Tja så kom tiden til at jeg kunne gå i gang.
(se oplæg her: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/mangler-jeg-noget-i-mit-kommende-bw )
Jeg har haft tegnet, tegnet om - og tegnet om igen, så er der rettet lidt til og til sidst lavede jeg lige et dobbelt tjek af målet hvor mit BW skulle være. Det var vist en god idé :) for jeg skulle lige skære 50cm af længden på mit BW. så der blev visket lidt ud og tegnet om igen. Men så var der faktisk heller ikke den store undskyldning for ikke at gå i gang.
Edit: lægger lige et billede af planen uden de skjulte spor, det gør den måske lidt mere overskuelig at kigge på
Der blev indkøbt lidt træ til at bygge rammerne så inden længe havde jeg tre af de 4 rammer (segmenter) færdige. Jeg bygger det så jeg har muligheden for at skille det ad den dag kæresten og jeg vælger at rykke sammen.
Her er så et billede af mit BW i en hurtig prøveopstilling. BW´et består af to rammer som støder op vinkelret på en ramme mere, som forlænges af den sidste ramme.
Rammen som BW´et støder op til. Den ramme skal forlænges med en på 175cm, den her viste er 240 cm og de bliver 122 i dybden. Hvilket jo er lidt meget til at række ind over. Men planen er at hele anlægget kan rykkes så man kan komme til bagved. Det vil hovedsaligt være aktuelt under opbygningen. For under kørslen er det ikke ret meget spor der ligger bagerst på den synlige del. Den skjulte banegård kan jeg nå nedefra.
Jeg fik købt en rulle med 10 meter af 2mm kork så nu kunne jeg endelig lægger skinnerne som de skal. og ikke mindst trække strøm til dem alle.
Og så kunne jeg jo ikke dy mig for at stille nogle af mine lokomotiver op med strøm på:
Baggrunden skal nok blive anderledes end den ser ud lig pt :) men det kommer senere. Lige nu gælder det at få bygget div bygninger færdige, og ikke mindst at lave murværk til sporet "under" bw´et - og så nturligvis det sjove, alt pynten, patineringen af skinner og areal samt montering af lygter og lamper. Nå ja... så skal der jo bygges en ramme mere og lægges skinner på den del også - men det kræver en - ehem - solid oprydning i det hjørne, og et par ture til lossepladsen tror jeg.
Mere om det - når der er fremskridt
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Steen
Det er et spændende projekt du er igang med. Tak for at du vil vise os det
Hvilken producent har fremstillet remisen
Og så vil jeg da lige henlede din opmærksomhed på Blogsystemet, hvor vi er en del som viser vores byggefremskridt frem, i stedet for i forummet. Det er selvfølgelig op til dig, men jeg kan nu godt lide at bruge min blog til at vise mine byggerier frem, da det jo så ligger helt automatisk under min profil på bloggen. Måske du havde lyst til at gøre det samme, men som sagt er det selvfølgelig op til dig selv.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hejsa
Hvor har du købt 2 mm kork underlag? jeg har nemlig ikke kunne finde det i butikkerne.
Super at du er kommet igang. Jeg glæder mig også til at komme igang
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Steen
Det er et spændende projekt du er igang med. Tak for at du vil vise os det
Hvilken producent har fremstillet remisen
Og så vil jeg da lige henlede din opmærksomhed på Blogsystemet, hvor vi er en del som viser vores byggefremskridt frem, i stedet for i forummet. Det er selvfølgelig op til dig, men jeg kan nu godt lide at bruge min blog til at vise mine byggerier frem, da det jo så ligger helt automatisk under min profil på bloggen. Måske du havde lyst til at gøre det samme, men som sagt er det selvfølgelig op til dig selv.
Hejsa
Jeg havde overvejet at Blogge om det, men valgte Forum her - kan ikke helt forklare hvorfor - men sådan blev det
Remisen er faktisk en gammel POLA - som i sin tid blev lavet som exklusiv version med 5 porte. Nu har Faller jo i mellemtiden overtaget POLA og dermed også deres forme. Det kommer der en gang imellem noget godt ud af. Bla denne remise. Jeg fandt den i faller udgaven med 3 porte i Hamburg til 34€ (250,- kr) men der havde de kun en. Så fandt jeg en mere hos "på sporet" i Kbh til 350,- og han har flere endnu
overvejede kraftigt at lave den 9 sporet - men pladsen gjorde at jeg "nøjes" med 6 spor.
Den er dog i nogle rædselsfulde plasticfarver og som sædvanligt meget skinnende. Så den er malet i den gule farve, med en grå farve til murværk, og en mørkere grå til døre og vinduer. Selve dørlukke systemet er noget "Bavl" så det bruger jeg ikke. Har købt 6 servotestere fra Conrad som jeg vil se om jeg kan samle og så lade en servo styre hver port. Men med i mine overvejelser er også bare at lade alle porte stå åbne - svaret kender jeg på ingen måde selv endnu
så måske kommer der 6 servotestere til salg
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hejsa
Hvor har du købt 2 mm kork underlag? jeg har nemlig ikke kunne finde det i butikkerne.
Super at du er kommet igang. Jeg glæder mig også til at komme igang
Du kan købe det i Bla tæppeland - til 400,- pr rulle (10x 1 meter) men du kan også købe det her (læs lige advarslen inden du køber der!) http://www.dintaeppekaede.dk/shop/korkunderlag-rullekork-11488p.html det kan kun anbefales at handle der hvis man kører ud til ham - men lav en aftale først via mail - for man kommer ALDRIG igennem pr tlf...! han har masser af kork på lager (to bure) bestil ikke via webshoppen og få sendt, der er for stor risiko - læs advarslerne her: http://www.trustpilot.dk/review/www.dintaeppekaede.dk jeg var personligt forgæves forbi ham 3 gange, en gang uden aftale, en gang iflg aftale (hvor han begge gange ikke var der) og til sidst lykkedes det så i tirsdags.
Som sådan synes jeg ikke man skal støtte ham, men omvendt er der sparet 250 kr på en rulle - og det er jo (næsten) 2 sporskiftere
Men prisen er så lav så jeg støttede ham jo selv - men advarslerne er nu givet videre. Så er det op til en selv at vurdere hvad man vil gøre. (omvendt skal man huske på at alle de tilfredse kunder jo ikke tænker over at skrive på Trustpilot....)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
"Store byggedag"
Dagen i dag var afsat til byggeri af div bygninger...
Lokomotivværksted
Administrationsbygning
Sandtårn med tilh. "hus"
Diesel tank - naturligvis til dieselloks´ne (ingen billeder af den endnu)
godshal, som her er reservedelslager
- vandtårn og kulgård er bygget tidligere...
Ingen af tingene er helt færdige endnu, de mangler smådele som nedløbsrør og andre smådetaljer - samt ikke mindst den endelige patinering som bliver med airbrush og oliemaling evt også lidt "oliekridt" men det gøres på samme tid så jeg ikke skal rense airbrush konstant :)
Lidt billeder:
Så selvom det ikke ser ud af meget, så har det alligevel taget det meste af dagen. Men ren hygge
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Så har jeg lavet lidt mere
Først skulle der loddes en hulens masse flere ledninger på. Da det slog mig at der hvor jeg skal kunne skille mine segmenter ad, der fjerne jeg jo ganske enkelt strømmen i en del af skinnerne når jeg skærer dem over...:glasses: så nu er der strøm i hver ende af alle skinnerne.
Fik også skåret en hel del korkstykker ud til at lægge mellem skinnerne, således at overfladen kommer i niveau med svelleoverkant. Det gjorde jeg ved først at lave en masse papirskabeloner:
Så kunne jeg lægge korken på. Desværre havde det lokale byggemarked ikke noget vandbaseret kontaktlim, så jeg tog den gode gamle type - i ren iver for at komme videre. Der gik ikke lang tid fra jeg stod med næsen godt inde i dampene. Før end vinduer blev åbnet og jeg tog en maske på der tager dampene - tror det var en god investering i helbredet
Ved kulgård og de andre installationer ville jeg gerne have en form for beton. Så jeg lavede en blanding af lim, lidt vand, noget fint sand og lidt tonefarve (lidt er så her "for meget") blandingen smøres ud mellem skinnerne og div dele/bygninger. som skrevet fik den lidt for meget tonepasta så det blev for mørkt - men skidt det kan males senere.
Som det sidste i denne weekend fik jeg drysset lidt skærver ud på noget af området og de er blevet limet fast.
Da kæresten og arbejdet kalder i de næste 6 dage sker der ikke så meget. Men derefter er der 5 fridage igen, så skal der bygges mere
More to come...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Hvad er grunden til, at Du ligger kork mellem skinnerne, og at det skal op til svelleoverkanten
I min verden ville jeg have brugt kork under det hele og fylde om med en "slags" ballast i stedet for kork
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hvad er grunden til, at Du ligger kork mellem skinnerne, og at det skal op til svelleoverkanten
I min verden ville jeg have brugt kork under det hele og fylde om med en "slags" ballast i stedet for kork
Der er kork under det hele. Men her i mit BW skal jeg have sand/grus mellem skinnerne - dvs på de større arealer. Det vil give et uforholdsmæssigt stort forbrug af sand og grus. Derfor lægger jeg kork på som fyldmateriale.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nå ting kan ændre sig. Jeg havde store planer om at komme videre med min bane i min fridagsperiode... Men en Feber valgte at suge sig fast i mig så det blev ikke rigtigt til noget. Andet end at jeg fik lagt skinner på kork og limet ballast, på den del der går rundt om mit BW. (markeret med pink på tegningen) og så lidt mere ballast på selve BW´et. Skinnestrengen på billedet er en genbrugs skinne, så derfor er det ikke færdigt med patineringen af den.
Men i denne omgang så var jeg klar og jeg fik ryddet op i det manglende hjørne :O Så kunne jeg endelig samle sidste ramme og begynde at lægge skinner til den skjulte banegård og videre rundt (resten af tegningen) på billedet mangler dog sløjfen, men når den er monteret giver det mig ikke den bedste arbejdsstilling når der skal rodes med kontaktskinner og tilhørende omskiftere. Jeg havde egentlig ikke planlagt automatik på min skjulte banegård - men nu bliver det bygget ind og så ser jeg hvad jeg finder smartest. At køre det manuelt eller automatiskt.
Så det er ikke så meget der er sket, men tingene har taget lidt tid. For det ikke skal være løgn så sloges jeg med en kortslutning et sted. det viste sig så at være en lille flig der skal sikre midterlederens kontakt der var bukket opaf og så ramte undersiden af en samlelaske :X - lige dér var jeg lidt misundelig på 2 skinne folket
Så lige nu savner jeg en god ide til at fastholde mine skinner i det skjulte på korken... Lim? fugemasse? smeltelim? andet? vil ikke bruge søm/skruer så er ideen med støjdæmpningen jo gået fløjten - så hvad gør i andre?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Igen må jeg sige at jeg synes det er et spændende projekt du er i gang med. Glæder mig meget til flere opdateringer
Jeg har på den ene af mine opstillinger fastgjort sporene med stifter,og synes nu ikke det støjer så galt. Den anden opstilling og alle andre spor i øvrigt har jeg fastgjort med gulv og væglim fra Bauhaus. Det er en lim som aldrig rigtigt tørrer ind til en hård masse, men forbliver lidt blød. Jeg vil dog anbefale at man ikke smørrer for meget på, da jeg har erfaret at limning i punkter er rigeligt til at holde sporet fast.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Igen må jeg sige at jeg synes det er et spændende projekt du er i gang med. Glæder mig meget til flere opdateringer
Jeg har på den ene af mine opstillinger fastgjort sporene med stifter,og synes nu ikke det støjer så galt. Den anden opstilling og alle andre spor i øvrigt har jeg fastgjort med gulv og væglim fra Bauhaus. Det er en lim som aldrig rigtigt tørrer ind til en hård masse, men forbliver lidt blød. Jeg vil dog anbefale at man ikke smørrer for meget på, da jeg har erfaret at limning i punkter er rigeligt til at holde sporet fast.
Tak skal du have, ja jeg håber da det interesserer folk, men pt er der jo ikke meget af det sjove (landskab, by, detaljer osv osv...) men det kommer jo senere.
Mht den lim, det lyder som en mulighed. Jeg havde faktisk selv regnet med at "punktlime" som du foreslår - vidste bare ikke rigtigt med hvad. Men det lader til at jeg må i Bauhaus en dag. Er det i en tube eller bøtte eller patron til fugepistol?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ligesom hos mig
Det er denne jeg har brugt. Noget lignende kan sikkert også fås andre steder. God jagt, og håber du bliver tilfreds, hvis du vælger denne metode.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Forresten. Du kører jo Märklin K-skinner, så pas på at dine midterleder ikke ruster. Der er vist et problem med visse limtyper og midterlederen. Ikke at jeg har forstand på det, men det har været diskuteret en del tidligere her på Sporskiftet.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Brug noget fugemasse der ikke er på vand basis og som der kan males på. Senere når skinnerne skal pilles op eller lægges om kan du tage en hobby kniv og skærer dem fri uden at ødelægge noget.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Ligesom hos mig
Det er denne jeg har brugt. Noget lignende kan sikkert også fås andre steder. God jagt, og håber du bliver tilfreds, hvis du vælger denne metode.
Tak for det, mon ikke det også kan fås på tube?
Ja har kigget på din bane og det ser sgisme også spændende ud!! nu skal jeg bare have den sk...
|og ( >) og :tired: skyggebanegård til at virke...
Mht rustne midterledere - ja det har jeg selv oplevet tidligere. Lavede et vinterlandskab med gips mellem skinnerne - ej hvor var det flot med den rustne streg ned midt igennem hele sporet
mindes dog at det blev lappet med maling på oliebasis. men tak for reminderen!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej!
Brug noget fugemasse der ikke er på vand basis og som der kan males på. Senere når skinnerne skal pilles op eller lægges om kan du tage en hobby kniv og skærer dem fri uden at ødelægge noget.
Hej selv
Tak for dig bud - nu er det kun på de skjulte strækninger jeg skal have fæstnet mine skinner på denne måde. Så det behøver ikke være overmalbart. Men en acylfuge må vel egentlig kunne bruges - de koster jo ingen ting.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nå så er det tid til opdatering, eller - det har det jo faktisk været temmelig længe...
Men en flytning kom i "vejen" for mit projekt. først eforhindring var at flytte de rammer jeg havde bygget. Takket været min kærestes stædighed så kom de op på 1 sal uden skrammer. Jeg havde nok personligt regnet med at skille dem ad for at bygge nye rammer i det nye rum. Men på trods af en hel dags flytning (2 hjem) og dårligt knæ så gav hun sig ikke, de SKULLE bare op... det kom de. Tja det her er vel egenetligt skrevet som en stille tak til hende, for tror sgu ikke hun læser med her.
Rammerne stod så i temmelig lang tid deroppe uden at jeg gjorde noget ved det. For jeg havde jo målt og målt og regnet. Men den ene ramme skulle altså forkortes.Det var således at der skulle skæres 20 fu..... centimeter af. . Efter alt for langt tilløb gik jeg i gang en gang i foråret. Rammerne kom op og tilpasset hinanden. og jeg kunne gå i gang med at bygge...om. Den lange ventetid havde jeg brugt ved tegnebordet og tilføjet min oprindelige plan; dobbelt strækning og et lidt andet stationsforløb samt en lille endestation.
Så nu kom banen til at se således ud:
Området med mit BW var jeg jo i gang med, og valget med at fortsætte med den del var ikke så svært. For at komme om bagved skulle rammen trækkes ud fra væggen. Så for at komme ind i rummet måtte jeg under banen hver gang - pænt bøvlet men hvad gør man ikke....?
Som det ses her på billedet så er indgangen til rummet lidt spærret. Udover rodet på pladen kan "bjerget" - eller starten til det ses i baggrunden. Måske lidt umotiveret med bjerg der, men det var nødvendigt at lave et eller andet så der var frihøjde nok lige bag remisen fra midten og højre om, set fra drejeskiven af. En bakke havde haft for stejl stigning, så det blev som det er nu. Som det så også ses er jeg ikke hoppet på en nyere styring end den gode gamle 6021´er. Den er dejlig nem at styre lokomotiverne med. To cifre tastes, og man kan køre. En memory til skyggebanegården og et keyboard til drejeskiven er der også - der kommer også en ekstra styrepult ud for stationen.
Nok om styringen, her lidt billeder:
Nedkørslen til kurven under/bag remisen samt værksted:
Da der køres med damp, diesel og EL lokomotiver, så skal der også være et sted hvor diesel loksne kan tankes op:
Jeg er ikke så god til at vente med tingene til det egentlig er klar til det :D derfor måtte jeg også lave lidt landskab rundt om skinnerne på BW´et. Tja i virkeligheden ville der nok slet ikke være græs sådanne steder, men det er der så hos mig. Synes det bryder de lidt kedelige flader.
Lidt tættere på:
Der er dog sket mere end det her, og det vender jeg tilbage med engang i næste uge...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Steen,
jeg ser lige at du har placeret et sporskifte nær drejeskive. Dette er da unødvendigt da du alligevel skal ud på drejeskiven for at komme fri af sporskiftet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Steen,
jeg ser lige at du har placeret et sporskifte nær drejeskive. Dette er da unødvendigt da du alligevel skal ud på drejeskiven for at komme fri af sporskiftet.
Hej Ivan
Der er flere grunde til at de rkom et sporskift der. Den ene er at de to spor kun er til at køre ind mod drejeskiven, dvs enrettede. Den anden er at jeg havde sporskiftet liggende, og den tredie er at jeg ikke gad købe en pakke med 3 tilslutningspor når jeg kun skulle bruge et af dem...
Mvh
Steen
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Steen,
jeg ser lige at du har placeret et sporskifte nær drejeskive. Dette er da unødvendigt da du alligevel skal ud på drejeskiven for at komme fri af sporskiftet.
Hej Ivan
Der er flere grunde til at de rkom et sporskift der. Den ene er at de to spor kun er til at køre ind mod drejeskiven, dvs enrettede. Den anden er at jeg havde sporskiftet liggende, og den tredie er at jeg ikke gad købe en pakke med 3 tilslutningspor når jeg kun skulle bruge et af dem...
Mvh
Steen
Hej Steen
det er da godt at du går ind for genbrug/brug af eksisterende materiel,
men en pakke med 3 tilslutningsskinner er de ikke billigere end en sporskiftemotor? Du kunne jo også nøjes med 3 spor til drejeskive.
De 2 sporskifter kunne bruges på skjult banegård.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
sådanne sporforbindelser/løsninger findes også i virkeligheden
her på Helsingør 1960 sporplanen - dog vendt mod remisen, men skulle der flyttes maskine fx P, D, K C, MY mfl fra det ene remisespor til det andet - så måtte drejeskiven tages til hjælp - dog ikke med en F maskine - og på billedet af anlægget ser det ud til at en F maskine kan komme rundt uden hjælp af drejeskive - og på mange andre remiseanlæg - findes der mange firnurlige sporforbindelser/løsninger, bemærk også brugen af de mange sporskifter i 1:6,5 og 1:7,5 i maskinområdet !!!
Endvidere er Helsingør Modeljernbane Klub vognen er indtegnet på sporet ved olietankene lidt over drejeskiven, samt officielt DSB pæretræ nederst til venstre,hvor en vis PED og hans pæregnaskerslæg huserede ( og selvfølgelig ingen tilbage til os andre )
og "sandfærdige" tunger har påstået at når pæregnaskerslænget drønede rundt på dræsinen der stod derude på spor 35, efter pæregnaskeri - var det streng forbudt for dem at nærme sig brovægten i spor 24


mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Steen,
jeg ser lige at du har placeret et sporskifte nær drejeskive. Dette er da unødvendigt da du alligevel skal ud på drejeskiven for at komme fri af sporskiftet.
Hej Ivan
Der er flere grunde til at de rkom et sporskift der. Den ene er at de to spor kun er til at køre ind mod drejeskiven, dvs enrettede. Den anden er at jeg havde sporskiftet liggende, og den tredie er at jeg ikke gad købe en pakke med 3 tilslutningspor når jeg kun skulle bruge et af dem...
Mvh
Steen
Hej Steen
det er da godt at du går ind for genbrug/brug af eksisterende materiel,
men en pakke med 3 tilslutningsskinner er de ikke billigere end en sporskiftemotor? Du kunne jo også nøjes med 3 spor til drejeskive.
De 2 sporskifter kunne bruges på skjult banegård.
Tak for dine tanker, men jeg bliver lidt i tvivl om hvor vidt at du har set at det rent faktisk er lagt/bygget - og ikke kun er i planlægningsstadiet?
Nu kunne det jo være jeg også havde drevet - og det havde jeg og det ER monteret... Så stadig billigere end at købe en pakke med tre spor, og jeg HAR materiellet til skyggebanegården - tja faktisk mere end jeg skal bruge
og om der kan køre en F maskine eller ej, er mig også ligegyldigt - jeg kører ikke dansk
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Tommy Ø
Indlæg: 184
Hej.
Synes det ser rigtig godt ud det du har fået lavet. Godt du kom igang efter flytning. Glæder mig til at følge med og se noget mere.
MVH Tommy Ø
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej.
Synes det ser rigtig godt ud det du har fået lavet. Godt du kom igang efter flytning. Glæder mig til at følge med og se noget mere.
MVH Tommy Ø
Hejsa
Tak for det, ja det er rart at være i gang i gen.
Jeg har således lavet bjerget færdigt, har dog ikke taget billeder undervejs, nå ja der er også kommet græs her og der.
Bjerget, som jo ikke er voldsomt højt, går som sådan hele vejen rundt bag remisen, for at dække over sporene under.
på den anden side af remisen ser der således ud: Der hvor lokomtivet holder, bliver der tanksted til dieselloks, behørigt rammet ind så der ikke løber diesel olie ud i naturen, kloakdæksler/riste kommer også til senere:
og helt ude på hjørnet står der så et træ :) :
Der blev også tid til at skrælle de normale Märklin 7391 stopbomme. den hvid/røde plastdel er lige til at trække af. Så skærer jeg pufferne af og maler den i en stålgrå farve og patinerer derefter. Til sidst limer jeg et stykke træ der er bejdset på. Det giver næsten en helt helt anden stopbom:
Der blev også tid til at male kanlaer til wirer og spændværk (tror jeg de hedder):
Lidt billeder af de tilsåede arealer og med stopbomme på plads (den ene gik så løs i limningen, derfor er den skæv)
(og på det her billede kan jeg jo se der skal lappes lidt i skærverne... :p )
Lokomotivværkstedet hvor de bruger tiden på lokomotiverne, frem for at slå græs rundt om værkstedet:
Vandtårnet er også kommet på plads, og de første træer er vokset op:
der kommer naturligvis mere bevoksning til både i form af træer og buske, men sikkert også lidt blomster. Temaet hos mig bliver forsommer/sommer, da det giver mulighed for lyse træer og masser af blomster (uden at det skal overdrives!)
Men lige pt står den på at bygge remisen færdig, og ikke mindst tankstedet. Der skal også lægges de kanaler til wirene, og trækkes noget snor der kan illudere de selvsamme wirerer ud til sporskifter. Der kommer kun Weinerts "Wartesignale" på mit BW, så slipper jeg for at trække wire ud til signalerne
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Med venlig hilsen
Skott
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hejsa, ja de er hjemmelavede - efter Reiners metode beskrevet her på forum "et eler andet sted"
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Med venlig hilsen
Skott
Tommy Ø
Indlæg: 184
Gode billeder og fremskridet. Sjovet at se en der har samme tilgang til hobbyen som jeg selv. Køre også en blanding af forskellige tyske epoker og lidt dansk. Synes også det er de små og sjove detaljer der giver det sidste til et helhedsbillede, samt patinering af div. ting. Ja og de trær er du sluppet godt fra
God weekende
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Tak for det, det er rent faktisk kun mit forsøg nr 2 og 3 - det første skal aldrig, som i ALDRIG - vises frem
Gode billeder og fremskridet. Sjovet at se en der har samme tilgang til hobbyen som jeg selv. Køre også en blanding af forskellige tyske epoker og lidt dansk. Synes også det er de små og sjove detaljer der giver det sidste til et helhedsbillede, samt patinering af div. ting. Ja og de trær er du sluppet godt fra
God weekende
Tak, ja nu kan jeg i det hele taget godt lide at fotografere, og derfor går jeg også op i at mine billeder er relativt lyse og tydelige. Kunne desværre ikke huske hvor jeg havde lagt mit stativ efter flytningen, men det er lige fundet i dag så frmover vil det blive lidt bedre billeder end de sidste.
Jeg kører dog slet ikke dansk... ;) meeeen måske der en dag kører en MY med en stamme af passagervogne i designrød, men det er ikke noget der står som de først epunkter på "need to have" listen.
I dag er der sket lidt, men ikke meget der umiddelbart kan ses. Der er støbt lamper til remisen, malet div småting som skal ligge/stå ved remise og værksted. Og så er der malet der hvor tankanlæg er og ved kulgård så det fik en mere beton/cement lignenden farve.
Så ikke noget der er værd at tage billeder af, før der er kommet mere pynt på.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Da der nu alligevel var vild med dans i flimmeren. Så kunne jeg jo lige så godt lave en beskrivelse af hvordan jeg gør når jeg ”bygger” græsarealer.
Jeg har min måde at gøre det på, og det er på ingen måde den eneste, ej heller den rigtige. Men den er nu engang den jeg bruger. På enkle grønne græsenge, der maler jeg dog med lidt grøn maling og såer græsset direkte i malingen. Det holder faktisk ganske fint.
Men til arealer med varieret græs der strøer jeg først fint sand ud. Det sand er til terrarier købt i en dyrehandel og hedder vist ”Dessert sand”
Oven i det drysser jeg noget grus fra faller
Derefter får det så noget mørkt grus også fra faller. Begge typer grus er med til at bryde den ellers lyse farve som sandet har.
For at få limen til at trænge rundt i al sand, sprayer jeg med vand tilsat lidt sulfo.
Med sprøjten drypper jeg så limblanding (vand, lim og ganske ganske lidt sulfo) ud i sandet og sikrer mig at det fordeler sig over det hele.
Jeg drysser så lidt ’”burnt grass, fine turf” fra ”woodland scenics” på mens limen er våd. Det er lidt svært at se det her på billedet, men når det tørrer op er effekten ganske god. Linealen over skinnen er kun for at dække af.
Og efter det så noget ”green grass fine turf” fra selvsamme firma.

Nu er det så tid til at plante/så græs. Jeg har fundet ud af at det giver det pæneste resultat ved at starte med langt græs, så mellem og afsluttende med kort græs. Gør man det omvendt har det lange græs svært ved at få fæste i limen. Jeg bruger den hjemmelavede græsmaster (flueketcher + tesi) den fungerer fint synes jeg. For at sikre der kun kommer græs der hvor jeg vil have det. Der dækker jeg af med hvad jeg nu har liggende. Er det op af en bygning er det langt bedre at fjerne bygningen og lægge papir, eller noget andet tyndt. Derved kan man komme godt ned med græsmasteren og lave noget dejligt tæt græs op af en væg.
Her meget langt græs fra Noch

Og her er det så mellemlangt i grøn
For at bryde det meget grønne bruger jeg også gult/beige som giver illusion af tørt eller vissent græs.
Til sidst som beskrevet får det med kort græs ind – eller ned mellem de lange strå. Her bruger jeg en lidt mørkere grøn for at give lidt dybde i græsset.
Normalt vil jeg vente med at støvsuge til dagen efter, men nu gjorde jeg det forsigtigt så stopbommene kunne komme på plads.
Tankområdet fik lidt lys sat op og kloakriste og dæksler (de er dog ikke sat fast endnu)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Fedt layout!
-Og isaer fedt at du har skiftet til det "sammenklemte hundeben" princip! (Min favorit)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Fedt layout!
-Og isaer fedt at du har skiftet til det "sammenklemte hundeben" princip! (Min favorit)
Hej Henrik
Tak for det, ja det er blevet langt bedre nu, end den oprindelige plan var. Faktisk er det en plan fra et Märklin Magazin der er "strukket" noget i længden og tilføjet hele remiseområdet, og ikke mindst den lille station. Har siddet og ledt her til aften, men kan ikek finde det blad. men skal nok finde det og lægge billede op af den originale plan.
Men jeg skulle jo have min remise færdig. Efter at lys var monteret kunne jeg endelig patinere bygningen. Jeg bruger de almindelige olimalinger til malerier. Et billigt sæt med småtuber rækker ganske langt. Jeg lavede to blandinger, en med:
og en mørkere af disse tre farver (den uden tekst er sort):
Begge farver blandes op med vegetabilsk terpentin (det stinker!!, men er beregnet til den type maling) Her ses tre stadier af patineringen (i ikke logisk række følger altså :bigsmile: ) For i midten er den rene væg, væggen til højre efter blandingen er smurt på og til sidst i venstre sider er der tørret af med papir:
Først med den "lyse" farve:
Derefter med den mørkere:
Taget har jeg samlet i et, men lavet aftageligt. Skorstenene er malet sorte og penslet med tørfarve.
Der er naturligvis andre måder at patinere bygninger på, men det den her befinder jeg mig godt med og den giver et fint resultat. Jeg ville egentlig også have givet det lidt støv med airbrushen - men dysen i den er flækket... rend mig i r....! J) Nå men her den færdige remise:
Tjek af at lyset nu også virker:
Til sidst lige et par billeder er remisen på sin plads - så nu gælder det bare området mellem remise og drejeskive, samt ud mod den kommende stenmur som her bare er sat midlertidigt op:
lokomotivværkstedet, det lige til aften fik besøg af min V80, når de små preiserfigurer komme rpå plads, bliver deres første opgave at skifte det gule lys til varmhvide dioder.
- og til aller sidst - så skal man huske at passe på malingen, der står (stod) i et alt for lille bæger og selvfølgelige skulle det jo vælte...
her var jeg heldig at det kun var en pensel, en lim og en maling der fik farve ud over sig, det havde været pænt dumt hvis det avde været noget jeg skulle bruge på anlægget
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
jkr
Elektriker
Indlæg: 40
Herlig at se de fremskridt du gør med din bane, det ser bare godt ud, også fint med de små fif du kommer med noget man kan bruge nå man selv kommer så langt i processen.
MVH Jan
tog i lange ``baner``
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Herlig at se de fremskridt du gør med din bane, det ser bare godt ud, også fint med de små fif du kommer med noget man kan bruge nå man selv kommer så langt i processen.
Hej Jan
Tak for det, godt at tipsene kan bruges. Det er jo som jeg tidligere har skrevet, ikke den eneste måde at gøre tingene på - det er bare den metode jeg bruger.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Endnu en "Vild med Allan simon... nej Vild med dans" aften gik i værkstedet
Det er nu ikke det store, men lidt grønt til banen.
Heki Laver nogle "byg dine egne træer" sæt. Dem har jeg i tidens løb købt lidt af. Men jeg bruger ikke det "foliage" som de leverer med. Jeg kombinerer dem med Reiners metode (beskrevet her på Forum) med filtervat og grønt.
Hekis træer som Heki mener de skal være:
Men støbedelene er forberedt til den typiske plastikfod. Dem skærer jeg af og stikker et stykke messingtråd op i stammen. Det gør det nemt at placere dem på banen senere. Hvor der bare skal bores et lille hul og tilmed kan jeg rette træet op så det det står lodret.
Men billederne fortæller vel nærmest selv hvad der sker:
det hvide vat var svært at se på lys grå baggrund, derfor sort baggrunde inden jeg spraymaler med mat sort.
Noch er leverandøren af blade til mine træer
og sådan gik en aften (Arhhh ok, det var tid til at bygge et hus også...)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Lidt opdatering:
Jeg ville have malet væggene i en himmelblå, og det skulle jo gøres inden remiseområdet var færdigt. Så nu da det var færdigt (alt er relativt... i al fald så færdigt bagtil at jeg kunne rykke det ind til væggen) fik jeg malet .
før:
og efter...
Kabelkanalerne til wirene til sporskifterne er også lagt - det havde alt andet lige været lettere at lave INDEN jeg havde lavet resten
men det var jo ligesom for sent. så der skulle "graves" lidt med en skruetrækker og derefter rettes op med sand og grus efterfølgende.
lidt (flere) billeder fra remiseområdet:
natstemning
Et sidste billede fra denne vinkel inden rammen flyttes ind mod væggen.
og min Br 24, der længselsfuldt venter på at komme ud og køre lidt mere end bare på remiseområdet.
Udover dette har jeg rodet med skyggebanegården som er lavet med min Memory og S88 osv... så nu ser det - i store - træk ud til at virke. Der er lige lidt småting der skal justeres. Det er stadig styrevognstogene der driller lidt.
Men ellers var min tanke jo at bruge Auhagens station Krakow til min station. Men da jeg på en tur til tyskland fandt jeg samme firmas Neupreussen station til en ret god pris:
yep - 5€ ca 37,50 det er vel ikke for meget at give :bigsmile:
Så med en lille station i overskud, var der ikke andet for at udvidde banen. Som det ses længere oppe på min tegning er det et sykke tid siden jeg fik ideen (og stationen) men først nu er de begge bygget. Derfor kunne jeg gå i gang med at bygge ramme og stille den op (benene til rammen er kun midlertidige!!)
skinnerne og div tilbehør til denne del er klar:
og med denne lille supermaskine fra Proxxon, er det nemt at lave lige og rene snit i skinner der skal rettes til:
Nu kunne der endelig rulle nogle testtog ind på den kommende station. Det var så her jeg kom i tanke om... eller erfarede om man vil, at fritrumsprofilet skal overholdes ale steder :party: men det var dog nemt at rette op på efterfølgende.
Ups....
Tja det var lidt fra de sidste par uger (måneder) fra mig af...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Har valgt at slutte tråden her og dele den op i blog indlæg i stedet for.
Har du lyst til at følge projektet, så vil der fremover komme mere her: http://sporskiftet.dk/blogs/f1freakdk
Tak for de tips og råd jeg har fået her i denne tråd.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog