Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Om kurver og koblinger, samt lidt historie.

For et stykke tid siden; OK lidt lang tid siden, skrev jeg om div opstartsvanskeligheder med min "store" MB.

På trods af alle andre MB forhindrende aktiviteter; er det trods alt lykkedes at komme videre. Stor var dagen, da jeg kunne trille de første vogne hen af det nylagte spor, og stor var dagen da de første m skinner fik "strøm" på, så de første kørsler kunne gennemføres.

Siden dag blev der bygget, og bygget. Af opbygningstekniske årsager, var næste skridt at få lagt en ret kompliceret udveksling der består af 2 hele englænder; 1 ½, samt 4 sporskifter. Det skal med tiden blive til en station i SR mæssig forstand, dog uden mulighed for udveksling af passagerer eller gods.

Jeg havde overtaget en hel del plader af blød massonit, ret tynde, og de bliver så lagt på det faste underlag og limet fat, dette for at støjdæmpe; så langt så godt.

Så var det opmålinger i forholdet til planen, som var lavet i wintrack, og have taget ca 1000 år at lave med alle de ændringer og finjusteringer der kom til. Jeg har valgt at bruge Tillig sporskifter, og Peco spor. Sporskifterne p g a de rigtig mange forskellige udgaver, samt ikke mindst udsendet hvor tungerne er ubrudte og dermed uden hængsel. Det giver så nogle andre udfordringer, men derom senere.

Sporskifter og spor, blev lagt , og fikseret med "nipsenåle" indtil de lå helt rigtig. Tilligs sporskifter er utrolig fleksible, så man skal være varsom med ikke at få dem drejet. Det samme er PECO sporene, så det er næsten umuligt at fokusere dem med de omtalte nipsenåle.

Men alt i alt, så lykkedes det. Nu skulle der blot bores huller så sporskiftedrevene kunne forbindes med den svelle, der omstiller sporskiftet. Lad mig sige med det samme, at her er der tale om urmagerteknik. Umiddelbart lyder det jo ikke særlig svært, at bore et aflangt hul; 2 mm i breden, og 8 mm i længden; og med en nøjagtighed på ½ mm. Med en meget tynd pen, tegnede jeg på begge sider af drevsvellen, da jeg ikke turde stole på opmålinger. Derefter borede jeg; og efter nogle forsøg, viste det sig at teori er god, men i praksis skal hullerne være større, da det ellers ikke vil kunne optage de uværlige skævheder der kemmer ved montage af sporskiftedrevene. Måske er jeg bare bedre det det der måles i cm og dm.

Jeg havde anskaffet en større mængde Conraddrev, de kostede under ½ delen af nærmeste konkurent, så må jeg efterfølgende løse problemet med manglende tilbagemelding. De er for så vidt nemme nok at montere, bare man ikke bruger de medfølgende skruer. Det lykkedes aldrig med de skruer; enten faldt de af skruetrækkeren, eller også gik de skævt, og da de jo skal monteres under pladen, er arbejdstillingen jo noget anstengt; særlig når man bruger briller med glidende overgang. Jeg anskaffede nogle andre skruer, de kan monteres uden at man kigger på dem.

Hullet i drevsvellem er 0,8 mm og drevet har en vandring der er ca 3 mm større end vandringen på sporskiftet. Altså må man forlade sig på, at drevet i slutstilling, faktisk bukker det lodrette stykke pianotråd på 0,8mm. Hvis man for at sikre at pianotråden ikke falder ned; og har bukket den om i en 90 " s vinkel på svellen; skal man tage højde for dette, da svellen ellers trækkes ned, og risikerer at knække; og jeg ved nu hvor svær den er at lime sammen igen.

Ydermere; når der er limet; så dækker man hullet i drevsvellen, men så kan der jo heldigvis ved kommende skjulte sporskifter, forsynes fra siden. Igen skal man da der tage højde for forskel på vandring på drev, og sporskifte. Det kan løses på forskellig vis. Det kostede lidt udfræsninger, men, så er det godt at man har en Dremel.

Alt i alt tager det meget længere tid at montere de drev end man forestiller sig. Det viste sig yderligere, at det var umuligt for mig at få Conraddrevene til at fungere på de 2 englændere; så der blev indkøbt Cobaltdrev til dem. Havde jeg haft råd; var hele banen forsynet med dem

Når drev så er monteret, så skal der "lige" sættes et par ledninger på. Jeg har p t valgt  at forsyne alle sporskifter fra en gammel Märklin trafo. Der er trukket 1½ ¤ rundt under hele opstillingen; også til kørestrøm. Dette for at undgå tidligere tiders spændingstab, der er rigeligt med udfordringer alligevel.

Så oprandt dagen hvor den nye station skulle prøvekøres. Alle sporskifteomstillingsledninger var samlet i samme kabel, og sidder nu som et juletræ med små labels på. Hvorfor klistrer de forøvrigt så dårligt.

Conraddrevene får 20 V AC, ( fra Märklintrafo ) men med en diode bliver det teoretisk til 9,3 V, og de omstiller fint. Cobaltdrevene er bygget lidt anderledes op, men med 2 dioder fra brokkassen, kan de også omstilles.Dioderne skal dog skiftes, da drevene kun akkurat kan slæbe sig afsted. Ved at måle spændingsfaldet forstår jeg godt hvorfor, men videre; der skal prøvekøres.

 De mest stabile lok jeg har er MZ 1412; det triller lystigt frem og tilbage, og alt er godt i alle forbindelser. 3 Bn og en Bns på; alt kører perfekt. Det skal siges at jeg har investeret en mindre formue i Fleismanns profikortkoblinger. De er vikelig flot, at se vognene koble tæt, og så alligevel komme igennem div kurver. 

Så blev det til for 2 CU vogne. Dem har jeg forøvrigt haft bøvl med, idet den indvendige flangeafstand åbenbart er uhyre kritisk på Tillig sporskifter. Der er meget lille tolerence; og selvom NEM foreskriver 14,3 mm, så ved jeg stadig ikke om det er det optimale.  Nå, men på med dem; på MZ ´en; vi kan jo sige at det er flytning af veteranvogne.

Vognene kan ikke lide kortkoblinger; de xér; og det samme gør en del andre godsvogne. Hvis ellers kulisserne var tilstrækkelig fleksible, burde vognene teoretisk kunne køre på radius 360; og min minimumsradius er 420mm; men det er åbenbart for snævert.  Måske er løsningen at gå over til A koblinger; men det er jo ikke rigtig kønt; så jeg tror jeg vil sove lidt på det, og se hvad jeg kan gøre.

 

Måske har andre en fremragende ide; hvem ved

 

m v h

 

Kupeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 115

PB  Hjemmeside

Hej "Kupeen".

Jeg har læst dit indlæg og forstår at det er krængninger og evt. afsporinger der er problemet??

Måske du kan tage nogle billeder af det, så vi kan få en fornemmelse for hvordan anlægget ser ud?

I forhold til dine ønsker om realisme, er jeg forundret over at du har en radius på kun 420 mm. Jeg vil aldrig anbefale så lille en radius til de vogne du kører med.

Håber du sætter billeder op.

vh Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Hej Jan

Tak for dit indlæg.

 

Du har ret i, at problemet opstår med afsporinger; fordi pufferne de X´er . M h t radius; det er som med alle andre forhold i livet et kompromis; jeg havde foretrukket at min radius var over 1000 mm; men det ville i den grad minimere kørselsmulighederne. Derfor er det lagt med så stor radius som mulig; og minimumsradierne er, så vidt det har været muligt, lagt skjulte steder. Men derfor skal der jo kunne køres der alligevel; ellers er der ikke meget fidus. 

 

Jeg vil prøve at oploade et par billeder, når jeg lige får styr på hvordan man gør; sidst lykkedes det ikke.

 

 

vh Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 115

PB  Hjemmeside

Kupeen skrev:

Hej Jan

Tak for dit indlæg.

 

Du har ret i, at problemet opstår med afsporinger; fordi pufferne de X´er . M h t radius; det er som med alle andre forhold i livet et kompromis; jeg havde foretrukket at min radius var over 1000 mm; men det ville i den grad minimere kørselsmulighederne. Derfor er det lagt med så stor radius som mulig; og minimumsradierne er, så vidt det har været muligt, lagt skjulte steder. Men derfor skal der jo kunne køres der alligevel; ellers er der ikke meget fidus. 

 

Jeg vil prøve at oploade et par billeder, når jeg lige får styr på hvordan man gør; sidst lykkedes det ikke.

 

 

vh Martin

 

Du skal huske at gøre billeder mindre i størrelse, så plejer det at hjælpe.

Desuden kunne det være interessant at se hvordan du har lavet din bane. Altså en sporplan.

hilsen Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.787

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Martin.

Kupeen skrev:
Jeg vil prøve at oploade et par billeder, når jeg lige får styr på hvordan man gør; sidst lykkedes det ikke.

Har du prøvet at kigge i hjælpen?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Fleismanns profikortkoblinger er nok den beste kortkobling der kan fås, men problmet med denne type kobling er den er maget stiv og den stille stor krav at model matriale overholder nem standard 100%, hvad de færeste model producenter gør, når ikke en gang Märklin gør det, ja selv fra samme model producenter kan der være stor udsvinge i nem standard.

Man har bare putte en nem skakten i en model for at man skal kunne skifte kobling, men der er ingen der sige at det skal værre til en kortkopling, derfor kan alle model bruge med en normal A nem kobling og derved nul kortkobling.

Ellers er udvikling stor det gået i stå når det komme til kortkobling, selv om man let kunnne videreudvikle Fleismanns profikortkobling og roco kortkopling til magnet afkobling, eller udviklet en helt ny kortkobling der ikke gå ned af, men er lige ud med selve nem skakten og deved ikke komme i konflikt med plov med mere.

Så de steder hvor Fleismanns profikortkoblinger ikke kan bruges, kan man prøve med roco´s kortkobling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Tak for jeres indlæg; jeg vil eksperimentere lidt videre. Som med alt andet er der jo fordele og ulemper med alle slags koblinger. Jeg valgte denne Fleismann kobling p g a kobbeltæthed, og ikke mindst at den er rigtig let i forhold til alle andre koblinger at afkoble.

A koblinger giver for stor afstand; og kommer let i "kludder" når man trykker med lange træk; Rocos er næsten umulig at skille ad, o s v.

Hvis man kunne få en få mm længere Fleismann kobling, ville det nok være det umiddelbart bedste set fra mit snævre synspunkt.

Har lagt et billede af "tæt kontakt", faktisk for tæt kontakt *S*

De er godt nok tæt på hinanden de puffer

Jan har spurgt efter en sporplan, den ligger så her.

Lige et par bemærkninger:

Det var vigtigt for mig, at lave en MB der gav gode og spændende kørselsmuligheder. Det betyder mange spor, og balancen havde sikkert være langt bedre hvis min plads var dobbelt så stor på hver led; men det er nu som jeg har valgt at lave det.

"0" er 120 cm over gulv, hvilket giver en god "se" højde; og gør det lidt lettere at komme ind under, vi bliver jo ikke yngre.

gul er 0-13 cm over "0"

grå er 13-19 cm over "0"

blå er mere end 19 cm over "0"

Højeste punkt er 26 cm over "0" i Tårbøl

 

Wintrack plan 21 version 39

 

Den snedige har regnet ud at der er en dør ved broerne

 

Esrød; under opbygning

 

Her er så "Esrød" i byggestadiet ( fremgår vist tydeligt ) Underlaget er blød masonit som har været brugt til isolering. Det skal så skæres til, og der skal lægges ballast.

 

vh Kupeen; Martin

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Ved ikke hvad du mener med at Fleismann profi-kobling er lette af afkoble end Roco´s kort kobling, ville snare sig at p.g.a kobbeltæthed er netop Fleismann profi-kobling svære at afkoble og at denne type kort kobling side meget stramt som også gør det svære at afkoble (så gør at man kan køre med lange træk af vogne), jeg se Fleismann profi-kobling som en løsning der er næste ellet lige så godt som en fast kobling.

Hvis man bruge manual afkoble ved at løfte vogn op, er Fleismann profi-kobling og Roco´s kort kobling lige gode.

Ellers venter jeg på at der komme en model producent (stor eller lille), der komme med en opbygning sæt så til Fleismann profi-kobling og Roco´s kort kobling der ville gør det mulige at bruge magnet afkoble fra Kadee til disse kort koblinger, har lade mig hør at i gamle dag, så var arm på Roco´s kort kobling af metal og derved gjor det muliga at bruge magnet afkoble fra Kadee, men nu er Roco gået over til plastik. Og når det komme til Fleismann profi-kobling der finde en løsning, så at man kan udskifte afkoble pinde med en af metal.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 110

PB  Hjemmeside

nordisktog skrev:

Ved ikke hvad du mener med at Fleismann profi-kobling er lette af afkoble end Roco´s kort kobling, ville snare sig at p.g.a kobbeltæthed er netop Fleismann profi-kobling svære at afkoble og at denne type kort kobling side meget stramt som også gør det svære at afkoble (så gør at man kan køre med lange træk af vogne), jeg se Fleismann profi-kobling som en løsning der er næste ellet lige så godt som en fast kobling.

Hvis man bruge manual afkoble ved at løfte vogn op, er Fleismann profi-kobling og Roco´s kort kobling lige gode.

Mon ikke valg af kortkoblinger, som så mange andre valg i vores hobby, er et spørgsmål om smag kombineret med opvejning af pludser og minusser ved de forskellige koblingstyper.

Jeg overvejede længe at bruge Fleismann's kortkopling, fordi den er forholdsvis slank i udseendet, og så er den nem at koble.
Men jeg har en del ældre vogne, som ikke har NEM-skakt, og de vil skulle igennem en større ombygning for at kunne fungere med den type koblinger. En ombygning jeg udmærket ved, jeg næppe får lavet. Derfor er valget faldet på Märklins kortkobling, hovedsageligt fordi, den kan koble med de gamle A-koblinger. D.v.s. at jeg stadig kan bruge de gamle vogne, som ikke har NEM skakt og, hvis der kommer gæstevogne på anlægget, skal de ikke have skiftet koblinger for at kunne køre.

En af udfordringerne ved Märklin koblingerne har været, at finde en løsning på af- og tilkobling, som sker rigtig mange gange i løbet af en køreaften på mit anlæg, hvor rangering er hele idegrundlaget.
Det skal være nemt, og kunne foregå overalt, også de steder hvor sporene ligger tæt. Løsningen er blevet en lille flad plasticplade monteret på et rør i en vinkel på ca 120 gr, som kan komme ind under koblingerne og løfte dem fra hinanden på samme måde som en gammeldags afkoblingsskinne.
Koblingspind_1

Vi har indtil nu kun afviklet en enkelt køreaften med kortkoblingerne, og bortset fra de udfordringer, som altid kommer ved indførelse af nye rutiner, så ser det ud til at fungere udmærket, selvom træerne selvfølgelig ikke vokser helt ind i himlen.

Der har vist sig en række svagheder ved kortkoblingerne, som jeg har måtte forholde mig til:

  • Mindste kurveradius på mit anlæg er 50 cm, og det er ikke alle vogne, der kan køre problemfrit med kortkoblinger i så skarpe kurver. Bl.a. HobbyTrade's ECO-vogn har ikke udsving nok i kulissen, så de må køre videre med de gamle A-koblinger, da de ellers afsporer i de skarpe kurver. Roco's universalkobling kobler ikke helt så "fast" og den fungerer fint med både A-koblingen og Märklins kortkobling, så det kan på nogle vogne løse problemet.
  • Koblingerne har også sværere ved at koble, hvis sporet ikke er lige. Selv en ganske svag kurve påvirker evnen til at koble.
  • Der er ikke altid koblet, selvom det ser sådan ud. Hvis koblingsbøjlerne ikke glider pænt indover hinanden, men i stedet rejser sig imod hinanden, vil vognene ikke være koblet fordi "lågene" over koblingskrogen ikke bliver løftet op, og så falder bøjlerne ned oven på lågene uden mulighed for at gribe fat i krogen.Koblingsproblem
    Det er desværre noget, som sker ofte.

  • Koblingerne har meget svært ved at fungere optimalt, hvis ikke de sidder i samme højde.

Så længe jeg ikke oplever større problemer, end dem jeg har nævnt, så er kortkoblingerne kommet for at blive på mit anlæg. Men en af de ting jeg frygter lidt, er antallet af afsporinger under afkobling af vogne. Det at skulle have den lille plade ind under vognene, løfte koblingerne fra hinanden og så ud igen er en motorisk udfordring for nogle, og er man lidt uopmærksom kan man godt komme til at løfte en vogn af sporet. Tiden vil vise, hvor stort det problem er...

Men det er nu en fornøjelse at se materiellet holde helt tæt på sporene i stedet for at have en halv meter mellem pufferne Smile

__________________

Hilsen Skovsør

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
YouTube og Facebook: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

  

Hej Martin og andre.

Det er muligt at forlænge Fleischmans kobling, ved at sætte en lille afstandsring af loddetin eller andet blødt metal rundt om nem V stykket.

Den "svære" løsning er at købe en højdejusterbar kobling fra Roco, samt et koplings hoved 6570 fra Fleischmann, da de passer sammen i slidsen.

Denne løsning bruger jeg jeg til mine rystevogne da afstanden bliver lidt længere.Wink

 

Med venlig hilsen

Mogens V.

 

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Mogens V. skrev:
Det er muligt at forlænge Fleischmans kobling, ved at sætte en lille afstandsring af loddetin eller andet blødt metal rundt om nem V stykket.

Det lyder interessant. Kan du uddybe det, da jeg ikke helt forstår hvordan det gøres? Jeg har nogle Fleischmann Profi koblinger til låns, for at se hvordan de virker, og har oplevet problemer med nogle vogne som slet ikke kan koble pga. for kort afstand mellem pufferne, så hvis der findes en metode til løsning af dette problem, ville det være herligt.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Det ville sige at ved at sætte et lille (hvor mange m.m.?) rundt om nem V stykket (hvad er V stykket ?) så kan man for Fleischmans profi-kortkobling forlænge, trode du menet Roco´s kortkobling, for når Fleischmans profi-kortkobling sidde i nem skaten så er der ikke noget der kan give sig, ville tra at Roco´s kortkobling har lidt mere at give af en Fleischmans profi-kortkobling.

Ellers har jeg også hafte den samme tanke med at bruge højdejusterbar kobling fra Roco, samt et koplings hoved 6570 fra Fleischmann for at få en længe afstand.

Men det er ikke bare puffe længe der kan spille ind, der kan også være problmer med fx. personvogn og Fleischmans profi-kortkobling hvor nem skaten et meget lille stykke for lange inden.

Dersværre holde modeltog producenter ikke sig 110% til nem standart, og nå firma som Mäklin hele ikke holde sig 110% til nem standart så hvorfor skulle andre så gøre det, jeg råde altid folk der ønske at køre Mäklin 3R, at holde sig 100% til dette mærker, da model fra andre mærker kan give problmer, se Mäklin som Apple et lukke mærker som det beste at holde sig 100% (når det er mulige) for at få så som probmer så mulig, et grund til at jeg har valgt 2R da de model jeg ønsker at køre med giver mindste problemer på 2R, og hvis der endelig er noget modeller fra Mäklin jeg kunne bruge venter til at de komme fra Trix, sjovet nok køre Trix fint på 2R end mærker der normal lev. modeller til 2R så udsende dem i 3R.

Så det eneste problem jeg har tilbage er brug af min ynglings Fleischmans profi-kortkobling, på det tog matriale jeg har, og især er plov et stor probmer (når man køre epoke IV og frem) da de fleste gang passe kun en standart A kobling, bl.a. passe Fleischmans profi-kortkobling ikke på Hobbytrade¨s MZ med plov eller på Roco NSB EL18 (ja ikke en gang passe Roco egen kortkoblig på denne model) Sad(

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.222

PB

Jeg er blevet nysgerrig med alle de indlæg Du har - hvilken størrelse og skala kører Du med ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

H0 det burte da værre indlyse, ikke Big smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Tak for alle de input der er kommet. Som det klart fremgår; så er der heldigvis ikke nogen entydig løsning på hvilke koblinger der foretrækkes. Jeg vil gå lidt i tænkeboks; og satse på at få bygget noget mere.Der er heldigvis masser af andre udfordinger man kan bruge tid på.

 

m v h

 

kupeen

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 379

PB

nordisktog skrev:

H0 det burte da værre indlyse, ikke Big smile

Det kunne man godt have skrevet noget tidligere, da jeg mest fuldte med i forhold til vores N bane.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.