Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

N - maskiner i Peters Garage.

Så er vi igen gået i gang med et nyt projekt i Peters Garage. Vi fordansker Roco N maskiner vha. Frejas ombygningssæt. se link

Like 4 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 78

PB

Hvis I mangler en 5 ROCO "N" i fransk udgave, så har jeg en liggende.
Har aldrig kørt.

 

mvh

Bent Lykke

 

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 69

PB  Hjemmeside

 

Kære N-fremstillere!

 

Når I nu er ved ”fileriet” for at få en så korrekt som muligt dansk litra N, så husk på at kedlerne, på nær 202, 205 og 206, var ÜK kedler og derfor ikke have haft den tværliggende foran skorstenen anbragte fødevandsforvarmer. Det vil sige at røgkammeret aldrig havde haft ”uddybningen” og derfor havde en helt glat røgkammer plade overdel.

 

På billeder af 202 er der overhovedet intet at se og røgkammeret er muligvis helt nyt/udskiftet. På 205 kan ses at svejsesømmen for dækkepladen over ”uddybningen” er planslebet, altså ”usynlig” kant. Om der er en svejsesøm på 206 ved leveringen til DSB kan jeg ikke afgøre p.g.a. manglende tydeligt billedmateriale.

 

Vedhæftet ”Oversigt over forskelligheder ved udrangering mv. Håber info kan bruges.

Billede

 

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler

 

 

 

NB: Husk og forskellige hjul på tender i slutningen af deres driftstid, eger- hhv. pladehjul.

 

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

Der er kommet en gammel (nærmest antik) Fleischmann 50er - dog ikke tysk men fransk/belgisk derfor sorte hjul med i ombygningen. Ombygningssættet er købt hos Tikøb.
Men vi er da nået til 2.del af byggeriet. se  link

Like 2 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

Suger alt til mig vedr. N disse dage...  men kan ikke se billeder fra 1. del og kan ikke finde kontakt på websiden?

Like 1 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.323

PB

Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 78

PB

Hvis nogen mangler en N-maskine til lign projekt, har jeg (stadig) en ubrugt ROCO "fransk" udgave liggende til salg.

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 470

PB  Blog

Jan K. skrev:

Suger alt til mig vedr. N disse dage...  men kan ikke se billeder fra 1. del og kan ikke finde kontakt på websiden?

Du er velkommen til at stille spørgsmål her i tråden, alle projektdeltagere er her på sporskiftet og så kan svarene også komme andre til gode.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

Snuden skrev:
...alle projektdeltagere er her på sporskiftet og så kan svarene også komme andre til gode.

Det lyder godt! 

 Vil nu hellere have billeder end ord... Big smile

 

Steffen Dresler skrev:
... Vedhæftet ”Oversigt over forskelligheder ved udrangering mv. Håber info kan bruges.

Hvis jeg læser skemaet korrekt, er det kun sidste kolonne, der viser ændringer... så kolonne 4 "Forløber" er som ved leverimg?

Men jeg har billeder af 202 med pladehjul fra 1952 "rå" (Arkiv Skov), fra 1953 stadig "rå" (J. K. Brandt), fra 1954 nu med røgdeflektorer (J. P. Andersen) og 1961 med røgplader, bænk og stadig - eller igen? - pladehjul! (Kirkeby).

Der er nemlig også ét billede (filnavn "DSB_N202_1960.jpeg" og foto mærket "DSB N 202." i hvid tekst i øverste venstre hjørne), der viser "komplet" maskine inkl. egerhjul i forløberen...?

Note 9 i skemaet er formodentlig korrekt da der er billede fra 1953 uden deflektorer og 1954 med deflektorer.

 

Det er ikke let at være N fan, men heldigvis hænger jeg fast i 1954, så den skal bære have et par plader, en bænk - og Voilá!  Stare

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

Ha!

Har fundet en note "pladehjul skiftet til eger i 1958 og tilbage til plade i 1961"...

 

N-maskiner er værre at holde styr på end frimærkevarianter! Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

henho skrev:

Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.

Problemet er forhåbentligt løst.
Desværre er det et problem der vil opstå en gang imellem pga. en "forbedring" der er lavet når jeg deler billeder fra Google Fotos. 

Del 2½ følger mandag aften.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 69

PB  Hjemmeside

Kære Jan

 

Jeg kan godt forstå at du kan komme i tvivl, det har jeg også været under hele turen med litra N. Som hovedregel havde alle BR50ÜK fra Belgien pladehjul ved udgang fra fabrik og "Abnahme" ved DR. MEN, SÅ begyndte bytteriet der varede helt frem til maskinernes henstilling og udrangering ved DSB.

Skemaet er udfærdiget efter den bedste viden på tidspunktet, det vil sige, hvad der kunne udtages af lokomotivets originale tyske Betriebsbuch, senere DSB Reparationsbog og så ikke mindst billedmateriale til rådighed. At maskinen har haft egerhjul på et tidspunkt er uden tvivl, men jeg vil nok NU holde mig til pladehjul ved leveringen. Der er jo kommet en del gode billeder til senere.

Røgpladerne er et kapitel for sig selv. Alle maskinerne blev leverede UDEN, men efter krigen (muligvis under) blev nogle udstyret med plader type Witte (den tyske original) og nogle kom til Danmark med sådanne. Disse blev så aftaget og N205 er første "DSB´er" udgået med røgplader, men tyske type Witte. Du kan se hvilken type det drejer sig om, da DR Witte er monteret direkte på røgkammeret, mens DSB plader er monteret v.h.a. to båndstøtter fra barrierepladen, op under det indvendige af pladen og vinklet ind på røgkammeret øverst. 

Men et godt udgangspunkt for litra N (synes jeg) er et billede fra den ønskede tidsperiode og fremstille modellen efter billedet. Så kan alle komme og sige at det er forkert, men billedet viser at maskinen netop på det valgte tidspunkt havde DET udseende.

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler 

 

NB: Det viser sig meget, meget senere, at der faktisk er fremstillet en slags reparationskort ved ombygningen på Centralværkstedet i København i sin tid. Men de er (bandeord) ikke til at blive kloge på, alene at tyde håndskriften kræver en "Ægyptolog" og som jeg kan "læse" er her ikke noget om forløber. Så jeg må holde mig til diverse reparationsboger og billeder.

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

Steffen Dresler skrev:
... et godt udgangspunkt for litra N (synes jeg) er et billede fra den ønskede tidsperiode og fremstille modellen efter billedet. Så kan alle komme og sige at det er forkert, men billedet viser at maskinen netop på det valgte tidspunkt havde DET udseende.

Ja, N-maskiner er sjove! Laughing out loud

Maskinmesteren foreslår lidt fikst pladearbejde og dermed løse alle "problemer", men...

 Lidt pladearbejde...

Tak for svaret!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

F.Ormstrup skrev:

henho skrev:

Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.

Problemet er forhåbentligt løst.
Desværre er det et problem der vil opstå en gang imellem pga. en "forbedring" der er lavet når jeg deler billeder fra Google Fotos. 

Del 2½ følger mandag aften.

 

Tusind tak!

Vises fint her - og lige præcis, hvad jeg håbede, de (billederne) ville vise! Smile

Vil straks stjæle sikre kopier til mit eget lille projekt...

 

Afsnit 2½... hmmm...

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej,

fotos af N maskiner kan ses heri denne tråd

https://www.sporskiftet.dk/forum/n-maskiner-og-deres-br%C3%B8dre-rundt-o...

mvh

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

Så arbejder vi igen på N-maskinerne.  se  link

Like 1 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 433

PB

Jan K. skrev:

Steffen Dresler skrev:
... et godt udgangspunkt for litra N (synes jeg) er et billede fra den ønskede tidsperiode og fremstille modellen efter billedet. Så kan alle komme og sige at det er forkert, men billedet viser at maskinen netop på det valgte tidspunkt havde DET udseende.

Ja, N-maskiner er sjove! Laughing out loud

Maskinmesteren foreslår lidt fikst pladearbejde og dermed løse alle "problemer", men...

 Lidt pladearbejde...

Tak for svaret!

 

Hej.

 

Ud over at det er et damplokomotiv der vises på billedet, har det ikke meget med N maskinen at gøre. Hjulsætningen passer ikke, det er en 4 koblet maskine med 2 akslet for og bag løber..

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan K.

Indlæg: 43

PB

Nej.

Jeg skal passe på med at forsøge at være "morsom". Og holde op med at afspore tråde...

 

Beklager.  Innocent

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.