I weekenden gik turen forbi Hovedbanegården, naturligvis med lommen fuld af 2 kroner, men de forblev i lommen for nærmest ingen af modeltogene var i drift, kun et enkelt havnetog kunne køre.
MEeren stod placeret på perronen, så noget tyder på at driften halter gevaldigt. Også skuffende at havnetogtet skulle køre med en fart som et lyntog. Teknisk set var det altså en noget flad oplevelse, dobbelt ærgerligt når nu anlægget er superflot lavet med utrolig mange flotte detaljer.
__________________
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV. (
__________________
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV. (
Hvem var mest skuffet, bedstefar eller børnebørnene?
MVH Kurt
1 kan lide
Skrevet af mm-modeller Torsdag d. 24/7/2014 - 14:30
Det er korrekt at der har været temmelig mange problemer med at få togene til at køre !
Det er flere ting i det.
IC3 kører som sådan set godt nok, men vi er kommet frem til at der skal lægges noget vægt i de 2 vognkasser med førerrum, da de fordi de er så lette, bliver løftet op af fælles bogien og derved afspore.
Ang ME så er vi på den 3 nu siden åbningen. Gearkasserne smelter sammen ved lejerne til snækkerne. Så hvis der er nogle gode ideer så hører vi gerne om det. Vi har allerede forsøgt med en broncelejer og lige meget hjælper det.
Der har også været en enkelt trafo som er stået af undervejs, sikkert pga af varme, der bliver utrolig varmt inde i montren, ca 50 grader.
Man kan mene at havnebanen kører lidt vel stærkt, men det er nu lidt med vilje, da anlægget jo er lavet til børn og at børnene godt kan lide at løbe rundt om og følge toget, så derfor er det som det er. Man kan evt justere hastigheden på toget.
Ang signaler så nåede vi af forskellige årsager ikke at lave printet til at styre signalerne på de 2 rundkredse. Der var et vist tidspres til sidst. Så indtil viderer er de koblet op så de bare viser grønt.
Så hvis der er nogle som har konstruktive forslag til hvordan vi får løst problemerne, så høre vi meget gerne om det !!
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV. (
Jeg kan ikke lade være med at tænke det må være helt utroligt rart at have liv med så lidt modgang, at en modelbane der ikke virker, er i kategorien "katastrofe" Det kan være dine penge ligger i lommen endnu, men fra min næsten daglige omgang ved banen kan jeg fortælle at der, trods lidt indkøringsbøvl, er rigtig mange andre der nyder den nye bane
Ok, med den snit temperatur i montren er det ikke så mærkeligt at ME'ernes gearkasser smelter sammen. Vil tro at de fleste maskiner vil døje med de temperaturer.
I slås jo med samme problematik, som alle os der kan lide nyere computerspil, nemlig at komme af med varmen fra de højtydende komponenter - og uden at det støjer for meget.
Mit forslag er måske for gennemgribbende til at det kan lade sig gøre, men her kommer nogle ideer alligevel:
For at komme af med varmen:
Låget på montren skal hæves ca. 1 cm, således at varmen kan sive ud hele vejen rundt langs kanten.
Og hvis ikke der allerede bruges LED belysning i låget, bør denne udskiftes.
For at varmen kan slippe ud fra teknikken under anlægspladen:
Kan laves ved at der bores (eller hvad der nu er muligt), så mange små huller som muligt i anlægspladen. Derved vil varmen sive opad og væk. Dette bør kunne laves diskret. Ved godt at det ikke er optimalt, men det er den nemmeste løsning jeg lige kan se.
For at trække kulde ind under anlægget, kan der ligeledes bores huller med en passende afstand hele vejen rundt, f.eks 10 cm over gulvet. Det bør kunne laves så at det ser pænt ud.
Dette bør kunne skabe en naturlig ventilation. Men er det ikke nok, kan det kombineres med køling som i computere - også uden at det kan høres - går ud over oplevelsen.
En anden mulighed er, hvis det er nok, blot at montere x antal blæsere i låget til at trække varmen ud. Det hjælper så bare ikke på teknikken under anlægspladen
Kan i bruge nogen af ideerne er det jo bare godt...
Håber at i får løst problemerne.
Mvh
Kristian
__________________
Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Er der fiberskiver mellem lejer og snekker? Det kan muligvis hjælpe, men der skal naturligvis være frigang.
50 grader får ikke plast til at smelte - Der skal langt højere temp til = 120-150 grader
Er gearkasserne oversmurt? Hvis fedtet udvidder sig i varmen og ikke kan komme ud, kan det give problemet. og forstærkes naturligvis ved varmen i omgivelserne
Er det metal eller plastsnækker?
Ellers må man vel indbygge et SB drev eller lignende til et lok med så aktivt brug. Desværre passer akselafstanden fra MZ ikke det er ellers metalgearkasser
Varme:
OV's forslag om natlys vil kunne sænke temp gevaldigt, især hvis der også etableres ventilation under og over anlægget.
At skabe luftgennemgang mellem under og over vil sikkert forøge lokomotivproblemerne betydeligt, hvis varmen ikke slippes ud i toppen
hvis det er korrekt at der er op til 50 C, så skal i lave køling, for der er ikke meget elektronik der holder til en temperatur der er så høj. Værre er det med plastic lejer og smøremidler, de er bygget til at operere ved stuetemperatur.
hvad angår heljans ic3 så er der desværre ikke så meget andet at gøre, end at udskifte plastic proppen med en skrue med frigang, imellem vognsamlingerne. Ekstra vægt i forenderne på ic3, er nødvendigt, ligesom det
er i lima vogne, hvor man også er nød til at udskifte hjulene.
Tak for tankerne, jeg vil prøve med et hurtigt svar
Køling er som udgangspunkt ikke en mulighed, da alt hvad der trækker kølig luft ind anlægget, samtidig også trækker alt hvad der nu ellers er i hallen med ind, støv, dieselos, øl (der er parkeret oven på anlægget og væltet). Ligeledes er anlægget ikke bygget til natbelysning, selvom der er dioder i udvalgte huse for at give oplevelsen af liv ved "dagslys", så vil det se meget tamt ud i "nat"-tilstand.
Montren er ikke ændret siden den stod der for et år siden, og der kunne togene køre trods varmen. Ligeledes har Brawa's V100 kørt problemfrit siden den dag det blev sat derind, hvis den kan holde til varmen, må ME'eren også kunne komme til det.
Teknikken under anlægget har en ok temperatur, trafoen er nok stået af af andre årsager.
Hm Diodelys vil i hvertilfælde give mindre varmeudvikling,
Og da det også bruger langt mindre strøm vil det være i tråd med DSB og Regeringens mål om mindre energiforbrug!!!!
Naturligvis er det et rigtigt skidt tidspunkt at udskifte belysningen, men LED med dagslysfarve på bånd , monteret med selvklæber, er da en overkommelig opgave.
Det kan vel næppe koste mere en 1200 kr i materialer. Mon ikke der er råd til det?
Man behøver jo ikke afmontere lysstofrørerne Evt blot justere, hvornår det en eller det andet er tændt. Der er også mulighed for at regulere lysstyrken som en ekstra effekt.
Ventilation kan udføres på mange måder, men det er klart at indsugning/blæsning må have et filter, som så naturligvis skal vedligeholdes ofte i så snavset et miljø.
Derfor mener jeg også, at skabe forbindelse mellem under og over, er en rigtig skidt ide.
En passiv ventilation er dog ikke nær så problematisk, som en mekanisk løsning og måske tilstrækkelig med en eller flere "skorstene" i form af rør, der er så høje at der ikke kommer øl ind der, Det vil sikkert give tilstrækkeligt naturligt aftræk.
I øvrigt kan henstilling af væsker forhindres ved at montere en passende stor skrå kant på toppen.
Nå men det egentlige problem med ME undrer mig, da det normalt er en ret holdbar maskine, og flere stk er "normalt" er slidt op ved alm kørsel på det forrige anlæg.
Der er dog små forskelle på gearkassernes indre dele i de forskellige serier. Der er udført mekaniske forbedringer hen ad vejen, så som fiberskiver, justering af slub osv
Mit bud er for stor friktion mellem snekke og tandhjul hvilket varmer akselen op og spreder varmen til gearhuset
Problemet kan måske løses ved at udskifte snekken til en der er lidt tyndere, men med samme stigning.
Per
__________________
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
0 kan lide
Skrevet af mm-modeller Fredag d. 25/7/2014 - 23:29
ME og mekanisk forbedring ? Det er kraftstejlme det værste lort jeg længe har set.
Som skrevet i det indlæg jeg lavede længere oppe, har vi allerede prøve med nye snækker og metallejer, det har bare flyttet problemet.
Men så må jo konstarere at der bliver mere end 120 grader i en ME gearkasse. Jeg kan godt vedhæfte et billede af lejerne fra snækken, når jeg kommer i nærheden af dem.
Vi har fjernet overflødig fedt. Men 3 afbrændte fabriksnye ME'ere på under en uge, det er bare ikke ok.
Ang penge og lys, så er jeg ret sikker på at penge ikke er problemet, men det skal være den rigtige løsning.
At sætte LED lys op er endda ikke så nemt at komme til pga af ruderne i montren.
Mikkel
__________________
/ Mikkel
1 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Fredag d. 25/7/2014 - 23:36
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
første prototype me blev prøvekørt på et engelsk åbent udstillingsanlæg. De kørte 30.000 km før de fik problemer. Nu har der så været 5 serier siden, produceret ved 3 forskellige underleverandører. hvilket gør det svært at sige hvilke serier, der virker eller ej.
men det er et problem at i har så stor temperatur i udstillings montren.
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
DSB vil gerne have noget som menigmand genkender som "banerne af i dag", og gerne noget moderne DSB'sk, der falder en MY(trods de stadig kører meget for diverse operatører) lidt ved siden af
Det passer heller ikke særlig godt at sætte en MY (som nogle børn kender fra jernbanemuseet) foran en moderne Dobbeltdækkerstamme som i den virkeligeverden kører med ME!.
__________________
Mvh Sydbanen Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
men det er et problem at i har så stor temperatur i udstillings montren.
Nej, det er helt sikkert en medvirkende faktor. Men så længe de 3 andre maskiner i samme montre, som har strengere forhold end ME'eren (større stigninger), ikke har et problem med varmen, så er problemet altså primært ME'eren. Derfor spørger vi til om nogen har erfaringer med at få ME'eren til at te sig ordentligt under de forhold vi byder den
Jeg tænker lidt på at en anden undervogn til ME må være sagen.
Dem som kigger på anlægget er jo ligeglade med om bogierne er 100% korrekte, bla. lille Peter og hans far, som bare vil se toget kører når de smider penge i automaten... Som Mikkel rigtigt nok skriver, så vil børn løbe rundt om anlægget og juble. Vi andre kan jo bare bygge vores eget tog og nyde det, hvis modelbanen ikke skulle være god nok :-)
Nu ved jeg godt at "autisterne" vil syntes at mit forslag er noget skod, men igen - Det skal jo bare køre rundt i en ring til glæde og gavn !
Sæt ME overdelen på en Roco Ludmila. Så vil det sikkert køre fornuftigt. Varmen er efter min mening ikke problemet, men nok mere at ME er en model med plastik bogier og i det hele taget noget skrøbeligt noget som ikke er i samme kvalitet som f.eks. Roco. Ved så godt at det ikke er helt korrekt, men nu er lille Peter og hans far igen glad, og vi andre... tja, vi kan bygge vores eget og ellers melde os ind i modelbaneklub, hvor de er ME på rigtige skod bogier og signaler som virker efter forbilledet
Og så syntes jeg i øvrigt vi har fået en flot modelbane på KH
Venlig hilsen Jørgen
1 kan lide
Skrevet af mm-modeller Tirsdag d. 29/7/2014 - 1:06
I går søndag var vi, hele familien inde for at "køre" lidt modeltog på Hovedbanegården. Det var dog en skuffende oplevelse.
Jeg ved godt, det skal være for menigmand at se det men hold da helt op, det var ikke et særligt opløftende skue, der mødte os. Der var et godstog der kørte fra den ene ende til den anden og det var det! Godstoget startede og stoppede som mit Mârklin tog gjorde i 70erne når magnetrelæet trak med et voldsomt ryk, ikke særligt elegant, når man ved, hvor nemt det kan laves i dag! Epokemæsigt er det også en ret rodet oplevelse med med master med telefontråde og moderne tog blandet sammen. Ærgeligt når man får midler stillet til rådighed til at lave et ordentligt setup. Måske der skulle have været lidt forskning inden man gik i gang med projektet og have frekventeret vores layout tråd her og fået nogle forslag til nogle spændende sporforløb også?
Venlig hilsen
Claus
Ps. Hvis mit indlæg ligger forkert som svar til Pers indlæg ovenover her er det ikke tilsigtet
0 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Tirsdag d. 26/8/2014 - 15:23
Som du kan se i ovenstående indlæg er er alvorlige, men uforudsete tekniske problemer.
En grundig testkørsel før opstilling på KH, udviste ingen fejl, Men der manglede også at ruderne kom i.
Efter opstillingen er der konstateret unormalt meget varme i montren. Det er grunden til de mange driftstop.
Adskillige standard lokomotiver er gået til grunde indtil nu, Særligt ME da dobbeltdækkerne har vist sig for tunge at trække.
Men der arbejdes alvorligt på sagen!!
Modelbyggerne har alle arbejdet gratis og har brugt 4000 timer på projektet
De fortsætter med modificere modellerne, så de kommer få det til at virke
Mht anlægget er det det udført i forhold til DSB's ønsker. Dvs et dansk nutidigt anlæg.
Og ja jernbaner var mere spektakulære for 30 år sidem
Al automatik er genbrugt fra det gamle anlæg og derfor er der denne on/off effekt på togene.
Men hvis du ellers ser bort fra de drifttekniske problemer, kan du se en detaljerigdom som er miwula værdig.
du skal se på på bygningerne kvalitet, og også gerne på alle detaljerne både inden i og uden for bygningerne
mht master med telefontråde, ja så tror jeg der er tale om elledninger, som først for alvor er blev afskaffet inden for de sidste 5 åt, og nogen steder er det ikke sket endnu.
Dette indlæg er skrevet for egen regning og jeg har ingen tilknytning til DSB og intet med anlæggets udformning at gøre.
Vh Per
__________________
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
0 kan lide
Skrevet af ChrKristensen Tirsdag d. 26/8/2014 - 16:49
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Jeg synes nu også, det er en meget smuk modeljernbane med mange flotte detaljer, som giver et godt indtryk af nutidens jernbane.
Lad os ikke glemme, at disse uforudsete tekniske problemer heller ikke har noget at gøre med hele konceptet af anlægget, og man kan ikke skyde skylden på dem, der har bygget det. Der er så vidt jeg kan se ikke for skarpe kurver eller for stejle stigninger, og alt er, som det skulle være.
Måske skulle vi glæde os over dette smukke anlæg og vente, inden disse problemer er løst (eller komme med nogle gode og konstruktive forslag, som jeg dog for tiden desværre ikke har).
Venlig hilsen og en rigtig god aften til jer alle sammen!
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
Jeg har trykket "kan lide" for jeg kan godt følge dig. Men lige det med fremhævet, er en klassiker for frivilligt arbejde... "Du har ikke lavet noget, så skal du heller ikke brokke dig" og sådan virker verden bare ikke helt. Selvfølgelig må man brokke sig selvom man ikke har deltaget.
Man kan brokke sig på mange måder, men man kan også lade det meste brok suse ud af "systemet" igen. Den slags lærer man med tiden
(yep, jeg har masser af frivviligt arbejde bag mig - og har modtaget brok - men også ros - det sidste luner vildt godt og får en til at glemme brokkerne)
Jeg har desværre ikke set anlægget på hovedbanegården endnu, så jeg venter med rosen
__________________
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
Kære Hr. Mikkel ( Møller?)
Nu, skal du og ligesindede holde tungen, endda rigtig meget, lige i munden, som dit friskfyragtige svar til C. Lind kræver. Istedet for den bommert af rang, du præsenterer for C.Lind og os andre her på forum. DSB hører under transportministeriet, og finansieres altså af os skatteydere. Du, jeg, dine ligesindede og sørme også C. Lind, betaler altså for driften af bl.a Kbh. H. som altså lægger hus til omtalte anlæg. Derfor må jeg, du og C. Lind samt dine ligesindede naturligvis mene præcis hvad de vil om omtalte anlæg, da det er offentligt tilgængeligt. Altså må vi mene at det er vellykket, grimt, skuffende, amatøragtigt eller modelbyggeri på et meget højt niveau. Vi må sige det højt og skrive det, hvor vi mener det er passende, samt i et passende sprog. Det er den kritik, du samt dine ligesindede, desværre ikke håndterer særlig tilfredstillende. At du så har brugt over 4000 timer er jo dit helt frie valg, men spar os for dit bavl om, at man da bare selv kunne have meldt sig da man søgte folk til projektet. Det kunne jo være at man, som undertegnede, har arbejdsuger langt ud over 37 timer, samt børn, kone og en masse andre ting, at se til i dagligdagen.
__________________
De bedste hilsner
Jan
2 kan lide
Skrevet af Erling Larsen Tirsdag d. 26/8/2014 - 23:19
Aha, så det betyder altså, at hvis noget er betalt indirekte via skatten, så kan de bare bjæffe ukritisk op om ting de tilsyneladende ikke helt har den store indsigt i og uden en ordentlig omgangstone for de involverede?
Meget interessant.
At man mener et tog kører kedeligt og starter og stopper som i gamle dage, er vist blot en personlig holdning.
Mange har fundet stor glæde og har forstået konceptet ved at blive underholdt.
Det er også imponerende, at man kan være så smålig og nøjeregnende, at man skal sprede galle over et par master, som i øvrigt stadig eksisterer rundt omkring.
Man har godt nok ikke meget at gå op i, når man føler for at udtrykke sig på en sådan vis.
Heldigvis findes der masser af mennesker der finder glæde ved at bygge modeljernbaner og der er mange der også formår at glædes ved at se andres anlæg. Med og uden de fejl der så måtte være.
Og så er der en lille håndfuld gnavne mænd, som altid mener de kan gøre det bedre og det er jo kun super godt at de besider så store talenter, så de kan toptune deres egen modelverden og dermed slippe for at belemres med alle amatørerne.
Hvor er det godt vi har jer til at lede os på rette vej...
4000 timer, det er mere end 2 års arbejde for en person ved 37 timers arbejdsuge, som håndværker ved jeg, der kan nåes en del på den tid, bevares der er da også gjordt meget og anlægget er da også fint og ikke for gnidret. Det gamle anlæg havde stået der i rigtig mange år og det var faktisk sjældent, der var noget galt, når turen gik derind og det gjorde den faktisk ret ofte, det må da på en eller anden måde kunne lade sig gøre igen?. Jeg er godt klar over, det ikke var Dansk inspireret alene men der var ret meget der kunne ses på og opdage nye ting, hver gang man var der. Nu kan det godt være mit indtryk blev lidt negativt på forhånd da sedlen med beskeden om, kun et tog virkede og turen vil da selvfølgelig gå derind igen snart og det er altså ikke for at konstatere fejl ved nogle ting overhovedet men for at hygge og for at få en god oplevelse og se om anlægger er så "ferskt" som jeg først oplevede det. Hvis det frivillige arbejde var en betingelse for anlægget skulle bestå i fremtiden vil jeg da hermed sig tak for indsatsen så vi uden en fast bane har mulighed for at se noget modeltog køre stadigvæk
Jeg var også en af de glade byggere. Endda med fuldtidsarbejde langt ud over de 37 timer samt kone og børn.
Til tider kneb det lidt med tiden til andre gøremål, men er interressen og forståelsen der går det lidt lettere.
At man så -fordi der har været en skattekrone ind over, skal acceptere at blive skudt helt ned under gulvbrædderne -endda for frivilligt / gratis arbejde er over min fatteevne.
Mastespørgsmålet er i øvrigt nok ikke så svært at afgøre.
Det nedenstående GoogleEarth-billede fortæller sit tydelige sprog om en ikke så fjern fortid, hvor der var de nydeligste elmaster i Næstved.
Saglig kritik er fint -usaglig brok gider vi ikke.
De i øvrigt allerbedste toghilsner
Cristian
__________________
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
3 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Onsdag d. 27/8/2014 - 17:15
Aha, så det betyder altså, at hvis noget er betalt indirekte via skatten, så kan de bare bjæffe ukritisk op om ting de tilsyneladende ikke helt har den store indsigt i og uden en ordentlig omgangstone for de involverede?
Meget interessant.
At man mener et tog kører kedeligt og starter og stopper som i gamle dage, er vist blot en personlig holdning.
Mange har fundet stor glæde og har forstået konceptet ved at blive underholdt.
Det er også imponerende, at man kan være så smålig og nøjeregnende, at man skal sprede galle over et par master, som i øvrigt stadig eksisterer rundt omkring.
Man har godt nok ikke meget at gå op i, når man føler for at udtrykke sig på en sådan vis.
Heldigvis findes der masser af mennesker der finder glæde ved at bygge modeljernbaner og der er mange der også formår at glædes ved at se andres anlæg. Med og uden de fejl der så måtte være.
Og så er der en lille håndfuld gnavne mænd, som altid mener de kan gøre det bedre og det er jo kun super godt at de besider så store talenter, så de kan toptune deres egen modelverden og dermed slippe for at belemres med alle amatørerne.
Hvor er det godt vi har jer til at lede os på rette vej...
Kære Erling Hansen
Inden ud taber alle småkagerne, burde du måske stoppe op og lige kigge dig om, en ekstra gang. Den kritik, der er fremkommet, er da konstruktiv. Folk har ikke bare skrevet at anlægget " stank", men tværtimod kommet med punkter til ting , som muligvis kan gøres bedre. Hvor de gnavne mænd kommer fra, som du vrøvler om, er helt og aldeles på din regning! Jeg mener ikke at have læst noget sted, at nogen har talt ned til disse frivillige, som har bygget anlægget på Kbh. H.
Du er jo med al tydelighed uenig, men du ved inderst inde godt, at du er på dybt vand, og derfor går efter personen og ikke bolden! Anlægget er offentligt og folk vil altid have en mening, uanset om du vil det eller ej. Er man ikke i stand til det, bør man nok i fremtiden afholde sig fra, at bygge anlæg til offentlig skue, men derimod holde sig til private- eller klub anlæg, med begrænset adgang.
Når al dette nu er skrevet Erling, har du så overvejet om det er typer som dig, der kunne være en af årsagerne til, at nogen afholder sig fra, at deltage i sådanne projekter? Bare en tanke
Jeg tror, vi skal lade det ligge her...
__________________
De bedste hilsner
Jan
0 kan lide
Skrevet af Erling Larsen Onsdag d. 27/8/2014 - 18:37
Nu kender jeg dig ikke, men du er godt nok udstyret med et vist mandsmod, når du tør udtale dig overfor andre på den måde du gør. Ud over at besidde et yderst banalt sprog og barnlige vendinger, så er din talen ned til andre, næppe noget du havde turdet gøre, hvis du stod ansigt til ansigt med folk. Men det kendetegner som oftest de mest højestråbende individer, nemlig at sidde bag en skærm og råbe sgu og fanden.
Kritikken er på ingen måde konstuktiv fra hverken din side eller fra vores kære ven som startede med at begræde de epokemæssige "forkerte" master og et lokomotiv der kørte for stærkt. Det er den slags indlæg der hverken gavner hobbyen eller inviterer nye til at deltage. Du fastholder stadig at folk skal have en mening, fordi banen er offentlig. Ja, men så ha´i det mindste en voksen mening, frem for et pattebarns niveau. Efter din mening, er det iorden at opføre sig som man vil, blot man har smidt penge i kassen. Du taler måske også ned til ekspedienten i bageren, når du er utilfreds med bagerens valg af mel?
Langt de fleste er glade og begejstret for det nye anlæg og derfor ser jeg ingen grund til at man skal afholde sig fra den slags fremover, blot fordi et par enkelte individer, som ikke har bedre at tage sig til end at brokke sig over ligegyldigheder, igen og igen skal hævde sig og hive hobbyen ned på børnehavestadie.
Du er velkommen til at mene jeg er på dybt vand, det er du i din gode ret til. Du er jo en meningernes mand har jeg bemærket. Men det præller af på mig. Jeg ved at langt de fleste finder kværulanter mere belastende og derfor er jeg helt rolig for om det er dig eller mig der måtte afholde folk fra at afholde sig fra at deltage i sådanne projekter. En udtalelse der i øvrigt viser at du på ingen måde har sat dig ind i tingene, inden du udtaler dig. Dette bliver så mit sidste indlæg i denne tråd, da jeg ikke ser noget formål i at gentage sig selv.
Nu kender jeg dig ikke, men du er godt nok udstyret med et vist mandsmod, når du tør udtale dig overfor andre på den måde du gør. Ud over at besidde et yderst banalt sprog og barnlige vendinger, så er din talen ned til andre, næppe noget du havde turdet gøre, hvis du stod ansigt til ansigt med folk. Men det kendetegner som oftest de mest højestråbende individer, nemlig at sidde bag en skærm og råbe sgu og fanden.
Kritikken er på ingen måde konstuktiv fra hverken din side eller fra vores kære ven som startede med at begræde de epokemæssige "forkerte" master og et lokomotiv der kørte for stærkt. Det er den slags indlæg der hverken gavner hobbyen eller inviterer nye til at deltage. Du fastholder stadig at folk skal have en mening, fordi banen er offentlig. Ja, men så ha´i det mindste en voksen mening, frem for et pattebarns niveau. Efter din mening, er det iorden at opføre sig som man vil, blot man har smidt penge i kassen. Du taler måske også ned til ekspedienten i bageren, når du er utilfreds med bagerens valg af mel?
Langt de fleste er glade og begejstret for det nye anlæg og derfor ser jeg ingen grund til at man skal afholde sig fra den slags fremover, blot fordi et par enkelte individer, som ikke har bedre at tage sig til end at brokke sig over ligegyldigheder, igen og igen skal hævde sig og hive hobbyen ned på børnehavestadie.
Du er velkommen til at mene jeg er på dybt vand, det er du i din gode ret til. Du er jo en meningernes mand har jeg bemærket. Men det præller af på mig. Jeg ved at langt de fleste finder kværulanter mere belastende og derfor er jeg helt rolig for om det er dig eller mig der måtte afholde folk fra at afholde sig fra at deltage i sådanne projekter. En udtalelse der i øvrigt viser at du på ingen måde har sat dig ind i tingene, inden du udtaler dig. Dette bliver så mit sidste indlæg i denne tråd, da jeg ikke ser noget formål i at gentage sig selv.
Du skal da være så hjertelig velkommen til et møde, hvor vi drøfte løst og fast. Jeg giver gerne en kop kaffe eller en pils. Ang. mit sprog: Nu har jeg godt rundet de 40, men derfor kan jeg godt følge den sproglige udvikling i samfundet. At du så ikke kender diverse slang er jo i sidste ende dit problem. Drop mig en pb og vi finder ud af noget.
__________________
De bedste hilsner
Jan
0 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Onsdag d. 27/8/2014 - 19:37
Hm... Hvem var det, der bombarderede sporskiftet, med fuldstændig umotiverede angreb, da han blev ekskluderet fra DMJUs bestyrelse? Du kender da godt svaret ikke sandt, Flemming?! Jeg synes vi skal stoppe mudderkasteriet her!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og vedhæftet en stak foto derfra
og ialt 53 stk ligger her ( betinger log-in )
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1331.msg3894#msg3894
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Flot resultat!
Må vi så også "få" en ny her i Århus?
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Det ser godt ud
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
det er sgu flot... har lige set den på tv, ser godt ud...
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
esben2009
Greve
Indlæg: 290
I weekenden gik turen forbi Hovedbanegården, naturligvis med lommen fuld af 2 kroner, men de forblev i lommen for nærmest ingen af modeltogene var i drift, kun et enkelt havnetog kunne køre.
MEeren stod placeret på perronen, så noget tyder på at driften halter gevaldigt. Også skuffende at havnetogtet skulle køre med en fart som et lyntog. Teknisk set var det altså en noget flad oplevelse, dobbelt ærgerligt når nu anlægget er superflot lavet med utrolig mange flotte detaljer.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Er det 2 eller 3 skinnet ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Er det 2 eller 3 skinnet ?
Det er et to-skinne anlæg. Det var det gamle anlæg i øvrigt også.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV.
(
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hejsa
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV.
(
MVH Kurt
mm-modeller
Modeltogs producent
Indlæg: 26
Hej
Det er korrekt at der har været temmelig mange problemer med at få togene til at køre !
Det er flere ting i det.
IC3 kører som sådan set godt nok, men vi er kommet frem til at der skal lægges noget vægt i de 2 vognkasser med førerrum, da de fordi de er så lette, bliver løftet op af fælles bogien og derved afspore.
Ang ME så er vi på den 3 nu siden åbningen. Gearkasserne smelter sammen ved lejerne til snækkerne. Så hvis der er nogle gode ideer så hører vi gerne om det. Vi har allerede forsøgt med en broncelejer og lige meget hjælper det.
Der har også været en enkelt trafo som er stået af undervejs, sikkert pga af varme, der bliver utrolig varmt inde i montren, ca 50 grader.
Man kan mene at havnebanen kører lidt vel stærkt, men det er nu lidt med vilje, da anlægget jo er lavet til børn og at børnene godt kan lide at løbe rundt om og følge toget, så derfor er det som det er. Man kan evt justere hastigheden på toget.
Ang signaler så nåede vi af forskellige årsager ikke at lave printet til at styre signalerne på de 2 rundkredse. Der var et vist tidspres til sidst. Så indtil viderer er de koblet op så de bare viser grønt.
Så hvis der er nogle som har konstruktive forslag til hvordan vi får løst problemerne, så høre vi meget gerne om det !!
På vegne af holdet bag Modelbanen
Mikkel
/ Mikkel
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Ja jeg må sige jeg var selv forbi, det er sq da en katastrofe at det ikke kunne kører og de flotte signaler ikke fungere på en hensigtsmæssigmåde, så mine penge lå også i min lomme ME holdt under udkørsel, det kan man ikke byde vores børnebørn som havde set det hele i TV.
(
Jeg kan ikke lade være med at tænke det må være helt utroligt rart at have liv med så lidt modgang, at en modelbane der ikke virker, er i kategorien "katastrofe"
Det kan være dine penge ligger i lommen endnu, men fra min næsten daglige omgang ved banen kan jeg fortælle at der, trods lidt indkøringsbøvl, er rigtig mange andre der nyder den nye bane 
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Mikkel
Ok, med den snit temperatur i montren er det ikke så mærkeligt at ME'ernes gearkasser smelter sammen. Vil tro at de fleste maskiner vil døje med de temperaturer.
I slås jo med samme problematik, som alle os der kan lide nyere computerspil, nemlig at komme af med varmen fra de højtydende komponenter - og uden at det støjer for meget.
Mit forslag er måske for gennemgribbende til at det kan lade sig gøre, men her kommer nogle ideer alligevel:
For at komme af med varmen:
Låget på montren skal hæves ca. 1 cm, således at varmen kan sive ud hele vejen rundt langs kanten.
Og hvis ikke der allerede bruges LED belysning i låget, bør denne udskiftes.
For at varmen kan slippe ud fra teknikken under anlægspladen:
Kan laves ved at der bores (eller hvad der nu er muligt), så mange små huller som muligt i anlægspladen. Derved vil varmen sive opad og væk. Dette bør kunne laves diskret. Ved godt at det ikke er optimalt, men det er den nemmeste løsning jeg lige kan se.
For at trække kulde ind under anlægget, kan der ligeledes bores huller med en passende afstand hele vejen rundt, f.eks 10 cm over gulvet. Det bør kunne laves så at det ser pænt ud.
Dette bør kunne skabe en naturlig ventilation. Men er det ikke nok, kan det kombineres med køling som i computere - også uden at det kan høres - går ud over oplevelsen.
En anden mulighed er, hvis det er nok, blot at montere x antal blæsere i låget til at trække varmen ud. Det hjælper så bare ikke på teknikken under anlægspladen
Kan i bruge nogen af ideerne er det jo bare godt...
Håber at i får løst problemerne.
Mvh
Kristian
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Det er de mange lysstofrørs armaturer som giver varmen Ved konstant lys.
Jeg ville sætte nogle blå ledbånd som nat/ standard belysning, og en simpel timer som tænder lysstofrørene i nogle minutter ved hvert møntindkast.
Det gamle anlæg som ståt på musset, tændte også først alt lys ved møntindkast.
Og et par computer ventilatore i taget til at flytte luften med.
Det vil også fremhæve alle de led lys der er på anlægget, når det fremstår i natbelysning.
mvh. Ole Vedel
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
ME:
Er der fiberskiver mellem lejer og snekker? Det kan muligvis hjælpe, men der skal naturligvis være frigang.
50 grader får ikke plast til at smelte - Der skal langt højere temp til = 120-150 grader
Er gearkasserne oversmurt? Hvis fedtet udvidder sig i varmen og ikke kan komme ud, kan det give problemet. og forstærkes naturligvis ved varmen i omgivelserne
Er det metal eller plastsnækker?
Ellers må man vel indbygge et SB drev eller lignende til et lok med så aktivt brug. Desværre passer akselafstanden fra MZ ikke det er ellers metalgearkasser
Varme:
OV's forslag om natlys vil kunne sænke temp gevaldigt, især hvis der også etableres ventilation under og over anlægget.
At skabe luftgennemgang mellem under og over vil sikkert forøge lokomotivproblemerne betydeligt, hvis varmen ikke slippes ud i toppen
Altså sluk lyset og luft ud.
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
hej
hvis det er korrekt at der er op til 50 C, så skal i lave køling, for der er ikke meget elektronik der holder til en temperatur der er så høj. Værre er det med plastic lejer og smøremidler, de er bygget til at operere ved stuetemperatur.
hvad angår heljans ic3 så er der desværre ikke så meget andet at gøre, end at udskifte plastic proppen med en skrue med frigang, imellem vognsamlingerne. Ekstra vægt i forenderne på ic3, er nødvendigt, ligesom det
er i lima vogne, hvor man også er nød til at udskifte hjulene.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Tak for tankerne, jeg vil prøve med et hurtigt svar
Køling er som udgangspunkt ikke en mulighed, da alt hvad der trækker kølig luft ind anlægget, samtidig også trækker alt hvad der nu ellers er i hallen med ind, støv, dieselos, øl (der er parkeret oven på anlægget og væltet). Ligeledes er anlægget ikke bygget til natbelysning, selvom der er dioder i udvalgte huse for at give oplevelsen af liv ved "dagslys", så vil det se meget tamt ud i "nat"-tilstand.
Montren er ikke ændret siden den stod der for et år siden, og der kunne togene køre trods varmen. Ligeledes har Brawa's V100 kørt problemfrit siden den dag det blev sat derind, hvis den kan holde til varmen, må ME'eren også kunne komme til det.
Teknikken under anlægget har en ok temperatur, trafoen er nok stået af af andre årsager.
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hm Diodelys vil i hvertilfælde give mindre varmeudvikling,
Og da det også bruger langt mindre strøm vil det være i tråd med DSB og Regeringens mål om mindre energiforbrug!!!!
Naturligvis er det et rigtigt skidt tidspunkt at udskifte belysningen, men LED med dagslysfarve på bånd , monteret med selvklæber, er da en overkommelig opgave.
Det kan vel næppe koste mere en 1200 kr i materialer. Mon ikke der er råd til det?
Man behøver jo ikke afmontere lysstofrørerne Evt blot justere, hvornår det en eller det andet er tændt. Der er også mulighed for at regulere lysstyrken som en ekstra effekt.
Ventilation kan udføres på mange måder, men det er klart at indsugning/blæsning må have et filter, som så naturligvis skal vedligeholdes ofte i så snavset et miljø.
Derfor mener jeg også, at skabe forbindelse mellem under og over, er en rigtig skidt ide.
En passiv ventilation er dog ikke nær så problematisk, som en mekanisk løsning og måske tilstrækkelig med en eller flere "skorstene" i form af rør, der er så høje at der ikke kommer øl ind der, Det vil sikkert give tilstrækkeligt naturligt aftræk.
I øvrigt kan henstilling af væsker forhindres ved at montere en passende stor skrå kant på toppen.
Nå men det egentlige problem med ME undrer mig, da det normalt er en ret holdbar maskine, og flere stk er "normalt" er slidt op ved alm kørsel på det forrige anlæg.
Der er dog små forskelle på gearkassernes indre dele i de forskellige serier. Der er udført mekaniske forbedringer hen ad vejen, så som fiberskiver, justering af slub osv
Mit bud er for stor friktion mellem snekke og tandhjul hvilket varmer akselen op og spreder varmen til gearhuset
Problemet kan måske løses ved at udskifte snekken til en der er lidt tyndere, men med samme stigning.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mm-modeller
Modeltogs producent
Indlæg: 26
Hej
ME og mekanisk forbedring ? Det er kraftstejlme det værste lort jeg længe har set.
Som skrevet i det indlæg jeg lavede længere oppe, har vi allerede prøve med nye snækker og metallejer, det har bare flyttet problemet.
Men så må jo konstarere at der bliver mere end 120 grader i en ME gearkasse. Jeg kan godt vedhæfte et billede af lejerne fra snækken, når jeg kommer i nærheden af dem.
Vi har fjernet overflødig fedt. Men 3 afbrændte fabriksnye ME'ere på under en uge, det er bare ikke ok.
Ang penge og lys, så er jeg ret sikker på at penge ikke er problemet, men det skal være den rigtige løsning.
At sætte LED lys op er endda ikke så nemt at komme til pga af ruderne i montren.
Mikkel
/ Mikkel
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Man skulle tro at det var en dårlig serie du har fået fat i.
Tag en med så jeg kan se på den.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hvor stammer de ME fra ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
Må nok give Lars Hansen ret.
Prøv med noget gennemprøvet materiel.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
første prototype me blev prøvekørt på et engelsk åbent udstillingsanlæg. De kørte 30.000 km før de fik problemer. Nu har der så været 5 serier siden, produceret ved 3 forskellige underleverandører. hvilket gør det svært at sige hvilke serier, der virker eller ej.
men det er et problem at i har så stor temperatur i udstillings montren.
mvh
elektronik- og automatikmekanikeren
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Hej producenten af ME hed/hedder Hobbytrade, kunnne man ikke indsætte materiel af andet fabrikat, såsom roco My indtil hvis/når problemerne bliver løst? Mvh Lars
DSB vil gerne have noget som menigmand genkender som "banerne af i dag", og gerne noget moderne DSB'sk, der falder en MY(trods de stadig kører meget for diverse operatører) lidt ved siden af
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Sydbanen
Indlæg: 321
Det passer heller ikke særlig godt at sætte en MY (som nogle børn kender fra jernbanemuseet) foran en moderne Dobbeltdækkerstamme som i den virkeligeverden kører med ME!.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
men det er et problem at i har så stor temperatur i udstillings montren.
Nej, det er helt sikkert en medvirkende faktor. Men så længe de 3 andre maskiner i samme montre, som har strengere forhold end ME'eren (større stigninger), ikke har et problem med varmen, så er problemet altså primært ME'eren. Derfor spørger vi til om nogen har erfaringer med at få ME'eren til at te sig ordentligt under de forhold vi byder den
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Lige et helt banalt irriterende spgm
Kører I ME'erne til inden i sætter dem i drift???
Det anbefales jo af mange producenter!
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
JFN
Indlæg: 70
Hej.
Jeg tænker lidt på at en anden undervogn til ME må være sagen.
Dem som kigger på anlægget er jo ligeglade med om bogierne er 100% korrekte, bla. lille Peter og hans far, som bare vil se toget kører når de smider penge i automaten... Som Mikkel rigtigt nok skriver, så vil børn løbe rundt om anlægget og juble. Vi andre kan jo bare bygge vores eget tog og nyde det, hvis modelbanen ikke skulle være god nok :-)
Nu ved jeg godt at "autisterne" vil syntes at mit forslag er noget skod, men igen - Det skal jo bare køre rundt i en ring til glæde og gavn !
Sæt ME overdelen på en Roco Ludmila. Så vil det sikkert køre fornuftigt. Varmen er efter min mening ikke problemet, men nok mere at ME er en model med plastik bogier og i det hele taget noget skrøbeligt noget som ikke er i samme kvalitet som f.eks. Roco. Ved så godt at det ikke er helt korrekt, men nu er lille Peter og hans far igen glad, og vi andre... tja, vi kan bygge vores eget og ellers melde os ind i modelbaneklub, hvor de er ME på rigtige skod bogier og signaler som virker efter forbilledet
Og så syntes jeg i øvrigt vi har fået en flot modelbane på KH
Venlig hilsen Jørgen
mm-modeller
Modeltogs producent
Indlæg: 26
Hej
Den 4. ME vi har prøvet har i øvrigt kørt masser af timer på det gamle anlæg og på det nye anlæg, under et døgn. !!!!!
MIkkel
/ Mikkel
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej
Den 4. ME vi har prøvet har i øvrigt kørt masser af timer på det gamle anlæg og på det nye anlæg, under et døgn. !!!!!
MIkkel
Har i testet med en anden vognstamme.?
At årsagen ku være en eller flere af dobbeltdækker vognene som slæber på noget i kurver.
Har i prøvet med en anden trafo på Me'rens kreds ?
En defekt Trafo som giver pulser/AC ud uden DC, vil belaste motor.
Har i målt strømforbrug på Me med vogne ?
mvh. Ole Vedel
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Noget Dæmrer Problemet er DD
Dobbeltdækkerne, som jeg skulle konstruere, blev gjort færdige uden min medvirken, da jeg blev syg og måtte slippe projektet før produktionen.
Derfor har jeg ikke deltaget i den endelige justeringer af modellerne.
Jeg husker dog en del pavelaver omkring løbeegenskaber og særligt med 1 "mærklintandstangsbremse" på hver vogn ----"også her i teateret"
Der var tale om at ME blev stærkt overbelastet på alm hjemme anlæg i kombination med HT DD
Nu ved jeg godt, at det er 2 skinne, men lejerne på DD af dette fabrikat er vist ikke tip top.
Der var foreskrevet delte isolerede aksler, kombineret med metallejer af presset messing til strømoptag.
Så vidt jeg er informeret trykker lejerne for kraftigt på akselenderne og giver for stor rullemodstand.
Kan man evt skifte boggierne til et andet fabrikat?? eller evt bare hjul men en anelse kortere aksler? eller slibe lejerne til?
Det vil sikkert gavne.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
c-lind
Elektriker
København N
Indlæg: 50
I går søndag var vi, hele familien inde for at "køre" lidt modeltog på Hovedbanegården. Det var dog en skuffende oplevelse.
Jeg ved godt, det skal være for menigmand at se det men hold da helt op, det var ikke et særligt opløftende skue, der mødte os. Der var et godstog der kørte fra den ene ende til den anden og det var det! Godstoget startede og stoppede som mit Mârklin tog gjorde i 70erne når magnetrelæet trak med et voldsomt ryk, ikke særligt elegant, når man ved, hvor nemt det kan laves i dag! Epokemæsigt er det også en ret rodet oplevelse med med master med telefontråde og moderne tog blandet sammen. Ærgeligt når man får midler stillet til rådighed til at lave et ordentligt setup. Måske der skulle have været lidt forskning inden man gik i gang med projektet og have frekventeret vores layout tråd her og fået nogle forslag til nogle spændende sporforløb også?
Venlig hilsen
Claus
Ps. Hvis mit indlæg ligger forkert som svar til Pers indlæg ovenover her er det ikke tilsigtet
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Det var en hård og delvis uretmæssig kritik.
Som du kan se i ovenstående indlæg er er alvorlige, men uforudsete tekniske problemer.
En grundig testkørsel før opstilling på KH, udviste ingen fejl, Men der manglede også at ruderne kom i.
Efter opstillingen er der konstateret unormalt meget varme i montren. Det er grunden til de mange driftstop.
Adskillige standard lokomotiver er gået til grunde indtil nu, Særligt ME da dobbeltdækkerne har vist sig for tunge at trække.
Men der arbejdes alvorligt på sagen!!
Modelbyggerne har alle arbejdet gratis og har brugt 4000 timer på projektet
De fortsætter med modificere modellerne, så de kommer få det til at virke
Mht anlægget er det det udført i forhold til DSB's ønsker. Dvs et dansk nutidigt anlæg.
Og ja jernbaner var mere spektakulære for 30 år sidem
Al automatik er genbrugt fra det gamle anlæg og derfor er der denne on/off effekt på togene.
Men hvis du ellers ser bort fra de drifttekniske problemer, kan du se en detaljerigdom som er miwula værdig.
du skal se på på bygningerne kvalitet, og også gerne på alle detaljerne både inden i og uden for bygningerne
mht master med telefontråde, ja så tror jeg der er tale om elledninger, som først for alvor er blev afskaffet inden for de sidste 5 åt, og nogen steder er det ikke sket endnu.
Dette indlæg er skrevet for egen regning og jeg har ingen tilknytning til DSB og intet med anlæggets udformning at gøre.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
ChrKristensen
Indlæg: 187
Hej Alle
nu spørger jeg så måske lidt dumt, men i fortæller at dobbelt dækker vogne er for tunge til at en ME "et modeltog lok" kan trække dem ?
vil det så også sige at min(e) ME loks er overbelastede ved at trække disse vogne ?
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
I forbindelse med en kombination af for høj lufttemperatur og intensiv kørsel er det korte svar: ja
Men det er langt mere nuanceret!
Ved normal mj drift, er der normalt ikke problemer.
Men kan sammenligne ved at køre et tilsvarende tog med et andet fabrikat vogne, og sammenligne tophastigheden.
Disse modeller fra Hobbytrade, Ihtf første serie, har desværre ofte for høj rullemodstand i forhold til andre modeller.
Nu er der også små tekniske forskelle på serierne af ME i øvrigt, som kan give lidt forskellige ydelser.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mm-modeller
Modeltogs producent
Indlæg: 26
Hej Hr. C Lind
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
/ Mikkel
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Det er svært at gøre alle tilfredse og brokkehoveder er der desværre altid nok af.
Jeg synes at i har gjort en flot indsats og når de uforudsete problemer bliver løst, skal det hele nok køre som en stor success.
Det er med modelbaner som denne at vi får den næste generation interesseret i vores dejlige hobby.
- Martin
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Jeg synes nu også, det er en meget smuk modeljernbane med mange flotte detaljer, som giver et godt indtryk af nutidens jernbane.
Lad os ikke glemme, at disse uforudsete tekniske problemer heller ikke har noget at gøre med hele konceptet af anlægget, og man kan ikke skyde skylden på dem, der har bygget det. Der er så vidt jeg kan se ikke for skarpe kurver eller for stejle stigninger, og alt er, som det skulle være.
Måske skulle vi glæde os over dette smukke anlæg og vente, inden disse problemer er løst (eller komme med nogle gode og konstruktive forslag, som jeg dog for tiden desværre ikke har).
Venlig hilsen og en rigtig god aften til jer alle sammen!
Alexander
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Hr. C Lind
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
Jeg har trykket "kan lide" for jeg kan godt følge dig. Men lige det med fremhævet, er en klassiker for frivilligt arbejde... "Du har ikke lavet noget, så skal du heller ikke brokke dig" og sådan virker verden bare ikke helt. Selvfølgelig må man brokke sig selvom man ikke har deltaget.
Man kan brokke sig på mange måder, men man kan også lade det meste brok suse ud af "systemet" igen. Den slags lærer man med tiden
(yep, jeg har masser af frivviligt arbejde bag mig - og har modtaget brok - men også ros - det sidste luner vildt godt og får en til at glemme brokkerne)
Jeg har desværre ikke set anlægget på hovedbanegården endnu, så jeg venter med rosen
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej Hr. C Lind
Jeg er ked af at anlægget har skuffet dig så meget. Jeg er en af dem som har været med til at bruge over 4000 timer på at bygge dette anlæg.
Anlægget tager udgangspunikt i år 2010 og i dette år var sydbanen og sydsjælland godt i gang med en modernisering. Vi har prøvet på bedst mulig vis at eftergive tingene som det var dengang. Ang master, ja så kan det godt være at der ikke lige har stået sådan nogle i Næstved, men de er så sent som i sidste uge konstateret flere steder på Amager, bare til eksempel.
Vi har forsøgt at lave en passende blanding mellem gammelt og nydt, fordi at man netop på sydsjælland kan lave den blanding.
og så vil jeg gerne spørge dig om en ting. Hvis du er så utilfreds med anlæggets udformning, hvorfor meldte du dig så ikke for et år siden da der blev søgt folk til projektet.
jeg har normalt ikke noget imod kritik, men jeg synes det er helt hen i skoven det du skriver.
Nu, skal du og ligesindede holde tungen, endda rigtig meget, lige i munden, som dit friskfyragtige svar til C. Lind kræver. Istedet for den bommert af rang, du præsenterer for C.Lind og os andre her på forum. DSB hører under transportministeriet, og finansieres altså af os skatteydere. Du, jeg, dine ligesindede og sørme også C. Lind, betaler altså for driften af bl.a Kbh. H. som altså lægger hus til omtalte anlæg. Derfor må jeg, du og C. Lind samt dine ligesindede naturligvis mene præcis hvad de vil om omtalte anlæg, da det er offentligt tilgængeligt. Altså må vi mene at det er vellykket, grimt, skuffende, amatøragtigt eller modelbyggeri på et meget højt niveau. Vi må sige det højt og skrive det, hvor vi mener det er passende, samt i et passende sprog. Det er den kritik, du samt dine ligesindede, desværre ikke håndterer særlig tilfredstillende. At du så har brugt over 4000 timer er jo dit helt frie valg, men spar os for dit bavl om, at man da bare selv kunne have meldt sig da man søgte folk til projektet. Det kunne jo være at man, som undertegnede, har arbejdsuger langt ud over 37 timer, samt børn, kone og en masse andre ting, at se til i dagligdagen.
De bedste hilsner
Jan
Erling Larsen
Frederiksberg
Indlæg: 15
Aha, så det betyder altså, at hvis noget er betalt indirekte via skatten, så kan de bare bjæffe ukritisk op om ting de tilsyneladende ikke helt har den store indsigt i og uden en ordentlig omgangstone for de involverede?
Meget interessant.
At man mener et tog kører kedeligt og starter og stopper som i gamle dage, er vist blot en personlig holdning.
Mange har fundet stor glæde og har forstået konceptet ved at blive underholdt.
Det er også imponerende, at man kan være så smålig og nøjeregnende, at man skal sprede galle over et par master, som i øvrigt stadig eksisterer rundt omkring.
Man har godt nok ikke meget at gå op i, når man føler for at udtrykke sig på en sådan vis.
Heldigvis findes der masser af mennesker der finder glæde ved at bygge modeljernbaner og der er mange der også formår at glædes ved at se andres anlæg. Med og uden de fejl der så måtte være.
Og så er der en lille håndfuld gnavne mænd, som altid mener de kan gøre det bedre og det er jo kun super godt at de besider så store talenter, så de kan toptune deres egen modelverden og dermed slippe for at belemres med alle amatørerne.
Hvor er det godt vi har jer til at lede os på rette vej...
Med venlig hilsen
Erling Larsen
c-lind
Elektriker
København N
Indlæg: 50
4000 timer, det er mere end 2 års arbejde for en person ved 37 timers arbejdsuge, som håndværker ved jeg, der kan nåes en del på den tid, bevares der er da også gjordt meget og anlægget er da også fint og ikke for gnidret. Det gamle anlæg havde stået der i rigtig mange år og det var faktisk sjældent, der var noget galt, når turen gik derind og det gjorde den faktisk ret ofte, det må da på en eller anden måde kunne lade sig gøre igen?. Jeg er godt klar over, det ikke var Dansk inspireret alene men der var ret meget der kunne ses på og opdage nye ting, hver gang man var der. Nu kan det godt være mit indtryk blev lidt negativt på forhånd da sedlen med beskeden om, kun et tog virkede og turen vil da selvfølgelig gå derind igen snart og det er altså ikke for at konstatere fejl ved nogle ting overhovedet men for at hygge og for at få en god oplevelse og se om anlægger er så "ferskt" som jeg først oplevede det. Hvis det frivillige arbejde var en betingelse for anlægget skulle bestå i fremtiden vil jeg da hermed sig tak for indsatsen så vi uden en fast bane har mulighed for at se noget modeltog køre stadigvæk
Venlig hilsen
Claus
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Jeg var også en af de glade byggere. Endda med fuldtidsarbejde langt ud over de 37 timer samt kone og børn.
Til tider kneb det lidt med tiden til andre gøremål, men er interressen og forståelsen der går det lidt lettere.
At man så -fordi der har været en skattekrone ind over, skal acceptere at blive skudt helt ned under gulvbrædderne -endda for frivilligt / gratis arbejde er over min fatteevne.
Mastespørgsmålet er i øvrigt nok ikke så svært at afgøre.
Det nedenstående GoogleEarth-billede fortæller sit tydelige sprog om en ikke så fjern fortid, hvor der var de nydeligste elmaster i Næstved.
Saglig kritik er fint -usaglig brok gider vi ikke.
De i øvrigt allerbedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Aha, så det betyder altså, at hvis noget er betalt indirekte via skatten, så kan de bare bjæffe ukritisk op om ting de tilsyneladende ikke helt har den store indsigt i og uden en ordentlig omgangstone for de involverede?
Meget interessant.
At man mener et tog kører kedeligt og starter og stopper som i gamle dage, er vist blot en personlig holdning.
Mange har fundet stor glæde og har forstået konceptet ved at blive underholdt.
Det er også imponerende, at man kan være så smålig og nøjeregnende, at man skal sprede galle over et par master, som i øvrigt stadig eksisterer rundt omkring.
Man har godt nok ikke meget at gå op i, når man føler for at udtrykke sig på en sådan vis.
Heldigvis findes der masser af mennesker der finder glæde ved at bygge modeljernbaner og der er mange der også formår at glædes ved at se andres anlæg. Med og uden de fejl der så måtte være.
Og så er der en lille håndfuld gnavne mænd, som altid mener de kan gøre det bedre og det er jo kun super godt at de besider så store talenter, så de kan toptune deres egen modelverden og dermed slippe for at belemres med alle amatørerne.
Hvor er det godt vi har jer til at lede os på rette vej...
Inden ud taber alle småkagerne, burde du måske stoppe op og lige kigge dig om, en ekstra gang. Den kritik, der er fremkommet, er da konstruktiv. Folk har ikke bare skrevet at anlægget " stank", men tværtimod kommet med punkter til ting , som muligvis kan gøres bedre. Hvor de gnavne mænd kommer fra, som du vrøvler om, er helt og aldeles på din regning! Jeg mener ikke at have læst noget sted, at nogen har talt ned til disse frivillige, som har bygget anlægget på Kbh. H.
Du er jo med al tydelighed uenig, men du ved inderst inde godt, at du er på dybt vand, og derfor går efter personen og ikke bolden! Anlægget er offentligt og folk vil altid have en mening, uanset om du vil det eller ej. Er man ikke i stand til det, bør man nok i fremtiden afholde sig fra, at bygge anlæg til offentlig skue, men derimod holde sig til private- eller klub anlæg, med begrænset adgang.
Når al dette nu er skrevet Erling, har du så overvejet om det er typer som dig, der kunne være en af årsagerne til, at nogen afholder sig fra, at deltage i sådanne projekter? Bare en tanke
Jeg tror, vi skal lade det ligge her...
De bedste hilsner
Jan
Erling Larsen
Frederiksberg
Indlæg: 15
Kære Jan Nøhrgaard,
Nu kender jeg dig ikke, men du er godt nok udstyret med et vist mandsmod, når du tør udtale dig overfor andre på den måde du gør.
Ud over at besidde et yderst banalt sprog og barnlige vendinger, så er din talen ned til andre, næppe noget du havde turdet gøre, hvis du stod ansigt til ansigt med folk.
Men det kendetegner som oftest de mest højestråbende individer, nemlig at sidde bag en skærm og råbe sgu og fanden.
Kritikken er på ingen måde konstuktiv fra hverken din side eller fra vores kære ven som startede med at begræde de epokemæssige "forkerte" master og et lokomotiv der kørte for stærkt.
Det er den slags indlæg der hverken gavner hobbyen eller inviterer nye til at deltage.
Du fastholder stadig at folk skal have en mening, fordi banen er offentlig. Ja, men så ha´i det mindste en voksen mening, frem for et pattebarns niveau.
Efter din mening, er det iorden at opføre sig som man vil, blot man har smidt penge i kassen.
Du taler måske også ned til ekspedienten i bageren, når du er utilfreds med bagerens valg af mel?
Langt de fleste er glade og begejstret for det nye anlæg og derfor ser jeg ingen grund til at man skal afholde sig fra den slags fremover, blot fordi et par enkelte individer, som ikke har bedre at tage sig til end at brokke sig over ligegyldigheder, igen og igen skal hævde sig og hive hobbyen ned på børnehavestadie.
Du er velkommen til at mene jeg er på dybt vand, det er du i din gode ret til. Du er jo en meningernes mand har jeg bemærket. Men det præller af på mig. Jeg ved at langt de fleste finder kværulanter mere belastende og derfor er jeg helt rolig for om det er dig eller mig der måtte afholde folk fra at afholde sig fra at deltage i sådanne projekter. En udtalelse der i øvrigt viser at du på ingen måde har sat dig ind i tingene, inden du udtaler dig.
Dette bliver så mit sidste indlæg i denne tråd, da jeg ikke ser noget formål i at gentage sig selv.
Med venlig hilsen
Erling Larsen
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Kære Jan Nøhrgaard,
------
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Kære Jan Nøhrgaard,
Nu kender jeg dig ikke, men du er godt nok udstyret med et vist mandsmod, når du tør udtale dig overfor andre på den måde du gør.
Ud over at besidde et yderst banalt sprog og barnlige vendinger, så er din talen ned til andre, næppe noget du havde turdet gøre, hvis du stod ansigt til ansigt med folk.
Men det kendetegner som oftest de mest højestråbende individer, nemlig at sidde bag en skærm og råbe sgu og fanden.
Kritikken er på ingen måde konstuktiv fra hverken din side eller fra vores kære ven som startede med at begræde de epokemæssige "forkerte" master og et lokomotiv der kørte for stærkt.
Det er den slags indlæg der hverken gavner hobbyen eller inviterer nye til at deltage.
Du fastholder stadig at folk skal have en mening, fordi banen er offentlig. Ja, men så ha´i det mindste en voksen mening, frem for et pattebarns niveau.
Efter din mening, er det iorden at opføre sig som man vil, blot man har smidt penge i kassen.
Du taler måske også ned til ekspedienten i bageren, når du er utilfreds med bagerens valg af mel?
Langt de fleste er glade og begejstret for det nye anlæg og derfor ser jeg ingen grund til at man skal afholde sig fra den slags fremover, blot fordi et par enkelte individer, som ikke har bedre at tage sig til end at brokke sig over ligegyldigheder, igen og igen skal hævde sig og hive hobbyen ned på børnehavestadie.
Du er velkommen til at mene jeg er på dybt vand, det er du i din gode ret til. Du er jo en meningernes mand har jeg bemærket. Men det præller af på mig. Jeg ved at langt de fleste finder kværulanter mere belastende og derfor er jeg helt rolig for om det er dig eller mig der måtte afholde folk fra at afholde sig fra at deltage i sådanne projekter. En udtalelse der i øvrigt viser at du på ingen måde har sat dig ind i tingene, inden du udtaler dig.
Dette bliver så mit sidste indlæg i denne tråd, da jeg ikke ser noget formål i at gentage sig selv.
De bedste hilsner
Jan
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Kære Jan Nøhrgaard,
------
De bedste hilsner
Jan
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hvem blev da ekskluderet fra DMJUs bestyrelse?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hvem var det, der bombarderede sporskiftet, med fuldstændig umotiverede angreb, da han blev ekskluderet fra DMJUs bestyrelse?
Jeg har aldrig været medlem af DMJUs bestyrelse.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog