Begejstringen er kølet en del af siden da og, i dag har jeg lagt ESU Loksound 5 dekodere med ny lyd ind i begge mine MY'ere fra Piko.
Jeg har lavet en lille video, som demonstrerer den nye lyd i Pikos MY, som kan ses her

Valget er faldet på en lydfil til det amerikanske marked med lyden fra en 16 cylindret EMD 567C motor, svarende til dem, som lå i MY'eren.
Grunden til at, jeg har valgt en lydfil målrettet det amerikanske marked er at, de indeholder en såkaldt "Full Throttle" opsætning, som gør det muligt at styre hastigheden på lokomotivet og hastigheden på lyden mere individuelt. Dét giver dog en meget anderledes opsat dekoder, end man er vandt til fra europæiske lydprojekter, så man skal være indstillet på en del tilvending og tilpasning efterfølgende.
Virkelighedens lokomotivmotorer kører jo kun op i omdrejninger når, der skal produceres strøm til banemotorerne. Ofte går lokomotiverne hurtigt ned i tomgang efter at være kommet op i den ønskede fart, for så at udnytte inertien fra vægten af lokomotivet til at komme fremad.Dette er det muligt at simulere med "Drive Hold" funktionen i dekoderen.
Jeg mangler stadig at få lagt en ordentlig fløjte ind, i stedet for det horn, som er i den amerikanske lyd men, det når jeg nok en dag ;)
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
nr1forme
Indlæg: 47
Begejstringen er kølet en del af siden da og, i dag har jeg lagt ESU Loksound 5 dekodere med ny lyd ind i begge mine MY'ere fra Piko.
Jeg har lavet en lille video, som demonstrerer den nye lyd i Pikos MY, som kan ses her
Valget er faldet på en lydfil til det amerikanske marked med lyden fra en 16 cylindret EMD 567C motor, svarende til dem, som lå i MY'eren.
Grunden til at, jeg har valgt en lydfil målrettet det amerikanske marked er at, de indeholder en såkaldt "Full Throttle" opsætning, som gør det muligt at styre hastigheden på lokomotivet og hastigheden på lyden mere individuelt. Dét giver dog en meget anderledes opsat dekoder, end man er vandt til fra europæiske lydprojekter, så man skal være indstillet på en del tilvending og tilpasning efterfølgende.
Virkelighedens lokomotivmotorer kører jo kun op i omdrejninger når, der skal produceres strøm til banemotorerne. Ofte går lokomotiverne hurtigt ned i tomgang efter at være kommet op i den ønskede fart, for så at udnytte inertien fra vægten af lokomotivet til at komme fremad.Dette er det muligt at simulere med "Drive Hold" funktionen i dekoderen.
Jeg mangler stadig at få lagt en ordentlig fløjte ind, i stedet for det horn, som er i den amerikanske lyd men, det når jeg nok en dag ;)
Drive Hold kan ved hjælp af Lokprogrammeren aktiveres i alle dieselprojekter fra ESU – også dem, der er lavet specifikt til DSB MY, MZ og MX. Det har jeg gjort på alle mine modeller fra McK og Piko. Hvis man ønsker en helt korrekt lyd til sine Piko MY’ere, vil jeg anbefale den lyd, som Hobbykæden i Nørresundby sælger fra Danske Loksounds – den er optaget fra MY 1159.
Pikos MY-lokomotiver har jo rilleudstødning, og de har en lidt anderledes lyd sammenlignet med den almindelige udstødning med to rør. Har man nogle "almindelige" MY, MZ eller MX, som skal have installeret lyd, kan jeg også anbefale lydene fra drengene hos Perfect Trains. De er rigtig gode og har en masse ekstra lyde og funktioner.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Drive Hold kan ved hjælp af Lokprogrammeren aktiveres i alle dieselprojekter fra ESU – også dem, der er lavet specifikt til DSB MY, MZ og MX. Det har jeg gjort på alle mine modeller fra McK og Piko.
Hvordan aktiverer du funktionen i f.eks McK's MX?
Jeg har gennemset timevis af instruktionsvideoer på ESU's YouTube kanal for at se om, det kunne lade sig gøre uden at installere helt ny lyd på dekoderen, uden at finde en løsning.
Så hvis du evt kan guide mig i den rigtige retning, vil jeg da være meget taknemmelig, da det vil gøre tingene en hel del nemmere
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 626
Drive Hold kan ved hjælp af Lokprogrammeren aktiveres i alle dieselprojekter fra ESU – også dem, der er lavet specifikt til DSB MY, MZ og MX. Det har jeg gjort på alle mine modeller fra McK og Piko.
Hvordan aktiverer du funktionen i f.eks McK's MX?
Jeg har gennemset timevis af instruktionsvideoer på ESU's YouTube kanal for at se om, det kunne lade sig gøre uden at installere helt ny lyd på dekoderen, uden at finde en løsning.
Så hvis du evt kan guide mig i den rigtige retning, vil jeg da være meget taknemmelig, da det vil gøre tingene en hel del nemmere
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
nr1forme
Indlæg: 47
Drive Hold kan ved hjælp af Lokprogrammeren aktiveres i alle dieselprojekter fra ESU – også dem, der er lavet specifikt til DSB MY, MZ og MX. Det har jeg gjort på alle mine modeller fra McK og Piko.
Hvordan aktiverer du funktionen i f.eks McK's MX?
Jeg har gennemset timevis af instruktionsvideoer på ESU's YouTube kanal for at se om, det kunne lade sig gøre uden at installere helt ny lyd på dekoderen, uden at finde en løsning.
Så hvis du evt kan guide mig i den rigtige retning, vil jeg da være meget taknemmelig, da det vil gøre tingene en hel del nemmere
Jeg prøver at lave en tutorial i morgen aften. Jeg vender tilbage!
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Jeg tænker at du har en ESU Lokprogrammer - gå ind på fanen hvor du tildeler funktioner til funktionstasterne, så er Drive Hold under logiske funktioner.
Ja se dét løste virkelig en knude for mig - TAK :8)
Det har hele tiden været mit indtryk at, man kunne aktivere den funktion forholdsvis nemt, jeg har bare ikke evnet at finde ud af hvordan

Men det virker
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Jeg prøver at lave en tutorial i morgen aften. Jeg vender tilbage!
Nu kom "fkm" dig i forkøbet og gav mig en løsning men, hvis du har flere ideer, vi andre kan lære af, så er jeg helt sikker på, din turtorial vil være mere end velkommen - også hos andre and mig
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
nr1forme
Indlæg: 47
Jeg prøver at lave en tutorial i morgen aften. Jeg vender tilbage!
Nu kom "fkm" dig i forkøbet og gav mig en løsning men, hvis du har flere ideer, vi andre kan lære af, så er jeg helt sikker på, din turtorial vil være mere end velkommen - også hos andre and mig
Det er helt OK, at fkm nåede først. Det er jo ikke en konkurrence. Det vigtigste er, at du fik hjælp.
At aktivere Drive Hold er meget enkelt for alle ESU´s diesel-lydprojekter. Både dem, man selv downloader, og dem, der følger med modellen fra fabrikken.
Jeg tænker, at det nemmeste er blot at lægge et billede op af, hvordan jeg har mappet min MZ II 1414 fra McK. Dekoderen er den, der følger med modellen fra fabrikken. Jeg bruger som regel F7 eller F9 til Drive Hold. Det er fordi disse knapper er placeret godt på de kontroller, jeg bruger (Märklin Mobile Station 2 og Roco WLANmasu og Multimaus). F7 passer godt til Mobile Station, og F9 til Multimaus. Men det er helt op til den enkelte, hvilken funktion man vælger at bruge. Alle funktioner virker.
For at aktivere Drive Hold går man ganske enkelt ind i "Function Mapping" i ESU’s LokProgrammer. Man vælger den funktionsnummer, man vil bruge, mellem F1-F32. Først sørger man for, at funktionen er "helt tom", altså at der ikke er nogle andre funktioner aktiveret på det nummer. Derefter vælger man under "logical functions" to afkrydsningsfelter: "Disable Brake Sound" og "Drive Hold".
Så gemmer man ændringerne på dekoderen, og så er det bare at køre. Du starter lokomotivet som normalt, og når det er kommet op i fart, kan du aktivere den funktion, der er knyttet til Drive Hold. Så bliver motorlyden adskilt fra lokomotivets hastighed. Du kan altså på en langt bedre måde simulere DSB’s diesellokomotiver, som ofte gasser op ved start og derefter slipper gassen og triller i tomgang.
Du kan selv eksperimentere med dette for at finde en måde, der fungerer for dig. Rigtig god fornøjelse!
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Du kan selv eksperimentere med dette for at finde en måde, der fungerer for dig. Rigtig god fornøjelse!
Fedt, TAK!
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.654
Det er sjovt, for min gamle Roco MZ 1414 med LokSOund V3.5 har delvists samme funktion på F7 og F8, hvor jeg kan springe et køretrin (eller flere) op og ned. Det vil sige at jeg stadig styrere hastighed med regulatoren, men kan ændre op i næste køretrin på motoren frit som jeg har lsyt til. MZ i kravlefart og med motoren på fuld skrue, det er dejlit
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
I en af kommentarerne i denne tråd blev Danske Loksound's lyd fra MY 1159 anbefalet, som værende "helt korrekt", så jeg besluttede mig for at prøve den af.

Det er efterhånden en del år siden, jeg sidst købte en dekoder fra Danske Loksounds, da jeg ikke syntes deres lyde og funktioner fulgte med tiden og udviklingen indenfor dekoderne.
Men nu skriver vi trods alt 2025 og, DLS har fået nye ejere, så jeg tænkte, der måske var kommet skub i udviklingen, og besluttede mig for at prøve det af.
Så jeg bestilte en dekoder med lyden fra 1159 specielt til Piko's MY, som så blev installeret i mit eksemplar af 1150.
Nu er lyd - og især opfattelsen af lyd - meget forskellig. Og hvad der lyder godt eller skidt vil være meget individuelt fra person til person, så der vil helt sikkert være nogen derude, som synes lyden er helt fantastisk. Men jeg er godt nok ikke imponeret, så der kommer hurtigt en anden lyd i den maskine igen.
Man kan selv danne sig et indtryk af lyden fra DLS i den lille video, jeg har lavet, som kan ses her
Helt spildt var indkøbet dog ikke. Jeg døjede noget med at få de forskellige lysfunktioner til at virke ordentligt igen efter, jeg lagde ESU's lyd ind i 1147. Men det fungerede til gengæld fint med DLS dekoderen, så funktionsindstillingerne fra den blev kopieret over i 1147, som nu fungerer helt tilfredsstillende.
Det eneste, der skule ændres var kendingssignalet. DLS har valgt at lade alle 3 lanterner i kendingssignalet lyse, når F0 aktiveres og, her er Pikos oprindelige indstilling med lys kun i den øverste lanterne væsentligt mere korrekt i forhold til den epoke de to MY'ere fra Piko tilhører. Men det var heldigvis ret nemt at justere
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 626
De er helt klart ESU lyden som er bedst i dette tilfælde, ingen tvivl om det, selv standardlyden til ESU MY er bedre end den fra DLS.
Men:
Købte en tom dekoder for at lægge ny lyd et af mine MA lyntog - det var en fejl, da den fra ESU var direkte ringe. Til gengæld er den fra Danske Loksounds virkelig god efter min mening. Lyden til Y-toget fra DLS er også i den bedre ende (jeg ved ikke hvilken standardlyd der kunne bruges i stedet for).
Så Danske Loksounds har helt sikkert sin berettigelse, men nogle projekter kunne trænge gevaldigt til en opgradering.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
cfrost
Indlæg: 273
Jeg syntes, at ESU lyden er ganske fantastisk. Den har, efter min mening, det helt helt rette svung i lyden, som man nu kan få det med så små højtalere. efter min mening, er den yderst velegnet til 1101 > 1104, måske endda til 1105 > 1144, men slet ikke til en rille-MY. Der larmer den alt for meget. Jeg bruger ESU-lyden til min 1101 og 1103, men til 1105 > 1144 og rille-MY benytter jeg DLS.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
nr1forme
Indlæg: 47
Trist at du føler dig utilfreds med lyden fra DLS. Det var jo ikke meningen med min anbefaling. Når du sammenligner direkte med ESU's nyere lyd til MY, er jeg helt enig i, at ESU's lyd kvalitetsmæssigt er bedre. Ingen tvivl om det. Jeg tror, at en af de store forskelle er, at ESU-lyden er i 16-bit kvalitet, mens lyden fra DLS ikke er det. Det gør, at lyden fra DLS fremstår som mindre "sprød".
Men noget, jeg synes, DLS-lyden vinder på, er, at den ikke er lige så "ramlende" som ESU's. En "Rille-MY" lyder jo væsentligt mere dæmpet end en MY med åbent udstødningsrør. Man hører mere Roots-kompressor end udstødningslyd, og det synes jeg, DLS fanger. Om end i en ringere kvalitet end ESU.
Vi må håbe, at ESU måske kan komme med en opdateret "Rille-lyd" nu, hvor PIKO har sendt så mange modeller ud på markedet. Jeg så et klip, hvor drengene fra Perfect-Trains optog MY 1149 i Tyskland. Så måske kommer der også en opdateret lyd fra dem.
Et godt klip med en Rille-MY som illustration: DSB MY 1159 i front for godstog til Herning
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Trist at du føler dig utilfreds med lyden fra DLS. Det var jo ikke meningen med min anbefaling. Når du sammenligner direkte med ESU's nyere lyd til MY, er jeg helt enig i, at ESU's lyd kvalitetsmæssigt er bedre. Ingen tvivl om det. Jeg tror, at en af de store forskelle er, at ESU-lyden er i 16-bit kvalitet, mens lyden fra DLS ikke er det. Det gør, at lyden fra DLS fremstår som mindre "sprød".
Men noget, jeg synes, DLS-lyden vinder på, er, at den ikke er lige så "ramlende" som ESU's. En "Rille-MY" lyder jo væsentligt mere dæmpet end en MY med åbent udstødningsrør. Man hører mere Roots-kompressor end udstødningslyd, og det synes jeg, DLS fanger. Om end i en ringere kvalitet end ESU.
Vi må håbe, at ESU måske kan komme med en opdateret "Rille-lyd" nu, hvor PIKO har sendt så mange modeller ud på markedet. Jeg så et klip, hvor drengene fra Perfect-Trains optog MY 1149 i Tyskland. Så måske kommer der også en opdateret lyd fra dem.
Et godt klip med en Rille-MY som illustration: DSB MY 1159 i front for godstog til Herning
Tak for linket til videoen, som jo så udmærket udstiller lyden i 1159
Selve "grundlyden" i DLS-lyden kan jeg faktisk godt lide. Det er mere den måde, den er programmeret på, som ikke rigtig passer til mit temperament.
Og så evnede jeg ikke at få den til at fungere sammen med "Drive Hold" funktionen.
På fjæsbogen blev jeg anbefalet denne lyd fra ESU: Item number: S0711 16-567BC 2 EXH NT til MY med rilleudstødning, som jeg nu forsøger mig lidt med.
Den skraldrer stadig lidt men, den er mere blød end den, jeg havde lagt i først.
Jeg vil jo meget gerne have, der er nogenlunde rigtig forskel på lyden i mine MY med rilleudstødning i forhold til dem med rør
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
nr1forme
Indlæg: 47
Måske kan du teste ESU's lyd til MX? Det er naturligvis ikke helt korrekt, men lyden er i 16-bit kvalitet og har den "afdæmpede" karakter som også en rille-MY har, med mere Roots-kompressorlyd end motorlyd.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.742
Hvis jeg skulle prøve en MY'er fra Piko og følge erfaringerne i dette indslag, ville det så være muligt at købe en spritny epoke III / Rødbrun som analog og få den Loksound 5 DLS ?
Det må så være MY 1150 !
Men kan man så købe en uden dekoder, der er beregnet til en dekoder ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Hvis jeg skulle prøve en MY'er fra Piko og følge erfaringerne i dette indslag, ville det så være muligt at købe en spritny epoke III / Rødbrun som analog og få den Loksound 5 DLS ?
Det må så være MY 1150 !
Men kan man så købe en uden dekoder, der er beregnet til en dekoder ?
Piko's MY leveres fra fabrikken enten til analog drift eller med deres egen lyddekoder men, nogle forhandlere, f.eks. Nettog i Frederikssund, har dem i deres program ombygget med ESU Loksound dekoder. Jeg ved ikke hvilken lyd, de har puttet i.
Begge Piko MY'erne - både den brune og den rød-sorte er faktisk fra epoke IV uanset hvad Piko måtte skrive på deres æske.
Årsagen er at, de begge er udstyret med udvendigt ITC stik på fronterne til kørsel med de dengang helt nye Bn og Bns vogne på kystbanen.
At stikket sidder udvendigt placere dem tidsmæssigt i en ret snæver periode mellem 1971 og 1973/74. Efter den tid blev stikkene gemt ind bag dæksler.
Men hvis man kan se bort fra den lille nørdede detalje med ITC stikket, kan 1150 fint illudere en MY fra Epoke III
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.742
Nu er jeg ikke større nørd, end jeg kan leve med den "dims" på den brune .....
Og efter jeg har skrevet mit indlæg, så har jeg også set det samme hos Nettog'et !
Jeg har også skrevet et mail til Hobbykæden, og så må vi, hva' Hr. Rosa svarer .......
Der var også muligheden fra Piko med en 1132, men det nummer kører allerede rundt i en Märklin udgave.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
nr1forme
Indlæg: 47
Tænk på, at det måske ikke er muligt at købe en rent analog PIKO MY til AC. Jeg kan se, at du kører Märklin og sandsynligvis ønsker en AC-version. PIKO tilbyder kun den analoge version til DC.
AC fås kun med lyddekoder fra fabrikk.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.210
Hverken Piko eller andre leverer 3-skinneversioner af lokomotiver som analog uden dekoder. Der skal jo være en retningsomskifter i lokomotivet ved analog AC (3-skinne), og dekoderen er jo en udemæket og billig omskifter.
Ved 2-skinne (analog DC) er det jo noget andet. Der skal blot være en "lus" i dekoderstikket, så kan lokomotivet køre DC-analog og med dekoder 2-skinne digital.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com