jeg har et spørgsmål ang hvor jeg skal sætte reekontakter så at dette vigespor kommer til at virke automatisk.Det er en pentlerbane bare et spor som vist bare længere meningen er at der skal køre 2 tog på sporet og vige for hinanden så det en vente til det andet har vendt ved enden og kommer til vigesporet og køre til enden og når det kommer tilbage igen sender det ventende tog afsted der skal være signaler der styre stopstedet jeg vil anvende en kørevej til at styre det med (ecos 50200)
vh
mummel
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvis du kan leve med tyske signaler, så kan to kontaktskiner og to Märklin hovedsignaler klare ærterne. Du skal isolere de to spor på stationen. Det er både let og veldokumenteret, hvordan man tilslutter dem. Men lys og evt. lyd bliver slukket i det holdende tog, da signalet blot afbryder strømmen. Da jeg havde købt mine første togsæt lavede jeg en enkeltsporet rundbane med vigespor. Der vidste jeg ikke ret meget - og kendte ikke Sporskiftet. Men alligevel fantdt jeg ud af det.
Jeg har faktisk mit gamle sæt af kontaktspor og signaler, som jeg ikke bruger (jeg har forlængst lagt mig fast på dansk epoke III og IV). Hvis du ikke har travlt, kan jeg godt finde det frem og lave en vejledning af det.
Under alle omstændigheder skal du bruge nogle kontaktspor eller en eller anden form for tilbagemelding. Til din bane vil jeg anbefale Märklins spor med vippekontakt i. Den kan nemlig give to forskellige tilbagemeldinger alt efter om du kører den ene eller anden vej. Ulempen er dog at tog med flere slæbesko eller slæbeskoen bagerst vil give dig nogle udfordringer. Når du laver pendultog skal du derfor justere hvor kontaktsporene er. Og slæbeskoen bør nok være i samme ende på togene.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
mummel
Indlæg: 7
ok det er rigtigt det med signalerne men kan disse kontaktspor også skift skiftesporne det skulle gerne virke automatisk du må meget gerne lave en vejledning over det og mange tak for svaret
holle
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
ok det er rigtigt det med signalerne men kan disse kontaktspor også skift skiftesporne det skulle gerne virke automatisk du må meget gerne lave en vejledning over det og mange tak for svaret
holle
Det er faktisk ikke så svært igen.
Den simple er med manuelle skift, som ikke behøver at røres overhovedet. Dvs S1 altid står "afvigende" og S2 altid "ligeud" Så kan din kontaktskinne eller reedrør nøjes med at styre signalet (Si 1 og Si 2), eller bare et relæ til kørestrømmen. På det afsnit det kører ind på skal det afbryde strømmen, og på det andet spor skal det give "grønt" - det er den mest simple udgave af den styring.
Udfordringen er som det er nævnt, at bruger du kontaktskinnen, så er det slæbeskoen der afgør hvornår der skiftes. Dvs et persontog med slæbesko under lokomotiv og lokomotivet forrest og som ikke "vendes" i den anden ende. Næste gang har lokomotivet bagerst. Er sporet langt nok kan man placere kontaktskinnen derefter (så der er lige langt på hver side af kontaktskinnen) Men med korte tog (skinne bus for eks) så bør det ikke have nogen betydning. Er der så slæbesko under en eller flere vogne til lys, så får du flere impulser på kontaktskinnen, som KAN lave rod i det - styrevognstog kan også skabe lidt rod, da det ikke bremser før lokomotivet er i det isolerede afsnit.
Reedrør/magnet er gode fordi det KUN er når magneten kører henover røret at impulsen kommer - men stadig kan du have problem med (langt) styrevognstog
Måske det var nemmere at du beskrev hvilke tog du vil køre med og om de vende i en vendesløjfe i hver ende? (i så fald er der ingen problemer med første set up)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
ok det er rigtigt det med signalerne men kan disse kontaktspor også skift skiftesporne det skulle gerne virke automatisk du må meget gerne lave en vejledning over det og mange tak for svaret
holle
Glemte lige, ja en kontaktskinne kan godt trække både et signal og et skift. Et reedrør kan ikke trække begge dele, der skal det have et relæ til at hjælpe. Men et reedrør kan godt trække et signal alene, selv de gamle tunge relæer fra märklin kan det godt trække - omend det slider på det over tid.
et brugbart relæ: http://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/7244/
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
og her er vist diagram med skift tilsluttet - men det er virkelig ikke nødvendigt!
der er så ikke vist signaler, men de kobles bare til relær eller kontakskinne afh af hvilken type signaler der bruges. Viessmanns de billigeste uden styring er perfekte her da strømmen i forvejen styres af relæet.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
mummel
Indlæg: 7
ok det ser fint ud jeg er med .De tog jeg vil bruge er marklin 36641 og marklin 37728 og der er ikke vendesløjfe sporet ender i begge ender med en stopbum med det ville jo være rart hvis skiftene stod rigtigt men togene kan jo godt køre igennem aligevel vigesporet er ca på midten af sporet skifterne vil jeg evt styre med esu swits pilot og signalerne (hobby signaler har flere sat op pa banen pris 105 reed 9,50 det dyreste er m84 ca 400) med m84 da jeg har det og kontakterne vil jeg bruge reed og så lave en kørevej på ecosen 50200
mummel
mummel
Indlæg: 7
ok tak fint diagram så nu dæmre det jeg var næsten nået frem til det samme resultat jeg havde 2 reed mere nu prøver jeg at lave det og tusin tak
mummel
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Steen, vordan skal pendelstyirngen foregå?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Steen, vordan skal pendelstyirngen foregå?
Aner det ikke, formoder den slags ligger i en ECOS?? jeg har kun svaret på hvordan det styres med vigesporet, som jo er det oprindelig spørgsmål.
Men du ved det måske?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
mummel
Indlæg: 7
hej styringen foregår over ecosen deter plaseret en reed i hver ende af sporet de sender et signal til s88 derfra vidre til ecos hvor der er pentlerspor
bqg
Indlæg: 1.102
hej styringen foregår over ecosen deter plaseret en reed i hver ende af sporet de sender et signal til s88 derfra vidre til ecos hvor der er pentlerspor
Det kan godt give problemer med afviklingen da der oprettes et pendeltog, med kontakt i enderne, når kontakterne aktiveres, stoppes toget, toges ændrer retning og kører efter en tid.
Det vil det gøre uanset om det er tog 1 eller tog 2 der aktiverer kontakterne, løsningen er to spor på hver endestation så hvert tog får sit eget spor. sporskifter kan stilles til modsatte spor når toget afgår og sporskiftet skæres.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
mummel
Indlæg: 7
det er også min tanke men jeg har tænke at sætte 2 extra reed op da de har et nr i s88 forxempel tog bruger reed 1 og 2 og tog 2 bruger 3-4 som angiver de porte hvor de er sat til men det vil jeg prøve
mmmel
mummel
Indlæg: 7
hej ja der er ploblemer med at køre 2 tog på samme spor det er ligegyldigt om der er sat 2 extra reed ind efter et par stop og start køre deisammen altsåstarter o stopper samtidigt som du skrev skal der 2 spor til at starte og stoppe på men så må jeg jo lave det om sådan det kommer til at virke og tak for dit svar
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Man kunne også isolere enderne og sætte et relæ, der smider 24 V ud når toget rammer en kontakt. Det skulle gerne vende toget og sende det tilbage. Konstant samme spænding på resten af sporet.
Hvis ideen er at lave en strækning, hvor to tog bare pendler frem og tilbage, er det vel egentligt overkill at benytte en Ecos eller anden digital styring? Analog drift er fortrinlig til netop det.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk