Jeg har længe gået med drømme om at skabe min barndoms lokalbane Gribskovbanen i model.
Tiden er Epoke III 1955-65
Banen
skal gerne have tilslutning til statsbanerne, så jeg kan lave
“gennemgående tog til privatbanen”. Derfor er Hillerød station også på
ønskesedlen.
Jeg
vil gerne have mulighed for at rangere og sammensætte togstammer der
skal køre med gods til og fra Hillerød, Helsinge og Kagerup savværk.
På Hillerød station er det tænkt at helixen skal bruges som udtræksspor ved rangering.
Muligheden
for at kunne dele skinnebustogene i Kagerup ønsker jeg også at benytte.
Derfor er der indtænkt overhalingsspor (skjult station) langs væggen
mellem Helsinge og Kagerup
Nu
har jeg lavet et udkast til en bane i 3 etager -meget frit efter
originalen.Spormateriellet der er benyttet er Piko og Peco Code100
sporskifter og flexspor. Jeg ved godt at det er en voldsom sporcode til
en lokalbane, men jeg har for mange spor og sporskifter til at ændre på
dette. Til Helix anvendes Piko radius 2 (42cm).
Desuden
vil den kvikke læser måske opdage at der er skåret i/fiflet en del med
mange af sporskifterne for at få geometrien til at gå op, hvilket jeg
har gode erfaringer med.
Rummet
jeg har til rådighed er ikke det største i verden og desuden er
vinduesvæggen en skrå væg med skunkhøjde 70cm. Desuden er der en
håndvask der ikke lader sig fjerne, en 120cm høj radiator og en dør der
åbner indad.
Oprindeligt
var tanken egentlig at banen skulle opbygges af moduler, som det også
fremgår af tegningerne, men det har været lidt svært at tilpasse
sporskifterne på især Hillerød station til ikke at ligge over samlinger
ved mindre modulerne skal være meget lange.
Udkastet
er lavet i Railmodeller -et program til MAC som ikke er helt så
sprudlende i sine muligheder som jeg kan se at andre sporplanprogrammer
er.
Da
jeg ved, at der sidder mange yderst kompetente sporplanlæggere rundt
omkring i landet, opfordrer jeg jer til at kigge planerne igennem og
komme med feedback om hvad der fungerer og hvad der ikke gør.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Attachment | Størrelse |
---|---|
verst GDS.pdf | 254.49 kB |
Midt DSB GDS.pdf | 153.25 kB |
nederst opstilling.pdf | 101.55 kB |
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Cristan
Spændende projekt. Jeg er lidt skepisk over din skråvæg. 130-70cm = 60 cm. ved en hældning 45 grader på skråvæg vil du have 60 cm mindre i højreside. Det er meget mere end det du har vist.
Men du har vel taget højde for det, og har prøvet at måle op.
Jeg vil gerne prøve at kigge dit layout igennem lidt senere
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Mht skråvæggen, så er den målt op og de mål der er på tegningerne passer.
Det er et loftrum i en gammel hjørneejendom, hvor der generelt er nogle mystiske vinkler overalt.
Så bare rolig, vinklen er ikke 45 grader.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er rigtig flot anlæg, og når man ser på det, ser det meget gennemtænkt ud. Der er åbnet op for at der bliver nogen gode køremuligheder med meget varierende tog. Det er en lidt kort afstand der er mellem den store station og Hillerød, men det er et af de kompromiser der må indgås, da ikke ret mange af os har ubegrænsede pladsmængder til rådighed. Jeg synes du får udnyttet pladsen i rummet godt. Et anlæg i flere lag kan nemlig være en god løsning, og den benytter jeg mig også selv af til mit eget. Pas på med at gøre helixerne og stigningerne for stejle, min erfaring siger at med ca. 2,2 %´s stigning går det med materiellet. Sundborg opdagede fx at hans helix var for stejl til at en D-maskine kunne klare det med et tog, derfor måtte han ind og ændre i det. Dette kan læses inde på hans blog, som må siges at være en af de bedste modelbaneblogs vi har. Da privatbanen må formodes at køre med små korte tog (i hvert fald ikke med så store tog som Statsbanenerne), kan stigningerne godt være lidt stejlere her. Men sørg endelig for at få det afprøvet under opbygningen, så du ved at materiellet kan klare det. En aller sidste kmmentar er til den nederste opstilling. I min som jeg er i fuld gang med at trække ledninger til i øjeblikket, kom der en vendesløjfe på, således at lokomotiverne ikke skal omrangeres dernede. Det tror jeg nemlig man bliver træt af. Det bedste ville klart være hvis du kunne få plads til en. Med 42 cm i radius behøver den ikke at fylde så meget. Og de 42 cm er i øvrigt også grænsen for fx Hobbytrades S-maskine og Heljans E-maskine, samt mange af de flotte lange personvogne der er udgivet i de senere år.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Jeg er meget opmærksom på stigningen i helix. Med 42cm radius, bliver stigningen nødvendigvis højere end ønsket er. Alene af den grund at der er nødt til at være en vis frihøjde til togene (NEM siger 59mm fra SO) og at skinnerne skal have noget underlag at ligge på gør, at man ikke kan komme under 2,8% stigning hvis man bruger 10mm underlag.
Jeg har lavet nogle prøver med større stigning på helix og de er faldet positivt ud, men jeg har også friktionsringe på de fleste af mine maskiner, da de er ombygget fra 3-skinne.
Desuden har jeg med mine stationslængder inddirrekte truffet et valg om ikke at køre med tog der er længere end 5 lange personvogne (eller 20-30 aksler).
Det kan være at jeg bliver led og ked af togene fedter sig op af min helix, men så må jeg jo skrotte det hele og begynde at samle på frimærker i stedet
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Cristian, er det ikke muligt at vende dørkarmen så døren går udad istedet. Dette vil så gøre at du kan lave din HELIX med større radius.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er rigtig flot anlæg, og når man ser på det, ser det meget gennemtænkt ud. Der er åbnet op for at der bliver nogen gode køremuligheder med meget varierende tog. Det er en lidt kort afstand der er mellem den store station og Hillerød, men det er et af de kompromiser der må indgås, da ikke ret mange af os har ubegrænsede pladsmængder til rådighed. Jeg synes du får udnyttet pladsen i rummet godt. Et anlæg i flere lag kan nemlig være en god løsning, og den benytter jeg mig også selv af til mit eget. Pas på med at gøre helixerne og stigningerne for stejle, min erfaring siger at med ca. 2,2 %´s stigning går det med materiellet. Sundborg opdagede fx at hans helix var for stejl til at en D-maskine kunne klare det med et tog, derfor måtte han ind og ændre i det. Dette kan læses inde på hans blog, som må siges at være en af de bedste modelbaneblogs vi har. Da privatbanen må formodes at køre med små korte tog (i hvert fald ikke med så store tog som Statsbanenerne), kan stigningerne godt være lidt stejlere her. Men sørg endelig for at få det afprøvet under opbygningen, så du ved at materiellet kan klare det. En aller sidste kmmentar er til den nederste opstilling. I min som jeg er i fuld gang med at trække ledninger til i øjeblikket, kom der en vendesløjfe på, således at lokomotiverne ikke skal omrangeres dernede. Det tror jeg nemlig man bliver træt af. Det bedste ville klart være hvis du kunne få plads til en. Med 42 cm i radius behøver den ikke at fylde så meget. Og de 42 cm er i øvrigt også grænsen for fx Hobbytrades S-maskine og Heljans E-maskine, samt mange af de flotte lange personvogne der er udgivet i de senere år.
Mvh
Claus
Giver Claus ret, få plads til 1 vendesløjfe i nederste lag.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Da jeg ved, at der sidder mange yderst kompetente sporplanlæggere rundt omkring i landet, opfordrer jeg jer til at kigge planerne igennem og komme med feedback om hvad der fungerer og hvad der ikke gør.
Cristian
Din plan er da både velovervejet og brugbar, så du kan da godt være med blandt disse sporplanlæggere.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Din plan er da både velovervejet og brugbar, så du kan da godt være med blandt disse sporplanlæggere.
Det var også lige min tanke
. Hvis jeg skal komme med lidt kritik, så er det at du vil have meget med (hvad vi allesammen altid vil - suk!). Her har du som synlige stationer: København (storby desværre som sækbanegård), derefter Hillerød (svær at eftergøre rigtig i model), Kagerup (ok) og Helsinge (simplificeret).
Jeg ville overveje at prioritere en smule anderledes. Det grundlæggende valg er om DSB-strækningen skal med eller ej. For taler at al det DSB-materiel man har også har en strækning at køre på og så de gennemgående tog - imod, at det er stationer, der er svære at eftergøre i model. Måske er løsningen at lade et lag (det mellemste?) have en "stor" station som forbillede med en tilhørende paradestrækning, på det nederste lag ville jeg så placere en skyggebanegård med vendesløjfe, der kan simulere Hillerød OG eksempelvis Korsør, så kan hovedbanen også køre med internationale eksprestog. Det sidste lag ville jeg bruge til Kagerup og Tisvilde (MO-tog dertil). Sporet til Gilleleje kan bare være en strækning med en skjult vendesjløjfe, der hænger 10cm unter øverste lag. Så får du den interessante togdeling i Kagerup med.
Jeg har vist nok beskæftiget mig lidt med GDS her på sporskiftet. her er der i hvert fald et link:
http://www.sporskiftet.dk/forum/gribskovbanen-i-model
Andre har også skrevet lidt:
http://www.sporskiftet.dk/forum/vintersol-over-gribskovbanen
http://www.sporskiftet.dk/forum/jytte-bygger-helsinge-station-fra-epokem...
Sidste med mange videregående links (ved ikke om de stadig er aktive)
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Rigtig god feedback jeg har fået af jer.
Jeg er glad for ris og ros -i sidste ende bliver det jo et bedre layout.
Har prøvet at tegne en vendesløjfe ind på det nederste lag og jeg kan godt se visse fordele med vendesløjfen. Det har kostet håndvasken, som godt kan fjernes -var bare ikke lige hooked på at gøre det, da det er et lejet lokale. Men da min ligeledes togtossede bror og flere her inde har "pressset på" for at jeg fjerner den til fordel for en vendesløjfe, så tager jeg det med i mine overvejelser.
Nu er min bekymring bare at vendesløjfen rager ud under det midterste lag -hvilket ikke var meningen, så jeg overvejer en løsning hvor noget af sløjfen kan klappes ned når den ikke bruges.
Mht døren, så må jeg lige gå i tænkeboks. Lokalet er som sagt lejet og desuden fører døren ud til en smal gang, så selvom det vil give nogle flere muligheder med sporplanlægningen, så er jeg endnu ikke overbevist om at det er en god ide at vende døren.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Rigtig god feedback jeg har fået af jer.
Jeg er glad for ris og ros -i sidste ende bliver det jo et bedre layout.
Har prøvet at tegne en vendesløjfe ind på det nederste lag og jeg kan godt se visse fordele med vendesløjfen. Det har kostet håndvasken, som godt kan fjernes -var bare ikke lige hooked på at gøre det, da det er et lejet lokale. Men da min ligeledes togtossede bror og flere her inde har "pressset på" for at jeg fjerner den til fordel for en vendesløjfe, så tager jeg det med i mine overvejelser.
Det er nemlig hvad du burde gøre.
Nu er min bekymring bare at vendesløjfen rager ud under det midterste lag -hvilket ikke var meningen, så jeg overvejer en løsning hvor noget af sløjfen kan klappes ned når den ikke bruges.
Det er vel bare at give den samme udhæng.
Mht døren, så må jeg lige gå i tænkeboks. Lokalet er som sagt lejet og desuden fører døren ud til en smal gang, så selvom det vil give nogle flere muligheder med sporplanlægningen, så er jeg endnu ikke overbevist om at det er en god ide at vende døren.
Hvis det er for enden af gangen er det vel ikke så galt. Alternativet er jo at fjerne døren helt.
Cristian
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Christian
Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Christian
Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.
Ja noget skal der gøres, i øjeblikket er der jo kun en halv cirkel i forskel på op og ned kørslen, hvilket vel kun giver 5 cm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
[/quote]
Ja noget skal der gøres, i øjeblikket er der jo kun en halv cirkel i forskel på op og ned kørslen, hvilket vel kun giver 5 cm.
[/quote]
Ret beset er det vel en kvart cirkel i forskel og det kan hvis jeg på det sted af helix laver så tyndt et underlag som muligt godt liige gå an -ellers har jeg et stort problem, hvis ikke jeg, som det foreslås, laver en aflang helix.
Jeg er totalt i tænkeboks
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Hej Christian
Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.
Ja det er måske en mulighed med en aflang helix. Det er selvfølgelig brandærgeligt, at jeg så bliver nødt til at skrumpe Især Hillerød station på midterste niveau.
Jeg har også studeret dit helixbyggeri indgående og kan se, at det virker godt på din bane. Men du har jo heldigvis en del mere plads end jeg har.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Så støver jeg lige min egen tråd af.
Mere end et år er gået siden sidste indlæg. På den tid har jeg fået lavet helix, nederste plan (70cm højde), mellemste plan (95 cm) fra helix og til og med skråvæggen.
Resten er stadig på drømmeplaner.
Nederste plan er blevet ændret en del, hvor jeg har brugt flere af de gode råd der er kommet. Fx er håndvasken fjernet og der er kommet en vendesløjfe. Desuden er opstillingsbanegården blevet flyttet længere væk fra helixen, da det giver bedre plads til at række ind mellem nedre og mellemste niveau.
Selvom sporlægningen langtfra er færdig, så har jeg haft meget glæde af at køre frem og tilbage med forskellige togsæt og rangere på Hillerød station. Skinnebussen har også været ude at køre -4 omgange op ad helixen indtil sporet ender.
En lille smule landskab er det blevet til.
Hillerød station -i skyggen af en helix
Sidst -men ikke mindst. Ægte glæde fra den yngste søn.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
cbt
Indlæg: 1.165
Det ser supergodt ud, Cristian!
Din sporplan udnytter rummet optimalt, og der er et godt sporforløb på de synlige dele af anlægget og god plads nede i "kælderen".
Det er godt, at du præger mindstemand med nogle gode værdier og lader ham tage del i glæden ved verdens bedste hobby - han skal nok blive et godt menneske engang
Det er en flot ballastering og patinering af sporet - får privatbanesporene grus/sandballast ligesom i virkeligheden ?. Så vil man bedre kunne se forskel på privatbane- og statsbanespor, nu hvor sporcoden og svelleafstand jo er den samme.
Det ser godt ud med lidt ukrudt i sporet og hegn langs banen. Allerede på nuværende tidspunkt er detaljeringsgraden fin - hellere enkelt og godt, frem for kompakt og overlæsset.
Husk, at der er den masse god inspiration at hente på Reiner's hjemmeside - bl.a. er hans måde at lave baggrund på meget inspirerende, og så er der træerne, og broerne, og vandløb, og gederams, og græstotter, og... og... - meget anbefalelsesværdig!.
Fortsæt endelig det gode arbejde, Cristian - jeg glæder mig til at se mere til resultaterne.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
cfrost
Indlæg: 272
Dengang i de glade tressere var der ikke ukrudt i sporet. Bare en ukrudtsplante så som tænkte på at kikke op - blev den straks oversprøjtet med ukrudtsmiddel, eller fjernet pr håndkraft. Prøv at lægge mærke til billeder fra dengang, der er ikke ukrudt ret mange steder. Syntes det ser fint ud, og glæder mig til selv at komme igang hjemme til efteråret.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Dengang i de glade tressere var der ikke ukrudt i sporet. Bare en ukrudtsplante så som tænkte på at kikke op - blev den straks oversprøjtet med ukrudtsmiddel, eller fjernet pr håndkraft. Prøv at lægge mærke til billeder fra dengang, der er ikke ukrudt ret mange steder. Syntes det ser fint ud, og glæder mig til selv at komme igang hjemme til efteråret.
Ja jeg ved godt at sprøjtegift var en betydelig post på budgettet, så der ikke var meget ukrudt på banernes områder før i tiden.
De meget sparsomme ukrudtstotter er også mere et udtryk for overilet, utålmodig ivrighed fra min side efter at prøve min "fluesmækker-grasmaster".
Det er dog også kun på de yderste godsspor de er, så jeg lader dem indtil videre være. Det kunne jo være, at giftsprøjten var løbet tør for en enkelt gangs skyld
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
cfrost
Indlæg: 272
Christian - der skal jo også være plads til den kunstneriske frihed. Det er jo trods alt vores "egen verden" vi fremstiller i model
Flot anlæg forøvrigt, jeg vil glæde mig til at se mere fra det.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Christian - der skal jo også være plads til den kunstneriske frihed. Det er jo trods alt vores "egen verden" vi fremstiller i model
Flot anlæg forøvrigt, jeg vil glæde mig til at se mere fra det.
Jeg forsøger nu at lave det hele så virkelighedstro som muligt, men med Peco/pikospor med sporcode 100 og en vanvittigt forsimplet Hillerød station med planlagt stationsbygning i halvrelief, stigning på min helix på 2,8%, standardkoblinger og normalhjul med overdimentionerede hjulflanger på det meste materiel og en masse andre kompromisser, er jeg allerede helt ude i sumpen. Men bare rolig -jeg har taget de langskaftede gummistøvler på
.
Her er lidt billeder fra Hillerød station.
Hillerød station som "mock up" af karton. Håber ikke at det begynder at regne, for det holder hverken mur eller tag til..
Det lille trappehus -tunellen går ind under sporet.
Og her uden tag. Fliserne er lavet i et regneark -det er godt til tern i alle farver og størrelser.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
cfrost
Indlæg: 272
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Tunellen går kun et lille stykke ind -lige nok til at man ikke kan se "endevæggen".
Kom til at tænke på, at jeg senere kan indbygge en lille højttaler, hvorfra der kommer lyd af skridt og trappestøj der bliver afspillet når man kigger ind i trappehuset.
Men det er nok et projekt til et stykke ude i fremtiden med alle de planer jeg har
.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Så støver jeg selv en gammel tråd af.
I de forgangne år har jeg puslet med mange ting i -og udenfor mit togrum. På mit eget anlæg er der fremskridt med Hillerød station. Sidste år blev det til kommandoposten og perrontaget. Nu er selve stationsbygningen så langt, at jeg "tør" vise et par billeder.
Selve stationsbygningen mangler stadig en del. Vinduer, tag og tagrender, samt nedløbsrør er stadig ude i fremtiden.
Kommandoposten Har stået alene sammen med den ufærdige stationsbygning. Nu har den selskab af en bygning, der ser nogenlunde ud.
Stationsbygningen er kun halv. Desværre er der ikke plads til en hel bygning, men et spejl, kan frembringe illusionen om en hel bygning.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
cfrost
Indlæg: 272
Hej Christian
Jeg havde faktisk tænkt på hvordan det gik med dit banebyggeri, og det går jo så super fint ser jeg.
Du holder samme høje standard, dejligt at se :)
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Søndenfjords
Indlæg: 284
Super perspektiv! Det nederste billede er fuldstændig som at stå på Frederiksværkbanens perron og kigge ind på hovedbygningen
Søndenfjords
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er super flot!
Jeg synes dog bare at du skulle have haft gjort plads til det ene HFHJ perronspor, hvor der kunne holde et par CL-vogne (i de rigtige HFHJ-farver, modellerne udgivet af Kystbanen) samt Gribskovbanens perronspor, hvor der kunne have holdt et skinnebustog (fra Heljan).
Svend
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.
Han må vel ikke komme ned fra loftet med beskidte grabber.
Næ selvom den tilhører ejendommen, kunne den vel godt afmonteres med ordentlig afpropning af rør, gemmes og monteres ved fraflytning .
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Christian
Overvej om din helix skulle være oval ligesom min tredie helix. Det tager lidt af din langsiden, men til gengæld kan døren være der, og hældningen kan nedbringes.
Hvad med en elevator istedet?
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Bortset fra det: Kommandoposten (i 1:87 sel´fø´li´) ville da lige være en ide for en fremstiller af modeller i laserskåret pap

Svend
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Forstår ikke lige hvorfor du ikke kan fjerne håndvasken.
Han må vel ikke komme ned fra loftet med beskidte grabber.
Næ selvom den tilhører ejendommen, kunne den vel godt afmonteres med ordentlig afpropning af rør, gemmes og monteres ved fraflytning .
Vh Rep
Håndvasken er fjernet for længst. Det viste sig, at den slet ikke var tilsluttet, så beslutningen blev en del lettere.
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Det er super flot!
Jeg synes dog bare at du skulle have haft gjort plads til det ene HFHJ perronspor, hvor der kunne holde et par CL-vogne (i de rigtige HFHJ-farver, modellerne udgivet af Kystbanen) samt Gribskovbanens perronspor, hvor der kunne have holdt et skinnebustog (fra Heljan).
HFHJ er bortprioriteret af pladshensyn. GDS er skam med, men ligeledes af pladshensyn er spor 0 rykket over på perron-øen sammen med spor 2. Hvis man nærkigger sporplanen tidligere i tråden kan man også se at der er et blindspor med tilslutning til helix (opad til Kagerup).
Hvis pladsen var til det ville jeg selvfølgelig have medtaget både HFHJ og GDS, samt de drejeskiver der ligger i respektive ender af stationen. Jeg har bare ikke lige +7meter til at lave station på (øv for det).
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Her er en sporplan for Hillerød station anno 1967. Udsnittet på kortet ville i 1:87 antage over 5meter.
Med sporudfletninger i Københavnsenden og hele GDS-området i nordenden er det mindst en fordobling.
Her skal skohornet i gang hvis det hele skal med
Det er lykkedes for mig at klemme Hillerød ind på ca 240cm.
(Den tegnede sporplan og de lagte spor stemmer ikke helt overens med hinanden)
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads.
Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.
I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
- tja det ser da meget godt ud....
:D - Ej... det ser RIGTIG godt ud!!! - godt tænkt med at bygge stationsbygningen om til kontorhus!
Super flot so far!!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Super flot so far!!
Helt enig, weltklasse!
Jeg er også ret vild med spejl-effekten lavet op ad radiatoren, det "forlænger" perronnerne på endestationen, super godt tænkt!
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
- godt tænkt med at bygge stationsbygningen om til kontorhus!
Takker for ros.
Grundidéen kommer fra Rialto-teatret. Centralt beliggende på Frederiksberg. Opført 1960-64 er det jo perfekt til nybyggeri i epokeIII
Heljanstationen er ofte til at få fingre i til små penge på diverse modeltogsloppemarkeder mm. Hvis man skal skrælle bygningen, er det en fordel, hvis der er brugt dårlig lim -fx kontaktlim eller universallim, som var almindeligt i "gamle dage"
De bedste byggehilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Super flot so far!!
Helt enig, weltklasse!
Jeg er også ret vild med spejl-effekten lavet op ad radiatoren, det "forlænger" perronnerne på endestationen, super godt tænkt!
Mvh,
Peter
Spejet er kun løst sat op og skal nok rettes lidt i forhold til linjerne på perron og spor, så det ikke ser ud som om det hele peger skråt op i luften, men det er nogle af de småjusteringer der hele tiden skal tages stilling til
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Jeg er bare så vild med det du laver, fortsæt fortsæt fortsæt
Kan næsten ikke vente på næste års opdatering af projektet 
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads.
Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.
I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.
( Klip)
De bedste toghilsner
Cristian
mangler der ikke nogle buer på den mur?
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Endnu en afstøvning af GDS-tråden må være på sin plads.
Det er åbenbart noget jeg gør sådan ca en gang om året.
I den mellemliggende tid er flere ting der er igangsat -ret få ting der er færdiggjort.
( Klip)
De bedste toghilsner
Cristian
mangler der ikke nogle buer på den mur?
vh rep
Jo det gør der, men de flotte buer en dygtig producent af nips og andet til modeljernbaner har fremstillet til mig ligger i klubben, hvor jeg i iver for at nå en bus glemte dem i onsdags
. Når jeg på onsdag får dem hjem vil jeg skynde mig at få dem monteret, så der kan komme en hurtig opdatering af progressionen her i tråden.
De største toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Som lovet -lidt forsinket pga varmen er her en opdatering på flotte murbuer.
Som det ses, er de laserskåret af 3mm HDF. Efter en gang grunder og noget grå maling, hvor valget faldt på Vallejo "Green grey" (70.971), kom det til at se således ud.
De bedste tanker til Aalborg Portland og FLSmidth
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
det ser tåleligt ud
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
det ser tåleligt ud
vh rep
Tak
De flotte buer en dygtig producent af nips og andet til modeljernbaner har fremstillet til mig, gjorde det også relativt nemt at få et acceptabelt resultat
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV