Hej
Jeg er ved at lægge skinnerne til min station. Mens jeg sidder med det og planen så slår det mig at jeg i stedet for en Englænder, jo måske skulle bruge to stk sporskift i stedet for. Jeg synes det giver en pænere skinneføring til skinnebussens spor til stationen, med to skift. End det giver med en Englænder, men vil jeg mangle nogle muligheder i driften med to sporskift??
Her er det den oprindelige plan med en Englænder (Det er i overgangen mellem hovedspor og godsspor, hhv rød og grøn) ændringen er...
her er det med de to sporskift, og den (i mine øjne pænere sporføring)
Så hvad er smartest at gøre her??
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Efter min mening, får du det meste ud af og pæneste resultat, ved at vælge forslag nr. 2 hvor du anvender 2 sporskifter. Det giver dig mulighed for samtidigt rangering og indkørsel til skinnebussens spor.
Afhængigt af epoken, er der også på "mindre" og ældre stationer, knapt så mange af de avancerede kryds, hvilket du umiddelbart allerede har eet af ved indkørslen.
Ellers ser det ganske interessant ud - lad os se hele billedet når du får tid og lyst!
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Efter min mening, får du det meste ud af og pæneste resultat, ved at vælge forslag nr. 2 hvor du anvender 2 sporskifter. Det giver dig mulighed for samtidigt rangering og indkørsel til skinnebussens spor.
Afhængigt af epoken, er der også på "mindre" og ældre stationer, knapt så mange af de avancerede kryds, hvilket du umiddelbart allerede har eet af ved indkørslen.
Ellers ser det ganske interessant ud - lad os se hele billedet når du får tid og lyst!
Hej og tak for din kommentar, det var præcis den slags jeg søgte råd om - og ja jeg havde ikke selv set det med at jeg kan rangere på samme tid som skinnebussen ankommer/kører...
Selvfølgelig vil jeg vise mere af banen, faktisk har jeg allerede gjort det, i denne her tråd: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/opbygning-af-min-bane (link i bunden af min signatur). Men smider da lige et billede af planen her også: Hmm har ikke noget med kun synlige spor på lige her. Men alt det stiplede er skjulte spor.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg ville lade drifts-metoden afgoere det;
Hvis skinnebussen skal fungere fuldautomatisk og kontinuerligt, ville jeg bruge t sporskifter.
Hvis du derimod selv nifler med styrepinden, og skinnebus-sporet ogsaa bruges til anden post/gods, ja saa er det nok mere flexibelt med englaenderen.
Aestetisk synes jeg at den forholdsvis lille station har det bedst med to separate skifter; Hvis du bygger i mere moderne epoke, forstaar jeg at man altid forsoeger at undgaa at bruge englaendere (in real life, altsaa...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej Helt klart simple sporskifter.
1) anlægsomkostningen ved en englænder er meget højere i virkeligheden, og kræver meget vedligeholdelse, Kun hvor pladsforhold gør det nødvendigt anvender man manuelle englændere.
I hovedspor bruger man fjernbetjente englændere, men det er en anden sag. man stort set aldig på så lille en station
2) betjening er meget enklere for rangerpersonalet De skal ikke rende til begge ender af englænderen hele tiden
3) samtidig ind/ udkørsel i spor 3 og rangering er muligt
Jeg kunne nok godt finde på mere men dette må være nok
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Jeg ville lade drifts-metoden afgoere det;
Hvis skinnebussen skal fungere fuldautomatisk og kontinuerligt, ville jeg bruge t sporskifter.
Hvis du derimod selv nifler med styrepinden, og skinnebus-sporet ogsaa bruges til anden post/gods, ja saa er det nok mere flexibelt med englaenderen.
Aestetisk synes jeg at den forholdsvis lille station har det bedst med to separate skifter; Hvis du bygger i mere moderne epoke, forstaar jeg at man altid forsoeger at undgaa at bruge englaendere (in real life, altsaa...)
Tak for dit bidrag, og skinnebussen køres af mig selv, som alle andre tog - dvs ingen automatik. Jeg havde selv tænkt på det med lidt godsvogne ind på den station, men har jo omvendt godsspor liggende lige bagved. Og (det kunne du ikke vide) men der er tanken at ved det ene skal der ligge et posthus
Men uanset hvad så har jeg besluttet at det den model med to sporskift der bruges. Prmært på grund af den pænere sporføring, og ikke mindst muligheden for at rangere lidt rundt imens skinnebus kører ind eller ud.
Hej Helt klart simple sporskifter.
1) anlægsomkostningen ved en englænder er meget højere i virkeligheden, og kræver meget vedligeholdelse, Kun hvor pladsforhold gør det nødvendigt anvender man manuelle englændere.
I hovedspor bruger man fjernbetjente englændere, men det er en anden sag. man stort set aldig på så lille en station
2) betjening er meget enklere for rangerpersonalet De skal ikke rende til begge ender af englænderen hele tiden
3) samtidig ind/ udkørsel i spor 3 og rangering er muligt
Jeg kunne nok godt finde på mere men dette må være nok
Per
Hej Per
Tak også for dit bidrag, som du kan læse af ovenstående er det blevet til de to skifter - hos mig er jeg en så kynisk arbejdsgiver at jeg egentlig er ligeglad med hvor langt de små rangerfolk skal rende, ja faktisk kunne en enkelt eller to nok trænge til at tabe sig lidt -
Men de to skifter er nu lagt og har fået skærver - nu venter jeg bare på den lokale forhandler får et mere hjem så jeg kan få lagt resten helt.
Tak for jeres råd og ideer - dejligt at få andre øjne på tingene.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog