Hej
Er der nogen der har erfaringer med at motorisere dette lille ydmyge køretøj? Ideer og erfaringer modtages med tak!
Venlige hilsner
Søren
__________________
Venlige hilsner
Søren
Hej
Er der nogen der har erfaringer med at motorisere dette lille ydmyge køretøj? Ideer og erfaringer modtages med tak!
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
TogTeknik
Indlæg: 28
Jeg har med succes brugt et chassis byggesæt MPD18 fra Meridian models.
Byggesættet kommer med hjul til N-skala så dem har jeg skiftet ud med hjulsæt fra Epoke skinnebusser.
Der bliver også plads til dekoder i førerhuset.
God fornøjelse.
Mvh. René
TogTeknik
Indlæg: 28
Findes på Meridianmodels.co.uk
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har indbygget motor i vognen istedet.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Altså den fra Tikøb Hobby?
Mvh Lukas
Mvh Lukas
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Tak for konstruktive og spændende input.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Jeg har indbygget motor i vognen istedet.
Jørgen
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
MMmmm... Jeg kan prøve. Det er ikke så kønt, men det kører. Jeg har bare brugt nogle dele fra en gammel strimmelregner.
Så har jeg puttet lidt tin op i traktoren for at give den vægt. Jeg skal lige have taget nogle billeder først.....
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Ok - Nu har jeg taget nogle billeder.
Først har Olsen Banden stillet op til fotografering:
Der er fyldt lidt vægt i traktoren:
Vognen set fra siden:
Vognen set nedefra:
Motoren er vist fra en strimmelregner. Tandhjulet havde jeg fra nogle hjul jeg skiftede fra DC til AC. Dekoderen er en Uhlenbrock, hvor lyset ikke virkede længere.
Slæbeskoen er loddet på et stykke print sammen med strømoptaget til hjulene. Nogle store søm er savet istykker og proppet ind hvor der var plads for at øge vægten.
Det er ikke så kønt, men det virker. Samlet pris for ombygningen løber op i ca. 70 kroner (for slæbeskoen).
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Åh, Jørgen - jeg elsker dine ligefremme løsninger!
Selv har jeg kraftigt overvejet denne løsning fra SB Modellbau - men det er jo mildest talt en helt anden pris... Til gengæld har jeg så også forestillet mig at indbygge en højttaler og en ELV afspiller, så sættet kan komme rullende henover sporet, mens det lystigt afspiller en velkendt melodi - sandsynligvis tilsat et par eder og forbandelser og lidt "Skide godt, ...".
MVH
Lars
cfrost
Indlæg: 268
Hej Lars - passer lige til mit tema på banen hjemme
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
cbt
Indlæg: 1.159
Hej
Er der nogen der har erfaringer med at motorisere dette lille ydmyge køretøj? Ideer og erfaringer modtages med tak!
Venlige hilsner
Søren
Hej Søren
Tja, jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor svært det mon kan være ?.
Akselafstanden er 1600 mm = 18.4 mm i skala 1:87.
18.4 mm svarer i skala 1:160 til 2942 mm.
Og så går den vilde jagt på et N-lokomotiv med passende akselafstand, som kan donere en undervogn, der udstyres med hjul + aksler fra f.eks. Brawa's eller Fleischmann's Rollende Landstrasse-vogne.
F.eks. passer akselafstanden på de to yderaksler på bogierne på et Atlas N RSC-2 lokomotiv perfekt - her udelades naturligvis hjul på midterakslen.
Måske kan man være heldig at finde et rangerlokomotiv, som kunne bruges.
Dog er der på Atlas N #2162 et problem med sidetandhjul - akselafstanden ser ellers ud til at passe:
Fleischmann's startsætslokomotiv #7218 er ser dog ud til at have for stor akselafstand (jeg har ikke kunnet finde mit eget eksemplar, så jeg kan måle):
Muligvis kunne motorbogien fra en V 200 / BR 220 bruges (?). Her er akselafstanden dog 3200 mm ( = 20 mm på en skala N model)
Fordelen ved spor N lokomotiver er, at de er så smalle, at de bedre vil kunne klemmes ind i en smal motorkasse på et H0-rangerlokomotiv.
Ulempen er så, at man skal skifte hjulakslerne ud, så undervognen kan "begå sig" på 16.5 mm spor.
Men at "ofre" et billigt spor N lokomotiv, evt. fra forhandlerens rodekasse med gode brugttogstilbud, synes jeg ville være bedre end at ødelægge en flot Franz Jäger vogn og have en rangertraktor, der ikke kan køre - det gør begge dele mindre interessante og mindre realistiske (og mindre værd!).
En spor N "donor-løsning" kunne endda i den sidste ende være en billigere løsning.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.004
Hej Alle
Da jeg selv fremstiller pågældene køretøj i N TT H0 og 0, har motorisering også været oppe at vende her
SB modellbau kan ikke fremstille en undervogn med så lille akselafstand i TT OG H0
I spor 0 er en black beatle muligvis en løsning.
I Ho kan skinnebushjul anvendes, men rammen og motor skal specialfremstilles/tilpasses
Jeg har fået tilbudt at købe komplet drivværk fra reealmodel, men jeg tror ikke den passer.
Min tanke er en spor N køf med forlængede aksler og ny hjul til en TT model og en spor N køf til en H0 model
Det største problem er dog , at resinplast ikke vejer mere end nogle få gram, så al adhetion skal komme fra drevet
et 3-koblet lok som foreslået kræver så-kraftig en ombygning at det næsten er som at starte forfra.
til geisterwagen foreslås PMT sporvognsdrev til ca 40 €- dog med 8 mm hjul der skal udskiftes til 11 mm
vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Hej Per
Jeg venter lige og ser hvad du finder ud af. Jeg har en h0 model af traktoren.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
cbt
Indlæg: 1.159
Fordelen ved spor N lokomotiver er, at de er så smalle, at de bedre vil kunne klemmes ind i en smal motorkasse på et H0-rangerlokomotiv.
Ulempen er så, at man skal skifte hjulakslerne ud, så undervognen kan "begå sig" på 16.5 mm spor.
Men at "ofre" et billigt spor N lokomotiv, evt. fra forhandlerens rodekasse med gode brugttogstilbud, synes jeg ville være bedre end at ødelægge en flot Franz Jäger vogn og have en rangertraktor, der ikke kan køre - det gør begge dele mindre interessante og mindre realistiske (og mindre værd!).
En spor N "donor-løsning" kunne endda i den sidste ende være en billigere løsning.
Og det er muligvis en tilsvarende løsning, der er valgt her (?).
Så hvis traktoren på billedet i linket ovenfor er selvkørende (og er digital), så vil DSB Traktor 56 og 57 også kunne blive det.
Denne traktor ser også fahrbereit ud (?).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Da' Carsten.
Det kunne nu godt ligne en færdig Jung traktor fra Real Modell?
Naturligvis kan den det, hvis man vil betale for det: Real Modell laver skam også traktor 57 i selvkørende model. Den kan endda fåes med lyd.
MVH
Lars
pete
Falck redder
Helsingør
Indlæg: 162
det er den dyerste kg pris jeg har set længe, men flot er den
venlig hilsen
Peter Johansen
ca. Epoke III og V på c-skinder
Ripez
Indlæg: 1
Hej René
Vedr. en DSB traktor 57... Er det denne lille fætter til £40 du omtaler? http://meridianmodels.co.uk/mpd18-midge-minimotor-power-drive-unit-kit.html
Har du et billede af det færdige resultat?
mvh. Henrik