Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Den spæde begyndelse...

Hejsa "rødder" Smile

Jeg er helt grøn her inde på forummet, men ikke fuldkommen grøn i "faget"..
Tidligere har jeg haft analog Märklin baner med både M og C spor, men desværre blev indholdet af et flyttelæs stjålet for nogen år tilbage, og deriblandt var alt mit isenkram.. ØV!!
Og så gik jeg lidt kold..

Men nu har jeg fået blod på tanden til at starte planlægning af nyt.
Og igen har jeg valgt Märklin.

Nå men så gælder det jo en skinneplan.
Lige pt har jeg ikke styr på hvad der til rådighed af plads, men jeg har da et par punkter på dagsordenen som jeg lige vil have slået fast inden jeg hamrer og banker der ud af!

Jeg har bestemt mig for at jeg vil have C skinner.. Det er så dejlige at arbejde med!

Men så kommer der jo diverse spørgsmål her under.. Håber der er nogen der vil bruge et par minutter på at oplyse mig her:

 

1)

Jeg har tænkt meget over radius størrelser af sporene.
Så derfor tænker jeg, kan jeg benytte R2 eller vil I vælge at gå helt op og tage R3 som den mindste?

Jeg har et par ideer om at benytte R4, R5 og R9 på de fleste synlige strækninger, men et par af de små vil da nok også være at foretrække visse steder.
Og ikke-synlige spor vil jeg forsøge at holde på R3 og R4.

Hvordan lyder det?

2)

Jeg håber og ønsker at holde mig fra standard sporskifterne. Jeg syntes simpelthen ikke de er skalatro.
Så det bliver de smalle udgaver 24711 og 24712.
Men hvordan benyttes disse mest korrekt hvis vi f.eks bare snakker et enkelt spor der skal deles ud på to parallelt løbende spor?

Er vi ude i at der skal bruges 1 stk. sporskifte (enten 24711 eller 24712), 2 stk. 24071, 1 stk. 24912 og 1 stk. lige spor af en given længde for at klare den opgave?

Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan det ellers klares at lave det?

3)
Hvor stor stigning bør jeg benytte til at lave skjulte Helix stigninger? Er 3 grader i overkanten?
Jeg tænker noget med at første sporstykke stiger med 1 grad.
Næste sporstykke stiger så 2 grader. Og tredie sporstykke stiger så med 3 grader.
Er det helt ude i skoven?

Vil dette give fornuftigt med frihøjde inde i helix’en?

 

Det var vist lige det jeg havde her på de sene nattetimer.
Håber der er nogen der kan besvare lidt af denne lille post J

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hej Frank. velkommen tilbage Smile jeg køre 2 skinne, så kender ikke så meget til dine kurve spor. men din Helix skal du nok prøve at holde under 2 % der kan godt ske at nogle lange tog, vil ha problemer med at trække op, og det ser heller ikke godt ud Smile og så kør med den største radius du kan, på min egen Helix er der brugt radius 68 i flex skinner. den måler 140 x200 cm og stiger ca 1,8 % og på 3 1/2 omgang giver det en frihøjde på 47 cm på den nederste skjult banegård. så find ud af, hvor meget plads du har til din helix, og hvor meget plads du skal ha i frihøjde under dit anlæg. har du plads til 2 spor på Helixen, køre det inderste ned, og det yderste op. gå ind på Erik my 1287  

http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&... der er masser af hjælp til Helix. Held og lykke;-)
__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu er jeg ikke ekspert i C-skinner, så det må andre hellere skrive om.

Mht. stigninger på dit anlæg, så kommer det også an på hvad det er for materiel du kører med. Hvis det er Märklin og Roco, så er 3 % en mulighed. Men kommer der Heljan og Hobbytrade/F 2010 ind i billedet også, så skal der lidt mere ned for at trækkraften her bliver rimelig, dvs. 2-2,5 %. Det er i hvert fald min erfaring. Frihøjden i Helixen skal være den samme overalt, vil jeg mene. 

Mht. kurver, så bør du ikke bruge R 1og R 2, selv her vil der være noget Märklin materiel der kan sige fra. Jeg bruger som mindste kurveradius i K-skinneprogrammet R 4, men R 3 vil også have kunnet gået. Så kan de de store dampmaskiner som E-maskinen fra Heljan og S-maskinen fra Hobbytrade være med, da de kræver mindst 42 cm i radius. Og bruger også udelukkende de lange lige slanke sporskifter, det giver helt klart færre problemer. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hejsa.

Tak for linket.. Det giver jo en masse god info! Men jeg kan ikke downloade selve programmet til udregning af helix. Jeg får af vide at jeg ikke har rettighederne til det, og så melder mit antivirus at programmet ikke er sikkert, og det fjerne straks programmet. Hmmm.

Jeg satser på at benytte R4 = 579,3 mm spor i helix (hvis pladsen tillader det så vil der blive benyttet R5 = 643,6 mm) .
Om den bliver dobbelt eller enkelt ved jeg ikke helt endnu. Kommer lidt an på sporforløbet.
Roder lidt med en ide om at sporet skal rende op i helix, og så skal den rende ned igen via noget skjult lige rampe op mod bagsiden af banens fulde længde.

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Claus.

Jeg kommer udelukkende til at køre med Märklin. Det er min øjne det eneste der virkelig fungere.
Men jeg vil holde mig til R3 og op efter som du anbefaler. Kan være der sniger sig lidt R1 og R2 ind på en sidebane til sådan noget som en lille bjergbane eller lignende Smile

Jeg vil forsøge at bestræbe mig på en max stigning på 2,5% i alle stigninger. Det må være passende ud fra hvad du fortæller Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Så har du vist ikke kigget langt omkring. Jeg har masser af Märklin, men køber eftehånden mest af andres fabrikater.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nej der er sket en stor udvikling siden jeg sidst havde modeltog.
Men min gamle far har kassevis af de gode gamle M skinner, samt en del gammel materiel. Noget der forhåbentlig vil blive taget i brug igen Smile
Det er noget jeg har brugt rigtig meget tid på sammen med ham. Så jeg er "flasket op" med Märklin Smile

Om der kommer lokomotiver fra andre fabrikater er jo ikke til at sige, men Märklin's sortiment dækker rigeligt fint ind over mine ønsker på nuværende tidspunkt.
Også derfor jeg valgte denne fine maskine som mit første køb: http://shop.nettog.dk/product.asp?product=7006  

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nu sidder jeg og roder lidt med Wintrack. Det er nu et rart program Smile

Jeg har bygget en enkeltsporet helix med spor radius 579,3mm.
Hvis jeg bygger selve konstruktionen i 2x4mm plade (efter anvisning fra linket af HNE3003), og laver en stigning på 2,7% = 100mm. pr. omgang, er det så tilstrækkeligt med frihøjde?

I mit hoved giver den nævnte stigning en frihøjde på 77,7mm fra overside af skinner og til underside af helix. 
( 100mm stigning, minus 8mm materiale tykkelse, minus 4mm underlag/lyddæmpning, minus C skinnens højde på 10.3mm )

Er det helt ude i hampen eller ?


Må nok sige det Wintrack gør det noget nemmere at planlægge.
Men det fjerner da lidt af charmen ved at bygge op og pille ned direkte på en plade Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Skovsøekspressen skrev:
Mht. kurver, så bør du ikke bruge R 1og R 2, selv her vil der være noget Märklin materiel der kan sige fra.

 

Det forstår jeg altså ikke ? Jeg har absolut ingen problemer med R1 radius med noget af mit materiale på C skinner. Jeg har vogne og lokomotviver fra både Märklin, Roco, Fleischmann, Heljan, Hobbytrade og mange mange flere. Når jeg skifter til AC hjul på vognene er der heller ikke problemer med S kurver ved R1 radius . . dog kun lidt med Heljan vogne . . men ikke fra andre producenter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Jeg må også tilslutte mig LasseSteen og sige at man i hvert fald problemfrit kan køre Märklin tog og vogne problemfrit gennem R1 og R2 kurver.

 

Noget andet er så at det ser bedre ud når en togstamme passerer en større kurve......

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

hvis du udelukkende kører marklin og c-skinner, kan du uden problem tage R1 og R2.

ofte er marklins vogne enten 1:100 eller 1:93,5, hvilket gør de uden problem kører rundt også selv i R1 - uden det ser helt dumt ud. det gør det til gengæld hvis du kører med 'ægte' 1:87 vogne der er 30.3cm.

meget af helljan's materiel skriver de decideret min. R2 på. så vil man være helt sikker på at kunne køre med andet materiel end marklins, så er R2 og op fint.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Hejsa "rødder" Smile

Jeg er helt grøn her inde på forummet, men ikke fuldkommen grøn i "faget"..
Tidligere har jeg haft analog Märklin baner med både M og C spor, men desværre blev indholdet af et flyttelæs stjålet for nogen år tilbage, og deriblandt var alt mit isenkram.. ØV!!
Og så gik jeg lidt kold..

Men nu har jeg fået blod på tanden til at starte planlægning af nyt.
Og igen har jeg valgt Märklin.

Nå men så gælder det jo en skinneplan.
Lige pt har jeg ikke styr på hvad der til rådighed af plads, men jeg har da et par punkter på dagsordenen som jeg lige vil have slået fast inden jeg hamrer og banker der ud af!

Jeg har bestemt mig for at jeg vil have C skinner.. Det er så dejlige at arbejde med!

Men så kommer der jo diverse spørgsmål her under.. Håber der er nogen der vil bruge et par minutter på at oplyse mig her:

 

1)

Jeg har tænkt meget over radius størrelser af sporene.
Så derfor tænker jeg, kan jeg benytte R2 eller vil I vælge at gå helt op og tage R3 som den mindste?

Jeg har et par ideer om at benytte R4, R5 og R9 på de fleste synlige strækninger, men et par af de små vil da nok også være at foretrække visse steder.
Og ikke-synlige spor vil jeg forsøge at holde på R3 og R4.

Hvordan lyder det?

2)

Jeg håber og ønsker at holde mig fra standard sporskifterne. Jeg syntes simpelthen ikke de er skalatro.
Så det bliver de smalle udgaver 24711 og 24712.
Men hvordan benyttes disse mest korrekt hvis vi f.eks bare snakker et enkelt spor der skal deles ud på to parallelt løbende spor?

Er vi ude i at der skal bruges 1 stk. sporskifte (enten 24711 eller 24712), 2 stk. 24071, 1 stk. 24912 og 1 stk. lige spor af en given længde for at klare den opgave?

Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan det ellers klares at lave det?

3)
Hvor stor stigning bør jeg benytte til at lave skjulte Helix stigninger? Er 3 grader i overkanten?
Jeg tænker noget med at første sporstykke stiger med 1 grad.
Næste sporstykke stiger så 2 grader. Og tredie sporstykke stiger så med 3 grader.
Er det helt ude i skoven?

Vil dette give fornuftigt med frihøjde inde i helix’en?

 

Det var vist lige det jeg havde her på de sene nattetimer.
Håber der er nogen der kan besvare lidt af denne lille post J

Frank-O skrev:

Hejsa "rødder" Smile

Jeg er helt grøn her inde på forummet, men ikke fuldkommen grøn i "faget"..
Tidligere har jeg haft analog Märklin baner med både M og C spor, men desværre blev indholdet af et flyttelæs stjålet for nogen år tilbage, og deriblandt var alt mit isenkram.. ØV!!
Og så gik jeg lidt kold..

Men nu har jeg fået blod på tanden til at starte planlægning af nyt.
Og igen har jeg valgt Märklin.

Nå men så gælder det jo en skinneplan.
Lige pt har jeg ikke styr på hvad der til rådighed af plads, men jeg har da et par punkter på dagsordenen som jeg lige vil have slået fast inden jeg hamrer og banker der ud af!

Jeg har bestemt mig for at jeg vil have C skinner.. Det er så dejlige at arbejde med!

Men så kommer der jo diverse spørgsmål her under.. Håber der er nogen der vil bruge et par minutter på at oplyse mig her:

 

1)

Jeg har tænkt meget over radius størrelser af sporene.
Så derfor tænker jeg, kan jeg benytte R2 eller vil I vælge at gå helt op og tage R3 som den mindste?

Jeg har et par ideer om at benytte R4, R5 og R9 på de fleste synlige strækninger, men et par af de små vil da nok også være at foretrække visse steder.
Og ikke-synlige spor vil jeg forsøge at holde på R3 og R4.

Hvordan lyder det?

2)

Jeg håber og ønsker at holde mig fra standard sporskifterne. Jeg syntes simpelthen ikke de er skalatro.
Så det bliver de smalle udgaver 24711 og 24712.
Men hvordan benyttes disse mest korrekt hvis vi f.eks bare snakker et enkelt spor der skal deles ud på to parallelt løbende spor?

Er vi ude i at der skal bruges 1 stk. sporskifte (enten 24711 eller 24712), 2 stk. 24071, 1 stk. 24912 og 1 stk. lige spor af en given længde for at klare den opgave?

Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan det ellers klares at lave det?

3)
Hvor stor stigning bør jeg benytte til at lave skjulte Helix stigninger? Er 3 grader i overkanten?
Jeg tænker noget med at første sporstykke stiger med 1 grad.
Næste sporstykke stiger så 2 grader. Og tredie sporstykke stiger så med 3 grader.
Er det helt ude i skoven?

Vil dette give fornuftigt med frihøjde inde i helix’en?

 

Det var vist lige det jeg havde her på de sene nattetimer.
Håber der er nogen der kan besvare lidt af denne lille post J

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Hejsa "rødder" Smile

Jeg er helt grøn her inde på forummet, men ikke fuldkommen grøn i "faget"..
Tidligere har jeg haft analog Märklin baner med både M og C spor, men desværre blev indholdet af et flyttelæs stjålet for nogen år tilbage, og deriblandt var alt mit isenkram.. ØV!!
Og så gik jeg lidt kold..

Men nu har jeg fået blod på tanden til at starte planlægning af nyt.
Og igen har jeg valgt Märklin.

Nå men så gælder det jo en skinneplan.
Lige pt har jeg ikke styr på hvad der til rådighed af plads, men jeg har da et par punkter på dagsordenen som jeg lige vil have slået fast inden jeg hamrer og banker der ud af!

Jeg har bestemt mig for at jeg vil have C skinner.. Det er så dejlige at arbejde med!

Men så kommer der jo diverse spørgsmål her under.. Håber der er nogen der vil bruge et par minutter på at oplyse mig her:

 

1)

Jeg har tænkt meget over radius størrelser af sporene.
Så derfor tænker jeg, kan jeg benytte R2 eller vil I vælge at gå helt op og tage R3 som den mindste?

Jeg har et par ideer om at benytte R4, R5 og R9 på de fleste synlige strækninger, men et par af de små vil da nok også være at foretrække visse steder.
Og ikke-synlige spor vil jeg forsøge at holde på R3 og R4.

Hvordan lyder det?

2)

Jeg håber og ønsker at holde mig fra standard sporskifterne. Jeg syntes simpelthen ikke de er skalatro.
Så det bliver de smalle udgaver 24711 og 24712.
Men hvordan benyttes disse mest korrekt hvis vi f.eks bare snakker et enkelt spor der skal deles ud på to parallelt løbende spor?

Er vi ude i at der skal bruges 1 stk. sporskifte (enten 24711 eller 24712), 2 stk. 24071, 1 stk. 24912 og 1 stk. lige spor af en given længde for at klare den opgave?

Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan det ellers klares at lave det?

3)
Hvor stor stigning bør jeg benytte til at lave skjulte Helix stigninger? Er 3 grader i overkanten?
Jeg tænker noget med at første sporstykke stiger med 1 grad.
Næste sporstykke stiger så 2 grader. Og tredie sporstykke stiger så med 3 grader.
Er det helt ude i skoven?

Vil dette give fornuftigt med frihøjde inde i helix’en?

 

Det var vist lige det jeg havde her på de sene nattetimer.
Håber der er nogen der kan besvare lidt af denne lille post J

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank.

Angående spørgsmål 2. Er det lige sådan du skal gøre. Smile

Jeg finder lige nogle link. Wink

http://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/c-gleis_kataloginfo.pdf

 

prøv at GOOGLE "märklin gleis". Tongue

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Eller slå op i et Maerklin katalog af nyere dato, der står alt det om C skinner
__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tak for linket Smile

Har forsøgt at google mig frem til det, men kunne simpelthen ikke finde det :S Så mange tak Smile

Bygger01, har ikke et katalog lige pt.
Har bestilt et som kommer hjem sammen med resten af min ordre Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Gør som Ivan skriver og kig på side 4, hvor er en tegning, der viser, at Du skal bruge skinne 24244 ( længere nede på side 7 kan Du også se skinnen beskrevet som Weichenbogen ) og den vil få sporet til at blive parallel med det andet med skiftespor 24611/2. Hvis der er tale om de slanke 24711/2, skrives der på side 8 at skinne 24912 har samme radius & grader, som det slanke sporskift og så har Du igen et parallelt spor
__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Jep har godt luret i skinnebladet nu Smile Det hjalp noget på det..

Men nu har jeg umiddelbart et lille problem.. Jeg har to skinnestykker over for hinanden som skal forbindes. Jeg syntes jeg har prøvet alle kombinationer uden noget held..
Er der nogen måde at opmåle den afstand mellem de to stykker?
Jeg bruger Wintrack til at lave sporplan Smile

(og jeg har ikke haft det store held med at læse mig frem til det, i manualen til programmet)

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank.

Har demo af WINTRACK og derfor ikke brugt meget tid på specialerne. Big smile

Jeg mener dog at der er 1 sted hvor du kan markere begge skinner og derefter trykke 1 bestemt sted og programmet derefter kommer med 1 løsning. Shock

Det er muligt at du måske skal fjerne 1 af de faste skinner du har lagt, så der er 1 længere stykke at udligne på. Wink

Jeg  linker lige til layout  http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/nyt-projekt-med-c-og-k-skinner jeg har ændret for 1 andet medlem. Her har jeg udelukkende "leget" mig frem til rette løsning. Smile

Dette link vil senere i weekenden blive opdateret med det fulde layout (4 stk.). Steve

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Frank og velkommen tilbage til modelverdenen Smile

Synes det er rigtig fornuftig med alle de overvejelser. Bruger og så selv de store radiuser på synlig strækninger og slanke sporskifter.

For at finde forslag i Wintrak trykker du på den ene skinne del hvor du skal forbinde fra. Som hvis du skulle sætte en skinne mere på. Så højerklikker du på musen. Så kommer der en liste frem.Der skal du vælge den der hedder noget med "gleis autom. verbinden" så får muse pillen et nyt symbol under sig. Derefter trykke du på den skinne der skal forbindes. Så kommer der et skema du skal sætte prik i om der må værre buer eller om det kun må være et lige stykke. Når du har valgt dette, trukke du på firkanten "suche fortsetzen" så kommer der et forslag. Hvis ikke du er tilfreds trykker du en gang mere. Den finder de forslag der er mulige. Der står også i mm. hvormeget den afviger fra at passe 100%. Det gælder selvfølgelig at finde den hvor alle værdier er nærmest 0. Når du har fundet den der passer dig trykker du på "ubernehmen" Håber det kan hjælpe dig. Som skrevet i et svar længer op skal du måske fjerne nogle skinner. Jo længer der er mellem de 2 stykker der skal forbindes. Jo flere muligheder kan programmet finde. Smile

MVH Tommy

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tak for svarene gutter. Så virkede det jo Smile Den siger at der er 0,8mm forskel.

Jeg går ud fra at den lille forskel sagtens kan udlignes i den efterfølgende kurve.

Skinnerne kan da i hvertfald flexe lidt Smile

Hvad angår radius, så har jeg indtil videre holdt mig til R 4 og 5 på synlige spor. Og skjulte spor består også primært af R4 og 5.

Og en smule R3.

 

Håber det ender med et godt resultat, selvom pladsen (foreløbigt 170x400cm) hurtigt bliver trang med de store kurver Sad

Prøver hårdt på at få lidt flydende flow samtidig med en fornuftig størrelse banegård, og en smule ranger muligheder.

Remise må jeg dog nok desværre undvære Sad

 

Hvor langt syntes i banegårdssporene bør være?

Mit planlagte længste vognsæt er på 4 boogievogn.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Kan man få lov at se dit nuværende layout. Glasses

Som du jo ved ser andre øjne andre og måske bedre løsninger. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank.

Som udgangspunkt kan de fleste vogne og lokomotiver køre på R1 (36 cm), men det ser selvfølgelig pænere ud med store radier. Smile

1 mulighed er også at du har stor radius ved forkant og så gå ned efterhånden som du rammer bagkant. Wink

Derfor er R2 & R3 som regel nok på skjulte områder. I HELIX er det dog for at opnå lav fald/stigning 1 fordel med så store radier som muligt.

Det vil sige at du regner med 140 - 150 cm. i toglængde?

Mit umiddelbare svar vil være 20 - 30 cm. længere end toglængde. Altså overlængde som i virkeligheden. Hvilket i modelverden ikke altid er muligt. Smile Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Ja da, jeg kan lige poste det i morgen tidlig når jeg får fyret op under pcen igen Smile

 

Det vil være en god hjælp at få andres ideer  :-)

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

husk lige det skal være 1 JPG-fil så alle kan følge med. 1 wintrack fil er også velkommen, så kan vi med ægte-&-demo fra wintrack også følge helt med og af den vej lave tilføjelser i "originalen" . Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

I får hele skidtet så alle kan være med :-) 

Er ikke så skarp til programmet endnu, men jeg skal gøre mit bedste Smile

Ja den længde er ikke helt ved siden af. Inkl lokomotiv, så er det længste på 137,5cm.

Og så lang en perron bliver temmelig svær at få plads til tror jeg..

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Så fik jeg lavet lidt om i min sporplan.. Tror så småt det begynder at blive brugbart.. Måske Laughing out loud


Jeg kan ikke få lov at lave et JPEG billede af banen. Hvorfor, det fatter jeg ikke lige... Hmmm!!
Men har vedhæftet en fil fra Wintrack. Så er der jo nok nogen der er i stand til at lure den lidt af indtil jeg får luret hvorfor jeg ikke kan tage et billede :)


Som det fremgår, så har jeg brugt R3, 4 og 5. Og slanke sporskifter i fornuftigt antal Smile
Nedkørslen bagtil er der lige en lille detalje ved. Jeg har indsat to store skinnestykker under navnet "special".
Disse to stykker er i stedet for 4 slanke sporskifter (henholdvis 2 højre og 2 venstre), som skal gøre det muligt at skifte spor i tunnelen.
Af en eller andet dum grund, så kan jeg ikke få lov at indsætte sporskifter på en strækning med stigning/fald.
Så i må lige tænke jer til de sporskifter der vil blive sat ind der, når banen bygges op Smile

Jeg mangler stadig at designe den anden vendesløjfe, som jeg satser på også vil blive skjult under overfladen, samt en lille "bjerg bane" hvis der kan blive plads Smile

Det var alt her fra i nat.. Er spændt på at se hvad i siger til det. Det er mit første officielle forsøg på at designe i Wintrack...


Godnat her fra Wink

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.1.tra 20.79 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Frank.

Frank-O skrev:
Jeg kan ikke få lov at lave et JPEG billede af banen. Hvorfor, det fatter jeg ikke lige... Hmmm!!

Andre kan godt: Hvilke fejl får du?

Under alle omstændigheder bør du nok læse om billeder i online-hjælpen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er ikke her på siden det går fejl.

Det er i selve wintrack.

Når jeg vil lave et billede i 3D viewer, så laver den en fil og det hele. Gemmer som bitmap.

Men billedet er hvidt/blank.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

BilledeBillede

!!!!.....OPDATERET.....!!!!

Så fik jeg vist "lukket" banen. Er rimelig tilfreds med dette forsøg. Men lad mig høre nogen forslag fra kritiske øjne Wink

Der er ikke så pokkers meget spor synligt, men jeg forventer at jeg vil blive glad for at lave køreplaner, og bare se skidtet glide der ud af!


Jeg syntes jeg har fået implementeret det meste af det jeg gerne ville have.
Relativ stor og lang banegård der kan håndtere nogen vognsæt i en fornuftig størrelse.
Rangerspor til lidt leg.
Og en ”bjergbane”.

Specielt bjergbanen tror jeg vil blive rigtig godt.
Sporet går fra stationen, ud til venstre, ind i tunnel og op bagved, hvor så stigningen begynder. Det fortsætter så hele vejen ud til højre side hvor sporet igen går fri af tunnelen.
Oppe på ”toppen” fortsætter det videre hen til et mindre rangerområde, hvor der for enden helt ude til venstre, gemmer sig et savværk.
Kører vi retur igen og drejer ud på det blinde spor oppe i højre hjørne, så ender vi i skoven hvor skovhuggere er ved at fælde træer.

Her må der være god mulighed for at rangere rundt med tomme og fyldte tømmervogne, samt køre fyldte vogne ned til ”byen”. J

Ved dog ikke om der er nok rangerspor på ”bjerget” til at dette vil fungere godt.
Eller om jeg skal skære ned på det og lave det knap så omfattende.

Og så igen, har jeg mon plads nok til en smule bebyggelse også? Som det ser ud lige pt, så syntes jeg det virker utrolig meget sammenpresset.
Huse og veje tager jo hurtigt noget plads !
Men kan være et par friske øjne kunne se muligheder J

Lad mig høre jeres respons folkens.


PS:  Som tidligere nævnt, så er der en detalje omkring sporene der er markeret ”special”.
Læs evt. tidligere indlæg omkring det J

 

 

 

 

 

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.1.tra 26.17 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Billede

Hej Frank,

lige 1 forslag til ændring af layout.

I ebene 6 skal du rykke vendesløjfen ned så du får dobbeltspor på stationen. Dernæst dobbeltspor til højre og venstre med skjult opstilling i begge ender.

På de skjulte opstillinsspor skal der som udgangspunkt være lige mange og lige lange på både A & B.

I ebene 6 har du 1 24711 i venstre kurve, dette skal du også have i højre (24712), så du også kan komme til rangerareal fra højre side.

Dit "special" skal du stadig bruge, men delt mellem højre & venstre ned-/opkørsel.

De 4 sporskifte på stationens dobbeltspor kan spares. Markeret med gul.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Spændende alternativ Smile

Men er ikke helt med på hvad du foreslår der skal foregå "under overflade".
Er med på at begge sider kører ned i en helix. Men der efter er jeg blank Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

din idé med sporet til savværket skal du selvfølgelig bibeholde, men du skulle måske have 1 lille persontog/skinnebus til medarbejderne så de kan komme ud og hjem.Smile

Angående "under overflade" skal du så have lavet 2 skjulte opstillingsarealer. Prøv at kikke på BLÅ & GRØN under det link jeg tidligere har henvist til.Wink

Kan se at du har brugt R2 oppe i skoven, dette er også muligt/ok i undergrunden.Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Ivan.

Savværket var jeg også meget opsat på at beholde. det giver en god afveksling syntes jeg.
Kan godt følge dig i at have noget persontog så medarbejderne kan komme hjem.. Men tænkte faktisk at det kunne ordnes i samme omgang som når rangerlok skal fragte fyldte tømmervogne til byen.
Der kunne der jo sagtens lige være koblet en lille passagervogn på Smile
Næste morgen når de skal på arbejde igen, så kører rangerlok op med medarbejderne samt de nu tomme tømmervogne, og så starter den daglige rutine forfra Smile

Jeg  er helt med på at der skal være to opstillingsspor, og kan også godt se hvordan der kan være plads til det ene. Men ikke det andet. I mit hoved kommer den ene helix i vejen for det andet opstillingsspor. Hmmm.

Jeg vil prøve at benytte noget mere R2. Har bare med vilje holdt mig fra dem indtil videre Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Hej Ivan.

Savværket var jeg også meget opsat på at beholde. det giver en god afveksling syntes jeg.
Kan godt følge dig i at have noget persontog så medarbejderne kan komme hjem.. Men tænkte faktisk at det kunne ordnes i samme omgang som når rangerlok skal fragte fyldte tømmervogne til byen.
Der kunne der jo sagtens lige være koblet en lille passagervogn på Smile
Næste morgen når de skal på arbejde igen, så kører rangerlok op med medarbejderne samt de nu tomme tømmervogne, og så starter den daglige rutine forfra Smile

Denne mulighed er da også brugbar.Smile

Frank-O skrev:


Jeg  er helt med på at der skal være to opstillingsspor, og kan også godt se hvordan der kan være plads til det ene. Men ikke det andet. I mit hoved kommer den ene helix i vejen for det andet opstillingsspor. Hmmm.

Jeg vil prøve at benytte noget mere R2. Har bare med vilje holdt mig fra dem indtil videre Smile

Derfor at venstre er trukket helt bagud, så den kan løbe bag om højre og retur ved front.Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Aaaah nu er jeg med Smile
Det prøver jeg da lige at smide ind i Wintrack.. Kunne da være great hvis det kunne fungere Smile

Godt nok er det stadig en kedelig placering af banegården hen langt forreste kant, men man kan jo ikke få alt når pladsen er trang! Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

Når layoutet er færdig kan du jo dreje det hele nogle grader.Wink

1 anden mulighed er jo at starte med at placerer stationen på tværs af pladsen.Tongue

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Ivan.

Tjaa men drejer sig det et par grader, så får jeg jo problemer med at det ikke kan være på pladen mere Sad

Jeg har en anden sporplan jeg også har gang i. Det er stationen netop sat på skrå. Men det er stadig "work in progress" Smile
Regner med at der kommer billede op af den i aften..

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Frank-O skrev:

Aaaah nu er jeg med Smile
Det prøver jeg da lige at smide ind i Wintrack.. Kunne da være great hvis det kunne fungere Smile

Godt nok er det stadig en kedelig placering af banegården hen langt forreste kant, men man kan jo ikke få alt når pladsen er trang! Smile

Så drej det f.eks. banegården 5 grader og pludselig bliver det mere spiselig ...

Der er ingen, der siger, at Din forkant skal være i vinkel med væggene ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/hj%C3%A6lp-til-layout-0

Hej Frank, lige et link du måske kan bruge.Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tak for linket. Der var et par småting jeg godt kunne bruge Smile

MEN MEN MEN!!

Har været ude og kigge på den nye bolig i dag, hvor banen vil få sit hjem.
Rummet jeg har til min rådighed er ret stort, som jeg i forvejen vidste..
MEN... Der står to skabe som er fastmonteret.. Sådan noget bøvl! Jeg troede først de kunne flyttes, men det er ikke en mulighed. Pokkers!!
Jeg har lavet et lille fint billede her, som er målfast med præcise placeringer af skabe, og præcise mål af væg længder.

Så skal der vist tænkes kreativt nu..

Som udgangspunkt så er alt pladsen fra væggen i vest og hen til skabene, hvad der er at gøre med.
Først tænkte jeg på at lade sporet rende igennem det ene skab og ud på den anden side, men tror sgu udlejeren bliver tosset hvis jeg banker et kop-bor igennem siderne Laughing out loud

Så det er altså hvad der er at gøre med Sad

Gode ideer er velkomne.. Jeg sidder lige pt og vender og drejer C-skinner i Wintrack, og prøver at finde en fornuftig form af selve rammen til banen Smile
De små grå arbejder!!!

Billede

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Der er dog en anden mulighed... Men personligt syntes jeg ikke det egner sig helt så godt.

Billede

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank.

Lav 1 U-anlæg i det store rum med 1 dybde på op til 120 cm.Steve

Lav helix ude ved skunkvæg i begge sider.Wink

Din skov kan så være på den ene side.Smile

Skal du bruge skabet kan du jo lave 1 modul som du kan fjerne når det er nødvendigt.Wink

Med denne plan kan du også få lagt stationen på tværs.Wink

Da det er 1 lejet bolig skulle du måske lave det hele i moduler så det kan flyttes.Beer :beer: Beer

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Skabene i Rum-1 åbner op ud mod hinanden.
Så det bliver slet ikke noget problem at have banen til at gå helt op til Smile

Det er kun i Rum-2 at skabet vender lidt dumt.

Jeg prøver da lige og tegne et U op.
For det vil da klart være sjovest at rode i det store rum.
Så kan jeg have computer hule og opbevaring af rullende materiale på den anden side af skabene Smile

Jeg har godt overvejet muligheden med at bygge i moduler. Men set i bakspejlet, så er der måske smalle chancer for at banen på senere tidspunkt vil passe ind i et nyt rum.

Alternativt kan jeg lave de to helix som et modul hver, som kan skrues af.
Det er nok dem der er sværest at bygge op på ny tænker jeg Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Dette er hvad jeg lige kommer op med i første omgang, som giver mest mening for mig Smile

Bredden har jeg valgt at lade gå op på 125cm i højre og midter sektion. Venstre er oppe på 130. Så er der plads nok til R4 i enderne.

 

Billede

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.6.tra 10.17 kB
Udklip.JPG 61.06 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

da jeg skev et U-anlæg var det med udgangspunkt i at bruge alle 505 cm.Wink

 

Måske litra-P (Lars) har noget til det andet rum.Smile

Vil lige finde 1 link.Smile http://www.sporskiftet.dk/node/5046

http://www.sporskiftet.dk/forum/264cm-x-240cm-u-anl%C3%A6g-dk-dsb-enkeltspor-med-sidebane

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nåååååå sådan...

Så forstår jeg sgu da bedre hehe.
Jeg kunne jo evt bare lave bro hen foran skabet, som kan tages af Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Frank,

Umiddelbart ville man jo nok bruge det store rum, de to skabe er desvaerre noget af en killer i denne sammenhaeng. Hvis du kunne faa udlejers tilladelse til at bore hul til et spor igennem det oeverste skab, er vaerelset naesten ideelt til modeljernbanebrug. Her ville du saa have mulighed for at bruge den hoejre del til et specialtema, eksempelvis en havn, en lille lokalstation, eller bare landskab med en straekning og et stikspor til et savvaerk. Under denne del af anlaegget kunne man ligeledes laegge den ene af to helixer. Hvis ikke man har/faar mulighed for at bore hul i skabet, kan den hoejre del kun vanskeligt udnyttes. Enten med en aftagelig bro foran skabet eller med fast forbindelse ned gennem midten af rummet. Dette vanskeliggoerer imidlertid tilgangen til dele af anlaegget. Hvad der ogsaa taler imod det store rum er de skraa vaegge, selvom det ikke er noget stort problem.

Det lille rums fordel er, at det er mere regulaert og har relativ lange sider. Bredden er med 230cm desvaerre lige i underkanten af det oenskelige. En fordel er ogsaa de lodrette vaegge. I dette rum ville en optimeret version af det anlaeg som Ivan satte et link til kunne bruges (laengere spor osv.). Jeg er desvaerre ikke hjemme ved min computer p.t., saa jeg kan ikke lige lave et par skitser i Wintrack, men hvis jeg var dig ville jeg proeve at se om det ikke er muligt, at lave noget fornuftigt i det store rum og hvis resultaterne ser for taabelige ud, saa bruge det lille rum.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er dersværre ikke muligt at hukke hul i skabet. Øv øv og atter øv!!

Så jeg er tvunget til enten at holde mig til den ene ende, lave en bro hen foran skabet, eller gå efter Rum-2.


Må tage hatten af og sige at banerne i begge links er suuuper fedt lavet. Det giver mig rigtig mange ideer..
Bare det at lave en banegård på tværs med nedgang til perroner. Genialt!

Men er godt nok misundelig på den landskabsopbygning.. Det er ikke muligt i min Version 8.0.2. Tror den er helt Back-To-Basics..
Dog kan jeg da godt få det bygge op i skinner og lidt få bygninger.

Så jeg går atter i gang med at designe. Som udgangspunkts så vil jeg satse på Rum-2 (det lille).
Det er bare mere regulært at arbejde med Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

På den flot opbyggede U bane der er blevet linket til, er der brugt R3 til den lille Helix.
Det syntes jeg jo er lidt skarpt, da det umiddelbart kræver en voldsom stigning. Men den udtalelse er så baseret på at jeg påregner en frigang på 100mm fra underside af skinne til underside af skinnen over.

Hvor meget frigang benytter i gutter når i designer?
Jeg har desværre ikke lige lokomotiver og skinner her hos mig, så jeg kan ikke måle efter Sad

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Når Du nu starter op på et nyt layout, var det bedre at Du smed ankeret på de første tanker og startede et nyt indlæg med de rigtige mål ....
__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.