Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Skyggebane - idéer til layout?

Billede

Hej alle.

Jeg har besluttet mig for at fjerne to skyggebanegårde og lave en ny større, da der ikke er højde nok over de to gamle, og da jeg mangler nogle flere spor. Ideen er, at der bliver en nedkørsel bag nogle industribygninger, hvorefter sporet drejer ind under bordpladen og fortsætter i en 2½ lags helix med C-skinner (24430). Der er indkørsel i højre side. 3-sporskifterne i udkørslen er for at spare plads. Der kommer ikke drev i udkørselssporskifterne. Jeg regner med at lade min CS2 styre afviklingen vha. S88 tilbagemelding.

 

Jeg ville være meget taknemmelig for gode idéer og ændringsforslag, da jeg regner med at starte stiksaven inden længe. Kan jeg fx få bedre udnyttelse af mit areal? Er der nogle driftsmæssige muligheder jeg ikke udnytter? Kommer jeg til at fortryde, at den kun er enkeltspors?Hans Kurt foreslog at lave en strømløs skinne inden udkørslen for at sikre mod kollisioner. Det lyder som en virkelig god idé. Hvordan laver man sådan en? Jeg tænker det svære handler om hvordan man frigiver strømmen igen. Det kræver vel, at man kender sine toglængder ret præcist?

 

Mange hilsener

Henrik

 

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Du mangler at forklare, hvor opkørslen er ?

Samt toglængden ?

Og overvejer Du virkelig, at du vil til at rangere i den øverst ende - det kan vel da ikke kontrolleres af CS ...

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg tror det som Hans Kurt mente med en strømløs skinne var det som kaldes en bremsesektion. Kan laves på forskellige måder, men kræver typisk et stykke elektronik som får signal om at toget på en strækning skal standses og enten slukker for strømmen eller sender et signal til lokomotivets dekoder om at bremse toget. Afhængig af forskellige forhold skal enten den ene eller begge skinnestrenge (og evt. midter lederen ved 3-skinne) isoleres.

Præcis hvilke "stumper" der vælges, tør jeg ikke udtale mig om; herom har jeg ingen erfaringer.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej Jørgen.

Op- og ned-kørsel foregår via sporet til venstre. Sporskiftet sender sporet ud over kanten på mit bord, så der kan laves en lang rampe ned til helixen. De tre cirkler er for at illustrere min helix.

De 12 parallelle spor er dem jeg i første omgang vil automatisere, så der bliver en max. toglængde på ca. 220cm i det område. Men det afhænger af hvor meget sporlængde der fragår til bremsestrækning. Det jeg mente med toglængden var, hvordan man på en sikker måde ved om toget er helt forbi indgangssporskiftet. Med lys måske? Jeg har jo kun AC hjul på nogle enkelte vogne.

De øverste spor regner jeg med at skulle bruge til togsæt, som ikke skal vende en bestemt vej. De kan vist godt automatiseres selvom de skal vendes. Eller hvordan?

 

Mange hilsener

Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej "Mr. Data"

OK. Tak for info. Jeg troede det han mente var et relæ, som klipper forbindelsen i en nødsituation. De bløde nedbremsninger har jeg før hørt beskrevet som noget af en jungle med flere forskellige systemer, som passer til specifikke typer dekodere. Jeg prøver at finde noget info om bremsemoduler.

 

Mange hilsener

Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hvor laver Du ikke blot en skinne "uden" strøm på hver spor ( så har Du også slukket for lys og lyd ), som Du kan sætte strøm på i en kort periode, men så mister Du´jo de automatiske ...

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Selv tak. Løsning med et relæ kan også bruges, men det var vist mest i de gode gamle analoge dage man brugte den.

Jungle og jungle er måske så meget sagt mht. forskellige systemer.

Hvis ikke jeg tager helt fejl, har man til Motorola (aka. Maerklin digital) haft et system hvor der blev lagt en jævnspænding i sporet, istedet for den sædvanlige vekselspændingen. Det fik dekoderen til at bremse toget.

Til DCC findes bl.a. Lenz ABC-system, som f.eks. ESU LokPilot understøtter.

Til DCC findes også en nyere og mere avanceret løsning, som uden tvivl også er dyrere: RailCom, som er en art 2-vej kommunikation mellem digitalcentral og tog (om CS2 understøtter dette ved jeg ikke). Dekoderen udsender med jævne mellemrum oplysninger om sin adresse, og det kan så udnyttes til at sende en kommando til den pågældende dekoder. En sådan kommando kunne være skift til et andet køretrin (og dermed regulere farten) eller udløse en bestemt funktion (f.eks. tænde horn/sirene/dampfløjte ved passage af en ubevogtet krydsning). Men som sagt, om CS2 understøtter dette ved jeg ikke..

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

mr-data skrev:

Jeg tror det som Hans Kurt mente med en strømløs skinne var det som kaldes en bremsesektion. Kan laves på forskellige måder, men kræver typisk et stykke elektronik som får signal om at toget på en strækning skal standses og enten slukker for strømmen eller sender et signal til lokomotivets dekoder om at bremse toget. Afhængig af forskellige forhold skal enten den ene eller begge skinnestrenge (og evt. midter lederen ved 3-skinne) isoleres.

Præcis hvilke "stumper" der vælges, tør jeg ikke udtale mig om; herom har jeg ingen erfaringer.

Det jeg mente var helt præcis, var et stykke skinne efter bremsesektionen, der er spændingsløst når toget skal stoppe, Det kunne være som ved Märklins bremsemoduler, eller ved brug af K84.
En anden mulighed er en tilbagemelding efter bremsesektionen, der hvis den besættes samtidig med, at bremsesektionen er aktiv udløser et nødstop. Den sidste løsning anser jeg for den bedste, men ved ikke om det kan klares med CS uden PC-styring.

Når man benytter løsningen med nødstop, bliver man opmærksom på, at der er et problem med selve dekoderen eller dens indstillinger. Denne løsning vil også fungere med lokomotivet bagerst.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej Jørgen.

God ide. Så slipper jeg jo også for at dekoderne står tændt i lange perioder. Jeg overvejen en version med både automatisk og manuel styring. 

Mvh. Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej igen MR.

Tak for yderligere info!

Jeg kan se, at jeg skal have læst en masse om CS2s funktioner og eller/et pc styresystem hvis jeg skal have både sikker og fleksibel skyggebanegårdsstyring. Nu har jeg noget at gå videre med.

 

Mange hilsener

Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.