Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

350x230x310. Hovedbane med forstadsstation, Tyskland, Ep. III

Saa er jeg nået så langt med Franks bane, at den kan præsenteres. Frank har her ytret sine ønsker og angivet rummets størrelse. Den største udfordring var nok, at der står et skab i det ene hjørne af værelset, hvilket i stor grad hæmmer en optimal udnyttelse af rummet.

Der skal køres med damp- og disellokomotiver og vi befinder os i Tyskland i epoke tre. Selvfølgelig kan banen også bruges til et dansk anlæg, så man bare holde sig lidt tilbage med bjerge og så videre.

Banen er opbygget som en punkt til punkt bane. Der køres fra en af skyggebanegårdene opad helixen og før dagslyset nås deler banen sig i to, således at banen på den synlige del af anlægget er en dobbelsporet hovedbane. Herefter nås banens station, der er tænkt som en forstadsstation. Stationen har tre perronspor, hvoraf det ene kan benyttes i begge retninger. Der var desværre ikke plads til så mange transversaler, da jeg gerne ville bruge de slanke sporskifter. Banens synlige sporføring er også holdt med så store radier som muligt. Specielt der, hvor der er kørestrækning. Derudover besidder stationen en vognrist med fire opstillingsspor og to udtræksspor, det ene lige bagved døren, det andet øverst paa anlægget. Et bryggeri er der også blevet plads til og stationen har også et middelstort maskindepot, der af og til ogsaa skal betjene hovedbanegaarden der kun ligger 1000 meter væk Smile

Banens nedre halvdel er præget af paradestrækningen og her kan man gøre en del ud af landskabet. Hvis Tyskland er det foretrukne tema, ville jeg sætte et bjerg der, med en borg paa toppen. Stigningerne ligger alle på under 3%, her kan man sikkert bruge en del energi på at finjustere planen, så man kommer lidt længere ned.

Billede

Billede

Billede

Billede

I det hele taget kan der helt givet optimeres en del endnu, men jeg sætter banen ind nu for ikke at Frank skal vente 14 dage og samtidig er det jo nemmere at rette på noget, der ikke er helt færdigt. Hvad jeg imidlertid finder meget vigtigt er at planen er helt færdigudviklet og stabil før der bliver bygget så meget som en meter.

Forslag til forbedringer modtages med tak

Venlig hilsen


 

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Er du da rundtosset en bane Lars.

Umiddelbart kan jeg ikke se noget jeg godt kunne tænke mig at have ændret.

Det er jo en genial plan for det rum!

 

Eneste spørgsmål jeg har lige pt. har er, hvilken drejeskive du benytter?

Den største maskine er 27,5 cm lang, og Jeg har set drejeskiver der er mindre end dette. 

 

Men ellers, super fed sporplan!!!

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

hej Frank,

Takker og bukker. Drejeskiven er en Roco Kat. Nr. 42615 med en "brolængde" på 25,3 cm. Hvor stor er den største akselafstand på det lokomotiv der er 27,5cm langt?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tror liiiige det skralder an så.
Men det er også kun 4-5mm til overs da Shock
4,9mm kan jeg aflæse.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Det svarer til 42,6cm i virkeligheden, masser af plads Smile . Alternativet er at bygge Märklins drejeskive ind, men den er en del større. Dette betyder at et par sidespor skal stryges.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hehe masser af plads.. Tjaa alt er da relativt Big smile

Må nok erkende at jeg faktisk helst vil holde mig til Roco. Den ser altså noget bedre ud!

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Lars.

Ja så har du igen gjort det umulige muligt. Smile

Nu ville det så være godt med 1 .tra fil. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Ja han er lidt for hård til det skidt der Smile

Mon en Marklin MS2 kan styre banen, eller om man bør invistere i noget større? Laughing out loud

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Lars,

lige lidt til at fylde op med på SB. Wink

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hmm jeg er desværre ikke så glad for Marklins store dobbelt kryds på skjulte områder. Men ideen er god nok Smile

Er dælme spændt på at få en .tra fil fra dig Lars, så jeg kan få et bedre indblik i opbygningen.
Har lige vist de første billeder her i tråden til den langhårede. Hun syntes jeg er tosset (og dermed også Dig Lars ;)  )
Men det er jo min kommende tilflugts hule, så der er helt grøn lys der fra.
Hun syntes endda at jeg skal skide højt og flot på det skab og så få det flyttet ud, og ind i værelset ved siden af.
Så hvem ved.. Måske det bliver aktuelt Laughing out loud

Så skal designet jo bare udvides lidt.. Den ekstra plads vil jeg nok næsten med garanti bruge til en stor industri og lidt mere luft i rangerområdet Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Oooh Lars, glemte da at spørge dig om det er muligt med et par ændringer.

Er Helix lavet med R4 og R5? Hvis ja, vil det være muligt at lave den ud af R3 og R4 i stedet?
Og er det muligt at skubbe den ind i hjørnet?
Den optager utrolig meget plads ved at være helt der ude. Så det ville bestemt være godt hvis den kunne blive proppet ind i hjørnet. Det vil give lidt mere gulvplads.

Jeg er et lille nibs på 192cm og med en fornuftig størrelse mave, så tror umiddelbart det nok kunne give lidt bøvl for mig at komme der ind Laughing out loud

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Frank-O skrev:

Hmm jeg er desværre ikke så glad for Marklins store dobbelt kryds på skjulte områder. Men ideen er god nok Smile

Er dælme spændt på at få en .tra fil fra dig Lars, så jeg kan få et bedre indblik i opbygningen.
Har lige vist de første billeder her i tråden til den langhårede. Hun syntes jeg er tosset (og dermed også Dig Lars ;)  )
Men det er jo min kommende tilflugts hule, så der er helt grøn lys der fra.
Hun syntes endda at jeg skal skide højt og flot på det skab og så få det flyttet ud, og ind i værelset ved siden af.
Så hvem ved.. Måske det bliver aktuelt Laughing out loud

Så skal designet jo bare udvides lidt.. Den ekstra plads vil jeg nok næsten med garanti bruge til en stor industri og lidt mere luft i rangerområdet Smile

Man kan naturligvis lægge flere spor ind på begge skyggebanegårde. Hvis man har flere styrevognstog er det helt klart en god idé. Krydssporskifter og tresporskifter forsøger jeg også at undgå fordi de med "fremmed" materiel kan være en kilde til afsporinger.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Frank-O skrev:


Hun syntes endda at jeg skal skide højt og flot på det skab og så få det flyttet ud, og ind i værelset ved siden af.
Så hvem ved.. Måske det bliver aktuelt Laughing out loud

Så skal designet jo bare udvides lidt.. Den ekstra plads vil jeg nok næsten med garanti bruge til en stor industri og lidt mere luft i rangerområdet Smile

Jaa drop skabet.

Jeg droppede håndvasken (GDS i model) og blev en meget gladere modeltogskører med flere muligheder for at lave opstillngsbanegård.

I dit tilfælde har du mulighed for at blive glad i hele tre niveauer 8).

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Det er fuldstændig rigtigt tænkt, men helixen er allerede nu R3/R4 og den ligger der hvor den ligger, fordi jeg ikke kan komme frem til en god plan, hvis den ligger i hjørnet...suk

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Okay Sad Det sgu ikke nemt.

Hvor kraftig stigning har du benyttet?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Litra P skrev:

Frank-O skrev:

Hmm jeg er desværre ikke så glad for Marklins store dobbelt kryds på skjulte områder. Men ideen er god nok Smile

Er dælme spændt på at få en .tra fil fra dig Lars, så jeg kan få et bedre indblik i opbygningen.
Har lige vist de første billeder her i tråden til den langhårede. Hun syntes jeg er tosset (og dermed også Dig Lars ;)  )
Men det er jo min kommende tilflugts hule, så der er helt grøn lys der fra.
Hun syntes endda at jeg skal skide højt og flot på det skab og så få det flyttet ud, og ind i værelset ved siden af.
Så hvem ved.. Måske det bliver aktuelt Laughing out loud

Så skal designet jo bare udvides lidt.. Den ekstra plads vil jeg nok næsten med garanti bruge til en stor industri og lidt mere luft i rangerområdet Smile

Man kan naturligvis lægge flere spor ind på begge skyggebanegårde. Hvis man har flere styrevognstog er det helt klart en god idé. Krydssporskifter og tresporskifter forsøger jeg også at undgå fordi de med "fremmed" materiel kan være en kilde til afsporinger.

Venlig hilsen

Lars

Det er jo ikke så godt at "fremmed" materiel kan være 1 problem. Sad(

I dette tilfælde kan disse dog redes med alm. sporskifte. Wink

Sporene har jeg lagt for at vise mulighederne. Der er selvfølgelig frit valg efter behov og ønske. Smile Smile

Helix kan da godt rykkes hen i hjørnet. Paradestrækningen vil dog blive kortere. Wink

Jeg må umiddelbart give Lars ret. Helix kan ikke flyttes. Party

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hvad gør at det ikke dur? Som jeg umiddelbart ser det så ser jeg ingen problemer. Men har så heller ikke leget med det i wintrack Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Good evening (okay morning Smile ....)

Helixen ligger der hvor den ligger fordi skyggebanegårdene skal have plads. Altså spor nok Smile . Problemet er at rummet er for smalt i bredden - 230cm - er meget lidt - desværre....

tra.fil er nu vedlagt, kan sikkert optimeres...

Venlig hilsen

Lars

AttachmentStørrelse
350x230x310.tra 42.71 kB
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hmm mit wintrack siger "unexpected file format" når jeg vil åbne filen. Sad

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Hvad nu hvis skabet ryger sig en tur.

Det giver 60cm ekstra til opstillingsspor.

De 60cm kunne så muliggøre en flytning af helix ind i hjørnet (modsat af skabet).

Billede

Der er godt nok brugt R2 i udgangen af helix ved sporskiftet -det ved jeg ikke om er no-go.

Selve Helix er R3 og R4.

Paradestrækningen er højst blevet et par cm kortere alt efter hvor tunnelindgangene placeres.

Der er 6 opstillingsspor på hver ca 160cm -er det nok? (flere kan i princippet tilføjes)

Desuden er der et gennemkørselsspor helt bagerst og forrest. 

Dette er kun en principskitse og en del af sporsamlingerne er ikke tilpasset, men det burde kunne lade sig gøre. 

Selve stationen har jeg ikke pillet ved, men der er muligheder, når blot man liige husker, at det er svært at række meget mere end 80-100cm ind over (eller under) anlægget, så hjørnet skal nok ikke fyldes op med alt for mange utilgængelige spor.

De bedste toghilsner

Cristian

AttachmentStørrelse
Tysk landidyl på 350x230.pdf 106.85 kB
__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hvis skabet ryger ud, så ser det helt helt anderledes ud..
Og ja så er dine ideer nok ikke skudt helt ved siden af Smile

Men som udgangspunkt er jeg lige nødt til at regne med at skabet bliver stående Sad

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Frank,

Kan du læse en udgave af planen i version 10.0 (se vedlagte fil)?

Hilsen

Lars

AttachmentStørrelse
350x230x310_V10.tra 42.71 kB
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Frank-O skrev:

Hvis skabet ryger ud, så ser det helt helt anderledes ud..
Og ja så er dine ideer nok ikke skudt helt ved siden af Smile

Men som udgangspunkt er jeg lige nødt til at regne med at skabet bliver stående Sad

Jeg troede at det var konen der bestemte sådan noget :party:

Hun lyder i øvrigt fornuftig, så lyt til hende:D

Husk forøvrigvt -uanset hvor den er placeret, så skal du kunne komme ind i din helix, for du ved godt hvor toget afsporer:~..

Det nemmeste er adgang fra neden -hvis ikke lige man har et hejsesystem til at lade sig nedfire i "brønden"

Det betyder, at din anlægshøjde med en helixbundhøjde på fx 70cm bliver i omegnen af 130-140cm+ Selvfølgelig alt efter konstruktion af underlaget.

Det er også en god højde for en stor mand.

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nej heller ikke Lars. Det var da mystisk !!

Har da før haft åbnet andre planer du har haft lagt ud her inde... Det forstår jeg dælme ikke!


Christian: Hun har givet grønt lys for at rykke det ud det skab.
Men må hellere lige lufte ideen for udlejer aller først Puzzled

Ja der skal helt klart være mulighed for at komme ind i helix. Men går det helt galt med at komme der ind, så kan hun sendes der ind, det lille nibs Laughing out loud noget nytte skal hun vel gøre tihihi!

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Så prøver vi med version 8.0...

AttachmentStørrelse
350x230x310_V8.tra 38.42 kB
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Jeg prøver lige at geninstallere. For nu kan jeg slet ikke åbne mine egne sporplaner..   Angry Angry Angry Exclamation Mark

UPDATE!

Yeees så er vi kørende igen.. Nu kan jeg åbne det hele igen Laughing out loud

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Lars..

Jeg har gået og tænkt lidt over designet..
Der er jo ikke lagt særligt meget i selve maskindepotet.

En station af denne størrelse, ville den ikke have et større depot tilknyttet?

Tanker går på om drejeskive og remise overhovedet hører sig til/er nødvendigt.
Passagertrafikken vil primært blive gennemgående.
Så det er jo ikke fordi damp maskinerne vil blive koblet af og vendt om.

Det er vel ikke tilfældet hverken ved gennemgående eller sækbanebårde.

Jeg overvejer stadig kraftigt dit design, men puha hvor det fylder Laughing out loud

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Frank-O skrev:

Hej Lars..

Jeg har gået og tænkt lidt over designet..
Der er jo ikke lagt særligt meget i selve maskindepotet.

En station af denne størrelse, ville den ikke have et større depot tilknyttet?



I princippet ville en sådan station næppe have et eget maskindepot, højst et skur til en rangermaskine eventuelt med en lille kulbunker ved siden af (bryggeriet har så absolut brug for en rangermaskine, der står til rådighed døgnet rundt Cool ).

I dit første indlæg bad du om en station med maskindepot, så derfor byggede jeg et sådant ind med en en forklaring om at maskindepotet også betjener den nærliggende hovedbanegård (naturligvis ikke alene, så er maskindepotet jo alt for lille). Opfat mit forslag som et kompromis, hvor nittetællere begynder at tænke på hvad for en løgnehistorie de skal brygge sammen for at retfærdigggøre en sådan placering Smile

Citat:


Jeg overvejer stadig kraftigt dit design, men puha hvor det fylder Laughing out loud

Ja, det er rigtigt, helixer har nu engang den egenskab, at de fylder meget (dog ikke i landskabet Smile ). Ramper er en anden mulighed....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Lars.

Ja mit ønske om et maskin depot er også stadig noget jeg holder ved.
Men Det optager en pokkers masse plads, som måske kunne bruges bedre?

Men ved bare ikke om det er noget jeg kommer til at mangle på banen.. Der er jo fine lege-muligheder i at have et depot..
Dog ikke så meget hvis det er af lille størrelse. Hmmm.

Er det ofte set at der ikke forefindes drejeskive og rundremise på små og mellemstore baner som kun består af gennemgående stationer?
Det er primært diesel jeg vil benytte på det nye anlæg. Min store BR 03.10 ekspress dampmaskine er et ud af fire damp lokomotiver der nok vil blive sat i drift på banen. Fungerende som "museums-tog" ligesom vi ser på banerne nu til dags Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Maskindepotet tager plads op, men det er plads, der er svaert at bruge til noget andet, et sidespor med pakhus og/eller en fabrik vill vaere en mulighed. Udover de tre spor i remisen har maskindepotet tre spor. To kan udnyttes til kulpaafyldning/tankning af lokomotiver. Det tredie kan bruges af banetjenesten. Jeg ville beholde depotet.

Normalt er det endestationerne der har drejeskiver, men det er da saa absolut set at gennemkørselsstationer har en. Specielt hvis en banes hovedkontor ligger "midt" paa en bane og hvis denne ligeledes er en "stor" by kan man iagttage dette...

Drejeskiver er i dag noget af en sjaeldenhed, fordi der ikke er brug for dem mere, men i epoke III, var de meget udbredte...

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Brande eksempelvis Smile
__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hmm ja det må jo hellere få lov at blive så..

Og great news... skabet ryger.. Har vist sagt det tidligere også Laughing out loud hehe

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Lars og Frank,

gennemgik lige mit layout og fandt at med 5,7grader og ikke 7,5 bliver der kun 1 skinne der skal tilpasses. Skinnen skal være 85mm. På layout er der tom hvor det er aktuelt.

AttachmentStørrelse
MC.Frank_.station.tra 22.69 kB
__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvor langt er man nået? Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.