Er ved at lave et layout, men ved ikke hvor stor en stigning i % et tog kan klare
Alt over 20‰ giver kun problemer i model. Alm. jernbaner går nødigt over 10‰ når der ikke er tale om f.eks letbaner, S tog, mindre sidebaner uden hurtige eller tunge tog.
På de rigtige jernbaner (altså dem i 1:1) er der stigninger på op til 15,6-15,7 promille (Storebælt og Øresund)
På almindelige strækninger fra jernbanens barndom i Danmark var/er stigningerne normalt begrænset til 10‰ ,men der er ganske rigtigt senere kommet større stigningstal, da diesel/El lok kan klare disse. Men hvis et godstog går i stå i bunden af storebæltstunnelen, kan det så komme op ved egen hjælp??? I de gode gamle dage, hvor der var damplokomotiver til havde selv N-maskiner tit problemer med at klare turen op fra Nyborg. På strækningen fra Vejle til Jelling var det altid nødvendigt med et ekstra lok til at skubbe bagpå om efteråret pga. glatte skinner og stigningen på godt 10‰.
Nu kan jeg ikke se hvor langt fremme du er i dine anskaffelse af modeltogsmateriel, men hvis du går i tanker om en bane med stigninger og du endnu ikke har investeret de store summer i tog m.v. så prøv at se nærmere på producenten Bemo som har en hel masse indenfor smalsporsbaner. Her har du mulighed for at anlægge en bane med stigninger på 13%
__________________
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Johnni, vil du helt seriøst anbefale 4% stigninger til spor n baner?
Jeg har desværre ikke selv gjort så meget i spor N, men vil mene at der er rigtig mange baner rundt omkring i verden som kører med sådanne stigninger.
Hvis man ønsker at køre med lange togstammer kan det selvfølgelig ikke anbefales, men som jeg forstår spørgeren er der tale om et lille anlæg = korte tog.
Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.
Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.
Inden du kommer for langt, så lav en prøveopstilling og test med dit længste tog. Der er ingen grund til at spilde en masse tid på at tegne et anlæg, for at skulle lave det hele om. Efter min bedste overbevisning bør du holde dig under 2%, hvis dine lokomotiver ikke er forsynet med trækringe.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Det kommer an på hvilken trækkraft du bruger og hvor mange vogne du spænder bagpå.
Men som tommelfingerregel vil jeg anbefale højst 4% - lige så meget for synets skyld.
Mvh
Johnni Christensen
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Hej
Er ved at lave et layout, men ved ikke hvor stor en stigning i % et tog kan klare
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Johnni, vil du helt seriøst anbefale 4% stigninger til spor n baner?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
På de rigtige jernbaner (altså dem i 1:1) er der stigninger på op til 15,6-15,7 promille (Storebælt og Øresund)
Svend
klausdk
Indlæg: 40
Men hvor hvorlangt skal man så have sit spor for at stige 2 grader ? (h0 märklin c spor)
--
Klaus
startet med model bane 1 juni 2014 med märklin C spor, CS2 til styring
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
En stigning på 20‰ svarer til 2 cm pr. meter. 30‰ svarer til 3 cm pr meter.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
klausdk
Indlæg: 40
Så jeg skal bruge 5 meter på at stige 10 cm, er det forstået rigtigt ?
Det har jeg jo slet ikke plads til på min lille bane..
--
Klaus
startet med model bane 1 juni 2014 med märklin C spor, CS2 til styring
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
På de rigtige jernbaner (altså dem i 1:1) er der stigninger på op til 15,6-15,7 promille (Storebælt og Øresund)
I de gode gamle dage, hvor der var damplokomotiver til havde selv N-maskiner tit problemer med at klare turen op fra Nyborg. På strækningen fra Vejle til Jelling var det altid nødvendigt med et ekstra lok til at skubbe bagpå om efteråret pga. glatte skinner og stigningen på godt 10‰.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Nu kan jeg ikke se hvor langt fremme du er i dine anskaffelse af modeltogsmateriel, men hvis du går i tanker om en bane med stigninger og du endnu ikke har investeret de store summer i tog m.v. så prøv at se nærmere på producenten Bemo som har en hel masse indenfor smalsporsbaner. Her har du mulighed for at anlægge en bane med stigninger på 13%
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Johnni, vil du helt seriøst anbefale 4% stigninger til spor n baner?
Jeg har desværre ikke selv gjort så meget i spor N, men vil mene at der er rigtig mange baner rundt omkring i verden som kører med sådanne stigninger.
Hvis man ønsker at køre med lange togstammer kan det selvfølgelig ikke anbefales, men som jeg forstår spørgeren er der tale om et lille anlæg = korte tog.
Mvh
Johnni Christensen
TT-Däne
Indlæg: 144
I TT står der også 4cm/pr. meter, men tommelfingerreglen hos os er også 20-25 promille, altså 2,5 cm pr. Meter....
Husk der også skal være plads til at jævne krumningen på stigning/faldet i begge ender.
5m for at stige 10cm lyder slemt, men hvis man både kører op og ned kan det gøres på det halve...helix hjælper også...
mvh. Martin TT Klubben
flyver3
industrioperatør
Indlæg: 4
Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.
bqg
Indlæg: 1.102
Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.
Inden du kommer for langt, så lav en prøveopstilling og test med dit længste tog.
Der er ingen grund til at spilde en masse tid på at tegne et anlæg, for at skulle lave det hele om.
Efter min bedste overbevisning bør du holde dig under 2%, hvis dine lokomotiver ikke er forsynet med trækringe.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV