Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Heljans E

Har I set de sidste billeder af E-maskinen?

http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.a...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Den ser brandgodt ud Wink

Er lidt mere rolig, da modellen i AC er testet på K-skinner. Er spændt på at se hvordan den vil klare de slanke K-skifter og kryds. Man skal nok ikke regne med at den vil kunne klare de korte skifter.

Den vil med stor sandsynlighed også kunne klare en R1-kurve efter hvad jeg har hørt. Men det bedste er naturligvis fra R2 og op.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.503

PB  Blog  Hjemmeside

Det bliver nogle lækre modeller Tongue

Her er Heljans billeder i større opløsning.

http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2282

http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2284

http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2283

http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2285

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 539

PB  Blog

"bl" skrev:
Har I set de sidste billeder af E-maskinen?http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.asp&mode=laesnyhed&artikelid=203

Den er godt nok flot.

Nogen der ved om der også er en skala N udgave på vej, evt. fra et andet firma?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.503

PB  Blog  Hjemmeside

"Snuden" skrev:
Nogen der ved om der også er en skala N udgave på vej, evt. fra et andet firma?
Ikke så vidt jeg ved, men nu kører jeg heller ikke N.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 198

PB  Hjemmeside

Her er lidt flere billeder som supplement til Heljans egne.

http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/DMJU/dmju.htm#heljan

Det ser ud som om drivhjulenes hjulkrans er malet hvid? Er der nogen der ved omk E-maskinen nogensinde så sådan ud eller om der blot er brugt svenske hjul? Måske er det bare metallet der er lysere?

:?:

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
HDet ser ud som om drivhjulenes hjulkrans er malet hvid? Er der nogen der ved omk E-maskinen nogensinde så sådan ud eller om der blot er brugt svenske hjul? Måske er det bare metallet der er lysere?

Tror at det er lysindfaldet.

http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/DMJU/Images/Heljan8300882.jpg

Læg mæke til gangtøjet der har samme farver.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 198

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Bo S." skrev:
HDet ser ud som om drivhjulenes hjulkrans er malet hvid? Er der nogen der ved omk E-maskinen nogensinde så sådan ud eller om der blot er brugt svenske hjul? Måske er det bare metallet der er lysere?
Tror at det er lysindfaldet.http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/DMJU/Images/Heljan8300882.jpgLæg mæke til gangtøjet der har samme farver.Klaus

Jeg håber det, men prøv også at se dette billede http://www.danskmodeltog.dk/Images/2008/E288200811312.jpg

Men det er naturligvis først på den endelige udgave man kan konkludere noget.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 466

PB  Blog

Der hvor jeg har set den, (på udstilling på jernbanemuseet) havde den fine blanke hjulkranse, ikke hvide. Jeg tror, som moppe, at det er lysindfaldet der får det til at se hvidt ud.

__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Jeg håber det, men prøv også at se dette billede http://www.danskmodeltog.dk/Images/2008/E288200811312.jpg

Prøv at se omdrejningspunkterne i gangtøjet, de er også helt hvide.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!

Jeg har i dag fået en mail fra Heljan der fortæller, at min E -maskine er klar til levering!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Så er det tid til at varme dit kamera op og tage en masse gode billeder til gruppen!

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!

Jeg formoder at jeg ikke er ene om at have modtaget denne mail. De vil dog have nogle penge før afsendelsen - så der kan da godt gå adskillige dage før end at jeg har den i hånden.

-venter spændt på min "guld-udgave"

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

super flot model, og det ser ud til at man endelig er gaaet over til RP25 hjul (eller i hvertilfaelde hjul med mindre flanger)

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

De følger vist NEM-minimum for flangehøjde, der næsten svarer til RP-25.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

RP 25 anbefaler ca, 0,71 mm, NEM ca. 1,2 med mulighed for at gøre flangerne mindre. Man skal så huske på, at flanger mindre end ca. 1 mm kan risikere at falde ned i hjertestykkerne.

Amerikanerne mener vist, at det er rundingen mellem hjulets trædeflade og selve flangen, der gør dem stabile, hvor der er en mere brat overgang på hjul efter NEM.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
RP 25 anbefaler ca, 0,71 mm, NEM ca. 1,2 med mulighed for at gøre flangerne mindre. Man skal så huske på, at flanger mindre end ca. 1 mm kan risikere at falde ned i hjertestykkerne.

NEM 311 har største flangestørrelse 1,2 mm. Men man kan sagtens gå lavere. Se http://www.morop.org/de/normes/nem311_d.pdf

Den siger ned til 0,6 mm, men jeg tror at 0,8 mm er mindste praksis.

Flanger på 0,8 mm vil kun falde ned i hjertestykkerne på ældre code 100 spor. Code 83 og 75 burde fungere fint med 0,8 mm flangehøjde.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 198

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Bo S." skrev:
Jeg håber det, men prøv også at se dette billede http://www.danskmodeltog.dk/Images/2008/E288200811312.jpg
Prøv at se omdrejningspunkterne i gangtøjet, de er også helt hvide.Klaus

Det er nok rigtigt nok, men jeg synes alligvel ikke det er passende, da damplokomotiver i drift vil næppe havde noget der skinner i den grad... Men man kan vel patinere sig fra det. Modellen er jo stadig superflot.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Det er nok rigtigt nok, men jeg synes alligvel ikke det er passende, da damplokomotiver i drift vil næppe havde noget der skinner i den grad... Men man kan vel patinere sig fra det. Modellen er jo stadig superflot.

Det skinner næppe, men det er lyset der er forkert.

Stik mig en E-maskine, så skal jeg tage et billede Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Flanger på 0,8 mm vil kun falde ned i hjertestykkerne på ældre code 100 spor. Code 83 og 75 burde fungere fint med 0,8 mm flangehøjde.

Selvom det måske efterhånden er kommet lidt uden for trådens egentlige emne, skal det lige bemærkes, at eventuelle problemer ved brug af lavere flanger intet har med sportes højde at gøre (med mindre sporet selvfølgelig er lavere end flangerne!). Det er omkring sporskifternes hjertestykker, problemerne kan opstå. Hvis afstanden fra hjertestykke til vingeskinne er så stor, at hjulet ikke kan "træde" over, vil hjul med små flanger kunne falde ned i gabet og derved afspore. Derfor har fabrikanter med ekstra stor tolerance i området omkring hjertestykket lavet bund i hjertestykket, som flangerne så kan køre på under passagen. Det er så en af grundene til, at det under visse omstændigheder er nødvendigt med udskiftningshjulsæt. Derfor vil E-maskinen med RP 25 hjul have ondt ved at passere f.eks. Märklins sporskifter.

PECOs sporskifter er produceret med tolerancer hjertestykke-vingeskinner og vingeskinner-tvangskinner der gør, at hjul efter NEM 310/311.1 og RP 25 kan passere uden problemer og uanset profilhøjde (code 83 = 2,1 mm og code 75 = 1,9 mm).

Og bemærk, at NEM 310 er af ældre dato, og den, mange fabrikanter bruger, mens NEM 311.1 næsten er identisk med RP 25.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bl" skrev:
Derfor har fabrikanter med ekstra stor tolerance i området omkring hjertestykket lavet bund i hjertestykket, som flangerne så kan køre på under passagen. Det er så en af grundene til, at det under visse omstændigheder er nødvendigt med udskiftningshjulsæt. Derfor vil E-maskinen med RP 25 hjul have ondt ved at passere f.eks. Märklins sporskifter.

Krydser fingre for at den i hvert fald kan klare det slanke K-sporskifte Wink

Kigger man på PR-, og P-maskinerne, så er det her det korte K-sporskifte der sker problemer i (uden ellers at sammenligne dem for meget med E-maskinen). Mht. C-sporskifter, har jeg ingen erfaringer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Nu skal jeg lige blankt erkende, at jeg ikke har nøjere kendskab til Märklins slanke sporskifter, men du kan prøve at checke tolerancerne i hjertestykket i henhold til NEM:

http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvad nyt er der i sagen om E-maskinen? Der er intet nævnt på Heljans hjemmeside (jo under "planlagte produktioner" hvor Guldmodellen står til at komme i november), ej heller hos de forhandlere der har netbutik. Min forhandler har ikke sendt noget ud. Men det kan jo være at Heljan er ved at sende den hertil i disse dage??

Da jeg for nylig snakkede med Hobbykæden, kunne jeg forstå på det, at Guldmodellerne vil blive fløjet her til DK, mens de andre vil komme pr. container.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej!

Jamen der er det nye, at jeg modtog et brev direkte fra Heljan om, at den var leveringsklar i løbet af nogle få dage. Den ville blive afsendt når de havde modtaget betalingen.

Jeg har bestilt guldmodellen direkte ved Heljan.

Iøvrigt et sjovt og mærkeligt system, at man både kan være leverandør til en række forhandlere og så samtidig selv sælge detail. Det må da kunne give en række konflikter.

venter spændt

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Jamen der er det nye, at jeg modtog et brev direkte fra Heljan om, at den var leveringsklar i løbet af nogle få dage. Den ville blive afsendt når de havde modtaget betalingen.Jeg har bestilt guldmodellen direkte ved Heljan.Iøvrigt et sjovt og mærkeligt system, at man både kan være leverandør til en række forhandlere og så samtidig selv sælge detail. Det må da kunne give en række konflikter.venter spændtGert

uha det lyder dælme da dejligt,

glæder mig til at se guldmodellen i drift

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Hvad så med os andre der har købt modellen via en forhandler!!. Gud ved hvornår vi så kan forvente at se dyret.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

http://www.kystbanen.dk/h0/heljan.html kan det ses at man muligvis får E-maskinen hjem allerede i næste uge.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer alle

Det kan godt være, at får en del af jer på nakken men det er der ikke noget at gøre ved.

Jeg syntes det er for ringe, at Heljan ikke sender guldmodellen direkte ud til dem der i fordums dage har været med til at få det projekt op at stå med et giro kort på restbeløbet.

Jeg syntes det er at gå i for små sko.

Uden disse håbefulde mennesker havde Heljan nok ikke haft det projekt....

Jeg syntes I har været virkelig tålmodige...

Hatten af for jer som ikke på forhånd havde vist hvad i har betalt for....

Med venlig toghilsen

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Togthom" skrev:
Jeg syntes det er for ringe, at Heljan ikke sender guldmodellen direkte ud til dem der i fordums dage har været med til at få det projekt op at stå med et giro kort på restbeløbet.Togthom

Det kan jeg nu ikke hidse mig op over. Det er trods alt nogen flotte modeller der kommer fra Heljan, ville for alt i verden fx ikke undvære deres epoke III gods- og personvogne.

Man kan jo også spørge hvor tit det lige er at der kommer en E-maskine i H0?

Men når det så er sagt, så kunne informationen godt være bedre på Heljans hjemmeside. Men forhandlerne gør da hvad de kan. Kystbanen er så kommet med en udmeldning nu (har også bestilt min der).

De fleste der har bestilt den, har givet nok gjort det via forhandler.

Mht. hvordan den kører, så tror jeg det er bedst at vente med at sige noget, før man selv har haft den prøvekørt på sin bane Wink

Både min P- og PR kører ok, selv om de "vralter" lidt (men det skete såmænd også i virkeligheden).

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Eisbaer-Sieder

Indlæg: 1

PB

Nu är den på väg ut i handeln ... DSB E (Gold plus 2 andre) (se http://www.heljan.dk)

jag får vänta 10 låååååånga dagar på min SJ litt F

men jag undrar också hur jag ska veta hur mycket jag ska betala ytterligare.

Eftersom jag borde vara en av de allra första som beställde (redan på fredagskvällen när information kom) borde man få möjlighet att betala i tid så man även kan vara först med att få den. (även före affärerna som inte hade information förrän nästan en vecka senare)

MVH /Peter

__________________

MVH /Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Var forbi Kystbanen her til eftermiddag. Guld E´eren er lige på trapperne, vi snakker i løbet af den her uge, så er den her.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa alle sammen!

Så kom min E-maskine her til morgen - lige pakket ud.

Umiddelbart ser den meget flot ud - turbogeneratoren var dog faldet af, men det er da et minimalt og løsbart problem.

Jeg vender tilbage når jeg har haft den ude og køre!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Så kom min E-maskine her til morgen - lige pakket ud.

Lokomotivet ud i lyset og frem med kameraet.......

VI VIL SE BILLEDER!!!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej igen!

Har lige haft E-maskinen ude og køre på mit testspor. Ser ud til at køre fint og roligt - ingen u-runde hjul på tenderen. Lyd OK men skal skrues lidt ned i styrke efter min mening. Fine detaljer - Brimalm har vist ikke så meget mere at byde på i den retning! Lyset er fint hvidt - måske lidt for hvidt, men har [u]ikke [/u]det lidt grønlige skær, som er set på varm-hvide lysdioder. Hjulene ser meget flotte ud.

Overfladen trænger nok til en gang mat-lak, men sådan er det jo normalt ved fabrikstilstanden.

Umiddelbart kunne dette - endelig - godt ligne Heljans svendestykke i damplokomotiver.

Nu skal der så køres lidt mere for at se dens potentiale.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej!

Lige et hurtigt billede...................

mvh

Gert

i diorama 2

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 93

PB

"Gert Frikke" skrev:
Umiddelbart ser den meget flot ud - turbogeneratoren var dog faldet af, men det er da et minimalt og løsbart problem.Jeg vender tilbage når jeg har haft den ude og køre!

Hej Gert.

Tillykke med maskinen .

Ud over ovennævnte problem, hvad er der så sket med den, på dit hurtige billede, det ser ud som om der både mangler plove og puffer foran?

Håber ikke du allerede har haft uheld med maskinen.

mvh.

Jean

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej!

Plovene er med i tilbehørssættet til eftermontering - og jeg har intet eftermonterert endnu. Så ingen skade er sket.

Jeg sad lige og legede lidt med det på det stykke bane jeg råder over. Det kører sådan set meget pænt, men der mangler måske lidt tryk på for-trucken - det er ligesom den er lidt usikker i sporskifterne. Jeg bruger PIKO 's sporskifter.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.851

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Plovene er med i tilbehørssættet til eftermontering - og jeg har intet eftermonterert endnu. Så ingen skade er sket.Jeg sad lige og legede lidt med det på det stykke bane jeg råder over. Det kører sådan set meget pænt, men der mangler måske lidt tryk på for-trucken - det er ligesom den er lidt usikker i sporskifterne. Jeg bruger PIKO 's sporskifter.Gert

Er det bare en generel Heljan problematik?

Jeg mindes, det samme blev nævnt om P- og PR-maskinerne

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!

Jeg har ikke observeret det samme med P og Pr maskinerne - jeg tror at det har noget med den ændrede hjulprofil at gøre. Det ser iøvrigt ud til, at det kun er ved baglænskørsel gennem sporskiftet, og det begrænser sig nu nok til et bestemt sporskifte - jeg skal have leget noget mere! Det ser ud som om tungen sidder mere løs på det pågældende sporskifte - så bliver tolerancen i sporet jo større.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jamen så kan jeg også melde mig på banen og sige jeg har fået min til AC.

Og vil sige at jeg har rettet i indlægget her nogen gange, efterhånden som jeg har fået testet min E-maskine mere og mere.

Flot maskine (det er til dato nok den flotteste trækkraftmodel Heljan har udgivet), godt helheds indtryk. Den ser ud præcis som på Heljans fotos.

Har testet den på noget af min opstillingsbanegård. Det er med slanke K-skifter. Der er småproblemer med den afvigende gren i et par af de lagte slanker skifte når der køres med fronten først, undtagen når der køres med en vis hastighed. Det forreste drivhjulsæt har en tendens til at gå af sporet. Så jeg kan bekræfte det Gert har skrevet i ovenstående indlæg, det er som om den mangler lidt "tryk" (spørgsmålet er om der ikke kommer en eller anden lille løsning på det i fx Banen på et tidspunkt?).

Men her lidt senere, er det også som om at det har hjulpet på sagerne at maskinen er blevet kørt noget mere til (som Heljan også anbefaler man gør).

Spørgsmålet er om det er fordi jeg har valgt at skrue de to pågældende sporskifter fast med Märklins skinneskruer (da det er en opstillingsbanegård). Dog kan det tilføjes at Roco MY samt Heljan MO, P og PR ikke har problemer. Men det er afgjort i småtingsafdelingen.

For har siden testet maskinen ydeligere i et par løst anlagte slanke K-skifter. Her er der ikke problemer med at køre med med fronten først i den afvigende del Wink

Og har nu også testet den i en slank K-englænder i den afvigende del. Den klarer det også fint her nu, så det tyder på det er et spørgsmål om tilkøring Wink

Den kræver noget plads og mindste radius er sat til 42 cm, men det er nok bedst den er større. Min kører rigtig fint på en R4 radius, som er det mindste jeg har.

Kører man med korte K-sporskifter eller K-kurvesporskifter, vil jeg tro det vil give større problemer (da den afvigende del her bl.a. er skarpere end i det slanke skifte).

C-sporet har jeg ingen erfaringer med. Det er også bygget mere anderledes op og minder mere om toskinne. Men vil tro at noget lignende må gøre sig gældende.

Dog skal man lige være opmærksom på at Heljans koblinger ikke er gode venner med K-skifter, her skal der enten tages noget af tappen eller skiftes koblinger (dette gælder for alt Heljans materiel. I C-skifter må det gå nemmere igennem, da punktkontakterne ikke er så høje). Pufferplanken med puffer og sneplove der skal eftermonteres; her går sneplovene også imod punktkontakterne i K-skiftet, men vil tro man med lidt forsigtighed kan justerere lidt på plovene. Eller man får simpelthen fat i den pufferplanke uden sneplove som Heljan henviser til i den vedlagte folder. Og så kan det jo være at sneplovene dukker op som løsdel på et tidspunkt til AC-drift, noget lignende er set før Wink

Om der er ved at blive sat en ny norm for hjulflanger, skal jeg ikke kunne sige, men det bedste må være at der er flanger beregnet til AC. Men det går fint alligevel Wink

Der bliver også god brug for den til kommende hurtigtog og eksprestog Wink

Men altså en flot flot maskine, og Faulhabermotoren (hvis man har fået versionen med den), er en fremragende motor. Den "spinder" jo nærmest. Og har uden at kny det mindste, klaret prøvekørslerne på banen.

Og er som Gert nu også tilbøjelig til at kalde den for Heljans "svendestykke", efter at have fået den testet mere grundigt.

Lyden er helt fin og ok, den er noget høj, men det kan man jo gå ind og ændre på. Og så kan der som en ekstra gevinst også monteres røg.

Hvis man meget gerne vil have Guldmodellen med lyd (DC/AC), så kan det godt lade sig gøre uden at have forudbestilt. Kystbanen har sikret sig nogen ekstra eksemplarer, kunne jeg forstå på det hele. Og det er der måske også nogen af de andre forretninger der har.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!

Har lige hentet et par tillig sporskifter for at prøve gangen i dem. Nu ligger de blot lige på bordet og er er ikke andet end de 2 skifter, men det virker ved første øjekast langt bedre. Nu skal jeg lige have lidt mere skinne på og rigtig prøve det, men som sagt virker det fornuftigt.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
De følger vist NEM-minimum for flangehøjde, der næsten svarer til RP-25.

har lige hentet en guldmodel i dag. meget flot. desværre ser det ud til at den frontlanterne sidder skævt monteret.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 198

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
Så kom min E-maskine her til morgen - lige pakket ud.
Lokomotivet ud i lyset og frem med kameraet.......VI VIL SE BILLEDER!!!Klaus

Jeg har skudt en masse billeder af E-maskinen:

http://danskmodeltog.dk/Nyhedsarkiv.htm

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Det er lidt ærgerligt at se, at der (næsten som sædvanlig med Heljans ting) er en tydelig støbesøm ned langs kedlen, hvor de to formhalvdele støder mod hinanden.

Men jeg glæder mig selv voldsomt til at mostage mit eksemplar!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!!

Nu har jeg legt med min E-maskine på en teststrækning bestående af 2 sporskifter samt en englænder med et par korte skinnestykker imellem. Skinnerne er Tillig sporkode 83 og det er 11/15 graders sporskifter.

Her må jeg sige, at maskinen kører rigtig flot igennem hele banen.

Min konklusion: Tillig sporsystem og E-maskinen har det rigtig godt sammen!

Jeg har ikke haft lejlighed til at prøve det samme på PECO spor, men det er der måske en anden der har?

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.851

PB

"Bo S." skrev:
Jeg har skudt en masse billeder af E-maskinen: http://danskmodeltog.dk/Nyhedsarkiv.htmMvh. Bo S.

Er printet virkeligt så tydeligt, som det ses her? : Billede

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Skott" skrev:
"Bo S." skrev:
Jeg har skudt en masse billeder af E-maskinen: http://danskmodeltog.dk/Nyhedsarkiv.htmMvh. Bo S.
Er printet virkeligt så tydeligt, som det ses her? : Billede

ja men du vil da vel heller ikke køre uden pufferplanken vel?

når den er monteret ser du ikke noget

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.503

PB  Blog  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Er printet virkeligt så tydeligt, som det ses her?

Ja formentlig, men kun indtil man har monteret puffere og plove.

Billede

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.851

PB

"Horsecreek" skrev:
"Skott" skrev:
Er printet virkeligt så tydeligt, som det ses her?

Ja formentlig, men kun indtil man har monteret puffere og plove.

quote]

Selfvølgelig - pufferplanken mangler. Den havde jeg ikke lige lagt mærke til i mit kritiske øjeblik - takker :oops:

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Har fået testet maskinen yderligere på slanke K-skifter og i en slank K-englænder. Har derfor rettet i mit store indlæg på side 3 her. Den klarer skærene bedre og bedre Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Lyden er helt fin og ok, den er noget høj, men det kan man jo gå ind og ændre på.

Du ved jo, hvor du kan få det gjort........ Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.