Låst

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

DANMARKS STORE, DIGITALE MODELTOGBANE I SYDDJURS KOMMUNE

 

 

www.mjb8410.dk

 

Meld dig til allerede i dag!

Smile

__________________

Helge

Like 2 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Super initiativ Helge.

Men har I overvejet henlægge stedet til for eksempel Århus, for ikke at være alt for afhængig af at besøgende skal ankomme i bil.

Har i undersøgt om DSB el. har et muligt bygningskompleks der kunne bruges (en ledig etage et sted) - det ku sågar være at de ville støtte initiativet?

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Hej Kristian.

Tak. Nu skal vi lige have modelbanefolket til at synes om idéen ...

Til at begynde med vaklede jeg mellem leje og eje. Der er fordele og ulemper ved begge modeller. Heldigvis har jeg en professionel rådgiver og valget faldt på at eje,

Jeg har kigget nærmere på Århus. Vil man nogenlunde tæt på selve byen koster grundene omkring 450 kr/kvm og skal man til Trige, der vel er lige så svært at finde som Ebeltoft (hvor den mest sandsynlige placering er lige nu) koster grundene 310 - 350 kr/kvm. I Ebeltoftområdet koster de 151 kr/kvm. Da planlægningen indebærer en hal på 1.000 kvm på en 5.500 kvm stor grund er grundprisen ikke ligegyldig.

Det er også efter rådgivning, at pilen peger mod Ebeltoft. Fondene kan godt lide, at der er mange turister i forvejen, hvis det er en turistbaseret attraktion. Jeg ser det meget som et flagskib og en fantastisk reklame for modelbanehobbyen og jeg er helt sikker på, at banen vil øge interessen for vores hobby meget. Mon ikke også, at landets klubber gerne vil have informationsmateriale liggende?

Jeg ved, at der er nogle modelbaneinteresserede i kommunen. Mon ikke vi kunne få dannet en klub der brugte banens lokaler og faciliteter og værksteder mod at yde lidt hjælp til driften? Jeg forestiller mig, at vi skal have en ret pæn del Proxxonmaskiner og måske også en 3D-printer stående.

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

HP 16 skrev:

Super initiativ Helge.

Men har I overvejet henlægge stedet til for eksempel Århus, for ikke at være alt for afhængig af at besøgende skal ankomme i bil.

Har i undersøgt om DSB el. har et muligt bygningskompleks der kunne bruges (en ledig etage et sted) - det ku sågar være at de ville støtte initiativet?

 Mvh

Kristian

"Har i undersøgt om DSB el. har et muligt bygningskompleks der kunne bruges (en ledig etage et sted) - det ku sågar være at de ville støtte initiativet? "

Du lever i en svunden tid. DSB lever af at sælge ejendom eller leje ud, ikke at forære ting væk Wink   

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

Det er da et projekt du har gjort en del ud af at planlægge ser det ud til.

Mht placering. Jeg tror ikke det er en optimal placering, hvis det skal blive en forretningsmæssig succes.

 Jeg tillader mig at refere til MIWULA's forretningsplan.

De valgte  en af de dyreste beliggenheder, hvor der i forvejen var mange turister. Det var et ufravigeligt krav i forretningsplanen! Og det har kunnet betale sig, at have den dyre husleje.

Javist er der en del turister i Ebeltoft, men sammenlignet med Hamborg er det ingenting. Mit indtryk er, at de fleste er bade- eller sejlende gæster.  dvs uden engentlig modeltogsinteresse.

Tror du virkelig, der er nok, der vil transportere sig dertil kun for at se Modeltog? 40 min kørsel fra Århus 3 timer fra KBH med bil og ingen ordentligt offentlig transport.

Naturligvis har Sjællændere forholdsvis  let ved at komme til via færge, men publikummer uden bil bliver det svært at få til at komme i stort antal hele året.

 Sidst jeg var der en lørdag eftermiddag i september var alt lukket.

DU har brug for publikum af alle kategorier for at for det til at lykkes. DVS dem der er villige til at rejse langt, de lokale, og strøgkunder, som ikke på forhånd har planlagt et besøg.

I betragtning af at danske modeltogsmesser ikke kan mønstre mere en 4-5 tusinde besøgene på en weekend, skal der  virkelig en bred del af befolkningen og turister til at gå gennem kasseapparaterne, for at holde projektet kørende.

Særligt i opstartsfasen, når der ikke er så meget at se på endnu.

Jeg ønsker ikke at være lyseslukker, men jeg tror ikke på den placering, vil kunne give nok omsætning.

Jeg ønsker dig alt muligt held med projektet.

Vh rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 2 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Hej Rep.

Du har nogle gode argumenter og jeg vil genoverveje min beslutning om Ebeltoft.
Jeg skal lige tænke ...

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas tog

Montør

Kolind

Indlæg: 7

PB

Hejsa

ja jeg hører også folk have problemer med at komme på kommunens kontoret og det er folk som bor her,det er en afkrog i Ebeltoft, kom ind på midten, det var også her togene kørte. Og der er et lille museer. (Ryomgård )tæt på sommerland.

Mvh Thomas 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Rep Neslein skrev:

Hej

Det er da et projekt du har gjort en del ud af at planlægge ser det ud til.

Mht placering. Jeg tror ikke det er en optimal placering, hvis det skal blive en forretningsmæssig succes.

 Jeg tillader mig at refere til MIWULA's forretningsplan.

De valgte  en af de dyreste beliggenheder, hvor der i forvejen var mange turister. Det var et ufravigeligt krav i forretningsplanen! Og det har kunnet betale sig, at have den dyre husleje.

Javist er der en del turister i Ebeltoft, men sammenlignet med Hamborg er det ingenting. Mit indtryk er, at de fleste er bade- eller sejlende gæster.  dvs uden engentlig modeltogsinteresse.

Tror du virkelig, der er nok, der vil transportere sig dertil kun for at se Modeltog? 40 min kørsel fra Århus 3 timer fra KBH med bil og ingen ordentligt offentlig transport.

Naturligvis har Sjællændere forholdsvis  let ved at komme til via færge, men publikummer uden bil bliver det svært at få til at komme i stort antal hele året.

 Sidst jeg var der en lørdag eftermiddag i september var alt lukket.

DU har brug for publikum af alle kategorier for at for det til at lykkes. DVS dem der er villige til at rejse langt, de lokale, og strøgkunder, som ikke på forhånd har planlagt et besøg.

I betragtning af at danske modeltogsmesser ikke kan mønstre mere en 4-5 tusinde besøgene på en weekend, skal der  virkelig en bred del af befolkningen og turister til at gå gennem kasseapparaterne, for at holde projektet kørende.

Særligt i opstartsfasen, når der ikke er så meget at se på endnu.

Jeg ønsker ikke at være lyseslukker, men jeg tror ikke på den placering, vil kunne give nok omsætning.

Jeg ønsker dig alt muligt held med projektet.

Vh rep

 

Det er rigtig godt skrevet, Per!

Jeg har indtil videre kun læst med, men har siddet med bl.a. samme tanke som det du beskriver. Banen skal komme til publikum, ikke omvendt.

Det minder lidt om de tanker jeg havde omkring JMJK da de mistede deres ophold i Skt Anna Gade Skole i Århus. For mig at se havde det været optimalt at flytte banen ind i Den Gamle By - og lave den til en del at historien om jernbanen i Danmark, men det var desværre ikke muligt.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 466

PB  Blog

Nu tænker jeg at placering formodentlig har med din bopæl at gøre. Det forstår jeg naturligvis godt. Men som Per skriver, så kunne man måske tænke mere på fremkommelighed. Nu er jeg selvfølgelig farvet af at være Odensedreng, Hvis jeg havde pengene og modet, ville jeg kigge på Storms gamle pakhus i Odense. Uden overhovedet at vide om lokalplanen tillader det. Det ligger et stenkast fra Jernbanemuseet, og har lidt af samme sjæl som MiWuLa. 

Men ja. Tættere på Århus vil nok trække flere. Ebeltoft er en meget hyggelig by, men der er meget stille uden for sæsonen. Og modelbanen skal jo have gæster hele året. Jeg ønsker dig alt godt og held og lykke. Jeg skal nok besøge din bane. Også selv om du lægger den i Ebeltoft Smile

.Billede

__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Spændende initiativ.

Hvis jeg havde pengene til det, ville jeg starte projektet som en regulær virksomhed komplet med forretningsplan, markedsanalyse og professionelle ansatte, for een ting er at det er sjovt og spændende at bygge et flot modelbaneanlæg, men noget andet er at tjene penge og holde "butikken" kørende stort set året rundt.

Go' vind fremover!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Helge.


Nu har jeg siden november/december fulgt med i dine skiftende hjemmesider, ideer og placeringer af en modeljernbane. Til at starte med var den perfekte placering i Mørke, i en gammel korn og foderstof hal, her skulle letbanen være den store motor for at let få folk til, så blev det i Rønde og nu i Ebeltoft, ingen af de to byer har letbane. Først var det på 1000 kr's andele, nu er det fonde der skal betale og overskuddet skal gå til svage børn (for bedre at kunne søge penge - ret ulækkert i mine øjne). Og alt skal udføres ved frivilligt arbejde, hvor byggerne kan købe til engros priser som "betaling". Efter du har fået billede på din hjemmeside, kan jeg se at du udemærket er kendt med at drive en modelbane, for jeg har mødt dig flere gange hos Modelbane Europa i Hadsten, hvor du har været medlem. Alligevel anser du ikke dem for noget som helst, det undrer mig. Netop der har du da kunnet lære, vor meget man får ud af frivilligt arbejde. Alle dem du frivilligt kunne trække til Ebeltoft (eller Århus, eller vor end din næste placering bliver), kunne også trækkes til Hadsten og hjælpe der.

Det ligner for mig en halvkogt suppe, hvor en stor del styres at sjove ideeer og et utroligt løst forretningsgrundlag, uden at økonomien er på plads.

Overvej følgende: I 1996 kostede det 1 million kroner og et halvt år at bygge en modelbane i Hadsten, vel at mærke ud fra en stor del brugte komponenter. Der var to fultidsansatte til at styre det (og udføre en stor del af arbejdet), samt en række frivillige.

Lige omkring år 2000 lånte to brødre 2 millioner D-mark til at bygge en bane i Hamborg, en bane der dengang størrelsesmæssigt lignede det du vil starte med, nemlig 300 m2. Her ansatte man efter en casting 20 personer til at bygge den første bane, vilket tog 9 måneder, et medarbejderantal der var vokset til det doppelte ved åbningen i 2001 - og du vil bygge alt på frivillig arbejdskraft.

På din hjemmeside skriver du at man i løbet af 5 timers kørsel kan når 9 millioner mennesker. Tager du udgangspunkt i Hadsten (der er godt dækket ind med offentlig transport) kan man nå langt flere (idet man når længere ned i Tyskland og over i Sverige end fra Ebeltoft der er en død sild transportmæssigt).

For mig ligner det at du har fået en ide, en ide der slet ikke er tænkt igennem og jo flere gange konceptet ændrer sig, jo flere gange vil de dygtigste modelbanefolk tænke "Hey, hvad sker der lige?" og så kommer de slet ikke til at hjælpe dig.

(tak til min kone for hjælp til formuleringen)

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 8 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 125

PB  Hjemmeside

"Til at starte med var den perfekte placering i Mørke, i en gammel korn og foderstof hal, her skulle letbanen være den store motor for at let få folk til, så blev det i Rønde og nu i Ebeltoft"

Ifølge opslag på facebook er der nu tale om Århus  Tongue Ja det går sku hurtigt med at finde nye planer :P 

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 2 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Helge

Jo mere jeg tæker over det, bliver jeg også i tvivl, om du nu også har gennemtænkt projektet.

 

300 kv incl publikumsfaciliteter = toiletter, kasse, butik og restaurant. Disse faciliteter skal kunne give 50% af omsætningen

Så bliver der 150 kvm anlæg indkl gangarealer. Det viker lidt uambiciøst, hvis det skal være en forretning.

Lokaler på 300 kvm er nok fint til en start, men der skal være mulighed for at udvidde på stedet, når det bliver nødvendigt. 

Skal der bygges en hal, som du siger, så skal der være grund og parkeringspladser nok til senere udviddelselser. Forsyning af el vand og kloak skal være forberedt

 

Alternativt skal man købe et stort pakhus, og leje de overflødige kvm ud, indtil man får brug for dem selv.

Dertil en anlægsudgift på 10.000 kr /kvm, hvis det skal have samme kvalitet som Miwula, og det er jeg helt overbevist om, at det skal have, for at give det nødvendige publikumsflow.

Dertil skal du påregne med at skifte lokomotiverne ud 2-3 gang om året pga slid, lige som sporskifterter, drev, elketronik , og vognhjul.

 

En spånplade med lidt skinner og div plastick huse, der kan købes allevegne, kan ikke gøre det.  (Jeg gider  ihtf ikke rejse hen og se på det, hvis det ikke er det ypperste indenfor modelbygning.)

Du bliver nødt til at have lønnet personale til opbygning  og driften af anlægget, ellers bliver der for meget fnidder.

Der er meget "modelbanereligiøsitet", blandt de nørder, som har kvalificationerne, og skal arbejdet udelukkende ske på frivillig basis, går der for meget tid med diskutioner, om hvordan dit og dat skal være.

Der skal være nogen, der har kvalifikationerne til at skære igennem, når det er nødvendigt. Det er svært at skælde ud på frivillige, hvis man vil beholde dem.

 

Du må påregne, at mange besøgende vil bruge op til 1000 kr samlet  pr hoved  på sådan en dagsudflugt. Derfor skal det være pengene værd.

Jeg blev anbefalet, at se et stort anlæg i Thüringen, der fylder 5 haller. Det tog mig 20 minutter at komme igennem pga kvaliteten. Så kunne jeg ikke komme hurtigt nok ud.

Der var efterhånden opført 5 haller, men det eneste med kvalitet, var det oprindelig anlæg i den første hal. Resten var halvfærdige løsninger, for at få fyldt de ekstra haller, og noget kunn dårligt kaldes for anlæg.

 

Når du  offentligt spørger til hvem Mck er ( pt Danmarks største producent af Modeltog), Så tyder det på, at din indsigt i Modeltog er noget begrænset. Det foruroliger mig alvorligt.

Man kvalificerer sig f.eks  ikke til cykelsmed, fordi man engang har lappet en cykel.

Ikke fordi jeg beskylder dig for det, men blot for at påpege, at uden grundig faglig teknisk og modelmæssig expertice i ledelsen af sådan et projekt, er projektet dødfødt fra starten. Uanset hvor mange penge, man har.

 

Har du overhovedet gjort dig tanker om hvilket skinnesystem og hvilket digitaludstyr, der findes på markedet, og i så fald hviket der skal anvendes til projektet?.

 

 Kender du til Epoker inden for modeltog? Det er væsentligt i detljer at tænke over hvordan hovedattraktion skal skrues sammen, inden man går igang.

Der er mange fler spørgsmål, men det er vel nok til en start .-)

Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 2 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Bare til en begyndelse:

selve banen skal være omkring 300 kvm, hallen skal være 1.000 kvm og man kan generelt arbejde med en udnyttelsesgrad på 40 - 45%. Resten af pladsen skal bruges til andre aktiviteter.

Det er rigtigt, at banen oprindelig var tiltænkt placeret i Mørke. Her var hallen, huslejen var rimelig, letbanen gik lige til døren, motortrafikvejen lå 5 minutter væk og dannede kryds for Rønde-Randers og Århus-Grenåruten. Men jeg kunne ikke klare det uden lokal opbakning og den var overordentlig fraværende. Da jeg meddelte, at planen ikke kunne realiseres i Mørke, blev jeg fulgt til dørs af hån.

Jeg forsøgte så i Rønde. Jeg havde forestillet mig, at den ekstra trafik kunne interessere byens butikker, men det kunne det ikke. 

Tanken om Ebeltoft opstod i samråd med min rådgiver. Her var der i forvejen en masse turister om sommeren, men det er ikke sommer hele året og jeg er blevet mødt af nogle særdeles overbevisende argumenter for, at Århus er det rigtige sted at placere banen.

Det er rigitgt, at det skal være godt fra starten og det kan det blive, hvis ikke alle bare nøjes med at kigge på. Der har faktisk allerede meldt sig nogle rigitg spændende kapaciteter og jeg venter på, at også DU, der læser det her skriver til mig på legetoys@legetoys.dk og melder dig til. Hvis du vil vide mere, inden du gør det, kan du læse om det her: http://www.mjb8410.dk Siden er ændret i dag.

Nej, jeg kendte ikke McK og der er en masse andre ting, jeg heller ikke kender til. Der er også en masse ting jeg heller ikke kan lave. Men jeg kan føre projektet helskindet igennem og det er det vigtigte. Andre kommer med andre kapaciteter. 

Lige nu leder jeg efter egnede steder i Århus. Når jeg har fundet noget, der kan bruges, spørger jeg her i gruppen, hvad I synes om den ene og den anden placering.

Til at begynde med kan jeg spørge: "hvor mange besøgende om året tror du, banen vil få, hvis den ligger i Brabrand?"

 

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Helge 

Det glæder mig, at du har gort dig de overvejelser.

Med hvis du skal have ledelsen, så bliver du nødt til at sætte dig ind i det faglige. Især på teknikområdet, da det er virkelige store investeringer, der skal lægges der og der er ikke råd til fejltagelser

Hvis du ikke selv har forståelse for den måde nørdene tænker, så kommer det ikke til at virke. Derfor må du bruge mange kræfter på at tilegne dig den grundlæggende vide og forståelse.

Kun den højeste kvalitet kan tiltrække stort publikum

Til gengæld skal du måske i bagklogskabens lys, være lidt  forsigtig med at offentliggøre for meget før det er internt gennemtænkt og evt lokaliteter er på plads. Smile

Brabrand eller Ebeltoft kommer nok ud på et:-))

Om Århus er optimalt eller f. eks Kolding er bedre, skal jeg ikke kunne afgøre. Glem det med at spare på prisen på lokaliteten. Den skal være suplim, hvis det skal lykkes

Da jeg selv er fra sjælland, kan jeg  ikke rigtigt være med på byggepladsen, men derfor kan jeg da ikke udelukke en form for samarbejde.

Du skal blot passe på, det ikke bliver en diskutionsklub, når det realiseres!

Hvor mange besøgende der kan lokkes til et sådant projekt i Jylland, kan jeg ikke give et fornuftigt svar på, og det vil naturligvis have sæsonudsving.

Det vil være lettere at forholde sig til det besøgstal, der som minimum skal til, for at få det til at løbe rundt, er realistisk.

Husk, der skal bruges mange annonce kr hele tiden. året rundt.

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 2 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Jeg udvider lige spørgsmålet:

Jeg er ret sikker på, at den bedste placering for banen vil være i Århus og jo tættere på rådhuspladsen jo bedre.

Desværre viser det sig, at de nærmeste placeringer tilsyneladende er i Tilst eller i Brabrand. Hvilke af de to placeringer vil DU (der læser det her) mene er bedst.

Hvor mange besøgende vil det kunne generere det ene sted og det andet sted.

Der er også en mulighed i Mørke især nu, hvor jeg ikke skal være afhængig af lokal interesse. Her kan jeg leje en 1.050 kvm stor hal. Indgangen ligger ca. 20 meter fra, hvor man kan stå af letbanen efter 20 25 minutters kørsel fra Århus. 

Hvor mange besøgende kan man vente her?

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Jeg syntes personligt det lyder som en ganske god ide - om den kan gennemføres, har jeg som sådan ikke forstand på, men det håber jeg da. Smile

 

i bedste fald kunne sådan et tiltag jo også give en større fokus på vores hobby som helhed - noget der måske kunne gavne alle, og give os en fortsat strøm af flotte modeller, og en fornuftig indtjening til producenterne.

 

Jeg er helt enig i, at anlægget selvfølgelig skal være af en høj kvalitet - men omvendt, er det jo ikke nødvendigvis "os nørder" der er målgruppen til sådan et projekt.

 

Det er jo i høj grad også "almindelige" mennesker, som ikke har dyb viden om modeltog og forbillede.

 

Så lad os bakke Helge op, i en positiv ånd. Smile

 

 

 

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Tak.

Det er altid dejligt med positive kommentarer.

Kan jeg ikke få nogle bud på mine spørgsmål? Jeg er faktisk lidt på bar bund og jeg vil gerne mærke, hvor tendensen peger hen.

 

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Hvad med ude omkring sygehuset/IKEA?

Det er forholdsvis let at komme til med bil, motorvejen går lige forbi, der kører mange busser og letbanen kommer derud.

Desuden burde der være masser af plads i området.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Hej Helge

Er det bydende nødvendigt at projektet er baseret på en stor modelbane? Hvis formålet er at indsamle midler til Broen via modeltog, så kunne man måske tænke andre muligheder?

Det anlæg der pt er druknet hos Joe & the juice på Århus H har gennem årene indsamlet mange penge.

HVis din forening samlede de bedste indenfor modeltog, så kunne I måske genskabe den slags anlæg over hele landet, og ikke kun på stationer, men fx i storcentre og lignende.

Så fik vi både fremvist flotte anlæg og der kunne blive indsamlet overskud til Broen?

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Uden at være lokal kendt i det jydske kan jeg da godt tilgå med at det ikke er alle steder at det centralt der ligger modelbaneanlæg, jeg var selv i sommers i Østrig og kørte da over for at se porches anlæg det ligger absolut ikke centralt, men til at bygge et anlæg skal du ikke have nogle enkelte nørder til at udfører tingene der vil jeg støtte det REP NESS skriver men prøv dette link http://www.modellanlagenbau.de/ men det er ikke gratis og da du jo kun er vandt til legoklosser så er denne verden meget anderledes, men se nu det link

Smile

 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Helge

På grundlag af dine indlæg her i tråden får jeg følgende konklution.

 Lav noget andet:

Hvis du grundlægger sådan et projek,t baseret på at du engang har haft et mærklinanlæg og ikke gider sætte dig ind i moderne modeltog og de teknisk udfordringer,det indebærer

og samtidigt ikke vil have lønnet personale til at bygge og drive  projektet,  er det dødsdømt på forhånd.

 

Go fornøjelse

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 8 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

fjorbak skrev:

Uden at være lokal kendt i det jydske kan jeg da godt tilgå med at det ikke er alle steder at det centralt der ligger modelbaneanlæg, jeg var selv i sommers i Østrig og kørte da over for at se porches anlæg det ligger absolut ikke centralt, men til at bygge et anlæg skal du ikke have nogle enkelte nørder til at udfører tingene der vil jeg støtte det REP NESS skriver men prøv dette link http://www.modellanlagenbau.de/ men det er ikke gratis og da du jo kun er vandt til legoklosser så er denne verden meget anderledes, men se nu det link

:) 

Hej Fjorbak og jer andre..

Mht. beliggenhed, er det værd at bemærke at der er en helt anden tilgang til modeljernbane, i Østrig, Schweitz og især Tyskland, end der er i DK. Derfor er beliggenhed ikke det store issue i disse lande, men det vil helt sikkert være her, da vi ikke har de største traditioner på dette felt. Og jeg er lidt bange for at de første 5 år vil være særdeles svære, hvis det ikke ligger i Østdanmark, allerhelst Kbh.. I Helsingør har de prøvet med noget, men det er absolut på et totalt minimum, og her er der så at sige ikke ret mange besøgende som kan være med til at banke gang i foretagendet... Jeg vil sige at det er en meget død sild, hvis ikke der skal investeres uhyrlige summer, med det ene formål at der SKAL være en MJ lige på dette sted, da indtjeningen først vil komme når byggeriet er næsten færdigt, og alt bare er mere end i liga med MiWula.. Her kommer så et par betragtninger: MiWula's lufthavn: Pris ca. 22 mill. Euro. Miwula's Italien: Pris ca. 30 mill Euro... Find lige en investor til disse ting, og hver sikker på at pengene kan undværes i mange år!!

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

 

Hej TrainMad

Hvis du ændrer Euro til Kroner, så giver jeg dig ret.

Se dette link http://www.focus.de/reisen/videos/miniatur-wunderland-hamburg-der-groesste-kleine-flughafen-der-welt_vid_24766.html

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Der er jo mange, der helst så en sådan modelbane i København og det er nok mest folk på det østlige Sjælland der mener det. Altså . ikke et ondt ord om København, men det er nok mest dér, man opfatter byen som Verdens Navle.

Hollands største modelbane ligger i Rotterdam, ikke i Amsterdam, Tysklands største modelbane ligger i Hamborg, ikke i Berlin og Danmarks største modelbane kommer nok til at ligge i Århus, ikke i København.

Jeg skriver "nok", for jeg har ikke fundet placeringen. Der er ingenting på det åbne marked, så nu er jeg begyndt at lede og forhåbentlig kommer der snart en afgørelse.Så skal vi søge pengene, men her er jeg så fortrøstningsfuld, at jeg allerede glæder mig til at komme i gang.

Det er populært, men urealistisk at sammenligne disse planer med Miniatur Wunderland. Jeg så banen i Hamborg, mens entréen stadig var i D-Mark og det var en bane der meget lignede det, jeg har i tankerne. Der er ganske vist sket en utrolig udvikling på området i de mellemliggende år og det skulle gerne kunne ses, når vi åbner. Der er allerede flere, meget dygtige modelbanefolk der vil være med til at bygge og ingen skal fortælle mig, at vi ikke kan i Danmark!  Smile

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Ja det har du ret DK er faktisk ikke et land til modelbane på samme måde som de nævnte lande, det var heller ikke det der var mit signa, det var at man ikke skal forvente at et Dansk firma kan løse bygningsopgaven, men at får et proff. til det http://www.modellanlagenbau.de/ og det er et af dem men jeg tror stadig man skal have en STOR pung med.

Smile

 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

fjorbak skrev:

Ja det har du ret DK er faktisk ikke et land til modelbane på samme måde som de nævnte lande, det var heller ikke det der var mit signa, det var at man ikke skal forvente at et Dansk firma kan løse bygningsopgaven, men at får et proff. til det http://www.modellanlagenbau.de/ og det er et af dem men jeg tror stadig man skal have en STOR pung med.

Smile

Selvfølgelig skal man ikke hyre et firma udefra til at bygge sådan et anlæg - det ville da være helt tåbeligt, og med sikkerhed skyde økonomien i sænk allerede fra start af.Selvfølgelig kan de rigtige danske modelbyggere klare det - dem er der faktisk en del af!

Når man læser indlæggene her i tråden får man lidt tanken at det er jantelovens ansigt der kigger frem, for store visioner skal helst skydes ned inden det kommer i gang. Det er nu engang meget dansk at tænke sådan - desværre.

Men jeg tror ikke på at løsning er frivillige, som vist også Bent_P. er inde på. I starten vil det gå hu hej vilde dyr, men så dør det ud når det pludselig bliver hårdt at tage de timer fri til det. Der er varer til indkøbspris ikke nok. Nej der skal kontrakter og lønninger til, så kan man holde folk op på det når byggelysten svinder - for det GØR den!. Familierne får ikke glæde af at Hr. XXX xxxx kan købe huse og træer til indkøbspris. De vil have penge til at kunne købe en ferie (eller andet forkælelse) som modydelse for alle de timer manden i huset er væk (jaja det kan også være kvinder, men mon ikke størstedelen er mænd, så det er ikke kønsdiskriminerende ment)

Gør som MiWuLa gjorde, afhold castinger hvor landskabsbyggere får lov i et givent tidsrum at vise hvad de evner, det samme med elektronikfolk, osv osv. Så man får de bedste folk til det, og betal dem så derefter.

Husk at det her anlæg skal ikke bare bygges på 3 måneder og så er det færdigt, nej det vil tage år før alt er på et niveau hvor det kan trække mange folk.... det skalså med i budgettet.

Med den rigtige forretningsmodel, de (HELT) rigtige personer omkring projektet  - altså dem der skal bygge det. Så tror jeg godt det kan gå - men jeg tror så bare at det er svært at finde SÅ engagerede folk, og SÅ mange penge så det kan komme ordentligt fra start og igennemde første 3, 4, 5 år... Men jeg håber jeg tager fejl.

Jeg er så også enig i Bent_P´s kommentar om det med "at bruge overskuddet til børn, for lettere at kunne få penge" måskeikke liiiige er det fedeste at læse.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Helge Smith skrev:

ingen skal fortælle mig, at vi ikke kan i Danmark!  Smile

Hvorfor spørger du så til vores mening så mange forskellige steder?

Og mht til det spørgsmål jeg stillede tidligere, så lad mig præcisere det - hvad er vigtigst? En stor modelbane eller at samle penge ind til Broen?

Du har skrevet andetsteds at du ikke vil placere banen længere væk fra din bopæl end Århus. Hvorfor?

Det er synd du ikke har oplevet MiWuLa siden man betalte med D-mark - den oplevelse bør du forny. Hvis du ikke vil så langt væk, så er Modellbahn-Zauber også et bud på hvad man kan bygge uden at have al den plads de har i Hamburg.

LOXX i Berlin er stor, men ikke kæmpe. De benytter den ide jeg på andenvis lagde op til i andet et tidligere indlæg - vær et sted hvor der i forvejen er mange mennesker. Så slipper du for at makke med p-pladser, toiletter og alt det som bare er en udgift. Det var derfor jeg foreslog at du kunne satse på mindre anlæg, men mange steder. Som LOXX f.eks. i et indkøbscenter, hvor anlægget så er tilpasset stedet. Det kunne være Kolding Storcenter, hvor Kolding Hus i model sikkert ville være oplagt. Og så kunne man lade anlæggene rumme meget mere end bare tog der kører rundt og rundt og rundt og .. Masser af andre effekter, som netop er muligt med moderne teknologi. Betal 10 kr, og se anlægget være aktivt i 5 minutter. Beløbet er selvfølgelig elektronisk overført, så du slipper for at tømme bokse i hele landet - og der er heller ikke nogle penge at stjæle Smile

Hvert sted der opstilles et anlæg har man opfyldt de lokale ønsker. De dygtige modelbyggere laver så et fornemt stykke arbejde, og dem i din forening som bor tæt på har det daglige vedligehold. Tænk f.eks. på Reiners flotte arbejde til Moesggaard. Det kunne være flot at overfører det til andre baner end hans egen.

Og så er det et fint input at man jo kunne overveje at kontakte fx Brima for at høre til en pris for x antal m2. De har jo eksempelvis bygget Hans Peter Porsche Traumwerk, som er et relativt nyt projekt der fint viser hvad man pt evner - hvis pengene er til det. Deres baggrundslys er helt fantastisk.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Bare lige en hurtig kommentar:

jeg ejer desværre ikke en bilfabrik, så vi må nok klare bygningen på anden vis.

Ja, der vil blive masser af problemer. Hvis det var let, var det lavet for længe siden. Folk har også nærmest stået i kø for at fortælle mig, hvor dum jeg var.

Jeg har skam set LOXX og jeg har været i Hamborg adskillige gange.

Hvis vi ikke havde som formål at rejse penge til velgørende formål, ville vi sandsynligvis slet ikke kunne skaffe kapitalen. Det kan jo også - for vores skyld - være lige meget, hvor den del af overskuddet går hen, som modelbanen ikke skal bruge til fortsat eksistens (incl. udvikling).

Ovennævnte overvejelser om placering indgår også i mine overvejelser og der er taget hensyn til dem i min søgen efter en egnet placering.

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Ja viste at det jyske mindreværdskompleks ville komme i spil på et tidspunkt.. Smile)

Jeg tror nu sagtens, at med den rigtige leder, de rigtige folk, med den dybdegående baggrundsviden og den rigtige finasiering kan et sådant projekt gennemføres - også i Jylland eller på Fyn.

Men hvis man ikke har den modelbaneindsigt, som man har haft på miwula og hvad der ellers bliver nævnt, er risikoen for et anden- eller tredierangsresultat meget stor.

Jeg betvivler ikke, at den fornødne expertice til selve opbygningen findes i Danmark, men Helge virker ikke til at have den.

Nu  kender jeg kun Helge  fra hans egen  hjemmeside, Facebook og sporskiftet, men med den slingrekurs, og mangel på den grundlæggende modelbaneviden - både mht. kvalitetskrav og det tekniske område, og tilsyneladende modvilje til at sætte sig ind i kernegrundlaget for den type virksomhed, har jeg svært ved at tro på, at han kan løfte opgaven.

Som jeg forstår det, skal der opbygges en kommerciel virksomhed, vha gratis arbejdskraft, så han kan forære overskuddet væk til velgørenhed, medens han kan skumme fløden af den restaurant eller isbod, han selv vil drive ved siden af.

Det er sådan jeg opfatter det. Og til dette projekt forventer han sponsorstøtte fra fabrikanter, og fonde. Det tvivler jeg stærkt på, er realistisk.

 

At jeg med et eneste indlæg vedr den 3. placering, får ham til at vakle i sin tro på placeringen, viser at han ikke har sit hjemmearbejde i orden.

Han har, som jeg forstår det, heller ingen anelse, om hvor mange publikummer, der kan tiltrækkes, eller sammensætningen af det evt publikum, eller hvad de forventer at se.

I det hele taget ser jeg det, som en totalt uigennemtænkt plan, selvom  han selv påstår  det modsatte. Han har ihtf ikke nået helt ud til alle de rigtige konklusioner.

 

Men jeg tror som sagt, at det vil være muligt at lave en kommerciel modelbane attraktion, med den rigtige leder og den rette finasiering- også uden for KBH.

 

vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 6 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Så du vælger kun at støtte andre for selv at kunne få flere penge?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Marklin4me skrev:
 

Hej TrainMad

Hvis du ændrer Euro til Kroner, så giver jeg dig ret.

Se dette link http://www.focus.de/reisen/videos/miniatur-wunderland-hamburg-der-groesste-kleine-flughafen-der-welt_vid_24766.html

Hej Ulrik..

Nu bliver jeg sgu i tvivil, men mener at have hørt at det var de der 'øvroer' der var prisen, men det kan godt være at du har ret, men alliwl: 52 mill DKK, det er edderm***** også mange penge ;-) 

Helge: Hmm.. Det har INTET at gøre med hovedstaden, men der er bare flere turister i KBH, end i Aarhus.. Og BTW: Du nævner Rotterdam.. Har set det anlæg, og det er vidst ikke værd at følge som eks. Min oplevelse der var et par lokomotiver der trængte KRAFTIGT til olie, meget synlig slidtage på diverse bygninger, græsplæner, etc.

Men det jeg egentlig ville frem til var at Aarhus kunne være en udmærket løsning, MEN... Fra Kbh. er afstanden til Aarhus eller Hamburg nogenlunde ens, både pris, tid og afstand, og så ved jeg godt hvor familien ville tage hen, for der er bare sjovere i udlandet... ALTSÅ skal dette dk's miniwunder, bare være bedre eller ihvertfald ligeså godt som MiWula, og helst lidt biligere, ellers rejser kunderne den forkerte vej...

Og mht. til investorerne.. De skal nok være der hvis du bare kan overbevise dem om afkastet på sigt, men det lader til at 'Broen' også er noget du går meget op i, og derfor vil jeg stille spørgsmålstegn ved hvor du egentlig vil lægge din energi når det VIRKELIG gælder?? Ligesom jeg ikke kan forstå hvorfor idegrundlaget er så løst som det er?? Hvem er det du prøver at tækkes, når du sætter dig mellem så mange stole, og tror du selv at enderne kan nå sammen, når du ikke selv helt ved hvor du gerne vil ende??

Du skriver at vi selvfølgelig kan i DK... Der har du helt ret, men men men... Hvis det virkelig skulle kunne blive muligt her kræver det: En håndfast ledelse, der kan fortælle hvor skabet skal stå. En pengetank, der IKKE tænker på profit i 5 år. En del mennesker der vil bruge en stor del af deres tid på KUN at bygge dette anlæg, og derved forsømme deres eget..

Som det ser ud nu: Ledelsen prøver at lægge det hele ud til demokratiet = En masse diskussioner om dette og hint. En pengetank der er tom. Måske nogle mennesker der ikke ved hvad de skal lave, da der ikke er noget projekt, og slet ikke noget sted at gøre det...

Lav detaljerede planer, både til investorer og byggere. Vær håndfast i hvad du vil og især HVOR! Så tror jeg at resten vil gå lidt lettere..

MVH..

TrainMad..

Ps: Har du KØRT med DIT tog i dag..

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Nu er det jo så en FOND der skal styre. I denne FOND skal Helge Smidt sikkert være direktør til min. 1 mill. om året. Og alt arbejde i det daglige skal være frivilligt. Så jo, det vil blive en dødssejler.

Som enkelte er inde på, vil mindre anlæg på stationer og i butikscentre i de enkelte større byer, med lokale frivillige, være en meget større fordel, når det gælder overskud til BROEN.

mvh Ivan Holck

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Ups! Jeg har skrevet til lars@skjaerlund.dk<lars@skjaerlund.dk>; med en klage over visse udtryk i denne tråd.

Var det dig, der skulle have haft den?

Venlig hilsen
Helge

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helge Smith

Salg af Lego løsdele fra www.legetoys.dk

Knebel

Indlæg: 20

PB  Hjemmeside

Det er på tide, at nogen her i tråden tager sig lidt sammen og forsøger at få lidt tankevirksomhed i gang. Ivan Holcks svar er en fornærmelse og jeg har klaget over Nep Neslein og Bent P.s sidste indlæg. I begge er der injurierende kommentarer.

Problemet med de fantasifuldheder diverse personer har bidraget med er, at de forvirrer. Der er næsten ingen grænser for, hvor slemt det hele er.

Faktum er, at fondsmidlerne søges via et professionelt firma der nøjagtigt ved, hvad der skal til, at jeg har arbejdet med projektudvikling i mange sammenhænge i mange år og at dette projekt ikke er større eller mere kompliceret end så meget andet jeg har lavet, at der foreligger en nøjagtig tidsplan og et detaljeret budget baseret på den til enhver tid etablerede viden og at de søgte midler fuldt ud rækker til at realisere projektet.

Projektplanen er IKKE udarbejdet for at gøre nogen rig. Den er lavet for at gøre nogen glade. 

Jeg vil bede den flok bidtragydere, der lader fantasien køre rundt med kendsgerningerne om at holde sig i ro, så jeg kan nøjes med at læse de indlæg der faktisk tilfører værdi. Dem er der heldigvis mange af. Vær venlig at give dem plads. I kan evt. starte en anden tråd, hvor I kan fyre jeres vrøvl af.

__________________

Helge

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

HR. Helge Smidt, den  mest fantasifulde bidragyder er da dig selv. Det er jo det vi prøver at fortælle dig.

Men du kan jo være ligeglad, da du som direktør for FONDEN jo har dit på det tørre, medens alle andre er ansatte som på frivillig basis skal udføre alt arbejde.

Skønt jeg både her og på FACEBOOK gør dig til direktør, har du endnu ikke svaret på dette udsagn.

At vi kun er 3+ der vil advare/hjælpe dig om/med dit forehavende, så du ikke spiller mere tid, skal du da kun være glad for. At du beskylder os for at komme med injurierende kommentar  siger da mere om dig end os.

Troede at du var mere interesseret i fakta en i at folk SNAKKER DIG EFTER MUNDEN. Men selvfølgelig.

mvh Ivan Holck

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 125

PB  Hjemmeside

Hvad er det lige du mener er injurier i eksempelvis Rep Nielsens sidste indlæg?

Han gør netop meget ud af at understrege at HAN syntes og HAN mener og det har intet med injurier at gøre.... I så fald vil en negativ anmeldelse på trustpilot også være injurier....
Hvis han derimod sagde at DU gjorde og SÅDAN var det og det ville være krænkende, så var sagen straks noget andet. 

Men vil du have folks hjælp eller ej? JEG er for så vidt fuldstændig ligeglad med hvor mange projekter du tidligere har arbejdet med, hvis ikke du kan se det "guld" du får serveret ved kritiske spørgsmål mener JEG ikke at du vil opnå det bedste resultat.

og JEG mener at MEGET af den kritik du får er særdeles konstruktiv! både her og på facebook, men JEG syntes ikke at det er som om du tager den til dig.

Den kritik du møder her, i signalposten og på facebook mener JEG ikke vil være anderledes andre steder, tværtimod!, hvordan tror DU at proffesionelle fonde vil kigge på ansøgningen, hvis de bliver mødt med samme svar på deres spørgsmål? 

Nogle af MINE tanker om projektet er følgene:

1: For at få fondsmidler skal der være flere i projektet, og disse vil du betale for at deltage, uanset om hvad de skal lave, det drejer sig om at have nogle navne, som kan sendes til fonde.
2: Du lover et overskud til organisationen Broen, for at forøge dine chancer for at få fondsmidler
3: Der er endnu ingen "brugbare" budgetter, da der som minimum hverken er styr på lokalitet, (dermed husleje/anlægs udgifter), hvor mange turister der kan tiltrækkes (besøgstal)
4: Det er da i grunden underligt at et Jernbaneforum, skal vurdere hvormange udenlandske gæster der kan tiltrækkes forskellige lokationer, især efter at have læst på facebook at der er "planer" for det hele!

Du er velkommen til at besvare disse, gerne konkret punkt for punkt og ikke bare en henvisning til hjemmesiden, hvor svarene alligevel ikke står.




__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

Like 2 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Helge Smith skrev:

Det er på tide, at nogen her i tråden tager sig lidt sammen og forsøger at få lidt tankevirksomhed i gang. Ivan Holcks svar er en fornærmelse og jeg har klaget over Nep Neslein og Bent P.s sidste indlæg. I begge er der injurierende kommentarer.

Problemet med de fantasifuldheder diverse personer har bidraget med er, at de forvirrer. Der er næsten ingen grænser for, hvor slemt det hele er.

Faktum er, at fondsmidlerne søges via et professionelt firma der nøjagtigt ved, hvad der skal til, at jeg har arbejdet med projektudvikling i mange sammenhænge i mange år og at dette projekt ikke er større eller mere kompliceret end så meget andet jeg har lavet, at der foreligger en nøjagtig tidsplan og et detaljeret budget baseret på den til enhver tid etablerede viden og at de søgte midler fuldt ud rækker til at realisere projektet.

Projektplanen er IKKE udarbejdet for at gøre nogen rig. Den er lavet for at gøre nogen glade. 

Jeg vil bede den flok bidtragydere, der lader fantasien køre rundt med kendsgerningerne om at holde sig i ro, så jeg kan nøjes med at læse de indlæg der faktisk tilfører værdi. Dem er der heldigvis mange af. Vær venlig at give dem plads. I kan evt. starte en anden tråd, hvor I kan fyre jeres vrøvl af.

Hov hov.. Nu må jeg sgu bede om mine himmelblå!!!

Du skriver til allerstart at du vil have meninger, når folk så kommer med dem, er det bare ikke de meninger der duer.. Jeg mener ikke at der her er komet ret mange meninger der ligefrem forvirrer, men at det er din opfattelse af dem der er lidt forvirret.. Du skriver at fondsmidlerne skal søges via et prof. firma?? Hvad koster det?? Det er vel næppe heller gratis?? Du skriver at 'FAKTUM ER' at der foreligger en nøjagtig tidsplan og et detaljeret budget?? Og om det er et projekt der er lade-sig-gør-bart.. Hmm.. Tjae, hvis de rette omstændigheder er der (KUNDER)..  For ca. 15 år siden var der MEGET seriøse forhandlinger imellem 1 togbutik og et firma om oprettelsen af et tilsvarende projekt, der blev regnet, der blev planlagt, der blev faktisk fundet egnede lokaler, der blev indhentet information om hvilke tilladelser der skulle bruges (Der skulle jo være cafeteria), brandmyndighederne blev kontaktet... Ved I hvad det endte med?? Projektet blev droppet, fordi at økonomien i projektet strandede på kundegrundlaget... Hvis der kommer ca. 5% af DK's befolkning (275.000) i løbet af de første 3 år (275.000 X100,- = 27.500.000,- DKK) Hvis etableringsomkostningerne så er 50.000.000 er der stadig et stykke vej, før Broen får noget som helst.. Og her kan jeg indskyde at jeg kender INGEN i dette land, der som fond, firma eller person vil skyde ret mange penge i et projekt som dette, da der mangler en plan!!

Jeg ville med glæde gerne selv deltage i et sådant projekt, men.. Jeg vil også gerne have noget for det, for det er immervæk tid som vil gå fra min familie, mine venner, og ikke mindst min egen bane.. Du skriver noget om projekt planen... Hvad er den?? Jeg har en del modelbane venner jeg har hjulpet med at tegne anlæg for, men de vidste hvordan deres rum skulle indrettes, gør du det?? Jeg har lavet en hel del programmering af div. styresystemer til modelbane, hvilket vil du bruge?? Jeg har udarbejdet div. metoder til kontrol af tog (tilbagemeldinger og lign.) hvad vil du gøre der?? I det hele taget... Lad os få dusken på disken, så vi kan se hvad det er for planer du roder med, så er det noget nemmere at tage stilling... Med det, i min verden, noget løse oplæg der er skitseret her, er det svært at komme med noget mere konstruktivt!! Alt dette er IKKE sagt for at fornærme dig eller andre, men du er nødt til at være fremme i skoene, hvis, og forhåbentlig når, startskuddet lyder, ellers er det stemt hjem i en tidlig fase!!

MVH..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 2 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Kære Helge,

Jeg melder mig ud af denne debat, omend jeg kun er kommet med lidt her og på FB. I min opfttelse foreligger der ikke en plan som er aktuel. Der foreligger nogle drømme og dem er der ingen der kan tage. Jeg synes det har været forvirrende med så ver der et område i spil, så kom der et nyt, så skulle der kigges igen, og på 24 timer blev et andet område afskrevet, for der var ingen muligheder - lyder ikke mærkeligt. 

Mit sidste råd til dig - hvis dette skal kunne gennemføres i fond eller virksomhedsregi.. Få lavet en bestyrelse med god  indsigt i økonomi, ejendomme, modeltog, kontakt til offentlige myndigheder, o.s.v - få lavet en plan i dette regi og prøv så at gennemføre det. 

Når vision, strategi, projekt er lavet (Måske også placering besluttet)- så synes jeg at det ville være en ide at offentligøre projektet. Ikke før.

Hvor mange virksomheder ser man spørge ud i offentlig rum hvor man skal ligge, inden de bygger eller etablerer sig.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hejsa

Der er mange fantaser til Helge og du er vist en af dem, tænk at være så naiv at tror at vi vil støtte en Sten Bagger type, ved ikke hvorfor du skrev til Lars, er det fordi du føler at du nok lige var smart nok, hvis du var et mandfolk som vil noget reelt så havde du nok som flere har rådet dig til lavet et forretningsgrundlag og været i banken, og søgte fonde og fået fat i de rette omgivelser.

Jeg har stadig den opfattelse at der ikke findes nogen som vil arbejde for deres blå øjnes skyld, og det jeg skrev med Porches modelbane og lagde et link ved var at det ville være vejen, de lave det du ønsker, men der skal penge på bordet.

Så leg du videre med dine legoklodser.

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Mon ikke Helge efterhånden har fået alle de råd, han har brug for?

Lad os vente og se, hvad det hele udvikler sig til. De frivillige/lønnede medarbejdere henvender sig sikkert direkte til projektet, det behøver vi ikke at bekymre os om Wink

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Jeg syntes det er noget tyndbenet, det du har gang i. Jeg forstår ikke, hvordan kan du påstå at du har styr på alt, når du ikke ved endnu hvor skal det opføres? Hvordan kan du sige prisen på et anlæg når du ikke ved hvordan den skal se ud, hvor stor den bliver og med et begrænset viden om modeltog( det ses tydeligt) har du en km pris på anlæget? Den med de fattige børn syntes jeg godt nok er ulækkert. De tal du bruge er vel nærmest et skud i tågen.Må man spørge hvor mange har du tilsagn fra til at hjælpe med opbygning? Som jeg har skrevet før er det let nok at skaffe gratis arbejdskraft i begyndelsen, på lang sigt vil interessen for det dø, og hvad så? Da vil du stå med et halvt færdigt anlæg og ingen hjælp, evt. ingen penge og ikke godt nok til at tiltrække betalende publikum. HVIS du kommer igang er du nød til at benytte betalt arbejdskraft, alt andet er bømt til at mislykkes. Hvor mange tror du, vil side hjemme i deres fritid og bygge supermodeller af huse, gratis, og så bag efter forærer dem til dig? Ikke mange, tror jeg.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej alle,

Svend skrev:

Mon ikke Helge efterhånden har fået alle de råd, han har brug for?

Lad os vente og se, hvad det hele udvikler sig til. De frivillige/lønnede medarbejdere henvender sig sikkert direkte til projektet, det behøver vi ikke at bekymre os om Wink

Helt enig. Der er givet rigeligt med såvel gode som mindre gode råd i denne tråd - samt kastet de første eder, ukvemsord og beskyldninger...!

Jeg bliver nødt til at minde om at vi ikke vil have mudderkastning her på Sporskiftet, hold jer allesammen venligst til ordentligt sprog og konstruktive svar. Gå efter bolden og ikke manden! Pegen fingre eller yppen kiv har ingen plads herinde!

 

Med venlige men bestemte moderator-hilsener

Peter W

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

fjorbak skrev:

Hejsa

Der er mange fantaser til Helge og du er vist en af dem, tænk at være så naiv at tror at vi vil støtte en Sten Bagger type, ved ikke hvorfor du skrev til Lars, er det fordi du føler at du nok lige var smart nok, hvis du var et mandfolk som vil noget reelt så havde du nok som flere har rådet dig til lavet et forretningsgrundlag og været i banken, og søgte fonde og fået fat i de rette omgivelser.

Jeg har stadig den opfattelse at der ikke findes nogen som vil arbejde for deres blå øjnes skyld, og det jeg skrev med Porches modelbane og lagde et link ved var at det ville være vejen, de lave det du ønsker, men der skal penge på bordet.

Så leg du videre med dine legoklodser.

 

 

Nu er bunden vidst nået i denne tråd - at sammenligne manden med en dømt kriminel, er ganske enkelt ikke ok.

 

Om ideen kan realisereres eller ej, er i denne sammenhæng ligegyldig.

 

Helge mener den kan, andre mener den ikke kan - lad det ligge, diskussionen er ikke længere konstruktiv, skyttegravene ER gravet.... Nu bliver der bare skudt henover ingenmandsland - alle holder på deres mening.

 

Det ville være klædeligt, hvis moderator lukkede den her tråd nu.

 

De folk der ønsker at hjælpe Helge med dette projekt, tager formentlig kontakt til ham på anden vis.

 

 

 

 

 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg er enig.

Tråden er lukket.

__________________

MVH
Lars

Like 4 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.