Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

ang. bane langs væggen

Jeg har hørt flere sige at en bane langs væggen er at foretrække istedet for en stor plade i midten af rummet hvis man ikke har så mange kvadratmeter at gøre godt med. Men hvad gør man hvis man gerne vil have banen til at gå hele vejen rundt? Her tænker jeg på døre/vinduer osv. Hvad bruger man til at sætte banen på (hylder?) og hvilken højde er den bedste?

Jeg håber nogle her på forummet har erfaring som de vil dele.

Hilsen

Martin

PS: jeg kører H0 3skinne

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

Hej!

jeg er igang med et "langs -væggen - bane" byggeri. Forbi dør og 2 vinduer bliver der lavet aftagelige broer.

Banen er placeret over mit arbejdbord i en højde af 120 cm (underkant) Bredden varierer fra 40 til 60 cm. Detr hele er/bliver opbygget som rammer, som kan tages ned fra hylden for at komme til at arbejde på dem. Hver ramme er omkring 3,5 m lang.

1. sektion er langt fremme ligesom broen forbi døren er langt fremme.

Ved at bygge en bane på denne måde bevarer jeg alle mit arbejdsværelses funktioner -undtagen nogle hyldemeter!

Håber at det kan hjælpe dig på vej.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Min første del af anlægget er også efter væg til væg-princippet. "Kælderen" med opstillingsspor er 45 cm over gulvhøjde. Der sidder en varmemåler på radiatoren under det ene vindue i rummet, her er der gjort plads til den og selve radiatoren. Når næste etage så kommer ovenpå på et tidspunkt, bliver det sådan at der kommer en aftagelig sektion hvor vinduet er, så vinduet kan holdes helt fri. Her kommer der kun til at være et par lige spor og ingen sporskifter. Døren i rummet er holdt fri, dette skyldes dels en vendesløjfe og dels en helix. Så sporet behøver ikke nødvendigvis at gå hele vejen rundt. Det kommer selvfølgelig også an på hvad man vil med sit anlæg.

Underlaget er 1,8 cm spånplade med ben under, der er holdes oppe via kraftige lister der er sat ind i væggen. Så det er faktisk solidt nok til at man kan kravle på det.

Det spiller selvfølgelig meget ind om rummet skal bruges til andre aktiviteter også, for så er min løsning nok ikke ideel. Så er et mere traditionelt hyldeanlæg nok mere sagen Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Højden på dit anlæg skal du tilpasse efter hvordan du vil betragte det.

Jeg synes det flotteste er at have et anlæg, der næsten er i øjenhøjde, men det giver så nogle begrænsninger med at nå ind over landskabet. Mit kompromis bliver så en højde, der passer med midt på brystkassen, ca. for noget bliver lidt højere og noget lidt lavere, et landskab er jo ikke helt fladt.

Mit rum skal kun bruges til modelbane, så jeg er ligeglad med at vinduerne bliver dækket halvt af baggrunden, som skal sættes op på hård masonitplade og nok være lidt højere end øjenhøjde for at virke.

Min bane kommer ikke til at gå hele vejen rundt, men der er dog en enkelt dør, der skal kunne bruges, så der vil jeg lave enten en bro eller en aftagelig, måske bare drejelig sektion.

Hele anlægget vil jeg hænge op på væggene med nogle solide hjemmelavede hyldeknægte, noget 40x40 vinkeljern svejst sammen med en passende skråstiver, væggene er allerede forberedt med ekstralægter i 2 passende højder bag gipspladerne, så der er noget solidt at skrue i.

Anlægget bygges i moduler, ikke efter en bestemt standard, men alligevel opbygget som et Fremo-modul, en kasse i krydsfiner og noget landskab ovenpå i forskellige passende materialer, fx myggenet beklædt med gips, det bliver let og stærkt nok til at kunne bære huse og biler. Modulerne bliver ca. 120 cm lange, så er det nemt at tage et modul ud og stille på højkant eller lægge på et par bukke, så der kan arbejdes fra alle sider. Dybden bliver max 100 cm, de fleste nærmere 60 cm.

Nåja, så agter jeg også at bygge en stations-ø midt i rummet, som så kan blive op til et par meter bred, men det er fordi mit rum er stort nok til begge dele Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

Tusind tak for de mange svar! Der er helt klart en masse gode fifs! Lige endnu et spørgsmål:

De broer over døre/vinduer....Hvordan laver I dem?

Hilsen

Martin

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Willjax" skrev:
Tusind tak for de mange svar! Der er helt klart en masse gode fifs! Lige endnu et spørgsmål:De broer over døre/vinduer....Hvordan laver I dem?HilsenMartin

I mit tilfælde overvejer jeg at få det lavet professionelt når det kommer så vidt, da det er vigtigt at det er meget præcist og nøjagtigt lavet. Det skal kunne tages af og på mange gange. Men der findes flere løsninger på det.

Men er der i øvrigt nogen der ved hvor der kan hentes nærmere info om aftagelige sektioner?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men er der i øvrigt nogen der ved hvor der kan hentes nærmere info om aftagelige sektioner?

I diverse sporplansbøger. Der er forklaret 3 forskellige versioner i Günter Fromm's Modellbahn anlagen.

Det er ikke så svært som det umiddelbart lyder til. Man kan også lave det som svinge eller klap (op eller ned) sektioner, hvor sektionen er hængslet i den ene ende.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Med hensyn til højde: Mit anlæg er 105 cm over gulv, således at skinneoverkant på nederste spor (skjult banegård) er 110 cm over gulv.

Hovedbanegården samt de fleste af de øvrige spor vil være 120 cm over gulv.

Jeg har ingen problemer med hensyn til vinduer, idet jeg fik hævet vinduerne til 140 cm over gulv i forbindelse med en ombygning.

Mit togrum er 3,6 x 7,0 m, og eneste forhindring er døren i den ene af de korte sider, men jeg har ingen planer om at bygge broer eller lign. ved døren, fordi døren dels går ind i togrummet, og der dels er et arbejdsbord lige inden for døren.

Resten af rummet er forbeholdt modeltog i spor N.

Mit første anlæg byggede jeg i en højde af 80 cm, og det var lige lavt nok. Da jeg begyndte at bygge, regnede jeg med at jeg skulle sidde på en stol og styre togene, men erfaringen har vist at jeg for det meste står op, når jeg leger med tog, og derfor har jeg hævet den nuværende bane med 30 - 40 cm.

Jeg vil helst se togene, og ikke blot nogle tag på nogle vogne, der kører forbi.

Mit anlæg er måske lige lovlig kraftig i materialerne, men det skyldes at jeg brugte de gamle strøer fra gulvet, da vi byggede om. Der kom nyt gulv med gulvvarme, så jeg har heller ingen radiatorer at tage hensyn til.

Der er dog en lille fordel ved at anvende de gamle strøer: Anlægget er helt fri for svage punkter. Jeg kan få nålen på badevægten til at gå et stykke forbi 100 kg, og anlægget kan sagtens bære min vægt. Jeg stod blandt andet på anlægget, da jeg i sin tid monterede lamper.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

reh

System engeneer

Indlæg: 144

PB  Blog

Hej

Er der nogen af jer som ahr checket Trainsafe og deres kontakt skinner.

måske det kan inspirerer.

Eller måske bruge dem direkte som broer (gennemsigtig plexiglas i en lukket firkantet profil, meget stabil)

Rene'

__________________



----------------------------------------------------------------

Rene' Hansen

Medlem af www.rmjf.dk

----------------------------------------------------------------

Like 0 kan lide
Top

Picture

gor

Indlæg: 23

PB

Jeg er så småt ved at gå igang med min opbygning af skelettet til min bane. I min Københavner lejlighed har jeg valgt at bruge børneværelsen til en "motivations-bane" det vil sige mine forældre som bor på Landet har et hus hvor jeg vil sætte en større bane op i kælderen(40-50 m2), men da jeg ikke kommer hos mine forældre hverdag, så mente jeg det var nødvendigt at have en rimelig størelse bane omkring mig til daglig for at bevare motivationen, lære, teste, og få mere erfaring på.

I børneværelset, har jeg lige under loftet lavet nogle udhæng, som jeg sætter en wire i, på pladen(der hvor banen skal køre) sætter jeg 4 el-spil som kan køre banen op under loftet. Det vil også sige at jeg kan selv justere højden som jeg vil....jeg må bare lade banen gå uden om et skab. Ellers vil jeg få hele rummet(3,4 X 2,1 m) til rådighed, selvfølgelig pånær den plads jeg selv skal bruge til at være på når jeg "leger/bygger". Jeg maler så bundpleden hvid, men en pæn overflade, og nogle lys op under, så vil det nedefra se ud som et tildels nedsænket loft, hvor der kommer hygge lys ud i mellemrummet fra væg til bane. Jeg håber og tror det bliver godt.

Det system jeg har valgt kan jo også sagtens bruges som en væg bane også. Når jeg er kommet lidt længere skal jeg nok lægge nogle billeder op, men det bliver nok først i vinter jeg foralvor får meget tid, så jeg kan blive færdig med skelettet, og få noget bane op at køre(pt arbejder jeg meget).

med venlig hilsen

Gor

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

Hej!

Lige nu er jeg i gang med at etablere min aftagelige bro forbi døren. Den bliver styret vha et 40 polet Sub-D stik (dem man bruger bag på computere) i hver ende. På denne måde får jeg en præcis fiksering af broen samtidig med, at jeg har en passende mængde elektriske forbindelser via min bro.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Lige nu er jeg i gang med at etablere min aftagelige bro forbi døren. Den bliver styret vha et 40 polet Sub-D stik (dem man bruger bag på computere) i hver ende. På denne måde får jeg en præcis fiksering af broen samtidig med, at jeg har en passende mængde elektriske forbindelser via min bro.

Du laver den vel med et stik i hver ende , så du har præcis føring i begge ender ?

Og nu du har 40 pins (det var eddermanme et ordentligt stik) så er det en god ide at strømføde de yderste 1½ meter på hver side af broen gennem stikket, således at fjernes broen, fjernes også strømmen til de sidste 1½ meter inden broen for at forhindre uheld.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Lige nu er jeg i gang med at etablere min aftagelige bro forbi døren. Den bliver styret vha et 40 polet Sub-D stik (dem man bruger bag på computere) i hver ende. På denne måde får jeg en præcis fiksering af broen samtidig med, at jeg har en passende mængde elektriske forbindelser via min bro.

Den forstår jeg ikke helt - jeg kan se, at du får en masse elektriske forbindelser til rådighed, men hvordan det 40-polede stik i sig selv sikrer en præcis fiksering ? Vil ud prøve at forklare - er selv i nogen af de samme overvejelser.

I øvrigt et godt tip - Klaus - at lade de sidste halvanden meters strømtilførsel afhænge af, om "broen var oppe" (gamle dages sikre undskyldning for at komme for sent til flyet i Kastrup)...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
I børneværelset, har jeg lige under loftet lavet nogle udhæng, som jeg sætter en wire i, på pladen(der hvor banen skal køre) sætter jeg 4 el-spil som kan køre banen op under loftet. Det vil også sige at jeg kan selv justere højden som jeg vil....jeg må bare lade banen gå uden om et skab. Ellers vil jeg få hele rummet(3,4 X 2,1 m) til rådighed, selvfølgelig pånær den plads jeg selv skal bruge til at være på når jeg "leger/bygger". Jeg maler så bundpleden hvid, men en pæn overflade, og nogle lys op under, så vil det nedefra se ud som et tildels nedsænket loft, hvor der kommer hygge lys ud i mellemrummet fra væg til bane

Den løsning har jeg også tænkt på som den mest "indretningsneutrale" (dvs. rummet kan ligne sig selv mest muligt, når banen ikke er i brug). Men alligevel :

[list] Hvis der står noget på borde i rummet, er det begrænset hvor langt ned, pladen kan komme[/list:u][list]Billeder på væggen ? Pladen skal vel under alle omstændigheder stabiliseres i nedsænket tilstand med lister langs vægge(ne) ?[/list:u][list]Hele rummet til rådighed ? Hvordan vil du nå ind på midten ? En af to løsninger: et "frirum" hele vejen rundt langs væggen, som dels betyder, at det er besværligt at bevæge sig rundt og dels ikke giver mulighed for stabiliserende lister langs væggen. Eller et "hul" midt i pladen, hvor man selv skal stå, når man sænker pladen ned. Og så må man jo sørge for at have det meste værktøj m.m. til rådighed derinde - ihvertfald i opbygningsfasen.[/list:u]

Det drejer sig jo om at få så mange som muligt af de sidste halve kvadratcentimetre med - kan du være lidt mere specifik om din løsning. Du har muligvis tænkt nogle tanker, som jeg ikke har...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

gor

Indlæg: 23

PB

Jeg laver det som et stort L (340 x 120 langsiden og i enden 205 x 150 så jeg har en "lille stribe" i nedsænket tilstand ind fra døren på ca 190 x 90), dvs at jeg har hjørnet ved døren fri til at arbejde fra, og da min datter pt kun er 1 år. er det jo begrænset hvor høje ting hun har i rummet. så jeg kan hejse banen langt nok ned til at kunne række ind over, eller når det er krævet flytte lidt møbler(midlertidigt ved opbygningen) så det kan komme i gulv højde.

Hvis det ikke er stabilt nok hængende i de 4 wire, har jeg tænkt at banen kan ramme 3 eller 4 stolper som er monteret på væggen i hjørnerne, da jeg vil have banen til at være kun et par centimeter fra væggen i begge sider, evt kan man sænke den ned på et par bukke. Et par styreskinner med stop er også en mulighed.

Det med evt at skulle flytte noget på borde må anses som det kompromis ALLE løsninger vil være, det anser jeg ikke værende et stort problem.

Med venlig hilsen

Gor

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

Hej Gor...har du ikke nogle billeder?

at bygge banen i moduler lyder stadig en tand for avanceret for mig selvom jeg godt kan se at det er flexibelt

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hvilken afstand regner du med fra plade tll loft (i "løftet" tilstand) ? Der bliver vel en naturlig begrænsning på bakkelandskaber og kirkespir ? Og hvor "tyk" er konstruktionen - m.a.o. regner du med skyggebanegårde eller mere end et niveau ?

Fordelen med din konstruktion er vel, at du kan lade alt materiel blive tilbage på pladen, når den løftes væk. Det er jo en anelse sværere med "klappen op ad væggen" -konstruktioner...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Den forstår jeg ikke helt - jeg kan se, at du får en masse elektriske forbindelser til rådighed, men hvordan det 40-polede stik i sig selv sikrer en præcis fiksering ?

Et stik i hver ende sikrer en rimelig præcis føring, da der ikke er slør af betydning i sådanne stik.

Men overvej lige denne:

Tag en 4 mm tyk jern eller aluplade. Snup en nedstryger og på den ene langside fjerner du en halvstor trekant ned mod midten.

Den trekant passer nu lige ned i det sted den er skåret ud. Trekant monteres på den aftagelige bro og det stykke trekanten saves ud af monteres på den faste del af anlægget og vupti du har en tilpasning der holder.

I hver ende af broen monteres 2 skruer hvor strømmen ledes ud mod 2 stykker kontaktblik der sidder på hver ende af de faste anlæg. Fra det ene fasta anlæg strømfødes højre skinne på broen og videre over på de føste 1½ meter af strækningen på det andet faste anlæg. Venstre skinne forsynes så fra modsatte side og du er nu sikret mod "dødskørsel".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gor

Indlæg: 23

PB

jeg har pt kun fået monteret beslagene i loftet, så jeg er ikke kommet så langt endnu(arbejdet tager al min tid pt/ men jeg har snart en måneds fri, så sker der nok lidt) Når jeg kommer lidt længere skal der nok komme en billede serie. Det er da klart jeg ikke kan lave høje landskaber og ting.

Jeg har kalkuleret 10 cm til konstruktionen, en MDF palde, lægte, MDF plade så jeg kan have kabler i mellem, så regner jeg med at selve banen og landskaber, tunneler, må fylde 35 cm, jeg har 245 til loftet, så med denne her kalkulering er der stadig 200 cm frihøjde tilbage.

så det bliver mest i 1 niveau, måske med plads til en tunnel og lille bro. men selvfølgelig er der kompromiser, men heldigvis laver jeg en større bane på Lolland hos mine forældre, hvor jeg kan udfolde alle de "større og kreative" løsninger.

Med venlig hilsen

Gor

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gor" skrev:
Jeg har kalkuleret 10 cm til konstruktionen, en MDF palde, lægte, MDF plade

Stop stop stop - MDF er alt for tungt - krydsfiner er langt bedre.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

MDF-plade er ikke bare tungt, det er også fugtsugende og slår sig med tiden.

Det duer kun til møbler, der står i konstant temperatur og luftfugtighed, samt er malet på alle flader, så der ikke kan komme fugt ind i træet.

Der er flere, der har forsøgt med MDF på modelbane og fortrudt, fordi det slår sig.

Krydsfiner er lettere og fordi det er stærkere og behøver du ikke så tyk en plade og sparer endnu noget vægt.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

gor

Indlæg: 23

PB

Tak for info.. jeg har som sagt ikke købt pladerne endnu. Så når jeg når så langt vil vægt og krydsfiner selvfølgelig blive taget i betragtning.

mvh

Gor

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"leonard" skrev:
MDF-plade er ikke bare tungt, det er også fugtsugende og slår sig med tiden.Det duer kun til møbler, der står i konstant temperatur og luftfugtighed, samt er malet på alle flader, så der ikke kan komme fugt ind i træet.Der er flere, der har forsøgt med MDF på modelbane og fortrudt, fordi det slår sig.Krydsfiner er lettere og fordi det er stærkere og behøver du ikke så tyk en plade og sparer endnu noget vægt.

Helt enig, hvis anlægget skal laves i fx. et kælderrum eller andet rum der fx. ikke er en del af beboelsen, altså i et rum som kan være udsat for fugt og kulde.

Hvis anlægget bliver lavet i et rum der er en del af beboelsen, og rummet er opvarmet om vinteren, så vil jeg mene at spånplade (håber vi taler om det samme) kan gå. Det var primært derfor jeg valgte denne løsning, da beslutningen skulle tages.

Men er helt enig i at det er et tungt materiale. Til gengæld kan det holde til at man uden videre kravler rundt på det, og det kan nogen gange være en fordel.

Har vedlagt et billede, der viser den løsning jeg valgte med 1,8 cm spånplade. Højden er ca. 45 cm, men det er "kun" den aller nederste "skjulte" del med opstilling . Pladestykkerne hviler på en lægte monteret på væggen. Det er i øvrigt her vendesløjfen skal være til opstillingen og har siden lagt korkunderlag som støjdæmpning, inden den endelige sporlægning gik i gang. Når den næste "etage" på et tidspunkt kommer, så regner jeg med at det bliver lavet efter samme princip som "kælderen", da det er en meget nem måde at have med at gøre.

Mvh

Claus

P1010001

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Tag en 4 mm tyk jern eller aluplade. Snup en nedstryger og på den ene langside fjerner du en halvstor trekant ned mod midten. Den trekant passer nu lige ned i det sted den er skåret ud. Trekant monteres på den aftagelige bro og det stykke trekanten saves ud af monteres på den faste del af anlægget og vupti du har en tilpasning der holder.

Jeg kan godt se ideen - som formentlig er glimrende til en enkelt- eller dobbeltsporet bro. Men i min ungdom sloges jeg i årevis med "klap-problemet" på familiens modelbane i kælderen, et rum på ca. 6x7 m med banen anlagt på et 1,5m bredt bord hele vejen rundt - osse foran døren. Jeg fik det aldrig løst og det endte med, at vi fasttømrede pladen og kravlede under bordet, hver gang vi skulle ind i lokalet. Men der var selvfølgelig også 8 spor, som alle skulle slutte præcis i hver side af klappen. Og det fik vi aldrig til at fungere ordentligt. Crying

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
[Jeg kan godt se ideen - som formentlig er glimrende til en enkelt- eller dobbeltsporet bro. Men i min ungdom sloges jeg i årevis med "klap-problemet" på familiens modelbane i kælderen, et rum på ca. 6x7 m med banen anlagt på et 1,5m bredt bord hele vejen rundt - osse foran døren. Jeg fik det aldrig løst og det endte med, at vi fasttømrede pladen og kravlede under bordet, hver gang vi skulle ind i lokalet. Men der var selvfølgelig også 8 spor, som alle skulle slutte præcis i hver side af klappen. Og det fik vi aldrig til at fungere ordentligt. Crying

Vil man have så bred en løsning sætter man tykke metalstifter ned gennem broen der så har modsvarende bøsninger i hver side af de faste anlæg.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Der er forklaret 3 forskellige versioner i Günter Fromm's Modellbahn anlagen

Klaus,

efter dit indlæg har jeg straks bestilt bogen hos Hitmeister - der virkede lidt mere overkommeligt og hurtigere end Amazon. Jeg har tidligere efterspurgt modelbane-litteratur hos min lokale Kystbane. Svaret var, at der ikke rigtig fandtes noget "generelt", men at man skulle lede efter specifikke emner. Men eftersom det lader til at du har et nogenlunde bibliotek, kunne du måske anbefale nogle gode magasiner/bøger for os, som er ved at starte forfra ?

Ikke noget med "Hvordan man bygger en vandpost i baggården til et typisk Niedersachsich Landställe fra det 12' århundrede" - men noget mere generelt ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Kresten

Du kan e en generel og absolut ufuldstændig liste over litteratur vedrørende jernbaner, industri og modeljernbaner her:

http://www.mj-blog.dk/litteratur/

Gode generiske bøger er især

Tiedtke, Markus: Das große Handbuch der Modelleisenbahn, Geramond, 2002

Jensen, P.E.: Modeljernbane i Danmark, eget forlag 2001

Når du når til landskabsopbygningen kan du få virkelig meget inspiration her:

http://www.mj-blog.dk/2006/07/anmeldelse-building-city-scenery/

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
efter dit indlæg har jeg straks bestilt bogen hos Hitmeister - der virkede lidt mere overkommeligt og hurtigere end Amazon. Jeg har tidligere efterspurgt modelbane-litteratur hos min lokale Kystbane. Svaret var, at der ikke rigtig fandtes noget "generelt", men at man skulle lede efter specifikke emner. Men eftersom det lader til at du har et nogenlunde bibliotek, kunne du måske anbefale nogle gode magasiner/bøger for os, som er ved at starte forfra ? Ikke noget med "Hvordan man bygger en vandpost i baggården til et typisk Niedersachsich Landställe fra det 12' århundrede" - men noget mere generelt ?

Så har du bestilt den forkerte bog Smile

Ovennævnte bog indeholder ud over et par korte afsnit omkring generel opbygning, en masse oversigtsplaner over forslag til bygning af virkelige stationer i diverse modeltogsskala. Der er ufatteligt megen inspiration at søge, men meget er enkeltsporetet bane og gerne fra epoke 3 eller tidligere.

MIBA har lavet en række specialhæfter med mange temaer. De fleste kan bestilles hjem via dit lokale bibliotek, når du har bestemt dig for hvilke der er gode kan du købe dem.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Tusind tak for svar - vil straks lede og bestille.

Klaus - du bekræfter jo min togpushers svar: Ingen generelle, men en masse specifikke bøger/magasiner.

Hvilket jeg så glæder mig til - at tæve dem igennem fra ende til anden. Laughing out loud

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

"Kresten" skrev:
Tusind tak for svar - vil straks lede og bestille.Klaus - du bekræfter jo min togpushers svar: Ingen generelle, men en masse specifikke bøger/magasiner.Hvilket jeg så glæder mig til - at tæve dem igennem fra ende til anden. Laughing out loud

Der er dog en ny på vej af slagsen - se: http://www.togcenter.dk, her omtales bogen:

Billede

Kender dog intet til indhold og kvalitet

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

denbert

Indlæg: 14

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
jeg er igang med et "langs -væggen - bane" byggeri. Forbi dør og 2 vinduer bliver der lavet aftagelige broer. Banen er placeret over mit arbejdbord i en højde af 120 cm (underkant) Bredden varierer fra 40 til 60 cm. Detr hele er/bliver opbygget som rammer, som kan tages ned fra hylden for at komme til at arbejde på dem. Hver ramme er omkring 3,5 m lang.

Jeg lurer også på en langs-væggen-bane - Hvordan med enderne, de er vel nødt til at være bredere end de 40 - 60 cm for at du kan lave en runding hvor dine tog kan komme rundt og retur ?

__________________

Med venlig hilsen

Denbert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

Hejsa!

Min bane bliver en punkt - til -punkt bane, så jeg har ikke behov for at vende 180 grader. banen kommer hele vejen rundt langs væggen en gang - der er ca 7 x 3 m - altså henved 20 m kørestrækning. Så laver jeg et lille nummer med, at den næsten skal rundt 2 gange fra endestation til endestation. Det er i hvert fald planen. Halvdelen af den ene langside er ved at blive lavet færdig.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.