Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Hvad får jeg mest ud af her (Englænder kontra to sporskift)

Hej

Jeg er ved at lægge skinnerne til min station. Mens jeg sidder med det og planen så slår det mig at jeg i stedet for en Englænder, jo måske skulle bruge to stk sporskift i stedet for. Jeg  synes det giver en pænere skinneføring til skinnebussens spor til stationen, med to skift. End det giver med en Englænder, men vil jeg mangle nogle muligheder i driften med to sporskift??

Her er det den oprindelige plan med en Englænder (Det er i overgangen mellem hovedspor og godsspor, hhv rød og grøn) ændringen er...

Billede

her er det med de to sporskift, og den (i mine øjne pænere sporføring)

Billede

Så hvad er smartest at gøre her??

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Efter min mening, får du det meste ud af og pæneste resultat, ved at vælge forslag nr. 2 hvor du anvender 2 sporskifter. Det giver dig mulighed for samtidigt rangering og indkørsel til skinnebussens spor.

Afhængigt af epoken, er der også på "mindre" og ældre stationer, knapt så mange af de avancerede kryds, hvilket du umiddelbart allerede har eet af ved indkørslen.

Ellers ser det ganske interessant ud - lad os se hele billedet når du får tid og lyst!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 2 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Techek skrev:

Efter min mening, får du det meste ud af og pæneste resultat, ved at vælge forslag nr. 2 hvor du anvender 2 sporskifter. Det giver dig mulighed for samtidigt rangering og indkørsel til skinnebussens spor.

Afhængigt af epoken, er der også på "mindre" og ældre stationer, knapt så mange af de avancerede kryds, hvilket du umiddelbart allerede har eet af ved indkørslen.

Ellers ser det ganske interessant ud - lad os se hele billedet når du får tid og lyst!

Hej og tak for din kommentar, det var præcis den slags jeg søgte råd om - og ja jeg havde ikke selv set det med at jeg kan rangere på samme tid som skinnebussen ankommer/kører...

Selvfølgelig vil jeg vise mere af banen, faktisk har jeg allerede gjort det, i denne her tråd: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/opbygning-af-min-bane (link i bunden af min signatur). Men smider da lige et billede af planen her også: Hmm har ikke noget med kun synlige spor på lige her. Men alt det stiplede er skjulte spor.

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Jeg ville lade drifts-metoden afgoere det;

Hvis skinnebussen skal fungere fuldautomatisk og kontinuerligt, ville jeg bruge t sporskifter.
Hvis du derimod selv nifler med styrepinden, og skinnebus-sporet ogsaa bruges til anden post/gods, ja saa er det nok mere flexibelt med englaenderen.

Aestetisk synes jeg at den forholdsvis lille station har det bedst med to separate skifter; Hvis du bygger i mere moderne epoke, forstaar jeg at man altid forsoeger at undgaa at bruge englaendere (in real life, altsaa...)

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Helt klart simple sporskifter.

 1) anlægsomkostningen ved en englænder er meget højere i virkeligheden, og kræver meget vedligeholdelse, Kun hvor pladsforhold gør det nødvendigt anvender man manuelle englændere.

 I hovedspor bruger man fjernbetjente englændere, men det er en anden sag. man stort set aldig på så lille en station

2) betjening er meget enklere for rangerpersonalet  De skal ikke rende  til begge ender af englænderen hele tiden

3) samtidig ind/ udkørsel i spor 3 og rangering er muligt

Jeg kunne nok godt finde på mere men dette må være nok

 

Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 2 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

hxmiesa skrev:

Jeg ville lade drifts-metoden afgoere det;

Hvis skinnebussen skal fungere fuldautomatisk og kontinuerligt, ville jeg bruge t sporskifter.
Hvis du derimod selv nifler med styrepinden, og skinnebus-sporet ogsaa bruges til anden post/gods, ja saa er det nok mere flexibelt med englaenderen.

Aestetisk synes jeg at den forholdsvis lille station har det bedst med to separate skifter; Hvis du bygger i mere moderne epoke, forstaar jeg at man altid forsoeger at undgaa at bruge englaendere (in real life, altsaa...)

 

Tak for dit bidrag, og skinnebussen køres af mig selv, som alle andre tog - dvs ingen automatik. Jeg havde selv tænkt på det med lidt godsvogne ind på den station, men har jo omvendt godsspor liggende lige bagved. Og (det kunne du ikke vide) men der er tanken at ved det ene skal der ligge et posthus Wink

Men uanset hvad så har jeg besluttet at det den model med to sporskift der bruges. Prmært på grund af den pænere sporføring, og ikke mindst muligheden for at rangere lidt rundt imens skinnebus kører ind eller ud.

Rep Neslein skrev:

Hej Helt klart simple sporskifter.

 1) anlægsomkostningen ved en englænder er meget højere i virkeligheden, og kræver meget vedligeholdelse, Kun hvor pladsforhold gør det nødvendigt anvender man manuelle englændere.

 I hovedspor bruger man fjernbetjente englændere, men det er en anden sag. man stort set aldig på så lille en station

2) betjening er meget enklere for rangerpersonalet  De skal ikke rende  til begge ender af englænderen hele tiden

3) samtidig ind/ udkørsel i spor 3 og rangering er muligt

Jeg kunne nok godt finde på mere men dette må være nok

 

Per

Hej Per

Tak også for dit bidrag, som du kan læse af ovenstående er det blevet til de to skifter - hos mig er jeg en så kynisk arbejdsgiver at jeg egentlig er ligeglad med hvor langt de små rangerfolk skal rende, ja faktisk kunne en enkelt eller to nok trænge til at tabe sig lidt - Big smile

Men de to skifter er nu lagt og har fået skærver - nu venter jeg bare på den lokale forhandler får et mere hjem så jeg kan få lagt resten helt.

Tak for jeres råd og ideer - dejligt at få andre øjne på tingene.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.