Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Er vores hobby ved at uddø ?

Og hvordan tiltrække med den unge generation til modeltog ?

De køber der nu er til modeltog er jo ved at komme god op i årene, og hvis der ikke står en ny generation klar, så uddø modeltog hobbyen ?

Måske ville det værre en god ide at sælge de såkaldte begynder startsæt i storcenter og stor butikken legtøj afdeling, så man ikke skal ind i specielle butikker for at kunne start denne hobby op.

Den økonomisk krise har jo ikke gjort live lette for køber og sælge af modeltog, og der er ikke noget der tyder på at økonomisk krise er overstået inden for den nærmeste fremtid, ja måske skal vi en eller
generation frem, før at man begynde at se at den økonomisk krise er ved at værre over.

Vi har jo set at bl.a. Märklin, Roco og Fleischmann uden i stor økonomisk problem, som jeg har lade mig høre så bare i Tyskland er der lukke eomkring halvdel af modeltog forhandler, bl.a. skulle der ikke værre en dansk repræsentant for Roco (ved ikke om det få en stor betydening om vi i fremtid ville får dansk model materiale fra Roco).

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Halløj                                                                                                                                                                                           Det gør Mærklin. : et godt alternativ til Brio "Og rimligt biligt " en Gave ide til vores børn & børnbørn

Mærklin my world : På Nürnbergmessen 2011 præsenterede Märklin deres nyeste tiltag "MY WORLD" for at bibeholde det helt unge publikum til vores fantastiske modeljernbane hobby - og allerede samme år fik de en pris for startsættet 29200 der fik titlen "Verdens bedste TOP 10 legetøj" og igen i 2012 gik prisen igen til Märklin for alle de kommende udvidelser af "MY WORLD" hvilket igen tilvejebragte en TOP 10 placering som "Verdens bedste legetøj" Märklin udbygger til stadighed MY WORLD konceptet, som både rummer de attraktive batteritog, der alle kører på almindelige C skinner, så når der vokses fra batteri tog alderen, kan hele skinnenettet stadig bruges til kørsel med analoge eller digitale modeller.

http://www.maerklin.de/de/produkte/myworld.html

http://lokdoc.dk/maurklin-my-world-58?page=1

http://shop.nettog.dk/group.asp?group=248 

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tom79

FTP

Indlæg: 12

PB

Jeg tror faktisk ikke den er ved at uddø, jeg har mange yngere der køber ved mig som skal igang med hobbyen, og man må jo også regne med at det er en voksen hobby, så jeg er ret sikker på at vi nok skal overleve krisen og alle de andre hobbyer Smile

__________________

http://togbixen.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vejlefyr

Indlæg: 103

PB  Blog

Hej!

Nej, jeg tror helt sikker ikke, at den helt vil uddø (har selv også yngre kunder). Hvis man nu ser, hvor utroligt mange familier med små barn besøger miniaturwunderland her i Hamborg, så kan man se, at interessen blandt de unge generationer egentligt er ret stor.

Det eneste er dog, at produktionssiden vil aendre sig. De store produktionsfirmaer vil med sikkerhed få problemer, mens de små firmaer kan overleve. Dvs. ethvert firma, der er fleksibelt nok og som kan indstille sig på forandringerne, dvs. mindre styktal osv. vil kunne overleve. Men forandringerne på markedet går gudskelov parallelt med teknisk fremskridt, hvad angår CAD-teknikker osv., dvs. der findes også nye produktionsveje, der gør det lidt nemmere (dvs. billigere) at producere på en måde, at et mindre styktal kunne blive realistisk.

Men ingen kan forudsige fremtiden - og historien forløber altid i bølgeform. Det kunne faktisk vaere, at helt pludseligt dukker et kaempestort interesse op igen af en eller anden grund.

Lad os glaede for det, vi nu har - og det er mere end nogensinde før. Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Det er muligt, at vores hobby ikke ligefrem er i den store fremgang, men ved at uddø tror jeg ikke, den er.
Der kommer stadig unge til hobbyen, men det er jo ikke rigtig en hobby for personer der bor i klubværelser m.m., der skal for rigtig at kunne have glæde af hobbyen hjemme være et lokale til rådighed.

Når man kommer på de forskellige udstillinger rund om i landet er der mange unge mennesker. Der kommer jo en tid i de unges liv, hvor der står lidt andre ting på lystavlen, men hvis interessen er vagt, tror jeg det er et spørgsmål om det rigtige øjeblik, før den vægges til live igen.

Der er så nogle faktorer, der kan påvirke i begge retninger. Får man en god oplevelse i startfasen, så er der en god mulighed for at interessen udvikler sig.
Men det kræver at vi hjælpes ad, forhandlere som købere. Der er stadig forhandlere der passer perfekt ind i billedet af brugtvognssælgeren, hvor det bare gælder om at få solgt noget til kunden.
Jeg har flere gange været ude for den slags kedelige personer, der forsøger at sælge en noget helt andet end det man egentligt kom for, blot fordi det har stået for længe på hylden, selv om det ikke opfylder de kriterier man har sat.

Det kræver også af os der benyttes dette og andre forum omkring modeljernbaner, at vi behandler hinanden ordentligt.
Man kan godt være uenige om tingene og mene at de andre er nogle fjolser, men der mener jeg man skal nøjes med at være uenige og ikke begynde på personlige angreb.
Begynder vi på disse personlige angreb enten det er af den ene eller den anden årsag, er det eneste der kommer ud af det blot at personer skræmmes væk.
Dermed ikke være sagt, at man skal fortie oplyse om dårlige oplevelser med handel af modeltog. Men man skal tænke sig om inden man skriver.

Det er egentligt ret enkelt at komme disse personlige angreb til livs, lad være med at kommentere disse indlæg.
Tavshed er i mange tilfælde et bedre middel end direkte angreb.

Husk det dreje sig om at have glæde afat køre med tog, hvad enten det foregår på spisebordet eller i et 100 m2 lokale.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Hej

Jeg er selv 26 år og har dyrket hobbyen på et minimalt niveau i disse år grundet andre interesser i studie, venner, rejser, træning og ja - druk. Jeg tror kun det er en fordel for hobbyen at den er ved at blive digitaliseret og forbedret med lyd, lys, teknik mv. hvilket jeg personligt (og andre bekendte i min alder) ser som særligt interesseområde. Det er ved at blive en rigtig hobby igen for "drengerøve". Balancen står selvfølgelig mellem kørsel, teknik og leg samt selve modeljernbane "stilen" hvor epoker, landskab, historie osv. dyrkes. 

Af erfaring med besøg ved flere klubber (læs IKKE alle) har jeg erfaret, at det sociale miljø ikke appelerer til unge mennesker i særlig grad. Jeg savner en åbenhed og interesse for nye mennesker med andre tilgange og ideer til modelhobbyen. Særligt tænker jeg på, at der kan herske en "speciel" tone og "know-how" som kan skræmme potentielle interessede væk. En måde at løse dette på, kan være at klubmedlemmerne medtænker, at nye medlemmer og interesserede ikke nødvendigvis har snuden begravet lige så dybt som de medlemmer, der er aktive i klubben. Prøv at mød medlemmerne på et åbent plan og spørg gensidigt til de nye. Det kan være en måde at møde de nye på, i stedet for at de blot skal "mases" ind i klubbens system. 

Med al respekt så tillader jeg mig at sige, at der kan (læs KAN - ikke altid er) være en del typer, der har svært ved at begå sig socialt som finder interesse i et socialt klubfællesskab. Det er altsammen godt men det kan skabe problemer ift klubmiljøet og integrering af nye medlemmer.

Og ja en sidste lille ting - så er der den der lille ting med at man skal passe utrolig meget på med ikke at træde folk over tæerne (særligt på dette forum - sikkert inklusive undertegnede) - derfor mine små kommentater om kan/er osv. ovenfor.

Små strøtanker fra mig.

Hilsen Christian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Jeg tror bestemt ikke denne interesse er ved at uddø, jeg er selv elve og har en lille bror på syv, jeg har altid leget med modeltog (min fars fra da han var barn) og så har min lillebror leget med og er da også glad for det, han er blevet ret glad for toge.

Mvh Lukas.

Ps. god jul og godt togår.

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

nordisktog skrev:

Og hvordan tiltrække med den unge generation til modeltog ?

De køber der nu er til modeltog er jo ved at komme god op i årene, og hvis der ikke står en ny generation klar, så uddø modeltog hobbyen ?

Måske ville det værre en god ide at sælge de såkaldte begynder startsæt i storcenter og stor butikken legtøj afdeling, så man ikke skal ind i specielle butikker for at kunne start denne hobby op.

Den økonomisk krise har jo ikke gjort live lette for køber og sælge af modeltog, og der er ikke noget der tyder på at økonomisk krise er overstået inden for den nærmeste fremtid, ja måske skal vi en eller
generation frem, før at man begynde at se at den økonomisk krise er ved at værre over.

Vi har jo set at bl.a. Märklin, Roco og Fleischmann uden i stor økonomisk problem, som jeg har lade mig høre så bare i Tyskland er der lukke eomkring halvdel af modeltog forhandler, bl.a. skulle der ikke værre en dansk repræsentant for Roco.

og så går man da i ALDI , de har startsæt i 2 forskellige udgaver , så der kommer meget modeltog under juletræerne til nybegyndere igen i år 

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Men der dette noget nyt at Aldi er begyndet at sælge startset ?

Eller ville det værre en god udvilking, hvis der også komme andre butikker på bane, så som fx. Fætter-BR, som jo hvis kun sælge Lego tog sæt, selv om Lego er god så er det ikke det samme.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg tror bestemt ikke at vores hobby er ved at uddø. Jeg kender flere, inkl. undertegnede, som gerne ville dyrke hobby hvis man ellers havde den fornødne plads. Men lige nu og her bor jeg i en lille 2-værelses lejlighed på 50m2 på anden salg, og med et kælderrum som er uisoleret, på mindre end 10m2, og dermed uegnet til at dyrke hobbyen. Jeg bygger dog i det små nogle moduler efter fremo-standarden i ho, men dem er jeg nødt til at opbevare i lejligheden; jeg skal ikke nyde noget af at lade dem stå i et koldt og fugtigt kælderrum.

Jeg så iøvrigt, at Aldi har to forskellige Maerklin-startsæt på tilbud i denne uge, til 999 kr. Det kunne sikkert være en fin mulighed for nogen som gerne ville starte og har en lille smule plads. Men desværre er begge sæt tyske, og så er der jo problemet med at meget 3-skinne materiel (især fra Heljan) ikke just kører perfekt på Maerklin-spor; med mindre altså man laver diverse små-justeringer.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Kunne også værre en god ide. hvis Roco kom på bane med deres startset, men Märkln har jo altid være stor når det kommer til mit første tog, mit først togsæt var netop fra Märkln.

At så Märkln er 3-skinne og dette kan give problemer med tog fra andre mærker end 3-skinne fra netop Märkln, det ved først gang køber jo ingen ting om, jeg siger altid hvis man ikke ønsker nogler problemer med 3-skinne så hold dig kun til Märkln, Märkln er som Apple det er beste at holde sig til samme mærker.

Det er grund til at jeg har valgt 2-skinne, er det give mindre problemer, og da jeg ikke køre rent tysk men mere nordisk, men det det udlukke selfølige ikke trækkraft og vogne fra Trix og vogen fra Märkln med DC hjul, derved har jeg et noget større udvalg end at værre bundet til Märkln 3-skinne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

A-Stjerne

Indlæg: 163

PB

Man skulle kunne få sin alder i rabat trukket fra 100.....
Like 0 kan lide
Top

Picture

Vejlefyr

Indlæg: 103

PB  Blog

Haha, nu ved jeg, hvorfor der er så mange aeldre herrer blandt os... Laughing out loud :D Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

tjutjum

Brøndby

Indlæg: 26

PB

nordisktog skrev:

Men der dette noget nyt at Aldi er begyndet at sælge startset ?

Nej, ALDI har haft startersæt siden 2009 (der købte jeg det sæt som beskrevet i anden tråd, er holdt op med at virke) og det er positivt for denne hobby, da det ikke skader at få C-Skinnerne ud i nogle nye hjem Smile

__________________

Mvh

Tjutum

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

mr-data skrev:

Jeg så iøvrigt, at Aldi har to forskellige Maerklin-startsæt på tilbud i denne uge, til 999 kr. Det kunne sikkert være en fin mulighed for nogen som gerne ville starte og har en lille smule plads.

Aldi har tidligere haft startsæt fra Märklin, det viste sig at det var en anden kvalitet end normalt fra Märklin.
Skinner og vogne var normalt Märklin, men lokomotiv og styreenhed var elendigt bras. De var tilsyneladende fremstillet til Aldi hvor de skulle overholde en fast pris.

Derfor syntes jeg i skal være varsomme med disse startsæt, det er selvfølgelig ok at købe, men man skal vide hvad man køber.  Jeg mener at kunne huske, at de havde problemer med sporskifter, men der må i rette mig, hvis jeg tager fejl.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Har kontrolleret nummeret på hjemmesiden, hverken 29220 eller 29221 er på Märklins hjemmeside, derfor tror jeg det er nogle specielle sæt som Aldi har fået fremstillet.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Som værende 23 somre ung så må jeg især nikke genkendende til det Christian skriver.

Denne hobby er dyr og det er altså svært at have penge til det hele når man er flyttet hjemmefra i en lejlighed og også skal passe studier osv. Og ja druk tøhø..

Som andre skriver så er det vigtigt at de nye får en god start med denne hobby, for i de tilfælde, hvor interessen starter inden den pågældende er flyttet hjemmefra vil jeg vove den påstand at i ni ud af ti tilfælde bliver toget lagt på hylden i studieårene for så forhåbentlig at blive taget frem igen når privatøkonomien er til det. Her tror jeg at Marklins tiltag med MY Wolrd er den helt rigtige vej at gå for at fange de yngre.

Som der også bliver skrevet så er åbenhed vigtigt. Og i forhold til netop at give et godt førstehåndsindtryk er det virkelig vigtigt at give plads til de der vil lege med tog. Med de mange specialiserede produkter (alskens dansk materiel, der tidligere skulle selvbygges) er modeltogsverden i min optik blevet mere flydende: Forstået på den måde at før kunne man groft dele op i dem, der legede og købte materiel og bare kørte med det, og så de der byggede selv og virkelig prøvede at genskabe en del af virkeligheden. Med de mange ny danske modeller (og gud ske tak og lov for dem!) kommer den 'seriøse' selvbygger/miniature 'gud' mere i kontakt med legebarnet. Jeg ser især denne klinch som noget af det, der virkelig kan give anledning til uheldige konfrontationer (eksempelvis på dette forum desværre) og det kan være med til at skræmme nye væk.

Selv er jeg aktiv på studenterhuset i Aalborg og her har der været problemer med ældre aktive medlemmer, der havde mere end svært ved at give plads til nye. Der mangler åbenhed for at tingene kan gøre på mange måder. Der er ingen som har patent på den 'rigtige' togbane. Til gengæld har vi alle en form for interesse for jernbaner til fælles og det burde vel være det eneste vigtige?

 

Mvh

Daniel

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Jeg kan kun tilskrive mig Daniels kommentar. Der er heldigvis også flere klubber, som har en fantastisk medlemsskarre hvilket uden tvivl gør det nemmere at blive integreret i et klubmiljø. Hvis et klubmiljø er for tilfrosset kan resultatet formentlig blive, at nye medlemmer søger andre græsgange eller - hvis de virkelig har interessen og lysten - starter nye klubber op for at få "det hele med". Jeg må selv indrømme, at der er noget specielt ved at være med fra start af i store projekter - f.eks. modeltogsklubber og anlægsbygning, der tager mange år.

Hilsen Christian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarne Abel

modelbygger - fortrinsvis færger og skibe

Indlæg: 75

PB  Blog

Jeg tror der er nogle vigtige parametre man skal tage hensyn til når man ser på modeljernbanehobbyen.   For unge mennesker i dag hvad er så jernbanedrift ?

Nogle forholdsvis kedelige togsæt der kører mere eller mindre på faste minuttider. Der er stort set ingen godstog medmindre man bor i nærheden af en af de jernbaner hvor transittogene kører forbi.  Og hvad er et godstog i dag ? ofte et heltog bestående af lommevogne belæsset med lastbiltrailere og containere, eller nogle megastore lukkede godsvognen.  Alle de charmerende godsvogne der tidligere fandtes er stort set udfaset.  Alt er blevet strømlinet i forhold til i fortiden hvor der kørtes med mange typer lokomotiver, mange typer personvogne og en masse godsvogne af forskellig art.  Børn af i dag skal altså lege med tog fra fortiden som de overhovedet ikke kender.

Da jeg var barn var elektrisk tog noget af det ypperligste der kunne opdrives fordi tiden var som den var.  Idag vokser børn op i en tid hvor ethvert barn på 5 år betjener en computer og har en mobiltelefon. Tv har 50 forskellige kanaler.  Der er altså alle mulige chancer for at børnene kan udfordres langt mere end der var da ældregenerationen var børn.

Denne forskel har da en stor betydning for hvad børn og unge i dag vælger at interessere sig for.  Inde i en computer findes der en verden med uanede muligheder og et startsæt med en rundbane vil formentligt hurtigt blive trivielt for et barn.

Nogle vil selvfølgelig få en interesse for jernbaner og de skal nok finde hobbyen.  Går man i dag ind i en velassorteret modeljernbaneforretning så haves der flere tusinde katalognumre i butikken.  Da vi var børn købte man elektrisk tog i en lgetøjsforretning, og der fandtes kun ganske få deciderede hobbyforretninger.

Når man tager alle disse ting i betragtning så er det forståeligt hvis interessen for modeltog er vigende.

 

__________________

Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Har du overvejet at de tog du finder kedelige, msåke er hel vilt interessant for dem der er vokset op med dem. Og at de godsvogne du finder charmerende finde andre kedelige og gammeldags? Jeg kender en del modeltogsfolk i den yngre aldersgruppe som går op i moderne tog og finder den nok så efterspurgte epoke 3 ufattelig kedelig. Prøv at ven den om, måske er det netop fordi der er så meget gammeldags tog over det hele at det ikke fanger de unge?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vejlefyr

Indlæg: 103

PB  Blog

Tusind tak, Bent!

Det siger én, der er 33 år gammel. Jeg synes nu ikke, at alle de smukke gammeldags tog er kedelige og har selv en masse af dem - som udvalgt museumsmateriale, dvs. frem for alt de driftsnumre, der stadig er bevarede, og i enkelte tilfælde også materiale, som i virkeligheden ikke længere eksisterer. For det er jo en fantasiverden, der er lidt mere idealt end virkeligheden. Wink

Selv elsker jeg mest IC3- samt Desiro-togsæt (isaer NJ-varianten) og ville gerne få langt flere af dem, samt gerne de nye IC4 togsæt.

Jeg ELSKER Hobbytrades dobbeltdækkere, og de moderne godsvogne er helt fantastiske - synd, at jeg ikke kan bruge MP-vogne for min planlagte Vendsyssel-bane.

Men moderne tog er IKKE kedelige. De er fascinerende!

TAK!

 

 

PS. Jeg er helt sikker på, at interessen blandt de yngre KUN ville øges (og KUN kan bevares), hvis der KOMMER fornuftige modeller af IC2, IC3, ER4, IC4, Öresundstog osv. Det vil blive nøndvendigt at disse ting kommer indenfor en overskuelig tidsramme, for de ER vore dages standardtog, og jeg er sikker, at ingen af de yngre generationer vil undvære dem!!!!!!!!!!!!!!! Jeg kan kun appelere igen og igen til Heljan og HT! Hjælp os!!! Ellers skal vi hjælpe os selv!!!!!!!

 

PPS. Tak for redigeringsmuligheden, som jeg lige nu godt kunne bruge! Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Vejlefyr du er måske inden på noget at det rigtige, nemlig at der skal producere model af IC2, IC3, ER4, IC4, Öresundstog osv.

Tro at Heljan og HT skyder sig lidt i foden, ved at producere så meget epoke 3-4 matriale (især epoke 3) simpelthen fordi at kundekredsen god op i årene nu og der derfor i fremtiden blive færre og færre køber til epoke 3-4 matriale.

Så hvis vi skal havde de unge lokke til modeltog hobbyen er det vigtig at der snart komme model af IC2, IC3, ER4, IC4, Öresundstog osv.

Se bare på HT´s MPW vog som jo hurtig blive udsolgt, men med bl.a. MPW vogn, har med en vogen der har køre fra epoke 4 og frem, og der findes sikker flere vogne typer der er aktuel til epoke 4 og som stadige er aktuel i dag.

Hvis man kunne kan lokke Heljan og HT til at producere model af IC3, så kunne man måske lokke Roco til at kaste sig over den, den kan jo sælge til tysker i epoke 4, og i Sverige køre det jo en del IC3 i lokal trafik den dag i dag, så en sådan model ville kunne sælge til Tyskland, Danmark og Sverige.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vejlefyr

Indlæg: 103

PB  Blog

Eller ELECTROTREN, måske. Prøv at se dette link:

http://www.hornbyinternational.com/de/electrotren/2417-dieseltriebwagen-...

 

 

Til Epoke III i Danmark kunne de i øvrigt let lave en dansk CIWL-spisevogn, som kun var en litreringsvariante af en eksisterende model.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

bqg skrev:

mr-data skrev:

Jeg så iøvrigt, at Aldi har to forskellige Maerklin-startsæt på tilbud i denne uge, til 999 kr. Det kunne sikkert være en fin mulighed for nogen som gerne ville starte og har en lille smule plads.

Aldi har tidligere haft startsæt fra Märklin, det viste sig at det var en anden kvalitet end normalt fra Märklin.
Skinner og vogne var normalt Märklin, men lokomotiv og styreenhed var elendigt bras. De var tilsyneladende fremstillet til Aldi hvor de skulle overholde en fast pris.

Derfor syntes jeg i skal være varsomme med disse startsæt, det er selvfølgelig ok at købe, men man skal vide hvad man køber.  Jeg mener at kunne huske, at de havde problemer med sporskifter, men der må i rette mig, hvis jeg tager fejl.

At de ikke er i helt samme kvalitet som "normale" Maerklin-startsæt siger vel sig selv; Aldis varer indenfor eks. elektronik er sjældent den bedste kvalitet, snarere lavest fællesnævner. Og selv når de en sjælden gang sælger noget som er fornuftig kvalitet, f.eks. Medion, så er det til grove overpriser sammenlignet med andre forhandlere. Så får at få mest mulig profit, så bruges der vel sporskifter og styringeer af "2. sortering" i håb om at forbrugerne vil købe bedre produkter fra dem (Maerklin).

Man får hvad man betaler for.

Jeg kunne i øvrigt aldrig drømme om at købe nogen af disse startsæt, dels fordi at jeg foretrækker 2-skinne og har del materiel hertil, og dels fordi at jeg er af den lidt gammeldags opfattelse at modeltog køber man i enten hobby-forretningen eller en forhandler specialiseret i modeltog. I øvrigt, så har jeg helt klare mål med hensyn til epoke, tema og så videre, derfor vil jeg hellere købe lokomotiver og vogne som passer hertil, og hvad styringen angår, så vil jeg hellere se hvad der er på markedet i dag, end at risikere at den styring man køber er sidste eller forrige års model.

Det kan i øvrigt undre mig, at det var Maerklin som er det første mærke vi herhjemme kan købe i et super(discount)marked; hidtil har de jo altid stillet store krav til deres forhandlere, som et super- eler discount-marked aldrig ville være villige til overholde. Jeg havde tvært imod regnet med det var Piko, eftersom at de har brugt denne strategi til at få fodfæste på det tyske marked; at de så er blevet kraftigt kritiseret af resten af branchen, tjah, det har næppe skadet omsætningen, dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 112

PB

Jeg mener at det er en superide at Aldi forhandler disse forenklede startsæt fra Marklin. Aldi når ud til en meget bredere kundegruppe. Der ligger en Aldi i snart hver flække men der ligger jo ikke ligefrem en hobbybutik i hver flække. Aldi kan efter min mening være med til at starte flere op med modeltog. Når så de skal udvide banen kommer det hobbybutikken/internetsiden tilgode. Det handler vel i bund og grund om at folk ´kommer igang og fatter interesse for denne dejlige hobby.

Jeg synes det var dejligt at læse Aldi bladet hvor der er en ganske god reklame for modeltog som når ud til det brtede publikum, ligesom de gamle modeltogsreklamer på bagsiden af Anders And bladene

At Marklin vælger denne strategi sammen med Aldi er vel også et tegn på at der skal sælges noget modeltog og at Lille Pers penge er ligeså gode som hardcore modelbane entusiastens

 

Med modelbane hilsen

Anders

 

 

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kan så tilføje, at det ikke er første gang, Aldi har disse startsæt - og at de plejer at blive flået ned af hylderne.

Metro havde dem også som juletilbud for 5-6 år siden - de var også hurtigt væk. Det var endda sættet med den "danske MK".

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 132

PB

Bjarne Abel skrev:

Jeg tror der er nogle vigtige parametre man skal tage hensyn til når man ser på modeljernbanehobbyen.   For unge mennesker i dag hvad er så jernbanedrift ?

Nogle forholdsvis kedelige togsæt der kører mere eller mindre på faste minuttider. Der er stort set ingen godstog medmindre man bor i nærheden af en af de jernbaner hvor transittogene kører forbi.  Og hvad er et godstog i dag ? ofte et heltog bestående af lommevogne belæsset med lastbiltrailere og containere, eller nogle megastore lukkede godsvognen. 

Her i sommer var mine venner og jeg ude at fotografere tog både i Middelfart, Kolding og Padborg. Der kom flere godstog forbi og der var da både biltransporvogne, åbne vogne med træ og tankvogne med. Så det passer altså ikke helt at der bare er trailere, containere og lukkede vogne på sporet, selv om der mange af dem Wink

Og jeg med mine 25 år har fået min interesse for tog og modeltog gennem min far, det er der sikkert andre der også gør i fremtiden.

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarne Abel

modelbygger - fortrinsvis færger og skibe

Indlæg: 75

PB  Blog

Jeg kan da kun glæde mig over hvis jeg har taget fejl og at de unge mennesker har en stor interesse for det tog som befarer skinnerne i dag.

Variationerne er bare faldet kraftigt i forhold til da jeg var ung.   Og jeg nævnte da også at hobbyen selvfølgelig til stadighed vil få fat i nogle af de unge fordi de simpelthen får en interesse for jernbaner.  Men tilbudene fra andre ting er bare meget større i dag end det var for en generation siden.

Når man har denne interesse så tager man jo det hele som det nu kommer.  Jeg har jo set hele den udvikling jernbnaen har ghennemlevet siden der kørtes med damplokomotiver, og man gyser jo når man ser et museumstog af den gamle slags.

Jernbanen er nok bbare ikke så spændende mere som den har været.  Sidespor til større industrier er væk og godstrafik i Danmarkd stort set ophørt.  Kun nogle få knudepunkter har fortsat godstrafik.  Jeg er så heldig at bo i en by ( Køge ) hvor godstrafikken opretholdes og det er jo nok Junckers savværkers fortjeneste. De modtager stadigvæk kævler på jernbane vogne.

Se havnesporene i en by som Esbjerg.  Det hele blev renoveret for få år siden og så nedlagde man godstrafikken og henviste til Taulov.  Fuldstændigt åndsvagt.

Randers, Ålborg osv. har mistet godstrafikken og man må ryste på hovedet.

Lokomotivtrukne tog er i dag kun en realitet fordi leverancen af IC4 er gået i sort.   Ellers ville det hele være togsæt, og det bliver det jo på et tidspunkt.
Det er da lidt kedeligt !

Jernbanen er bestemt ikke hvad den har været i Danmark.  

 

 

__________________

Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis man i dag ønsker at se en meget intakt banegård, hvor der også sker lidt indimellem mht. godstrafik, så skal man tage til Herning. Det er ikke meget der er sket her, siden ombygningen i slut 1970´erne. Perronsporene er naturligvis blevet skiftet til den moderne type med hele betonsveller. Men ellers er det faktisk en meget  intakt station fra epoke IV og frem.

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Ja det er rigtig at "Jernbanen er bestemt ikke hvad den har været i Danmark.", ville sige at hvis man skal havde en lille udvalg af dansk modeltog, skal man vælge at køre epoke VI (i dag), netop fordi at det ikke køre ret meget dansk matriale og når det så enlige køre nogle interessant tog er det godstog der tit gennemkøre så som "intermodal freight trains" med trailer og container eller få blande godstog med bl.a. jern/metal eller træ/papir, grund er at der stor set ingen industri production er tilbage i danmark, og dette har et stor indflydelse på godstrafik i Danmark.

Links til "intermodal freight trains" http://www.intermodale24-rail.net/speciali/TASCA_T1_T2_T3.html

Men man skal bare vente blikke til Sverige, så er historien en helt, helt anden, har er stor godstrafik med mange privat opratør (ja i Sverige kan de bruge alt det som vi ikke kan bruge, så som MX, MY og MZ med mere), gruden er at de stadig har en industri production plus at de har nogle økonomisk incitament for at flytte godtrafiken fra lastbiler til jernbane, hvor vi i Danmark er gået den anden vej.

Hvis udvilking ikke venders så gå godtrafik i helt stå, når industri production er slut, og det enste dansk matriale der i fremtiden ville køre i Danmark kun blive IC3, ER4, IC4 og Øresundstog plus noget fra privat opratør, så det blive ikke det stor probmer for model firma at production dansk matriale af i dag, udvalgt er så lille og matriale fra privat opratør er tit udlands material.

Derfor er Hobbytrade inden på det rigtig, nemlig at producer godts vogne fra S-TWA og Green Cargo som kan sælge til Norge, Sverige, Danmark Tyskland og Belgien, og som en bonus er det de samme godsvoge som har køre i Danmark fra epoke IV i litra NSB, SJ og DSB.

Det er netop grund til at jeg har valgt at køre Norsk, Svenske for at køre Dansk af i dag, er kedelige.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Vejlefyr skrev:

Eller ELECTROTREN, måske. Prøv at se dette link:

http://www.hornbyinternational.com/de/electrotren/2417-dieseltriebwagen-...

 

 

Til Epoke III i Danmark kunne de i øvrigt let lave en dansk CIWL-spisevogn, som kun var en litreringsvariante af en eksisterende model.

Der er for stor forskel mellem RENFE, Typ 594 TRD Regional og en DSB IC3, til at det rigtig kan bruges, desværre  Sad(

Det kunne ellers være sjovet at høre historien om RENFE, Typ 594 TRD Regional ?

Jo vi mangler en dansk CIWL-spisevogn, da CIWL-spisevogn og CIWL-sovevogne jo tit køre sammen, nogle der har en ide til en korrekt oprangering af en med CIWL vogen, har lidt en mistanke om at man skulle kunne få alle de korrekt vogne i model ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

nordisktog skrev:

Jo vi mangler en dansk CIWL-spisevogn, da CIWL-spisevogn og CIWL-sovevogne jo tit køre sammen, nogle der har en ide til en korrekt oprangering af en med CIWL vogen, har lidt en mistanke om at man skulle kunne få alle de korrekt vogne i model ?

Emnet har været oppe at vende flere gange, men det gør det ikke mindre interessant. På sovevognsfronten er vi ved at være godt kørende takket være LS Models flotte modeller. Senere kommer der også en spisevogn fra LS Models (af en type der også kørte i Danmark).

Electrotren (elller rettere Hornby-gruppen) har denne type i deres sortiment, som også har kørt i Danmark

Billede

Vognen - 4067 - har spanske påskrifter, men den kunne da - med lidt god vilje fra Hornby-gruppen og nogle vakse danske forhandlere - udsendes med vognnummer 4071 og danske påskrifter som den så ud, mens den var stationeret i Danmark fra 1938 til 1962.

Hvad angår oprangeringsplaner er Henning (h087) sikkert leveringsdygtig.

Tidligere snak her http://www.sporskiftet.dk/forum/electrotren-2010

 

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

ALDI sættene var udmærket value for money.

alene skinne værdien (helt normale C skinner) var over 300kr. dertil lå en udmærket digital styring med trafo, koster ca. 200kr fra dem der splitter startsæt op.

altså betalte man under 500kr for et digital lok + 4 vogne, og på godssættet havde ALDI tilmed for-dansket en vogn, hvor der stod noget omkring frugt... på dansk!

så thumbs-up for det initiativ. sættene kan jeg heller ikke finde på marklin's produkt database, så det må være et initiativ den danske ALDI kæde har taget (en vogn med dansk tekst bliver næppe solgt i tyskland).

i den ALDI jeg var i havde de fået omkring 10 sæt - udstillet... om der var flere på lageret ved jeg ikke.

omkring tråd emnet:

jeg tror at det handler om at unge idag har mere travlt med facebook og computer end med tog. jeg tvivler på det kun er modeltog som er i knibe - det er nok helt generelt modelmarkedet.

jeg husker som knægt amagerbanen, og den er væk nu. "out of sight, out of mind". når man så et tog der, fik man lyst til at finde marklin startsættet frem... også selvom en henschel DHG 500 ikke var en MH Smile

men enig - jernbanen er ikke specielt spændende i DK - at man heller ikke kan få specielt velkørende modeller pånær dem roco og marklin laver, hjælper heller ikke på det. hvor er en flot og velkørende IC3? byg den selv - ja, goddaw do. men jernbanen generelt - på trods af en masse farver - også blevet meget ens. eksempel: en BR 185 tøffer rundt overalt nu, tidligere var der anderledes tog i sverige, frankrig, schweiz (krokodillen!) osv... men sådan er det ikke længere. og i takt med at disse forskelligheder bliver udfaset, og europæiske universal-modeller bliver indført, mistes en del af charmen og forskelligheden også ved jernbanen. nu er det kun lakeringen som er anderledes.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Traxx skrev:

jeg tror at det handler om at unge idag har mere travlt med facebook og computer end med tog. jeg tvivler på det kun er modeltog som er i knibe - det er nok helt generelt modelmarkedet.

jeg husker som knægt amagerbanen, og den er væk nu. "out of sight, out of mind". når man så et tog der, fik man lyst til at finde marklin startsættet frem... også selvom en henschel DHG 500 ikke var en MH Smile

men enig - jernbanen er ikke specielt spændende i DK - at man heller ikke kan få specielt velkørende modeller pånær dem roco og marklin laver, hjælper heller ikke på det. hvor er en flot og velkørende IC3? byg den selv - ja, goddaw do. men jernbanen generelt - på trods af en masse farver - også blevet meget ens. eksempel: en BR 185 tøffer rundt overalt nu, tidligere var der anderledes tog i sverige, frankrig, schweiz (krokodillen!) osv... men sådan er det ikke længere. og i takt med at disse forskelligheder bliver udfaset, og europæiske universal-modeller bliver indført, mistes en del af charmen og forskelligheden også ved jernbanen. nu er det kun lakeringen som er anderledes.

Det er vel et spørsmål om at integrere styrring fra iPhone/iPad og android i disse startset (med en app og Bluetooth forbindelse), derved få man fat i den unge generation som er vant til at bruge facebook og computer, ja selv børn mellem 0-5 år er i dag vant til at bruge en iPad, dette må kunne gøres uden af prise blive højre.

Ja i Norge og Sverige har man få længe side fundt ud af at køben standart tog materiale, men der bliver stadig brugt i persontrafikken speciale udviklet vogen og trækkraft, selv om man i Norge så småt er begyden at gå væk fra det, men i Sverige kan man finde alle typer at vogen og trækkraft, ja i Sverige er der ingen grænser for hvad men køre med, ja selv lok. som i dag normal ville står på et jernbanemuseum kan bruges af privat jernbane opratør.

Alt det som Danmark var i 80ne, finde man i Sverige den dag i dag, selv vogen og trækkarft fra Danmark som vi ikke kan bruge kan Svensker bruge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vejlefyr

Indlæg: 103

PB  Blog

Hej nordisktog,

selvfølgelig er der store forskel mellem en dansk IC3 og en RENFE 594 TRD, men det gælder nok at undersøge om ikke mindst enkelte dele af dem kan genbruges mht. udviklingen af et korrekt dansk IC3 tog. Aner fx. ikke, om vinduerne, dele af frontpartien osv. mht. proportionerne er identiske og måske kunne genbruges, for det ville jo udviklingsomkonstningerne i CAD osv. reducere.

Venlig hilsen,

Alex

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Nu har jeg en del unge mennesker omkring mig (20-25 år), og jeg har bemærket at deres indfaldsvinkler er lidt anderledes. F.eks. fylder anlægsbygning meget hos dem, både hos unge mænd og kvinder. Om toget er noget de genkender er ikke noget issue her, der tror jeg også man skal et spadestik længere ned i interessen for tog før end at det fanger.

Jeg kunne derfor godt forestille mig at fremtiden for modelhobbyen bliver mere anlægsfikseret og dermed mindre fokus på det rullende materiel. Vi kender det også fra især militære dioramaer, warhammer og andet.

 

 

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordisktog

Indlæg: 155

PB

Vejlefyr skrev:

Hej nordisktog,

selvfølgelig er der store forskel mellem en dansk IC3 og en RENFE 594 TRD, men det gælder nok at undersøge om ikke mindst enkelte dele af dem kan genbruges mht. udviklingen af et korrekt dansk IC3 tog. Aner fx. ikke, om vinduerne, dele af frontpartien osv. mht. proportionerne er identiske og måske kunne genbruges, for det ville jo udviklingsomkonstningerne i CAD osv. reducere.

Venlig hilsen,

Alex

Hej Vejlefyr.

Tro ikke at der er meget der kan genbruges, der skal med sikkerhed products en ny undervogne, overbygningen og nok også nye boogie og det et jo nok de dyrest dele, det enste der måske kan genbruges er vinduerne, dele af frontpartien, så der skal nok en helt ny CAD til, hvis  proportionerne ikke er identiske med en dansk IC3.

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

nej, jeg tror at det man synes er spændene er det man er vokset op med, kan godt se at det er mere spændene hvis et my triller foran, istedet for et togsæt der starter og slutter ens.

Men, man bestemmer selv,hvis man ikke er til togsæt så købnoget i epoke 3,det findes og der kommer mere.

Ang. godstogene så gik det sidste af DSBs godsdivision til DB Ralion AG (som er dansk, og de køre også medbla. aflagte DSB mz,ere) så er der også Green cargo,cargo net, Hectorail og og ContecRail som alle køre i Danmark, men igen, man bestemmer selv.

Mvh Lukas.Smile

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

hekn

fhv it-konsulent, nuværende pensionist

Indlæg: 6

PB

På udstillingen på Teknisk Museum var bl.a. Modelbanebanden, som en en flok herlige drenge under 20 år (en af dem bor på vores vej, han har tegnet Gedser-møllen, som var med på Teknisk Museum).

Se:  http://modelbanebanden.wordpress.com/

og http://d804.wordpress.com/om-webmasteren/

mvh henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

jeppe

Indlæg: 9

PB

Hej.

Jeg er selv en del af ModelBaneBanden, og vi har heldigvis af og til mødt unge som også er interesseret i tog/modeltog. Dog har interessen ikke været lige så stærk hos mange, som hos os i "banden."

Jeg tror en af grundene til at der ikke er lige så mange unge der er med "model-vognen," kunne være at det er en noget dyr hobby, hvilket vi ofte også selv mærker...                                 Et par af vores medlemmer er også kommet lidt uvidende ind i klubben, men har efterhånden fundet ud af en masse, og synes at det er interessant at stå med et modul i "hånden" og udforme et landskab.

Jeg er selv 15 år, og har været i klubben fra start. Grunden til at jeg stadig har denne hobby, og stadig er meget engageret i den, er at jeg har haft andre unge at delen den med.

Vores klub består lige nu af 5 personer mellem 13 og 16, og vi hygger hos med modelbyg, køreaftner, togture og andet.

Hvis i er interesseret i at høre mere om os, så er også velkommen til at følge os på vores facebook side kaldet ModelBaneBanden

__________________

Mvh. Jeppe

Like 3 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Hej Jeppe.

Det lyder som en rigtig god klub fuld af mange unge modeltogsatusianter, selv er jeg eleve. Det kunne være rigtig spændende vis i lavede en tråd her på sporskiftet om jeres klub med billeder og jeres projekter samt sporlan og updates osv.

Mvh Lukas

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 339

PB

Lukas A skrev:

Det kunne være rigtig spændende vis i lavede en tråd her på sporskiftet om jeres klub med billeder og jeres projekter samt sporlan og updates osv.

Du kan kikke på klubbens hjemmeside - der er masser af informationer:
http://modelbanebanden.wordpress.com

 - Martin 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Tka Martin det vil jeg kigge lidt på Big smile

Mvh Lukas

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.