Test af den "nye" lyd til My-lokomotiverne fra PerfectTrains

OPdateret 6. august 2024
Min ene My fra Heljan skulle have ny lyd, da den oprindelige lød knap så godt.
Jeg har tidligere hentet gratis lyd til andre My'ere fra ESU's hjemmeside men, denne gang lod jeg mig lokke af en reklame til at investere 199,- Kr i en nyudviklet lyd fra firmaet PerfectTrains.
Link til video, som sammenholder lyden fra ESU og PerfectTrains, kan findes længere nede i teksten.

Nyt maskindepot opdateret 03.06.24

Et af de sidste større områder, som endnu mangler at blev færdigmonteret med skinner, maskindepotet i Knarbjerg.
Det arbejde er jeg nu så småt gået igang med.
 Billede

Men før jeg kan gå igang med skinnerne skal drejeskiven have en ordentlig omgang, så den ikke længere ser så ren og plastisk ud.

Midlertidige perroner

Jeg er begyndt at lave nogle midlertidige perroner til Knarbjerg Banen, som kan fungere indtil, jeg finder ud af hvordan, den endelige løsning skal være.
Billede
Perronerne bliver lavet i 7 mm MDF, som får en hurtig gang maling samt lidt patina i form af pulverfarve.

Sporplan og strækningsoversigt for Knarbjerg Banen

Nedenfor findes en stræknings oversigt samt sporplaner for såvel øverste som nederste etage af Knarbjerg Banen, som den tager sig ud her ved udgangen af januar 2024

Oversigt over strækningen
Billede

Knarbjerg Banen ombygget pga uforudsete "udfordringer"

For et års tid siden havde jeg min nyanskaffede PIKO My med til et større modelbaneanlæg for at foretage nogle prøvekørsler og lave en lille video, som kan ses her.

Prøvekørslerne forløb tilfredsstillende men, pludselig opdagede jeg at, der manglede en puffer i hver ende af lokomotivet, som med sikkerhed havde været der, da jeg startede.

Video opdatering fra Knarbjerg Banen

Efter et knap så produktivt år på Knarbjerg Banen, som jeg havde håbet på, er det blevet tid til en lille videopdatering fra byggepladsen. For lidt er der heldigvis blevet lavet i løbet af 2023.
Videoen kan ses her.

Selvom der stadig er meget, der skal laves - og en del fejl, der skal rettes - så virker det nu realistsiskat kunne genoptage kørslen efter køreplan og indøve personale i løbet af første halvår af 2024.

I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår her fra Knarbjerg Party

Trafikken på Knarbjerg Banen

Selvom der endnu er en del arbejde at gøre før, banen er klar til trafik i fuldt omfang, så er jeg ved at have en ret konkret plan klar for trafikken på banen.

Knarbjerg Banen er skabt til leg med tog.
Banen består af en DSB sidebane, som udgår fra Købstaden ”Svandborg” via ”Skovsør” og Bjaldsbæk til Knarbjerg.
”Svandborg” er en opstillingsbanegård mens mellemstationerne ”Skovsør” og ”Bjaldsbæk” er aktive stationer på modelbanen.
Sporplaner og strækningsoversigt med mere kan ses her

Knarbjerg Banen - nu på Sporskiftet

Efter en del år uden kørsel af betydning, er Knarbjerg Banen så småt ved at være klar til at genoptage kørslen i nye rammer.
Billede

I stedet for a lave en masse mindre opslag, vil jeg forsøge at samle dem her i denne lille blog, så man kan følge udviklingen af banen Smile