Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

McK's nye Gær & Ølvogne

McK har sendt en ny serie Øl & Gærvogne på markedet. Det er noget af det flotteste der indtil videre er kommet fra denne producent.
Selvom der selvfølgelig er småfejl/kompromiser - heldigvis ingen der ikke er til at leve med. Mere se link

Like 0 kan lide
Top

Picture

Krølle

Indlæg: 75

PB

Jeg er kommet dertil, at jeg ikke skal have noget fra McK, før jeg har læst her på siden og andre fora at det virker.

Flemming Ormstrup skriver om Tuborg vognen: Når bremseplatformene vender mod hinanden støder de sammen før pufferne får kontakt. Det er tilsyneladende fordi gavlstolperne er for tykke. Tak for billederne og beskrivelsen!

Hvad er der at sige om det problem andet end at det er for dumt. Skal vi nu også til at køre ølvognene på drejeskive for at kunne koble dem sammen.

https://3.bp.blogspot.com/jgg3YOdEnpHmHfUuPEdlCK7JsNZ4h82J0yDJ2CGMsmhvJPLpgcaX4DcsiPC_yzbeAgUeaAm3T-RxjLkpReKPCopsgL-LAPs_a-8QeLvdWNfsSsB93G2LOi7J1z9SjgB-FUHdjm35oAy3-0Md0-dct3bbbO9oU8CzsqhLObJDzdJMKBQ8tkQ6gRp6vd-iBUqO5CVGASntnqmXWqHmSyFLx0Oj9IbQdFK5cnHsS5gQfe4S5rBkVXiyKGXymWDx82sjx4KPWx6mW9NZMDP3zV_eFai_8AEXTrW3eLY-3AR8cD9JL301Rj6PDKv2NBA5f3qecQVWhmIysXlGou8wRkz9MnFKTBJ2YaVCyWP-XmVHAsgHoJ0pwvUgrls-jJVn8_gRz_Wox-UrTgDGzKI-R1kJ8M0COc7s1lgXge4eCjgAtKmSBSxZp9kr8KAAX4_W5GgNpN6cGR1yb_bacXS3SPcTpYlT-Iwc_5ZJQ64aY75_sczVF2BT8zrcsDhjw_h8nBhXH9XIJS73Y8kDbhXg9UqVw4G3CUXiT4qdzY_RAf7-Et2DuwMlfPCF4ZCxePb4oBeyRJpTo71YUeYoNOkVJd-7-NlzAF2o5j2aEGy1y42XxS7iBeAgPD-ksnSu-7ivi_6sZEEhMIt1MDDAbqrWi53KbB9fQqYd42QD=w1052-h939-no 

__________________

H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej,

Krølle skrev:

Jeg er kommet dertil, at jeg ikke skal have noget fra McK, før jeg har læst her på siden og andre fora at det virker.

Flemming Ormstrup skriver om Tuborg vognen: Når bremseplatformene vender mod hinanden støder de sammen før pufferne får kontakt. Det er tilsyneladende fordi gavlstolperne er for tykke. Tak for billederne og beskrivelsen!

Hvad er der at sige om det problem andet end at det er for dumt. Skal vi nu også til at køre ølvognene på drejeskive for at kunne koble dem sammen.

Det står dig selvfølgelig frit for.  Smile Der er jo ingen købetvang.

Jeg har købt de to epoke-IV vogne og synes ganske enkelt de er super flotte og klasser bedre end nogen af de andre ZA/ZB der til dato er produceret, den småfejl med platformen til trods! Hvis man kan leve med lidt længere koblings-afstand er en praktisk løsning evt. disse små koblingsforlængere fra Freja (0.3 mm/stk):

http://www.freja-modeltog.dk/personvogne/koblingsforlængere-10-stk-rektangulære-koblings-afstandsskiver-ætset?fbclid=IwAR30cPbDBMfq8HKSPP2YRIFpBqmMkPzXDSKW2TdtShnLjMIjOCdFhWeqwAA 

(Og ellers må man jo have fat i drejskiven Big smile )

Just my 0.02€  Smile

Peter

(Læg i øvrigt mærke til at vognene ikke har koblinger monteret på Flemmings billede - og hos mig koblede vognene fint med Fleischmann profi i en afstand hvor platformene ikke rører hinanden)

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

G aften,

har nu 2 ølvogne og en gær.

Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?

 

mvh   pediHg

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

PED skrev:

G aften,

har nu 2 ølvogne og en gær.

Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?

 

mvh   pediHg

Nu har jeg ikke selv prøvet med Märklin kortkoblinger på MCK vogne, men det er desværre tit kun Märklins eget materiale, hvor Märklin kortkoblinger fungerer. Det er ihvertfald min egen erfaring.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

PED skrev:

G aften,

har nu 2 ølvogne og en gær.

Inden jeg monterer koblinger, vil jeg lige høre - går det med Märklin kortkobling?

 

mvh   pediHg

Svaret kan nok blive både et ja og et nej.
På Knarbjergbanen er Märklins kortkoling den absolut foretrukne og fungerer på lang det meste materiel uden problemer på anlæggets  mindste kurveradius på 55 cm.

Men på MCK's ølvogne har det været nødvendigt at bibeholde en almindelig A-kobling i den ende hvor bremseplatformen sidder, da bremseplatformen rager længere ud fra vogngavlen end pufferne gør. Så her vil kortkoblingerne slet ikke kunne nå hinanden.
Märklins kortkobling og A-koblingen kobler fint med hinanden, så jeg har ikke oplevet problemer med denne løsning men, det er jo en smagssag om man kan leve med denne sammenblanding af koblingstyper.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

G'aften

svaret med blandede koblinger er fint med mig - det gør jeg.

tak

vh pediHg.

 

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej venner

Jeg har et forslag som virker, og som ikke ændre eller ødelægger noget på hverken koblinger eller vogne.

Når en kobling trykkes ind i kulisse, skal den jo helt ind for at side fast, men hvis du limer soblingenfast med hvis skole-lim, kan den monteres lidt længere ude i kulissen og derved give stører afstand mellem vognene.

Skal den ud igen, opløses limen med varmt vand... 

En nem løsning, som nogle nok vil sige er dumt, men det virker, koster ikke noget og er meget nemt at have med at gøre, og så kan det bruges på alle koblinger !

Mvh.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Bent_P skrev:

Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?

Jeg tror det er gået op for de fleste at ja:
Der er et teknisk og praktisk problem med disse vogne på dette punkt. 

Kan vi til gengæld så ikke nøjes med konstruktive forslag til at afhjælpe problemet - for de der ønsker at købe/bruge vognene? For jeg kan ærligt talt ikke se hvad yderligere, sarkastiske kommentarer konstruktivt kan bruges til.

Med venlig hilsen

Peter W

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

peterw skrev:

Bent_P skrev:

Stak bremseplatformen også ud over pufferne på forbilledet?

Jeg tror det er gået op for de fleste at ja:
Der er et teknisk og praktisk problem med disse vogne på dette punkt. 

Kan vi til gengæld så ikke nøjes med konstruktive forslag til at afhjælpe problemet - for de der ønsker at købe/bruge vognene? For jeg kan ærligt talt ikke se hvad yderligere, sarkastiske kommentarer konstruktivt kan bruges til.

Med venlig hilsen

Peter W

 

SPOT ON! 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 3 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 365

PB

Märklins Relex kobling giver også ekstra god afstand. I forhold til emnet her er de nok ikke så egnede fordi de giver for meget afstand, men jeg har i flere tilfælde brugt dem på nye lokomotiver, hvor de medfølgende bøjlekoblinger var af dårlig kvalitet. Hvis man med en lille bidetang fjerner "flappen" over tappen ligner de en almindelig bøjlekobling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

JFN skrev:

Hej venner

Jeg har et forslag som virker, og som ikke ændre eller ødelægger noget på hverken koblinger eller vogne.

Når en kobling trykkes ind i kulisse, skal den jo helt ind for at side fast, men hvis du limer soblingenfast med hvis skole-lim, kan den monteres lidt længere ude i kulissen og derved give stører afstand mellem vognene.

Skal den ud igen, opløses limen med varmt vand... 

En nem løsning, som nogle nok vil sige er dumt, men det virker, koster ikke noget og er meget nemt at have med at gøre, og så kan det bruges på alle koblinger !

Mvh.

Fin løsning, men måske vil det være bedre at anvende NOCH´s "Hin und Weg Kleber":

https://www.noch.de/de/hin-weg-kleber.html

Den er jeg blevet virkelig glad for  Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 77

PB

*ZB-platform-sidebillede

ZB-1400mm-platform

 

ZB-1100mm platform

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.