Kender i typen? Ikke så snart er der kommet noget nyt på markedet, før det på en eller anden måde skal klandres for en eller anden detalje. Well, i dag er det min tur. Men i stedet for bare at brokke mig, agter jeg at gøre noget ved det.
Nu er de danske daglyssignaler jo kommet, men flere har (med et glimt i øjet ganske vist) kommenteret at hastighedsviseren ikke er virksom. Den udfordring kan jeg ikke lade ligge.
Kender i typen? Ikke så snart er der kommet noget nyt på markedet, før det på en eller anden måde skal klandres for en eller anden detalje. Well, i dag er det min tur. Men i stedet for bare at brokke mig, agter jeg at gøre noget ved det.
Nu er de danske daglyssignaler jo kommet, men flere har (med et glimt i øjet ganske vist) kommenteret at hastighedsviseren ikke er virksom. Den udfordring kan jeg ikke lade ligge. Jeg må se, om ikke man kan gøre et eller andet ved den.
Første skridt er at spænde et signal op i min hjemmebyggede CNC-fræser, som jeg vist tidligere har omtalt her i forummet et sted. Så får man den dér velkendte tanke..... "Hvad hel**** er det lige jeg har gang i?". Men så trykker man på knappen, og høvler hul i den imiterede hastighedsviser.
Tilsvarende har jeg brugt fræseren til at lave mig en forplade i 0,2mm kobberplade. Hullerne er 0,5mm, og pladen måler sølle 5 x 8,4mm.
Og se, den passer søreme:
Men det er ikke gjort med det. Der skal også lys i. Så frem med pincetten og de helt små lysdioder.
Som lysholder har jeg fræset mig en lille klods, som forhåbentlig også kan holde lyset lidt adskilt.
Jeg har klistret forpladen fast på et lille stykke tape, hvorefter jeg fylder hullerne med epoxy som er blevet blandet op med lidt mikroballoner, så den bliver mat. Dette giver en ganske glimrende form for "lampeglas" som spreder lyset som kommer gennem hullerne.
Og hertil er jeg nu nået. Jeg venter på at epoxyen hærder, hvorefter det "bare" burde være at lime forpladen på klodsen med lysdioder, og så stoppe det hele ind i den udhulede hastighedsviser.
Jeg kommer med en update, når jeg er kommet videre.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det er så mikroskopisk og sofistikeret, at det er til at blive helt imponeret over.
Jeg glæder mig til at se det færdige resultat, og det undrer mig ikke, at du vælger at tilføje denne finesse til signalet, som efter min mening, kun er halvt, så længe der ikke er en virksom hastighedsviser.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Et spændende projekt du har gang i, som jeg glæder mig til at se resultatet af, Jeg har selv forsøgt at lave en hastighedsviser til i bygselv signal fra Banetjenesten. Det kune ikke holde lyset tilstrækkeligt adskilt.
Jeg mener hastighedsviseren er for smal, den skulle i stedet sættes på PU-signalet som bogstavviser, da alle de hastighedsviser jeg har set er lidt bredere end hovedsignalet.
Hvis din idé med fræste huller i klodsen virker godt, så er jeg klar til at lade mig inspirere, til at lave både hastighedsviser og bogstaviser.
Hvilken størrelse SMD og kobbertråd bruger du.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Gert Frikke
Indlæg: 2.324
Hej!
Sjovt nok havde jeg planer om at lave en hastighedsviser efter nogenlunde samme opskrift, blot ikke i disse signaler fra TCG. Har dog noget der skal færdiggøres først.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Det er ikke bare småt, det her. Det er vanvittigt småt. Aldrig før har jeg siddet og måttet montere lysdioder med pincet, for at få dem ind i slidser, der ikke er mere end 0,8mm brede. Desværre nåede jeg ikke videre med projektet i går aftes, så den lovede update må vente lidt endnu.
Lysdioderne er forøvrigt varmhvide i 0603 størrelse, og kobbertråden er 0,11mm (eller var det 0,12mmm? En af delene).
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Lars
Indlæg: 538
Lige et par spørgsmål:
Hvad er 0603 størrelse oversat til alm. mål?
Kan man bare bukke kobbertrådene sammen til sådan en fuglerede, du viser på billedet? Kortsluttes der ikke noget?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.324
Hej!
man bruger lakisolerede kobbertråde til sådan noget - så ja det kan man. Det ser dog ikke særlig pænt ud, men bliver forhåbentlig usynligt i den færdige opstilling.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, tråden er isoleret.
Skal du bruge en god håndfuld, tager du en gammel transformer og knalder den en med en hammer. Så har du tråd nok til resten af livet......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Det ser rigtig godt ud, gid at jeg kunne lave noget så småt, men det er mine fingre for klodsede til.
Men med denne hastighedsviser kan du vel ikke anvende TGC's signal-styring (er den iøvrigt kommet på markedet, synes ikke at kan finde den på deres hjemmeside?) hvis hele signalet skal styres af én dekoder?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Gert Frikke
Indlæg: 2.324
[quote="mr-data"]Det ser rigtig godt ud, gid at jeg kunne lave noget så småt, men det er mine fingre for klodsede til. quote]
Hejsa!
Det er derfor at pincetten er opfundet - det har absolut intet med store fingre at gøre - så kunne jeg ikke lavet ret meget elektronik med min korte og brede hånd. Det har der imod noget med finmotorik at gøre. Men det er måske det du mente med klodsede fingr`?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Så fik jeg limet delene sammen og puttet det i signalet.
Der er lidt gennemskin men det er ikke så slemt som frygtet. Billederne her gør det faktisk værre end det er. Prøv at knibe øjnene halvt i, så ser det mere ud som jeg ser det i virkeligheden.
Og nej, dette vil ikke virke med TCG's dekoder. Der er simpelt hen ikke udgange nok på den til at kunne styre det hele. Den er forøvrigt heller ikke kommet på markedet endnu, men jeg har et par virkende prototyper liggende på skrivebordet.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Mikael
Det ser nu imponerende og overbevisende ud - flot
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Navra! Som Rip, Rap og Rup siger .
Superflot - et imponerende stykke arbejde - ser frem til at læse (og se) mere...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lars
Indlæg: 538
Jeg er bange for, at sådan en fætter bliver meget lille i skala N...
Hvad er den i H0? 10 x 8 mm?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Nej, det er endnu værre. 8 x 5 mm.
Techek
Jelling
Indlæg: 904
Ville det være helt umuligt at lave i skala H0 eller N med lysledere/fiber hvor hver tråd (en tråd pr. "arm") pudses en anelse flade så de bryder lyset de ønskede steder og føres ned langs med masten?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Ole Vedel
Indlæg: 1.170
Lysledere kan ikke bukkes 90 grader uden at det meste af lyset går tabt.
Der fås også 0402 leds 1.0 mm x 0.5 mm. Til spor N
Mvh. Ole Vedel
Lars
Indlæg: 538
Jeg fandt en tegning af en hastighedsviser, som angiver målene på baggrundspladen (den med hullerne) til 895 x 665 mm, hvilket svarer til 5.6 x 4.2 mm i N (og 10.3 x 7.6 mm i H0).
http://www.mussolini.dk/flej/hastviser1941.jpg
Det er småt i skala N, men helt umuligt er det vel ikke. Selv de der 0402 leds på 1 x .5 mm vil dog fylde godt.
Jeg skal vist have en ny spids til loddekolben...
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Ole Vedel
Indlæg: 1.170
Tegningen fra 1941 passer til Epoke III signalerne, hvor de blev mindre til epoke IV, 750 x 435mm.
Mvh. Ole Vedel
Techek
Jelling
Indlæg: 904
Hvor mange forskellige "stillinger" er der (skal der være) i hastighedsviseren?
Umiddelbart tror jeg ved nærmere eftertanke, at det vil være svært eller umuligt at lave med lysleder/fiber, men hva' med nogle små stykker plexiglas/tråd til at sprede lyset fra de tre (?) pærer/dioder?
Det ville jo være optimalt at holde belysningen adskilt fra hinanden, så de forkerte "arme" ikke oplyses.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
mr-data
Indlæg: 805
Prøv et kig inde på banebasen.dk , her kan du finde en side hvor man skal prøve at kombinere signalets lys med hastighedsviserens stilling. Her har jeg kunnet finde 5 stillinger (eller 6, hvis vi regner slukket med):
* Streg (lodret linje)
* Pil op (de to nederste skrå linjer er tændt, ligner en pil der peger opad)
* Pil ned (omvendt af "Pil ned")
* Kryds
* Brækket arm (skrå linje som har et lille knæk)
I øvrigt ved jeg ikke om ovenstående "brækket arm" er korrekt eller frit opdigtet til den opgave jeg har kigget på. Når denne stilling vises, ser det ud som om, at nederste skrå "arm" dobbelt, med en ekstra lidt højre end den anden; og det ser desuden ud til at denne ekstra "arm" kun bruges ved stillingen "brækket arm".
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
De er grafisk opsummeret her:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_h.htm#hastighedsviser
Jeg kan ikke lave "brækket arm" med min. Der er trods alt grænser for hvor tæt jeg kan lægge to rækker huller, og stadig bare nogenlunde kunne adskille lyset i dem. Heldigvis kommer jeg ikke til at anvende SI signaler noget sted på min bane, så "brækket arm" er ikke relevant for mig.
Men de 4 andre virker. Billederne snyder altså noget. Jeg skal se om jeg kan tage nogle bedre en af dagene.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Det passer da forresten meget godt med de 8,4 x 5 mm som jeg måtte lave min forplade for at få den til at passe.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Fuldstændigt korrekt.
Men... Der er ingen regler for hvor mange stillinger hastighedsviseren [u]skal[/u] vise. Det afhænger helt af sikringsanlægget på pågældende station, og hvilke togvejsmuligheder der er i indkørselsenden efter signalet som hastighedsviseren er placeret på. Hvis en station feks. kun har mulighed for maks. 40 km/t til afvigende spor og 75 km/t til det gennemgående spor ville det være omsonst at bygge alle muligheder ind i hastighedsviseren. I dette eksempel er det kun nødvendigt at kunne vise pil ned og lodret streg. Derudover kan sikringsanlægget være bygget sådan at det også skal kunne vise kryds ifm. "Stop og ryk frem", og "Togvej uden sikkerhedsafstand). "Brækket arm" findes kun i hastighedsviseren på I-signalet hvis det efterfølges af et SI-signal.
Konklussionen på dette må være at man kan nøjes med at indbygge det antal LED i hastighedsviseren man har behov for, hvilket måske kan være med til at gøre projektet lidt lettere.
Iøvrigt synes jeg at dit projekt Mikael er flot og spændende.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
En lille detalje fra den virkelige verden. På Østerports I-signal (S-tog), har hastighedsviseren pærer til at vise "brækket arm", selv om stationen er for kort til det vil give mening med et SI-signal. Mon ikke det er en hastighedsviser der var til overs fra et andet sted.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
En mulighed ja Og så kan lige præcis dette signal endda vise "Stop og ryk frem", men det skulle det ikke kunne I sandhed et specielt signal. Sådan er der så meget.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Her er så et sidste billede. Det er ikke flot eller noget, men det viser meget bedre hvordan jeg selv ser lyset i hastighedsviseren. Der er ikke meget gennemskin. Mit kamera er bare for godt til at samle lys op
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Sådan! Det ser godt ud.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Alt i alt vil jeg sige at det er et ret godt resultat du er nået frem til.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, ser rigtig godt ud, selvom jeg er til epoke tre.
Prikken over i'et ville være runde lamper istedet for firkantede !
Men det kommer måske senere !?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg har faktisk spekuleret lidt over om man kunne gøre noget ved det. Måske at støbe et eller andet halvgennemsigtigt rundt om de firkantede lysdioder. Jeg har engang forsøgt mig med epoxy, men det var for svært at styre præcist. Man skal nok finde et noget mere tyndtflydende materiale, som kan doseres præcist, f.eks. med en af de sprøjter man bruger til at fylde røgolie på lokomotiver.
Jeg er ikke kommet på den rigtige løsning endnu. Hvis bare man kunne få en smeltelimpistol med 0,5mm dyse :twisted:
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Og forresten, tak til jer alle for de rosende ord.
En af de kommende dage vil jeg forsøge mig med en hastighedsviser mere. Denne gang laver jeg den dog udelukkende i den sorte plastic-klump, som jeg brugte som lys-adskiller. Min cnc fræser burde kunne køre præcist nok til at jeg kan undvære en separat forplade. Til gengæld bliver denne hastighedsviser uden lodret streg, så den kan holdes mere enkel (kun to lysdioder, og ikke nødvendigvis lige så små som i mit første forsøg). Hvis det virker, så er den store fordel at det hele kan laves i en arbejdsgang på fræseren. Og så kan jeg hurtigt lave et par håndfulde af dem.
Lars
Indlæg: 538
Så kan du vel også fræse et par håndfulde i skala-N??
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Nåda. Der gik noget mere end et par dage, men nu er jeg i gang med næste forsøg. Altså at lave en hastighedsviser uden brug af metalforplade. Der skulle nogle forsøg til i fræseren, men den sjette kom til at se helt brugbar ud:
Så skal der laves "linseglas". Ingredienserne er epoxy, en skefuld mikroballoner og et stykke klisterbånd til at klistre på forsiden.
Epoxy og mikroballoner røres sammen.
Og bruges så som fyld i de små 0.5 mm huller.
Efter hærdning hiver man bare klisterbåndet af, og man har fint, diffust "glas" i de små huller. Et par lysdioder i de to store huller på bagsiden, og man er færdig. Dertil er jeg dog ikke nået endnu.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Og nok en gang gik tiden, men nu er jeg færdig.
Jeg fik sat et par lysdioder i, og monteret det hele i et signal. Denne metode uden metalplade er ikke uden besvær. Fræsningen skal være uhyre præcis, især i tykkelsen. En tiendedel mm for dybt, og fræsejernet river hul i materialet. En tiendedel mm for lidt giver en meget tyk forplade, som gør det svært at fylde de små 0.5 mm huller med epoxy. Jeg må nok sige at jeg klart foretrækker metoden med metalpladen.
Men.... Det lykkedes, og også denne hastighedsviser ser helt fin ud. I tilgift er der ingen lysgennemstrømning fra det ene segment til det andet. Desværre er der en smule lys, der kan skimtes gennem selve plasten. Forpladen er lige tynd nok. Men døm selv:
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Genialt...
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Og tæskeflot... respekt!
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
WAUH!
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Mikael
Det ser super ud.
Hvad er mikroballoner ?
Venlig hilsen
Carsten
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Mikroballoner kan vist være lavet af forskellige materialer, men dem jeg bruger er nogle meget små glasperler, der er hule indeni. Og jeg mener meget små, for det ligner bare pulver og vejer nærmest ingenting. Det bruges som fyldstof i f.eks. lim, spartelmasse eller lignende, hvis man gerne vil have vægten ned eller ændre konsistensen af limen.
Jeg havde noget liggende fra dengang jeg byggede fjernstyrede modelfly, og kom tilfældigvis på idéen med at bruge det til at gøre epoxy mælkehvidt. Det kan fås i nogle modelhobbybutikker, men langt fra alle. Eller (ved søgning på nettet) muligvis er det mere udbredt blandt lystbådsudstyr, som f.eks. her:
http://www.shipshop.dk/mikroglasballoner___1_liter___til_reparation_spartling_af_glasfiber-p-3154.html
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er så også dem der gjorde at dit første forsøg mislykkedes, da de spreder lyset.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Mja, måske. Eller også er det fordi jeg prøvede at fræse nogle små kanaler fra de enkelte segmenter og ind til midten. Det gjorde jeg i et forsøg på at få lys i midterhullet i forpladen, uanset hvilket segment der var lys i.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Så har jeg nyt om runde lamper.
Jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage med hvordan dælen man kan lave runde lamper i de her signaler. Nu er jeg kommet frem til en måde, som både er enkel og ligetil, og kan endda fjernes igen med en smule tålmodighed. I bedste Olsen-banden stil skal der bruges: En tandstikker (eller en tændstik uden svovl), en stump hvidt stearinlys og en termostatstyret varmeblæser. Her er hvad jeg gjorde:
Tag tandstikkeren og skrab lidt stearin af lyset, således at man får små fine flager, eller pulver ud af det. Prop det ned i et af lampehullerne på signalet, og tryk det fast med tandstikkeren i den facon og mængde du vil have. Gentag med de andre huller.
Tag nu varmeblæseren (gerne med reduktionsdyse) og stil temperaturen på omkring 70-80 grader. Eller vær meget forsigtig med en hårtørrer. En varmelampe eller halogenpære kan måske også bruges. Varm forsigtigt stearinen op så det lige akkurat smelter sammen, men ikke så meget at det flyder helt ud.
Tadaaa, nu har du mat hvidt lampeglas foran de firkantede lysdioder. Hvis det skal fjernes igen, eller noget ryger ved siden af, så skrab det forsigtigt af med tandstikkeren når det er kølet lidt af. Sådan kommer det til at se ud:
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Mikael
Fantastisk tip Det ser helt rigtigt ud, og meget bedre end originalen hvor man kan se lysdioden direkte. Helt sikkert en metode jeg vil prøve en dag jeg får daglyssignaler på min bane.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Kupeen
Jernbanen
Indlæg: 17
Har siddet og kigget på tråden; de hastighedsvisere ser rigtig flotte ud. Har selv gået og tænkt over hvordan pokker det kunne lade sig gøre at få lavet disse; god inspiration. På et tidspunkt nævnes det at I signalet på Østerport har pærer til "brækket arm". På Fjern er der SI signaler i begge retninger, nordgående endda 2 ( sp 3 + sp 1/2 ), og på S tog har der år tilbage været et SI signal nordgående lige før Oslo Plads, så det kan jo være en del af forklaringen.
Martin
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Seså Mikael, så kom prikken... Det ser brandgodt ud
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg genopliver lige denne gamle tråd for en kort stund.
Jeg er gået i gang med at samle diverse tips og tricks omkring de danske signaler, og de digitale dekodere fra Togcenter Gentofte. Ikke mindst om de udokumenterede features i dekoderne. Jeg er ikke færdig med alle siderne endnu, men det kommer efterhånden. Det jeg har fået skrevet, kan findes her:
http://www.ejberg.dk/danskesignaler/
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Er den gennemsigtige gule maling mørk nok til at man kan lave et PU om til et VU, VM eller VI?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Det er jeg ret sikker på at den er. Det første forsøg jeg lavede var helt uden fortynder, og der fik jeg nærmest mørkelagt en hvid lysdiode så den lyste svagt brunt.
Problemet er nok snarere når man har ramt den rigtige gule farve, hvor meget lys der så er tilbage i den. Jeg tror den bliver lige lovlig mørk. Men måske man så også kunne skifte formodstanden til den ene lysdiode? Jeg ved det ikke, men det er da en mulighed.
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Her er et lille link til en dansk signal oversigt.
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_p.htm
Mvh Lukas, god jul og godt togår
Mvh Lukas