Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Layout foreslag.

Så har jeg fået styr på hvilket rum jeg vil benytte og her er et bud på en sporplan.
Det er det bedste jeg lige kan komme på, på nuværende tidspunkt Smile

Som Litra P fortalte mig, så er rummet lidt dum i størrelse.
Men det er da lykkedes at lave noget uden at optage hele rummet Smile

2 skjulte banegårde med udgangspunkt i samme helix. Fornuftig størrelse banegård. Remise og drejeskive. Og lidt rangerspor.
Den lille vendesløjfe ville jeg meget meget gerne have haft større / dybere, så toget ikke vender retur så hurtigt. Men kan simpelthen ikke komme på nogen ideer med hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Så skulle det da være at skippe dobbeltsporet ud fra den vestlige ende af stationen, og så fører det rundt og om til nedkørslen til helix.

Eller måske helt skippe dobbeltsporet, og så kun køre med enkelt spor?

Nå men her har i en Wintrack fil og et par 3D billeder Smile

Jeg er åbent for alle ideer og indskud.

Billede

Billede

Billede

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.7.tra28.12 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Hej Frank

 

Det er skam da ikke så ringe at have sådan et rum til rådighed til sin hobby.

Men hvis du ikke har andre rum til hobbyen, ville det så ikke være en idé også at have et arbejdsbord i rummet ?.

I MIBA Spezial #67 er der et meget inspirerende eksempel på et flot anlæg i "stå-højde", hvor der er plads til et arbejdsbord i rummet og hylder/reoler nedenunder anlægget.

Det ville jo være en mulighed, hvis man som dig er heldig at have et helt rum til rådighed, som har lige vægge.

Er der ikke plads til skabet i et andet rum ?. Det "stjæler" jo 60 cm af den gode anvendelige langside.

Personligt ville jeg hellere vælge et U-formet punkt-til-punkt anlæg til et rum som dit. Så kunne det laves uden skarpe kurver og med en god lang køreestrækning fra station til station. Og det forhindrer ikke, at der kan laves skjult opstillingsbanegård i begge ender - her kan du lave det sådan, at der midt på strækningen er en udfletning, så du kan vælge at køre togene ned i "kælderen" og gemme dem et stykke tid, indtil de skal dukke frem igen efter at have en tur "jorden rundt".

Blot et par idéer herfra (og lidt misundelse)  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Carsten.

Aller først.. Skabet er desværre fastmonteret Sad Og for det ikke skal være løgn, så er lågen endda vendt ud til venstre.
Men der har jeg altså "skåret igennem" og sagt at lågen må væk og så laver jeg selv en låge til den del som er over banen. Alt under banen må så bare stå tom, eller blive brugt til forsyninger og andet ledningsrod Smile

Angående arbejdsbord, så tænkte jeg faktisk det kunne laves henne i enden hvor skabet også er. Ikke så pokkers meget plads, men det er bedre end ingenting Smile

Jeg har tænkt kort over at lave "fra station til station". Men jeg er nu mere til anlæg med vendesløjfer Smile
Ellers en rigtig god ide, for du har helt ret i at rummet vil være rigtig godt til det Smile
Kan være jeg kan finde på et alternativ lige pludselig.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

[

Hej Frank

Det er jo dejligt at kunne sætte et helt rum af til tog - nyd det! Smile
Hvis du er til anlæg med vendesløjfer, så er det dét du skal planlægge ud fra, men jeg vil anbefale dig at tænke på, du skal bruge mange timer i rummet i mange år. Så sørg for at der er god plads til dig selv og gæster, og indret rummet så det er rart at være i - også i byggefasen, som jo kan tage nogle år. På den måde får du meget mere glæde af hobbyen.

Og så synes jeg, du skulle overveje Carstens forslag endnu en gang Wink
Tænk over hvor mange meter spor, som er skjult i forhold til de meter, hvor du kan se dit tog. Selv foretrækker jeg at se mit tog, i stedet for blot at høre det køre rundt i en skjult spiral.
Som jeg ser din tegning, bruger du rigtig meget plads på vendesløjferne, som kun efterlader begrænset plads til en lille gennemkørsels station uden de helt store muligheder. Og så ser det oven i købet ud, som om den kan være ret svær at komme til i den ene ende.

Et kompromis til Carstens forslag kunne være at lave en endestation i den ene side af rummet og en mellemstation i den anden side, hvor du så svinger rundt og kører tilbage igen til en skjult banegård under endestationen...

Vi modelbanefolk dyrker jo vores hobby på vidt forskellige måder, så det er svært at komme med den ultimative løsning, da det jo kun er dig selv, der kan mærke, om det du bygger "trykker på de rigtige knapper" hos dig.
Men det kan være en god ide, at sætte sig tilbage i lænestolen og bruge noget tid på at finde frem til 2-3 kærnepunkter i hobbyen, hvor du kan mærke at, dét her, dét er noget, som vækker stor glæde inde i dig. Og så sætte fokus på at give de punkter så meget spillerum, som muligt.
Ingen af os har jo plads til det hele, selvom vi gerne ville, så noget skal jo vælges fra, og jo mere du er i stand til at konkretisere, hvor det er, du føler størst glæde ved legen (det kan være landskabsbygning, panoramastrækning med korrekte tog, rangering eller noget helt syvende), jo bedre kan du fokusere din energi og undgå at lave for mange ting, som du bliver træt af igen efter kort tid.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej S.

Tak for et yderst konstruktiv indlæg.
Det giver da lidt at tænke over Smile

Til info, så er der cirka 6 gange så mange spor i det skjulte. Så du har selvfølgelig ret i noget der.
Det er ikke så sjovt at bruge tusindvis af kroner på lokomotiver som bare tøffer rundt i det skjulte. Det er vi helt enige i Smile
Det er selvfølgelig muligt at lave noget med en stor endestation, og måske et par skjulte vendesløjfer med R2 eller R3.

Der er dog Et punkt som jeg tænker meget over.
Jeg har et Marklin nr. 37918 på vej hjem, og det er jo lidt noget hø at benytte med endestation. Så skal der laves god plads til at det kan kobles fra og vendes tænker jeg?

Jeg er meget modtagelig over for gode ideer, og jeg vil helt sikkert lige overveje et U-design igen.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Kan skabet sløjfes helt eller skal det være tilgængeligt i et eller andet omfang?

Kan det lade sig gøre at vende døren, så den åbnes op ud ad rummet eller måske endda ændres til en skydedør? Gangplads og frirum er bestemt rart at have, men der er jo grænser når pladsen er sparsom.

Jeg tænker som sædvanligt på et anlæg der er opbygget i to, tre måske endda fire niveauer rundt langs med væggen. En "stor" station i bunden med drejeskive, godsområde, færge osv. og så jævne opstigninger (a la en proptrækker) med små mellemstationer, fabrikker til modtagelse/afsendelse af gods og en mindre endestation på øverste niveau.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er blevet besluttet med mig selv at skabe bliver lukket helt af.
Med andre ord, det vil ikke blive brugt Smile
Men det er ikke muligt at afmonteret skabet. Det går fra gulv til loft og er skruet fast. Og Parketgulvet er bygget rundt om skabet.

Døren ind til rummet kan desværre ikke vendes eller udskiftes Sad

Din ide lyder helt fint. Men kan ikke helt se det for mig. Det lyder som mange opstigninger på meget lidt plads Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

som dit layout er nu er det 2 enkeltsporede fra station og ned til de 2 skjulte banegårde. Dette kan dog ændres med dit "special" fra tidligere layout.Wink

Dobbeltsporet til venstre skal have opstillingsspor, formentlig i det plan det allerede ligger i. 1 anden mulighed var at inddele strækningen i flere blokke.Smile

Der mangler adgang fra nordsporet og til rangerområdet. Der mangler tilsvarende 1 udtræksspor fra samme område.Wink

Perron mellem 2&3 skal flyttes til 3&4.Smile

Jeg har lige kikket på den skjulte banegård og lavet nogle ændringer. Kik grønne skinner.Cool

Billede

NB: De 3 skinner i venstre side kan reduceres til 1. Der spares også en del skinner i højre side.Cash

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank.

Kan du ikke lide en bro som i LITRA P's layout.Quest Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Ivan. Jeg prøver lige at implementere dine forslag i planen. 

Hvad angår bro. Jo jeg syntes en bro tværs over er rigtig smart. Men kan det laves så den kan afmonteres/monteres i et snuptag, og stadig være fuldkommen driftsikker?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Hej Ivan. Jeg prøver lige at implementere dine forslag i planen. 

Hvad angår bro. Jo jeg syntes en bro tværs over er rigtig smart. Men kan det laves så den kan afmonteres/monteres i et snuptag, og stadig være fuldkommen driftsikker?

Hej Frank, nu har jeg ikke selv haft behov for bro, men efter hvad jeg har hørt skulle det ikke være 1 problem.Smile

Mon ikke LITRA P (Lars) kommer med noget brugbart.Tongue

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

 Hej Frank, og andre der følger med i "følgeton'en".Smile

Billede

Lige 1 ændret layout til skjult banegård.Smile

Der  er 1 sted hvor skinnerne ikke støder rigtig sammen. Dette er på grund af graderne nogle af skinnerne. Jeg tror dog ikke det bliver 1 problem.Wink

NB: Glemte lige at sige at 3 af de 5 gennemgående er blevet min. 37,6 cm. længere.Smile :)

Blindspor er til alt fra MO, skinnebus og til styrvognstog.Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej alle.

Et er at lave er sporplan, noget andet er økonomien i det. Derfor følgende eks.:

Det er Märklin C skinner.

1. 24236 pris 3,3€ # 24172 + 24064 pris 2,65 + 3,3 = 5,95€. Samme længde stor prisforskel. Lang skinne billigst.

2. 24236 pr. cm. 0,157 ialt pr. meter 15,7€

    24188 pr. cm. 0,141 ialt pr. meter 14,1€

3. 5 x 24188 + 3 x 24172 - 8 x 2,65€ = 27,2€

    7 x 24172 + 1 x 24188 x 1 x 24064 - 8 x 2,65 + 3,3 = 30,5€. Samme længde 3,3€ i prisforskel.

4. Alm. sporskifte 24511/12 16,4€

   lang/smal sporskifte 24711/12 pris 24,9 + (2 x 3,7) ialt = 32,3€

Priser er fra tidligere henviste Märklin link.Wink http://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/c-gleis_kataloginfo.pdf

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Ivan.. Spændende forslag du igen er kommet med. Det vil jeg også lige prøve at tilføje.

Er godt klar over at de små korte skinner er dyrere pr meter. Når jeg har fastlagt mit endelige layout, så vil jeg også bruge en del tid på at finpudse og optimere med størst mulige skinner Smile
Og sporskifter, ja der siger pengepungen jo klart at standard sporskifter er vejen frem. Men på synlige strækninger vil jeg bide i det sure æble og købe de slanke alligevel.
For synets skyld Laughing out loud

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Hej Ivan.. Spændende forslag du igen er kommet med. Det vil jeg også lige prøve at tilføje.

Er godt klar over at de små korte skinner er dyrere pr meter. Når jeg har fastlagt mit endelige layout, så vil jeg også bruge en del tid på at finpudse og optimere med størst mulige skinner Smile
Og sporskifter, ja der siger pengepungen jo klart at standard sporskifter er vejen frem. Men på synlige strækninger vil jeg bide i det sure æble og købe de slanke alligevel.
For synets skyld Laughing out loud

Hej Frank.

Det er selvfølgelig op til den enkelte at vælge sit materiel, omtalen var blot for at vise forskellen.Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Jeg siger også Tak for info Smile der er ret stor forskel må man sige.

Jeg har for i øvrigt lige målt et gammel damplok på en M skinne. fra underside af skinne til top af lok er der 60mm.

Så jeg kan selv konkludere at de 100mm jeg først havde planlagt fra skinne underkant til skinne underkant, vist er mere end rigeligt!

Skinneunderlag bliver Max 10mm tykt, og det samme med selve pladematerialet banen bygges op af. Det giver 20mm i overskud. Det er vist mere end rigeligt når jeg ikke vil benytte luftledninger Smile

Til nøds kunne jeg måske gå ned på 90mm hvis det kniber?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Husk, du skal jo også gerne kunne få hånden ind over, hvis der sker en afsporing, så pas på med at reducere højden for meget imellem lagene.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Hej Frank

 

Apropos mit forslag om en punkt-til-punkt bane frem for en klassisk rundbane, så se evt. Cristian's flotte GDS-anlæg.

Rummet er på omtrent samme størrelse (med en lidt anden facon) og der var lidt "udfordringer" i form af håndvask, skab og dør, der skulle tages hensyn til.

Det blev en supergod og meget inspirerende løsning - et flot anlæg med en elegant sporføring, hvor togene ikke altid er på vej rundt i et (skarpt) sving, men hvor de bedre kan nydes i "udrettet" tilstand, når de kører igennem landskabet.

Eftersom at der er lige vægge, så er der plads til 3 etager, med en godt udnyttet "kælderetage" til opstilling.

Og på den måde er togene ikke skjult et sted nedenunder landskabet, hvor de ikke kan ses - her er anlægget ikke bredere, end at de altid ses og nås.

Blot til evt. inspiration  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er en flot bane der er strikket sammen der.

Jeg vil meget gerne have lange strækninger, men man kan jo ikke få alt. 

 

Den længste side lider virkelig af det forbistret skab. 

Men jeg er i fuld gang med at implementere lidt af hvert.

Tror desværre bare jeg ender med synlige R2 spor  :-(

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Hej.

Smid skabet ud og betale et nyt den dag du flytter. Problemet er løst.

MVH Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tjoo Det er da en mulighed. Eller i hvertfald flytte det ind i et andet rum.

HVIS det da kan fjernes. Trægulv og fodlister går nemlig rundt om skabet. Men det skal da undersøges om det rent faktisk er skruet og boltet fast.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Så har jeg haft hovedet lidt i blød, og tænkt lidt på ideen bag banen..
Det skal sige Litra P igen har været en stor inspiration med et af hans tidligere indlæg...

Ideen er her at der skal være en medium station på øverste niveau. Folk kan med garanti godt selv regne ud hvor den skal være Smile
Bag denne vil jeg placere noget industri som har med minedrift/mineral udvinding at gøre.
Det skal være placeret omkring de 2,5 rangerspor med eget omløbsspor.

Ud til højre har vi drejeskive med tilhørende spor til kuldepot osv osv.
Der er også et enkelt spor til tankning af diesel loks.

Lige til venstre for stationen har vi så et enkelt spor som kunne føre ind til et lille savværk (igen en Litra P finesse hi hi...)
Køre vi en tur ned af Helix (som for iøvrigt har en stigning på 2,85%), ender vi ved en lille station. Denne kunne evt bruges til stykgods i stedet. Eller central for tømmer, frisk fra savværket?

Kører vi videre ender vi nede på en relativ stor skyggebanegård. Til højre for SB finder vi en håndfuld blinde spor til små togstammer, opstilling eller "ude-af-syne-rangering".
Helt ude til venstre finder vi et lille sidespor som fører ud i det fri.. Det er her der kunne være minedrift/mineral udvinding.

Stigning mellem midter niveau og nederste niveau er for i øvrigt også på 2,85%.
Som jeg har forstået det, så skulle det ikke give noget problem når jeg udelukkende kører med Marklin isenkram.
Og som en sidebemærkning, så er alle frigange på 80mm eller mere, undtaget Et sted hvor det er endt på 71mm. Spørgsmålet er så om dette er for lidt på det ene sted?
Jeg kan evt hæve stigningen i Helix til 3% for at give mere frigang.

Hvordan syntes i det lyder folkens?
Personligt syntes jeg dette layout giver mig en del af det jeg søger.
Fine muligheder for at lade passager transport passe sig selv, mens der leges med tømmer og mineral transport.

Det skal lige tilføjes at remiseområdet måske bliver mast lidt sammen, så der kun er en dybde på 80-85cm i stedet for de 100cm der er lige nu.
Herved forsvinder et af opstillingsporene i undergrunden, og kuldepot-sporene bliver måske rettet lidt ud Smile

Billede
Billede
Billede
Billede

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.4.tra 31.79 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Har lige spejltvendt planen, så banen passer til rummet...

Venlig hilsen

Lars

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.4_V8.0.tra 31.79 kB
__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Lars. Tak for det Smile

Men sandheden er ren faktisk at der er to ens værelser. Bare spejlvendt af hinanden. Så planen var stadig brugbar Smile

Men Tak for det alligevel. Så passer den i rummet som vender væk fra solen Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej med jer.

Så har LITRA P (Lars) gjort det igen. Men. Smile Smile Smile

Har lige kikket på sporplan mk.4_V8.0.tra og har derfor 3 ændringsforslag. Tongue

1. skift 24215 og 24206 ud med 24224. 1 skinne og vel derfor nemmere og billigere. Wink

2. Sporskifte til sløjfe SB skal vel helt frem til 24224 så der bliver 3(4) eller flere lange stik-/blindspor. Wink

3. Dobbeltspor i mellemlag skal vel i begge sider ende i 1 sporskifte. Kan se at det i øjeblikket ender i 1 stopbom i den ene side. Wink

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej med jer.

Måske blindsporene i venstre side skulle ændres så man ikke ødelægger et langt gennemgående spor. Wink

Billede

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Gode inputs ivan Smile

Specielt blindspors ideen er smart!

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt sporene og kurverne i SB ligger for tæt sammen og kunne ende i kolision mellem togstammer når de svinger rundt?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Sporene i skyggebanegården skal for holdende tog kun udnyttes hvor sporet går lige ud. Og kun et tog af gangen kan køre ind eller ud af skyggebanegården.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Ja okay det tænkte jeg da ikke lige over Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Gode inputs ivan Smile

TAK Smile Smile Smile

Citat:


Specielt blindspors ideen er smart!
Wink

Citat:

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt sporene og kurverne i SB ligger for tæt sammen og kunne ende i kolision mellem togstammer når de svinger rundt?

afstanden er godt 59 mm hvor der er mindst skinneafstand. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Er der alligevel så meget? Syntes det ser ud som om de ligger tættere et par steder Smile
Jeg kan ikke lige fatte at tjekke det i Wintrack. Så jeg må sjusse mig lidt til det hihi Laughing out loud

Men noget helt andet er... Maskindepotet..!
Hvad skal der forefindes på sådan et?

Kulstation.
Vandtårn og vandkran.
Sandingsanlæg.
Og måske en kulrist?

Og ikke mindst, hvilke vil passe godt til mit forbrug? Det er primært tysk Epoke 3 damp.
Jeg kan jo nok ikke tillade mig at proppe op med store voldsomme kulstationer osv. Det skal jo gerne hænge lidt sammen med størrelsen på resten af anlægget Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Er der alligevel så meget? Syntes det ser ud som om de ligger tættere et par steder Smile
Jeg kan ikke lige fatte at tjekke det i Wintrack. Så jeg må sjusse mig lidt til det hihi Laughing out loud

Hvis jeg gør det rigtigt er det nemt. Du har den gule plet fri på begge sporstrenge, venstreklikker på den ene, og derefter højreklikker på abstend og så venstre kli Wink på den gule plet på nabosporet. Der vil nu nederst i højre hjørne stå 3 afstande heraf 2 i parentes henholdsvis skinneafstand og skinneforskydning. Tog lige og prøvede med de 2 øverste korte blindspor i mit forslag. 92,2 mm som vel må være afstand fra centrum gule plet til centrum anden gule plet.Derefter en parentes med to tal (=77,5 mm/ 50,1 mm), skinneafstand 77,5 mm og forskydning 50,1 mm. Smile Smile Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det giver ret god mening Det du fortæller.

Dog tror jeg de 77,5 er Centerafstand fra plet til plet.

Centerafstand på standard sporskifter er jo i hvertfald 77,5mm.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Så gik natten også med at tilpasse det lidt mere Smile

Jeg trooor jeg har ramt noget nær det "perfekte" inden for de mulige rammer.
Lars' fine plan er stort set intakt. Og så har jeg tilføjet ændringerne som Ivan foreslog. Det gav lige 2 lange blindspor mere på SB.
Helix er blevet lavet større, hvilket er gået lidt ud over pladsen til den lille station, Men jeg føler for at det giver en pænere helix kørsel der hvor den er synlige.

Hvis vi tager turen fra øverste banegård og ned igennem helix, så starter helix ud med en hældning lige efter sporskiftet. Første skinne hælder med 0,95%. Næste ender på 1.9%. Og der efter bydes der på en hældning på 2,85% helt indtil hvor sporet deler sig i 2 inde i tunnelen. Her falder stigningen til 2.1% for til sidst at flade ud med 1.4% og 0.7%.
Så går vi forbi den lille station og så starter nedstigningen til SB.
Den starter ud med en stigning ligesom på Helix. 0.95%, så 1.9% og så den endelige stigning på 2.85%. I bunden flader den igen ud på samme måde som i toppen af stigningen.
Så alt i alt ingen stigninger over 2.85%

MEN!!! Når jeg tjekker stigningerne i Wintrack, så siger det faktisk at der ikke er nogen stigninger på over 2,6%.
Det forstår jeg så ikke lige helt! Nogen der kan komme med en logisk forklaring her?
For tjekker jeg skinnerne individuelt, så kan jeg jo se at alle skinner på hoveddelen af stigningerne, er på 2,85%

Men hvis ellers alt passer ifølge hvad Wintrack fortæller, så er der ingen steder hvor frigangen kommer under 80mm.
Og det er jo lige tilpas Smile Win-win!

Bygninger har jeg ikke lige fået smidt ind da mit program er begrænset på det område indtil videre, Men Wintrack brugere skal endelig føle sig frie til at komme med inputs Smile
Som tidligere nævnt tænker jeg at der skal være noget minedrift nede i hjørnet hvor et lille blindspor kigger ud.
På de 2,5blindspor bag den store station kunne der ligge noget industri der har med minedriften at gøre.
Blindsporet hen over Helix kunne byde på et lille savværk evt.

Og ikke mindst maskin depotet.. Placering af kuldepot, rist, vandkran/tårn og sandanlæg til damp maskinerne.
Samt evt brændstof til diesel lokoer.

Jeg er åben for alle ideer og ændringer Smile

Fortsat god weekend!

 

Billede

Billede

Billede

Billede

AttachmentStørrelse
Sporplan mk.2.tra 37.3 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Og så blev jeg lige lidt klogere her til eftermiddag.

Har hele tiden troet at frigangen på de 59mm efter NEM 102 var målt fra SU (skinneunderkant).
Men efter at have studeret NEM normer i dag er det gået op for mig at det er fra SO..
Grunden til at jeg troede det var fra SU, er fordi jeg har taget en gammel Marklin 3003 og en M skinne, og målt højden. og det lå på 59-60mm på en gammel slidt tommerstok.
Men så blev jeg da det klogere Smile

"Problemet" er så at Wintrack måler fra SU til SU. Hvilket også er logisk nok et sted Smile

Men så ændrer det hele jo sig lidt når jeg sidder og prøver at designe bane..
De 80mm som jeg har som mindst frigang på det laveste sted begynder jo at snævre sig til.
C-skinne højde = 10.3mm + NEM normen = 59mm + underlag for overliggende skinne = 10-12mm alt efter materialevalg/tykkelse og lyddæmpning.
Så ender vi jo oppe på hele 81.3mm. Det er jo for meget?
Og så alligevel ikke. For jeg ser da rundt omkring at der bliver designet baner med frigang ned omkring 75mm højde, Også med C-skinner.

Er der nogen der har lyst til at skære det helt ud i pap og fortælle mig at det fint kan gå eller skal jeg til at klippe en tå og hukke en hæl for at få lidt mere frigang? Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Frank,

Du kan hvor det kniber erstatte underlaget med et stykke pap, dette går ikke udover stabiliteten. Du kan selvfølgelig ikke gøre dette i en helix, men kun der, hvor to spor krydser hinanden Smile

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Lars.

Som du måske kan tyde på det ene billede, så er de 80mm frigang ikke i helix. det er bare på den lange nedkørsel ned til SB.
Men i helix er der så et punkt på 82 og to på 85mm.
Jeg har godt kort skænket det en tanke at bruge andet materiale. Og tænkte faktisk over om glasfiber kunne benyttes. Arbejder af og til med det, og det er super nemt.
Og hvis det bare bliver lavet i 3mm tykkelse, så er det bumstærk!!

Men er de 80, 82 og 85mm lige på nippet til at være en no-go?
Der går lige lidt inden jeg kan komme til at lave prøveopsæt, men vil gerne udelukke så mange fejl som muligt Smile

Jeg googlede mig for i øvrigt lige frem til dette link:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25417_Marklin-Bridge-74636.aspx

Som jeg ser det på den øverste bro på billede nr. 2, så kræves der minimum 74,5mm frigang for at toget kan gå under uden problemer. Og det er med C-skinner.
Og det må jo i princippet være målt ligesom i Wintrack. Fra SU til SU (eller i dette tilfælde, undersiden af broen)
Det giver jo så lige godt og vel 5mm i mit favør. Ikke meget. Men det er der Smile

Er jeg helt afsporet?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Nej...

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Skide godt.
Jamen så arkivere jeg dette layout midlertidig indtil vi er flyttet i det nye.
Så har jeg da noget at gå i krig med, med mindre andre og bedre ideer kommer til Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Frank,

Jeg er ved at brygge noget sammen til dig, men det driller ret meget på grund af det der f.... skab. Vender snarest tilbage, men det bliver en bane med simuleret dobbelsporet strækning på den synlige del af anlægget. En forstadsstation med by i baggrunden, så man ikke skal købe sig fattig i huse. Og et relativt stor maskindepot med drejeskive bliver der nok også plads til (betjener også nabostationen, derfor et stort), og et bryggeri kan man jo altid bruge.... Smile

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Lars. Ja det F'ing skab har jeg også allerede set mig sur på. Så meget at jeg har undersøgt hos en anden beboer i en bolig helt magen til, om det kan fjernes.
Det Kan godt fjernes, men det er skruet fast i væggen med 8 skruer og tapeten er ført op til. Så skulle man endelig have held med at fjerne det, så kan man se frem til at skulle ordne det igen når man engang flytter (selvom det er langt ude i fremtiden).
Og så er der jo lige den detalje at skabet står direkte ned på beton gulvet. Det vil sige at parket gulvet er lagt rundt om skabet, og så er der sat gulvlister rundt om også. Hjernedød måde at gøre det på Stare

Men der er jo ikke noget at gøre ved det desværre.

Du behøver ikke tænke så meget over hvad det kan ende med at koste. Jeg vil hellere fyre kroner af og så have det sjovt med det hihi Party

Det vigtigste for mig er bare at det bliver bygget op af standard C-skinner. Og at sporplanen er damptogs-venlig. Specielt det store Express lok er jo kun sjovt når det vender den rigtige vej med kørselretningen Smile

Men jeg venter spændt på at se hvad du får brygget.. Tør næsten ikke gætte mig til noget, for dine ideer er fuldkommen uden for "boksen". Det er guldkorn på guldkorn! Love

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hmmm,

Det bliver med C-skinner som ønsket, men et par steder bliver du nødt til at fræse lidt ballast væk, fordi der ikke kunne anbringes et skinnestykke 24071 efter de slanke sporskifter. Eller pladsen rakte ikke, så det blev nødvendigt at korte en lige skinne af. Men hvis du har "Industri-Tekniker" stående på visitkortet går jeg ud fra at du kan bruge en Dremel eller en Proxxon Cool

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Frank-O skrev:

Det giver ret god mening Det du fortæller.

Dog tror jeg de 77,5 er Centerafstand fra plet til plet.

Centerafstand på standard sporskifter er jo i hvertfald 77,5mm.

Her må jeg så komme med 1 indrømning. Som du skriver er det formentlig centerafstand. Sad(

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hvordan får man så kontakt mellem sporskiftet og den afkortede skinne? Skal det lige modificeres og påloddes nogen lasker eller noget som skaber kontakt?

Tjooo kan da godt bruge en Dremel til nøds. Men til dagligt er det nu sådan en satan her jeg roder på Cool
http://www.youtube.com/watch?v=CCy8F-v9-MU

En "opgraderet" Dremel Laughing out loud

Men med lidt instruktion i at opkorte en skinne og forbinde igen, så går det jo nok Smile Bare jeg ikke skal i gang med at lave C-flexskinne. Det har jeg ikke liiige modet på må jeg indrømme.

Er dælme spændt på at se hvad du finder på Shock

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Frank-O skrev:

Hvordan får man så kontakt mellem sporskiftet og den afkortede skinne? Skal det lige modificeres og påloddes nogen lasker eller noget som skaber kontakt?

Skinnen bliver afkortet på midten, således at clicksystemet i begge ender ikke bliver beskadiget/fjernet.

Citat:


Tjooo kan da godt bruge en Dremel til nøds. Men til dagligt er det nu sådan en satan her jeg roder på Cool
http://www.youtube.com/watch?v=CCy8F-v9-MU

En "opgraderet" Dremel Laughing out loud

Cool, den koster så sikkert også et par kroner mere Cool

Citat:

Men med lidt instruktion i at opkorte en skinne og forbinde igen, så går det jo nok Smile Bare jeg ikke skal i gang med at lave C-flexskinne. Det har jeg ikke liiige modet på må jeg indrømme.

Er dælme spændt på at se hvad du finder på Shock

Nyttige links:

http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html

http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank,

nu hvor du er ude i lange spor på SB skal du vel have rettet på stationen så du har 1 gennemgående spor uden sving.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Aha okay.. Bevare enderne. Den havde jeg ikke lige luret.

 

Ja sådan en fræse koster 6,8mill.

Absurt mange penge!!

 

Jeg lurer da lige de links af, så kan jeg jo evt begynde at øve mig  Big smile

 

 

Hej Ivan.

Tænker du på den øverste station? 

Har forsøgt at rette den ud med et gennemgående spor.

Men Det lader sig ikke rigtig gøre hvis jeg bevare min stigning i helix. 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Aha okay.. Bevare enderne. Den havde jeg ikke lige luret.

 

Ja sådan en fræse koster 6,8mill.

Absurt mange penge!!

 

Jeg lurer da lige de links af, så kan jeg jo evt begynde at øve mig  Big smile

 

 

Hej Ivan.

Tænker du på den øverste station? 

Har forsøgt at rette den ud med et gennemgående spor.

Men Det lader sig ikke rigtig gøre hvis jeg bevare min stigning i helix. 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Første link siger jo det hele! 

Det virker endda til at være ret nemt at korte en lige skinne op  Smile

Men nummer to link med kryds og det hele, Den er godt nok imponerende!!

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Flere nyttige links...

http://archiv.stummiforum.de/viewtopic.php?t=46427

http://www.thkas-moba.de/html/hosentraeger-r2.html

http://www.michaelsen-ellerau.de/Modellbahn/Basteln/C-Gleis/c-gleis.html

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=6523,-c-gleis-weiche-von-24-3-...

MIBA 11/98 indeholder sidstnævnte ombygning (kommer jeg til at bruge i din plan)..

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Frank, fik lige plads til 1 ekstra spor. Wink

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.