Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

Mangler jeg noget i mit kommende BW?

Hej

Ja tingene kan jo pludselig ændre sig. Havde hele tiden regnet med at jeg ville droppe alt for megen damp på min (kommende) bane, da jeg ikke ville investere i en drejeskive. MEN så havde Nettog en billigt og jeg prøvede for sjov at tegne et BW - viste det til min kammerat og fortalte lidt at det kun var på tegnebrædtet da jeg ikke helt vidste om jeg ville "ofre" penge på drejeskive og alt det tilstødende. Men kort efter kom han ind med en drejeskive i hånden som jeg måtte få...! den var defekt, men kunne jeg lave den, så var det jo fint.

Hjem og rode med den, fandt ud af at der manglede en metalpind til at låse den ud for hvert spor, samt magneten var brændt af - så den kan køre, men man skal sikre sig at den står rigtigt inden man kører et lok ind på den/ud fra den.

Jeg søgte så på nettet og fandt en decoder som bruger optisk registrering af forløbet, det vil sige at man samtidig også slipper for den "klak klak klak'" lyd - så den skal bestilles inden længe.

Men så er undskyldningen med hensyn til pengene jo lidt undermineret Tongue , for nu er drejskiven jo hjemme. Så min plan er som billedet viser.

Grønne spor er klargøring, dvs kulpåfyldning, sand, slagger osv - og indkørsel til drejeskiven. Blåt er udkørsel fra drejeskiven, røde er depotspor (et enkelt kommer nok ind i en værktøjshal) Pink spor kommer fra hovedbanen (som jo altså ikke er bygget) og det ene kurvestykke oppe i venstre hjørne fortsætter rundt og under hele BW´et og ender ovre i det gule kurveskift og forbinder så til den skjulte banegård. Sporet skal stort set kun befares af skinnebus med personel til BW og lokomotiverne. måske et enkelt godstog i ny og næ. så der kommer et lille trinbrædt på den pink strækning, hvor flexskinerne buer lidt. 

Men altså planen ser sådan her ud. Jeg er selv lidt i tvivl om de to blødt kurvede paralelle røde spor, om jeg overhovedet behøver dem? men der bliver jo lidt tomt uden dem.

Glemte lige at skrive at det drejer sig om Tysk, i epoke III og IV

Men kom endelig med forslag til ændringer eller et lidt andet sporforløb

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej f1freakdk

Nu er der ikke oplysninger omkring størrelsen og art af stationen som maskindepotet skal tilknyttes, men i store træk skal du have en slaggegrav med kran, til fjernelse af aske og slagger.
Der kunne også vandpåfyldningen placeres. Derudover skal der være faciliteter til påfyldning af forskelligt type kul, afhængigt af om det er rangering, gods eller persontransport.
Der skal kan fyldes sand på. Sand, kul,vand og slagger er mest praktisk placeret efter hinanden, i den rækkefølge du vælger, det af hensyn til, at det er tidskrævende hvis lokomotiver skal ind på drejeskiven imellem de forskellige serviceopgaver. Derudover kan/bør der være mulighed for kedelrørsrensning, placeret uden for de almindelige servicespor. Et værksted til større eftersyn.
Det fremgår ikke hvordan du får de forskellige typer kul ned til maskindepotet, men med 6 pladser i remisen skal der jo nok være en form for siloer med tilhørende kran. Det betyder også en hvis trafik og lossetid, så der skal måske planlægges et spor til dette, kunne evt tilsluttes drejeskiven, så man havde et ekstra bipass spor. Ligeledes kunne der også ved aske/slaggegraven være et kort spor til en vogn, hvor aske og slagger kan fjernes fra slaggegraven. Så er der også lidt rangering med bortskaffelse af askevogn.

I forbindelse med kedelrørsrensningen, kan der placeres et kompressorrum, placeres kedelrensning og værksted ved siden af hinanden har de fælles luft.
Der kan også placeres et sted hvor maskinerne opvarmes, inden de sættes ud på strækningen.
Hvis pladsen er til det kan der også være mulighed for at overhale på servicestrækningen. Et lille rangerlokomotiv skal måske kun have lidt kul, og behøver ikke vente på de to store godslokomotiver der holder over slaggegraven.

Der kunne godt være flere afstillingsspor ved remisen, der kan stå et udtjent lokomotiv, der bruges til reservedele, der kan stå en enkelt vogn med gammelt jern, brugte bremseklodser, defekte hjul m.m.
Der kan også stå nogle nye aksler med hjul som reservedele.
Disse herlige maskiner skal også have daglig vedligehold og smørring, så en smøregrav, kunne evt. placeres ved hvert spor i remissen.
Et kedelhus, til opvarmning.

Der er noget der ikke stemmer med din remise, de fleste drejeskiver har sportilslutning for hver 7,5 grader. hvis remisen er til 7,5 grader skal den trækkes væk fra drejeskiven hvor sporene benyttes ved siden af hinanden. Er det en 15 graders skal kun hvertandet spor benyttes og remisen ligger tættere på drejeskiven.

Der skal være et trinbræt skriver du, der kunne man placere kørselslederen og evt. kantine til stampersonellet i maskindepotet.

Det var hvad jeg har gjort af tanker omkring maskindepotet.


Faller har et udmærket hæfte omkring maskindepotet.
Det er forklaret med billeder fra nogle diaramaer.
http://http://www.faller.de/xs_db/BILD_DB/1/190/www/10203/190844_fg_01.jpg

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

bqg skrev:

Hej f1freakdk

Nu er der ikke oplysninger omkring størrelsen og art af stationen som maskindepotet skal tilknyttes, men i store træk skal du have en slaggegrav med kran, til fjernelse af aske og slagger.
Der kunne også vandpåfyldningen placeres. Derudover skal der være faciliteter til påfyldning af forskelligt type kul, afhængigt af om det er rangering, gods eller persontransport.
Der skal kan fyldes sand på. Sand, kul,vand og slagger er mest praktisk placeret efter hinanden, i den rækkefølge du vælger, det af hensyn til, at det er tidskrævende hvis lokomotiver skal ind på drejeskiven imellem de forskellige serviceopgaver. Derudover kan/bør der være mulighed for kedelrørsrensning, placeret uden for de almindelige servicespor. Et værksted til større eftersyn.
Det fremgår ikke hvordan du får de forskellige typer kul ned til maskindepotet, men med 6 pladser i remisen skal der jo nok være en form for siloer med tilhørende kran. Det betyder også en hvis trafik og lossetid, så der skal måske planlægges et spor til dette, kunne evt tilsluttes drejeskiven, så man havde et ekstra bipass spor. Ligeledes kunne der også ved aske/slaggegraven være et kort spor til en vogn, hvor aske og slagger kan fjernes fra slaggegraven. Så er der også lidt rangering med bortskaffelse af askevogn.

I forbindelse med kedelrørsrensningen, kan der placeres et kompressorrum, placeres kedelrensning og værksted ved siden af hinanden har de fælles luft.
Der kan også placeres et sted hvor maskinerne opvarmes, inden de sættes ud på strækningen.
Hvis pladsen er til det kan der også være mulighed for at overhale på servicestrækningen. Et lille rangerlokomotiv skal måske kun have lidt kul, og behøver ikke vente på de to store godslokomotiver der holder over slaggegraven.

Der kunne godt være flere afstillingsspor ved remisen, der kan stå et udtjent lokomotiv, der bruges til reservedele, der kan stå en enkelt vogn med gammelt jern, brugte bremseklodser, defekte hjul m.m.
Der kan også stå nogle nye aksler med hjul som reservedele.
Disse herlige maskiner skal også have daglig vedligehold og smørring, så en smøregrav, kunne evt. placeres ved hvert spor i remissen.
Et kedelhus, til opvarmning.

Der er noget der ikke stemmer med din remise, de fleste drejeskiver har sportilslutning for hver 7,5 grader. hvis remisen er til 7,5 grader skal den trækkes væk fra drejeskiven hvor sporene benyttes ved siden af hinanden. Er det en 15 graders skal kun hvertandet spor benyttes og remisen ligger tættere på drejeskiven.

Der skal være et trinbræt skriver du, der kunne man placere kørselslederen og evt. kantine til stampersonellet i maskindepotet.

Det var hvad jeg har gjort af tanker omkring maskindepotet.


Faller har et udmærket hæfte omkring maskindepotet.
Det er forklaret med billeder fra nogle diaramaer.
http://http://www.faller.de/xs_db/BILD_DB/1/190/www/10203/190844_fg_01.jpg

Hej og tak for tips...

Lidt svar på det du spørger om:

Selve stationen er en station med 4 spor, 3 gennemkørselsspor, samt et spor, som er til pendeltrafik (skinnebus). Den tænkte situation er en by (mellemstor) som nu er vokset sig en hel del større. Derfor måtte man tilføje 1 ekstra spor (længere end de tidligere) så der nu kan stoppe alt fra lokal trafik til større internationale tog med 6 pass vogn. Planen som viser min station/bane, bliver ikke lavet om selvom der er nogle mangler. Men det lever jeg med. Dog bliver de orange spor længere end her vist (har kun demoen af  anyrail) Men langs med væggen oppe begved kommer storbyen (Pola og Faller storby huse) krydssporet ned til BW kommer til at ligge i stedet for det skifte som ligger yderst til venstre, således at banen bliver en stor vinkel på ca 4 x 4 meter (1 meter dyb)

De forskellige arbejdsstationer som du beskriver er der tænkt på - om jeg så får plads til det hele vil tiden vise - det behøver ikke være 100% korrekt.

Sporfordeling til remisen er ikke lavet som det skal, det er kun for at illudere hvor remisen ligger (det bliver med 15 graders spring) Men vogn med skrotdele - selvfølgelig!! og et udtjent lok havde jeg tænkt at lave med et Revel 1:87 byggesæt.

Der kommer en "kontor/kantine/overnatning" for personalet i nærheden af trinbrættet, de små blå mænd skal jo stemple ind et sted så de ikke smøler dagen af med at kigge på lokomotiverne Smile Kul havde jeg egentlig tænkt mig skulle komme med godsvogne, og ligeledes afskaffelse af slagger/skrot. BW´et kommer til at ligge nede bag en mur med arkadebuer, og reliefhuse langs væggen. Så bil dertil er udelukket (derfor trinbrættet) bag muren forsvinder sporet ned til skyggebanegården. De to grønne spor giver netop muligheden for overhaling af et mindre lok, eller et der ikke skal serviceres så meget som andre.

Håber det gav et bedre billede af virkeligheden - som jo så intet har med virkeligheden at gøre Cool

 Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej

Det jeg mente med hensyn til kul og slagger, var at der hvis de ikke skal blokere servicesporene, skal du have et par ekstra spor til sand og kul.
Hvis du ikke skal have nogle siloer til kul men kun kul i vogne, skal du regne en lille rangermaskine, til at skubbe vognene frem og tilbage til kranen, når de forskellige kultyper skal bruges.

Den dekoder du omtaler, hvor var den fra, har selv en 310 mm drejeskive, som skal have en overhaling, overvejer ny motor (støj).
Kunne den blive nærmest lydløs, ville det være super.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Halløj

Og  i Wiki er der lidt som du måske kan bruge :

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

bqg skrev:

Hej

Det jeg mente med hensyn til kul og slagger, var at der hvis de ikke skal blokere servicesporene, skal du have et par ekstra spor til sand og kul.
Hvis du ikke skal have nogle siloer til kul men kun kul i vogne, skal du regne en lille rangermaskine, til at skubbe vognene frem og tilbage til kranen, når de forskellige kultyper skal bruges.

Den dekoder du omtaler, hvor var den fra, har selv en 310 mm drejeskive, som skal have en overhaling, overvejer ny motor (støj).
Kunne den blive nærmest lydløs, ville det være super.

Ja det kan jeg godt se det med det ekstra spor, det kigger jeg lige på, men der kommer en T3 og en Köf som skal bruges til let rangering.

Mht til decoderen, så er det en herre ved navn Sven Brandt der laver den.

http://www.moba-digital.de/shop/product_info.php?info=p3_Drehscheibendecoder.html&XTCsid=18c67j82fcg1dbh01ma1n69j53 her er den til salg med (så vidt jeg forstår) alle dele der er nødvendige. Til en latterlig pris af 43€ som vel nærmest er en trediedel af hvad Märklins egen decoder koster (iflg prisliste) Til gengæld så kan SB decoderen også styre lys i huset, samt ind og udkørselssignaler på selve broen.

Motor kan skiftes, men det kræver vist en del præcision at gøre det, så jeg lader min være som den er og lever med den støj der nu er. 

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm her vises indbygningen af decoderen.

Edit: her er en oversigt over forskellige mulige motorer der er brugt i de forskellige drejeskiver: http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_motor.htm

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.