det ser godt ud med lidt ukrudt i sporet og hegn langs banen. Allerede på nuværende tidspunkt er detaljeringsgraden fin - hellere enkelt og godt, frem for kompakt og overlæsset.

Husk, at der er den masse god inspiration at hente på Reiner's hjemmeside - bl.a. er hans måde at lave baggrund på meget inspirerende, og så er der træerne, og broerne, og vandløb, og gederams, og græstotter, og... og... - meget anbefalelsesværdig!.

Fortsæt endelig det gode arbejde, Cristian - jeg glæder mig til at se mere til resultaterne.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Dengang i de glade tressere var der ikke ukrudt i sporet. Bare en ukrudtsplante så som tænkte på at kikke op - blev den straks oversprøjtet med ukrudtsmiddel, eller fjernet pr håndkraft. Prøv at lægge mærke til billeder fra dengang, der er ikke ukrudt ret mange steder. Syntes det ser fint ud, og glæder mig til selv at komme igang hjemme til efteråret.

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

cfrost skrev:

Dengang i de glade tressere var der ikke ukrudt i sporet. Bare en ukrudtsplante så som tænkte på at kikke op - blev den straks oversprøjtet med ukrudtsmiddel, eller fjernet pr håndkraft. Prøv at lægge mærke til billeder fra dengang, der er ikke ukrudt ret mange steder. Syntes det ser fint ud, og glæder mig til selv at komme igang hjemme til efteråret.

Ja jeg ved godt at sprøjtegift var en betydelig post på budgettet, så der ikke var meget ukrudt på banernes områder før i tiden.

De meget sparsomme ukrudtstotter er også mere et udtryk for overilet, utålmodig ivrighed fra min side efter at prøve min "fluesmækker-grasmaster".

Det er dog også kun på de yderste godsspor de er, så jeg lader dem indtil videre være. Det kunne jo være, at giftsprøjten var løbet tør for en enkelt gangs skyld:D

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Christian - der skal jo også være plads til den kunstneriske frihed. Det er jo trods alt vores "egen verden" vi fremstiller i model Smile Flot anlæg forøvrigt, jeg vil glæde mig til at se mere fra det.

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

cfrost skrev:

Christian - der skal jo også være plads til den kunstneriske frihed. Det er jo trods alt vores "egen verden" vi fremstiller i model Smile Flot anlæg forøvrigt, jeg vil glæde mig til at se mere fra det.

Jeg forsøger nu at lave det hele så virkelighedstro som muligt, men med Peco/pikospor med sporcode 100 og en vanvittigt forsimplet Hillerød station med planlagt stationsbygning i halvrelief, stigning på min helix på 2,8%, standardkoblinger og normalhjul med overdimentionerede hjulflanger på det meste materiel og en masse andre kompromisser, er jeg allerede helt ude i sumpen. Men bare rolig -jeg har taget de langskaftede gummistøvler på:party: 8)

 

Her er lidt billeder fra Hillerød station.

Billede

Hillerød station som "mock up" af karton. Håber ikke at det begynder at regne, for det holder hverken mur eller tag til..

Billede

Det lille trappehus -tunellen går ind under sporet.

Billede

Og her uden tag. Fliserne er lavet i et regneark -det er godt til tern i alle farver og størrelser.

De bedste toghilsner

Cristian

 


__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 2 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Det er da for sejt at du har lavet tunnellen under sporene Smile ikke mange gør det..... god ide med papmodellerne. Smile
__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

cfrost skrev:
Det er da for sejt at du har lavet tunnellen under sporene Smile ikke mange gør det..... god ide med papmodellerne. Smile

Tunellen går kun et lille stykke ind -lige nok til at man ikke kan se "endevæggen".

Kom til at tænke på, at jeg senere kan indbygge en lille højttaler, hvorfra der kommer lyd af skridt og trappestøj der bliver afspillet når man kigger ind i trappehuset. 

Men det er nok et projekt til et stykke ude i fremtiden med alle de planer jeg har :p.

De bedste toghilsner 

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 2 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Så støver jeg selv en gammel tråd af.

I de forgangne år har jeg puslet med mange ting i -og udenfor mit togrum. På mit eget anlæg er der fremskridt med Hillerød station. Sidste år blev det til kommandoposten og perrontaget. Nu er selve stationsbygningen så langt, at jeg "tør" vise et par billeder.

Billede

 

Selve stationsbygningen mangler stadig en del. Vinduer, tag og tagrender, samt nedløbsrør er stadig ude i fremtiden.

Billede

Kommandoposten Har stået alene sammen med den ufærdige stationsbygning. Nu har den selskab af en bygning, der ser nogenlunde ud.

Billede 

Stationsbygningen er kun halv. Desværre er der ikke plads til en hel bygning, men et spejl, kan frembringe illusionen om en hel bygning.

De bedste toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 6 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hej Christian

Jeg havde faktisk tænkt på hvordan det gik med dit banebyggeri, og det går jo så super fint ser jeg.

Du holder samme høje standard, dejligt at se  :)

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 1 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Super perspektiv! Det nederste billede er fuldstændig som at stå på Frederiksværkbanens perron og kigge ind på hovedbygningen Smile

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Det er super flot!

Jeg synes dog bare at du skulle have haft gjort plads til det ene HFHJ perronspor, hvor der kunne holde et par CL-vogne (i de rigtige HFHJ-farver, modellerne udgivet af Kystbanen) samt Gribskovbanens perronspor, hvor der kunne have holdt et skinnebustog (fra Heljan).  

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.

Han må vel ikke komme ned fra loftet med beskidte grabber.

Næ selvom den tilhører ejendommen, kunne den vel godt afmonteres med ordentlig afpropning af rør, gemmes og monteres ved fraflytning .

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Erik 1:87 skrev:

Hej Christian

Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.

Hvad med en elevator istedet?

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Bortset fra det: Kommandoposten (i 1:87 sel´fø´li´) ville da lige være en ide for en fremstiller af modeller i laserskåret pap Wink Glasses

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Rep Neslein skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.

Han må vel ikke komme ned fra loftet med beskidte grabber.

Næ selvom den tilhører ejendommen, kunne den vel godt afmonteres med ordentlig afpropning af rør, gemmes og monteres ved fraflytning .

Vh Rep

Håndvasken er fjernet for længst. Det viste sig, at den slet ikke var tilsluttet, så beslutningen blev en del lettere.Smile

 

 

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Svend skrev:

Det er super flot!

Jeg synes dog bare at du skulle have haft gjort plads til det ene HFHJ perronspor, hvor der kunne holde et par CL-vogne (i de rigtige HFHJ-farver, modellerne udgivet af Kystbanen) samt Gribskovbanens perronspor, hvor der kunne have holdt et skinnebustog (fra Heljan).  

HFHJ er bortprioriteret af pladshensyn. GDS er skam med, men ligeledes af pladshensyn er spor 0 rykket over på perron-øen sammen med spor 2. Hvis man nærkigger sporplanen tidligere i tråden kan man også se at der er et blindspor med tilslutning til helix (opad til Kagerup).

Hvis pladsen var til det ville jeg selvfølgelig have medtaget både HFHJ og GDS, samt de drejeskiver der ligger i respektive ender af stationen. Jeg har bare ikke lige +7meter til at lave station på (øv for det).

De bedste toghilsner 

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Her er en sporplan for Hillerød station anno 1967. Udsnittet på kortet ville i 1:87 antage over 5meter. 

Med sporudfletninger i Københavnsenden og hele GDS-området i nordenden er det mindst en fordobling.

Her skal skohornet i gang hvis det hele skal med Smile

Billede

 

Det er lykkedes for mig at klemme Hillerød ind på ca 240cm. 

Billede

(Den tegnede sporplan og de lagte spor stemmer ikke helt overens med hinanden)

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads. 

Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.

I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.

  • Der er monteret sporskiftedrev på opstillingsbanegården, der muliggør en styring af togvejen.
  • Jeg har lavet en sportavle til opstillingsbanegården. Til det har jeg anvendt en gammel skuffe på glideskinner, så den kan trækkes ud/gemmes væk. Den opmærksomme vil bemærke, at der endnu ikke er knapper og dioder til melding og tilbagemelding, men det kommer nok en dag.
  • Der er sat gardin op under nederste lag af banen (opstillingsbanegården).
  • Der er kommet sorte kanter på nederste og mellemste lag.
  • Et pakhus/lagerhal har set dagsen lys
  • Hillerød station har fået tag og vinduer, samt indretning der muliggør lys i bygningen.
  • Jeg er begyndt på storbystationen -Det er en station efter fri fantasi, men jeg har forsøgt, at få den til at ligne noget der kunne have været dansk. Der er stiltræk og farveholdning fra Valby, Østerport og Vesterport.
  • Der er kommet perroner, lagt ballast, lavet en bro og lavet trappenedgange. 
  • Jeg har eksperimenteret lidt med brug af spejle (se billederne) for at få den "halve" station til at se "hel" ud.
  • Selve byen er en "mock-up af forskellige husen fra "arkivet" og er indtil videre kun til som illustration af by. Eneste huse der helt sikker bliver anvendt er det store gule i baggrunden, det røde hus man ser fra gårdsiden og så det "moderne" hus der er påbegyndt i forgrunden. Alle tre huse jeg selv har bygget helt fra grunden. Det moderne hus tager sit udspring i to stk Heljan "moderne station" der er splittet ad. Vinduesrammer er blevet malet aluminiumsfarvet, så det kommer til at ligne et kontorhus fra 50'erne. Forbilledet er Rialtobygningen på Frederiksberg.

De bedste toghilsner 

Cristian

BilledeBilledeBilledeBilledeBillede

 

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

 

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 5 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

- tja det ser da meget godt ud....

 

 

 

 

 

 

 

:D  - Ej... det ser RIGTIG godt ud!!! - godt tænkt med at bygge stationsbygningen om til kontorhus!

Super flot so far!!

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

f1freakdk skrev:

Super flot so far!!

Helt enig, weltklasse!  Smile Jeg er også ret vild med spejl-effekten lavet op ad radiatoren, det "forlænger" perronnerne på endestationen, super godt tænkt!

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

f1freakdk skrev:

- godt tænkt med at bygge stationsbygningen om til kontorhus!

 

 

Takker for ros.

Grundidéen kommer fra Rialto-teatret. Centralt beliggende på Frederiksberg. Opført 1960-64 er det jo perfekt til nybyggeri i epokeIII

Heljanstationen er ofte til at få fingre i til små penge på diverse modeltogsloppemarkeder mm. Hvis man skal skrælle bygningen, er det en fordel, hvis der er brugt dårlig lim -fx kontaktlim eller universallim, som var almindeligt i "gamle dage"

De bedste byggehilsner 

Cristian

Billede

Billede

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

peterw skrev:

f1freakdk skrev:

Super flot so far!!

Helt enig, weltklasse!  Smile Jeg er også ret vild med spejl-effekten lavet op ad radiatoren, det "forlænger" perronnerne på endestationen, super godt tænkt!

Mvh,

Peter

 

 

Spejet er kun løst sat op og skal nok rettes lidt i forhold til linjerne på perron og spor, så det ikke ser ud som om det hele peger skråt op i luften, men det er nogle af de småjusteringer der hele tiden skal tages stilling til Wink

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg er bare så vild med det du laver, fortsæt fortsæt fortsæt  Love Kan næsten ikke vente på næste års opdatering af projektet Smile

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

CBorch skrev:

Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads. 

Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.

I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.

( Klip)

De bedste toghilsner 

Cristian

 

 

 

 

BilledeBilledeBillede

mangler der ikke nogle buer på den mur?

vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Rep Neslein skrev:

CBorch skrev:

Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads. 

Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.

I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.

( Klip)

De bedste toghilsner 

Cristian

 

 

 

 

BilledeBilledeBillede

mangler der ikke nogle buer på den mur?

vh rep

 

Jo det gør der, men de flotte buer en dygtig producent af nips og andet til modeljernbaner har fremstillet til mig ligger i klubben, hvor jeg i iver for at nå en bus glemte dem i onsdags :( . Når jeg på onsdag får dem hjem vil jeg skynde mig at få dem monteret, så der kan komme en hurtig opdatering af progressionen her i tråden.

De største toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Tongue :p Tongue Wink Big smile Laughing out loud Love

vh rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Som lovet -lidt forsinket pga varmen er her en opdatering på flotte murbuer.

Som det ses, er de laserskåret af 3mm HDF. Efter en gang grunder og noget grå maling, hvor valget faldt på Vallejo "Green grey" (70.971), kom det til at se således ud.

De bedste tanker til Aalborg Portland og FLSmidth

Cristian

BilledeBilledeBilledeBillede

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 2 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

det ser tåleligt ud Smile

vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 266

PB

Rep Neslein skrev:

det ser tåleligt ud Smile

vh rep

Tak

De flotte buer en dygtig producent af nips og andet til modeljernbaner har fremstillet til mig, gjorde det også relativt nemt at få et acceptabelt resultat  Smile

De bedste toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.