Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Gribskovbanen i model...

Dette anlæg er tegnet, fordi jeg engang på min egen bane planlægger at lokalbanen skal have Kagerup som krydsningsstation. Som barn kørte jeg tit med ”Rødhætte”. Til at begynde med endda, hvor man stadig kunne være heldig eller uheldig – alt efter valg af perspektiv - at komme til at køre med en af de gamle skinnebusser.

Planen er med sine 4 meters længde lidt svær at anbringe i de fleste danske parcelhytter. Jeg er gået ud fra at værelset også skal kunne bruges som gæsteværelse nu og da, derfor har jeg igen valgt en løsning, hvor banen kan skubbes ud fra væggen, når der skal køres.

Opbygning

Planen er 4,0 meter i længden og 1,6 meter i bredden. Anlægget forestiller jeg mig med hjul (der kører i skinner langs med anlæggets venstre og højre kant). Når anlægget ikke er i brug, bliver dette skubbet op i mod værelsets ene væg. Når anlægget er i brug, står det midt i lokalet således, at man fra begge sider kan nå ind til midten.

Anlægget er stort nok til, at to personer kan have glæde af driften. For at komme over på den anden side skal man enten sørge for ”duck under” løsning (hvilket er lidt svært, fordi der er hele tre niveauer under ”overfladen”. Hvis værelset er længere end de 4,0 meter, kan man jo bare gå udenom.

Præmisser

Skinnesystem Märklin C, kun slanke sporskifter, minimum kurveradius R3 altså ingen brug af R1, R2, kurvesporskifter eller trevejssporskifter. Der skal skæres, files og saves en del i C-skinnerne her og der.

Tema

Temaet er som nævnt Gribskovbanen i model, og jeg har valgt at lave et anlæg, hvor der kan køres køreplankørsel, således at en eksisterende ”real-life” køreplan (tilpasset) kan benyttes. Valget af epoke er lidt svært, for det første fordi man jo nok ikke gider at se de samme tre lynettetog kører frem og tilbage på strækningen, for det andet fordi, der ikke er noget materiel (næsten) i epoke II på markedet, heller ikke noget der kan ombygges.

Jeg ville nok være lidt fleksibel her og lade Kagerup være være så original som muligt, det vil sige før moderniseringerne, der gik udover den lille remise og drejeskiven og den tidligere modernisering, hvor stationen blev skæmmet af et tag med et for lille tagudhæng. Græsted kan man til gengæld vælge at bygge i en tidlig version, herved bliver sporplanen også lidt enklere. I planen har jeg forsøgt at gengive den med Nordsjællands Veteranbanes spor og bygninger, som den fremstår i dag. Dette er ikke helt lykkedes 100%, måske kan man på dette terræn overveje at bruge standardsporskifterne.

Netop fordi jeg gerne ville have et ”kørselsanlæg” er banen lidt kompakt og der er meget synligt spor. For de af jer, der hellere vil se en lidt mere landskab, kan Pårup trinbræt sløjfes og lægges under jorden og som nævnt kan Græsted station vælges i en ældre model, hvor veterantogenes spor så ikke skal med. Så er der vistnok kun et eller to spor hen til et pakhus og en læsserampe. I øvrigt har jeg ikke haft nogen originaltegninger af sporplanerne til rådighed, så hvis der er nogen der har dem liggende ville jeg blive meget glad for en kopi.

Sporplan

Rejsen starter i Hillerød (skyggebanegård, niveau -3) og kører forbi Gribsø, herefter nås Kagerup, der skulle være en (næsten) nøjagtig kopi af originalen. Perronen er blevet en smule bred. Dette hænger sammen med den hjemmelavede diamant ved udkørslen til henholdsvis Gilleleje og Tisvildeleje. Man kan ikke uden et komplet selvbygget spor her komme længere ned i afstand mellem sporerene.

Herefter kan man køre mod Græsted (krydsningssation), hvor jernbanemuseet holder til, derefter forsvinder toget igennem en tunnel og når Pårup, der har fået et stikspor til en lokal industrivirksomhed. Dette er kun for at skabe lidt mere godstrafik på banen. Herefter går turen videre ned til skyggebanegården ( niveau minus 2), der logisk nok hedder Gilleleje.

Hvis den venstre udkørsel vælges i Kagerup, så kører man kort tid efter igen ned til en skyggebanegård (niveau minus 1), denne hedder naturligvis Tisvildeleje.

Iøvrigt har jeg ikke tegnet skyggebanegårdene ind. Jeg forestiller mig at de er simple vendsløjfer med et tilstrækkeligt antal overhalings- og opstillingsspor. Som i virkelighedens verden skal, der være mere plads på Hillerød end på de andre to endestationer. Jeg har ikke tegnet nogle bygninger ind på planen for de findes logisk nok ikke som 3D tegninger til WinTrack. Og de der findes ser temmelig tåbelige ud på layoutet.

Epoke og rullende materiel

Som nævnt anlægget tænkes henlagt til epoke III engang i slutningen af 50erne eller i 60erne. Rullende materiel findes der meget lidt af i handlen. Motorvognene fra Triangel fås som byggesæt (mange penge - men så vidt jeg kan se ikke dyrt i forhold til kvaliteten). Skinnebusserne kan man nu få i model fra andre baner og derefter ommale. En rumpeged kan man finde i Tikøbs program. Lynetterne skal man selv bygge (overdele kan vist stadigvæk fås). GDS L1 kan købes og/eller selvbygges. GDS L2 kan ombygges fra en Roco V65 eller fra den tilsvarende model fra Hobbytrain. Fra KM tekst fås der GDS-litreringer til en standard G10-vogn (der stort set bare skal males sort og så er den hjemme).

Endvidere har Lokomotivet bragt en del artikler omhandlende ombygning/bygning af de små personvogne til banen eller de lidt større CL-lignende vogne, der sammen med marcipanbrøddet også kom ud at køre på de lange skinner. Banens tidlige dampmateriel kan ikke ombygges fra noget eksisterende industrimateriel – de er nemlig meget små. Men det kunne nu være sjovt at prøve kræfter med en selvbygget model af GDS Nr. 11.

Tricks og særheder

Udover tricket med den selvbyggede diamant (se hvordan den laves her) og de modificerede C-skinner, er der ikke indbygget så meget hokuspokus dennegang. Hvis man har mere plads til rådighed (et helt værelse - gerne mindst 4 gange 5 meter) kan man vælge at lave et U-formet anlæg og således også få Tisvildeleje og Gilleleje med i model. Disse kan man bare trække ud fra skyggebanegårdene, der derefter overtager rollen som krydsningstationer. Hillerød har jeg aldrig fundet særlig spændende ud fra et GDS perspektiv så den dropper vi...

Forslag til forbedringer og rettelser af fejl modtages med tak...

Hilsen

Lars

GDSGræsted

GDSKagerup

GDSTotal

GDSSporplan

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

det ser da spændene ud jeg glæder mig til at se mere Laughing out loud

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Med hensyn til trækkraft er der en mulighed til, for Mo-vognene trak i perioder de gennemgående vogne fra København til både Gilleleje og Tisvildeleje. Og de gennemgående DSB-vogne var Cl-vogne, som HobbyTrade forhåbentlig kommer med til efteråret.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Søndenfjords" skrev:
Med hensyn til trækkraft er der en mulighed til, for Mo-vognene trak i perioder de gennemgående vogne fra København til både Gilleleje og Tisvildeleje. Og de gennemgående DSB-vogne var Cl-vogne, som HobbyTrade forhåbentlig kommer med til efteråret.

Tak, dem havde jeg glemt. Ved du hvornår de kørte på Gribskovbanen (før elektrificeringen af Nordbanen - 1968, men lidt mere præcist)? Og var togene enten "rene" DSB tog eller "rene" GDS tog? Eller kan man blande? Hvad var de typiske togsammenstillinger? Har desværre ikke bogen "gennemgående vogn til privatbanen" Crying.

Jeg har i øvrigt tre CL vogne fra På Sporet (byggesæt), de er også blevet meget flotte - mangler kun at montere håndtagene ved indgangene. Et usamlet byggesæt har jeg endnu. Tanken var her at bygge en CLE.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Ifølge "Gennemgående vogne til privatbanen" kørte Mo'erne på Gribskovbanen både i 1950'erne og 1960'erne.

På side 33 er der et billede af en Mo'er og en Cl på Kildeport i august 1957, og et andet billede af marcipanbrødet L1 viser, at togstammerne kunne være en blanding af Cl og GDS' egne C41 og C42.

I starten kørte Mo'erne kun til Tisvildeleje, mens Gilleleje-stammen blev hentet af et af GDS' egne damplokomotiver i Kagerup.

Siden kørte Mo'erne dog både til Tisvildeleje og Gilleleje. Til gengæld kørte Marcipanbrødet også til København.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Søndenfjords" skrev:
Ifølge "Gennemgående vogne til privatbanen" kørte Mo'erne på Gribskovbanen både i 1950'erne og 1960'erne.På side 33 er der et billede af en Mo'er og en Cl på Kildeport i august 1957, og et andet billede af marcipanbrødet L1 viser, at togstammerne kunne være en blanding af Cl og GDS' egne C41 og C42.I starten kørte Mo'erne kun til Tisvildeleje, mens Gilleleje-stammen blev hentet af et af GDS' egne damplokomotiver i Kagerup.Siden kørte Mo'erne dog både til Tisvildeleje og Gilleleje. Til gengæld kørte Marcipanbrødet også til København.

Tak, så blev vi lidt klogere. Et spørgsmål har jeg med hensyn til Kagerup station. Jeg mener at kunne huske, at den lille drejeskive havde to spor udover tilkørselssporet. Eksisterede der ikke et meget kort stikspor til venstre for det der førte ind i remisen?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Ifølge sporplanen fra 1942, som er gengivet i bogen om Gribskovbanen, havde drejeskiven ikke andre spor end tilkørselssporet og remisesporet, sådan som du har lavet det på din plan. Men der kan selvfølgelig være kommet et stikspor til siden.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Mht. C-skinnerne har du sikkert overvejet at patinere dem. Valgte dem selv fra pga. det ikke helt korrekte ballastprofil. Men det kan der så gøre noget ved, omend det kræver noget ekstra arbejde.

Med K-skinnen får du mulighed for at bruge flexsporet til lange lige stræk og bløde kurver.

Overvejede en overgang at bruge C-skinner til det skjulte og K-skinner til det synlige. Men har så valgt at bruge K-skinner over det hele. Bl.a. også for at få nogen flere praktiske erfaringer i brugen af dem.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Mht. C-skinnerne har du sikkert overvejet at patinere dem. Valgte dem selv fra pga. det ikke helt korrekte ballastprofil. Men det kan der så gøre noget ved, omend det kræver noget ekstra arbejde.Med K-skinnen får du mulighed for at bruge flexsporet til lange lige stræk og bløde kurver.Overvejede en overgang at bruge C-skinner til det skjulte og K-skinner til det synlige. Men har så valgt at bruge K-skinner over det hele. Bl.a. også for at få nogen flere praktiske erfaringer i brugen af dem.MvhClaus

Hej Claus,

Hvad de fleste fagfolk ikke har bemærket (eller glemmer) er at C-skinnens profil er flottere og mere naturtro end K-skinnens og også en anelse spinklere (code 93 mod code 100). Dertil kommer at punktkontakterne er knap så synlige i C-sporet (meget brede og synlige ved K).

Ballastprofilet (knækket) kan uden store problemer skjules og det er faktisk muligt at "flexe" C-skinner på basis af de længste lige eller buede skinner i programmet (24336 og 24530). 24912 står i princippet også til rådighed for et rent strækningsspor. Der er ligeledes også mulighed for med en dremel at lave simple sporændringer, der f. eks. muliggør en bedre pladsudnyttelse ved anlæggelse af sporrister og lignende.

I det tyske modelbaneforum "Stummi" er der en lang række eksempler på, at C-anlæg ikke nødvendigvis behøver at ligne "lille Børges første rundbane på en spånplade" Laughing out loud, men faktisk kan slå en tilsvarende i K.

Tilbage bliver problemerne med manglende sporskifter - specielt kurvesporskifter til/mellem radierne R4 og R5, samt en slank "englænder", der virkelig ville få efterspørgslen efter C til at stige. Lige netop her har Märklin efter min mening svigtet katastrofalt.

Og i mit næste liv kører jeg selvfølgelig ikke Märklin, men for ca. 50 år siden var Märklin med stor afstand det bedste på markedet (og det meste af resten noget bras) og dengang gav min far mig en Märklin "Steppenpferd" BR24 i dåbsgave og den kører endnu! Og det efter skønsmæssigt flere millioner modelkilometer. Hjulene er faktisk slidt så meget at forniklingen er væk - så nu kører den på ren kobber Wink

Dette sammenholdt med en ikke uanselig lokomotiv- og vognpark til treskinnedrift gør, at jeg ikke har lyst til at veksle system lige nu...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det ser rigtig godt ud og meget inspirerende, da du uden at det ser for klemt ud har fået mange stationer ind på så lidt plads (hvem der bare kendte til begrænsninger) og samtidig bør den kunne bygges for en forholdsvis billig penge

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Ud fra din beskrivelse formoder jeg dit rum er ca 6m x 4m og må så spørge: Har du overvejet et 'langs væggen' anlæg?

Når rummet så skal bruges til andet formål, kører du blot den ene halvdel væk (evt ind under den stationære del).

En del af den flytbare sektion kan ovenikøbet laves med en standard overgang - som du så kan tge med til de kommende modul-træf for 3-skinne kørere Smile

Ved anlæg langs væggen mister du dog muligvis den tætte kontakt med din med-kører, da I så ikke står ansigt til ansigt over anlægget.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Cowi" skrev:
Det ser rigtig godt ud og meget inspirerende, da du uden at det ser for klemt ud har fået mange stationer ind på så lidt plads (hvem der bare kendte til begrænsninger) og samtidig bør den kunne bygges for en forholdsvis billig penge

Tak for de pæne ord. Når du siger billig penge, skal du lige huske at regne de ikke (ind)tegnede skyggebanegårde med.

Og jeg vil ligeledes anbefale et kursus i træbygning hos Reiner, ellers er man lige den sædvanlige milliard kroner fattigere alene i indkøb af træer Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Ja rigtig nok, men dem kan man altid lave af nogle billige skinner med en tredje i midten. Det behøver jo ikke være pænt hvis ingen kigger Tongue

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"nipe" skrev:
Ud fra din beskrivelse formoder jeg dit rum er ca 6m x 4m og må så spørge: Har du overvejet et 'langs væggen' anlæg?Når rummet så skal bruges til andet formål, kører du blot den ene halvdel væk (evt ind under den stationære del).En del af den flytbare sektion kan ovenikøbet laves med en standard overgang - som du så kan tge med til de kommende modul-træf for 3-skinne kørere :-)Ved anlæg langs væggen mister du dog muligvis den tætte kontakt med din med-kører, da I så ikke står ansigt til ansigt over anlægget.

Nej, anlægget er et tænkt anlæg, som jeg skrev, da jeg tegnede dette layout. Jeg ville ganske enkelt have en bedre fornemmelse af Kagerup i model (der - måske - skal indgå i mit eget anlæg). Du har ret i at hvis man har fulde 6 x 4 meter, så skal man nok overveje et langs væggen anlæg.

Ideen med at rulle en del af et anlæg ind over den anden del, finder jeg god. Den skal dog lige tænkes igennem i praksis. Eksempelvis husenes og træernes højde, der hvor der skal rulles indover. Og der bliver vel også nogle sporramper eller lignende, der skal kunne tages af ved sammenrulning.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.