Jeg er gået i gang med at bygge et nyt anlæg, og en del af anlægget er allerede lavet. Selve rammen er opbygget ligesom den første helix næsten er færdig i højre side.
Ideen med anlægget er at lave en gennemkørselsstation der er pladsmæssige årsager bliver baseret på en enkeltsporet strækning. Der bliver lavet 2 skjulte banegårde med vennesløfer, så der kan blive et godt og varietet kørselsgrundlag. De skjulte banegårde får to opstillingsspor, samt et gennemkørselsspor. Derudover laves der i hvert lag et spor til "vendetog". Altså styrevognstog eller f.ek.s MR/MRD.
De to skjulte lag er jeg egentligt tilfreds med, men stationen kan laves på mange forskellige måder. Min oprindelige tanke var at lave en enkelt station, og bruge ressourcerne på at lave den så autentisk som muligt. Her tænker jeg på detaljegrad og signaler mv. og ikke nødvendigvis et forbillede.
Da anlægget skal laves som epoke IV og til dels III, skal stationen være stor nok til den berretiges til kørsel med Lyntog, Intercity-tog, regionaltog, samt godstog. Rangering forestiller jeg med foregår med MH, som enten skal have en lille remise eller komme på besøg fra nabobyen. Derudover ønsker jeg et industrispor til lidt industri i byen.
På min foreløbige sporplan er der plads til forholdsvis lange tog - altså Intercity med lokomotiv+6 vogne. Det er et ønske at køre med så lange tog som muligt, men har dog overvejet der kun skal være plads til 4 vogne hvis det kan give en bedre sporplan.
I min foreløbige plan er der udelukkende brugt slanke sporskiftet fra Roco hvilket er pladskrævende men giver et meget smukt og realistisk sporløb.
MIn gamle ønske var at lave en model af Vejen Station, men da det er en smal og lang station er min plads nok for trang. Der er dog plads til at lave dobbeltspor i den ene ende og enkeltspor i den anden, som Vejen Station havde tilbage i tiden.
Kommentarer og forslag modtages med kyshånd )
Rummet er 350 x 310 CM.
Vh. Bo S.
Den synlige del med staionen:
Det øverste af de 2 skjulte lag:
Den nederste skjulte del af anlægget hvor noget af strækningen vil blive synlig som paradestrækning.
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Bo
Hvad har du i afstand mellem dine lag, hvis du skal kunne komme til at bjerge et havareret tog på skyggebanegården, skal du helst have >25 cm, man kan klare sig med mindre, men så vil man skulle fjerne alle togstammer før man kan komme til.
Derfor tror jeg stigningen fra stationen til øverste skyggebanegård bliver for stejl.
Sporføringen vil også besværliggøre muligheden for at komme til.
Den øverste skyggebanegård kunne evt. spejlvendes, således at skyggebanegårdene lå over hinanden.
Din helix ser også ud til at blive stejl, der vil du med fordel kunne gøre den oval.
Hvilket sporsystem benytter du?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Hans og tak for input.
Afstanden er ca. 8 cm / 7 cm over skinneoverkant. Jeg bruger Rocoline uden ballast til det skjulte og en har ikke lagt mig fast på den synlige del. Dette bliver nok en kombination af Roco/Peco.
Anlægget bliver opbygget af rammer og de skjulte spor på tracéer. Derfor skulle det være muligt at håndtere havari.
Stigningerne er jeg ikke nervøse for da de bliver under 3 % og er regnet ud via det excelark man kan finde på nettet.
http://danskmodeltog.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Hvis du kan lave et par 'mandehuller' inden i kurverne, kan du faktisk komme til en stor del af de skjulte riste, så jeg synes, det ser rigigt fornuftigt ud.
Selvf. vill 20 cm mellem lagene gøre en evt. indgriben lettere; men så skal du i gang med helix'er m.v.
Dit valg af sporsystemer kan man jo heller ikke sige ret meget til, så det bliver spændende, at følge opbygningen af dit anlæg her på Sporskiftet.
Jeg kan også godt lide, at det synlige lag ikke slavisk følger anlægskanterne. Det er en fejl mange begår.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Bo S.
Indlæg: 202
Takker ja det er ikke det skjulte jeg er i tvivl om men mere linieføringen øverst. Du har forstået min ønske helt rigtige, nemlig et "organisk" og naturligt sporforløb hvor jeg udnytter pladsen opstimalt ved at placere stationen skråt. Dette giver mere længde, og ja et anlæg hvor sporene følger kanten er ikke så spændende.
Har prøvet en helt umulig opgave, nemlig at få plads til Vejen Station. Men det er ikke nødvendigvis den station jeg ønsker da kompromiserne bliver mange.
http://danskmodeltog.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bo.
Som udgangspunkt er sporstrækningerne på de 2 skjulte banegårde parvis lige lange. Du kører jo fra den ene skjulte til den anden. Det er selvfølgelig afhændig af dit køremønster, hvis du rangerer
kan du jo have forskellige længder af dine togstammer, hvilket retfærdiggør uens længder på de 2 etager.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Ivan
Mange tak for input. De skjulte banegårde bliver revideret, da de selvfølgelig skal være lige lange.
http://danskmodeltog.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Bo,
du skulle måske også bytte rundt på nedkørslerne så etagen under stationen er det der går ned i højre side. Du får derved en lang nedkørsel.
I venstre side har du jo helix med stor radius, hvilket er en fordel. Husk her at nedkørsel skal være i mindste radius, og opkørsel i største.
Du kunne måske ligge en fil af layoutet op her på siden.
nb. hvad er det for et program du bruger?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg har mere eller mindre lagt mig fast på det skjulte - det er mere den geniale sporplan til stationen jeg pønser på
)
Helixen i højre side er allerede bygget og med en fornuftig hældning.
Jeg bruger programmet Railplanner til Mac, men tror ikke der er mange der bruger det....
http://danskmodeltog.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg har mere eller mindre lagt mig fast på det skjulte - det er mere den geniale sporplan til stationen jeg pønser på
)
Det er så ok. Havde selv problemet med Hobro station som med 2 kurver skulle være på 420 cm. Resultatet blev godt 7 meter.
Helixen i højre side er allerede bygget og med en fornuftig hældning.
Det er jo dig der bestemmer så ok med det.
Jeg bruger programmet Railplanner til Mac, men tror ikke der er mange der bruger det....
Har selv brugt SCARM og ANYRAIL men bruger mest WINTRACK nu.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det er jo en stille og rolig bane.
Jeg vil foreslaa at du reviderer de skjulte omraader; For at faa god adgang til sporene, og for at kunne lave et eller flere mandehuller uden at stoede mod sporene i de skjulte omraader.
-Og vigtist af alt; Hvorfor ikke proeve at faa plads til nogle flere skyggebanegaards-spor. Med kun tre i hver ende, kan det hurtigt gaa hen og blive kedeligt...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Bo S.
Indlæg: 202
Ja det bliver ikke den store modeljernbane for det har jeg ikke plads til. Vil hellere have en enkel men realistisk station end en overfyldt bane. Jeg vil overveje flere spor til det skjulte, da jeg tror du har ret I det bliver for lidt.
http://danskmodeltog.dk
Bo S.
Indlæg: 202
Her er en sporplan som jeg har været meget inspireret af. Den er designet til et rum på 3 x 2.5 meter, og her får man virkeligt udnyttet pladsen. Metoden med at kurve stationen giver plads til længere togstammer.
http://danskmodeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Ser flot ud, men giver det ikke problemer med spor 1 & "postsporet" hvis man skal køre ned på ydersporet på den synlige helixen / og følge pilen ?
Er helixen forbundet med en skyggebanegård og så med en helix i højre side, så man kører ind på stationen fra venstre ?
Hvis det rigtig, falder det så ikke i øjnene, at et tog, der forlader stationen, kommer tilbage til stationen fra den anden side.
Eller er der to skyggebanegårde under pladen ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Der vil blive problemer med længden på armene, specielt bag drejeskiven.
Broen over sporene, syntes jeg ikke er noget hit, men det benyttes meget i ældre sporplaner, et udtræksspor med tilslutning til vognristen var efter min opfattelse bedre, bla. fordi man ville undgå stigningen på omkring 3,5% for at komme over sporene.
Men du har ret i, at der er meget på lidt plads, dermed ikke være sagt, at man ikke kan inspireres og bruge den som udgangspunkt.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Den omtalte stigning er vel ikke anderledes end helixen - har større diameter - så da den er yderst, må det da være mulig og opkørslen kan da starte straks efter sporskiftet ( og lidt kan gemmes i tunnelen ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Den omtalte stigning er vel ikke anderledes end helixen - har større diameter - så da den er yderst, må det da være mulig og opkørslen kan da starte straks efter sporskiftet ( og lidt kan gemmes i tunnelen ).
Det jeg tænkte på var ikke udseendet, men muligheden for at køre op ad stigningen, det bliver jo ikke lettere, jo mindre radius.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, stigninger på 4% og derover er ikke uanmindeligt på ældre Märklin sporplaner.
Det gør det ikke lettere for nyere lokomotiver, med plastoverdel og deraf lettere vægt at klare stigningen, med bare nogle enkelte vogne.
Der er lokomotiver uden trækringe, de skal helst ikke over 2%.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Det jeg mener er, at stigningen på helixen er endnu mere, og her skal alt vel kunne komme igennem, så helivens diameter gør det udvendige spor større.
Til den lille station kunne man være selektiv, for det er en sækbanegård uden vendemuligheder, så f. eks. en Litra D vil vel ikke lande der ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Det jeg mener er, at stigningen på helixen er endnu mere, og her skal alt vel kunne komme igennem, så helivens diameter gør det udvendige spor større.
Hvis man kører ned i det inderste spor og op i det yderste, mener jeg stadig stigningen er for stor, jeg har ikke efterprøvet, men gætter på 3,5-4%
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Med det yderste spor i radius 500 og en stigning på 3% = 93 mm hvilket jeg vil sige er i underkanten med lyddæmpning spor og underlag, vil det give 3,4% og 3,8% i de andre med sporafstand på 57 mm
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bo S.
Indlæg: 202
Sporplanen er lavet af den legendariske Rolf Knipper og har været med I en af Mibas Anlagenparade DVD'er. Det var mere kurverne og placeringen af stationen jeg synes var interessant vil ikke kopiere planen som sådan.
http://danskmodeltog.dk
Bo S.
Indlæg: 202
Så har jeg forfinet min ide med et nyt program til PC der hedder AnyRail. Jeg har kun prøvet demoen indtil videre, men man kan alt dog med den begrænsning man maks. har 50 elementer. Det var lige nok til denne plan.
Jeg har lagt vægt på en flot og realistisk sporløb til lange tog fremfor så mange spor som muligt. Deruodver noget trafikgrundlag i form af noget industri. Jeg kunne måske godt tænke mig en lille remise til en rangermaskine, men ved ikke om det bliver for meget til den lille station. Der kunne måske være et spor mere på stationen.
Hvad synes I?
Mvh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Fint buet forløb af stationen :)
Anyrail er et dejligt program, synes jeg, så jeg har købt en licens.
Rigtig god fornøjelse.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Så har jeg forfinet min ide med et nyt program til PC der hedder AnyRail. Jeg har kun prøvet demoen indtil videre, men man kan alt dog med den begrænsning man maks. har 50 elementer. Det var lige nok til denne plan.
Jeg har lagt vægt på en flot og realistisk sporløb til lange tog fremfor så mange spor som muligt. Deruodver noget trafikgrundlag i form af noget industri. Jeg kunne måske godt tænke mig en lille remise til en rangermaskine, men ved ikke om det bliver for meget til den lille station. Der kunne måske være et spor mere på stationen.
Hvad synes I?
Mvh. Bo S.
- at du skal ofre de få penge det koster at få den fulde version, har den selv og er så absolut tilfreds... (edit, det er 300,- det koster og du er i gang med det samme)
og så at du bør lægge skiftet til stiksporet øverst til venstre på din station (oppe over "BY") så skiftet ligger i kurven og du får en hel kurve fra fra vensreskiftet efter kurveskiftet og ind på stationssporet.
evt læg filen op så kan jeg vise dig hvad jeg mener...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har lagt vægt på en flot og realistisk sporløb til lange tog fremfor så mange spor som muligt. Deruodver noget trafikgrundlag i form af noget industri. Jeg kunne måske godt tænke mig en lille remise til en rangermaskine, men ved ikke om det bliver for meget til den lille station. Der kunne måske være et spor mere på stationen.
Rangermaskinen behøver ikke at være tilknyttet stationen, den kan godt være tilknyttet industrien, når de har to spor, kunne de godt have brug for rangering, det meste rangering på stationen vil også blive deres gods.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Steen kan godt lægge filen op. Er helt med på hvad du mener, og det skal helt klart rettes. Tak for de gode input og ja jeg køber licensen for det er det bedste og mest enkle program jeg har prøvet. (Har prøvet næsten alt).
Til il begyndere så kan man stort set gå i gang med det samme uden problemer.
http://danskmodeltog.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Der kunne godt ilægges et sporskifte i vest-enden (mod Brørup). Det kunne være sporet til Phønix.
Med så yderligere en afgrening på dette sidespor, var der plads til remisen - det rigtige sted oven i købet
Industrisporet øverst kan vel være ind til FDB ? (I øvrigt det gamle TKVJ spor.)
EDIT : Du skal forestille dig, at du står på Alfa's grund, og ser over mod stationen.
Så Vejen kan det godt være
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Henrik
På den sidste sporplan er jeg gået fra ideen om Vejen igen, da den bliver for stor i forhold til pladsen og i forhold til jeg kører med en enkeltsporet hovedstrækning. Men elles godt tænkt.
Vh. Bo
http://danskmodeltog.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Afgreningen til industrien vil sjældent være lige i inkørselssporskiftet. Enten er det ude på strækningen (og vil være efter åen, da det er dyrt at bygge en dobbeltsporet bro, eller sågar 2 broer), ellers vil den udløbe fra et af sidesporene på stationen, således at trfik til industrien kan gøres uden at genere trafikken på hovedstrækningen. Måske du kunne lade hovedstrækningen gå langs øverste kant og lade stiksporet, fra stationen løbe ude langs forkanten og så lade dem krysse unde af niveau helt øverst til højre og venne industrisporene om?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg kan godt lide den plan som passer til mit rum. Hvad siger folkene til så lille en endestation på en sidebane? det giver god mening på et anlæg men kan ikke mindes at have set lignende i DK?
vh Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg kan godt lide den plan som passer til mit rum. Hvad siger folkene til så lille en endestation på en sidebane? det giver god mening på et anlæg men kan ikke mindes at have set lignende i DK?
Se link
http://www.miba.de/miba/13/08/50.htm
vh Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg er gået fra ideen om at lave en gennemkørselsbanegård da det kræver to skjulte stationer. Da jeg realistisk set ikke har meget tid i hverdagen har jeg forenklet ideen til en endestation med en skjult banegård med 3 spor.
Jeg vil gerne have en sporplan med et flot sporløb - ikke noget parallelt med rammen! Har lavet dette udkast - hvad siger folkens?
Er der ellers nogen der kender en lille endestation fra virkeligheden jeg kan bruge?
Er havnen malplaceret / dårlig ide? Kan også bare være industri.
Vh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
prøv her
http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link
kig på Grenå, Thisted og Sønderborg, dog er Sønderborg efter ombygningen og uden drejeskive - men smider lige en vedhæftning på af Sønderborg før omb med drejeskive på
men ellers ligger der pt ca 400 original sporplaner, og flere på vej - på www.rundremisen.dk ( betinger dog at man registrerer sig som bruger for at kunne åbne arkivet og downloade sporplanerne )
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Bo S.
Indlæg: 202
Tak for tippet, som jeg har prøvet at kigge på. Håber nogen med godt kendskab til sporplaner vil give noget feedback til de to filer jeg har vedlagt af min nye plan
)
http://danskmodeltog.dk