Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Lys paa MYer i forspand?

Hej,

Jeg vil paa et tidspunkt gerne koere et saet MYer i forspand, men har ikke raad til 2 nye digitale modeller, saa overvejede at koebe en brugt analog til at haegte paa det digitale og lave noget ledningsfoering til lygterne.

Mit spoergsmaal er m.h.t. til lys paa lokomotiverne, jeg gaar ud fra det forreste har forlygterne taendt og det bageste baglygterne taendt, og lygterne er slukket imellem de to?

Paa forhaand tak

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Ja, så længe de kører alene. kommer der vogne bagefter er det eneste lys, frontlyst på det forreste lokomotiv.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

morsing skrev:

Hej,

Jeg vil paa et tidspunkt gerne koere et saet MYer i forspand, men har ikke raad til 2 nye digitale modeller, saa overvejede at koebe en brugt analog til at haegte paa det digitale og lave noget ledningsfoering til lygterne.

Mit spoergsmaal er m.h.t. til lys paa lokomotiverne, jeg gaar ud fra det forreste har forlygterne taendt og det bageste baglygterne taendt, og lygterne er slukket imellem de to?

Paa forhaand tak

Hej morsing

Hvilken " brugt" MY søger du? Jeg kan muligvis hjælpe dig. Vi taler om en pris på 350-400 kr. 

Kontakt mig evt.  via pb.

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Bent_P skrev:

Ja, så længe de kører alene. kommer der vogne bagefter er det eneste lys, frontlyst på det forreste lokomotiv.

 

Tak for det. Ved ikke om jeg kan automatisere at den ved om der er vogne paa, saa jeg neojes nok med frontlys...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tillad mig lige at komme med en mindre korrektion: Egentlig hedder det ikke "forspand", men "dobbelttraktion". Forspand bruges, hvis begge/alle maskiner er betjent, dobbelttraktion hvis begge/alle maskiner styres fra den forreste enhed. Derfor kører dieselmaskiner for det meste i dobbelttraktion, mens dampmaskiner kører i forspand.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

 

For tyve år siden da der kørte MY med godstog har jeg set mange muligheder. Bagpå kan der være en eller to hvide sommetider har jeg set med tre hvide. Det er især hvis de skal rangere udervejs om natten, så skal der lys til og det bliver måske ikke slukket. Så principielt kan du have det lys på der passer dig.

Thomas 

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

bl skrev:

Tillad mig lige at komme med en mindre korrektion: Egentlig hedder det ikke "forspand", men "dobbelttraktion". Forspand bruges, hvis begge/alle maskiner er betjent, dobbelttraktion hvis begge/alle maskiner styres fra den forreste enhed. Derfor kører dieselmaskiner for det meste i dobbelttraktion, mens dampmaskiner kører i forspand.

 

Tak for det - jeg begyndte kun denne hobby for 2 maaneder siden, saa er langt fra ekspert Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det var så lidt! Og det var ikke for at virke bederevidende, kun for at gøre opmærksom på tingenes rette betegnelse.

Og så velkommen i denne besættelse og rigtig god fornøjelse for fremtiden!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Bjarne.

Du tager helt fejl ifølge ordbogen betyder forspand:

For-spand, et. [V.1.2] (efter ty. vorspann; jf.Forspænd) trækdyr (nu især: heste m. seletøj), som er spændt for ell. er beredt til at spændes for en vogn, plov osv.; ogs. spec. om to ell. flere heste, som spændes foran stanghestene (VSO., jf.Forspandshammel). Forordn.13/51707.§1.Hærberger . . hvor de Reisende skulde beede paa Veyen, og tage nyt Forspand. Holb.​JH.I. 635. *Her var Gudindens Vogn, det hvide Forspand | Af Øxen.Bagges.​NblD.295. (bønderne maatte) trælle for ham til Bygning og Kørsel, og han tog ikke mildt paa dem . . De, der red Forspand, blev piskede af Kusken. NMøll.​(DanmGalsch.​II.399). Aakj. RS.64.  uegl. her er allerede et Forspand af 4 Stykker(dvs.: ansøgere) i Forstuen. Holb. Rpb.​II.2. (jærnb.) om to lokomotiver, der er spændt for samme tog: DSB.Tjen.​I.51.

Se det sidste fed/kursiv.

Ordet dobbelttraktion findes ikke på dansk i jernbane sprog, der bruges kun ordet forspand eller efter DSB's instrukser multipelkørsel dette gælder både for lok med multipelkabel eller ITC alt andet er totalt forkert. 

Så du tager meget fejl og må vist undskylde din uvidenhed.

Med venlig hilsen

Søn af Lokomotivfører 

Erling Pedersen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Togsøn skrev:

For-spand, et. [V.1.2] (efter ty. vorspann; jf.Forspænd) trækdyr (nu især: heste m. seletøj), som er spændt for ell. er beredt til at spændes for en vogn, plov osv.; ogs. spec. om to ell. flere heste, som spændes foran stanghestene (VSO., jf.Forspandshammel). Forordn.13/51707.§1.Hærberger . . hvor de Reisende skulde beede paa Veyen, og tage nyt Forspand. Holb.​JH.I. 635. *Her var Gudindens Vogn, det hvide Forspand | Af Øxen.Bagges.​NblD.295. (bønderne maatte) trælle for ham til Bygning og Kørsel, og han tog ikke mildt paa dem . . De, der red Forspand, blev piskede af Kusken. NMøll.​(DanmGalsch.​II.399). Aakj. RS.64.  uegl. her er allerede et Forspand af 4 Stykker(dvs.: ansøgere) i Forstuen. Holb. Rpb.​II.2. (jærnb.) om to lokomotiver, der er spændt for samme tog: DSB.Tjen.​I.51.

Sproget i din ordbog tyder på at den ikke er af nyeste dato - måske der er kommet en nyere udgave sidenhen Tongue

Et andet ord som bruges (især i forbindelse med GM-lokomotiver) er multipelkørsel - altså uanset om der er to, tre eller flere lokomotiver foran toget.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Johnni.

Det nævner jeg jo osse, men ordet dobbelttraktion er opstået fra den digitale modeltogsstyring og er ikke et Dansk jernbane ord !

Det hedder Forspand og intet andet !

Husk Forspand er kun når begge lokomotiver kan betjenes fra forreste førerrum af en lokomotivfører, betjening således at begge lokomotiver trækker toget, ellers er der bare et lokomotiv foran og det andet regnes som en "godsvogn/bremse vægt. (Materiel flytning).

I Danmark Skal ved forspand det bagerste lokomotiv kunne miste trækkraften ved hjælp af det forreste lokomotivs førerums betjening, så dette ikke skubber på, så der må ikke køres med to lokomotivførere normalt, af sikkerhedshensyn, der gives dog dispensation til veterantog.

Som ekstra har jeg slået op i de tyske Fahrdienstvorschriften og der findes osse kun ordet Vorspann, så de kender heller ikke andre ord !

Mvh. Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Det er nok ikke alle der er helt enige i din udlægning af teksten - især den tyske (prøv som en start at google ordene Doppeltraktion og Mehrfachtraktion )    Wink

Jeg glæder mig til at følge den videre diskussion Big smile

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Jamen Svend.

Men okay, min tyske bog er heller ikke ny, men det betyder stadig i Danmark hedder det Forspand.

Det har jo ingen betydning for Danmark, det er et udenlandsk ord som vi ikke bruger i Danmark.

Mvh. Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hej Erling

Jeg er ikke uenig med dig i anvendelsen af ordet forspand.

Når flere lokomotiver/trækkraftenheder er kan betjenes fra det forreste førerrum anvender man i Tyskland - sammen med begrebet forspand/Vorspann - begrebet Mehrfachsteuerung og i Danmark begrebet multipel eller multiple. Andre kan sikkert supplere (og andre igen korrigere) :)  

Ordet/begrebet dobbelttraktion/doppeltraktion stammer dog ikke fra modeljernbanefolket, men er (åbenbart) almindelig anvendt i den tyske jernbaneterminologi for lokomotiver, der fremføres som Mehrfachsteuerung. Om det så er officielt eller ej, skal jeg ikke udtale mig om.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

Togsøn skrev:

I Danmark Skal ved forspand det bagerste lokomotiv kunne miste trækkraften ved hjælp af det forreste lokomotivs førerums betjening, så dette ikke skubber på, så der må ikke køres med to lokomotivførere normalt, af sikkerhedshensyn, der gives dog dispensation til veterantog.

Det er ikke korrekt, der kan sagtens køres med to lokomotivførere, også uden dispensation, under helt almindelige regler. Det eneste du skal overholde er at bremsen kun må kunne betjenes fra forreste lokomotiv og som du skriver at trækkraften afbrydes automatisk ved bremsninger. Førstnævnte løses helt enkelt ved at kun lokomotivføreren på det forreste lokomotiv sætter sin bremsenøgle i. Sidstnævnte klarer lokomotivet selv ved hjælp af manøvrestrømskredsen, ganske som når du kun kører med én maskine, og de behøver ikke være elektrisk forbundne for at dette finder sted.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Fint Andreas.

Men så kan vi konkludere Dampmaskiner eller anden trækkraft der ikke kan bryde en manøvrestrømkreds er ulovligt og har været det længe, mange år siden MH ikke måtte køre med to førere da den ikke har en manøvrestrømkreds, precis som et damplokomotiv. Her træder dispensationen ind !

Andreas er det ikke noget med at hvis der ikke er elforbndelse så er max hastigheden sat til nu 60 km/T før 25 Km/t!

Mvh. Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Kære venner

Andreas har ganske ret. De gamle 7 'er bremseventiler havde også en stilling der hed "forspandsstilling", den satte man ventilen i på 2F (nummer 2 maskine) hvorefter bremsen kun kunne betjenes af forreste maskine (1F) trækkraften på 2F blev stadig betjent af personalet på den pågældende maskine.

Dobbelttraktion blev indført med MY lokomotiverne, det uagtet at den dag i dag bruges 1F, 2F osv. stadig, selv på togsæt.

Sammenfattet var "Forspand" enerådende indtil vi fik maskiner der kunne fjernstyres fra 1F, så blev det kaldt dobbelttraktion, endelig blev det amerikanske udtryk "Multipel" også anvendt - så alle har ret og alle tager fejl, mig bekendt har der aldrig eksisteret nogen egentlig regel for hvad det egentlig hed - underligt nok! Cool

Gode hilsner

Flemming

 

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Doppelttraktion kan vel kun være to lokomotiver, hvorimod multiple betyder "mere end en". Sætter man tre IC3 togsæt sammen, kan det vel ikke være doppeltraktion?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Bent_P skrev:

Doppelttraktion kan vel kun være to lokomotiver, hvorimod multiple betyder "mere end en". Sætter man tre IC3 togsæt sammen, kan det vel ikke være doppeltraktion?

Hej Bent

Det var også mere møntet på egentlige lokomotiver, de måtte ikke køre mutipelt koblet med mere end to maskiner, de kunne godt, men man havde kun kontrol på to maskiner, da GM maskinerne også fik ITC kontrol kunne man lovligt koble 3 GM maskiner sammen. 1F og 2F skulle kobles med ITC og 2F og 3F multipelt!. Jeg TROR at man valgte ordet dobbelttraktion, for nemmere at kunne skelne mellem den mandskabskrævende forspandskørsel og multipel kørsel der kunne klares af en mand. Jeg har aldrig set ordet dobbelttraktion eller for den sags skyld forspand anvendt i forbindelse med IC3, ER togene Derimod anvendes 1F, 2F osv. ofte i turene bl.a. for at præcisere en handling i et bestemt togsæt. Endelig er der vel heller ikke tale om dobbelttraktion når det gælder sammenkoblede togsæt, da belastningen pr HK er den samme uanset hvor mange eller få sæt der er koblet sammen. Så tror jeg liiiiiiiiige vi stopper der!

Gode hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.