hej alle bruger
jeg skal bruge en decoder til mine signaler så er der nogle der kan albefale en decoder og gerne en der kan skifte mere end et signal.
jeg kører märklin 3- skine's drift og bruger et 6021 + 6050 interface + rocrail ( linux)
så jeg håber der er nogle her inde der kan hjælpe mig.
med venlig hilsen.
mike ipsen.
__________________
mike Ip
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hvilke Signaler er der tale om.
Angiv Producent Type og anden relevant Information om signalerne.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
det er dankse signaler til ud kørsel fra station så det er rød/grøn signal
mike Ip
mr-data
Indlæg: 805
Er dine signaler med 2 lamper hver? I så fald findes der flere muligheder:
Der findes sikkert også andre muligheder. Herudover findes der også den mulighed selv at bygge dine dekodere; bl.a. i Banen har der været vist hvordan man kan bygge en kopi af K83, til en brøkdel af den "ægtes" pris.
Selve opgaven som dekoderen skal udføre er jo simpel nok; holde signalet på rødt indtil du (eller din computer) giver ordre til at skifte til grøn. Og dén opgave kan alle de nævnte dekodere håndtere.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
tak for svaret Mr. Data
men jeg skal lige hører om på märklin K83 hvor der 4 udgang på kan man så styrer dem hver for sig.
jeg ligge lige min sporplan op af min station og det er min plan at der skal værer udkørsel i bække retninger, så der skal udkørselsignal i hver ende spor 1,2,3 og 4 så kan du/i fortæle mig hvor mange märklin K83 jeg skal bruge?
med venlig hilsen.
mike ipsen.
mike Ip
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
en K83 decoder kan styre 4 signaler (med to skiftefunktioner) så hvis du har fire "rød/grøn" signaler i hver ende så skal du bruge to decodere.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
mr-data
Indlæg: 805
mike lp:
Som f1freak.dk skriver, så skal du i dit setup bruge 2 stk. K83 (eller tilsvarende); 1 i hver ende.
Jeg vil lige tillade mig at knytte yderligere et par bemærkninger til dit projekt:
1. Er din bane enkelt- eller dobbelt-sporet? Hvis den er dobbeltsporet, påtænker du så at indrette med mulighed for vekselspor-drift (også kaldet "venstre-spors kørsel")?
2. Dit spor i øverste venstre hjørne, er det til en sidestrækning eller blot et langt udtræksspor?
3. Hvis dit anlæg er baseret på et dansk tema og af nyere dato (fra ca. 1950 og frem), mangler du signaler. Fint nok med udkørsels-signaler i spor 1 - 4, men mig bekendt skal/bør din station også udrustes med et udkørsels-signal helt ude ved stationsgrænsen (dvs. efter de yderste sporskifter). Disse yderste er så U-signaler, de øvrige er så enten PU (oftest), SU (knap så ofte, med mindre udkørslen er meget lang og trafikken intensiv) eller TU (efterhånden ret sjældne, deres rolle er mestendels overtaget af PU). Er tidspunktet omkring 1950 var TU dog mere udbredte end PU.
4. Hvad med indkørsels-signaler? Disse er særdeles vigtige, for at sikre at et tog ikke kører ind på stationen før at en togvej er klar til det (kræver dog at loko-fører respekterer signalet, hvad han self. gør). Minimum 1 stk. pr. strækning, ved tiladt maks. hastighed på mere end 75 km/t 2 stk., og endelig ved vekselspor 4 stk.
Ovenstående er ting jeg vil foreslå at du overvejer, for derved at kunne skabe et station som er mest mulig tro mod virkeligheden.
Jeg vil i øvrigt foreslå dig at kigge på nedenstående links:
For andre typer kan du klikke dig rundt på siden, især kan det omfattende leksikon (http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/index.htm) sikkert være til en stor hjælp. Hovedsiden (http://www.lundsten.dk/dk_signaling/dksignal.html) er desværre for en stor dels vedkommende på engelsk.
Det skulle dog være forholdsvis let at forstå, når der f.eks. snakkes om en "platform" så svarer det til hvad vi andre kalder en "perron", og "exit" hænger oftest sammen med "afgang" eller "udkørsel"; og så videre.
Evt. kan du prøve at bruge google translate (http://translate.google.dk), oversættelserne herfra bliver ikke just perfekte, men dog forståelige. Bed evt. om yderligere hjælp/forklaring her på siden.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
ok og mange tak for svaret.
med venlig hilsen.
mike ipsen.
mike Ip
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
hej mr.data
1.min er dobbelt-sporet med kørsel i bække retning.
2.sporet i venster højrne er et P-spor (side-spor).
3.jeg hade tænkt mig at det skulle værer efter 1950 og dansk
4. og ja jeg skal og have indkørsel-signaler med for-signale.
med venlig hilsen.
mike ipsen
mike Ip
mr-data
Indlæg: 805
Okay, i så fald kan jeg anbefale følgende;
1. Fra en gang i 1950'erne frem til ca. midt-1980'erne brugte man særlige signaler til "Venstre spor" hvis strækningen var indrettet til kørsel i "venstre spor".
Ind- og Ud-kørselssignaler for venstre spor (VI hhv. VU) lignede stort set PU signaler, dog var de oftest monteret i "jord højde" og mangle den hvide lampe øverst til højre, ligesom at den øverste hvide var erstattet af en gul (disse signaler havde både grøn og rød nederst). Enkelte steder var disse placeret på master; dette blev de også i nyere installationer (præcis hvornår man skiftede praksis aner jeg ikke).
Mere om venstre spor kørsel: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/vsp/vsp_sign.html (engelsk).
2. Okay, i så fald behøver du ikke bekymre dig om signaler her.
3. Hvis stationen skal forestille at være ny-anlagt, eller have fået fornyet sit sikringsanlæg, efter 1953 vil det i så fald være mest korrekt at anvende PU-signaler ved dine perron-spor (også selvom der ikke er nogen perron; begrebet anvendes om alle spor hvorfra tog ankommer eller afgår og derfor skal kunne standse). Dine U-signaler kan være både med 2 eller 3 lamper; det afhænger af om dit U-signal for-signalerer det næste signal, hvis havde det 3 lamper, ellers 2.
Mere om U-signaler: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/si_u/si_u.html (engelsk).
4. I så fald er der to ting du bør tage hensyn til:
Principielt burde der også tages hensyn til afstanden mellem I-signalet og dets for-signal, under 100 km/t er den 400 meter (4,5 meter i h0), optil 120 km/t er den 800 meter (9,2 i h0) og optil 140 km/t uden automatisk mellemblok 1200 meter (13,8 meter i h0). Der er dog sjældent så god plads på private anlæg, men afstande på nogle få meter burde kunne give en fin illusion. Trods alt kører de færreste med modeltro hastigheder, her anvendes mere tillempede hastigheder; som afhænger af afstand mellem stationer og køreplanen.
Mere om forsignaler: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/si_f/si_f.html (engelsk)
Mere om I-signaler: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/si_i/si_i.html (engelsk).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
hej mr.data
1000 tak for svaret
med venlig hilsen.
mike ipsen
mike Ip
mr-data
Indlæg: 805
Selv tak, man må jo hjælpe hinanden hvor man kan.
Jeg skal lige nævne, at jeg ikke er helt sikker på om der findes en dekoder der kan håndtere signaler end 2 aspekter (dvs. signal-billeder, f.eks. "kør", "stop" og så videre). Det kan muligvis klares ved at lade f.eks. en K83 bruge flere udgange pr. signal; dette vil kræve lidt ekstern ledningsføring, men burde være håndterbart.
En anden, men desværre lidt dyrere løsning, kunne være at oprgradere din 6021 til understøtte LocoNet, da der til dette system findes et par moduler som kan håndtere signaler med op til 4 aspekter. Denne opgradering kan enten ske vha. af Uhlenbrocks adapter 63820 eller anskaffelse af deres IntelliBox.
Det skal hertil bemærkes, at det med første mulighed så kræver tilkøb af samme firmas IB-control eller tilsvarende, da du ellers ikke ville kunne programmere de førnævnte moduler. Pris fra ca. 500 kr for adapter + omkring 2.00 kr. (muligvis billigere) for en IB-control, enten i ny eller gammel udgave.
Med sidstnævnte mulighed, får du en enhed som ALT hvad din gamle 6021 + 6050 kan, og mere til. IntelliBoxen (IB) findes i flere udgaver, hvor den billigste kaldet "Basic" fint burde kunne dække dit behov; dog må du så undvære mulighed for at tilslutte Märklins keyboards, Controlunits (80f) og lignende. Har du sådanne enheder, må du finde en brugt IB af førse generation som har interface hertil. Priser fra 2.300 kr. for IB Basic op til 4.000 kr. for IB II. En første generations IB kan måske skaffes billigere, men her må du på brugtmarkedet.
Det skal lige bemærkes, at ovenstående bemærkninger omkring Uhlenbrocks produkter udelukkende er til information og IKKE er ment som reklame. Og jer har INGEN relationer til firmaet eller dets forhandlere.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
CVVEST
Indlæg: 63
God aften.....
Hermed får du lige en ekstra detalje at tænke lidt over....
Da jeg håndbygger mine danske signaler selv ( epoke 3 - 4 ) har jeg valgt at styre dem med en enkelt decoder
for hvert signal!
Og her bruger jeg Esu 52620 funktionsdecoderen med hele 6 udgange....
og her kan man tilmed få funktionerne med blinkeffekt mm. ( programérbar )
Eks: PU signal 3 gule 1 rød og feks. den grønne med blink!
Prisen pr decoder ca. 160,-
Der er mange ting at tage stilling til som modelbygger, men jeg syntes lige jeg ville spæde lidt til på denne fine tråd....
Du er velkommen til at kikke forbi på: cvvest.blogspot.com
Varmeste hilsner: Klaus
Modulanlæg primært dansk rullende materiel mm.
Specialombygninger mm.