Et nemt spørgsmål. Må man placere et diesel tankanlæg ved rundremise med maskinanlæg ? tænker brandfare m.m.
Regner med lidt forskellige holdninger
__________________
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
Helsingør 1960/61
og der har holdt maskiner på oliesporet og tanket op, samtidigt med at der i sporet ved siden af er blevet kullet, renset fyr mm
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Jeg er helt enig med Henning: Jeg er ikke så hurtig på aftrækkeren med billeddokumentationen, men jeg erindrer store mængder fotos, hvor man har dieselforsyning stort set klods op ad remiserne. Det skal i den forbindelse måske pointeres, at diesel ikke må sammenlignes med benzin, når man tænker på brandfare - diesel er ikke specielt brandfarligt; faktisk vil jeg tro, at en stor bunke kul er lige så brandfarlig som en dieseltank.
Måske jeg tager fejl, men remiseområderne er jo traditionelt blevet drevet af maskintjenesterne, og jeg kunne forestille mig, at de har været henvist til at bygge deres dieseldepoter på deres egne, afgrænsede områder, der typisk er området omkring remisen.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og her fra Esbjerg 1958 med rundremise - går på jagt i fotosamlingen - for at se om der er foto af arrangementet fra et eller andet maskindepot.
og som Lars skriver - det er ikke olien der som sådan er brandfarlig - det er dampene -
på arbejde på diverse olieplatforme/tanke, skibstanke osv har vi svejst og brugt skærebrændere ( dog med en ildslukker/brandvagt i nærheden ) - det var helt almindelig - men vi måtte ikke ryge - det var farligt for brandfare/helbredet !!!
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Jamen , jamen så bygger jeg trygt videre uden risiko for brandfare og eksplosion i kælderen ville jo være ærgeligt hvis køkkenet eksploderede
Mange tak for gode svar, tegninger og ideer
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Halløj ; Ja især kul i større bunker kan selv antænde . set mange gange i min tid ved KBH belysningvæsen svane/ H.C. Amagerværket kulpladserne . : i føde siloer til kedler have vi nogel gange Bandvæsnet gående i 3-5 dage førene at branden var slukket ordenligt
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Du kan med fordel læse "Maskindepoter i virkelighed og model", Lokomotivets forlag (1992) - her kan du få svar på mange af spørgsmålene.
De bedste hilsner
Jan
Litra P
Indlæg: 1.852
Du kan med fordel læse "Maskindepoter i virkelighed og model", Lokomotivets forlag (1992) - her kan du få svar på mange af spørgsmålene.
Findes her:
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lokomotivet/Maskindepoter.pdf
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...