Jeg har nu bestemt mig for 2 skinne drift, men det har rejst et nyt spørgsmål?
Hvilken producent, jeg har kikket meget på PECo code 75, men syntes ikke det er til og designe et ordentligt layout da der ikke er faste kurve radier.
er der nogle kloge folk der kan hjælpe mig??
Striker
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
PECO og andre producenter gør meget i faste skifte og kryds, og lade det være op til den enkelte med flexskinner at lave selve sporplanen. I forbindelse med layout kan du så bare bruge TILLIG, FLEISCHMANN eller ROCO's skinner, hvis du ikke selv vil definere kurveradius og skinnelængde. Men alt andet lige vil du med flex kunne lave et layout der passer og som du kan lave indkøbsliste efter.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Striker
Forsvaret
Ikast
Indlæg: 38
Ja sæfølig, HE-HE det er jo klart, tak for at hjælpe mig med at tænke logidk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Prøv evt. at kigge på Mein-gleis. Det er en ny producent, hvor sporskifterne er fuldtungede lig Tillig - Og som de jo også er 1:1
Mein-gles Kan fås i Code 70, 75 og 83 (skinnestrengens højde), mens Tillig benytter code 83 (Som dog også kan fås i Peco (både code 75 og 83)). Havde jeg kendt Meil-gleis, da jeg begyndte at indkøbe spormateriel, havde jeg nok valgt dem - De er bare flotte. Kender dog ikke priserne. Her kan man snakke om slanke skifter!
Med venlig hilsen
Skott
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Skott: Mein-gleis priser fremgår af Weinerts generelle prisliste (ca 50-60 euro pr sporskifte):
http://www.weinert-modellbau.de/preislisten
mvh niels peter
DK-2720
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hej Niels-Peter
Den havde jeg ikke lige set - Den er noget høj, prisen. Ca. 3 gange Peco - Men ved små stationer, hvor der ikke er så mange skifter, ville det bare se rigtig godt ud. Hvis man så også lige kunne forsyne de 'manuelle' skifter med dækplade, lig:
ville det jo se super godt ud - Måske noget for løsdeleproducenterne?
Med venlig hilsen
Skott
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hejsa lidt str'øtanker
Med flexskinner er det muligt at lave mere realistiske og brugertilpassede løsninger, men samtidigt er der forskellige udfordringer.
Blandt andet skal man være nogenlunde ok til geometri når man planlægger anlægget, og der skal bruges stor påpasselighed for at få det til at ligge perfekt.
Kurveskabeloner er absolut en stor fordel og en stangpasser ( er let at lave selv) til at tegne midterlinier på underlaget i kurver er et must.
Til gengæld er der mulighed for at lægge spor tættere end på faste skinnesystemer på lige strækninger. men husk at konsultere NEM norm 102 + 103
se meget mere http://www.morop.eu/de/normes/
Man skal være opmærksom på at f.eks Pecos englændere og skifter ikke altid passer med hinanden i gradantal
Men man behøver altså heller ikke holde sig til et fabrikat hvis man bruger code 75 eller 100.
Med code 83 er der lidt færre vaglmuligheder.
mht til Peco er skifterne, er de meget driftsikre, med mindre man bruger Pecos magnetdrev. Sidstnævnte slår så hårdt at at træksvellen hurtig kan ødelægges.
Men med andre typer drev, er det bestemt et godt produkt.
vær dog opmærksom på, at hvis man går meget op i udseendet på sit spor, er Peco 1:72 med engelsk forbilldede, og derfor lidt grove i svellernes udsende.
Og der findes også godt flexspor fra både Tillig og Roco og andre som ligner bedre.
så hvis man går efter udseende skal man se sig lidt for. farveforskelle kan man male sig væk fra.
Til skjulte strækninger og banegårde, foretrækker jeg Pceo code 100, for det er både godt og til at betale.
På synlige strækninger mv har jeg valgt Tillig code 83 da det er meget fleksibelt og sporskifterne også fås som byggesæt og kan ennda bygges som flexible.
Dog skal det indrømmes, at Tilligs løsning på tungernes forbindelse til træksvellen er flot, men meget svag, og knækker let ved hård belastning og det er næsten umuligt at reparere.
Derfor må der bestemt aldrig anvendes magnet drev, men kun langsomtkørende motor eller hånddrev til Tillig code 83.
Som sagt lidt strøtanker, men konklutionen er, at jeg er stor tilhænger af flexskinner.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
DCC
Indlæg: 359
Psst , Peco er i skala oo og det er = med 1:76.2 og ikke som Rep skrev 1:72. 1:72 var det ikke noget med plastiksbyggesæt?
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
FK
Indlæg: 81
Som jeg husker det er det vinklen i hjertestykkerne på Pecos skifter der er forskellige.
"slutvinklen" er den samme på både kort mellem og lange sporskifter samt på englænderne.
Det byder at de frit kan blandes, og at parallel spor afstatanden bliver den samme.
Ret mig gerne hvis jeg er helt gal på den.
Hilsen Frank
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Frank
Jeg er enig med dig vedr. Pecos kifter
Men det kan undre mig, at der i denne tråd ikke er kommet så meget som et lille pip omkring PIKO A-skinner.
Jeg er særdeles tilfreds med det system, og så er flex-skinnerne dejligt bøjelige
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Jeps du har helt ret
Med alle de forskellige skalaer i forskellige modelbygger regi kan det godt være svært at finhuske alle.
Hvorfor hulen man ikke har kunnet enes om nogle få, der passer sammen, er for mig en gåde.
VH Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
når der snakkes code 70 og 75,
så vil jeg også lige se om dit materiel med NEM hjul,
kan køre på sporet uden at der køres på svelleskruerne, eller om der skal monteres RP25 hjul
mvh
Søren Andersen
FK
Indlæg: 81
Peco code75 og Tillig code 83, som jeg begge har brugt på mit anlæg, giver ingen problemer med NEM hjul af idag.
Code 70 har jeg ingen erfaringer med, men er det ikke også kun producenter som Shinohara og Micro engineering der kører med det.
Deres spor er baseret på de Amerikanske standarder, så der skal det nok være RP25 hjul.
Gammel Lima og sikkert også Fleichmann mm. kan godt ride på svellerne.
Her skal hjulene udskiftes til nye NEM hjul eller RP25 som Søren skriver.
RP 25 hjul kan for eksempel købes her:
http://www.ebay.de/itm/50-H0-RP25-Gleichstrom-Radsatze-Achsen-Ihrer-Wahl...
Fordelen hos denne forhandler er at størrelser/aksellængder kan vælges frit.
Og så lige en lille kommentar til et tidligere indlæg.
Weinerts spor er code75, da de anvender Peco skinnestrenge.
De fås hverken i code 70 eller 83
Hilsen Frank
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hvor er de hjulaksler der passer på mine damplokomotiver?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
FK
Indlæg: 81
Hvis du som der står har kørt Märklin i 40 år på M, K og C skinner, så giver det nok ikke mening at lede after RP 25 hjul til dine damp lokomotiver.
Hilsen Frank