Hej alle
Har uploadet tegning af mit layout og link til video på Youtube. Hvis I har nogle ideer til at gøre banen bedre hører jeg gerne.
http://www.youtube.com/watch?v=RptIY_M7GYk&feature=youtu.be
Mine grundtanker er :
- Regional tog der pendler frem og tilbage imellem de to stationer
- Tog der kører i rute på sobbelt spor
- Tog med kul/træ vogne der kører op i "bjergene" for at hente træ/kul og giver variation
- 2 skjulte banegårde for at give forsinkelse/variation
- Relativt lange kørerstræk
- Skal kunne køre togstammer med 5 passager vogne i længede
- Militæt område ved lilel station
- Savværk og kulminer oppe i "bjerge"
- Dejligt med broer
- Rundremise og remise... er kul depot for lille ?
- Man skal ikke bukke sig for meget for at kunne komme rundt, ingen buk ved indgangspartiet
- Rummet har størrelsen 420x400 cm
Da jeg ikke starter med at bygge får efterår 2014 er der masser af tid til at bygge om endnu
Ser frem til at høre fra jer.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Billede
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
bqg
Indlæg: 1.102
Det er lidt svært at se detaljerne, har du mulighed for at lægge filen ud?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Jan,
mangler der ikke udtræksspor ved den store station?
Som planen er nu skal lokomotiver på tværs af et "logisk" udtræksspor når de skal til og fra remiseområde!
Og ja lad os få en fil så vi kan se nærmere på dit layout.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Her er wintrack fil, håber det var den i mente.
Grøn er level 0 = Banegård
Orange er Level 1 ca 16cm højere end L0
Pink er level 2 ca 30 cm højere end L0
Det er muligt med udtrækssporet, hvis det er sporet over til "industri", forslag modtages gerne
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Jan,
kan ikke download din .tra fil
Afstand mellem stationerne er ikke stor i toppen af billedet.
Drejeskiven skal vel ikke have udkørsel til strækningen, som du har øverst i billedet
Udtræksspor skal vel bag om remisespor
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Ca 7 køremeter mellem stationer, du har ret i at de ligger lidt tæt.... Ideer til strækning forlængelse ja tak
Er ikke helt med på kommentar om at udtrækssporet skal om bag remisen ??
OK er det ufint trav at køre ind ud sådan ? er lidt begrænset pga plads og manglende bukke nakken/ryg ønske, måske jeg skulle overveje mit E og lave et C i stedet og så have en loftlem til adgang !!
Prøver lige at finde ud af noget med wintrack file, men der er ikke mange eksport muligheder har prøvet at uploade igen.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
ChrKristensen
Indlæg: 187
nu spørger jeg lidt dumt
du har som jeg ser det skinner under selve banen hvor for mig at se på din film har svært ved at komme til..
så hvordan vil du få fat i toget , hvis og hvis det går i står eller ryger af sporet ?
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Under banen er der 20 cm frihøjde med fin adgang hvis man ikke bare laver en stor plade. Adgang går fra center mod siderne.... Men checker lige igen for en sikkerheds skyld:-)
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
ChrKristensen
Indlæg: 187
okay men ellers fed bane
har ikke lige selv så meget plads kun et tomt værelse af ca 4½ x 2½ meter bred
bqg
Indlæg: 1.102
Hej alle
Har uploadet tegning af mit layout og link til video på Youtube. Hvis I har nogle ideer til at gøre banen bedre hører jeg gerne.
http://www.youtube.com/watch?v=RptIY_M7GYk&feature=youtu.be
Mine grundtanker er :
Da jeg ikke starter med at bygge får efterår 2014 er der masser af tid til at bygge om endnu
Ser frem til at høre fra jer.
Jeg har endnu ikke kikket så meget på din fil, men ved drejeskiven er der ikke brugt 7287 tilslutningsspor, de er nødvendig for at drejeskiven kan fungere korrekt.
Du har højdeproblemer i og omkring din helix.
Normalt er der ikke maskindepottilslutning midt på strækningen, men hvis det skal være der, skal det have forbindelse til begge spor, for at give mening.
Du har ikke mulighed for at komme direkte tilbage fra din sidebanestation, men skal køre en omvej.
Du har ikke adgang til alle stationsspor i begge ender af stationen, det vil give nogle begrænsninger.
Sporafstanden passer ikke til din kran i maskindepotet, den står i det ene spor.
Når der skal sammensættes godstog, kommer du hurtigt til at blokere strækningen, et udtræksspor bag om remisen kunne være en løsning, så blokerer du kun et stationsspor.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Du kunne lave strækningen til sidebanen enkeltsporet omkring industri og station.
Ændringsforslag til stationen, hvor en sidegevinst vil være adgang til alle stationsspor, så ud over gods vil skinnebussen kunne køre fra valgfrit spor.
Trekantforbindelsen er gemt i bjerget.
Ændring omkring industrien.
Ændring omkring remisen med udtræk bag remisen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Tak for forslag nu er jeg med på sidebane bagved remisen
Er opmærksom på tilslutningsspor ved drejeskive og helixhøjde, ha besluttet at det må løses når jeg begynder at bygge og kan se helix m.m. fysisk. Kører udelukkende kul/diesel så regner med ca 8cm frihøjde i helix det giver stigning på 3,6% regnede jeg mig frem til... Det skulle vist være ok hvis jeg ikke har tog længere end 160cm
Ivan syntes der var for kort mellem stationerne og den har jeg tygget ret kraftigt på, overvejer at flytte banegården nedad og komme den modsatte vej ind på stationen og bibeholde helix og sænkebane i hver ende, overvejede sågar en midt på stræk, men syntes det virker for unaturligt og omstændigt med 4 helix.
Fortsæt endelig med jeres kritik... Laver om på lidt i løbet af weekenden lidt surt at min rocrail også skal ændres, men så kan jeg bare lære at spørge først
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
bqg
Indlæg: 1.102
Tak for forslag nu er jeg med på sidebane bagved remisen
Er opmærksom på tilslutningsspor ved drejeskive og helixhøjde, ha besluttet at det må løses når jeg begynder at bygge og kan se helix m.m. fysisk. Kører udelukkende kul/diesel så regner med ca 8cm frihøjde i helix det giver stigning på 3,6% regnede jeg mig frem til... Det skulle vist være ok hvis jeg ikke har tog længere end 160cm
Ivan syntes der var for kort mellem stationerne og den har jeg tygget ret kraftigt på, overvejer at flytte banegården nedad og komme den modsatte vej ind på stationen og bibeholde helix og sænkebane i hver ende, overvejede sågar en midt på stræk, men syntes det virker for unaturligt og omstændigt med 4 helix.
Fortsæt endelig med jeres kritik... Laver om på lidt i løbet af weekenden lidt surt at min rocrail også skal ændres, men så kan jeg bare lære at spørge først
Nu ved jeg ikke hvad du har, men du kunne overveje en 7,5 graders remise, det vil give plads til lokomotiver mellem drejeskive og remise.
Ved at benytte en 7,5 graders remise kan der blive plads til behandlingsspor og tilkørselsspor fra stationen
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Swe fint ud
Men nu skal jeg have servo styrede døre i remisen så de skal jo vende ud mod publikum, (hvis der kommer nogle )
Er ved at møblere om ud fra de forslag jeg har fået... så vender tilbage i avten, skal lige til jernbane udstilling i Gentofte
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tak for forslag nu er jeg med på sidebane bagved remisen
Er opmærksom på tilslutningsspor ved drejeskive og helixhøjde, ha besluttet at det må løses når jeg begynder at bygge og kan se helix m.m. fysisk. Kører udelukkende kul/diesel så regner med ca 8cm frihøjde i helix det giver stigning på 3,6% regnede jeg mig frem til... Det skulle vist være ok hvis jeg ikke har tog længere end 160cm
Ivan syntes der var for kort mellem stationerne og den har jeg tygget ret kraftigt på, overvejer at flytte banegården nedad og komme den modsatte vej ind på stationen og bibeholde helix og sænkebane i hver ende, overvejede sågar en midt på stræk, men syntes det virker for unaturligt og omstændigt med 4 helix.
Fortsæt endelig med jeres kritik... Laver om på lidt i løbet af weekenden lidt surt at min rocrail også skal ændres, men så kan jeg bare lære at spørge først
Nu ved jeg ikke hvad du har, men du kunne overveje en 7,5 graders remise, det vil give plads til lokomotiver mellem drejeskive og remise.
Ved at benytte en 7,5 graders remise kan der blive plads til behandlingsspor og tilkørselsspor fra stationen
Hej HK,
kan se at du tilsyneladende er inde på WinTrack filen, jeg kan da ikke umiddelbart komme ind, hvorfor.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Hej HK,
kan se at du tilsyneladende er inde på WinTrack filen, jeg kan da ikke umiddelbart komme ind, hvorfor.
Hvilken version af Wintrack benytter du, hvis din version er < 10 kan det være årsagen.
I påkommende tilfælde kan jeg konvertere den.
Får du nogen fejlmeldinger? Som f.eks ukendt format. Da det er märklin k-skinner burde der ikke være problemer der, måske kan det være vejelementer, som du ikke har der spøger.
Hvis du forsøger at åbne en fil hvor der er brugt et skinnesystem du ikke har, kan wintrack ikke åbne den.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Swe fint ud
Men nu skal jeg have servo styrede døre i remisen så de skal jo vende ud mod publikum, (hvis der kommer nogle )
Er ved at møblere om ud fra de forslag jeg har fået... så vender tilbage i avten, skal lige til jernbane udstilling i Gentofte
En løsning kunne være, at forlænge det forslåede udtræksspor bag om remisen, så det kan benyttes som tilkørsel til behandlingssporene, med en forbindelse direkte ud fra drejeskiven.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej HK,
kan se at du tilsyneladende er inde på WinTrack filen, jeg kan da ikke umiddelbart komme ind, hvorfor.
Hvilken version af Wintrack benytter du, hvis din version er < 10 kan det være årsagen.
I påkommende tilfælde kan jeg konvertere den.
Får du nogen fejlmeldinger? Som f.eks ukendt format. Da det er märklin k-skinner burde der ikke være problemer der, måske kan det være vejelementer, som du ikke har der spøger.
Hvis du forsøger at åbne en fil hvor der er brugt et skinnesystem du ikke har, kan wintrack ikke åbne den.
Det er ver. 11
melder "unerwartetes dateiformat"
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Et hurtigt eksempel til mit forslag.
Man kunne godt lade et stykke af udtrækssporet/adgang til maskindepotet ligge i tunnel.
De grønne spor er ført helt ud til bagkanten, for at få mere plads.
Med lidt mere arbejde, kunne der også blive plads til en dieseltank bag remisen, vandtårnet kunne få plads i skoven.
Stationer til dampdrift, havde ofte en vandpost ved perronerne.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej HK & Ivan
Begge jeres kommentare har givet inspiration til ændringerne i denne fil. Udtrækssport og remise er mere logisk og korrekt,. Kørestræk mellem stationer er længere og min pendul bane kan stadig fungere efter hensigten.
Skal nu have bokset industri og by på plads ligesom jeg skal finde på en mulighed for en krydsende bro, det syntes jeg er en rigtig lækker detalje.
Sporet i sænkebane gårds niveau ved jeg ikke om bliver til noget...det giber liv men ikke meget mening.
Byen skal kunne fungere som service lem pga den store dybde.
Helix udfordringer pga vej afskaffet. Vej stræk opdeles i 2, det ødelægger ikke noget at bilerne ikke skal køre så langt
Kan se at du har det lille værksted ved rejeskiven Hans Kurt, er det modeller du selv har tegnet ?
Takker igen for de fine input
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej,
skal udtrækssporet og sporet til remiseområdet ikke bytte plads.
Såfremt at du gør det vil udtrækssporet jo ligge til samme side som rangerområdet.
Tror du ikke dit første layout med dobbeltspor bliver det du bedst kan lide. Du har pladsen. Skal dog lige have lavet den rigtige udfletning i begge ender af stationen.
Vedrørende den mellemste station, så lad sporet herfra og til landstationen være gemt mellem de 2 stationer.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Kan se at du har det lille værksted ved rejeskiven Hans Kurt, er det modeller du selv har tegnet ?
Hvis du mener den lille bygning under remisen, så er det en kompressorcentral, til luft når kedelrørerne skal renses, du kan finde den under betriebswerk som komprhs ma
Jeg har lavet mange andre 3D figurer, når det var nødvendigt, bla. til sporplanen på mjkhh's anlæg.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Har nemlig bygningengen er bare virkelig dårlig til tysk, men jeg lærer det vel efterhånden
Hvis jeg bytter rubdt Ivan så bliver udtrækssporet meget skarpt og kortete, men er med på hvad du mener og vil tænke videre i morgen, det tog længere tid at tegne end jeg regnede med.
Skal ligeun dere over om jeg kan få et krydsende brospor ind over uden det kommer til at virke meningsløst og massivt
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan se at du bruger R1 kurver.
Har du erfaring med at det er godt?
De fleste vil uanset mulig anlæg min. have R2 kurver.
Helix i R1/R2 36/42 cm. er alt for lille. Du får en stigning på 4%
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
(y
Har aldrig haft problemer med dem, men ville nu også selv gerne bruge større radier, men mine pladsforhold umuligør det... Er dog lidt bekymret i helix'er.
Troede nu at 2210 var R1, 2221 r2, 2231 r3
2241/2251 passer sammen men diameter bliver alt for stor til rummet.
Der vil blive bruft flex de fleste steder, men 2200/2205 er bare nemmere at tegne med i wintrack syntes jeg.
ved nogle af de herre hvor pokker min inventarfil er blevet af ?? Gider ligesom ikke at pakke skinnekassen ud og tælle igen
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Kurven 2210 er en kurve til f. eks. Industrispor
2221 er 360 mm radius og betegnes som R1 og allerede den radius vil mange "ikke" Maerklin lokomotiver have vanskeligheder med at komme igennem
Også længere personvogne vil blive afsporet, hvis der anvendes kortkoblinger
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
41 cm i gangbredde er ikke ret meget, hvis du vil have gæster, der fylder mere om livet end et kosteskaft vil kunne det give problemer
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
De 41 er jeg obs på, det var en test for at se hvordan det så ud kan ikke helt blive enig med mig selv om det er ok eller ej..... Men har et godt stykke tid at beslutte i.... Har oprindelig sat 60 som minimum. Ellers må man ned i knæ
Har testet de vogne der er i puljen, de klare r1 fint, men er lidt bekymret for trækkraft i helix'er.... Og er da opmærksom på at det ser lidt unaturligt ud..... Må checke det hele lidt mere kritisk igennem.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
bqg
Indlæg: 1.102
Helixen under drejeskiven kan du ikke få højde nok på, men med lidt ændringer kunne den gøres oval og placeres under floden.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Selvfølgelig hvorfor har jeg ikke tænkt over ovale helix før ????? ( det løser jo udfordringen, men planlagde nu også at lade op/nedkørset have en stigning pga drejeskiven.
Er ved at bygge om af hensyn til industri.... Smider ny tegning op en af de nærmeste dage.
Er virkelig glad for de indspark i er kommet med, syntes banen er blevet meget bedre omend der ny er færre broer
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse