McK har sendt en ny serie Øl & Gærvogne på markedet. Det er noget af det flotteste der indtil videre er kommet fra denne producent.
Selvom der selvfølgelig er småfejl/kompromiser - heldigvis ingen der ikke er til at leve med. Mere se link
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Krølle
Indlæg: 75
Jeg er kommet dertil, at jeg ikke skal have noget fra McK, før jeg har læst her på siden og andre fora at det virker.
Flemming Ormstrup skriver om Tuborg vognen: Når bremseplatformene vender mod hinanden støder de sammen før pufferne får kontakt. Det er tilsyneladende fordi gavlstolperne er for tykke. Tak for billederne og beskrivelsen!
Hvad er der at sige om det problem andet end at det er for dumt. Skal vi nu også til at køre ølvognene på drejeskive for at kunne koble dem sammen.
https://3.bp.blogspot.com/jgg3YOdEnpHmHfUuPEdlCK7JsNZ4h82J0yDJ2CGMsmhvJPLpgcaX4DcsiPC_yzbeAgUeaAm3T-RxjLkpReKPCopsgL-LAPs_a-8QeLvdWNfsSsB93G2LOi7J1z9SjgB-FUHdjm35oAy3-0Md0-dct3bbbO9oU8CzsqhLObJDzdJMKBQ8tkQ6gRp6vd-iBUqO5CVGASntnqmXWqHmSyFLx0Oj9IbQdFK5cnHsS5gQfe4S5rBkVXiyKGXymWDx82sjx4KPWx6mW9NZMDP3zV_eFai_8AEXTrW3eLY-3AR8cD9JL301Rj6PDKv2NBA5f3qecQVWhmIysXlGou8wRkz9MnFKTBJ2YaVCyWP-XmVHAsgHoJ0pwvUgrls-jJVn8_gRz_Wox-UrTgDGzKI-R1kJ8M0COc7s1lgXge4eCjgAtKmSBSxZp9kr8KAAX4_W5GgNpN6cGR1yb_bacXS3SPcTpYlT-Iwc_5ZJQ64aY75_sczVF2BT8zrcsDhjw_h8nBhXH9XIJS73Y8kDbhXg9UqVw4G3CUXiT4qdzY_RAf7-Et2DuwMlfPCF4ZCxePb4oBeyRJpTo71YUeYoNOkVJd-7-NlzAF2o5j2aEGy1y42XxS7iBeAgPD-ksnSu-7ivi_6sZEEhMIt1MDDAbqrWi53KbB9fQqYd42QD=w1052-h939-no
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 987
Hej,
Jeg er kommet dertil, at jeg ikke skal have noget fra McK, før jeg har læst her på siden og andre fora at det virker.
Flemming Ormstrup skriver om Tuborg vognen: Når bremseplatformene vender mod hinanden støder de sammen før pufferne får kontakt. Det er tilsyneladende fordi gavlstolperne er for tykke. Tak for billederne og beskrivelsen!
Hvad er der at sige om det problem andet end at det er for dumt. Skal vi nu også til at køre ølvognene på drejeskive for at kunne koble dem sammen.
Det står dig selvfølgelig frit for. Der er jo ingen købetvang.
Jeg har købt de to epoke-IV vogne og synes ganske enkelt de er super flotte og klasser bedre end nogen af de andre ZA/ZB der til dato er produceret, den småfejl med platformen til trods! Hvis man kan leve med lidt længere koblings-afstand er en praktisk løsning evt. disse små koblingsforlængere fra Freja (0.3 mm/stk):
http://www.freja-modeltog.dk/personvogne/koblingsforlængere-10-stk-rektangulære-koblings-afstandsskiver-ætset?fbclid=IwAR30cPbDBMfq8HKSPP2YRIFpBqmMkPzXDSKW2TdtShnLjMIjOCdFhWeqwAA
(Og ellers må man jo have fat i drejskiven )
Just my 0.02€
Peter
(Læg i øvrigt mærke til at vognene ikke har koblinger monteret på Flemmings billede - og hos mig koblede vognene fint med Fleischmann profi i en afstand hvor platformene ikke rører hinanden)
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
PED
Indlæg: 144
G aften,
har nu 2 ølvogne og en gær.
Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?
mvh pediHg
Dansk Epoke 3 Märklin HO
LasseSteen
Indlæg: 1.717
G aften,
har nu 2 ølvogne og en gær.
Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?
mvh pediHg
Nu har jeg ikke selv prøvet med Märklin kortkoblinger på MCK vogne, men det er desværre tit kun Märklins eget materiale, hvor Märklin kortkoblinger fungerer. Det er ihvertfald min egen erfaring.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 144
G aften,
har nu 2 ølvogne og en gær.
Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?
mvh pediHg
Svaret kan nok blive både et ja og et nej.
På Knarbjergbanen er Märklins kortkoling den absolut foretrukne og fungerer på lang det meste materiel uden problemer på anlæggets mindste kurveradius på 55 cm.
Men på MCK's ølvogne har det været nødvendigt at bibeholde en almindelig A-kobling i den ende hvor bremseplatformen sidder, da bremseplatformen rager længere ud fra vogngavlen end pufferne gør. Så her vil kortkoblingerne slet ikke kunne nå hinanden.
Märklins kortkobling og A-koblingen kobler fint med hinanden, så jeg har ikke oplevet problemer med denne løsning men, det er jo en smagssag om man kan leve med denne sammenblanding af koblingstyper.
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
PED
Indlæg: 144
G'aften
svaret med blandede koblinger er fint med mig - det gør jeg.
tak
vh pediHg.
Dansk Epoke 3 Märklin HO
JFN
Indlæg: 70
Hej venner
Jeg har et forslag som virker, og som ikke ændre eller ødelægger noget på hverken koblinger eller vogne.
Når en kobling trykkes ind i kulisse, skal den jo helt ind for at side fast, men hvis du limer soblingenfast med hvis skole-lim, kan den monteres lidt længere ude i kulissen og derved give stører afstand mellem vognene.
Skal den ud igen, opløses limen med varmt vand...
En nem løsning, som nogle nok vil sige er dumt, men det virker, koster ikke noget og er meget nemt at have med at gøre, og så kan det bruges på alle koblinger !
Mvh.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 987
Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?
Jeg tror det er gået op for de fleste at ja:
Der er et teknisk og praktisk problem med disse vogne på dette punkt.
Kan vi til gengæld så ikke nøjes med konstruktive forslag til at afhjælpe problemet - for de der ønsker at købe/bruge vognene? For jeg kan ærligt talt ikke se hvad yderligere, sarkastiske kommentarer konstruktivt kan bruges til.
Med venlig hilsen
Peter W
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?
Jeg tror det er gået op for de fleste at ja:
Der er et teknisk og praktisk problem med disse vogne på dette punkt.
Kan vi til gengæld så ikke nøjes med konstruktive forslag til at afhjælpe problemet - for de der ønsker at købe/bruge vognene? For jeg kan ærligt talt ikke se hvad yderligere, sarkastiske kommentarer konstruktivt kan bruges til.
Med venlig hilsen
Peter W
SPOT ON!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
Märklins Relex kobling giver også ekstra god afstand. I forhold til emnet her er de nok ikke så egnede fordi de giver for meget afstand, men jeg har i flere tilfælde brugt dem på nye lokomotiver, hvor de medfølgende bøjlekoblinger var af dårlig kvalitet. Hvis man med en lille bidetang fjerner "flappen" over tappen ligner de en almindelig bøjlekobling.
LasseSteen
Indlæg: 1.717
Hej venner
Jeg har et forslag som virker, og som ikke ændre eller ødelægger noget på hverken koblinger eller vogne.
Når en kobling trykkes ind i kulisse, skal den jo helt ind for at side fast, men hvis du limer soblingenfast med hvis skole-lim, kan den monteres lidt længere ude i kulissen og derved give stører afstand mellem vognene.
Skal den ud igen, opløses limen med varmt vand...
En nem løsning, som nogle nok vil sige er dumt, men det virker, koster ikke noget og er meget nemt at have med at gøre, og så kan det bruges på alle koblinger !
Mvh.
Fin løsning, men måske vil det være bedre at anvende NOCH´s "Hin und Weg Kleber":
https://www.noch.de/de/hin-weg-kleber.html
Den er jeg blevet virkelig glad for
DA5024
Indlæg: 77
*