Så er vi igen gået i gang med et nyt projekt i Peters Garage. Vi fordansker Roco N maskiner vha. Frejas ombygningssæt. se link
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
BLK_AARH
it
Indlæg: 130
Hvis I mangler en 5 ROCO "N" i fransk udgave, så har jeg en liggende.
Har aldrig kørt.
mvh
Bent Lykke
V.h.
Bent L.K.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære N-fremstillere!
Når I nu er ved ”fileriet” for at få en så korrekt som muligt dansk litra N, så husk på at kedlerne, på nær 202, 205 og 206, var ÜK kedler og derfor ikke have haft den tværliggende foran skorstenen anbragte fødevandsforvarmer. Det vil sige at røgkammeret aldrig havde haft ”uddybningen” og derfor havde en helt glat røgkammer plade overdel.
På billeder af 202 er der overhovedet intet at se og røgkammeret er muligvis helt nyt/udskiftet. På 205 kan ses at svejsesømmen for dækkepladen over ”uddybningen” er planslebet, altså ”usynlig” kant. Om der er en svejsesøm på 206 ved leveringen til DSB kan jeg ikke afgøre p.g.a. manglende tydeligt billedmateriale.
Vedhæftet ”Oversigt over forskelligheder ved udrangering mv. Håber info kan bruges.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Husk og forskellige hjul på tender i slutningen af deres driftstid, eger- hhv. pladehjul.
Steff
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
Der er kommet en gammel (nærmest antik) Fleischmann 50er - dog ikke tysk men fransk/belgisk derfor sorte hjul med i ombygningen. Ombygningssættet er købt hos Tikøb.
Men vi er da nået til 2.del af byggeriet. se link
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jan K.
Indlæg: 44
Suger alt til mig vedr. N disse dage... men kan ikke se billeder fra 1. del og kan ikke finde kontakt på websiden?
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
BLK_AARH
it
Indlæg: 130
Hvis nogen mangler en N-maskine til lign projekt, har jeg (stadig) en ubrugt ROCO "fransk" udgave liggende til salg.
V.h.
Bent L.K.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 603
Suger alt til mig vedr. N disse dage... men kan ikke se billeder fra 1. del og kan ikke finde kontakt på websiden?
Du er velkommen til at stille spørgsmål her i tråden, alle projektdeltagere er her på sporskiftet og så kan svarene også komme andre til gode.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Jan K.
Indlæg: 44
Det lyder godt!
Vil nu hellere have billeder end ord...
Hvis jeg læser skemaet korrekt, er det kun sidste kolonne, der viser ændringer... så kolonne 4 "Forløber" er som ved leverimg?
Men jeg har billeder af 202 med pladehjul fra 1952 "rå" (Arkiv Skov), fra 1953 stadig "rå" (J. K. Brandt), fra 1954 nu med røgdeflektorer (J. P. Andersen) og 1961 med røgplader, bænk og stadig - eller igen? - pladehjul! (Kirkeby).
Der er nemlig også ét billede (filnavn "DSB_N202_1960.jpeg" og foto mærket "DSB N 202." i hvid tekst i øverste venstre hjørne), der viser "komplet" maskine inkl. egerhjul i forløberen...?
Note 9 i skemaet er formodentlig korrekt da der er billede fra 1953 uden deflektorer og 1954 med deflektorer.
Det er ikke let at være N fan, men heldigvis hænger jeg fast i 1954, så den skal bære have et par plader, en bænk - og Voilá!
Jan K.
Indlæg: 44
Ha!
Har fundet en note "pladehjul skiftet til eger i 1958 og tilbage til plade i 1961"...
N-maskiner er værre at holde styr på end frimærkevarianter!
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.
Desværre er det et problem der vil opstå en gang imellem pga. en "forbedring" der er lavet når jeg deler billeder fra Google Fotos.
Del 2½ følger mandag aften.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære Jan
Jeg kan godt forstå at du kan komme i tvivl, det har jeg også været under hele turen med litra N. Som hovedregel havde alle BR50ÜK fra Belgien pladehjul ved udgang fra fabrik og "Abnahme" ved DR. MEN, SÅ begyndte bytteriet der varede helt frem til maskinernes henstilling og udrangering ved DSB.
Skemaet er udfærdiget efter den bedste viden på tidspunktet, det vil sige, hvad der kunne udtages af lokomotivets originale tyske Betriebsbuch, senere DSB Reparationsbog og så ikke mindst billedmateriale til rådighed. At maskinen har haft egerhjul på et tidspunkt er uden tvivl, men jeg vil nok NU holde mig til pladehjul ved leveringen. Der er jo kommet en del gode billeder til senere.
Røgpladerne er et kapitel for sig selv. Alle maskinerne blev leverede UDEN, men efter krigen (muligvis under) blev nogle udstyret med plader type Witte (den tyske original) og nogle kom til Danmark med sådanne. Disse blev så aftaget og N205 er første "DSB´er" udgået med røgplader, men tyske type Witte. Du kan se hvilken type det drejer sig om, da DR Witte er monteret direkte på røgkammeret, mens DSB plader er monteret v.h.a. to båndstøtter fra barrierepladen, op under det indvendige af pladen og vinklet ind på røgkammeret øverst.
Men et godt udgangspunkt for litra N (synes jeg) er et billede fra den ønskede tidsperiode og fremstille modellen efter billedet. Så kan alle komme og sige at det er forkert, men billedet viser at maskinen netop på det valgte tidspunkt havde DET udseende.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det viser sig meget, meget senere, at der faktisk er fremstillet en slags reparationskort ved ombygningen på Centralværkstedet i København i sin tid. Men de er (bandeord) ikke til at blive kloge på, alene at tyde håndskriften kræver en "Ægyptolog" og som jeg kan "læse" er her ikke noget om forløber. Så jeg må holde mig til diverse reparationsboger og billeder.
Steff
Jan K.
Indlæg: 44
Ja, N-maskiner er sjove!
Maskinmesteren foreslår lidt fikst pladearbejde og dermed løse alle "problemer", men...
Tak for svaret!
Jan K.
Indlæg: 44
Jeg kan heller ikke se del 1 desværre.
Desværre er det et problem der vil opstå en gang imellem pga. en "forbedring" der er lavet når jeg deler billeder fra Google Fotos.
Del 2½ følger mandag aften.
Tusind tak!
Vises fint her - og lige præcis, hvad jeg håbede, de (billederne) ville vise!
Vil straks stjæle sikre kopier til mit eget lille projekt...
Afsnit 2½... hmmm...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej,
fotos af N maskiner kan ses heri denne tråd
https://www.sporskiftet.dk/forum/n-maskiner-og-deres-br%C3%B8dre-rundt-o...
mvh
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
Så arbejder vi igen på N-maskinerne. se link
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Ja, N-maskiner er sjove!
Maskinmesteren foreslår lidt fikst pladearbejde og dermed løse alle "problemer", men...
Tak for svaret!
Hej.
Ud over at det er et damplokomotiv der vises på billedet, har det ikke meget med N maskinen at gøre. Hjulsætningen passer ikke, det er en 4 koblet maskine med 2 akslet for og bag løber..
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Jan K.
Indlæg: 44
Nej.
Jeg skal passe på med at forsøge at være "morsom". Og holde op med at afspore tråde...
Beklager.