På sådan en kold og blæsende januaraften, er det vist et passende tidspunkt at vise hvad jeg går og pusler med.
Jeg er i gang med at bygge en bane i et kælderrum på 5,15 x 3,85 m.
Vi befinder os i Danmark på en DSB-strækning. Året er 1990. Netop dette år er valgt, da der så er mulighed for at have MA i sølvpils-udgave, IC3 som helt nyt tog, masser af designmateriel og godt med gods på banen. Der er dog også enkelte afstikkere, da der af uvisse grunde er en smule tysk regional og fjerntrafik på skinnerne J.
Banen jeg bygger er et udsnit af en større strækning, men netop denne del har gennemgået en stor forandring i nyere tid (anno 1990).
Oprindeligt var der tale om en enkeltsporet strækning, hvor der var en sækbanegård. Dette besværliggjorde driften og derfor blev der gennem årene drøftet forskellige løsninger. Men lad os først se på situationen som den var frem til 1985, da det er væsentligt for hvordan den endte med at se ud.
I øverste højre hjørne er en helix, der fører til den ene af banens to skyggestationer, Nedsted. Herfra ankommer vi på den omtalte sækbanegård, som jeg har døbt Nordvig. Her er banens maskindepot og personvognsrist. Stationen havde tidligere kun to perronspor, som samtidig var de eneste spor, der var brugbare til trafik ind og ud af stationen. (Jeg ved godt at der mangles omløbsmulighed – det har der helt sikkert også været…
Nederst til højre er der udkørsel mod Mellemstrup:
Fra Nordvig løber banen i en tunnel et kort stykke. Herefter drejer banen skarpt til venstre og kører tilbage over sig selv, passerer på en arkade bagved og over Nordvig station. Herefter ankommer banen til Mellemstrup – en lille krydsningsstation med lidt industri.
Mellemstrup har tidligere været en mineby. I midten af banens bugt ligger en større bakke, der er årsag til banens bugtede forløb. Mellemstrups rangermaskine betjener også det havnespor, som vi passerede mellem Nordvig og Mellemstrup, da sporskiftet til havnen ligger så indkørsel kun er mulig fra denne side. Havnesporet ser således ud:
Fra Mellemstrup fortsætter banen mod den sidste station, Vestbjerg:
Vestbjerg er blot en lille krydsningsstation med to perronspor, men stationen betjener en forholdsvis stor by. Herfra forsvinder banen i endnu en helix ned til banens anden skyggestation, Dybe.
Samlet ser det således ud:
Og det skjulte således:
Det lyseblå stykke øverst er en paradestrækning, der bliver synlig.
Den lilla skyggestation er traditionelt opbygget, mens den grønne er lavet med en skydebro, som jeg håber at kunne få til at fungere ordentligt.
Sådan så kælderbanen ud frem til midten af firserne – herefter skete der væsentlige forandringer. De kommer i næste indlæg.
Lars
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Da den gennemkørende trafik på banen var voksende og banens kapacitet var udnyttet til bristepunktet blev der foretaget en om- og udbygning til dobbeltspor på strækningen fra Nedsted over Nordvig og Vestvjerg til Dybe. Formålet med projektet var at ombygge banen til højere hastigheder, undgå at skulle vende tog i Nordvig og endelig at udvide strækningens kapacitet. Derfor blev der anlagt et helt nyt dobbeltspor mellem Nordvig og Vestbjerg. Samtidig blev strækningen fra Nedsted til Nordvig samt fra Vestbjerg til Dybe udvidet til dobbeltspor og hele strækningen blev elektrificeret. Det nye forløb ser således ud:
På grund af betjeningen af industrien i Mellemstrup og havnesporet samt en betydelig pendlertrafik blev strækningen Fra Nordvig over Mellemstrup til Vestbjerg dog fastholdt i sin eksiterende form. så det samlede forløb ser sådan ud:
Tanken er at anlægget primært skal køre fuldautomatisk styret af RocRail, derfor er der ikke brugt så meget plads på rangerområder.
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Fine billeder og god forklaring men, hvem er du? Det her er for upersonligt. Så navn eller kaldenavn.
Nu ved jeg ikke hvor langt du er med at bygge, men den LILLA skyggebanegård er ikke traditionel. Du har tilføjet 24206 i begge ender af det enkelte spor, og derved øget afstanden fra skinnemidte til skinnemidte, dette selv om man med Märklin har rigelig afstand i forvejen.
Har du for øvrigt fået din skydebro til at fungere?
mvh
Ivan Holck
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Hej Ivan
Tak for din kommentar. Mit navn er Lars. Jeg er svagstrømsingeniør med speciale i akustik. Til daglig er jeg gymnasielærer og underviser blandt andet i programmering.
Grunden til 24206 er, at vinklen på de skrå spor bliver lidt stejlere - herved bliver selve skyggebanegården en anelse kortere, hvilket jeg havde brug for. Jeg har fastlagt en toglængde på 140 cm (så vidt jeg husker), og jeg ville have det lyseblå paradespor, der før ind til skyggestationen, til at ligge helt ude ved pladekanten, så for at have plads til vendesløjfe var jeg nødt til at gøre således. Det koster på bredden eller sporantallet, men jeg tror at to skyggestationer med hver 8 spor slår til for en tid . Jeg er ikke begyndt på den del endnu så kreative forslag er meget velkomne
Min skydebro er godt på vej. Alt det mekaniske ved selve broen er lavet, og der er lavet styring til stepmotorer vha. Arduino. Jeg mangler at programmere DCC-delen af styringen, men det et mindre problem. Der findes gode kodeeksempler på hvordan det skal gøres og jeg har haft en prototype til at virke. Desuden mangler jeg at lave sporføringen omkring skrydebroen, så man kan køre til og fra...
Her er et par billeder af skydebroen og styring:
Broen kører på skuffeskinner og styres af en gevindstang gennem en møtrik, der er svejst på et vinkelbeslag:
Styringen består af en arduino og to stepmotordrivere. Det, der hænger og dingler er 6 knapper, der bruges til at styre broens bevægelser ind til DCC-delen kommer på plads
Venlig hilsen
Lars
Lars
cruiser79
AV-Tekniker
Faaborg
Indlæg: 49
Ser spændende ud... jeg håber at du lægger flere billeder op efterhånden som opbygningen skrider frem..
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars, tak for dit posetive svar vedrørende mit ønske om et navn for at gøre kommunikationen mere personlig. Der er dog andre der! Hvad har du imod anonymitet? Det er ret groft at skrive at der skal være navn på brugerne af sporskiftet før der kan gives hjælp fra dig. Hvis der er mennesker der ikke vil give sig til kende, så må man vel respektere det? Eller?
Jeg er ikke begyndt på den del endnu så kreative forslag er meget velkomne Hvad er det for en del du her henviser til?
Dit svar falder jo godt i tråd med det udførte. Så ja, en logisk/fornuftig løsning af et aktuel problem.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Hej Lars, tak for dit posetive svar vedrørende mit ønske om et navn for at gøre kommunikationen mere personlig. Der er dog andre der! Hvad har du imod anonymitet? Det er ret groft at skrive at der skal være navn på brugerne af sporskiftet før der kan gives hjælp fra dig. Hvis der er mennesker der ikke vil give sig til kende, så må man vel respektere det? Eller?
Jeg ønsker ikke som sådan at være anonym, men jeg ønsker ikke, at man kan koble min bruger herinde til en konkret adresse - det er udelukkende fordi en modelbane jo ofte er forholdsvis værdifuld, og jeg vil gerne beholde den i fred (Det er selvfølgelig ikke andre brugere jeg tænker på, men det er jo et åbent forum hvor alle kan læse med...)
Jeg er ikke begyndt på delen med den lille skyggestation. Mit forslag hænger sammen, men der mange dygtige og kreative brugere her på forum, så måske nogle havde et løsningsforslag, der er bedre end mit?? Det gælder i øvrigt hele planen
Dit svar falder jo godt i tråd med det udførte. Så ja, en logisk/fornuftig løsning af et aktuel problem.
Tak
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars, tak for dit posetive svar vedrørende mit ønske om et navn for at gøre kommunikationen mere personlig. Der er dog andre der! Hvad har du imod anonymitet? Det er ret groft at skrive at der skal være navn på brugerne af sporskiftet før der kan gives hjælp fra dig. Hvis der er mennesker der ikke vil give sig til kende, så må man vel respektere det? Eller?
Jeg ønsker ikke som sådan at være anonym, men jeg ønsker ikke, at man kan koble min bruger herinde til en konkret adresse - det er udelukkende fordi en modelbane jo ofte er forholdsvis værdifuld, og jeg vil gerne beholde den i fred (Det er selvfølgelig ikke andre brugere jeg tænker på, men det er jo et åbent forum hvor alle kan læse med...)
Er fuld ud klar over at det kan være store værdier der er på tale. Derfor jeg også kun var interesseret i fornavn, kaldenavn eller andet som gør det personlig.
Himmerlandsbanerne skrev:ljm21 skrev:Jeg er ikke begyndt på den del endnu så kreative forslag er meget velkomne Hvad er det for en del du her henviser til?Jeg er ikke begyndt på delen med den lille skyggestation. Mit forslag hænger sammen, men der mange dygtige og kreative brugere her på forum, så måske nogle havde et løsningsforslag, der er bedre end mit?? Det gælder i øvrigt hele planen
Ville du evt. være interesseret i at ligge din fil op, så bliver det nemmere at hjælpe dig.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Det tænkte jeg egentlig på, men kom fra det igen.
Den vedhæftet her.
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ser lige du har 7 skinner på station, men 9 nede i det skjulte.
Og så lidt nostalgi med en drejeskive.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Ser lige du har 7 skinner på station, men 9 nede i det skjulte.
Jeps - det er for at give mulighed for gennemkørende godstof, der er lidt længere end stationssporene ellers tillader. Desuden er det rart med lidt ekstra sporlænge i det skjulte
Og så lidt nostalgi med en drejeskive.
Jeg kommer til at købe et par af Hobbytrades CRM-vogne, så der opstår nok en veteranbaneforening på omkring drejeskiven
Om der bliver en drejeskive eller noget andet er uafklaret endnu, men eller anden form for maskindepot skal der være på det område.
Lars
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Lidt k-skinner og R1 er der så også plads til.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Det ser godt ud, vil glæde mig til at følge opbygningen
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars, med det nye dobbeltspor kan du nu få personvognene ud fra opstillingssporene.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Hej Ivan
Lidt k-skinner og R1 er der så også plads til.
Jeps - k-skinnerne har jeg til at ligge, så de koster gratis. Det kan dog godt være jeg ender med at droppe dem til fordel for c-skinner overalt. Det vil tiden vise.
Jeg har tilladt r1 på havnebanen og på industrispor. Der vil typisk kun køre korte tog med lav hastighed. På resten af banen er minimum R2 og helst større. Jeg har forsøgt så vidt muligt at lave overgangskurver, så det ikke går direkte fra ligespor til R2.
Hej Lars, med det nye dobbeltspor kan du nu få personvognene ud fra opstillingssporene.
...og det kan jo være meget smart Det gamle forslag er ikke gennemarbejdet, men nærmest en skitse til at illustrere den tænkte historie, der fortæller hvorfor banen ser ud som den gør. Der er givetvis andre mindre heldige steder, men det gør ikke så meget
Jeg skal nok lægge billeder op efterhånden som arbejdet skrider frem. Det bliver dog i langsomt og ujævnt tempo, da jeg også har mange andre projekter i gang.
Lars