Hej,
Jeg vil paa et tidspunkt gerne koere et saet MYer i forspand, men har ikke raad til 2 nye digitale modeller, saa overvejede at koebe en brugt analog til at haegte paa det digitale og lave noget ledningsfoering til lygterne.
Mit spoergsmaal er m.h.t. til lys paa lokomotiverne, jeg gaar ud fra det forreste har forlygterne taendt og det bageste baglygterne taendt, og lygterne er slukket imellem de to?
Paa forhaand tak
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
Ja, så længe de kører alene. kommer der vogne bagefter er det eneste lys, frontlyst på det forreste lokomotiv.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej,
Jeg vil paa et tidspunkt gerne koere et saet MYer i forspand, men har ikke raad til 2 nye digitale modeller, saa overvejede at koebe en brugt analog til at haegte paa det digitale og lave noget ledningsfoering til lygterne.
Mit spoergsmaal er m.h.t. til lys paa lokomotiverne, jeg gaar ud fra det forreste har forlygterne taendt og det bageste baglygterne taendt, og lygterne er slukket imellem de to?
Paa forhaand tak
Hvilken " brugt" MY søger du? Jeg kan muligvis hjælpe dig. Vi taler om en pris på 350-400 kr.
Kontakt mig evt. via pb.
De bedste hilsner
Jan
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 124
Ja, så længe de kører alene. kommer der vogne bagefter er det eneste lys, frontlyst på det forreste lokomotiv.
Tak for det. Ved ikke om jeg kan automatisere at den ved om der er vogne paa, saa jeg neojes nok med frontlys...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Tillad mig lige at komme med en mindre korrektion: Egentlig hedder det ikke "forspand", men "dobbelttraktion". Forspand bruges, hvis begge/alle maskiner er betjent, dobbelttraktion hvis begge/alle maskiner styres fra den forreste enhed. Derfor kører dieselmaskiner for det meste i dobbelttraktion, mens dampmaskiner kører i forspand.
Bjarne
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
For tyve år siden da der kørte MY med godstog har jeg set mange muligheder. Bagpå kan der være en eller to hvide sommetider har jeg set med tre hvide. Det er især hvis de skal rangere udervejs om natten, så skal der lys til og det bliver måske ikke slukket. Så principielt kan du have det lys på der passer dig.
Thomas
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 124
Tillad mig lige at komme med en mindre korrektion: Egentlig hedder det ikke "forspand", men "dobbelttraktion". Forspand bruges, hvis begge/alle maskiner er betjent, dobbelttraktion hvis begge/alle maskiner styres fra den forreste enhed. Derfor kører dieselmaskiner for det meste i dobbelttraktion, mens dampmaskiner kører i forspand.
Tak for det - jeg begyndte kun denne hobby for 2 maaneder siden, saa er langt fra ekspert
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det var så lidt! Og det var ikke for at virke bederevidende, kun for at gøre opmærksom på tingenes rette betegnelse.
Og så velkommen i denne besættelse og rigtig god fornøjelse for fremtiden!
Bjarne
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Bjarne.
Du tager helt fejl ifølge ordbogen betyder forspand:
For-spand, et. [V.1.2] (efter ty. vorspann; jf.Forspænd) trækdyr (nu især: heste m. seletøj), som er spændt for ell. er beredt til at spændes for en vogn, plov osv.; ogs. spec. om to ell. flere heste, som spændes foran stanghestene (VSO., jf.Forspandshammel). Forordn.13/51707.§1.Hærberger . . hvor de Reisende skulde beede paa Veyen, og tage nyt Forspand. Holb.JH.I. 635. *Her var Gudindens Vogn, det hvide Forspand | Af Øxen.Bagges.NblD.295. (bønderne maatte) trælle for ham til Bygning og Kørsel, og han tog ikke mildt paa dem . . De, der red Forspand, blev piskede af Kusken. NMøll.(DanmGalsch.II.399). Aakj. RS.64. uegl. her er allerede et Forspand af 4 Stykker(dvs.: ansøgere) i Forstuen. Holb. Rpb.II.2. (jærnb.) om to lokomotiver, der er spændt for samme tog: DSB.Tjen.I.51.
Se det sidste fed/kursiv.
Ordet dobbelttraktion findes ikke på dansk i jernbane sprog, der bruges kun ordet forspand eller efter DSB's instrukser multipelkørsel dette gælder både for lok med multipelkabel eller ITC alt andet er totalt forkert.
Så du tager meget fejl og må vist undskylde din uvidenhed.
Med venlig hilsen
Søn af Lokomotivfører
Erling Pedersen.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
For-spand, et. [V.1.2] (efter ty. vorspann; jf.Forspænd) trækdyr (nu især: heste m. seletøj), som er spændt for ell. er beredt til at spændes for en vogn, plov osv.; ogs. spec. om to ell. flere heste, som spændes foran stanghestene (VSO., jf.Forspandshammel). Forordn.13/51707.§1.Hærberger . . hvor de Reisende skulde beede paa Veyen, og tage nyt Forspand. Holb.JH.I. 635. *Her var Gudindens Vogn, det hvide Forspand | Af Øxen.Bagges.NblD.295. (bønderne maatte) trælle for ham til Bygning og Kørsel, og han tog ikke mildt paa dem . . De, der red Forspand, blev piskede af Kusken. NMøll.(DanmGalsch.II.399). Aakj. RS.64. uegl. her er allerede et Forspand af 4 Stykker(dvs.: ansøgere) i Forstuen. Holb. Rpb.II.2. (jærnb.) om to lokomotiver, der er spændt for samme tog: DSB.Tjen.I.51.
Sproget i din ordbog tyder på at den ikke er af nyeste dato - måske der er kommet en nyere udgave sidenhen
Et andet ord som bruges (især i forbindelse med GM-lokomotiver) er multipelkørsel - altså uanset om der er to, tre eller flere lokomotiver foran toget.
Mvh
Johnni Christensen
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Johnni.
Det nævner jeg jo osse, men ordet dobbelttraktion er opstået fra den digitale modeltogsstyring og er ikke et Dansk jernbane ord !
Det hedder Forspand og intet andet !
Husk Forspand er kun når begge lokomotiver kan betjenes fra forreste førerrum af en lokomotivfører, betjening således at begge lokomotiver trækker toget, ellers er der bare et lokomotiv foran og det andet regnes som en "godsvogn/bremse vægt. (Materiel flytning).
I Danmark Skal ved forspand det bagerste lokomotiv kunne miste trækkraften ved hjælp af det forreste lokomotivs førerums betjening, så dette ikke skubber på, så der må ikke køres med to lokomotivførere normalt, af sikkerhedshensyn, der gives dog dispensation til veterantog.
Som ekstra har jeg slået op i de tyske Fahrdienstvorschriften og der findes osse kun ordet Vorspann, så de kender heller ikke andre ord !
Mvh. Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er nok ikke alle der er helt enige i din udlægning af teksten - især den tyske (prøv som en start at google ordene Doppeltraktion og Mehrfachtraktion )
Jeg glæder mig til at følge den videre diskussion
Svend
Togsøn
Indlæg: 222
Jamen Svend.
Men okay, min tyske bog er heller ikke ny, men det betyder stadig i Danmark hedder det Forspand.
Det har jo ingen betydning for Danmark, det er et udenlandsk ord som vi ikke bruger i Danmark.
Mvh. Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hej Erling
Jeg er ikke uenig med dig i anvendelsen af ordet forspand.
Når flere lokomotiver/trækkraftenheder er kan betjenes fra det forreste førerrum anvender man i Tyskland - sammen med begrebet forspand/Vorspann - begrebet Mehrfachsteuerung og i Danmark begrebet multipel eller multiple. Andre kan sikkert supplere (og andre igen korrigere) :)
Ordet/begrebet dobbelttraktion/doppeltraktion stammer dog ikke fra modeljernbanefolket, men er (åbenbart) almindelig anvendt i den tyske jernbaneterminologi for lokomotiver, der fremføres som Mehrfachsteuerung. Om det så er officielt eller ej, skal jeg ikke udtale mig om.
Svend
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
I Danmark Skal ved forspand det bagerste lokomotiv kunne miste trækkraften ved hjælp af det forreste lokomotivs førerums betjening, så dette ikke skubber på, så der må ikke køres med to lokomotivførere normalt, af sikkerhedshensyn, der gives dog dispensation til veterantog.
Det er ikke korrekt, der kan sagtens køres med to lokomotivførere, også uden dispensation, under helt almindelige regler. Det eneste du skal overholde er at bremsen kun må kunne betjenes fra forreste lokomotiv og som du skriver at trækkraften afbrydes automatisk ved bremsninger. Førstnævnte løses helt enkelt ved at kun lokomotivføreren på det forreste lokomotiv sætter sin bremsenøgle i. Sidstnævnte klarer lokomotivet selv ved hjælp af manøvrestrømskredsen, ganske som når du kun kører med én maskine, og de behøver ikke være elektrisk forbundne for at dette finder sted.
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Togsøn
Indlæg: 222
Fint Andreas.
Men så kan vi konkludere Dampmaskiner eller anden trækkraft der ikke kan bryde en manøvrestrømkreds er ulovligt og har været det længe, mange år siden MH ikke måtte køre med to førere da den ikke har en manøvrestrømkreds, precis som et damplokomotiv. Her træder dispensationen ind !
Andreas er det ikke noget med at hvis der ikke er elforbndelse så er max hastigheden sat til nu 60 km/T før 25 Km/t!
Mvh. Erling.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Kære venner
Andreas har ganske ret. De gamle 7 'er bremseventiler havde også en stilling der hed "forspandsstilling", den satte man ventilen i på 2F (nummer 2 maskine) hvorefter bremsen kun kunne betjenes af forreste maskine (1F) trækkraften på 2F blev stadig betjent af personalet på den pågældende maskine.
Dobbelttraktion blev indført med MY lokomotiverne, det uagtet at den dag i dag bruges 1F, 2F osv. stadig, selv på togsæt.
Sammenfattet var "Forspand" enerådende indtil vi fik maskiner der kunne fjernstyres fra 1F, så blev det kaldt dobbelttraktion, endelig blev det amerikanske udtryk "Multipel" også anvendt - så alle har ret og alle tager fejl, mig bekendt har der aldrig eksisteret nogen egentlig regel for hvad det egentlig hed - underligt nok!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
Doppelttraktion kan vel kun være to lokomotiver, hvorimod multiple betyder "mere end en". Sætter man tre IC3 togsæt sammen, kan det vel ikke være doppeltraktion?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Doppelttraktion kan vel kun være to lokomotiver, hvorimod multiple betyder "mere end en". Sætter man tre IC3 togsæt sammen, kan det vel ikke være doppeltraktion?
Hej Bent
Det var også mere møntet på egentlige lokomotiver, de måtte ikke køre mutipelt koblet med mere end to maskiner, de kunne godt, men man havde kun kontrol på to maskiner, da GM maskinerne også fik ITC kontrol kunne man lovligt koble 3 GM maskiner sammen. 1F og 2F skulle kobles med ITC og 2F og 3F multipelt!. Jeg TROR at man valgte ordet dobbelttraktion, for nemmere at kunne skelne mellem den mandskabskrævende forspandskørsel og multipel kørsel der kunne klares af en mand. Jeg har aldrig set ordet dobbelttraktion eller for den sags skyld forspand anvendt i forbindelse med IC3, ER togene Derimod anvendes 1F, 2F osv. ofte i turene bl.a. for at præcisere en handling i et bestemt togsæt. Endelig er der vel heller ikke tale om dobbelttraktion når det gælder sammenkoblede togsæt, da belastningen pr HK er den samme uanset hvor mange eller få sæt der er koblet sammen. Så tror jeg liiiiiiiiige vi stopper der!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere