Undskyld ved ikke lige hvad der skete, jeg fik åbenbart sendt et forkert indlæg ind her så prøver igen
Nå men søger bare nogle ideer til nogle sporplaner gerne til Märklin HO og har rigeligt plads at arbejde på så må gerne være store anlæg håber der er nogle der vil komme med nogle forslag
Gode links allerede, men en færdig sporplan skal du nok være lidt mere specifik for at få de dygtigste til at lege med på. Kan du lide bjerge, gods, passagerer, stationer, osv. osv.
__________________
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Du har også den mulighed at tage forbi togforhandleren og købe et par nummer af Märklin Magazinet som indeholder beskrivelser af hvordan en bane opbygges ud fra en given sporplan, det vil også give dig noget mere inspiration end en sporplan alene når du i disse blade ser hvordan det hele kan bygges op. God fornøjelse
__________________
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Undskyld ved ikke lige hvad der skete, jeg fik åbenbart sendt et forkert indlæg ind her så prøver igen
Nå men søger bare nogle ideer til nogle sporplaner gerne til Märklin HO og har rigeligt plads at arbejde på så må gerne være store anlæg håber der er nogle der vil komme med nogle forslag
Siger da mange tak som jeg skrev tidligere har jeg rigeligt plads vi snakker omkring 200km2 med 2,5m til loftet så leger lidt med en ide om at blande lego og modeltog sammen da jeg i forvejen har en stor samling lego så tænker at lave en stor sporplan og så bygge hele landskabet i lego ved godt det nok lyder underligt i jeres øjne men jeg synes det kunne være fedt at kombinere de 2 hobbyer til noget stort så umiddelbart bare en stor sporplan evt med 3 eller 4 stationer, en rundremise til lokomotiver, et garageanlæg til vogne og så en lang lige strækning på måske 2 mere til fremvisning af de store togsæt håber det er noget i kan hjælpe med
som jeg skrev tidligere har jeg rigeligt plads vi snakker omkring 200km2
Ja, 200 kvadratkilometer er godt nok meget plads. Kunne ikke la' vær'
Det er helt fint jeg kender en der har et lager med 7m til loftet men han bruger kun 4,5m så vi har snakket om at lægge et dæk på hele lager i 4,5m højde så jeg kan bruge det til hva jeg nu har lyst til hov hov 200kvm2 synes nok der var noget galt
Du har fået nogle link, men hvis det skal være muligt at hjælpe nærmere, skal du nok lige tænke over nogle ting og derefter meddele resultatet.
Vil du køre dansk/tysk, noget helt andet eller måske en blanding
Hvilke epoke/tid vil du bygge i, vil du køre damp, diesel, el
Hvad skal være til stede, f.eks havn, maskindepot med drejeskive, hvilke former for industri, evt. rullende landevej, bjerge, broer osv.
Hvad var ønskeligt
Mål på den plads du vil afsætte, 200m2 kan have mange forskellige udformninger. Rummet skal naturligvis være opvarmet
Der er også et økonomisk aspekt, fylde 200m2 med modeltog + lidt Lego kan nemt rende op
Skal du køre analog/Digital, Pc-styrig
Hvis du vil køre digital skal du også tænke over hvilket styresystem du vil benytte, tilbagemeldinger m.m.
Har du noget materiel i forvejen du skal tage hensyn til.
Har du en ide om stationer, landskab, strækninger du gerne vil forsøge at kopiere
Enkeltsporet/dobbeltsporet sidebane
Vil du have noget realistisk eller bare så mange skinner som muligt
Det var kun nogle af de ting du skal overveje.
Nu har jeg så lidt at tænke over starter fra en ende af
Det endelig mål er da at kører dansk men til at starte med bare 3 eller 4 af de billigeste lokomotiver og nogle vogne der stiller jeg ikk krav det kan godt være det kommer til at tage noget tid men har da også tiden til det da jeg stort set kun arbejder i weekenderne, så dansk er da målet
jeg vil nok blande tiden meget for syns der er noget fascinerende ved de store lyntog der kører langt bla. TGV i frankrig og ICE der bla. kører fra KBH, når det så er sagt finder jeg stadig en enorm charme i at se gamle film hvor de store damplokomotiver trækker de vildt lange vogntog så det vil blive meget blandet Epokemessigt
Altså med hensyn til hvad der skal være tilstede så tænker jeg at når jeg har pladsen til det kunne man sikkert godt lave 2 øer hvor der er færgetrafik imellem og så evt noget banegård i underetagen så man rent faktisk kan kører mellem de to øer. Så ønsker jeg også en form for Remise med drejeskive hvor der er plads til alle lokomotiver og en form for et garageanlæg til vogntog evt et lille på hovedøen og så et størrer i banegården i underetagen. Så skal der være i hvert fald 1 stor station og 2 mindre på hovedøen og 1 mellem og 1 lille på den mindre ø, og hvad der så skal være af bjerge og broer og tunneller er jeg rimelig åben overfor da det er mit første anlæg.'
Jeg har været lidt inde over design med de 2 øer men tænker også det skal være sådan så der er en lang strækning på nok 2 meter da jeg har pladsen hvor der løber 3 eller 4 spor som udstilling til de lange togsæt og igen jeg er rimelig åben havde tænkt lidt noget med et E men synes ikke jeg kunne få det til at passe til noget så er meget åben jeg tænker til at starte med et areal på 10*15m til fremvisning ikke er helt af vejen og så er der stadig noget plads til værksted til mig.
Omkring det økonomiske bliver det et langvarigt projekt og det er stadig kun togdelen der skal købes alt hvad der skal bruges af lego har jeg i forvejen.
Jeg er faktisk lidt usikker på hvordan driften skal foregå, jeg har en ide om at der hvor jeg står skal der være en hovedpult hvor man kan se hele sporplanen og så er der ellers dioder til alle sporskifter og signaler og en pult så jeg kan indstille alt hva der skal kunne indstilles men jeg er i tvivl om hvorhvidt det er digitaldrift eller pc-styring.
Jeg tænker der skal være dobbeltsporet strækninger og nogle steder også 2*dobbeltspor så der til lyntog og til lokaltog på samme tid, tænker det skal være et stærkt trafikeret anlæg, og der må da gerne være noget realistisk i det men det er ikke noget specielt område jeg vil kopiere det skal bare være et landskab med en masse trafik.
Med hensyn til stationer tænker jeg at hovedstationen skal være noget alla KBH bare som endestation men med en masse spor så der er en masse ud og indkørsler på samme tid at holde styr på, og hovedstation på dem mindre ø kunne også godt være en endestation i samme stil bare med færre spor, og evt 1 station i hver ende af færgeoverfarten som af gode grunde bare skal være gennemkørselsstation så togene kan komme ombord på færgen.
håber det er noget at gå efter så i har en ide om hvad det er jeg vil.
KBH som hovedstation, Helsingør som endestation og måske Korsør i den anden ende.
Det bliver svært at overskue et anlæg, hvor der skal køre mange tog samtidig, der vil digitalstyring med pc være en hjælp. Der er mulighed for at vælge tog til manuel styring og lade pc'en styre resten.
Der er også mulighed for blokstyring, hvor pc'en styrer sikkerheden og man selv togene, det afhænger jo meget af hvad man ønsker, nogle nyder bare at se togene kører på anlægget medens andre vil styre det hele selv, men som i mange andre tilfælde udelukker det ene ikke det andet.
Det er bare vigtigt, at man har overvejet tingene inden man begynder. Det sparer meget arbejde senere. Hvis man har planlagt sporbesatmeldinger og blokstrækninger fra start, er det let at aktivere senere i takt med udbygningen af anlægget.
Jeg vil anbefale dig at køre digitalt, der er flere muligheder for styring af tog med blød start og stop.
Du skal også vælge skinnetype C/K der er fordele og ulemper ved begge systemer, til stor bane ville jeg vælge K-skinner bla. på grund af flexskinnen.
Der er desværre ikke startsæt med K-skinner, jeg solgte mine C-skinner og købte K-skinner. Der er heller ikke noget rigtigt attraktiv i danske startsæt, men et startsæt med et godstog, kunne være en mulighed. Selv om det er et tysk lokomotiv. Selv om man skal dybt i lommen, vil jeg anbefale et startsæt med Centralstation, det giver flere muligheder og hvis du vil styre helt eller delvist med Pc eller tlf har du interfacet.
Jeg var i gang med en station med KBH som ide, det blev stoppet af en flytning, hvor pladsen ikke var til stede. Jeg kan godt prøve at finde den frem, jeg har også Helsingør liggende, begge i K-skinner. KBH
KBH som hovedstation, Helsingør som endestation og måske Korsør i den anden ende.
Det bliver svært at overskue et anlæg, hvor der skal køre mange tog samtidig, der vil digitalstyring med pc være en hjælp. Der er mulighed for at vælge tog til manuel styring og lade pc'en styre resten.
Der er også mulighed for blokstyring, hvor pc'en styrer sikkerheden og man selv togene, det afhænger jo meget af hvad man ønsker, nogle nyder bare at se togene kører på anlægget medens andre vil styre det hele selv, men som i mange andre tilfælde udelukker det ene ikke det andet.
Det er bare vigtigt, at man har overvejet tingene inden man begynder. Det sparer meget arbejde senere. Hvis man har planlagt sporbesatmeldinger og blokstrækninger fra start, er det let at aktivere senere i takt med udbygningen af anlægget.
Jeg vil anbefale dig at køre digitalt, der er flere muligheder for styring af tog med blød start og stop.
Du skal også vælge skinnetype C/K der er fordele og ulemper ved begge systemer, til stor bane ville jeg vælge K-skinner bla. på grund af flexskinnen.
Der er desværre ikke startsæt med K-skinner, jeg solgte mine C-skinner og købte K-skinner. Der er heller ikke noget rigtigt attraktiv i danske startsæt, men et startsæt med et godstog, kunne være en mulighed. Selv om det er et tysk lokomotiv. Selv om man skal dybt i lommen, vil jeg anbefale et startsæt med Centralstation, det giver flere muligheder og hvis du vil styre helt eller delvist med Pc eller tlf har du interfacet.
Jeg var i gang med en station med KBH som ide, det blev stoppet af en flytning, hvor pladsen ikke var til stede. Jeg kan godt prøve at finde den frem, jeg har også Helsingør liggende, begge i K-skinner. KBH
Det ser fint ud vil du prøve at lave en sporplan som du beskriver med kbh i centrum og helsingør i den ene ende og korsør i den anden? óg kunne stadig være fedt med en jernbanefærge så måske man ku ta den svenske side med fra malmø til helsingborg?
Jeg tænker der skal være dobbeltsporet strækninger og nogle steder også 2*dobbeltspor så der til lyntog og til lokaltog på samme tid, tænker det skal være et stærkt trafikeret anlæg, og der må da gerne være noget realistisk i det men det er ikke noget specielt område jeg vil kopiere det skal bare være et landskab med en masse trafik.
Dobbeltspor lyder bestemt realistisk, og har været i brug lige fra jernbanens fødsel; hvis jeg ikke husker helt, galt blev banen mellem Liverpool og Manchester faktisk bygget med dobbeltspor. Og det er, mig bekendt, også den type der oftest anlægges i dag; og ved hjælp af moderne sikringsteknik kan disse nå en meget stor kapacitet, med de mest primitive sikringsanlæg er kapaciteten fordoblet i forhold til enkeltspor, med nyere anlæg kan den vist næsten 8-dobles.
2xdobbeltspor er derimod ekstremt sjældent, bl.a. pga. omkostninger. I Danmark kender vi det udelukkende fra Hovedstadsområdet; dels hvor S-banen og selve hovedbanen følger hinanden fra Østerport til Høje Taastrup, samt mellem Roskilde og Høje Taastrup, hvor bl.a. IC, RE (regionaltog) og godstog benytter de to midterspor, mens de yderste bruges af de RE som standser på alle stationer på strækningen.
I udlandet er billedet stort set det samme; 2xdobbeltspor ses hvor alm. hovedstrækning og lokalbane (S-banen, f.eks.) løber side om side, eller hvor to dobbeltsporede hovedbaner ligger side om side fra eks. udkanten af en storby ind til dennes centrum og central/hoved/slut-banegård. Så 2xdobbeltspor er mest realistisk i udkanten af en storby eller mellem to større byer med megen pendling; her er det som regel kun en lille af strækning som er omgivet af åbent land, i dag er der mange steder blevet industri-områder sådanne steder.
Cphsbs skrev:
Med hensyn til stationer tænker jeg at hovedstationen skal være noget alla KBH bare som endestation men med en masse spor så der er en masse ud og indkørsler på samme tid at holde styr på, og hovedstation på dem mindre ø kunne også godt være en endestation i samme stil bare med færre spor, og evt 1 station i hver ende af færgeoverfarten som af gode grunde bare skal være gennemkørselsstation så togene kan komme ombord på færgen.
En sådan hovedstation bygges oftest som en sækstation/sækbanegård (også kaldet endestation), især de steder hvor flere baneselskaber har strækninger ind til samme byer; London har flere sækbanegård med mange spor, netop af denne grund. I nyere tid er man dog i stadig højere grad begyndt at forbinde disse stationer eller lave dem om til gennemkørselstationer, af kapacitetshensyn; sidstnævnte er Malmø C et godt eksempel på. Vær dog opmærksom på én ting; udfletningen fra f.eks. 12 spor til 2 eller 4. Denne kan sagtens blive meget lang, afhængigt af sporskifternes vinkel og radius; i nogen tilfælde har det sågar vist sig at udfletningen kunne kræve mere plads i længderetning end perronsporene.
En station ved en færgeoverfart er som oftest bygget som en sækbanegård/sækstation pga. 2 faktorer: 1. Pladsbehov (her spiller bl.a. udfletningerne ind), 2. driftsmæssige hensyn. Hvad 2. angår, så er det ved ældre baner mest almindeligt at hele eller næsten hele toget - lokomotiv skal med færgen, og at lokomotivet skal løbe om (for at trække toget) og ved damplokomotivet desuden vendes og måske skal have kul og vand påfyldt. Desuden så er de fleste danske færgeoverfarter mere belastede end at hel- eller halvtimes-drift er tilstrækkeligt, så der er rigeligt tid.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
For i det hele taget at kunne det, skal vi have nogle mål på bordet, det er et stort projekt, der tager meget tid, derfor skal de ydre rammer helst være på plads.
Hej. Jeg brugte wintrack, hvor jeg lagde hele mit værelse ind på. Derefter tegnede jeg løs i et halvt års. Mange rigtig mange redigeringer . Det smarte var at jeg kunne groft se i 3D hvordan resultatet vil blive. Til sidst printede jeg en stykliste ud. Jeg har samtidig et økonomisk overblik over min bane med hensyn til forsikringen. Sporplaner fik jeg ideer til fra virkeligheden. Enten visuelt eller gennem utallige net søgninger.
For i det hele taget at kunne det, skal vi have nogle mål på bordet, det er et stort projekt, der tager meget tid, derfor skal de ydre rammer helst være på plads.
altså rummet er 12*17m og tænker bare der skal laves trappe i det ene hjørne
det her er et forsøg jeg har lavet nogle ideer til forbedringer og der er ikke taget højde for størrelsen har meget mere plads men er bar en begyndelse
Det er en fin legebane, men som modelbane mener jeg den falder lidt igennem.
Din drejeskive har en masse spor tilsluttet, men det er ikke noget maskindepot , normalt vil der være et par behandlingsspor og et omløbsspor + afstillingsspor med og uden remise det ene afstillingsspor kunne være røgkammerrensning.
Dette er ikke facitlisten men et eksempel på hvordan opgaven kan løses , der er næsten en løsning for hver station med drejeskive.
Der mangler også muligheden for udskiftning af tog, du har dem kørende hele tiden.
Du mangler illusionen af togene forsvinder ud i verden, og kommer tilbage igen, et tog der evt. kører ind i en tunnel, hvorefter lokomotiv eller styrevogn er ude inden 2. vogn er kørt ind virker forkert. Det jeg tror er din station øverst mabgler krydsningsmulighed, med det rum du har til rådighed, ville jeg ikke have alle spor liggende parallelt med kanten i rette vinkler. Lagt lidt på skrå eller i en bue har bedre effekt.
Det jeg tænker på er KBH i midten med helix i begge ender og skyggebanegårde under stationen, helixen vil tage tid for toget, så lokomotivet ikke kører ind på næste station, før sidste station har forladt afgangsstationen.
Det er en fin legebane, men som modelbane mener jeg den falder lidt igennem.
Din drejeskive har en masse spor tilsluttet, men det er ikke noget maskindepot , normalt vil der være et par behandlingsspor og et omløbsspor + afstillingsspor med og uden remise det ene afstillingsspor kunne være røgkammerrensning.
Dette er ikke facitlisten men et eksempel på hvordan opgaven kan løses , der er næsten en løsning for hver station med drejeskive.
Der mangler også muligheden for udskiftning af tog, du har dem kørende hele tiden.
Du mangler illusionen af togene forsvinder ud i verden, og kommer tilbage igen, et tog der evt. kører ind i en tunnel, hvorefter lokomotiv eller styrevogn er ude inden 2. vogn er kørt ind virker forkert. Det jeg tror er din station øverst mabgler krydsningsmulighed, med det rum du har til rådighed, ville jeg ikke have alle spor liggende parallelt med kanten i rette vinkler. Lagt lidt på skrå eller i en bue har bedre effekt.
Det jeg tænker på er KBH i midten med helix i begge ender og skyggebanegårde under stationen, helixen vil tage tid for toget,
så lokomotivet ikke kører ind på næste station, før sidste station(vogn) har forladt afgangsstationen.
Ja så det lige i farten.
Men ellers giver jeg dig 100% ret. Det er en legebane.
__________________
med venlig modeltog hilsen Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
0 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Søndag d. 10/11/2013 - 18:35
Super cool at du leger med Lego. At du blander det med modelbane er da en sjov ide også. Men at dyrke epokekørsel blandet med Lego, synes jeg personligt er synd. Men er dit valg naturligvis. I stedet for at vælge 3-4 billige loks, så vælg ét. Dit favorit lokomotiv! Det du allermest ønsker dig. Det fede diesellokomotiv eller det store flotte damplokomotiv måske sammen med et par vogne, og så tage det stille og roligt derfra. Man kan hurtigt forkøbe sig og binde en masse penge i noget, man måske fortryder. PT har jeg 2 loks. 2 af dem jeg virkelig ønskede mig. Efter at have skiftet fra 3 til 2 skinne. Jeg har brugt 35 år på at finde ud af hvad det egentlig er jeg vil bygge. Men jeg bliver aldrig helt sikker, fordi der er så meget spændende derude. Og vælg et køre år i stedet for epoke. Tingene bliver mere korrekt på den måde, da du tuner dit materiel ( og din pengepung) Vigtigst af alt: Hav ikke travlt!
Fra mig skal du også ha' et "Velkommen" her på Sporskiftet.
Med hensyn til dine planer, så vil anbefale at du lige læser Jan Nøhrgaards post/svar igennem igen, jeg tror det er klogt at tænke projektet grundigt igennem og bruge den tid der skal til før der panikhandles og man får lavet et eller andet der måske ikke lever op til forventningerne og dermed indkasserer store og måske dyre skuffelser.
Hhmm, jeg kunne også blive lidt fræk - med al den plads burde du måske overveje skala IIm = LGB m.v.
Find ud af hvad du vil og brug grundig tid på en god planlægning, se vedhæftede fil der klart viser to forskellige måder at drive sin modelbane på.
Der er tilsyneladende en masse ting jeg skal tage hensyn til inden jeg går igang. Da jeg stadig er fast besluttet på at blande modeljernbane og lego sammen betyder det ikke det store for mig med at der skal være tilknyttet vandtårne og sandtårne og kulgrave og hvad der ellers hører til en rigtig bane, det vigtige for mig er stadig at der er noget arbejde i driften af systemet når det står færdigt. Der skal være noget at holde styr på ved den store station med ind og udgående toge i store mængder og evt nogle mindre stationer har lidt fået en ide om at prøve at lave noget alla S-togsnettet så der er KBH som centrum og så et par baner ud i hver sin retning der ender flere forskellige steder. Det kunne sagtens være noget med 1 station i centrum og så en bane i hver retning til at starte med og så ellers bygge ud efterhånden som der kommer penge til projektet. Det giver mig også noget mere konkret at arbejde efter så tænker om der er nogle der vil kommentere lidt på den ide evt. komme med nogle inputs til hvordan jeg så kommer igang med det?
Jeg vil prøve at lave et par forslag i scarm og uploade så kan i jo sige hva i syns om det.
Jeg havde en ide omkring en u-formet med et kort og et langt ben(kan evt. ændres til et C) bane, hvor KBH H ligger i bunden af U'et med en endestation til venstre, en station(valby eller høje tåstrup) til højre og endestation længst til højre. Det eneste problem, bliver de to endestationer ligger modsat på grund af deres krumning.
Under KBH skal der være skyggebanegård til S-banen, tænker 6 spor, 3 i hver retning, plus yderligere 4 spor med lange S-tog til myldretiden, ideen er, at de lange ikke skal indgå i normaltrafik, men kunne indsættes i myldretiden, for derefter at kunne parkeres midt på dagen.
De to endestationer kunne være Helsingør og Korsør, i en eller anden form.
Det er ikke noget man lige bygger over en eftermiddag, men det ville kunne beskæftige en i de lange vinteraftener i årene fremover( et andet gode vil være, at man ikke behøver at bekymre sig om hvad pengene skal bruges til). Man kunne starte med KBH H og evt. en station mere og så bygge videre efter hånden. Når man er ny, er det en stor mundfuld, derfor er det en god ide, at tage det i etaper, så man hurtigt kan få noget ud og køre. Da KBH H i forvejen er halvt gravet ned, kunne der placeres en by over sporet i den ene ende, den vil kunne skjule helix til S-bane og helix til fjerntrafik og regionstog. Grunden til, at jeg vil lade fjern- og regionstog køre i helix er for at få lidt køretid inden det kommer til syne igen, samtidig med mulighed for udskiftning, der er trods alt lidt køretid til Korsør og Helsingør.
Når jeg skriver i en eller anden form for endestationerne, mener jeg, at man kan benytte dem som ide, Korsør behøver f.eks ikke have 2 drejeskiver det begynder også at knibe med pladsen, hvis gods og industribaner skal med i fuld udstrækning, der har Helsingør jo meget havnebane.
Der skal også tænkes over styreform for de S88 som Märklin kan håndtere vil ikke række ret langt.
Der skal også noget Software til, der kan håndtere opgaven. Der kender jeg kun WinDigiPet, men der er givet flere programmer der kan. Men jeg tror ikke man lige vil kunne håndtere det hele selv fra en sportavle, hvis jeg skulle ville der i hvert fald blive nogle tog, der kom til at holde længe på grønt signal. En blokstyring skal der til, enten man så bygger den selv eller lader en pc stå for det.
Til denne opgave vil elektronikkendskab ikke være en hindring, der vil kunne spares en del penge, hvis man kan bygge meget af tingene selv.
Er det evt. noget du ville kunne lave et forslag på jeg har forsøgt lidt med en helix men jeg synes ikke jeg kan få højde til at passe er det noget du gider kigge på så prøver jeg lidt forslag evt til en U-bane imens
Jeg kan se du har brugt slanke sporskifter, der skal du benytte 24071 x 2, hvis du ikke vil skære i dine skinner. 24071 har et aftageligt stykke ballast. Kan se du benytter Scarm, Scarm tegner ikke skinnerne i den korrekte bredde når skinnerne har indbygget ballast.
På billedet kan du se hvor meget ballasten overlapper, det er ikke noget problem, kun til orientering.
Jeg kan se du har brugt slanke sporskifter, der skal du benytte 24071 x 2, hvis du ikke vil skære i dine skinner. 24071 har et aftageligt stykke ballast. Kan se du benytter Scarm, Scarm tegner ikke skinnerne i den korrekte bredde når skinnerne har indbygget ballast.
På billedet kan du se hvor meget ballasten overlapper, det er ikke noget problem, kun til orientering.
det er 24611+24612 jeg bruger alle steder, kan godt være et er svært at se på billedet men det er dem jeg bruger og ikke 24711+24712
men er der ellers en ide i det når nu jeg har pladsen til det?
Mener du dine mange kryds omkring perronsporene?
Det virker helt forkert efter min mening: Jeg kan godt forstå din hensigt, men i virkeligheden ville man aldrig gøre sådan. Selv hos de store selskaber er sporskifter dyre, de skal vedligeholdes, og jo flere skifter, der er, jo mere vedligeholdelse. Derfor giver man som regel de enkelte spor faste funktioner, og med så mange spor vil en del af dem sandsynligvis kun skulle bruges i den ene retning; når det er fastlagt, nøjes man så med det minimum af skifter, der lige akkurat kan klare en spidsbelastning og en nødssituation, hvis der f.eks. er et tog, der bryder ned i et af sporene.
Problemet lige nu er altså, at det er helt umuligt at komme med gode forslag, så længe vi ikke kender resten af din sporplan. Du kan først planlægge dine perronspor, når du ved, hvor togene skal køre hen fra din station.
tænker måske det ville være bedre at gøre det sådan. så kan de skifte spor for enden af perronen men trods alt ikke komme over på sporene der skal kører den modsatte vej.
Jeg kender egentlig stadig ikke selv min endelige sporplan men tænker stadig noget med s-togs nettet hvor jeg har KBH som centrum og så nogle forskellige retninger ud og nogle endestationer. tænker første projekt ku være klampenborg til køge med kbh i midten og så måske hellerup og ny ellebjerg så jeg får de stationer ind hvor der ska være kryds efter. altså vil ikke have alle stationer på men bare nogle stykker så der er lidt. hvordan lyder det?
det er lidt tænkt så togene kan komme til en hvilken som helst perron uanset hvor de kommer fra og kan komme tilbage på samme spor igen efter
Du har i så fald et problem, du kan ikke komme fra spor 1 til spor 3, samt fra spor 4 til spor 2. Denne løsning ville være mere realistisk og pladssparende både i længden og højden. Hvis man havde plads ville jeg foretrække 2 sæt sporskifter (4 stk. efter hinanden) som krydsningsmulighed. Disse kan evt. placeres i en kurve, hvilket også kan give lidt ekstra længde.
2 hovedspor hvorfra du kan komme til og fra perronerne, hvis der skulle være en sidebane kunne der være udfletning efter krydsningsmuligheden eller tilslutning direkte til en perron. Tilslutning direkte til perron vil gøre det lidt bøvlet, hvis der evt. skal godt til sidebanen, men omvendt giver det mere rangering.
Er der nogle der ved om man kan købe de nye danske s-tog et eller andet sted og til hvilken pris?
Som jeg har forstået det jeg har læst, vil producenten ikke give tillagelse, det kan selvfølgelig være lavet om, der er det nok målebånd og kamera for at slutte med hjemmesløjt.
Problemet lige nu er altså, at det er helt umuligt at komme med gode forslag, så længe vi ikke kender resten af din sporplan. Du kan først planlægge dine perronspor, når du ved, hvor togene skal køre hen fra din station.
Lige netop, ellers kan man kun give generelle råd som eksempelvis dette. En pladssparende mulighed, hvor man på en dobbelsporet strækning kan køre ind på spor et til fire. Absolut nødvendig, hvis man kører ind i en sækbanegård. 100% fleksibilitet ved en gennemgående station hvis udkørslen i den anden ende udformes på samme måde....
Hvis man lægger en del af problemstillingen ind i kurven før stationen kan det måske gøres kortere, men æder så lidt bredde.
Men som sagt. Først skal det overordnede koncept og strækningsforløb designes, derefter kan man starte på stationernes udformning. OK - i virkeligheden er det egentlig en stadig iterationsproces...
De fleste af os her på forum er efter måske flere forsøg nået frem til at en bane skal have en idé og nok også en tidsperiode - det vi kalder en epoke.
Du har jo lokket h087 ud af busken og han har så mange sporplaner både inde i hovedet og på papir, så han er manden, når det gælder sporplaner.
h087 og jeg er samme årgang og mener det skal være epoke 3, som bl.a. tillader både damp og lidt diesel, men IKKE EL. Du har nok andre ideer og nogle gange skal de afprøves og derefter måske ændres.
Vi er flere der har haft tyske temaer og er gået til dansk.
Nogle er startet med 3 skinne / Märklin og gået til 2 skinne.
Selvom du har vildt mange m2 til rådighed, er mit råd at du skal lade være med at sigte efter noget så stort som København eller for den sags skyld Helsingør. Der skal mere end 1 person til det og endvidere rådgivning om en masse.
Du skal starte i noget mindre og så kan du altid udvide - du bliver så én af de få der IKKE har pladsproblemer.
Så find lidt ud af hvad du er ude efter; - rangering, lange togstammer, moderne jernbaner med lidt damp eller...?,
Du kan sagtens komme på besøg i en klub, som andre også har nævnt.
Er det evt. noget du ville kunne lave et forslag på jeg har forsøgt lidt med en helix men jeg synes ikke jeg kan få højde til at passe er det noget du gider kigge på så prøver jeg lidt forslag evt til en U-bane imens
Her er et forslag, der kan være i rummet med plads til klodserne.Der kan gås hele vejen rundt.
Fra khb kan man køre nedad, der kan fortsættes direkte til Helsingør eller der kan vælges en af to skyggebanegårde for gods, regionaltrafin og fjerntog. S-banen kører til egen skyggebanegård, fra skyggebanegården til stationen, fra stationen til KBH, togene kører rundt, så vil skiltning passe.
Fra KBH mod højre køres gennem station til Korsør.
Fra Helsingør kan vælges skyggebanegården eller kbh
Har du demoversionen af Wintrack? Eller en anden Wintrack > 6, ellers kan demoversionen hentes Wintrack demo her.
Det angivne forslag er i K-skinner, det kan omsættes til C-skinner, men C-programmet mangler bla. dobbelt krydssporskifte i slank version.
Når jeg siger nej til Scarm, så er det fordi det vil tage lang, lang tid, og programmet efter min mening mangler for mange af de hjælpeværktøjer der netop er Wintracks stærke side. Der skal arbejdes en del med finpudsning, det er trods alt kun hakket sammen. Der er heller ikke lavet blokstrækninger og besatmeldere.
På KBH er gods udeladt sammen med maskindepotet, det fylder mere end stationen. De to andre stationer er tilpasset let, så der bliver bedre sporløb, man er jo lidt begrænset af sporsystemernes vinkler, derfor er nogle sporskifter flyttet lidt i forhold til originalsporplanen.
Med hensyn til helix og manglende højde, så er der kun længde pr. omgang og stigning der kan ændres på. Enten større radius eller en oval, stigninger skal helst ikke over 2% hvis man vil undgå problemer.
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Undskyld ved ikke lige hvad der skete, jeg fik åbenbart sendt et forkert indlæg ind her så prøver igen
Nå men søger bare nogle ideer til nogle sporplaner gerne til Märklin HO og har rigeligt plads at arbejde på så må gerne være store anlæg håber der er nogle der vil komme med nogle forslag
bqg
Indlæg: 1.102
Der er flere muligheder:
Der er en tysk database
Wintrack C-skinner
Wintrack K-skinner
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...esben2009
Greve
Indlæg: 290
Du har også den mulighed at tage forbi togforhandleren og købe et par nummer af Märklin Magazinet som indeholder beskrivelser af hvordan en bane opbygges ud fra en given sporplan, det vil også give dig noget mere inspiration end en sporplan alene når du i disse blade ser hvordan det hele kan bygges op. God fornøjelse
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Undskyld ved ikke lige hvad der skete, jeg fik åbenbart sendt et forkert indlæg ind her så prøver igen
Nå men søger bare nogle ideer til nogle sporplaner gerne til Märklin HO og har rigeligt plads at arbejde på så må gerne være store anlæg håber der er nogle der vil komme med nogle forslag
http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php
Märklin Magazin har et fint arkiv over sporplaner
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Siger da mange tak som jeg skrev tidligere har jeg rigeligt plads vi snakker omkring 200km2 med 2,5m til loftet så leger lidt med en ide om at blande lego og modeltog sammen da jeg i forvejen har en stor samling lego så tænker at lave en stor sporplan og så bygge hele landskabet i lego ved godt det nok lyder underligt i jeres øjne men jeg synes det kunne være fedt at kombinere de 2 hobbyer til noget stort så umiddelbart bare en stor sporplan evt med 3 eller 4 stationer, en rundremise til lokomotiver, et garageanlæg til vogne og så en lang lige strækning på måske 2 mere til fremvisning af de store togsæt håber det er noget i kan hjælpe med
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
som jeg skrev tidligere har jeg rigeligt plads vi snakker omkring 200km2
Med venlig hilsen
Skott
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
som jeg skrev tidligere har jeg rigeligt plads vi snakker omkring 200km2
Det er helt fint jeg kender en der har et lager med 7m til loftet men han bruger kun 4,5m så vi har snakket om at lægge et dæk på hele lager i 4,5m højde så jeg kan bruge det til hva jeg nu har lyst til hov hov 200kvm2 synes nok der var noget galt
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
hedder vidst i virkeligheden bar 200m2
bqg
Indlæg: 1.102
Du har fået nogle link, men hvis det skal være muligt at hjælpe nærmere, skal du nok lige tænke over nogle ting og derefter meddele resultatet.
Det var kun nogle af de ting du skal overveje.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Du har fået nogle link, men hvis det skal være muligt at hjælpe nærmere, skal du nok lige tænke over nogle ting og derefter meddele resultatet.
Det var kun nogle af de ting du skal overveje.
Nu har jeg så lidt at tænke over starter fra en ende af
håber det er noget at gå efter så i har en ide om hvad det er jeg vil.
bqg
Indlæg: 1.102
KBH som hovedstation, Helsingør som endestation og måske Korsør i den anden ende.
Det bliver svært at overskue et anlæg, hvor der skal køre mange tog samtidig, der vil digitalstyring med pc være en hjælp.
Der er mulighed for at vælge tog til manuel styring og lade pc'en styre resten.
Der er også mulighed for blokstyring, hvor pc'en styrer sikkerheden og man selv togene, det afhænger jo meget af hvad man ønsker, nogle nyder bare at se togene kører på anlægget medens andre vil styre det hele selv, men som i mange andre tilfælde udelukker det ene ikke det andet.
Det er bare vigtigt, at man har overvejet tingene inden man begynder. Det sparer meget arbejde senere. Hvis man har planlagt sporbesatmeldinger og blokstrækninger fra start, er det let at aktivere senere i takt med udbygningen af anlægget.
Jeg vil anbefale dig at køre digitalt, der er flere muligheder for styring af tog med blød start og stop.
Du skal også vælge skinnetype C/K der er fordele og ulemper ved begge systemer, til stor bane ville jeg vælge K-skinner bla. på grund af flexskinnen.
Der er desværre ikke startsæt med K-skinner, jeg solgte mine C-skinner og købte K-skinner. Der er heller ikke noget rigtigt attraktiv i danske startsæt, men et startsæt med et godstog, kunne være en mulighed. Selv om det er et tysk lokomotiv.
Selv om man skal dybt i lommen, vil jeg anbefale et startsæt med Centralstation, det giver flere muligheder og hvis du vil styre helt eller delvist med Pc eller tlf har du interfacet.
Jeg var i gang med en station med KBH som ide, det blev stoppet af en flytning, hvor pladsen ikke var til stede. Jeg kan godt prøve at finde den frem, jeg har også Helsingør liggende, begge i K-skinner.
KBH
Helsingør
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Hvis man køber et startsæt hos en forhandler, kan man da altid få byttet fra C -->> K
Men hvis man skulle starte fra bunden, så vil jeg lave skyggebanegården med C ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
KBH som hovedstation, Helsingør som endestation og måske Korsør i den anden ende.
Det bliver svært at overskue et anlæg, hvor der skal køre mange tog samtidig, der vil digitalstyring med pc være en hjælp.
Der er mulighed for at vælge tog til manuel styring og lade pc'en styre resten.
Der er også mulighed for blokstyring, hvor pc'en styrer sikkerheden og man selv togene, det afhænger jo meget af hvad man ønsker, nogle nyder bare at se togene kører på anlægget medens andre vil styre det hele selv, men som i mange andre tilfælde udelukker det ene ikke det andet.
Det er bare vigtigt, at man har overvejet tingene inden man begynder. Det sparer meget arbejde senere. Hvis man har planlagt sporbesatmeldinger og blokstrækninger fra start, er det let at aktivere senere i takt med udbygningen af anlægget.
Jeg vil anbefale dig at køre digitalt, der er flere muligheder for styring af tog med blød start og stop.
Du skal også vælge skinnetype C/K der er fordele og ulemper ved begge systemer, til stor bane ville jeg vælge K-skinner bla. på grund af flexskinnen.
Der er desværre ikke startsæt med K-skinner, jeg solgte mine C-skinner og købte K-skinner. Der er heller ikke noget rigtigt attraktiv i danske startsæt, men et startsæt med et godstog, kunne være en mulighed. Selv om det er et tysk lokomotiv.
Selv om man skal dybt i lommen, vil jeg anbefale et startsæt med Centralstation, det giver flere muligheder og hvis du vil styre helt eller delvist med Pc eller tlf har du interfacet.
Jeg var i gang med en station med KBH som ide, det blev stoppet af en flytning, hvor pladsen ikke var til stede. Jeg kan godt prøve at finde den frem, jeg har også Helsingør liggende, begge i K-skinner.
KBH
Helsingør
Det ser fint ud vil du prøve at lave en sporplan som du beskriver med kbh i centrum og helsingør i den ene ende og korsør i den anden? óg kunne stadig være fedt med en jernbanefærge så måske man ku ta den svenske side med fra malmø til helsingborg?
mr-data
Indlæg: 805
Jeg tænker der skal være dobbeltsporet strækninger og nogle steder også 2*dobbeltspor så der til lyntog og til lokaltog på samme tid, tænker det skal være et stærkt trafikeret anlæg, og der må da gerne være noget realistisk i det men det er ikke noget specielt område jeg vil kopiere det skal bare være et landskab med en masse trafik.
Dobbeltspor lyder bestemt realistisk, og har været i brug lige fra jernbanens fødsel; hvis jeg ikke husker helt, galt blev banen mellem Liverpool og Manchester faktisk bygget med dobbeltspor. Og det er, mig bekendt, også den type der oftest anlægges i dag; og ved hjælp af moderne sikringsteknik kan disse nå en meget stor kapacitet, med de mest primitive sikringsanlæg er kapaciteten fordoblet i forhold til enkeltspor, med nyere anlæg kan den vist næsten 8-dobles.
2xdobbeltspor er derimod ekstremt sjældent, bl.a. pga. omkostninger. I Danmark kender vi det udelukkende fra Hovedstadsområdet; dels hvor S-banen og selve hovedbanen følger hinanden fra Østerport til Høje Taastrup, samt mellem Roskilde og Høje Taastrup, hvor bl.a. IC, RE (regionaltog) og godstog benytter de to midterspor, mens de yderste bruges af de RE som standser på alle stationer på strækningen.
I udlandet er billedet stort set det samme; 2xdobbeltspor ses hvor alm. hovedstrækning og lokalbane (S-banen, f.eks.) løber side om side, eller hvor to dobbeltsporede hovedbaner ligger side om side fra eks. udkanten af en storby ind til dennes centrum og central/hoved/slut-banegård. Så 2xdobbeltspor er mest realistisk i udkanten af en storby eller mellem to større byer med megen pendling; her er det som regel kun en lille af strækning som er omgivet af åbent land, i dag er der mange steder blevet industri-områder sådanne steder.
Med hensyn til stationer tænker jeg at hovedstationen skal være noget alla KBH bare som endestation men med en masse spor så der er en masse ud og indkørsler på samme tid at holde styr på, og hovedstation på dem mindre ø kunne også godt være en endestation i samme stil bare med færre spor, og evt 1 station i hver ende af færgeoverfarten som af gode grunde bare skal være gennemkørselsstation så togene kan komme ombord på færgen.
En sådan hovedstation bygges oftest som en sækstation/sækbanegård (også kaldet endestation), især de steder hvor flere baneselskaber har strækninger ind til samme byer; London har flere sækbanegård med mange spor, netop af denne grund. I nyere tid er man dog i stadig højere grad begyndt at forbinde disse stationer eller lave dem om til gennemkørselstationer, af kapacitetshensyn; sidstnævnte er Malmø C et godt eksempel på. Vær dog opmærksom på én ting; udfletningen fra f.eks. 12 spor til 2 eller 4. Denne kan sagtens blive meget lang, afhængigt af sporskifternes vinkel og radius; i nogen tilfælde har det sågar vist sig at udfletningen kunne kræve mere plads i længderetning end perronsporene.
En station ved en færgeoverfart er som oftest bygget som en sækbanegård/sækstation pga. 2 faktorer: 1. Pladsbehov (her spiller bl.a. udfletningerne ind), 2. driftsmæssige hensyn. Hvad 2. angår, så er det ved ældre baner mest almindeligt at hele eller næsten hele toget - lokomotiv skal med færgen, og at lokomotivet skal løbe om (for at trække toget) og ved damplokomotivet desuden vendes og måske skal have kul og vand påfyldt. Desuden så er de fleste danske færgeoverfarter mere belastede end at hel- eller halvtimes-drift er tilstrækkeligt, så der er rigeligt tid.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bqg
Indlæg: 1.102
For i det hele taget at kunne det, skal vi have nogle mål på bordet, det er et stort projekt, der tager meget tid, derfor skal de ydre rammer helst være på plads.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Hilthyr
Lokomotivfører (DSB)
Indlæg: 5
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
For i det hele taget at kunne det, skal vi have nogle mål på bordet, det er et stort projekt, der tager meget tid, derfor skal de ydre rammer helst være på plads.
altså rummet er 12*17m og tænker bare der skal laves trappe i det ene hjørne
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
det her er et forsøg jeg har lavet nogle ideer til forbedringer og der er ikke taget højde for størrelsen har meget mere plads men er bar en begyndelse
bqg
Indlæg: 1.102
Det er en fin legebane, men som modelbane mener jeg den falder lidt igennem.
Din drejeskive har en masse spor tilsluttet, men det er ikke noget maskindepot , normalt vil der være et par behandlingsspor og et omløbsspor + afstillingsspor med og uden remise det ene afstillingsspor kunne være røgkammerrensning.
Dette er ikke facitlisten men et eksempel på hvordan opgaven kan løses , der er næsten en løsning for hver station med drejeskive.
Der mangler også muligheden for udskiftning af tog, du har dem kørende hele tiden.
Du mangler illusionen af togene forsvinder ud i verden, og kommer tilbage igen, et tog der evt. kører ind i en tunnel, hvorefter lokomotiv eller styrevogn er ude inden 2. vogn er kørt ind virker forkert.
Det jeg tror er din station øverst mabgler krydsningsmulighed, med det rum du har til rådighed, ville jeg ikke have alle spor liggende parallelt med kanten i rette vinkler. Lagt lidt på skrå eller i en bue har bedre effekt.
Det jeg tænker på er KBH i midten med helix i begge ender og skyggebanegårde under stationen, helixen vil tage tid for toget, så lokomotivet ikke kører ind på næste station, før sidste station har forladt afgangsstationen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er en fin legebane, men som modelbane mener jeg den falder lidt igennem.
Din drejeskive har en masse spor tilsluttet, men det er ikke noget maskindepot , normalt vil der være et par behandlingsspor og et omløbsspor + afstillingsspor med og uden remise det ene afstillingsspor kunne være røgkammerrensning.
Dette er ikke facitlisten men et eksempel på hvordan opgaven kan løses , der er næsten en løsning for hver station med drejeskive.
Der mangler også muligheden for udskiftning af tog, du har dem kørende hele tiden.
Du mangler illusionen af togene forsvinder ud i verden, og kommer tilbage igen, et tog der evt. kører ind i en tunnel, hvorefter lokomotiv eller styrevogn er ude inden 2. vogn er kørt ind virker forkert.
Det jeg tror er din station øverst mabgler krydsningsmulighed, med det rum du har til rådighed, ville jeg ikke have alle spor liggende parallelt med kanten i rette vinkler. Lagt lidt på skrå eller i en bue har bedre effekt.
Det jeg tænker på er KBH i midten med helix i begge ender og skyggebanegårde under stationen, helixen vil tage tid for toget,
så lokomotivet ikke kører ind på næste station, før sidste station(vogn) har forladt afgangsstationen.
Ja så det lige i farten.
Men ellers giver jeg dig 100% ret. Det er en legebane.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej nybegynder,
tror du med fordel kunne starte op med et lille anlæg hvor du kan prøve dig frem med alt den teknik og digitalisering der findes nu om stunder.
En anden mulighed er en klub for Märklinister(3-skinne drift) som helt klart kan hjælpe dig frem mod målet.
På længere sigt kunne du bruge Hans Kurt's (bqg) layout af københavn, måske i en light udgave og eventuelt senere tilføje endnu et par stationer.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej cphsbs (nybegynder)
Fra mig skal du også ha' et "Velkommen" her på Sporskiftet.
Med hensyn til dine planer, så vil anbefale at du lige læser Jan Nøhrgaards post/svar igennem igen, jeg tror det er klogt at tænke projektet grundigt igennem og bruge den tid der skal til før der panikhandles og man får lavet et eller andet der måske ikke lever op til forventningerne og dermed indkasserer store og måske dyre skuffelser.
Hhmm, jeg kunne også blive lidt fræk - med al den plads burde du måske overveje skala IIm = LGB m.v.
Find ud af hvad du vil og brug grundig tid på en god planlægning, se vedhæftede fil der klart viser to forskellige måder at drive sin modelbane på.
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Tusind tak for de mange svar
Der er tilsyneladende en masse ting jeg skal tage hensyn til inden jeg går igang. Da jeg stadig er fast besluttet på at blande modeljernbane og lego sammen betyder det ikke det store for mig med at der skal være tilknyttet vandtårne og sandtårne og kulgrave og hvad der ellers hører til en rigtig bane, det vigtige for mig er stadig at der er noget arbejde i driften af systemet når det står færdigt. Der skal være noget at holde styr på ved den store station med ind og udgående toge i store mængder og evt nogle mindre stationer har lidt fået en ide om at prøve at lave noget alla S-togsnettet så der er KBH som centrum og så et par baner ud i hver sin retning der ender flere forskellige steder. Det kunne sagtens være noget med 1 station i centrum og så en bane i hver retning til at starte med og så ellers bygge ud efterhånden som der kommer penge til projektet. Det giver mig også noget mere konkret at arbejde efter så tænker om der er nogle der vil kommentere lidt på den ide evt. komme med nogle inputs til hvordan jeg så kommer igang med det?
Jeg vil prøve at lave et par forslag i scarm og uploade så kan i jo sige hva i syns om det.
Glæder mig til at hører fra jer
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
Jeg havde en ide omkring en u-formet med et kort og et langt ben(kan evt. ændres til et C) bane, hvor KBH H ligger i bunden af U'et med en endestation til venstre, en station(valby eller høje tåstrup) til højre og endestation længst til højre.
Det eneste problem, bliver de to endestationer ligger modsat på grund af deres krumning.
Under KBH skal der være skyggebanegård til S-banen, tænker 6 spor, 3 i hver retning, plus yderligere 4 spor med lange S-tog til myldretiden, ideen er, at de lange ikke skal indgå i normaltrafik, men kunne indsættes i myldretiden, for derefter at kunne parkeres midt på dagen.
De to endestationer kunne være Helsingør og Korsør, i en eller anden form.
Det er ikke noget man lige bygger over en eftermiddag, men det ville kunne beskæftige en i de lange vinteraftener i årene fremover( et andet gode vil være, at man ikke behøver at bekymre sig om hvad pengene skal bruges til).
Man kunne starte med KBH H og evt. en station mere og så bygge videre efter hånden. Når man er ny, er det en stor mundfuld, derfor er det en god ide, at tage det i etaper, så man hurtigt kan få noget ud og køre.
Da KBH H i forvejen er halvt gravet ned, kunne der placeres en by over sporet i den ene ende, den vil kunne skjule helix til S-bane og helix til fjerntrafik og regionstog. Grunden til, at jeg vil lade fjern- og regionstog køre i helix er for at få lidt køretid inden det kommer til syne igen, samtidig med mulighed for udskiftning, der er trods alt lidt køretid til Korsør og Helsingør.
Når jeg skriver i en eller anden form for endestationerne, mener jeg, at man kan benytte dem som ide, Korsør behøver f.eks ikke have 2 drejeskiver det begynder også at knibe med pladsen, hvis gods og industribaner skal med i fuld udstrækning, der har Helsingør jo meget havnebane.
Der skal også tænkes over styreform for de S88 som Märklin kan håndtere vil ikke række ret langt.
Der skal også noget Software til, der kan håndtere opgaven. Der kender jeg kun WinDigiPet, men der er givet flere programmer der kan.
Men jeg tror ikke man lige vil kunne håndtere det hele selv fra en sportavle, hvis jeg skulle ville der i hvert fald blive nogle tog, der kom til at holde længe på grønt signal.
En blokstyring skal der til, enten man så bygger den selv eller lader en pc stå for det.
Til denne opgave vil elektronikkendskab ikke være en hindring, der vil kunne spares en del penge, hvis man kan bygge meget af tingene selv.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Er det evt. noget du ville kunne lave et forslag på jeg har forsøgt lidt med en helix men jeg synes ikke jeg kan få højde til at passe er det noget du gider kigge på så prøver jeg lidt forslag evt til en U-bane imens
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
dette stykke er 4290*571mm
er det for stort til selve perrondelen? det er mere i forhold til at togene skal kunne skifte spor på kryds og tværs.
selve perronen vil være 1674mm lang hvordan er det?
bqg
Indlæg: 1.102
Hvorfor vil du have dobbelt krydsning i begge ender?
Hvis stykket mellem sporskifterne kan have det længste tog + 20 cm
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
det er lidt tænkt så togene kan komme til en hvilken som helst perron uanset hvor de kommer fra og kan komme tilbage på samme spor igen efter
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg kan se du har brugt slanke sporskifter, der skal du benytte 24071 x 2, hvis du ikke vil skære i dine skinner.
24071 har et aftageligt stykke ballast. Kan se du benytter Scarm, Scarm tegner ikke skinnerne i den korrekte bredde når skinnerne har indbygget ballast.
På billedet kan du se hvor meget ballasten overlapper, det er ikke noget problem, kun til orientering.
Det er vist ikke slanke sporskifter alligevel. :
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Jeg kan se du har brugt slanke sporskifter, der skal du benytte 24071 x 2, hvis du ikke vil skære i dine skinner.
24071 har et aftageligt stykke ballast. Kan se du benytter Scarm, Scarm tegner ikke skinnerne i den korrekte bredde når skinnerne har indbygget ballast.
På billedet kan du se hvor meget ballasten overlapper, det er ikke noget problem, kun til orientering.
det er 24611+24612 jeg bruger alle steder, kan godt være et er svært at se på billedet men det er dem jeg bruger og ikke 24711+24712
bqg
Indlæg: 1.102
Der kom du først.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
Der kom du først.
men er der ellers en ide i det når nu jeg har pladsen til det?
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Mener du dine mange kryds omkring perronsporene?
Det virker helt forkert efter min mening: Jeg kan godt forstå din hensigt, men i virkeligheden ville man aldrig gøre sådan. Selv hos de store selskaber er sporskifter dyre, de skal vedligeholdes, og jo flere skifter, der er, jo mere vedligeholdelse. Derfor giver man som regel de enkelte spor faste funktioner, og med så mange spor vil en del af dem sandsynligvis kun skulle bruges i den ene retning; når det er fastlagt, nøjes man så med det minimum af skifter, der lige akkurat kan klare en spidsbelastning og en nødssituation, hvis der f.eks. er et tog, der bryder ned i et af sporene.
Problemet lige nu er altså, at det er helt umuligt at komme med gode forslag, så længe vi ikke kender resten af din sporplan. Du kan først planlægge dine perronspor, når du ved, hvor togene skal køre hen fra din station.
MVH
Lars
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
tænker måske det ville være bedre at gøre det sådan. så kan de skifte spor for enden af perronen men trods alt ikke komme over på sporene der skal kører den modsatte vej.
Jeg kender egentlig stadig ikke selv min endelige sporplan men tænker stadig noget med s-togs nettet hvor jeg har KBH som centrum og så nogle forskellige retninger ud og nogle endestationer. tænker første projekt ku være klampenborg til køge med kbh i midten og så måske hellerup og ny ellebjerg så jeg får de stationer ind hvor der ska være kryds efter. altså vil ikke have alle stationer på men bare nogle stykker så der er lidt. hvordan lyder det?
bqg
Indlæg: 1.102
det er lidt tænkt så togene kan komme til en hvilken som helst perron uanset hvor de kommer fra og kan komme tilbage på samme spor igen efter
Du har i så fald et problem, du kan ikke komme fra spor 1 til spor 3, samt fra spor 4 til spor 2.
Denne løsning ville være mere realistisk og pladssparende både i længden og højden. Hvis man havde plads ville jeg foretrække 2 sæt sporskifter (4 stk. efter hinanden) som krydsningsmulighed.
Disse kan evt. placeres i en kurve, hvilket også kan give lidt ekstra længde.
2 hovedspor hvorfra du kan komme til og fra perronerne, hvis der skulle være en sidebane kunne der være udfletning efter krydsningsmuligheden eller tilslutning direkte til en perron.
Tilslutning direkte til perron vil gøre det lidt bøvlet, hvis der evt. skal godt til sidebanen, men omvendt giver det mere rangering.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
kan sagtens se ideen og vil nok også bruge den for at få endnu mere kørsel.
Er der nogle der ved om man kan købe de nye danske s-tog et eller andet sted og til hvilken pris?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Er der nogle der ved om man kan købe de nye danske s-tog et eller andet sted og til hvilken pris?
Som jeg har forstået det jeg har læst, vil producenten ikke give tillagelse, det kan selvfølgelig være lavet om, der er det nok målebånd og kamera for at slutte med hjemmesløjt.
Prøv en søgning på Danske S-tog
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
jo København er stor
København 1966 skematisk
København 1966 skematisk sidetrukket
København H + G + Mdt 2003, hvis næste det hele skal med - og så bliver den ikke så let at overskue
men kan måske give nogle ide om sporforbindelser
mvh
en h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Problemet lige nu er altså, at det er helt umuligt at komme med gode forslag, så længe vi ikke kender resten af din sporplan. Du kan først planlægge dine perronspor, når du ved, hvor togene skal køre hen fra din station.
Lige netop, ellers kan man kun give generelle råd som eksempelvis dette. En pladssparende mulighed, hvor man på en dobbelsporet strækning kan køre ind på spor et til fire. Absolut nødvendig, hvis man kører ind i en sækbanegård. 100% fleksibilitet ved en gennemgående station hvis udkørslen i den anden ende udformes på samme måde....
Hvis man lægger en del af problemstillingen ind i kurven før stationen kan det måske gøres kortere, men æder så lidt bredde.
Men som sagt. Først skal det overordnede koncept og strækningsforløb designes, derefter kan man starte på stationernes udformning. OK - i virkeligheden er det egentlig en stadig iterationsproces...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
og her et projekttegning til Rødby færge med drejeskive og remise - som ikke blev realiseret - pga dampens bortfald
mvh
en h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 144
Hej Cphsbs,
De fleste af os her på forum er efter måske flere forsøg nået frem til at en bane skal have en idé og nok også en tidsperiode - det vi kalder en epoke.
Du har jo lokket h087 ud af busken og han har så mange sporplaner både inde i hovedet og på papir, så han er manden, når det gælder sporplaner.
h087 og jeg er samme årgang og mener det skal være epoke 3, som bl.a. tillader både damp og lidt diesel, men IKKE EL. Du har nok andre ideer og nogle gange skal de afprøves og derefter måske ændres.
Vi er flere der har haft tyske temaer og er gået til dansk.
Nogle er startet med 3 skinne / Märklin og gået til 2 skinne.
Selvom du har vildt mange m2 til rådighed, er mit råd at du skal lade være med at sigte efter noget så stort som København eller for den sags skyld Helsingør. Der skal mere end 1 person til det og endvidere rådgivning om en masse.
Du skal starte i noget mindre og så kan du altid udvide - du bliver så én af de få der IKKE har pladsproblemer.
Så find lidt ud af hvad du er ude efter; - rangering, lange togstammer, moderne jernbaner med lidt damp eller...?,
Du kan sagtens komme på besøg i en klub, som andre også har nævnt.
Venligst
ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
bqg
Indlæg: 1.102
Er det evt. noget du ville kunne lave et forslag på jeg har forsøgt lidt med en helix men jeg synes ikke jeg kan få højde til at passe er det noget du gider kigge på så prøver jeg lidt forslag evt til en U-bane imens
Her er et forslag, der kan være i rummet med plads til klodserne.Der kan gås hele vejen rundt.
Fra khb kan man køre nedad, der kan fortsættes direkte til Helsingør eller der kan vælges en af to skyggebanegårde for gods, regionaltrafin og fjerntog.
S-banen kører til egen skyggebanegård, fra skyggebanegården til stationen, fra stationen til KBH, togene kører rundt, så vil skiltning passe.
Fra KBH mod højre køres gennem station til Korsør.
Fra Helsingør kan vælges skyggebanegården eller kbh
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
det ser helt fint ud mange tak er det noget du kan lave en sporplan til så jeg kan se hvad det er jeg skal bruge? evt til scarm
bqg
Indlæg: 1.102
Til Scarm, Nej
Til Wintrack Ja.
Har du demoversionen af Wintrack? Eller en anden Wintrack > 6, ellers kan demoversionen hentes Wintrack demo her.
Det angivne forslag er i K-skinner, det kan omsættes til C-skinner, men C-programmet mangler bla. dobbelt krydssporskifte i slank version.
Når jeg siger nej til Scarm, så er det fordi det vil tage lang, lang tid, og programmet efter min mening mangler for mange af de hjælpeværktøjer der netop er Wintracks stærke side.
Der skal arbejdes en del med finpudsning, det er trods alt kun hakket sammen. Der er heller ikke lavet blokstrækninger og besatmeldere.
På KBH er gods udeladt sammen med maskindepotet, det fylder mere end stationen.
De to andre stationer er tilpasset let, så der bliver bedre sporløb, man er jo lidt begrænset af sporsystemernes vinkler, derfor er nogle sporskifter flyttet lidt i forhold til originalsporplanen.
Med hensyn til helix og manglende højde, så er der kun længde pr. omgang og stigning der kan ændres på.
Enten større radius eller en oval, stigninger skal helst ikke over 2% hvis man vil undgå problemer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Cphsbs
Helsingør
Indlæg: 27
mange tak så må jeg bare hente wintrack kan jo være jeg blir glad for det så du må godt ligge sporplanen ind her
bqg
Indlæg: 1.102
Du får lige en stykliste og en pdf med de synlige/øverste lag.
Der er brugt ca 890 m spor og anlægget selv fylder ca. 86 m2 dertil kommer gangplads
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Er der en plan for, hvor mange personer, der skal betjene banen?
Bjarne