Hej Alle!
Jeg har gennemtrævlet sporskiftets forum for at finde en/et indlæg omhandlende rensning af skinner, som ikke stikker af i alle mulige retninger. Nuvel, er det muligt at få responce på de mest effektive?
En af løsningerne er "viskelæderet"
En anden er Roco´s slibeklods, men, den er blevet frabedt grundet slibespor.
Tredie løsning var isopropyl alkohol.
Fjerde var ganske enkelt almindeligt papir.
Femte var den dyre, rensevognen med støvsuger, som, unægteligt er den løsning som bruges ved færdigt anlæg. ( Vel af bide mærke i at man ikke har løs ballast )
Sjette var de ophængte, fra vist nok Trix, på akslen.
Jeg ved godt at lokomotiver skal renses på hjulflangen.
Grunden er, at mit anlæg ikke har været i daglig drift i et par år, men da landskabet ikke er etableret har jeg ganske god adgang til skinnelægmet.
På forhånd tak.
Q
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
I det jeg henviser til mine uddybende svar i andre tråde.
Ikke kun flangen men hele hjulet skal rengøres, og ikke kun på lok, men på alt materiel.
Enhver form for slibning bør undgås. Mekaniske sliberedskaber er bandlyst.
Støvsugning er godt. Evt med alm støvsuger med computerstøvsugningssæt monteret.
Støvsugervogn er godt, men den skal tømmes tit, hvis anlægget har stået stille længe. (Løs ballast kan ikke anbefales)
Rensevogne ombygget til vaskevogne evt med opløsningsmiddel og absorberende filt er godt
Rensevogne med slibning er bandlyst Slibemidler udskiftet til alm masonitbrikker er godt - Opsuger olie og skubber snavs ned af skinnen.
Godt nytår og god hjul
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
AE800
Indlæg: 68
Hej Rep!
Findes der en lok/vognhjulsvaskermaskine? Det ville være smart. Har lige været igennem en del af skinnelægmerne med isopropanyl alkohol i vådservietter. Virker effektivt, men langsommeligt.
Godt nytår!
Q
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Q
Ikke så vid jeg ved.
Jeg har set mange forskellige forsøg, som virkede mere eller mindre godt. fælles var at de var ret kostbare i drift
Problemet er at rengøringmåtten, eller hvad man nu skal kalde de forskellige tekstiler, der indgår, lynhurtigt bliver sorte af olie og snavs. Derefter spreder de bare møget igen
Det beviser selvf. effektiviteten, rengøringstekstilet skal udskifgtes tit, hvis man ikke bare vil flytte møget fra det ene hjul til det andet.
Vatpinde, filt evt prof moppepapir/tekstil mv, bomuldslærredsklude mv - det er ikke så vigtig sålænge det er fnugfrit, og man hele tiden bruger et rent sted til det næste hjul.
På Lok kan man nogen gange lægge en stykke bomuldslærred vædet med rengøringsmiddel på et stykke spor og sætte strøm til og tage et eller flere hulsæt ad gangen medens de snurrer rundt, men det kræver lidt øvelse, og kan godt drille.
Det bedste man kan gøre er at HOLDE rent, i Stedet for at Gøre rent.
Med ønske til alle om problemfrit kørsel.
Jeg har tidligere forhandet dette produkt; https://schienenreiniger.de/ men har kun forbrugsstoffer tilbage på lager, samt enkelte startsæt til TT og N. Man er velkommen til at købe af mig, på messer eller direkte henvendelse. info@epokemodeller.dk
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Modelbanen i Hadsten har gennem 22 år brugt Roco rensevogne. Deres erfaringer har jeg valgt at lytte til og har derfor let modificerede Roco rensevogne på mit anlæg. Det virker fint.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Modelbane Europa kører jo meget intensivt -svjh også 3 skinne, med stålskinner, der ikke er så følsomme over for slibning, på hovedanlægget.
Kører man regelmæssigt med rensevogne, som holder møget væk, og vedligeholder materiellet, er det let at have sikker drift.
Jeg vil kraftigt fraråde at bruge Roco's grove sandpapir på messingskinner- det renser ikke - men det ridser. = Det svarer til at gøre i buksen for at holde varmen, hvis man ikke bruger det meget ofte/ dagligt.
Men det slider på skinnerne.
Udskift slibepapiret til masonitklodser eller filtpuder med rensevæske.
Lim og maling kan være genstridigt og kan kræve grove metoder.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
Rensning af hjul kan klares pp den her måde:
https://www.lux-modellbau.de/cms/front_content.php?idcat=192
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
CCT
Pensionist
Indlæg: 36
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=bmOPOcxXPjE
//Bjørk
DCC - peco code 75 / traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk
AE800
Indlæg: 68
Hej CCT & F1Freak.dk
Er det noget du har afprøvet, transmission væske, CCT? F1Freak.dk, har du afprøvet hjulafrensermaskinen, eller har fået erfaringer fra andre?
Q
AE800
Indlæg: 68
He Alle!
& ud over det, mange tak for svarene indtil videre.
Ha en god aften.
Q
CCT
Pensionist
Indlæg: 36
Hej CCT & F1Freak.dk
Er det noget du har afprøvet, transmission væske, CCT? F1Freak.dk, har du afprøvet hjulafrensermaskinen, eller har fået erfaringer fra andre?
Q
Ja, jeg har brugt det i fire år og det virker aldeles fremragende
DCC - peco code 75 / traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk
AE800
Indlæg: 68
Hej CCT!
Hvilket mærke & hvor køber du det?
Q
CCT
Pensionist
Indlæg: 36
Hej CCT!
Hvilket mærke & hvor køber du det?
Q
På den nærmeste tankstation købte jeg Automatic Transmission Fluid for 99 kroner, der er nok til ret mange års forbrug
Det hedder: STATOIL TRANSWAY S DX III J
DCC - peco code 75 / traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej, Godt nytår.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige / skrive, angående alle de velmente forslag vedrørende rensning af skinner og hjul.
En ting er sikkert, som nævnt i andet indlæg, HOLD RENT i stedet for at gøre rent, i drømmer ikke om hvor meget støv der samler sig alle vegne, det finder man først ud af når man begynder at støvsuge og tømmer filteret / posen HVER GANG. især hvis man snedkererer, laver landskab, laver selvbyg og alt andet håndværk i samme rum. Jeg selv forsøger at holde den grovere del af hele hobbyen ude i garagen for at minimere støv plagen i rummet med jernbanen.
I stedet for at bruge 2500,00dkk eller mere på et lokomotiv, så køb en robot støvsuger på bud og start den 2 gange ugentlig. Det behøver ikke at være en sofistikeret en som kan startes via google eller noget andet underligt software. Blot manuel tryk på startknappen, så kører den. Når batterier er ved at være flade vender den selv tilbage til stationen og lader op til næste gang. Derefter investerer man i en håndholdt støvsuger til under 300,00dkk, kan købes i Lidl eller Aldi, det behøver ikke at være en halvdyr Bosch.
Vedrørende rensemidler, tja, jeg har nu i mere end 50 år brugt almindelig rense benzin og en fnugfri klud og de bare fingere når der renses hjul og strøm optag, ved rensning af skinne vikles kluden omkring en træklods af passende størrelse. Som nævnt i andet indlæg kan presset pap eller masonit bruges som slibe middel.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
Hej CCT & F1Freak.dk
Er det noget du har afprøvet, transmission væske, CCT? F1Freak.dk, har du afprøvet hjulafrensermaskinen, eller har fået erfaringer fra andre?
Q
Nej ingen egne erfaringer. Har dog set et indlæg herinde tidligere hvor ejer vist nok var godt tilfreds.
Det var mere fordi der blev skrevet at der ikke rigtigt fandtes noget til rensning af hjul - men det gør der jo netop.
Personligt har jeg støvsuger og slibevogn fra LUX og de gør arbejdet ret godt. Hjulene klarer jeg (indtil videre manuelt)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
MB
Kjellerup
Indlæg: 35
I det seneste nummer af Eisenbahn Magazin har de testet forskellige metoder i en større test. Den kan anbefales. Bladet kan købes på deres hjemmeside https://eisenbahnmagazin.de/
Mange hilsener Morten
Dansk fra ca. 1900-1920. H0 DCC
AE800
Indlæg: 68
Høp alle!
Opdatering: Skinner renset med isopropanol servietter, lokomotiv fra skuffen sat på sporet & det gik ganske godt ( et stk T1 fra Broadway Ltd) amerikaner, har aldrig set skyggen af eftersyn i de 8-10 år jeg har haft det.
Eftertanke: Lave grafit vogn for bedre optagelse af strøm, har set det, ved ikke om det fungere, men jeg tror på det.
Eftertanke 2: Når ingen kørsel, aftag lok & vogne, opbevar i lukket rum (skuffer) jeg har arkivskabe.
Det gør at, for egen regning, mindre vedligeholdelse i form af rensning af hjul, mindre smøring, tror jeg, men sidst redusering af støv i/på kørende materiel.
Ja, jeg ved godt at det at have et anlæg, er at kunne se sit kørende materiel.
O
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej Rep!
Findes der en lok/vognhjulsvaskermaskine? Det ville være smart. Har lige været igennem en del af skinnelægmerne med isopropanyl alkohol i vådservietter. Virker effektivt, men langsommeligt.
Godt nytår!
Q
Hejsa,
Der findes denne her fra LUX som jeg har rimelig god erfaring med. http://lokdoc.dk/lux-modellbau-179/lux-9301-p3052
Hvis du er nysgerrig - så ser det sådan ud på min bane : https://marklinfan.dk/ombygninger-1/digitalisering-lux-9301-hjulrenser/ Live: https://www.youtube.com/watch?v=2wN4tQy-XFA
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Jeg bruger en traeklods og lidt knofedt.
Man siger jo godt nok at celulose-krystaller ridser, men synes nu at det gaar fint med mine Märklin K-skinner som jo er af rustrift staal.
Til at oploese skidt bruger jeg WD-40. Ogsaa til manuel hjul-rens.
Det oploeser alt lynhurtigt.
Derefter toerres der efter med en toer klud, for ikke at efterlade for megen olie-film.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej
Jeg har bygget LUX hjul renser ned i en plade og senere bliver den en del af sænkebanen. Den virker efter hensigten og renser rigtigt godt. Den er pengene værd vil jeg mene i forhold til at rense hjul manuelt.
Eneste ulempe er at mn skal ontere skinnestykker meget præcist hvis den skal være en del af et gennemkørende skinnestykke.
Mht rensning af skinner jeg kan komme til bruger jeg bremserens på et falsk stykke vaske skind. Ja, det dufter fælt men renser godt.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
TogSvendsen
Indlæg: 451
Modelbane Europa kører jo meget intensivt -svjh også 3 skinne, med stålskinner, der ikke er så følsomme over for slibning, på hovedanlægget.
Nææh, det gør de nu ikke. De benytter PECO spor og/eller Roco Line. Der er ingen "punktkontakter" på nogle anlæg der. Det danske anlæg er vist PIKO A-spor. Så din teori holder måske andre steder, men ikke i forhold til Modelbane Europa.
Jeg vil kraftigt fraråde at bruge Roco's grove sandpapir på messingskinner- det renser ikke - men det ridser. = Det svarer til at gøre i buksen for at holde varmen, hvis man ikke bruger det meget ofte/ dagligt.
Kender ikke Rocos sandpapir, men viskelæderet (Roco rubber) er rigtig godt. Har brugt det i over 12 år uden problemer af nogen art.