Bredden på sporet ligger imellem 38mm til 40mm. jeg tager altid udgangspunkt i 40 mm når jeg sidder og tegner layout eller på anden måde skal bruge svelle bredden.
Ha en god dag
__________________
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Vær opmærksom på, at NEM normerne er et sæt fælleseuropæiske modelnormer, der ikke nødvendigvis er i skala med de enkelte nationale baneselskabers 1:1 praksis. Eksempelvis benyttede DSB for spor med træsvæller en afstand mellem svellerne på 625-650 mm, hvilket giver 7,18-7,47 mm i 1:87. Peco's spor afbilelder engelsk standard, Tilligs tysk standdard osv. Så er man alligevel ude med skydelæren for at finde det rigtige fabrikat af modelspor, er det også relevant at måle svelleafstanden, inden man træffer sit valg. Man behøver vel at mærke ikke at bruge selvbyggerspor, for at få den korrekte afstand mellem svellerne; fabriksfremstillet fleks-spor og en hobbykniv er også en - om end tidkrævende - mulighed, og så skal man også være opmærksom på sporskifternes udseende - her kan man jo ikke "rykke sveller", og nogle sporskifter har et mere virkelighedstro udseende end andre. Der er mere om sporets udseende her og sikkert også andre steder på sporskiftet.dk. Går man ikke så meget op i sagen, at man mener, at svelleafstanden har betydning, er svellelængden ligegyldig.
__________________
Med venlig hilsen
Morten
0 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Torsdag d. 12/2/2015 - 11:26
Det, du har tegnet ind i dit billede, er længden på svellerne og ikke sporbredden.
Hvis du vil vide, hvor meget afstand der er mellem to spor, er svaret afhængig af, hvilket fabrikat du bruger og naturligvis om du bruger flexspor.
Det letteste vil nok være at slå op på den relevante fabrikants hjemmeside eller katalog. Alternativt lægge sporene og måle efter. Husk dog fritrumsprofilet, dvs perroner og ramper kan ikke gå helt ind til sporet.
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej Striker.
Bredden på sporet ligger imellem 38mm til 40mm. jeg tager altid udgangspunkt i 40 mm når jeg sidder og tegner layout eller på anden måde skal bruge svelle bredden.
Ha en god dag
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Bredden er ca 30mm
Målt på Peco code 75 men målet gælder også for de øvrige sporproducenters bredde.
Svellelængden ude i virkeligheden sættes til 2,5-2,7m (28,7-31,0 i 1:87)
http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-spor/jernbanespor-1953/37_jernbanespor-1953_sveller.pdf
Hvad angår fritrumsprofilet, som er vigtigt at forholde sig til ved sporplanlægning, så kan du finde oplysninger her.
http://www.dmju.dk/wp-content/uploads/2014/04/Nemnorm-102-DK1.pdf
http://www.dmju.dk/wp-content/uploads/2014/04/Nemnorm-103-DK1.pdf
Ovenstående NEM-normer er oversat til dansk.
Vil man vide mere, så er resten af normerne at finde (på tysk) på MOROPs hjemmeside.
http://www.morop.eu/de/normes/index.html
Til sporlægning kan udover NEM 102-103 også anbefales normerne NEM 111-114
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Vær opmærksom på, at NEM normerne er et sæt fælleseuropæiske modelnormer, der ikke nødvendigvis er i skala med de enkelte nationale baneselskabers 1:1 praksis. Eksempelvis benyttede DSB for spor med træsvæller en afstand mellem svellerne på 625-650 mm, hvilket giver 7,18-7,47 mm i 1:87. Peco's spor afbilelder engelsk standard, Tilligs tysk standdard osv. Så er man alligevel ude med skydelæren for at finde det rigtige fabrikat af modelspor, er det også relevant at måle svelleafstanden, inden man træffer sit valg. Man behøver vel at mærke ikke at bruge selvbyggerspor, for at få den korrekte afstand mellem svellerne; fabriksfremstillet fleks-spor og en hobbykniv er også en - om end tidkrævende - mulighed, og så skal man også være opmærksom på sporskifternes udseende - her kan man jo ikke "rykke sveller", og nogle sporskifter har et mere virkelighedstro udseende end andre. Der er mere om sporets udseende her og sikkert også andre steder på sporskiftet.dk. Går man ikke så meget op i sagen, at man mener, at svelleafstanden har betydning, er svellelængden ligegyldig.
Med venlig hilsen
Morten
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej
Da du skriver du er novice tillader, jeg mig at spørge om hvorfor du er interreseret i det mål?
Det mål er kun interessandt når du går efter selve sporets udsende
Det mest relevante mål når du planlægger, er afstand fra spormidte til spormidte.
Den skal som udgangspunkt være 50 mm i H0
Men i skarpe kurver er tillæg nødvendigt, da lange vogene ellers vil kunne kollidere med materiel i nabosporet
Det kan du læse meget mere om i NEM normerne.
Derfor bruger de fleste producenter ca 67,5 mm mellem spormidte i deres geometri, selvom det er udnødvendigt på ret spor og kurver med stor radius.
VhPer
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Striker
Forsvaret
Ikast
Indlæg: 38
Grunden er at jeg gerne vil vide hvormeget to spor fylder i bredden, så jeg ved hvor brede ramperne som minimum skal være.
H0 DCC
Indlæg: 33
Det, du har tegnet ind i dit billede, er længden på svellerne og ikke sporbredden.
Hvis du vil vide, hvor meget afstand der er mellem to spor, er svaret afhængig af, hvilket fabrikat du bruger og naturligvis om du bruger flexspor.
Det letteste vil nok være at slå op på den relevante fabrikants hjemmeside eller katalog. Alternativt lægge sporene og måle efter. Husk dog fritrumsprofilet, dvs perroner og ramper kan ikke gå helt ind til sporet.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Det blev jeg mindre klog af.
Hvilke ramper er der tale om
Hvis du taler om ramper i form af plade eller andet til at lægge dit spor på så skal de minimun være fritrumsprofilet + evt kurvetillæg
helst bredere i tilfælde af materiel skulle afspore.
Hvis du mener noget andet må du specificere.
Måske er der tale om begrebsforvirring, men det er svært at tage højde for alle mulige udlægninger af dette.
Prøv om du kan finde en bog om skinnelægning i model eller virkelighed.
F.eks DSB's Banernes bygning og udstyrelse, eller modelbanebøger der beskriver sådant.
vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)