Picture

Toget4

PB

Märklin CS2 60215

Hi, Et lille spørgsmål omkring CS2. Er der en strømforsyning med når denne købes eller skal der købes en med når man anskaffer en CS2. Ok et ekstra spørgsmål. Hvis man skal have fuld udnyttelse af en CS2. Hvilken strømforsyning skal man så anskaffe sig. God weekend Jens

Mvh

jens

Like 0 kan lide

Picture

bqg

PB

Toget4 skrev:
Hi, Et lille spørgsmål omkring CS2. Er der en strømforsyning med når denne købes eller skal der købes en med når man anskaffer en CS2. Ok et ekstra spørgsmål. Hvis man skal have fuld udnyttelse af en CS2. Hvilken strømforsyning skal man så anskaffe sig. God weekend Jens

Når man køber en ny cs følger der en passende strømforsyning med.
Ved yderligere behov, indsættes boostere.

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

Ved yderligere behov, indsættes boostere med hver sin transformator

Og hver booster kreds er adskilt fra da andre, men for CS2 er det kun midterlederen, der skal være isoleret

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

Toget4

PB

Hej igen Smile Tak for jeres hurtige svar. Jeg er lidt ny, så derfor et måske lidt dumt spørgsmål. Hvad når slæbeskoen kører fra den ene kreds til den anden ? Og endnu et. Hvorfor er der så nogle som køber Märklin 60101 / 100 va, er det ikke for at få mere strøm. ? Det er det de skriver på modeltog.nu, når man kigger på 62015. Forsat god weekend Jens

Mvh

jens

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

PB

bqg skrev:

Er det noget der blev indført med 60215? Jeg har nemlig en 60214 - og der var der ingen strømforsyning med.

Henrik

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

Frank F

Vamdrup

PB  Hjemmeside

Normalt følger der ingen Strømforsyning/Transformator med, denne skal tilkøbes ved siden af.

Enkelt Forhandlere kan dog have "sammensat" en komplet pakke. (afspejler sig som regel i prisen).

60213/60214 - CS2 kan anvende følgende :

60052 Transformator 60 Watt 230V Udgangs-effekt : 16V  (Stikket der skal anvendes for tilslutning af 60052 Transformator til CS2 har Marklin ET-nr : 120722 og koster ca 150,-Kr hos Nettog.dk)

60061 Strømforsyning 60 Watt 230V Udgangs-effekt : 19 V (Stikket er fastmonteret på ledning fra Strømforsyningen)

60215 - CS kan anvende :

60052 Transformator 60 Watt 230V Udgangs-effekt : 16V      (Stikket der skal anvendes for tilslutning af 60052 Transformator til CS2 har Marklin ET-nr : 120722 og koster ca 150,-Kr hos Nettog.dk)

60061 Strømforsyning 60 Watt 230V Udgangs-effekt : 19 V    (Stikket er fastmonteret på ledning fra Strømforsyningen)

60101 Strømforsyning 100 Watt 230V Udgangs-effekt : 19V   (Stikket er fastmonteret på ledning fra Strømforsyningen) 

Bemærk 60101 Strømforsyningen er designet til anvendelse for Spor 1, men kan også anvendes til Spor H0.

Man skal være opmærksom på at hvis man anvender 60101 100 Watt bør de anvendte Ringledninger til Banestrøm ( B ) og Stel ( 0 ), samt ledningerne til indfødning af Strøm/Stel for hver 2 meter Skinne,

have en lednings-tykkelse på mindst 0,50 mm2 (helst 0,75 mm2) af hensyn til den i CS2 indbyggede Kortslutnings-beskyttelse.

Anvendelsen af mindre dimensioner på ledningerne kan have den effekt at ledningerne bliver "varme" og giver kortslutninger.

Se Dokumenterne :

Marklin60101_FactoryAnnouncement.pdf (på engelsk)

Marklin60101_Brugervejledning.pdf (læs side 18+19 og 23)

Til Spørgsmål omkring anvendelsen af Marklin Boostere, Se dokumentet :

Marklin-Booster-Information_DK_2012.pdf

som jeg har vedhæftet til dette indlæg.

Håber det giver lidt svar på dine Spørgsmål.

AttachmentStørrelse
Marklin60101_FactoryAnnouncement.pdf 86.01 kB
Marklin60101_Stroemforsyning100Watt.pdf 1.42 MB
Marklin-Booster-Information_DK_2012.pdf 57.32 kB

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide

Picture

Toget4

PB

Hej Frank,

Tak for et omfattende svar. Jeg har kigget lidt på det hele og er kommet frem til at strømadskillelse på 60215 er nødvendig, men ikke vippe-adskillelse. er dette rigtigt ?

Hvad hvis men bruger en Uhlenbrock booster - er det helt forbudt ?Smile

Hvad er Masse-adskillelse ?

Jeg forsøgte at kigge på jeres hjemmeside, men der er desværre ikke så meget information at hente endnu :-)  Kan du ikke på denne side eller fortælle lidt omkring jeres opsætning / trådløse del? Det ser vildt spændende ud.

Bedste hilsner

Jens

Mvh

jens

Like 0 kan lide

Picture

bqg

PB

jhcn skrev:

bqg skrev:

Er det noget der blev indført med 60215? Jeg har nemlig en 60214 - og der var der ingen strømforsyning med.

Henrik

Nej der tænkte jeg mig ikke helt om. Det var et tilbud.
Jeg beklager meget, hvis det har givet årsag til misforståelser.

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide

Picture

Toget4

PB

Hej Hans Kurt

Ikke et ondt ord fra min side Smile

Bedste hilsner

Jens

Mvh

jens

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

Hvad hvis men bruger en Uhlenbrock booster - er det helt forbudt ?

Hold fingerne fra det, for Uhlenbrock vil ikke arbejde sammen, det ender blot i kortslutninger & røg

Jeg taler af bitter erfaring / Du kan finde spor efter det her på Sporskiftet

Men køb det, der passer sammen / hvis Du vil vide mere ombaggrunden til at de ikke arbejder, så må Du spørge andre ...

Der skulle være den mulighed, at Du ikke anvender Din CS2, som strømforsyning / også de gamle Märklin 60xx skulle bruges som booster

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

PB

bqg skrev:

Nej der tænkte jeg mig ikke helt om. Det var et tilbud.

Jeg beklager meget, hvis det har givet årsag til misforståelser.

Helt OK! Jeg er bare ved at vejlede en kammerat omkring muligheder og priser - og skulle lige være sikker på at der ikke vare noget jeg havde overset Smile

Henrik

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

Frank F

Vamdrup

PB  Hjemmeside

Til Jens.

Det afhænger af om du har planlagt at indkøbe og anvende en Marklin 60174 Booster, for så er svaret JA.

Masse-afskillelse = Stel-adskillelse

På 60173 Boosteren skal både midterlederen og begge spor isoleres fra Hinanden i mellem de respektive Baneasfnit.

På 60174 Boosteren skal KUN midterlederen isoleres fra Hinanden, hvorimod sporene godt kan have forbindelse med Hinanden (Hvilket giver "fælles" Masse (=Stel) ) for alle tilsluttede Boostere på anlægget.

Dette er også grunden til at Marklin har valgt at "udstede" en "Ombytnings-periode" for brugere som har Marklin 60173 Booster, hvor denne kan byttes til en 60174 Booster uden Beregning, da

princippet med 60173 Boosteren hvor stel også skulle "afskilles" gav brugere mange problemer på allerede etablerede Modeljernbane-anlæg.

Du kan eventuelt prøve at kigge på side 32 i Vejledningen til 60174 Boosteren, som jeg lige har indsat et Link til herunder :

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60174_betrieb.pdf 

(du skal Kopiere linket og indsætte det i din Browser's adressefelt (IE/Firefox) og tryk Enter.)

Med Hensyn til vores Opsætning af vores CS2 / MS2 / Ipad Setup, vil jeg på hjemmesiden, når den engang bliver åbnet op,

komme nærmere ind på vores Setup, både med hensyn til Opsætning af netværk (Kabel og Wifi) i et par artikler som kommer

til at omhandle mulighederne med CS2, samt også en Introduktion i Opsætning af Ipad og Iphone med forklarende og illustrerende

billeder og en grundig gennemgang af den "interne" Webserver i CS2, samt åbne op for en samling på ca 1800 Lok-Iconer til CS2.

Pt arbejder jeg også på en Dansk Online-version af Brugerhjælp til CS2, som kommer til at køre på Min Synology NAS-Server.

Pt er jeg dog noget forsinket med hjemmesiden pga Ryg og Lænde-problemer, hvilket gør at jeg ikke altid kan arbejde på Hjemmesiden

pga Smerter, i det tempo jeg gerne ville, men bare roligt den skal nok kommer "Online" i løbet af 2012.

(måske i første omgang i en lidt reduceret form, end det jeg oprindelig havde planlagt).

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide

Picture

Toget4

PB

Hej Alle,

Tak for inspirerende indlæg og kommentarer. Jeg har nu besluttet mig til at indkøbe en 60215 CS2 og en 60101 strømforsyning. Jeg håber at derved at undgår at  skulle anvende en booster Wink

Bedste hilsner

Jens

Mvh

jens

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.