Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Lok Sound 39582 mærklin

 

Hej

Har lige købt et lokomotiv 39582 med mfx,  det eneste det kan er at fløjte. 

Vil gerne spørge om der kan indbygges lok Sound i lokomotivet.

Kan se at ESU sælger et lok. som kan det hele.

Kan jeg købe et sæt og bygge lok. om så det også kan det hele.

Venlig hilsen

Torben

 

 Har lige set ESU laver en Decoder 66419 som passer til den grønne udgave af BR 151.

Kan den bruges i stedet til 39582 ( den røde udgave).

vh/Torben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

totlu skrev:

 

Hej

Har lige købt et lokomotiv 39582 med mfx,  det eneste det kan er at fløjte. 

Vil gerne spørge om der kan indbygges lok Sound i lokomotivet.

Kan se at ESU sælger et lok. som kan det hele.

Kan jeg købe et sæt og bygge lok. om så det også kan det hele.

Venlig hilsen

Torben

 

Hej Torben..

Der kan sagtens indbygges LokSound i dette loko, da motoren er 5-polet og med permamagnet.. Prisen vil ligge på ca. 1000,- og lyden vil være den rigtige, hvis indbyggeren kan programmere den..

Mvh..

TrainMAd..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Jeg er nu ikke helt sikker på at det ligger til højrebenet at sætte ny dekoder i når der er C-sinus motor i denne model, sådan har jeg fået det at vide, men har dog ikke afprøvet det.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Nej. Det kan du ikke. Der sidder den originale sinus motor. Den bedste Märklin iøvrigt har installeret i et lokomotiv. Den kræver en speciel decoder, der kun kunne leveres fra Märklin, men som nu er helt udsolgt.

Skal der installeres lyd skal du skifte motorboggie og der skal en ny motor i. Sammenlagt pris incl. decoder ca. 1700-1800...

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Hej Thomas

Tak for dit svar.

Hved du hvad nummer den Decoder eventuelt har, så kan jeg jo prøve og finde den på nettet.

vh/Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Hej

Tak for dit svar

Jeg kan se at der er delte meninger om det kan lade sig gøre.

Har du prøvet det før 39582.

vh/Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Du er fra Odense. Så tag den under armen og smut ind til Loksound manden i Overgade. Det er muligt der er nogle flere muligheder end jeg har regnet med. 

Ellers skal jeg se nogle billeder af hvordan den ser ud indvendig.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Tak

Jeg prøver

vh/Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

I følge ESUs brugervejledning er det betinget muligt at anvende LokSound V.4 dekodere med MTC21 interface til at styre C-Sinus motorer. Dette skal foregå via lokomotivets medfødte elektronik og kræver lidt særlige indstillinger.

Først og fremmest skal den såkaldte lastregelung de-aktiveres, hvilket gøres via CV 56 som gives værdien 0.

CV 31 skal have værdien 16 og CV 32 skal have værdien 2.  CV 31 styrer det såkaldte Index-Register H, og har indflydelse på lagringen af visse CVer. CV 32 styrer det såkaldte Index-Register L, og ligeledes indflydelse på lagringen af visse CVer.

Desuden skal CV 266282298 og 314 alle stilles til værdien 32. Disse har indflydelse på AUX4 som skal være aktiv og hvor en styrelogik skal stå til rådighed for elektronikken.

For visse modeller kan det desuden være nødvendigt at aktivere SUSI interfacet da visse lokomotiver kræver kommandoer ad denne vej. CV 124 indstilles derfor til bit 3 hvilket gøres ved at give denne CV (124) værdien 28.

Endelig kan det være nødvendigt at montere en kondensator mellem U+ og Decodermasse, vist på billede 27 i dekoderens manual, evt. den såkaldte PowerPack 54670. Det skyldes simpelthen, at elektronikken som styrer motoren nogen gange trækker mere strøm end hvad dekoderens motorudgang kan levere.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Problemet er at vi ikke aner om der sidder en museklaversdecoder eller omder sidder et driverprintog og en ESU mfx decoder. Hvis der sidder en mfx decoder så er det nemt og simpelt decoderskift, hvis ikke ny motor, boggie og decoder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Prøv at kigge i:

https://www.maerklin.de/en/service/product-database/

39852 kan ændres med CS eller MS, så der er sikkert ikke et museklaver .....

Og under reservedele kan man se, at der bruges dekode #109307 MFX

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej

CV 31 skal have værdien 16 og CV 32 skal have værdien 2.  CV 31 styrer det såkaldte Index-Register H, og har indflydelse på lagringen af visse CVer. CV 32 styrer det såkaldte Index-Register L, og ligeledes indflydelse på lagringen af visse CVer.

Glemmer du ikke at oplyse om at CV 31 og CV 32 kun skal ændres til nævnte værdier = 16 og 2 eller måske 3,  hvis man ønsker at ændre i hvilket som helst Index- Register i Funktion - Mapping vist på side 50 i manualen, og endelig, når man har lavet sine ændringer skal CV 31 og CV 32 stilles tilbage til 0.  

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

PTMadsen skrev:

Hej

CV 31 skal have værdien 16 og CV 32 skal have værdien 2.  CV 31 styrer det såkaldte Index-Register H, og har indflydelse på lagringen af visse CVer. CV 32 styrer det såkaldte Index-Register L, og ligeledes indflydelse på lagringen af visse CVer.

Glemmer du ikke at oplyse om at CV 31 og CV 32 kun skal ændres til nævnte værdier = 16 og 2 eller måske 3,  hvis man ønsker at ændre i hvilket som helst Index- Register i Funktion - Mapping vist på side 50 i manualen, og endelig, når man har lavet sine ændringer skal CV 31 og CV 32 stilles tilbage til 0.  

 

 

Nej, jeg citerer næsten ordret og oversat fra den tyske manual til dekoderen. Men evt. var det måske værd at oprette sig som bruger på deres (ESU) eget forum og stille sine spørgsmål der, idet at det sandsynligvis er deres ansatte som arbejder der og kan give mere præcise svar.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

mr-data skrev:

PTMadsen skrev:

Hej

CV 31 skal have værdien 16 og CV 32 skal have værdien 2.  CV 31 styrer det såkaldte Index-Register H, og har indflydelse på lagringen af visse CVer. CV 32 styrer det såkaldte Index-Register L, og ligeledes indflydelse på lagringen af visse CVer.

Glemmer du ikke at oplyse om at CV 31 og CV 32 kun skal ændres til nævnte værdier = 16 og 2 eller måske 3,  hvis man ønsker at ændre i hvilket som helst Index- Register i Funktion - Mapping vist på side 50 i manualen, og endelig, når man har lavet sine ændringer skal CV 31 og CV 32 stilles tilbage til 0.  

 

 

Nej, jeg citerer næsten ordret og oversat fra den tyske manual til dekoderen. Men evt. var det måske værd at oprette sig som bruger på deres (ESU) eget forum og stille sine spørgsmål der, idet at det sandsynligvis er deres ansatte som arbejder der og kan give mere præcise svar.

 

Keep Dreaming... Big smile

Det er i 99% af tilfældende (er min erfaring) brugere der hjælper brugere, tilmed har jeg fået mest hjælp af en dansk bruger.... lidt pudsigt egentlig Wink

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Ville sende den til Märklin for rep. De ved hvad der kan bruges til hvad når det går helt galt.

Har selv et lok med C-sinus motor. Decoder er en LokSound men den kan KUN kodes via en CS2. Låser totalt ved forsög med kodning via ECOs eller lokprogrammer. Så overlad kun dit lok til en der VED hvad han gör og ikke en der siger han måske ved hvad han gör. Fik mit lok til at köre igen efter decoder reset til fabriksindstillinger via en CS2. Heldigvis har jeg også en CS2 der kun benyttes til programmering af loks Smile

Så pröv en fabriks reset först.....

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Hej

Tak for svaret

Lokomotivet er ikke i stykker, det er helt nyt.

Men det har kun lyd på hornet, vil gerne have hele pakken.

Jeg må se hvad der kan gøres.

vh/Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vor har du fundet det henne helt nyt? Det var i Märklins program i 2005 og 2006 og har ikke været lavet efterfølgende. https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/39582/

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

totlu

Odense sv.

Indlæg: 10

PB

Jeg fandt det i Italien

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.