Picture

flyver3

industrioperatør

Indlæg: 4

PB

Stigning på bane

Hej 

Er ved at lave et layout, men ved ikke hvor stor en stigning i % et tog kan klare

Det er Minitrix N banen skal bygges i 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Det kommer an på hvilken trækkraft du bruger og hvor mange vogne du spænder bagpå.

Men som tommelfingerregel vil jeg anbefale højst 4% - lige så meget for synets skyld.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

flyver3 skrev:

Hej 

Er ved at lave et layout, men ved ikke hvor stor en stigning i % et tog kan klare

Alt over 20‰ giver kun problemer i model. Alm. jernbaner går nødigt over 10‰ når der ikke er tale om f.eks letbaner, S tog, mindre sidebaner uden hurtige eller tunge tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Johnni, vil du helt seriøst anbefale 4% stigninger til spor n baner?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

På de rigtige jernbaner (altså dem i 1:1) er der stigninger på op til 15,6-15,7 promille (Storebælt og Øresund) 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

klausdk

Indlæg: 40

PB

Men hvor hvorlangt skal man så have sit spor for at stige 2 grader ? (h0 märklin c spor)

__________________

--

Klaus

startet med model bane 1 juni 2014 med märklin C spor, CS2 til styring

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

En stigning på 20‰  svarer til 2 cm pr. meter. 30‰  svarer til 3 cm pr meter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

klausdk

Indlæg: 40

PB

Så jeg skal bruge 5 meter på at stige 10 cm, er det forstået rigtigt ?

Det har jeg jo slet ikke plads til på min lille bane.. Sad

__________________

--

Klaus

startet med model bane 1 juni 2014 med märklin C spor, CS2 til styring

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Svend skrev:

På de rigtige jernbaner (altså dem i 1:1) er der stigninger på op til 15,6-15,7 promille (Storebælt og Øresund) 

På almindelige strækninger fra jernbanens barndom i Danmark var/er stigningerne normalt begrænset til 10‰  ,men der er ganske rigtigt senere kommet større stigningstal, da diesel/El lok kan klare disse. Men hvis et godstog går i stå i bunden af storebæltstunnelen, kan det så komme op ved egen hjælp???
I de gode gamle dage, hvor der var damplokomotiver til havde selv N-maskiner tit problemer med at klare turen op fra Nyborg. På strækningen fra Vejle til Jelling var det altid nødvendigt med et ekstra lok til at skubbe bagpå om efteråret pga. glatte skinner og stigningen på godt 10‰.

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Nu kan jeg ikke se hvor langt fremme du er i dine anskaffelse af modeltogsmateriel, men hvis du går i tanker om en bane med stigninger og du endnu ikke har investeret de store summer i tog m.v. så prøv at se nærmere på producenten Bemo som har en hel masse indenfor smalsporsbaner. Her har du mulighed for at anlægge en bane med stigninger på 13%

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 1 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Bent_P skrev:

Johnni, vil du helt seriøst anbefale 4% stigninger til spor n baner?

Jeg har desværre ikke selv gjort så meget i spor N, men vil mene at der er rigtig mange baner rundt omkring i verden som kører med sådanne stigninger.

Hvis man ønsker at køre med lange togstammer kan det selvfølgelig ikke anbefales, men som jeg forstår spørgeren er der tale om et lille anlæg = korte tog.

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 131

PB  Blog

I TT står der også 4cm/pr. meter, men tommelfingerreglen hos os er også 20-25 promille, altså 2,5 cm pr. Meter....

Husk der også skal være plads til at jævne krumningen på stigning/faldet i begge ender.

5m for at stige 10cm lyder slemt, men hvis man både kører op og ned kan det gøres på det halve...helix hjælper også...

mvh. Martin TT Klubben

Like 0 kan lide
Top

Picture

flyver3

industrioperatør

Indlæg: 4

PB

Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

flyver3 skrev:

Tak for alle svar, er blevet lidt klogere på stigning, laver layout i SCARM og den bliver rød i stignings % når den kommer over 4, så det er nok det jeg vil holde mig til.

Inden du kommer for langt, så lav en prøveopstilling og test med dit længste tog.
Der er ingen grund til at spilde en masse tid på at tegne et anlæg, for at skulle lave det hele om.
Efter min bedste overbevisning bør du holde dig under 2%, hvis dine lokomotiver ikke er forsynet med trækringe.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.