Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

112cm x 185cm / Landstation med krydsningsstation og skyggebanegård

Hej allesammen,

Som truet med her...

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/110cm-x-180cm-fors...

hermed endnu et lille anlæg, der bygger på den samme skyggebanegård, som den der er linket til herover. Planen er tegnet i Rocoline uden ballast og for at maksimere køremulighederne er der brugt R1 (360mm), hvilket gør at man nok ikke skal køre med særlig lange vogne på anlægget.

Skyggebanegården har tre overhalingsspor og to stikspor til styrevognstog. Via en rampe og en kort helix kommer man frem til krydsningsstationen forrest på anlægget. Her kan der også rangeres en smule. Denne har en blød kurve i hver ende for at gøre perronlængde så lang som muligt. Her er der i øvrigt brugt R5/R6 kurvesporskifter, noget der nok skal se godt ud Cool .

Herefter snor banen sig opad og er synlig på den forreste del af anlægget, hvor jeg ligeledes har forsøgt at bruge så store kurver som muligt. Længden på strækningen mellem de to stationer ligger på ca. 8,4 meter. Øverst ligger endestationen, der er langt på skrå for at maksimere længden. Her er der plads til et savværk, et varehus plus endnu et par stikspor.

Banen er relativ høj - endestationen ligger ca. 36cm over skyggebanegården. Håber i kan bruge det noget og som sædvanlig modtages kritik og forslag til forbedringer med tak.

Billede

Billede

Billede

Billede Billede

BilledeBillede

Som det kan ses, er det lykkedes at holde stigningen på under 3%.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nebaru

IT

Indlæg: 9

PB

En inspiration at se dine gode "kompakt" ideer Lars Wink

__________________

Mvh Henrik

Interesser: DRG, DB, SBB, RhB og OEBB. Anlæg: DB nebenbahn Epoche 2-3, Maerklin C, mfx digital med lyd, Uhlenbrock/mobil station 2 styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Lars,

hvor vil du lige placere vendemodulstrækningen? Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Ivan,

Som du ved er jeg ikke nogen ørn med hensyn til den elektroniske styring af jernbaner (og jeg kører selv 3L). Men hvis man nu lader det første sporskifte styrer polariteten (ankommende tog/venstre - afgående tog/højre) og der køres digitalt - så kan vel alle spor styres af et vendesløjfemodul - eller hvad?

Venlig hilsen

Lars 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Flot Lars!!!!

Jeg kommer sgu da aldrig igang med at bygge, nå du kommer med alle de ideer... griner....

 

Det er også en super fin lille bane denne her!

Jeg vil tegne lidt videre, og lægge min ENDELIGE plan ind, således du og andre experter lige kan komme med de sidste rettelser og kommentarer... Tak for tippet ved sporskiftet på min plan nederst til H. Jeg vil prøve at flytte det... Jeg tror også jeg mere eller mindre vil stlæle din plan ift. skyggebane niveauet. TAK. Jeg har lavet et udkast hvor jeg har "vendt skyggebanen om ift. resten af banen, så der er indkørsel til denne fra højre side... Som sagt jeg smider en tegning ud når jeg er tilfreds!

 

Vi ses og skrives ved.

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Litra P skrev:

Hej Ivan,

Som du ved er jeg ikke nogen ørn med hensyn til den elektroniske styring af jernbaner (og jeg kører selv 3L). Men hvis man nu lader det første sporskifte styrer polariteten (ankommende tog/venstre - afgående tog/højre) og der køres digitalt - så kan vel alle spor styres af et vendesløjfemodul - eller hvad?

Venlig hilsen

Lars 

Jeg har samme problem med det tekniske/digitale og derfor jeg spurgte dig.

Det du skriver er sikkert rigtig, men kræver jo mange moduler, så et bud hvor man kun skal bruge et modul er velkommen.

Vi har jo da heldigvis mange der kan vejlede os vedrørende placering af vendesløjfestrækning for os der kører 2-skinne.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Hov... Lige et hurtigt spørgsmål fra hoften?

 

Lars ( og andre)... Hvor meget regner i med i "fri højde", når vi nu kører med flere lag? Både hvis man kører uden el ledninger og hvis man kører med el ledninger????

 

Tak

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Charlie,

Hvis du vil være på den sikre side følger du NEM (Normen Europäischer Modellbahnen):

http://www.miba.de/morop/nem102-d.pdf

Altså uden køreledning 59mm, med køreledning (tuneller) mindst 65mm regnet over SO.

Dette vil sige at med en given højde i WinTrack skal du trække skinnes højde og tykkelsen af "trassen" nedenunder fra.

Her er der et billede af et anlæg, hvor jeg har sat højdekontrollen til 75mm Smile. Som du kan se bliver det kritisk i øverste højre hjørne. Her kan man enten gøre stigningen op til endestationen en smule stejlere - eller sørge for at "trassen" nedenunder kun er et stykke tykt pap på de kritiske steder. Eller en kombination af begge løsninger...

Billede

 

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Modtaget!

Tak for MEGET grundigt og udførligt svar  Laughing out loud

 

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Hej igen Lars... og andre der MEGET gerne må debattere med og komme m indputs Wink

Nu tror jeg sgu den er der Lars... Har lavet en bane der er en mærkelig hybrid imellem dine og mine ideer....

Jeg har kopieret en af dine ideer mht skyggebane 100%.. Håber ikke du skal ha royalities??? griner.

Her er den synlige del, tegnet meget hurtigt i en meget simpel 3 d..... med flere små fejl, uden huse/ veje/ fabrik osv... Hvis man ser godt efter kan man også se at noget af banegårdsdelen ikke hænger sammen, men dette løser jeg ved selve opbygningen med flex skinner osv.. orkede bare ikke at sidde og redigerer i det mere nu...

Billede

Her er så en oversigts tegning... Der er over 18 meter skinner i alt på 220 x 120 cm... Det er sgu da VILDT!!!!Billede

 

Er der for meget tror du?? Og hvad tænker i andre... Kom meget gerne med små råd osv... Men jeg tror jeg er ved at være klar til at låse mig fast på noget ala dette?

Med alle disse meter kan jeg jo snildt have 4 - 5 små tog stammer futtende rundt  Big smile

Epoken er stadigvæk 2 - 3 stykker, hvor i verden er vi henne??? lidt bjerg agtigt med en flod??? Kom gerne med indputs!!!!

Tak for ALLE dine fine indputs og ideer Lars!!! Du er en GUD i mine øjne ! Wink

Vi "ses" 

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togtossen9382.

Indlæg: 11

PB

vil hører om det kunne være muligt og få denne sporplan som fil hvis den stadig eksitere Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Her er min plan som tra.fil (kan læses med Wintrack-Demo eller Wintrack 10.0 )

Venlig hilsen

Lars

AttachmentStørrelse
110x180_030212.tra 34.16 kB
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togtossen9382.

Indlæg: 11

PB

jeg tænkte på den i rocoline på forhånd tak Smile syns det er en ufattelig fed bane nemelige og ovejer bygge den Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.