Ny lyd i Piko's MY

For et par år siden skrev jeg en meget begejstret anmeldelse af lyden i Pikos MY 1147. 
Begejstringen er kølet en del af siden da og, i dag har jeg lagt ESU Loksound 5 dekodere med ny lyd ind i begge mine MY'ere fra Piko.
Jeg har lavet en lille video, som demonstrerer den nye lyd i Pikos MY, som kan ses her

Billede

Valget er faldet på en lydfil til det amerikanske marked med lyden fra en 16 cylindret EMD 567C motor, svarende til dem, som lå i MY'eren.

Grunden til at, jeg har valgt en lydfil målrettet det amerikanske marked er at, de indeholder en såkaldt "Full Throttle" opsætning, som gør det muligt at styre hastigheden på lokomotivet og hastigheden på lyden mere individuelt. Dét giver dog en meget anderledes opsat dekoder, end man er vandt til fra europæiske lydprojekter, så man skal være indstillet på en del tilvending og tilpasning efterfølgende.

Virkelighedens lokomotivmotorer kører jo kun op i omdrejninger når, der skal produceres strøm til banemotorerne. Ofte går lokomotiverne hurtigt ned i tomgang efter at være kommet op i den ønskede fart, for så at udnytte inertien fra vægten af lokomotivet til at komme fremad.Dette er det muligt at simulere med "Drive Hold" funktionen i dekoderen.

Jeg mangler stadig at få lagt en ordentlig fløjte ind, i stedet for det horn, som er i den amerikanske lyd men, det når jeg nok en dag ;) 
__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

nr1forme

Indlæg: 40

PB

Knarbjerg skrev:

For et par år siden skrev jeg en meget begejstret anmeldelse af lyden i Pikos MY 1147. 
Begejstringen er kølet en del af siden da og, i dag har jeg lagt ESU Loksound 5 dekodere med ny lyd ind i begge mine MY'ere fra Piko.
Jeg har lavet en lille video, som demonstrerer den nye lyd i Pikos MY, som kan ses her

Billede

Valget er faldet på en lydfil til det amerikanske marked med lyden fra en 16 cylindret EMD 567C motor, svarende til dem, som lå i MY'eren.

Grunden til at, jeg har valgt en lydfil målrettet det amerikanske marked er at, de indeholder en såkaldt "Full Throttle" opsætning, som gør det muligt at styre hastigheden på lokomotivet og hastigheden på lyden mere individuelt. Dét giver dog en meget anderledes opsat dekoder, end man er vandt til fra europæiske lydprojekter, så man skal være indstillet på en del tilvending og tilpasning efterfølgende.

Virkelighedens lokomotivmotorer kører jo kun op i omdrejninger når, der skal produceres strøm til banemotorerne. Ofte går lokomotiverne hurtigt ned i tomgang efter at være kommet op i den ønskede fart, for så at udnytte inertien fra vægten af lokomotivet til at komme fremad.Dette er det muligt at simulere med "Drive Hold" funktionen i dekoderen.

Jeg mangler stadig at få lagt en ordentlig fløjte ind, i stedet for det horn, som er i den amerikanske lyd men, det når jeg nok en dag ;) 



Drive Hold kan ved hjælp af Lokprogrammeren aktiveres i alle dieselprojekter fra ESU – også dem, der er lavet specifikt til DSB MY, MZ og MX. Det har jeg gjort på alle mine modeller fra McK og Piko. Hvis man ønsker en helt korrekt lyd til sine Piko MY’ere, vil jeg anbefale den lyd, som Hobbykæden i Nørresundby sælger fra Danske Loksounds – den er optaget fra MY 1159.

Pikos MY-lokomotiver har jo rilleudstødning, og de har en lidt anderledes lyd sammenlignet med den almindelige udstødning med to rør. Har man nogle "almindelige" MY, MZ eller MX, som skal have installeret lyd, kan jeg også anbefale lydene fra drengene hos Perfect Trains. De er rigtig gode og har en masse ekstra lyde og funktioner.





Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.