Picture

Jens Nielsen

Næstved sociale virksomhed

Indlæg: 64

PB  Blog  Hjemmeside

spor N

 hej alle kunne godt tænke mig at køre spor N da man får en større bane end HO er det godt at skifte fra HO til N med hensyn til drift sikkerhed eller skal jeg lade være og beholde HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

At skifte fra noget større f.eks H0 til noget mindre f.eks N har kun en fordel.

Man kan få mere anlæg på samme plads.

Alle andre forhold giver efter min ringe mening en forhøjet risiko for forringelse af oplevelsen.

Det gælder driftsikkerhed, detaljeringsgrad, udvalg af materiel og udsmykning, - især hvis man vil køre andet end tysk.

Anlægsejerens evner og omhyggelighed, eller mangel på samme, har dog den største indvirkning på hvor meget eller lidt forringelse det giver.

Er man omhyggelig med sporlægning, rengøring og vedligeholdelse kan man sagtens få et godt fungerende anlæg i N.

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Jens Nielsen skrev:

 hej alle kunne godt tænke mig at køre spor N da man får en større bane end HO er det godt at skifte fra HO til N med hensyn til drift sikkerhed eller skal jeg lade være og beholde HO

Hej Jens

Jeg har i gennem tiden sprunget lidt mellem størrelser. Senest fra Spor1 til N...! Jeg har dog min H0 bane i det dertil indrettede rum - og det bliver der ikke lavet om på. H0 har sine klare fordele i forhold til udvalg af både materiel og tilbehør, uanset om man kører dansk eller tysk eller andet.

Da jeg får mange år siden ( ca 35 år siden )  legede med min brors N, der var det sgu noget skrammel. Ingen detaljer, skulle køre alt for hurtigt og i øvrigt gik i stå hele tiden.

Sidste år så jeg denne video: https://www.youtube.com/watch?v=R0CpQhLrqGM hvor detaljer og hastighed i den grad var bedre end jeg huskede det. Har siden fået købt mig en del spor N og leger med stor glæde i SOVNK ved Haslev. Jeg må sige at selvom det er spor N, så er der altså ret mange detaljer med på de nyere vogne og lokomotiver. Og gøres lokomotiverne digitale, får du en højere driftsikkerhed qua den konstante spænding i skinnerne. Ja de kan gå i stå i sporskift, men det kunne spor 1 også.

Mht til køreglæde må jeg sige, den er faktisk lige så stor som med andre størrelser. Ja i Spor1 er der vægt, dynamik og detaljer, men i N er der mulighed for lange togstammer og lange kørestræk., samt store radier på kurverne.

Nu kan jeg personligt godt lide at lege med funktioner i modellerne, og her kommer N så til kort. Der ER ikke megen plads i et lokomotive. Men er man godt tilfreds med hvidt/hvidt eller hvidt/rødt lysskift så er det jo ingen begrænsning.

Som skrevet er jeg så priviligeret at jeg har mit rum til mit H0 anlæg. Der kunne bygges en ganske fin spor N bane derinde. Men jeg har så glæden ved at kunne køre i klubben hvor der er fast anlæg, og tage med til modulkørsel - bla her i weekenden d 15/16 feruar i Børkop. Så det er for mig en super kombination. Skulle jeg vælge her og nu mellem N og H0 ville den nok stå 55/45 til H0 fordel.

Jeg kan klart anbefale dig at kigge ud i SOVNK, som jo ligger rimelig tæt på Næstved. Der er fast klubaften hver onsdag fra 18:30. Så kan du få et realtiskt billede af hvordan spor N kører og sammenligne med dit H0

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Du løber også tør for plads i spor N, ligesom du løber tør for plads i spor Z.

Min erfaring: De flere muligheder for plads i spor N, får dig til at tænke "når jeg nu har mere plads, så kan jeg jo også lige...", og før du ved af det, så står du igen og tænker "hvis jeg nu liiige havde lidt mere plads". Derfor opgav jeg at tænke i mindre skalaer, pladsproblemerne forsvinder aldrig. Så hellere justere på mine ambitioner og køre H0.

De små skalaer bringer også andre udfordringer til bordet, som f.eks. problemer med driftsstabilitet. Selv om digital sørger for øget driftsstabilitet, så bør du sætte dig ind i hvilke udfordringer du skal regne med at støde på. Der kan meget vel være udfordringer du ikke vil bøvle med.

Like 4 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Hej.

Her er en link til en som bygger spor N www.frykmo.se/mj det er utroligt hvad han formår at lave i N-skala. Problemet med N- skala er dog at vi bliver ældre og synet og finmotoriken svækes, da jeg er af den opfattelse at hobbyen udøves mest af den ældre del af den mandlige befolkning er det vel en af grundene til at N ikke er så udberdet som H0.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.