Hej
Jeg er en dreng på 16, som synes modeltoge lyder som noget spændende. Jeg har surfet lidt rundt på internettet for at kigge hvad toge, skinner o.s.v. koster.
Jeg har også prøvet at lave en sporplan, for vil gerne have min egen bane på et tidspunkt. Men er ikke særlig god til det, for synes sporplanen ser for kedelig ud til sidst. Så jeg vil hører om der er nogen der kunne hjælpe mig? Så hvis I kunne hjælpe, vil jeg sætte stor pris på det!
Og med hjælpe mener jeg med sporplan og hvike skinner der er gode og alt hvad en ny begynder har brug for at vide, for har læst meget på forummet, men synes det kan være lidt svært at sætte alle de oplysninger sammen, som man har fundet rundt omkring.
Tak på forhånd, til dem der vil hjælpe! (Hvis der altså er nogen?! )
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, har du en plan/forhåbninger om, hvad du vil med din modelbane?
Her mener jeg, har du tænkt dig at det skal være nogle bestemte tog (lande og tidsepoker) eller blot hvad du finder pænt.
Hvad har du af plads til at bygge bane på?
Har du overvejet at bygge moduler?
Du vil selvfølgelig køre digitalt - køb et Roco startsæt. Der får du til rimelige penge en god controller.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bechen
Indlæg: 29
Tak fordi du vil hjælpe
Jeg vil gerne have at det er en bane der passer til gods, men også have plads til passager tog, altså kunne køre rundt med. Og banen skal kunne udvides, på et tidspunkt (det er noget med en væg der skal fjernes )
Vil primært have danske toge, men hvis der nu er et tog, som jeg synes kunne passe ind, så kunne det også være noget jeg kunne tænke mig det.
Jeg har forstillet med et bord der er formet som et 'L' ( billede)
Undskyld jeg spørg, men hvad er et modul? :oops:
Jeg har fået det indtryk, at AC er bedre, så hvis jeg vælger et DC, som du siger, hvad er så fordelene og ulemperne ved det?
Er meget ny i det, så spørg nok dumt nogle gang
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det kommer an på hvad du vil. Hvis du vil have det nemt med det elektriske og går efter en høj driftssikkerhed, så kan AC være sagen. Skinnerne er dyere end ved DC, hvilket er en ulempe. Og så ser det jo ikke så naturtro ud med punktkontakterne. Men der kan nemt gøres noget både ved C- og K-sklnnen, så det kommer til at virke meget realistisk.
Ved DC som ser mere naturtro ud, skal man være indstillet på noget mere ledningsarbejde og loddearbejde. Men hvis man interesserer sig meget for det, så er det ikke noget problem. Og så er skinnerne noget billigere i anskaffelse og der er et større udvalg. Ved AC binder du dig til nogen få bestemte sporskifter og kryds (nemlig stort set kun Märklins). Det har jeg så valgt at gøre med Märklins K-skinner, og er godt tilfreds med det.
Et lokomotiv med lyd koster praktisk taget det samme, hvad enten det er til AC eller DC.
Hvis du vil have en bane som du vil ændre på hele tiden, så kan Märklins C-skinnesystem anbefales. Skinnerne kan holde til at blive skildt ad og samlet rigtig mange gange. Men de ser så ikke så naturtro ud, men der kan som sagt godt gøres noget så de kommer til det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bechen
Indlæg: 29
okay tak for det
Har aldrig loddet noget sammen, og ledninger har jeg ikke det store kendskab til. Så det nemmeste vil passe til mig Så hvad vil det være? C-skinner?
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det nemmeste er helt klart c-skinner så.
Har du selv været ved at tegne en sporplan? Så kan du jo smide den herind også, så vi kan se hvilke ideer du selv har haft
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
C-skinnen vil være god at starte med som bibihest også siger, for her er det muligt at køre digitalt uden at lodde. Märklin har nogen enkle farvekoder til ledninger, du hurtigt vil komme ind i.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bechen
Indlæg: 29
Jeg har lavet mange sporplaner, men blev aldrig tilfreds har virkelig brug for nogle kunne hjælpe mig der, for er bange for at lave begynder fejl og sådan, så hvis der er nogen der vil lave en som måske kunne være den bane jeg kunne bruge, vil jeg blive glad
Jeg har umiddelbart syntes at AC har været det rigtige efter jeg har søgt efter viden. Så tror jeg vil vælge AC.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At så længe du kører digitalt er alt AC.....
Skeln mellem 2 og 3 skinne.
Uanset, hvad du vælger af 2 eller 3 skinne er der fordele og umelper. Til en begynder der blot vil lege og skilel ad igen, er Märklins C- skinner uovertrufne - det skulle da lige være Trix's udgave af samme skinner der var lige så godt. Har du tænkt dig at avancere lidt ud over "legestadiet", så vil du nok ende i 2 skinnedrift.
Om du vælger 2 eller 3 skinne har ikke meget at sige med ledningsarbejdet. Kun, hvis du vælger at lave en vendesløjfe (eller andre sporforbindelser der kan få toget til at vende retning så der kommer tilbage i samme spor med i modsat retning). Der køber man et lille elektronikmodul der sættes imellem 2 skinneafsnit og så er den hjemme.
3 skinne har den store ulempe at den koster kassen for en der vil til at i gang. Vælger man C-skinnen der er let at samle og skilel ad, vælger man også flexskinner fra og begrænser sig dermed til geometri og kurveradier helt og holdent bestemt af Märklin.
Jeg vil igen anbefale dig 2 skinnedrift - en af mine klubkammerater købte et Roco startsæt med en MZ og digitalstyring for 1500 kr - det er latterligt billigt og så er du i gang.
Sætter du ikke store krav til sporene begynder du så at samle på PIKO's prisbillige skinnesortiment. Det er nogenlunde pænt og helt klart i den rigtige prisklasse.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bechen
Indlæg: 29
Mange tak for de oplysninger de hjalp rigtig meget!
Hvordan finder man ud af hvad der er skinne 2 og skinne 3?
Skal jeg lave et 'u' bord i stedet?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Du kan evt. kigge på de sporplaner til C-skinner jeg har lavet for en del tid siden. De ligger i "Layout". En del af dem er legebaner, så du kan nok finde lidt inspiration.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Bechen
Indlæg: 29
ide til 'U' formet bord
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du er ved at lære det......
Pladerne skal skæres op og flyttes ud til væggen. (hvor stort er dit rum og hvor er der døre/vinduer der evt skal tages højde for)?
Jeg formoder at det røde på din tegning er væggene ?
Prøv at tegn en dobbeltsporet bane hvor højre spor vender og bliver til venstre for hver enden af hver strækning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bibihest
Indlæg: 1.300
Du skal bruge mere end 70cm i breden, hvis du skal lave nogle sving i enden af banen. Og du bør holde dig fra Radius 1 spor ved c skinner hvis du kan undgå det.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Bechen
Indlæg: 29
Så du vil mene jeg skal have skinne 2?
Hvilket startsæt er godt?
Bechen
Indlæg: 29
Er der nogen der kan lave en sporplan, for er virklig dårlig til det og jeg vil gerne se hvordan man kan sætte tingene op?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
I C-skinner skal du bruge 90 cm i dybden for at lave en 180? halvcirkel i radius 1 (kan ikke anbefales), 100 cm for at lave det samme i radius 2 og ca. 110 for at lave dobbeltspor, hvor den inderste cirkel er radius 2 og den yderste radius 3.
Märklin har udgivet en fin bog (dog på tysk), der hedder:
Das C-Gleis - Das Gleisplanbuch
Den er rigtigt god, hvis du vælger C-skinner. Du får en masse grundlæggende teori og en mængde forslag. Det er mest legebaner, der er i bogen, men man får en rigtig god forståelse for, hvad C-skinnerne kan.
Bogen er mest billeder og sporplaner, så man kan godt forstå det meste uden at kunne ret meget tysk. Måske kan den lånes gennem bibliotekerne?
Hvis du er begynder kan jeg varmt anbefale Märklin C-skinner og 3-skinnedrift. Det er let at gå til og man kan nørkle og rode med det uden specielt meget planlægning.
Jeg er selv startet sådan for ca. 5 år siden og jeg har ikke fortrudt. Jeg finder først ud af, hvad jeg vil når jeg står med skinnerne i hænderne og prøver mig frem. Men jeg bruger layout-programmer meget undervejs for at prøve større ting af. Pointen er bare, at C-skinnerne giver dig mulighed for at gøre tingene om mange gange.
Ligeledes kan du med blot en ledningstilslutning faktisk give strøm til ret store baner i C-skinner. Se evt. disse video'er som jeg har optaget på min nu nedlagte bane. Hele banen (17 meter med dobbeltspor og to stationer) får kun strøm fra et eneste sted.
http://www.youtube.com/watch?v=X2kvzOH3M2E
http://www.youtube.com/watch?v=1ATeTX8lZSw
Selvom jeg da af og til kan savle lidt over nogle af de helt specielle modeller som kun findes til 2-skinnedrift, så passer mit temperament simpelthen ikke til det. Jeg skal kunne splitte min bane ad - og prøve noget andet - om og om igen. Så jeg vil nok mange år frem være 3-skinnemand.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Bechen
Indlæg: 29
havde du aldrig huse og træer sådan nogle ting på din bane, for jeg nemlig gerne have, for jeg vl gerne have en bane og det er så det, uden at skulle lave den om. Hvis det gav nogen mening?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Her er lige nogle af de forslag jeg har lavet til andre - og en af mine egne baner:
En lille legebane:
http://www.sporskiftet.dk/node/50
En stor station:
http://www.sporskiftet.dk/node/53
Endnu en station:
http://www.sporskiftet.dk/node/49
En bane delt i sektioner:
http://www.sporskiftet.dk/node/48
Et godt legelayout:
http://www.sporskiftet.dk/node/51
Min nedlagte bane:
http://www.sporskiftet.dk/node/47
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg er aldrig nået til andet end at lægge skinner ... for jeg har været så "heldig" at flytte en del gange i de senere år. Men selvfølgelig skal der med tiden komme landskab og bygninger.
Jeg er blot ikke så hurtig som Killerp som i samme periode har bygget mindst lige så mange baner som jeg ... dog helt færdige med landskab og huse. Jeg tror at Killerp kører med en helt anden tidsregning end os andre. Kig på http://www.falsterbanen.dk
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://www.spor23.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=2253&MenuItemID=87
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Jeg synes nu du skal kigge på dem, der har gjort den erfaring, at de senere finder det nødvendigt at skifte fra 3 til 2 skinnedrift. Adskillige af mine venner siger, at hvis de havde vidst ,hvad de ved i dag, så var de ALDRIG startet på 3 skinnedrift.
Detr er rigtigt, at Märklins C skinner er gode "legeskinner", men ROCO's geoline - som er til 2 skinnedrift - har nu også rigtig mange af disse lege kvaliteter.
Det vil være et rigtig godt alternativ. Og ROCO's styresystem er et rigtigt godt styresystem. Så er du også meget mere frit stillet med fremtidige anskaffelser. Du er simpelt hen ikke "gift" med Märklin og deres ret lukkede verden. Men bevares, Märklin er et gammelt, kendt og anerkendt fabrikat, men det gør nødvendigvis ikke dét valg til et bedre valg.
Hvis du ikke vil have "legeskinner" ja så er det helt oplagt bedre og billigere med en række af skinnefabrikaterne til 2 skinnedrift.
Som du vil se af en masse indlæg om dette emne på andre tråde her på sporskiftet, så er dit systemspøgsmål - og svarende herpå - ofte præget af, at "enhver er salig i sin egen tro".
Det forsøger jeg at sætte mig lidt ud over i mit råd til dig.
Om det er lykkedes må andre dømme.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Gert
Jeg kan kun tilslutte mig dine synspunkter.
Jeg startede også med 3 skinne og kunne for det første ikke, for ikke at sige, slet ikke forlige mig med midterkontakterne, de skæmmer uanset hvordan man så end vender og drejer det hele. De kan dog til en vis grad sløres men heller ikke mere.
Er man perfektionist som jeg desværre er, ja så kan jeg høre, slæbeskoen. Undskyld, nogle vil mene at det er pjat.
Omvendt vi du have noget som altid køre uden de store problemer, ja så er det 3-skinnesystemet.
3-skinne køre er på en eller anden måde gift med Mãrklin og deres skinnegeometri.
Hvis du vil have noget som er mere lig virkeligheden så er det 2 skinne som ROCO og lignende, kan du leve med midterlederen, ja så er det Mãrlin. Så enkelt eller svært er det. DU må træffe det valg som du kan leve med, eller syntes om
Med venlig toghilsen
Thomas
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Bechen
Indlæg: 29
ja, så er det selvfølgelig ikke så nemt at bygge en bane
kan du ikke lave en sporplan der passer til det bord, som jeg har lavet en model af?
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Bechen!
Det er sgu lækkert du interesserer dig for jernbane!
Jeg har vedhæftet et billede, der illustrerer forskellen på 2-skinne og 3-skinne. For at gøre det enkelt for dig, har jeg valgt C-sporet, der fås i både 2- og 3-skinneudgave, så du kan sammenligne dem direkte med hinanden.
Jeg er selv skiftet fra 3- til 2-skinnedrift, og det har jeg aldrig fortrudt. Elektroniksmæssigt er der lige store udfordringer ved begge sporsystemer. De er blot forskellige udfordringer, så lad være med at lade skrækken for elektronikken styre dig.
God weekend.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Bechen
Indlæg: 29
Tror jeg begynder at synes om skinne 2. Men så kommer det med sporplan nogen der kunne lave en sporplan?
Bechen
Indlæg: 29
Tak søren Men hvad er punktkontakt?
Og god weekend til dig!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tak for reklamen Per, desværre gå det ikke så stærkt på den nye falsterbanen.dk som på den gammel side, men der findes da en del oplysninger og billeder...
Men siden skal som nok komme op igen, lige så snart jobbet ikke æder alt ens fritid
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Punktkontakten er den tredje skinne! Deraf 3-skinne. Den løber i midten af sporet og lokomotiver og vogne samler strømmen fra den.
Alle lokomotiver, og vogne der kræver strøm, skal have en strømoptager, som de slæber henover punktkontakterne. Det hedder en slæbesko.
Ved 2-skinne findes der ingen punktkontakt eller slæbesko. Det er 2-skinner som i den virkelige verden. Jeg synes at punktkontakten skæmmer udseendet af sporet og derfor skiftede jeg fra 3-skinne til 2-skinne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Bechen
Indlæg: 29
Tak for den beskrivelse Det hjalp meget!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Alle lokomotiver til 3 skinnet drift har sådan en slæbesko underneden
http://falsterbanen.dk/falsterbanen/Billeder/Dobbelt%20daekker/dobbelt%2...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bechen
Indlæg: 29
Så vil jeg helt klart have skinne 2! For vil gerne have det er realistisk.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg vil mene at med mindre du er til ho modelbane fotografering hvor detaljeringen er alt af gørende så vil jeg hvis hensigtigen er at køre med modeltog til en hver tid vælge 3 skinne systemet , årsagen er mange og hvis vi et kort øjeblik udelukker de producenter som kører med selvvalgte tolerancer og normer .så vil jeg mene at hvis vi snakker rent drift mæssigt(ho) så er er 2 skinne systemet i sig selv ret begrænset.f.eks prøv at tage et kig på udvalget af mz og my (ho) som er stort og sikkert har relevans for mange ,hvis man kører dc har man 2 muligheder man vælger enten en model med ingen hæfteringe og godt strømoptag og selvfølgelig væsentlig nedsat trækkraft,det kan man selvfølgelig omgås ved at holde skinnernne pinlig rene=rense vogne i fast pendulfart,undgå kraftige stigninger eller simpelthen hægte færre vogne på lokomotivet ,eller løsning nr 2 man vælger en model med hæftering og god trækkraft og selvfølgelig væsentligt nedsat strømoptag,det kan man selvfølgelig også omgås ved at man undgår de svage steder på banen som sporskiftere og der er igen 2 muligheder med strømførende hjertestykker eller isolerede hjertestykker har man valgt isolerede hjertestykker så undgå lokomotiver med hæfteringe og små lokomotiver med 2 og 3 aksler og selvfølgelig sørg for at have godt med fart på igennem sporskifterne så vil inertien i dit svinghjul forhåbentlig få dig over på den "anden" side ,men er man til elektriske "udfordringer "så vælger man selvfølgelig at strømføde alle dele i sporskiftet men selv der vil man stadig have væsentlig nedsat strømoptag i forhold til 3 skinne kørere.
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa igen!
Slæbesko og 3. skinne er nu ikke helt ukendt i jernbanens virkelige verden. Jeg kender dog ingen eksempler der svarer til Märklins udgave. Mange undergrundstog får strøm fra en tredje skinne. Den kan være placeret tæt ved den ordinære skinne mellem skinnerne, eller ved siden af sporet og lidt højere end skinnes overkant.
Jeg formoder dog ikke, at det er undergrundstog du vil lege med!
Endelig er køreledningen over toget jo også en form for tredje skinne med slæbesko. Der er det hele bare lavet langt mere spinkelt.
ja det var bare for sådan at runde det hele lidt af.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Bechen
Indlæg: 29
Det gjorde mig lidt forvirret det der?
Bechen
Indlæg: 29
Nogen der har mod på at lave en sporplan, med skinne 2?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg syntes du skulle kigge på nogle af alle de planer Per Olesen har linket til, der burde du kunne hente meget hjælp
Og selv om de er lavet til 3 skinnet, virker de fint til 2 skinnet også
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Nu ved jeg ikke om det var mit indlæg eller Lars's der gjorde dig forvirret. Mit indlæg handlede kun om de virkelige tog - og at der faktisk findes 3-skinne drift - men primært som undergrundstog. Og de ligner slet ikke Märklins 3-skinnedrift.
Lars beskrivelse af snavsede skinner forekommer mig at høre lidt fortiden til. Skinnerne nu til dags er lavet af nysølv og har en bedre kontakt til hjulene en de gamle messingskinner. De gav 2 skinnedrift et dårligt ry for dårlige forbindelser.
Alle skinnesystemer bliver iøvrigt snavsede og skal renses. Forskellen i driftsikkerheden på de 2 systemer er efterhånden minimal. Polariserede hjertestykker fjerner de sidste indvendinger. Det er noget omkring strømmen i sporskifter, men det lærer du mere om når du for alvor kommer i gang.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg har vendt polariserde hjertestykker til min fordel. Jeg har valgt at der skal være strøm i dem. For mig betyder det, at driftssikkerheden bliver større, og jeg kan ikke sende et tog mod et forkert stillet sporskifte, uden at blive gjort kraftig opmærksom på fejlen.
Derudover er det heller ikke værre, end at man skal huske at stille sine sporskifter, som man skal i den virkelige verden, hvor det heller ikke er velset at tvinge skinnerne på plads.
Det med skidtet på skinnerne ser jeg ingen problemer i. Da jeg havde 3-skinnedrift, var der også skidt på skinnerne, og der er ikke større problemer med det, nu hvor jeg har 2-skinnedrift.
Det med hæfteringene kan jeg ikke genkende. Mine loks trækker fint, både de lok der har, og de lok der ikke har.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det kan jeg sørme godt forstå. Som du kan læse, så er vi ikke helt enige om hvad der er bedst.
Men gør dig nogen tanker og ideer. Tænk igennem hvad det er du vil.
Hvis du vil have en bane der kan ændres på hele tiden, så skal du have nogen skinner der kan holde til det. Og her vil jeg nok engang klart anbefale Märklins C-skinne. Du er også hurtigt i gang, og det er forholdsvist nemt at bygge op digitalt. Det er en god begynderstart i hvert fald.
Og man kommer heller ikke uden om at Märklin er en ret stor producent, selv om man i så fald binder sig meget til deres skinner (det behøver man slet ikke at gøre med lokomotiverne).
Hvis du vil have et mere fast anlæg, hvor skinnnerne ligger det samme sted hele tiden og du ved lige præcis hvad du vil med dit anlæg, så kan det lige så godt være toskinne.
Men er selv godt tilfreds med at være treskinnemand, og jeg startede i tidernes morgen oprindeligt med toskinnesystemet. Det er godt nok ved at være nogen år siden nu, og dengang var toskinnemateriellet ikke noget at råbe hurra for. Der er så sket en stor udvikling her siden hen.
Men det er et ømtåelligt spørgsmål hvad der er bedst. Det "blusser" jævnligt op herinde. For alle holder naturligvis fast på at hans eget system er det bedste. Og sådan skal det også være, for det er en del af det at interessere sig for modeltog.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bechen
Indlæg: 29
Den nedlagte bane minder nok mest om det jeg ønsker. Men vil også gerne kunne kører lidt rundt med nogle tog, altså passager tog. måske to spor
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
For mig at se lyder det som om du skal have et skinnesytem der er let at gå til, og som du kan "lege" og gå at hygge dig med. Så mener jeg ikke at der er så megen tvivl om at det skal være Märklins C-skinnesystem.
Men, nu skal du høre her, hvad med at prøve på at tage ud til den nærmeste store modelbaneforhandler du har i nærheden af hvor du bor? Han vil kunne hjælpe dig noget mere, ud fra hvad du fortæller om hvad du vil. Han er vant til det
Nu har du fået nogen forskellige indtryk herfra, hvad vi mener her, og det er måske nok lige en stor mundfuld nok at starte med, men fortsæt endelig med at fortælle mere og hvad du finder for en løsning
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Fortæl os evt. hvor i landet du bor ... så kan vi måske råde dig, så du undgår de mest sære forhandlere. Nogle af dem kan være en speciel oplevelse at besøge, hvis man ikke er hårdhudet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jamen claus dog...
Så der ingen vej uden om marklin c skinne :? jo det er der da, hvad med trix´s c skinne, lige så god som marklin, dog bare i 2 skinnet udgave, se tidligere indlæg fra Søren af.
Det endlige svar på denne tråd må være, Bechen må ud i en klub, eller til en forhandler og se tingene i virkeligheden.
For uanset hvad alle siger og skriver, kæmper alle for deres eget system, og sådan vil det bare altid være, så intet svar er mere rigtigt end et andet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bechen
Indlæg: 29
Jeg bor tæt på Århus.
Skal nok sige hvad jeg får valgt
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det må man unægteligt nok sige (og har ingen erfaring med Trix´s skinner, kun med C-skinnen)
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
1. Ved 3 skinne drift har slæbeskoen kun fat i 2 nogen gange kun 1 punktkontakt i et sporskifte. Det svarer til et 2 akslet lokomotiv hen over et sporskifte med isolerede hjerstestykker.
2. En del fabrikater har "tænkende" sporskiftere netop med isolerede hjertestykker. Her kræver det ikek engang nogen ledninger for at bruge hjertestykket korrekt.
Flesichmann har haft det siden 1970 i deres sporskiftere.......det er næsten 40 år!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kig forbi Hadsten en klubaften, så skal jeg vise lidt rundt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bechen
Indlæg: 29
Ikke sikkert jeg lige kommer forbi, men i hvertfald tak for tilbuddet!
Og er der slet ikke nogen der er interesseret i at lave en sporplan?
For vil gerne se hvad det plads jeg har kan blive til og jo som sagt ikke selv særlig god til det :oops:
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
en slæbesko er mange gange mere stabil end et hjulpar og den har altid fat i mindst 2 kontakter den kan uden problemer fodre en hel togstamme flakkerfrit med lys det er langt mere kritisk med strøm til skinnerne det kræver i ac mindst 2 aksler pr vogn hvordan er det i dc jeg vil gætte på 4 aksler ,trækkraften på modeller uden hæfteringe er håbløs hvis sporet ikke er totalt rengjort ,den bedste test er selvfølgelig virkeligheden på min bane er der NUL strømhullerog det gælder 36 roco og maerklin lokomotiver (jeg har en maskine som falder udenfor og hun hedder marylin monroe) HUSK det så, NUL HULLER. maerklin my har en trækkraft på 320 gram , heljan my (ac) 120 g .nmj my (dc)110 g .roco my (dc) 210 g. roco og maerklin kører med hæfteringe.tallene stammer fra em-spezial 11/2005 og bladet kan stadig fåes gennem http://www.alba-verlag.de der er den mest grundige test af my i ac og dc læs evt, lokomotivets test af roco mz (dc) og hvordan den klarer sporskifterne.og sidste nyt læs banen nr. 106 side 12.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Bechen
Indlæg: 29
Hvad vil det sige at køre digitalt?
Og hvad er nemmest at bruge når banen er sat op?