Picture

DMJU

Indlæg: 65

PB  Hjemmeside

"Modeltog for alle 2019" i Taastrup

DMJU er i gang med at lægge den sidste hånd på udstillingen ”Modeltog for alle 2019” der denne gang foregår i Taastrup Idræts Center. Vi har i år over 4100 m2 til rådighed fordelt på 4 haller og der er alt udsolgt på gulvet. Igen er mange af vores klubber repræsenteret og i år har vi rekord mange kommercielle udstillere. Se udstiller listen her: http://dmju.dk/?page_id=10363  (Vi mangle lige i øjeblikket den endelige brandgodkendelse, så derfor er der ikke en halfordeling endnu)

Også i år kan du køre med veterantog fra ØSJK fra Københavns hovedbanegård til Taastrup station og retur.

Her er lidt inspiration til hvad nogle af vores udstiller kan fremvise på deres stande.

*På stand nr. 17 har vi Hobby Kæden. I forbindelse med Heljan´s lancereing af DA Postvognene, udgiver HK modeller (en del af Hobby Kæden) 2 variationer af DA postvognen. Kom forbi og se hvilken udgave der er tale om.

 

*På stand nr. 6, finder man Messe Handel i/s (epokemodeller), som for kort tid siden lancerede deres seneste projekt, en dansk sporvogn. Første oplag bliver nr. 327 Linie 14, som den står på Sporvejsmuseet.

Kom forbi standen og få en snak omkring dette nye tiltag og hvad der ellers kommer af varianter.  

 

*På stand 2, har vi Modelleisenbahn GmbH der repræsenterer de kendte mærker Roco og Fleischmann og som er glad for endnu engang at kunne være med til Danmarks største modeltogsudstilling. Roco fremviser i skala H0 forskellige nyheder fra 2019, herunder også det yderst populære Vectron lokomotiv i Hectorrail design, der er forudbestilt af så mange forhandlere at det allerede stort set er udsolgt fra fabrikken, inden det er frigivet på markedet.

Der demonstreres Z21 digitalsystem, med tilhørende app, multiMAUS styreenhed, den trådløse WLANmaus og RailCom feedback moduler. Kom og få en snak om mulighederne med Z21 og lær eventuelt noget nyt.

For tilhængerne af skala N, vil der være forskellige nyheder fra Fleischmann.

 

*På stand 8, finder man Heljan, som på udstillingen vil præsentere en stor nyhed.

 

*På stand nr. 5 finder man FALLER (en del af tog&tekno vest ApS.) Her kan du møde den legendariske modelbygger fra Facebook Oliver Kortes som er klar med gode råd og byggeteknik med FALLER produkter. Kig ind og samle lidt sammen med Oliver.

 

HUSK at alle kan deltage i vores diorama konkurrence. Se mere her: http://dmju.dk/?page_id=1555

Like 3 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Lyder som noget der er værd at besøge. 

Er der nogen der ved hvad det er Heljan kommer med ? Skal "stor" nyhed forstås bogstavligt ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 179

PB  Blog  Hjemmeside

Tror det ender som sidst, med en nyhed om et genoptryk af et lokomotiv! Skal vi gætte på E maskinen den her gang? sidst var det P maskinen, de slog op som en stor hemmelig nyhed!!

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Vi kan  da håbe på, at det bliver en rigtig nyhed.

 

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 1 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

Ser virkelig frem til udstillingen. specielt nu da det foregår i min egen by.

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Der reklameres for udstillingen ved Taastrup station.

DMJU plakat Taastrup Station

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Denis Schuster Petersen

Ambulancebehandler

Indlæg: 147

PB

Jeg forventer da at den store nyhed er den P vogn de lovede i 90erne og H maskinen også de har jo ladet vente på sig.

 

Det står en frit for hvor meget ironi man vil tilsætte til ovenstående.  Big smile

 

Denis Petersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Denis Schuster Petersen skrev:

Jeg forventer da at den store nyhed er den P vogn de lovede i 90erne og H maskinen også de har jo ladet vente på sig.

 

Det står en frit for hvor meget ironi man vil tilsætte til ovenstående.  Big smile

I så fald skal hr skomager nok have tidsregningen korrekt - der var ingen tale om hverken A, B eller P-vogne i 1990'erne.

Mon ikke det er et optryk af CP-vognen med dyreprint der fremvises.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

DA5024 skrev:

Denis Schuster Petersen skrev:

Jeg forventer da at den store nyhed er den P vogn de lovede i 90erne og H maskinen også de har jo ladet vente på sig.

 

Det står en frit for hvor meget ironi man vil tilsætte til ovenstående.  Big smile

I så fald skal hr skomager nok have tidsregningen korrekt - der var ingen tale om hverken A, B eller P-vogne i 1990'erne.

Mon ikke det er et optryk af CP-vognen med dyreprint der fremvises.

Det ku meget vel  være  en My i skala  IIm.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Denis Schuster Petersen

Ambulancebehandler

Indlæg: 147

PB

Nu har heljan jo så meldt ud for en del år siden meldt ud de ville komme med en P vogn.

Men nå du nu mener min tidsregning er forkert kan du så ikke være behjælpelig med årstal hvor de meldte det ud så ??

Denis Petersen 

Like 1 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Det bliver sikkert en 4 -akslet Mo, med måske 'let' modificeret overdel, eller en model, af et lokomotiv med samme motortype, som DSB's Mo'er.

Mvh

OHJ 20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

MP?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Denis Schuster Petersen skrev:

Nu har heljan jo så meldt ud for en del år siden meldt ud de ville komme med en P vogn.

Men nå du nu mener min tidsregning er forkert kan du så ikke være behjælpelig med årstal hvor de meldte det ud så ??

Denis Petersen 

Nej, det synes jeg selv du skal trylle frem. MX'en kom i 1998 og CP-vognen i 1999 og du ligesom antyder at P-vognen er annonceret inden deres første personvogn kom. danskmodel.dk kan muligvis hjælpe dig på vej........nogle gange er egen undersøgelse bedre end at få det hele serveret på et salatfad.

Like 1 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Naaarjjhh - Den 'Gamle Sovse-Kande' kommer nok også (?) , når Heljan har - så at sige, 'Tømt' Mo-produktions-delen, som der stadigvæk, er nok at tage af. Een tænker mere på et lokomotiv, der 'også' var udstyret med en FRICH's 6185C motor  :)  

Mvh

OHJ 20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

Denis Schuster Petersen

Ambulancebehandler

Indlæg: 147

PB

Nå nu pantolocen virker så kunne jeg da godt se at der trods alt er et stykke fra 2003 til slut 90erne trods alt min fejl så håber jeg da din mavesurhed er kureret efterfølgende.  Wink

Og tak for salatfadet. 

Og nu fandt jeg det så herinde og ikke på omtalte hjemmeside som er ganske Udemærket 

Men ak ja det er trods alt stadig en del år siden som tiden dog går

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Denis Schuster Petersen skrev:

Nå nu pantolocen virker så kunne jeg da godt se at der trods alt er et stykke fra 2003 til slut 90erne trods alt min fejl så håber jeg da din mavesurhed er kureret efterfølgende.  Wink

Og tak for salatfadet. 

Og nu fandt jeg det så herinde og ikke på omtalte hjemmeside som er ganske Udemærket 

Men ak ja det er trods alt stadig en del år siden som tiden dog går

Der er ikke brug for surhedsregulerende middel........ Det var faktisk blot for at skubbe lidt til dig så du selv kom på opdagelse i modeljernbanehistorien. Det er egentlig påfaldende at stort set  samtlige danske modeller er udkommet over et så kort span som  tyve år.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

OHJ20 skrev:

Naaarjjhh - Den 'Gamle Sovse-Kande' kommer nok også (?) , når Heljan har - så at sige, 'Tømt' Mo-produktions-delen, som der stadigvæk, er nok at tage af. Een tænker mere på et lokomotiv, der 'også' var udstyret med en FRICH's 6185C motor  :)  

Mvh

OHJ 20

 

To trykladede måske? Jeg troede bare ikke Heljan ville lave privatbanemateriel.

Thomas

Like 1 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

Må blive et nej tak her fra. Ud fra listen med udstillende anlæg så er der for mange gengangere og de har sikkert ikke noget nyt at bidrage med som de heller ikke havde sidste år, forrige år eller året før :-) 

 

sorry men betaler ikke 320kr plus bil eller tog fra Jylland for at se noget der er præcis det samme som i Kolding sidste år og vil være det samme i Kolding næste år.

Mange vil sikkert påstå det er brok, fred med det det overlever jeg, men det er simpelthen for lidt fornyelse.

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Miniclubnørden skrev:

Må blive et nej tak her fra. Ud fra listen med udstillende anlæg så er der for mange gengangere og de har sikkert ikke noget nyt at bidrage med som de heller ikke havde sidste år, forrige år eller året før :-) 

 

sorry men betaler ikke 320kr plus bil eller tog fra Jylland for at se noget der er præcis det samme som i Kolding sidste år og vil være det samme i Kolding næste år.

Mange vil sikkert påstå det er brok, fred med det det overlever jeg, men det er simpelthen for lidt fornyelse.

Man skal da ikke møde op for at se nyt - man skal møde op for at møde de venner man forhåbentlig har, eventuelt se hvad andre har gang i (så hurtigt går det jo heller ikke med projekter) og måske impulskøbe et eller andet. Nyheder kommer bedre og hurtigere på nettet, fora osv og den sparede transportomkostning kan du jo omsætte i lidt mere McK til skabet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

Sorry men vi møder ikke op for at se de samme halv- som næste  helfærdige anlæg igen for 5 år i træk. At mødes med folk fra nær og fjern er super godt og mega hyggeligt, men så skal familie sendes på shopping for tvivler på de gider se de samme halvfærdige anlæg igen igen Wink

Som sagt, noget fornyelse kunne være rart.

Ved der findes en del usete anlæg rundt omkring der kunne bringe fornyelse til disse messer, men da du skal være en klub med minimum 3 medlemmer som kommer disse enmands anlæg aldrig til syne.

 Op hopper lidt og elegant hen over MCK, de har ikke noget jeg kan bruge

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Miniclubnørden skrev:

Må blive et nej tak her fra. Ud fra listen med udstillende anlæg så er der for mange gengangere og de har sikkert ikke noget nyt at bidrage med som de heller ikke havde sidste år, forrige år eller året før :-) 

 

sorry men betaler ikke 320kr plus bil eller tog fra Jylland for at se noget der er præcis det samme som i Kolding sidste år og vil være det samme i Kolding næste år.

Mange vil sikkert påstå det er brok, fred med det det overlever jeg, men det er simpelthen for lidt fornyelse.

Det bliver da spændende at se mere “Miniclub” på næste års udstilling. Tænker at det jo ikke er brok, men som der står, at du ønsker fornyelse, så derfor er det vel på plads, når man nu kommer med konstruktiv kritik, at man selv stiller op. 
Vil dog også påpege at der er ca. 140 M2 anlæg fra Tyskland, som ikke har været her før. Flere klubber som ikke deltog sidste år o.s.v.

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 131

PB  Blog

Vi kommer med fire ting, som ihvertfald ikke har været vist før vest for storebælt.

og det der har været vist, er der bygget videre på. Vi ligger aldrig stille....

-Dansk digitalt TT-Anlæg med nye baggrundskulisser.

-Olsenbande dioramaet.

-Fremvisning og bygning på vores nye vendesløjfemodul under udstillingen.

-Fremvisning og bygning på vores nye Jöhstadtprojekt i TTe.., hvor vi har fremskaffet originaltegninger fra Press.

Vi er altid klar til en snak om opbygning, elektronik, træ, sporlægning, ballast osv som vi fremviser.

Kedeligt bliver det ihvertfald ikke på vores stand.....

 

mvh. Martin/TT-Klubben

Billede

 

Vendesløjemoduler til åbent variamt tyske anlæg.

Billede

 

Jöhstadt. Midlertidig oplægning, ballastprøve mm.

Billede

 

Start på sporoplægning ml. de to Jöhstadtmoduler.....

Billede

Sporskifterne til Jöhstadt. TTe, 6,5mm Code 55........

 

Like 5 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

Marklin4me skrev:

Miniclubnørden skrev:

Må blive et nej tak her fra. Ud fra listen med udstillende anlæg så er der for mange gengangere og de har sikkert ikke noget nyt at bidrage med som de heller ikke havde sidste år, forrige år eller året før :-) 

 

sorry men betaler ikke 320kr plus bil eller tog fra Jylland for at se noget der er præcis det samme som i Kolding sidste år og vil være det samme i Kolding næste år.

Mange vil sikkert påstå det er brok, fred med det det overlever jeg, men det er simpelthen for lidt fornyelse.

Det bliver da spændende at se mere “Miniclub” på næste års udstilling. Tænker at det jo ikke er brok, men som der står, at du ønsker fornyelse, så derfor er det vel på plads, når man nu kommer med konstruktiv kritik, at man selv stiller op. 
Vil dog også påpege at der er ca. 140 M2 anlæg fra Tyskland, som ikke har været her før. Flere klubber som ikke deltog sidste år o.s.v.

 

Ja da, jeg “brokker” mig skal ikke uden at ha noget nyt til en evt udstilling. DMJU må hjertens gerne invitere mig så kommer jeg da hjertens gerne og udstiller. Det har jeg faktisk tilbudt men de kræver der er 3 medlemmer eller flere for det kan være en klub for at være medlem af DMJU og derved kunne udstille. Der inviteres åbenbart kun udenlandske anlæg Smile

 

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Miniclubnørden skrev:
Ja da, jeg “brokker” mig skal ikke uden at ha noget nyt til en evt udstilling. DMJU må hjertens gerne invitere mig så kommer jeg da hjertens gerne og udstiller. Det har jeg faktisk tilbudt men de kræver der er 3 medlemmer eller flere for det kan være en klub for at være medlem af DMJU og derved kunne udstille. Der inviteres åbenbart kun udenlandske anlæg Smile

Jeg synes du rejser en valid pointe: Det er kun klubber der udstiller.

Sådan har det altid været, og ind til videre er det stadig sådan. Unionen er klubbernes organisation.

Når det er sagt, så synes jeg godt man kunne gøre det muligt for enkeltpersoner at komme og vise deres anlæg frem. Der er sikkert nogle små mobile anlæg, som kunne være interessante at få frem i dagens lys. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad man kunne få ud af lidt plads. I stedet for altid at se på kæmpestore modulanlæg. Jeg tænker også det kan tage pusten fra nogen.

I England dyrker de ligefrem små anlæg, og der er mange med til deres udstillinger. Jeg tænker sagtens at man kunne skabe en lignene scene for den slags herhjemme. Så kan man jo evt. rotere som de gør i England: Når et anlæg har et par år på bagen, så bliver det ikke inviteret mere. Sådan er det bare - så må modelbyggeren i gang igen.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

Det er præcis det jeg gerne vil frem til, mega lækkert med udenlandske anlæg men der er så mange små danske anlæg der OSSE fortjener at blive inviteret.

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Men, så længe DMJU ikke kenner til de små anlæg, er de svære at invitere. Thomas, du kunne jo skrive til DMJU og ivnitere dig selv, til næste års udstilling. For det første er det tættere på, vor du bor, for det annet har DMJU noget at fejer næste år, da det er 25. gang de holler messe.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Det kunne jo også være at DMJU ikke ønsker anlæg som kun i ejerens øjne er seværdigt?

Ved at kunne tilmelde sig selv, vil der helt sikkert være folk som mener deres anlæg er det pæneste i DK. Og så ender man op med en udstilling af enkelt personer som står med anlæg som andre ikke synes om.

Dermed ikke sagt at der ikke findes superflotte anlæg som er lavet af enkeltpersoner. Men jeg er ikke overbevist om at selvkritikken er til stede i tilpas høj grad. Hvis man kan tilmelde sig selv.

 

Jeg er dog enig i at nu har man set de fleste anlæg flere gange. Men jeg har også fuld forståelse for at klubber ikke bare bygger nyt til hver udstilling. Det koster i kr og øre, men også tid.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Meld jer ind i en klub som er medlem af DMJU, så er problemet vel løst? Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Vad så, vis man er interesseret i modeltog, men ikke klubliv? Vorfor så betale medlemsskab til en klub?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Miniclubnørden skrev:

Det er præcis det jeg gerne vil frem til, mega lækkert med udenlandske anlæg men der er så mange små danske anlæg der OSSE fortjener at blive inviteret.

 

Tænker du så skal starte en ny organisation. Kigger man i DMJU`s vedtægter står der følgende under §2

  1. Unionen har til formål at fremme samarbejdet mellem alle danske og udenlandske model- jernbaneklubber og -organisationer. Dette formål søges fremmet ved blandt andet at repræsentere danske modeljernbaneklubber i MOROP samt at arrangere fælles arrangementer såsom udstillinger og konkurrencer og andre aktiviteter, samt at formidle hobbyen via en hjemmeside (dmju.dk). Det er ligeledes Unionens opgave at fremme interessen for og kendskabet til modeljernbane som hobby i Danmark

 

Når det så er sagt, er DMJU stiftet af klubber. Som ovennævnte paragraf foreskriver, så lever DMJU præcis op til det klubberne har bedt om.

Som i alt andet demokrati, så må man melde sig ind, for den vej igennem at ændre det man mener er uhensigtsmæssigt. 

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Marklin4me skrev:
Når det så er sagt, er DMJU stiftet af klubber. Som ovennævnte paragraf foreskriver, så lever DMJU præcis op til det klubberne har bedt om.

Mit indspark skal ikke ses som starten på en diskussion om at DMJU ikke lever op til kravene i deres fundats - eller ikke gør det ordentligt. Det skal ses som et indspark til hvordan man kan gøre udstillingen bedre og mere attraktiv for flere. Det er blot et forslag, og et afsnit med små anlæg kunne være et spændende indslag. For min skyld må man gerne stille krav til udførelsen, jeg ønsker heller ikke at se spånplader og krydsfiner. Jeg ønsker at se alsidighed, og ved et anlæg på 1 til 2 meters bredde kan man godt stille krav om, at det skal være færdigt.

Marklin4me skrev:
Som i alt andet demokrati, så må man melde sig ind, for den vej igennem at ændre det man mener er uhensigtsmæssigt.

Det er jo ikke en mulighed som enkeltpersoner har. Jeg ønsker f.eks. ikke være med i en klub, og jeg ønsker ikke at deltage i foreningsliv. Årsagen til det er, at der ofte er for meget "fnidder fnadder" der skygger for det at hygge sig med hobbyen. Jeg ønsker egentlig heller ikke at nogen skal bestemme hvordan mit anlæg skal se ud.

Det er ikke det samme som, at jeg ikke må ytre min mening om hvad jeg godt kunne tænke mig at se, og denne tråd var en mulighed for at gøre opmærksom på dette. Jeg har før nævnt det for DMJU og det, ind til videre, har ikke været noget man ønskede. Det er deres udstilling, så det er deres beslutning. Jeg synes det er en mulighed for alsidighed der går tabt.

At bede folk starte en ny forening og opnå det de gerne vil er, efter min mening, lidt det samme som at sige "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet" eller "hvis du tror du kan gøre det bedre selv". Jeg ser ingen problem i at komme med forslag der forbedrer det eksisterende. Hvorfor starte en konkurrerende udstilling, hvis det eneste behov er at bede en tre til fire privatpersoner udstille et par anlæg i et hjørne. Hvem ved, det kan jo være det vokser til noget vi ikke kan forestille os endnu. Ligesom det har gjort i England.

Det er den største udstilling i Danmark, og jo mere vi kan samle der jo bedre.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

.

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

 

TogSvendsen skrev:

Det er jo ikke en mulighed som enkeltpersoner har. Jeg ønsker f.eks. ikke være med i en klub, og jeg ønsker ikke at deltage i foreningsliv. Årsagen til det er, at der ofte er for meget "fnidder fnadder" der skygger for det at hygge sig med hobbyen. Jeg ønsker egentlig heller ikke at nogen skal bestemme hvordan mit anlæg skal se ud.

 Hejsa, 


Egentlig en Interessant dialog. Dilemmaet om ikke at være en del, men alligevel ville være det. 

Jeg er medlem af MJK Nordbanen. Vi er ikke mange medlemmer 5 stk. Hvoraf 4 har eget anlæg. Vi har ikke fælles anlæg, vi har ikke moduler. Vi mødes ca. 2 gange om måneden på skift hos hinanden. Har man noget der evt. Skal laves på ens bane, vil de andre hjælpe til, men blander sig principielt ikke.  Hvis ikke  - medbringer vi ting fra egen bane som vi kan sidde og arbejde med - vi har dialog, sparring og en masse hygge.

I den lille forening jeg er medlem af og har været det i 5 - 7 år, men som har eksisteret i over 20 år, har det altid fungeret sådan. Man kan ikke søge medlemskab, men når et medlem stopper. Er et nyt medlem kommet ind på prøve, for at se om vi kunne forsætte i samme ånd. Det skal nævnes at medlemskaberne er af lang varighed. 

Dette er en mulighed.

Og ja - vores lille forening, som også deltager på Hobbymessen i Rødovre går her under navnet Digitaltog.dk - her sidder vi og ombygger vogne, tog m.m. For at vise, man selv kan gøre det. Vi har modtaget mange henvendelser på medlemskab. Hvilket vi ikke har kunne honorere. 

Når det så er sagt og på baggrund af de mange henvendelser, har vi startet en erfa-gruppe op, som nu har 50 medlemmer. En Märklin Insiderklub - MIST-ZEALAND som mødes den 3 tirsdag i månederne september til april. Dog kræver det at man har et Märklin Insider medlemskab. Her kommer typisk 30 medlemmer i snit pr. Møde og holder foredrag om alt muligt. 

Dette var blot - nogle eksempler på at man godt kan mødes, godt kan lave en klub, hvor man ikke har fælles bane, og derved godt melde sig ind i DMJU.

God dag til jer alle Smile

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

TogSvendsen skrev:

Marklin4me skrev:
Som i alt andet demokrati, så må man melde sig ind, for den vej igennem at ændre det man mener er uhensigtsmæssigt.

Det er jo ikke en mulighed som enkeltpersoner har. Jeg ønsker f.eks. ikke være med i en klub, og jeg ønsker ikke at deltage i foreningsliv. Årsagen til det er, at der ofte er for meget "fnidder fnadder" der skygger for det at hygge sig med hobbyen. Jeg ønsker egentlig heller ikke at nogen skal bestemme hvordan mit anlæg skal se ud.

Det er ikke det samme som, at jeg ikke må ytre min mening om hvad jeg godt kunne tænke mig at se, og denne tråd var en mulighed for at gøre opmærksom på dette. Jeg har før nævnt det for DMJU og det, ind til videre, har ikke været noget man ønskede. Det er deres udstilling, så det er deres beslutning. Jeg synes det er en mulighed for alsidighed der går tabt.

At bede folk starte en ny forening og opnå det de gerne vil er, efter min mening, lidt det samme som at sige "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet" eller "hvis du tror du kan gøre det bedre selv". Jeg ser ingen problem i at komme med forslag der forbedrer det eksisterende. Hvorfor starte en konkurrerende udstilling, hvis det eneste behov er at bede en tre til fire privatpersoner udstille et par anlæg i et hjørne. Hvem ved, det kan jo være det vokser til noget vi ikke kan forestille os endnu. Ligesom det har gjort i England.

Det er den største udstilling i Danmark, og jo mere vi kan samle der jo bedre.

Jamen, du har da ret. Det kunne være interessant, at se mindre anlæg. DMJU inviterer allerede til en diorama-konkurrence ifm. udstillingerne - og det er jo en slags "mindre anlæg". Der er ganske få, som byder ind til den. Der er også ind imellem enkeltpersoner med på Hobbymessen i Rødovre (tidl. Valby). Så forslaget kan da tages op af bestyrelsen.

Imidlertid vil jeg være af den opfattelse, at danske anlæg opstilles af DMJU's medlemsklubber, og de mindre anlæg evt. kan opstilles af medlemmer af DMJU-klubber. Det er jo det grundlæggende vilkår for at have en forening, at man er medlem og derigennem har adgang til foreningens aktiviteter.

DMJU er klubbernes union. DMJU skal jo ikke konkurrere med medlemsklubberne om enkeltmedlemmer.

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

pejft skrev:
DMJU er klubbernes union. DMJU skal jo ikke konkurrere med medlemsklubberne om enkeltmedlemmer.

Jeg nævner intet om enkeltmedlemskab. Jeg nævner blot at man kunne begynde at have små gæsteanlæg fra enkeltpersoner som man inviterer fra gang til gang. Opret et lille område med en 3- 4 anlæg (hvis det kan skaffes) og lad det være en del af udstillingen.

Det har intet med medlemsskab af DMJU at gøre, det er blot et ekstra indslag til udstillingen.

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det med de små anlæg er nok ikke så ringe .....

Jeg husker stadig de mange mennesker, der stod omkring det engeske anlæg af Obbekær for nogle år siden i Bramdrupdam !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

bygger01 skrev:

Det med de små anlæg er nok ikke så ringe .....

Jeg husker stadig de mange mennesker, der stod omkring det engeske anlæg af Obbekær for nogle år siden i Bramdrupdam !

Billede

og små kan de blive , fra turen til Neumunster

Billede

 

Christian 

__________________

http://3modul.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

TogSvendsen skrev:

Miniclubnørden skrev:
Ja da, jeg “brokker” mig skal ikke uden at ha noget nyt til en evt udstilling. DMJU må hjertens gerne invitere mig så kommer jeg da hjertens gerne og udstiller. Det har jeg faktisk tilbudt men de kræver der er 3 medlemmer eller flere for det kan være en klub for at være medlem af DMJU og derved kunne udstille. Der inviteres åbenbart kun udenlandske anlæg Smile

Jeg synes du rejser en valid pointe: Det er kun klubber der udstiller.

Sådan har det altid været, og ind til videre er det stadig sådan. Unionen er klubbernes organisation.

Når det er sagt, så synes jeg godt man kunne gøre det muligt for enkeltpersoner at komme og vise deres anlæg frem. Der er sikkert nogle små mobile anlæg, som kunne være interessante at få frem i dagens lys. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad man kunne få ud af lidt plads. I stedet for altid at se på kæmpestore modulanlæg. Jeg tænker også det kan tage pusten fra nogen.

I England dyrker de ligefrem små anlæg, og der er mange med til deres udstillinger. Jeg tænker sagtens at man kunne skabe en lignene scene for den slags herhjemme. Så kan man jo evt. rotere som de gør i England: Når et anlæg har et par år på bagen, så bliver det ikke inviteret mere. Sådan er det bare - så må modelbyggeren i gang igen.

 

Du kan stifte en klub og melde din klub ind i DMJU.

Jeg mener ikke at der er krav til antal af medlemmer i en medlemsklub, men det kan naturligvis være blvet skærpet.

 

 VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Når "miniclubnørden" skriver at man skal være 3 medlemmer i en klub for at blive optaget i DMJU, vorfor betvivler du det så? Det er let at finne DMJUs vedtægter http://dmju.dk/?page_id=23, vor der står: For medlemsklubber optaget efter 25.04.15, gælder at de skal have mindst 3 medlemmer og fremsende vedtægter til DMJU ved indmeldelse.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

det var en fejl  indlægget er redigeret

VH rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Miniclubnørden

Indlæg: 6

PB

Rep Neslein skrev:

TogSvendsen skrev:

Miniclubnørden skrev:
Ja da, jeg “brokker” mig skal ikke uden at ha noget nyt til en evt udstilling. DMJU må hjertens gerne invitere mig så kommer jeg da hjertens gerne og udstiller. Det har jeg faktisk tilbudt men de kræver der er 3 medlemmer eller flere for det kan være en klub for at være medlem af DMJU og derved kunne udstille. Der inviteres åbenbart kun udenlandske anlæg Smile

Jeg synes du rejser en valid pointe: Det er kun klubber der udstiller.

Sådan har det altid været, og ind til videre er det stadig sådan. Unionen er klubbernes organisation.

Når det er sagt, så synes jeg godt man kunne gøre det muligt for enkeltpersoner at komme og vise deres anlæg frem. Der er sikkert nogle små mobile anlæg, som kunne være interessante at få frem i dagens lys. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad man kunne få ud af lidt plads. I stedet for altid at se på kæmpestore modulanlæg. Jeg tænker også det kan tage pusten fra nogen.

I England dyrker de ligefrem små anlæg, og der er mange med til deres udstillinger. Jeg tænker sagtens at man kunne skabe en lignene scene for den slags herhjemme. Så kan man jo evt. rotere som de gør i England: Når et anlæg har et par år på bagen, så bliver det ikke inviteret mere. Sådan er det bare - så må modelbyggeren i gang igen.

 

Du kan stifte en klub og melde din klub ind i DMJU.

Jeg mener ikke at der er krav til antal af medlemmer i en medlemsklub, men det kan naturligvis være blvet skærpet.

 

 VH rep

Det havde jeg jo undersøgt inden jeg udtalte mig

__________________

Med venlig hilsen

Thomas D. Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 268

PB

For et par dage side postede jeg de samme billeder på FB, men jeg synes ikke at Sporskiftets trofaste og nyhedshungrende medlemmer skal snydes. I teksten er der kommet et par tilføjelser. 

Sig nærmer tiden hvor vi i Hørtoftebanen skal udstille til DMJU i Taastrup.

De sidste hænder bliver lagt på vores DDR-modulanlæg i disse dage. 
“Svinget” som vi ikke var så tilfredse med har fået en opfriskning og fremstår lidt mere seværdig med ny bro og “up-to-date” græs. 
Menneskerne i det lille udsnit af “bonde/arbejderparadiset har fået et sted at bo. I WBS70-Plattenbau placeret midt imellem fabrik og station, hvor de også har fået garager til alt deres habengut (trabanten de er skrevet op til bliver først leveret om ca 7 år)
Derudover er der andre småting der er værd at bemærke. 
-Der er kommet vand i vandhullet og et lille stemmeværk til at regulere vandstanden. 
-Bonden har fået en farbar markvej tværs over sporet (er den overhovedet sikret).

-Et vagttårn må der også til, så det er der kommet (det er ihvertfald sikret)

-Sporet er generelt blevet mere svinet til.

-Det elektriske system har også fået lidt kærlighed.

Og inden 30.marts kan det være at der sniger sig nogle flere småtilføjelser til.

Nogle vil sige at anlægget er færdigt, men det er jo nok afhængigt af øjnene der ser, ambitionsniveau, økonomi og teknisk formåen.

Personligt synes jeg ikke at anlægget er færdigt. Men det fremstår som "meget seværdigt" -uden nogen form for spånplade, krysdfinér eller flamingo stikkende frem, hvis det er et mål for nogle. Det har været udstillet på DMJU før. Men KUN øst for storebælt, så der er 100% nyt til besøgende der aldrig har besøgt DMJU på Sjælland. Som man kan læse ovenfor så er der nyheder siden sidst anlægget var udstillet (det var i september måned på teknisk museum i Helsingør).

Ses vi til DMJU ? -Det tror jeg nok vi gør...

På vegne af Hørtoftebanen lyder der herfra de bedste positive toghilsner

Cristian

 

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 3 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 131

PB  Blog

Hej Christian,

Det ser godt ud. Det vil jeg glæde mig til at se i Taastrup.

Vh. Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Fedt, glæder mig til at se det i Taastrup. I det hele taget til mange gode oplevelser i Taastrup Wink
__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DMJU

Indlæg: 65

PB  Hjemmeside

Nu er det lige før det går løs. Månederes intense arbejde med, at få udstillingen " Modeltog for alle 2019" på sporet, er i sin sidste fase. Mange timers planlægning, møder, koordinering og tilmeldinger bevirker nu, at DMJU er klar til at slå dørerne op i Taastrup Idrætscenter med over 4000m2 udstilling, i den kommende weekend.

En udstilling hvor familien er i højsædet, men en udstilling hvor de mange tognørder (og dem kommer der mange af) også mødes omkring hobbyen. Togfan fra hele landet vil komme til Taastrup, og for at give den et hak mere, har DMJU bedt ØSJK "Østsjællandske Jernbaneklub" om at kører veterantog fra Hovedbanegården til Taastrup. Begge dage imellem kl. 10 -15.

Borgmester i Taastrup Michael Ziegler kommer og åbner udstillingen i Taastrup Idrætscenter lørdag den 30. marts kl. 10.30.

Frederiksberg Aktionshus v/ Dorthe og Hans Hedegaard, kommer søndag den 31. marts og vil vurdere gæsternes medbragte tog.

Et stort 140m2 anlæg fra Tyskland er inviteret til udstillingen - vil helt sikkert også være et tilløbsstykke.

Før nørderne er der udover udstillingen inviteret til flere Workshops, for famillierne er der et fantastisk indblik på hobbyen og mange går helt sikkert hjem derfra med et stort "wow"!

DMJU har gjort sit - over 25 klubber udstiller, mange forhandlere deltager og så DMJU ydermere uddelt over 6000 flyers "Gratis børnebillet" i følgeskab med en betalende voksen. De har en værdi på 40 kr. pr. styk. Disse flyers er uddelt til, modeljernbane klubber, forhandlere, butikker i Rødovrecenteret, City 2, på Taastrup Hovedgade og mange flere steder.
Der er hængt plakater op i Taastrup, omkring stationerne. Der har været konkurrence i lokalavisen om gratis billetter.

ALT i alt, en event på den Københavnske vestegn, som helt sikkert er værd at besøge.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Faldt lige over dette link, så nogle syd for grænsen har også bemærket noget:-)

https://www.pilentum-television.com/show/modeltog-for-alle-2019-danmarks-stoerste-modeljernbane-udstilling.htm

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Märklin er ikke alene https://www.roco.cc/en/news/appointment/index.html

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Jeg ønsker alle danske modeljernbanefolk allerede meget god fornøjelse.
Jeg vil meget sætte pris på billeder og nyheder. 
Smile

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 2 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledelidt nyt fra DMJU

Billededet er ikke alle anlæg der er store , ca 30 x 60 cm

DMJU har også et i spor Z , Ø 30 cm , foto mangler , prøver at huske i foto i morgen 

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

kylle skrev:

Billede

 

Hov, hvad stand er vi på her? 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.