Skal vi acceptere prismonopol på F-maskine?
Tilsyneladende kan man kun blive forhandler af F2010’s produkter, hvis man underskriver nogle salgs- og garantibetingelser, der tilsyneladende strider mod salgs- og markedsføringsloven. Det vil Togcentret ikke acceptere, så derfor tilbyder forretningen F-maskinerne til konkurrencedygtige priser og med fuld garanti
Trods sommerferien er det nok gået op for mange modeltogsfolk, at F2010’s F-maskine er kommet på markedet. F2010 bygger på boet fra Hobbytrade, der jo gennem tiden har leveret en række overvejende udmærkede, primært danske modeller til markedet.
Set fra forhandlersiden er F2010 dog en noget løjerlig størrelse. Hvis man vil forhandle F2010’s produkter skal man underskrive nogle betingelser, der i det væsentlige afviger fra gængse normer og forretningspolitik inden for detailhandelen. Og så skal varer i øvrigt betales forud til en konto, der ikke nødvendigvis relaterer til et kendt producentnavn.
Hvad der også kan virke lidt underligt i den sammenhæng er de noget begrænsede garantiforhold, der øjensynligt omgiver modeller – og senest F-maskinen. Ret beset må modeltog være omfattet af de samme regler for såvel CE-mærkning som producentansvar som alle andre slags forbrugerprodukter.
Togcentret har efterhånden 17 års erfaring med småserieproduktion fra forskellige fabrikanter, og oplevelserne er ikke altid lige heldige. Omvendt har Togcenter den ingeniørviden, der gør, at butikken i mange tilfælde kan løse problemerne, før de opstår. Generelt må holdningen være, at det ikke skal være kundernes problem, hvis en modeltog ikke er fremstillet korrekt. Noget kører selvfølgelig bedre end andet – men køre skal det.
Derfor har Københavns største modeltogsbutik nægtet at underskrive F2010’s betingelser, hvorfor F2010 har forsøgt at forhindre Togcenter adgang til F-maskinen. Ikke desto mindre har Togcentret flere kanaler til varer, og det er derfor lykkedes forretningen at få leveret F-maskiner fra andre kanaler end direkte fra F2010.
Det betyder, at Togcenter kan sælge F-maskinerne med de samme gunstige priser, som præger resten af butikkens program, og dermed kan Togcenter bryde F2010’s noget diktatoriske prismonopol. F-maskinerne vil samtidigt kun repræsentere en meget lille del af Togcenter omsætning, så butikken vil på eget initiativ sikre kunderne den fulde produktgaranti og reklamationsret, som gælder for alle forbrugerprodukter.
Theis Berantzino & Rolf Sylvester-Hvid
Venlig hilsen
Togcenter Gentofte
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Hvilke betingelser er det, der i det væsentlige afviger fra gængse normer og forretningspolitik inden for detailhandelen?
Angående forudbetaling. Firmaet er gået konkurs engang. Det ønsker de vel ikke en gang til.
Hvis i spørger pænt kan i så ikke bare blive autoriserede forhandlere?
Thomas
litra S740
Taastrup
Indlæg: 48
hej man har vel indgået en aftale på et tidspunkt, som så bør overholdes, det kan ikke være anderledes så kan man vel ikke lave dem om hen af vejen når man mener aftalen er moden til at blive lavet om og glemt er aftalen.
DCC
Indlæg: 359
Skal vi acceptere prismonopol på F-maskine?
Tilsyneladende kan man kun blive forhandler af F2010’s produkter, hvis man underskriver nogle salgs- og garantibetingelser, der tilsyneladende strider mod salgs- og markedsføringsloven. Det vil Togcentret ikke acceptere, så derfor tilbyder forretningen F-maskinerne til konkurrencedygtige priser og med fuld garanti
Trods sommerferien er det nok gået op for mange modeltogsfolk, at F2010’s F-maskine er kommet på markedet. F2010 bygger på boet fra Hobbytrade, der jo gennem tiden har leveret en række overvejende udmærkede, primært danske modeller til markedet.
Set fra forhandlersiden er F2010 dog en noget løjerlig størrelse. Hvis man vil forhandle F2010’s produkter skal man underskrive nogle betingelser, der i det væsentlige afviger fra gængse normer og forretningspolitik inden for detailhandelen. Og så skal varer i øvrigt betales forud til en konto, der ikke nødvendigvis relaterer til et kendt producentnavn.
Hvad der også kan virke lidt underligt i den sammenhæng er de noget begrænsede garantiforhold, der øjensynligt omgiver modeller – og senest F-maskinen. Ret beset må modeltog være omfattet af de samme regler for såvel CE-mærkning som producentansvar som alle andre slags forbrugerprodukter.
Togcentret har efterhånden 17 års erfaring med småserieproduktion fra forskellige fabrikanter, og oplevelserne er ikke altid lige heldige. Omvendt har Togcenter den ingeniørviden, der gør, at butikken i mange tilfælde kan løse problemerne, før de opstår. Generelt må holdningen være, at det ikke skal være kundernes problem, hvis en modeltog ikke er fremstillet korrekt. Noget kører selvfølgelig bedre end andet – men køre skal det.
Derfor har Københavns største modeltogsbutik nægtet at underskrive F2010’s betingelser, hvorfor F2010 har forsøgt at forhindre Togcenter adgang til F-maskinen. Ikke desto mindre har Togcentret flere kanaler til varer, og det er derfor lykkedes forretningen at få leveret F-maskiner fra andre kanaler end direkte fra F2010.
Det betyder, at Togcenter kan sælge F-maskinerne med de samme gunstige priser, som præger resten af butikkens program, og dermed kan Togcenter bryde F2010’s noget diktatoriske prismonopol. F-maskinerne vil samtidigt kun repræsentere en meget lille del af Togcenter omsætning, så butikken vil på eget initiativ sikre kunderne den fulde produktgaranti og reklamationsret, som gælder for alle forbrugerprodukter.
Theis Berantzino & Rolf Sylvester-Hvid
Jeg synes det er dejligt at forhandlere melder ud. fortsæt endelilg med det. specielt hvis der nogen producenter der ikke kan /vil overholde
spillereglerne. det leder mine tænker hen imod ulovlige prisaftaler.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
HenrHans
Indlæg: 82
Befriende med lidt åbenhed omkring prisdannelsen i modeltogsverdenen.
Som jeg læser det, så forsøger F2010 at omgåes konkurrencelovgivningen ved at tvinge deres forhandlere til at accepterer særlige betingelser, herunder en fast eller mindste detailpris. Hvis det er rigtigt - jeg skriver hvis - så har F2010 et juridisk problem iforhold til konkurrencelovgivningen og konkurrencestyrelsen vil sikkert ikke se med milde øjne på konstruktionen.
märklintossen
Indlæg: 184
Skal vi acceptere prismonopol på F-maskine?
Tilsyneladende kan man kun blive forhandler af F2010’s produkter, hvis man underskriver nogle salgs- og garantibetingelser, der tilsyneladende strider mod salgs- og markedsføringsloven. Det vil Togcentret ikke acceptere, så derfor tilbyder forretningen F-maskinerne til konkurrencedygtige priser og med fuld garanti
Trods sommerferien er det nok gået op for mange modeltogsfolk, at F2010’s F-maskine er kommet på markedet. F2010 bygger på boet fra Hobbytrade, der jo gennem tiden har leveret en række overvejende udmærkede, primært danske modeller til markedet.
Set fra forhandlersiden er F2010 dog en noget løjerlig størrelse. Hvis man vil forhandle F2010’s produkter skal man underskrive nogle betingelser, der i det væsentlige afviger fra gængse normer og forretningspolitik inden for detailhandelen. Og så skal varer i øvrigt betales forud til en konto, der ikke nødvendigvis relaterer til et kendt producentnavn.
Hvad der også kan virke lidt underligt i den sammenhæng er de noget begrænsede garantiforhold, der øjensynligt omgiver modeller – og senest F-maskinen. Ret beset må modeltog være omfattet af de samme regler for såvel CE-mærkning som producentansvar som alle andre slags forbrugerprodukter.
Togcentret har efterhånden 17 års erfaring med småserieproduktion fra forskellige fabrikanter, og oplevelserne er ikke altid lige heldige. Omvendt har Togcenter den ingeniørviden, der gør, at butikken i mange tilfælde kan løse problemerne, før de opstår. Generelt må holdningen være, at det ikke skal være kundernes problem, hvis en modeltog ikke er fremstillet korrekt. Noget kører selvfølgelig bedre end andet – men køre skal det.
Derfor har Københavns største modeltogsbutik nægtet at underskrive F2010’s betingelser, hvorfor F2010 har forsøgt at forhindre Togcenter adgang til F-maskinen. Ikke desto mindre har Togcentret flere kanaler til varer, og det er derfor lykkedes forretningen at få leveret F-maskiner fra andre kanaler end direkte fra F2010.
Det betyder, at Togcenter kan sælge F-maskinerne med de samme gunstige priser, som præger resten af butikkens program, og dermed kan Togcenter bryde F2010’s noget diktatoriske prismonopol. F-maskinerne vil samtidigt kun repræsentere en meget lille del af Togcenter omsætning, så butikken vil på eget initiativ sikre kunderne den fulde produktgaranti og reklamationsret, som gælder for alle forbrugerprodukter.
Theis Berantzino & Rolf Sylvester-Hvid
Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet så kan man vel bare undlade at føre varen ? Hvis jeg personligt ikke er tilfreds med handelsparteneres handelsbetingelser, så undlader jeg bare at handle med dem, meget enkelt !
Jeg har været udemærket tilfreds med HT og F2010´s produkter gennem tiden, og vil på ingen måde blande mig i hvordan de kører deres forretning.
Udformningen af handelsbetingelserne, kan jeg forestille mig kommer på baggrund af det hændte i HT. Det er der vist heller ingen der ønsker igen, ligesom det også er særdeles uhensigtsmæssigt med den forretningsgang der betød brandudsalg og dumpingpriser hos forhandlerene. Tvivler på der er nogen forhandlere der ønsker det igen.
Jeg synes ikke jeres udfald mod F2010 hører til på dette forum, tag dialogen med dem, eller lad være med at handle med dem.
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Lugt / synes om / pænt lokomotiv o.s.v. har intet med Dansk lov at gøre, så en virksomhed må basalt ikke nægtet at levere, hvis en kunde / forretning ikke overholder de vejledende udsalgspriser ( men det var også derfor at man kunne lave en krølle med en rabat for at komme omkring et opgør med leverandøren )
At man ikke yder en kredit og forlanger forudbetaling - det er noget andet noget
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Det var godt at kortene blev lagt på bordet. Alt for ofte må vi forholde os til rygter og gisninger frem for fakta. Tak for det.
Som forbruger har jeg den forventning at et tog i denne prisklasse er kvalitetsmæssigt i toppen, den forventning tror jeg at jeg deler med de fleste. Desværre oplever jeg at det halter med kvaliteten på for meget af det danske materiel, og jeg syntes at det er trist med de alt for mange forbedringer man selv skal udføre for at nå et tåleligt resultat.
Jeg savner i den grad en dansk producent som laver varen færdig. Og så må prisen sættes derefter.
At man nu fra en dansk producent begynder at tage forbehold for reklamation på dele af en vare, og nu som vist i dette forumemne begynder at opstille betingelser overfor vores forhandlere, er alt sammen tiltag jeg betragter som forringelser overfor os forbrugere, og i sidste ende ikke gavnligt for vores hobby.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
märklintossen
Indlæg: 184
Lugt / synes om / pænt lokomotiv o.s.v. har intet med Dansk lov at gøre, så en virksomhed må basalt ikke nægtet at levere, hvis en kunde / forretning ikke overholder de vejledende udsalgspriser ( men det var også derfor at man kunne lave en krølle med en rabat for at komme omkring et opgør med leverandøren )
At man ikke yder en kredit og forlanger forudbetaling - det er noget andet noget
Nu er man jo i Danmark uskyldig til det modsatte er bevist. Hvis man mener der foregår noget ulovligt må man jo bringe det for Konkurrencestyrelsen/Forbrugerombudsmanden og lade dem komme med en afgørelse. Dette forum er dog stadig ikke dømmende magt i Danmark - Selvom man nogen gange skulle tro det.
F2010 var allerede inden F maskinen kom på markedet skydeskive for diverse diskussioner om produktets kvalitet, og er ligeledes nu skydeskive for hvordan reklamationer behandles inden der overhovedet er foretaget en reklamation.
Lad nu forhandlere og producenter drive virksomhed som de vil - Selvfølgelig inden for lovens rammer. Deres handelsbetingelser imellem, rager mig en høstblomst...
Rabat på produkter kan man som regel få hos sin forhandler, uden det skal bruges som salgsmetode til at trække kunder ind i forretningen. Det fordrer dog nok man er en god kunde og ikke stiller spørgsmålstegn ved alle livets facetter...
Jeg synes lidt TCG´s indlæg her lugter lidt af sur teenager logik, mon ikke der ligger noget andet bag at F2010 ikke vil handle med dem ?
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
HenrHans
Indlæg: 82
Handelsbetingelserne må ikke være hindrene for den frie konkurrencen, hvilket vil sige at en forhandler selv SKAL sætte prisen på produkten, den må ikke dikteres af leverandøren, noget som det åbenbart ser ud til at være vilfældet her.
En leverandør må gerne forlange kontant betaling ved leverancen, og må som udgangspunrkt ikke nægte at sælge med andre erhvervsdrivende - dog mod kontakt betaling.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Ja der er godt nok gang i læseriet.
Der er i øjeblikket 22 brugere og 29 gæster online.Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
UTJ
Indlæg: 438
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En god og konstruktiv debat er der ikke noget i vejen for. Men "kvarte Verdenskrige" har der efterhånden været "udkæmpet" en del af herinde.
Men godt at se tingene fra flere vinkler. Og det bringer jo nogen flere ting på plads i det store helhedsbillede, som jeg nok skal lade være med at skrive nærmere om, man kan selv danne sig sine egne indtryk ved at læse gamle tråde igennem herinde.
En ting ligger helt fast, og det er at langt de fleste af os som forbrugere, hellere end gerne vil have fingrene i én eller flere af F-maskinerne, som bl.a. tråden her bærer præg af
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
A-Stjerne
Indlæg: 163
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Kan godt nævne andre ting jeg synes er meget mere bekymrende, nemlig at diverse af de forbrugsvarer vi er omgivet af (inkl. vores tøj), højst sandsynligt er produceret af børnearbejdere i 3.lande.
Der er kun ét eneste alternativ, og det er ingen modeller. Dette tror jeg de fleste af os herinde ville være kede af.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Generelt skrevent; hvis jeg som forhandler lige pludselig kan se at en del af kunderne forsvinder altså, hvis et givent og utroligt populært produkt ikke er til salg i forretningen, så ved jeg lige præcis godt hvad jeg ville gøre. Det er trods alt et levebrød vi snakker om, der er i hvert fald en vis konkurrence indenfor området. Dette kan jeg ikke se noget forkert i, det er almindeligt købmandskab.
Og dette gælder indenfor alle andre brancher også.
Lad os nu for pokker glæde os over den F-maskine og det andet der måtte komme.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Det med at nogle er krøbet på "korset" har jeg også hørt om, så det bør de ikke være stolte over, blot for at sælge nogle loko'er,
Det kan vi være enige om ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
.
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Jeg synes lidt TCG´s indlæg her lugter lidt af sur teenager logik.
Kan ikke være mere enig!!
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Det er da vist godt nok, at sommervarmen har forladt os for en stund. Ellers havde denne diskussion nok været ren nedsmeltning
Selvfølgelig skal dansk lov overholdes; men jeg har tilfælgvis hørt, at HobbyTrade havde indtil flere mill. kr i udenståender hos div. forhandlere, hvilket var stærkt medvirkende til konkursen.
Så med det in mente, at ¨Brændt barn lugter ilde', kan jeg sagtens forstå, at der bliver forlangt forudbetaling.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Torben Z.
Indlæg: 755
Tak til Theis og Rolf for en underholdende aften her på Sporskiftet.dk.
MEN, det havde vist været rigeligt med et indlæg, hvor man forsikrede kunderne om, at man selvfølgelig havde fuld garanti på F-maskiner købt hos Togcenter.
(
Resten af indlægget synes mere som et skud i foden
F 2010 er stitet som et selvstændigt selskab for et par år siden udelukkende for at sikre en F-maskine på markedet til danske mj'ere, og har vel som sådan intet med Hobbytrade at gøre - ellers er jeg da vist helt galt orienteret.
OK, F 2010 købte konkursboet efter Hobbytrade, hvilket iflg. mine betragtninger kun er en fordel for mj'erne, da lageret, reservedelene samt muligheden for at genproducere tidligere modeller ellers ville være spredt for mange vinde.
I betragtning af, at formentlig flere forhandlere formentlig "glemte" at overholde deres betalingsfrister til Hobbytrade og derved var med til at fremtvinge en konkurs, så er det vel forståeligt at F 2010 kræver forudbetaling.
At man tilsyneladende også forlanger, at forhandlerne overholde de vejledende priser og ikke laver prisdumping på nye modeller er vel også forståeligt for de fleste mj'ere.
I mange år har nogle forretninger været utrolig hurtig ude med prisdumping på de nyeste danske modeller og derved tvunget andre forretninger til også at nedsætte deres priser for at få en omsætning.
Det svarer groft sagt til "at pisse i bukserne. Det varmer her og nu, men det bliver hurtigt koldt".
Desværre har det også bevirket, at mange mj'ere er blevet noget afventende med deres køb af nyhederne - for de falder nok snart i pris - og på den måde opnår producenten ikke det forventede omsætningsflow samt penge i kassen til betaling for udviklingen af den næste model.
Men som sagt: Tak for en underholdende aften !
At det så ikke er så smart af F 2010 at "hænge" Togcenter op på hjemmesiden, må siges at være en anden sag. Men smart og seriøst er det sgutte
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Torben.
Det er muligt, du finder det forståeligt - men det er indiskutabelt ulovligt, og hvis det er korrekt, bør det politianmeldes.
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Er det et rygte eller har det hold i virkeligheden? Claus Reiber skrev selv følgende "Karsten og Flemming er klædt af til skindet. Årsagen er et uheldigt samspil af flere tilfældigheder hvoraf et par forhandlerlukninger (konkurser) og, ikke mindst, den store debitormasse, der på konkursdagen udgjorde ikke mindre end ca. 2,6 mill. kroner!, har været stærkt medvirkende." HVilke forhandlere er det der er gået konkurs?
Og i mange år har Hobbytrade selv dumpet priserne på restlageret, når de var i pengebekneb, eksempelvis med MT maskinerne der kunne købet til 1000 kroner hos diverse forhanlere.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Albula
Indlæg: 33
Tjah, det er jo altid spændende at lande på Se og Hør niveau. Rejser jo også spørgsmålet om, hvad forbrugeren egentlig får for sine penge.
1. Der er ikke noget forkert i, at F2010 meddeler tydeligt, at de ikke yder garantireparation på et produkt anskaffet i Togcentret. Det rejser naturligt sine spørgsmålstegn, men der er intet fordækt ved den tekst, F2010 har anbragt på sin hjemmeside. En garantirep formodes at være gratis og den forudsætter nu et køb hos en forhandler, der har indgået en aftale med producenten.
2. Togcentret burde være påpasselig med at kaste med sten når man bor i et glashus, dvs. offentligt kritisere F2010. For nok man har sikkert modelbaneteknikviden i Togcentret, men at fare frem med begrebet "prismonopol" er jo noget forfærdeligt vrøvl, der ikke er defineret i nogen handelsskolelærebog. Så økonomi er de nok ikke uddannet i hos Togcentret.
3. Selvfølgelig har Togcentret juridisk ret til at at købe produkterne ad andre kanaler. Og selvfølgelig er det detailbutikken, der over for en kunde er ansvarlig for en garanti. Det står i loven. Men det lægger jo alligevel op til en interessant drøftelse af, hvad forbrugerne kan forvente at få for sine penge. Hvorfor handler man hos den lokale modelbanepusher og ikke ved nethandel? Hvorfor skyder nogle detailhandlere ethvert ansvar fra sig og skyder på producenten ved ethvert problem? Er vi bedst tjent med, at et produkt kan repareres hos den lokale teknikkyndige modelbanepusher eller er vi bedst tjent med at det sendes med posten frem og tilbage til en agent eller producent? Hvor ligger slutkontrollen af produkterne? Hos grossisten, hos detailhandleren eller er det kunden der skal udføre gratis kvalitetskontrol?
På sigt smadrer branchen da sig selv, hvis det er kunden, der er den eneste slutkontrol af produkterne!? F.eks. ved at rorbrugeren drager den konklusion, at pengene ikke på nogen vilkår anvendes til lokomotiver fra den eller de producenter.
4. At mistænkeliggøre den juridiske konstruktion omkring hvilken bankkonto, man skal indbetale til for at kunne få leverancer fra F2010 er dybt usmageligt. Det tyder sgu ikke på 17 års forhandlererfaring at smide de betragtninger på markedet.
5. Jeg tror vi i almindelighed skal være glade for, at hele rest- og reservedelslageret er kommet i den ny finansielle ejers besiddelse. Så kommer der sikkert også en struktur på det.
6. Hvor mange ubetalte lokomotiver og vogne svarer det mon til, at debitormassen var 2,6 mio.DKK? Det må jo være over 3000 stk. modelbanemateriel, som inden- og udenlandske forhandlere ikke har afregnet til Hobbytrade? Så ville jeg sgu også være sur.
7. Dejligt at folk er så tilfredse med F-maskinen. Trist at Ade mærket tilsyneladende døde endnu en gang. Krank skæbne.
8. Fans kan jo tage ud til Togcentret på 17 års dagen den 17. og spørge om der er andre mærkeprodukter, man får leveret ad uautoriserede kanaler ;) I oplysningens tjeneste!
Med venlig hilsen
Albula
UTJ
Indlæg: 438
Skal vi ikke lige svare på spørgsmålet......
2400 kr for en F-maskine er ganske rimeligt med eller uden rabat, hvis vi ser på sammenlignelige produkter i ind- og udland. Og har nogle overhovedet haft brug for reklamationsret eller garanti? For ellers er diskussionen jo ganske teoretisk.
Noget kunne tyde på at F2010/Hobbytrade har leveret et godt produkt og et godt råd er at lade forhandlere være forhandlere, men holde fast i den engrospris og den afregning man nu har besluttet sig for (det med netto kontant). Et godt produkt vil jo få forhandlerne til at samle sig som fluer på et fluepapir, hvilket er ganske naturligt for både forhandlere og F2010 vil jo gerne have omsætning og også gerne tjene et overskud på omsætningen.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Da' Torben.
Det er muligt, du finder det forståeligt - men det er indiskutabelt ulovligt, og hvis det er korrekt, bør det politianmeldes.
De bedste hilsner
Jan
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Jan.
Lad mig som udgangspunkt henvise til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens side om konkurrenceforhold.
For de, der ikke orker slå op selv, vil jeg efterfølgende citere fra et par af de sager, man netop nu finder på ovenstående side:
Pressemeddelelse - 25. juli 2013
Miele A/S skal betale en bøde på 1,2 millioner kroner for at overtræde konkurrenceloven. Ved at indgå ulovlige prisaftaler har selskabet begrænset forbrugernes mulighed for at forhandle sig frem til lavere priser på Mieles produkter. To personer fra ledelsen accepterer samtidig hver bøder på 20.000 kroner.
Pressemeddelelse - 04. juli 2013
HG Agencies, som er en dansk distributør af fritidsvåben, har begrænset en forhandlers mulighed for selv at fastsætte prisen på våben af mærket Browning ved salg til forbrugere. HG Agencies’ ejer har accepteret en personlig bøde på 40.000 kr. for at overtræde konkurrenceloven.
Torben Ziegler argumenterede for, at det var "rimeligt" at indgå en fastprisaftale mellem F2010 og forhandlerne - jeg kommenterede blot, at såfremt en sådan aftale eksisterer, er den ulovlig og bør derfor politianmeldes. De fleste andre ting, der har været drøftet her i tråden, har mest handlet om overtrædelse af Markedsføringsloven - og det skal som regel via Forbrugerombudsmanden; men fastprisaftaler er direkte ulovlige, så der kan man godt gå til politiet med det samme. Sager af denne art sorterer under SØIK - bedre kendt under det gamle navn Bagmandspolitiet.
Jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt mig om, hvorvidt en sådan aftale rent faktisk eksisterer - jeg undrer mig blot over, at Torben Ziegler direkte opfordrer til, at man accepterer ulovligheder - hvis, vel at mærke, de finder sted. I det hele taget synes jeg, det er mærkværdigt, at man gang på gang skal høre på folk, der argumenterer for, at almindelig, dansk lovgivning ikke er gældende for modeltogsbranchen?
For god ordens skyld: Nej, jeg har absolut ingen økonomiske relationer til nogen spiller på modeltogsområdet - hverken forhandlere eller producenter - hverken danske eller udenlandske - bortset fra de relationer, der opstår, når jeg køber modeltog som en almindelig forbruger.
Jeg får muligvis i fremtiden økonomiske relationer til visse spillere på markedet, da jeg overvejer at sælge annonceplads på Sporskiftet direkte til interesserede parter.
Du skal være så velkommen.
MVH
Lars
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
UTJ
Indlæg: 438
Amen!
Lars er nok hinsides rækkevidde
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Det med 2400, kan jeg ikke forstaa du syns er rigmeligt, et lok af samme type koster vel i produktionspris 400 kr med alt inberegnet, saa 650 kr burde vel vaere prisen, 2400 er ren plat og svindel.
De tar bare os i roeven og griner hoejt, de koerer jo ikke skoda hos F2010, tror du, med de priser koerer de Porsche eller Mercedes!
Mvh. Togsoen.
Torben Z.
Indlæg: 755
Jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt mig om, hvorvidt en sådan aftale rent faktisk eksisterer - jeg undrer mig blot over, at Torben Ziegler direkte opfordrer til, at man accepterer ulovligheder - hvis, vel at mærke, de finder sted. I det hele taget synes jeg, det er mærkværdigt, at man gang på gang skal høre på folk, der argumenterer for, at almindelig, dansk lovgivning ikke er gældende for modeltogsbranchen?
Hej Lars.
Det kan vel meget vel blive en strid om ord, men jeg mener nu IKKE, at jeg opfordre mj'erne til at begå / accepterer ulovligheder.
Personlig er jeg selv forstående overfor et evt. ønske fra F 2010 til forhandlerne om at respekterer en mindstepris, og det har du så påvist er ulovligt.
Fint nok, så punktum her.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
HenrHans
Indlæg: 82
Hvis F2010 mener, at der optræder forkerte oplysninger i denne debat, så står det dem jo frit for at tilbagevise antagelserne eller i sidste ende udtage en stævning for injurier og efterfølgende føre en retssag - men det kræver at F2010 vil ligger sine forhandleraftaler frem i retten - og det er jo ikke sikkert de vil synes om det.
Hvorfor skal Lars censurere en debat, der drejer sig om konkurrenceforholdene i modeltogsbranchen. Debatten er ganske væsentlig og ikke uden interresse for os der vælger at bruge vores sparepenge på modeltogsindkøb - helst uden at betale kunstige høje priser.
Endelig så tror jeg ikke Lars risikerer nogen frihedsstraf for at være webmaster på www.sporskifte.dk - debat og ytringsfrihed er jo et grundprincip i et demokrati - også når det gælder modeltog.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Hejsa.
Det med 2400, kan jeg ikke forstaa du syns er rigmeligt, et lok af samme type koster vel i produktionspris 400 kr med alt inberegnet, saa 650 kr burde vel vaere prisen, 2400 er ren plat og svindel.
De tar bare os i roeven og griner hoejt, de koerer jo ikke skoda hos F2010, tror du, med de priser koerer de Porsche eller Mercedes!
Mvh. Togsoen.
Man skulle næsten tro du var journalist på ekstrabladet, med sådan en gang lort du lukker ud her..
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Alle
Hvorfor køler I nu ikke lidt ned !!!
Hvis emnet er så sprængfarligt, så anmeld da firmaet til rette myndighed for at se, om der kommer noiget ud af det. (Personligt tror jeg ikke på, at der kommer noget ud af det; men så er det da forsøgt.)
Lad os heller ikke lige glemme, at trådens starter ikke ser ud til, at være ganske uhildet idet, de er part i sagen.
Jeg kender også til modelbaneforhandlere, der ikke har slige problemer, så hvornår og hvorfor Togcenter Gentofte er blevet 'sortlistet' ved jeg ikke; men det må formodes, at der foreligger et eller andet grundlag for det ?
Og fri os for mere tågesnak om, hvad det koster, at lave en model af et damplokomotiv, tak.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Jeg kender også til modelbaneforhandlere, der ikke har slige problemer, så hvornår og hvorfor Togcenter Gentofte er blevet 'sortlistet' ved jeg ikke; men det må formodes, at der foreligger et eller andet grundlag for det ?
Hvis man kigger på togcenter gentoftes regnskab fra de 3 sidste år, finder man vel den ganske naturlige årsag til at de ikke bryder sig om forudbetaling..
prøv selv og søg efter dem på proff.dk - eller tryk her: LINK til proff.dk
Med en soliditetsgrad på -41, tror jeg ikke de har nemt ved at få kredit hos deres leverandører.
F2010 har vel netop indført denne form for "værsko at betal før du får din vare" politik, for at undgå samme situation igen, hvor der er alt for mange penge ude at svømme - og netop i denne tid hvor markedet er så presset, og man desværre ser forhandlere lukke fordi det ikke kan køre rundt, er man som leverandør sårbar, hvis man ikke kan få sine penge på grund af en konkurs.
Tobran
Indlæg: 184
Først vil jeg indrømme at jeg ikke har læst hele tråden. Der er ikke noget der overrasker mig. Jeg har kun set ens priser på F446 siden den kom i handelen, og så er der et par forhandlere som ikke har den længe ventede model i sortimentet. Det kan have to årsager. 1) Der er aftalt pris, som denne gang holdes. 2) Forretningerne er blevet så bange for den ekstra omkostning S-maskinen må have givet til mange forretninger, at man ikke har lyst til, at kæmpe på pris på F-maskinen. Jeg har selv haft forretning i 13 år, og har oplevet mange ting. Almindelige kunder kan ikke forestille sig hvilken desperat livskamp der foregår mellem handlende. Igennem 10 år har mine konkurrenter forsøgt med lovlige og ulovlige midler, at stoppe mig og min forretning, men det er ikke lykkedes. Der kæmpes med alle midler, og forretninger tvinges til, at holde kunstige høje priser, ellers bliver de afskåret fra at handle med bestemte varermærke. I min branche var der tale om produkter der importeres til Danmark, så jeg har sikret mig med leverandører af samme mærkevarer i op til 4 forskellige lande. Derved kan jeg handle hos en anden leverandør, såfremt en leverandør lukker af for mig. Jeg har været næsten det hele igennem, men har fået sat nogle leverandører på plads. Når der blev klaget over min pris, satte jeg den bare 5-10% ned, så holdt de op med det. Jeg har også gjort som trådstarter af denne tråd har gjort. Men når man skriver på den måde i et offentlig forum, er det ofte ikke positive tilkendegivelser man får. Ofte findes der mellem brugerne mange personer, som har en anden dagsorden. Det være sig personer, som arbejder i forretninger, kommer meget i bestemte forretninger eller opnår pæne rabatter i forretninger, når de kommer med indlæg hvor de roser en bestemt forretning eller skriver dårligt om en anden. Jeg har set det hele på fora der omhandler den branche jeg var en del af. Jeg har også oplevet, at kunderne brokkede sig over lave priser i min forretning, hvilket jeg fandt yderst mærkværdig, men logisk, når man senere fandt ud af, at de var udsendt af en anden forretning.
Aftalte priser eller tvang til at benytte vejledende pris er selvfølgelig ulovlig, men det er op til hver enkelt forretning, at klare den sag "øje for øje, tand for tand". Jeg har henvendt mig til forbruger og konkurrencestyrelsen i flere tilfælde med dokumenterede sager, og bare fået den besked, at der ikke rigtig var en sag de ville tage op. I et tilfælde kom jeg i radioen angående en dansk producent. Producenten og konkurrencestyrelsen kom ved den lejlighed også i radioen. Da var konkurrencestyrelsen meget interesseret i mine sager, og det var klokkeklare lovovertrædelser, som de selvfølgelig ville tage sig af, nu hvor de blev omtalt i pressen. Jeg sendte dem en bunke e-mails lige fra trusler mod min person til trusler mod min forretning. To uger senere ringede jeg til konkurrencestyrelsen, for at høre hvor langt de var kommet med mine sager. Der fik jeg besked på, at mine sager ikke længere var oppe i pressen, og derfor havde de henlagt det hele.
Jeg syntes det er modigt af trådstarter at stå frem på den måde. Jeg kan selvfølgelig ikke tage stilling i sådan en sag, ud fra hvad én part skriver i et forum, men et par ting er sikkert. Priserne må ikke dikteres, og med hensyn til garantien, så er det kunderne ligemeget. Forhandleren har ifølge dansk lovgivning en klokkeklar garantiforpligtelse overfor kunden, lige meget hvad aftale forhandleren har med producenten. Det eneste punkt hvor kunden kan komme i klemme, er ved at betale for meget pga en eventuel prisaftale. Jeg har valgt at glæde mig til F-maskinen, jeg syntes faktisk ikke at prisen er så dårlig, og jeg forstår meget godt, at man efter nogle problemfyldte modeller, vælger at tage vejledende pris, så man måske kan hente lidt af det man tabte på S-maskinen.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hm
Kan man som firma ikke selv vælge, hvem man vil handle med?
Dvs at man er tvunget til at levere til virksomheder, der sælger hvad som helst, eller bevidst eller ubevidst driver en salgspolitik, der ødelægger grundlaget for branchen eller ens forretning.
Det tror jeg ikke på! Der står vel ingen steder, at man skal give ens priser eller vilkår til kunderne ved BTB.
Man kan da altid give så dårlige vilkår, at pågældende virksomhed ikke gider at handle med en. Ingen rabat eller store leveringsgebyrer, begrænset garanti, melde udsolgt osv.
Det kan jeg ikke forestille mig er ulovligt, og det er nok meget svært at vinde en retssag som køber.( I handelsret, har dommerne sjældent fornøden specielle fagkompetance til at lave en retfærdig afgørelse.)
Det store producenter kræver jo, at man har en rigtig fysisk forretning, betemt inventar, og god placering i forretningerne, og giver i høj grad individuelle rabatter til kunderne.
Advarsel: "Personlige holdeninger kommer her"!!
Noget andet er, at jeg ikke forstår, hvorfor nye MJ-produkter, absolut skal kastes i grams til urealistiske lave priser fra dag 1, i stedet for at tage den fortjeneste producenten havde tiltænkt.
Det er nok fy fy, at jeg siger sådant offentligt, men det har jeg nu aldrig lagt skjul på, jeg mener. De ny produkter skal nok blive solgt alligevel.
Som udgangspunkt skal forhandlerne tjene penge, og det kan man på overskud - ikke på omsætning alene..
Beklager kære venner, Men jeg tror vi er blevet noget forvente med at få rabat på modeltog.
Får i også rabat hos bageren? Tror i at forhandlerne bare har en hobby, man ikke skal tjene penge på?
Spottilbud i en begrænset periode, vil jeg ikke anfægte, det er de generelle prisnedsættelser på nyheder, der falder mig for brystet.
Udsalg i gammeldags forstand, hvor man sælger ud af døde eller forældede varer, for at få frigjort kapital til indkøb af nye varer, er en helt anden sag.
Og det skal der naturligvis være plads til.
Men jeg har jo heller ikke gået på handelsskole, så jeg har nok ikke fattet en pind af det hele!
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Hejsa.
Det med 2400, kan jeg ikke forstaa du syns er rigmeligt, et lok af samme type koster vel i produktionspris 400 kr med alt inberegnet, saa 650 kr burde vel vaere prisen, 2400 er ren plat og svindel.
Udvikling og produktion af et værktøj til et lokomotiv koster nemt 1-2 mio kr. Hvis der bliver lavet 3000 lokomotiver bliver det en udviklingspris på 6-700 kr stk.
Derudover kommer der produktion, forsendelse, administration og tre gange fortjeneste - i Kina, hos F2010 og hos forhandleren... Så hvordan vil du kunne sælge et lokomotiv til 650 kr med fortjeneste?
Mvh
Johnni Christensen
Torben Z.
Indlæg: 755
[KLIP]
Advarsel: "Personlige holdeninger kommer her"!!
[KLIP]
Spot on, Per !!!
Jeg er helt på linie med dine personlige holdninger.
Jeg har heller aldrig fattet, at man lavede tilbud på danske nyheder som mj'erne 'stod i kø' for at købe.
Det er en årelang problematik som startede helt tilbage i 1980'ern og nok vil fortsætte i fremtiden.
Med vore meninger tilhører vi måske en uddøende art
Du skal have 'en tommel op' herfra.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
sorensen_dk
Indlæg: 77
Cand.theol.!
Så er niveauet lagt.
Tobran
Indlæg: 184
Hej Torben Z,
Som kunde har jeg gennem de seneste 4 år lært diverse danske butikker at kende, og jeg har en fast række af internetsider jeg næsten dagligt ser på. Jeg bor langt ude på bøhlandet, og kan ikke gå i butikker og ose.
De 4 år har lært mig, at man ikke skal købe et DSB lokomotiv fra Roco, før det er kommet under 1000,- kr. Det er rimelig irriterende at give 1850,- kr. for et lokomotiv, og så senest et år efter se det til 999,- eller 850,- kr. Der er dog undtagelser med de seneste to rød/sorte MY'er, som kom i lille oplag. Den fik jeg for 1350,- kr.
Jeg har købt følgende som nye i forretninger: Roco Litra N til 950 kr, MZ1401, 1420 og 1414 for hhv 750 og 850 kr. MZ1402 med lyd til 1500 kr. MY1124, 1108 og MV1144 til 950 kr. Hectorrail til 950 Hectorrail Taurus til 850 og GreenCargo 185 til 850. Med Hobby Trade er det det samme MT167 til 950 kr. ME til 1000-1200 kr. D-maskinen købte jeg incl lyd til 1999 kr. Heljan's velkørende IC3 indl dekoder gav jeg 1000 kr for hos OKT på en messe i Vojens. Heljan MY og MX køber jeg på QXL dem har jeg købt for priser mellem 550 og 950 kr.
Jeg føler ikke at jeg er nærrig, men det er da at tage røven på folk, at sælge til fuld pris i 9-12 måneder, og så halverer prisen. Jeg har købt NJ's M17 på forudbestilling, fordi den er lavet i begrænset oplag, og jeg er glad for den. Jeg kunne også godt tænke mig at købe en færdigbygget "Rulleskøjte" eller en færdigbygget "MX132" til priser mellem 6000 og 15000. Jeg søger da også en MK fra OKT, og jeg ved da, at noget koster når det bliver mindre tilgængeligt. Derfor holder jeg meget øje med nyheder hos forretninger, som har en lav startpris, og så hæver prisen efter nogle måneder. Og jeg forstår rigtig godt, når forhandlere som ligger inde med nogle få vogne, så hæver prisen til det dobbelte eller tredobbelte. Man bliver da glad for at se, at de Tuborg og Carlsberg lommevogne man købte til 275-300 kr, de ikke sælges for det halve i dag, men til priser mellem 600 og 1000 kr. Ikke fordi jeg gerne vil føle de er mere værd, men for ikke at føle at man er "taget i røven". Mine Carlsberg lommevogne købte jeg via internettet i Tyskland.
Som kunder lærer vi forretningerne at kende. Hvem har gode priser og hvornår, hvem har god service, og hvem er mest venlig og hjælpsom. Jeg har været inde i et par forretninger, hvor jeg var lige ved at sige undskyld forstyrelsen da jeg gik.
Det er ikke altid billigst der er bedst.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
UTJ
Indlæg: 438
I er søde kunder - i hvilken anden branche ville man klage over at få produkterne tilbudt til spotpriser. Al rabat og tab hos producenter og forhandlere er jo lig tilskud til forbrugerne, men kan selvfølgelig bevirke at der ingen er tilbage, dvs. hverken forhandlere eller producenter
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej Tobran.
Nu mente jeg ellers, at denne debat drejede sig om en producents forsøg på at fastholde en vejl. pris på en dugfrisk dansk nyhed vha. autoriserede forhandlere - dette gav så en følgedebat vedr. det juridiske i dette.
Jeg har købt følgende som nye i forretninger: Roco Litra N til 950 kr, MZ1401, 1420 og 1414 for hhv 750 og 850 kr. MZ1402 med lyd til 1500 kr. MY1124, 1108 og MV1144 til 950 kr. Hectorrail til 950 Hectorrail Taurus til 850 og GreenCargo 185 til 850. Med Hobby Trade er det det samme MT167 til 950 kr. ME til 1000-1200 kr. D-maskinen købte jeg incl lyd til 1999 kr. Heljan's velkørende IC3 indl dekoder gav jeg 1000 kr for hos OKT på en messe i Vojens. Heljan MY og MX køber jeg på QXL dem har jeg købt for priser mellem 550 og 950 kr.
Tillykke med dine gode indkøb.
Jeg kender udmærket de nævnte priser, men kan du ikke lige pege et par stykker ud, som kun havde været til salg i forretningerne i under 3 måneder.
Det er som sådan ganske normalt at forretningerne sætter varerne kraftigt ned efter et stykke tid.
Med den store nyhedsstrøm igennem de sidste par år har forretningerne været 'tvunget' til dette for at have penge til at købe de næste nyheder hjem på hylderne.
Jeg tror ikke, at det er nogen guldgrube at have en hobbyforretning og udelukkende skulle leve af indtægterne fra denne.
Bl.a. derfor min stadige undren over, at man fra dag 1 i nogle forretninger afviger fra en vejl. pris på en model som mj'erne bare har manglet / savnet i mange år
For et par år siden var det et lokomotiv fra Märklin som nogle forhandlere solgte til ca. 1/3 af vejl. / anbefalede pris.
Hvor sjovt var det mon lige at bruge en hel dag i forretningen for at tjene kr. 50 - 100 pr. solgt lokomotiv og i hvor lang tid havde man den omsætning ?
Men det var da godt for kunderne.
Mj-branchen er godt nok lidt anderledes end den branche, hvor du havde 4 leverandører og derved kunne sælge billigere end konkurrenterne og altid skaffe varer hjem.
En litra F 446 kan du kun få fra en enkelt leverandør med hvad deraf følger.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
I er søde kunder - i hvilken anden branche ville man klage over at få produkterne tilbudt til spotpriser. Al rabat og tab hos producenter og forhandlere er jo lig tilskud til forbrugerne, men kan selvfølgelig bevirke at der ingen er tilbage, dvs. hverken forhandlere eller producenter
Jeg forstår sagtens både den forbruger der får lyst til at købe "slagtilbudet" - men sandelig også den forhandler der er frustreret over kollegaens dumpingpriser...
Nu ved jeg ikke hvordan den ikke-nævnte forretning ender med at have nok indtjening, måske netop ved "volumensalg" til dumpingpris? Det er i hvert fald svært ved at se at de kan tjene mange penge på den enkelte QXL-handel, med mindre der er tale om varer der er købt på ekstremt gunstige vilkår?
Jeg er tilhænger af "dynamik" i markedet og mener selvfølgelig også at konkurrence-lovgivning skal overholdes, men det bliver en trist situation hvis kun "dumping-aktørerne" ender med at overleve.
- For det er sjældent hos dem man finder den store, omfattende viden om jernbaner i virkelighed og model.
- Og det er heller ikke der man finder det enlige eksemplar af den sjældne ting fra gamle dage...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
I er søde kunder - i hvilken anden branche ville man klage over at få produkterne tilbudt til spotpriser. Al rabat og tab hos producenter og forhandlere er jo lig tilskud til forbrugerne, men kan selvfølgelig bevirke at der ingen er tilbage, dvs. hverken forhandlere eller producenter
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab