Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

110cm x 180cm / Forstadsstation med trinbræt og skyggebanegård

Hej allesammen,

Her er der en bane til dem der ikke har så megen plads eller til dem, der gerne vil bygge en bane til den yngre generation. Eller til dem, der gerne vil øve lidt før de går igang med det store drømmeanlæg Smile .

Banen er konstrueret i Märklin C og jeg har forsøgt at få så meget med som muligt på den relativ begrænsede plads. Uden derfor at lade landskabet komme helt til kort. Der er brugt R1 på anlægget, men i forgrunden har jeg forsøgt at bruge så store radier som muligt. Banen er kørselsmæssig set to stationer med hver en vendesløjfe, hele 12,4 meter kørestrækning imellem disse og et trinbræt er der også blevet plads til. Den synlige station er designet som en forstadsstation, hvor stationsbygningen ligger på tværs over sporene (eller ville der ikke være plads til den Wink ). Banegårdspladsen skal der naturligvis gøres lidt mere ud af. Der blev også plads til Fallers Car-System - måske kan der her laves noget med en fungerende kran, så træstammerne kan losses også i model.

Billede

Billede

Billede

  Billede  Billede

Billede  Billede

Forslag til forbedringer modtages med tak.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Jeg tager hatten af for dig, synes det er imponerene, hvor meget du kan klemme ind på så relativt lidt plads. Cool

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

bane udkast i SCARM

Lars.... Du er jo GENIAL!!!!!!! og du ved det godt... smiler.

Hvor høj er den bane du har lavet Lars????

Du ved jeg er på udkig til inspiration til et lille anlæg ( nej, jeg har ikke fået bygget noget endnu! Er hårdt ramt af pladsmangel og et quinde menneske der vil flytte om konstant!) Griner... nogle der kender til det?

 

Lars jeg har tilladt mig at vedhæfte det sidste jeg har fået lavet, og vil MEGET gerne have kommentarer???? Det er desværre ikke i wintrack, eller hvad det nu hedder det program du bruger, men jeg håber du kan se idéen? Vi har tidligere drøftet mine ideer herinde og du er kommet med MANGE gode ideer og du kan se hvad jeg er kommet frem til....

Nu er jeg jo blevet inspireret af det FLOTTE udkast du her er kommet med, så mon jeg på en eller anden måde kan få flettet en vendesløjfe ind på det "øverste plan"????

 

Men... flot flot flot, det du har lavet!

 

Håber snart vi ses.

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Charlie,

Det ser da godt ud det du har lavet. Skyggebanegården kan jeg ikke helt greje hvordan du har skruet sammen. Men noget med en vendesløjfe og så op til endestationen igen? Har du en 2D plan du kan vise her? Så vidt jeg kan se arbejder du stadig med ideen om at banen skal kunne klappes ind i et selvbygget skab - er det rigtigt?. Og er de maksimale mål stadig 110cm x 240cm?

Højden på anlægget øverst er ca. 16cm dertil kommer banegårdspladsen øverst altså plus ca. 9 centimeter plus højden på banegårdsbygningen - ca. 40cm i alt vil jeg gætte på. 

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Hej Lars... Du er hurtig til at svare Wink... Blæret.

Er den totale højde på dit udkast ikke mere end ca 40 cm?? med helix, skyggebanegård osv? Cool.

Mht. mit udkast. Så kan man sige at Banen består af 3 lag.....Ja, vendesløjfe og skyggebanegård i bunden ( m kun et vigespor :/ ). Det synlige af anlægget er delt op af en sceen divider og består af en lille natur del og en lidt større bydel.  Midterste lag er "naturdelen" m trinbrædt/lille vigespor. Når man kører ind i tunellen i højre side på naturdelen, kan man ENTEN kører ned til nederste plan igen og ud i venstre side af anlægget ELLER kører lidt op af og ud midt i "naturdelen, for at fortsætte om til endestationen i "bydelen"... og det er så her i bydelen jeg godt kunne tænke mig at toget kunne kører ind i en fabriksbygning, en remisse eller andet og så ENTEN tage en tur i en vendesløjfe, ELLER at det kunne kører ned til mellemste lag igen................ og DET kan jeg ikke helt gennemskue på den lille plads jeg har.

??? Vil det værer en fordel at "vende" vendesløjfen, således at man kører til den fra den Højre tunel i naturdelen? hvad vil det give af fordele (hvis nogen?)

Ja, det er et vippeanlæg, tanken er en "hel" plade (som du forslog TAK), der vipper over en "rundstok". I den bærende ramme for anlægget skal der fræses et langt spor "rundstokken" går igennem. Dette således at man, lige så snart man vipper kørepladen ud af "skabet" kan hive den længere ud, mens man vipper den ned på plads ( Dette gør at jeg kan opnå en total bygge højde på ca 45-47 cm, da skabet bliver 50 cm i dybden). Når pladen er vippet ned på plads og de (aftagelige) ben er påmonteret, kan anlægget skubbes ind "på plads" i skabet og indersiden af skabet skal så beklædes/males m backdrop motiv.

Anlæggets mål er 120 x220 cm

 

Vi ses CHAMP  Laughing out loud og tak tak tak for inspirationen!!!!

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Hvor fanden blev billedet af????

 

Prøver lige igen.Billede

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

roskilde charlie

Indlæg: 50

PB  Blog

Sådan  Tongue

 

Tallene på sporene er højden i mm.

Vi ses.

Charlie

__________________

Køre Ho digital på MEGET lille bane, Roco line og Roco geo line skinner, den nyeste Roco mus + digital skiftespor osv. Epoke II - III stykker + fantasi ! Går næsten mere op i landskabs og tilbehørs opbygning, end selv kørslen ; ) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Charlie,

Det ser fint ud. Jeg har ikke så mange forslag til forbedringer. Men hvis ikke du kan klemme et overhalingsspor mere ind på skyggebanegården, kan du i hvert fald lægge to stikspor ind i vendesløjfen. Det giver dig mulighed for to styrevognstog mere på banen. Sporene på skyggebanegården ligger i øvrigt lige lovlig tæt på hinanden.

Sporskiftet nederst til højre på planen ville jeg trække ud i kurven, så undgår du en grim s-kurve der. Jeg har en plan mere, som ligner din lidt på harddisken - den bygger på den samme skyggebanegård som min ovenfor - men har en endestation øverst. Denne er lavet i Rocoline uden ballast, jeg finder lige billederne frem og offentliggører dem senere idag.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.