Hej Gutter
Vi er 2 som har 2 forskellige modelanlæg, vi anvender begge samme tilbagemeldingssystem uhlenbrock, vi anveder hver sin trafo også uhlenbrock, vi anvender til at styre det hele med hver vores Windigipet, alt er ens.
Nu til selve sagen vi har ca 10 m mellem os, og er ved at anvende 10 cm skillerums metal lægter der en en kant på 3 cm så ved afsporing er der ikke noget der falder ned.
Men da vi gerne skulle kunne overlevere fra den ene trafo til den anden og stadig kunne bruge tilbagemeldinger for hver vores afgangs/ankomst spor. På station A overleveres ved indkørselssignal og på station B overleveres på en station årsagen til denne overlevering er at vi vil have fuld tilbagemeldinger på alle spor. der problemet opstår er med selve kørespændingen A leverer til Station B hvor der holdes ved perron, B levere strøm til indkørselsignalet.
Man kan blande den negative del af strømmen, men selve kørespændingen skal være adskilt, er der et klog som kan fortælle hvordan men sikkert kan sikre at at de 2 spændinger blandes, vi er klar over at der skal noget styring til kørestrømmen ind, men nogen som har prøvet noget lignende, på Station B vil der blive lavet en transversal i begge ender af stationen, men ikke så der køres ad venstre spor, overleveringssporne er i begge sitationer er de totalt længe på omkring 2,5 meter. det er hele forklaringen.
Og vores problem er først og fremmest ideen om overtagelse via kørestrøm
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej!
Som jeg forstår det, drejer det sig om kørestrømmen?
Det slog mig, at James May, vært på Top Gear, lavede en nedlagt jernbane på 4km i h0 & han opererede den digitalt.
Dvs at han havde transformatore langs strækningen for ikke at få strømtab.
De må af naturlige grunde være indstillet på samme spænding.
Så det r vel løsningen.
Nuvel, jeg r analog. :) Så det kan godt være at jeg har misforstået.
NWRR
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
Litra ME
Indlæg: 373
synes at jeg engang har hørt om noget der hedder Twin Center fra Uhlenbrock der skulle kunne løse dit problem men er ikke sikker
mr-data
Indlæg: 805
synes at jeg engang har hørt om noget der hedder Twin Center fra Uhlenbrock der skulle kunne løse dit problem men er ikke sikker
TwinCenter produceres ganske rigtigt af Uhlenbrock, men den sælges ikke af dem, derimod af Fleischmann. TwinCenter er reelt bare en IntelliBox i andre farver og med MM formatet fjernet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Uden på stående fod at kunne tegne kredsløbet må det kunne lade sig gøre at lave en "blok" der via et passende relæ kan skifte fra at være forsynet fra den ene eller den anden strømkreds styret via kontaktskinner (og formentlig med passende galvanisk adskillelse / optokobling / ... ).
Det er dog helt sikkert at I skal undlade at koble de to systemer sammen direkte via kørestrømmen, det vil næsten med statsgaranti føre til ødelagt digitalgrej!
Hvilke digitalcentraler benytter I? Det står ikke helt klart for mig om det er Intellibox? Hvis det rent faktisk er to Intellibox'e - og hvis mindst den ene er på software niveau >= 2.0 kan denne via passende opsætning være slave for den anden via f.eks. loconet og samtidig agere booster for sin egen strømkreds. Det forekommer mig at være langt nemmere at løse problemet ad den vej end at opbygge dedikeret elektronik til formålet?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Hej NWRR,
Det slog mig, at James May, vært på Top Gear, lavede en nedlagt jernbane på 4km i h0 & han opererede den digitalt.
Dvs at han havde transformatore langs strækningen for ikke at få strømtab.
De må af naturlige grunde være indstillet på samme spænding.
Så det r vel løsningen.
Nuvel, jeg r analog. :) Så det kan godt være at jeg har misforstået.
Hvis du tænker på denne udsendelse er jeg helt overbevist om at de kørte analogt og ikke digitalt. (F.eks. var James' Flying Scotsman fra drengeværelset med - som jeg hørte det i udsendelsen kun renset og smurt siden børneværelset....)
Så jeg vil mene det foregik på gammeldags facon: simpel adskillelse af kredsene, løseligt samme spænding/strøm konfiguration pr. kreds og så bare afsted...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
gejo
Indlæg: 680
Jeg er helt enig med Peter i, at de to digitalkredse ikke må "blandes". Da jeg ved, at du kører 3-skinne, er der dog en lettere løsning end relæer.
De to digitalsystemer må godt have fælles "stel" - altså forbindelse til fælles skinnestreng, men på ingen måde fælles midterleder. Det gælder også kortvarigt. Dette kan undgås ved at anvende Märklins slæbeskovippe ved samlig, hvor de to systemers midterleder "mødes". Et evt. signal skal kobles, så afbrydelsen af midterlederen kun kommer i berøring med det ene system, men det forhindrer ikke, at signalrelæet kan betjenes af den anden digitalkreds. Da tilbagemeldingen altid går til stel, som er fælles, er der ikke særlige krav i den forbindelse.
I skal dog være opmærksom på at en dårlig forbindelse i tilknytning til tilbagemeldingen kan betyde, at digitalspændingen via slæbeskoen kan nå tilbagemeldigsmodulet. Det kan derfor være en sikkerhedsmæssig fordel, at indskyde et relæ i denne tilbagemelding.
Hilsen Gert
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Hej
I FREMO kører vi med Boostere og når vi kommer til en overgang, har vi bare ingen strøm imellem skinnerne til de forskellige boostere, hvor booster grænsen er.
Modul Booster 1, ledning, modul Booster , ingen ledning, modul Booster 2, Modul Booster 2.
Ved større træf har vi 2 Uhlenbrock Intelliboxe. Der har vi købt en special boks der fungere lidt ligesom en vendesløjfe omskifter. Her skal der være 1 tog længde, som afstand imellem de 2 Boostere/ Intelliboxe!
Modul Booster 1, Modul Booster boks1-2, Modul Booster 2.
Jeg finder lige navnet på boksen og tager et billede. Jeg betalte 55,90 Euro for den.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
fjorbak
Indlæg: 583
Hold da op
Tak for alle de meget detaljeret, for at få det til at fungere, har vi nøje overvejet den løsning hvor vores midterleder bliver strømløs således at INGEN strøm kryper over på nogen måde, den fælles stel der har vi måske et problem om tilbagemeldinger. Men man kan også sætte et par alm kontaktskinner ind som ekstra sikkerhed så det relæ ed sikkerhed er slået om og når toget holder stille, eller retter rammer næste kontaktskinne afkobles ligeledes kørestrømmen, men det skal afprøves.
Men jeg er overvælde over interessen for projektet.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
gejo
Indlæg: 680
Hold da op
Tak for alle de meget detaljeret, for at få det til at fungere, har vi nøje overvejet den løsning hvor vores midterleder bliver strømløs således at INGEN strøm kryper over på nogen måde, den fælles stel der har vi måske et problem om tilbagemeldinger. Men man kan også sætte et par alm kontaktskinner ind som ekstra sikkerhed så det relæ ed sikkerhed er slået om og når toget holder stille, eller retter rammer næste kontaktskinne afkobles ligeledes kørestrømmen, men det skal afprøves.
Men jeg er overvælde over interessen for projektet.
Hej Jan
Relæet til tilbagemeldingen skal være et monostabilt relæ, således at relæet blot tjener til galvanisk adskillelse af evt. digitalstrøm på afveje og tilbagemeldingsstrømmen.
Hilsen Gert
fjorbak
Indlæg: 583
OK Gert
du vil med garanti høre mere
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Som tidligere skrevet, så ville jeg tage et billede af den boks, vi blandt andet bruger i FREMO, så man kan sætte 2 Uhlenbrock intelliboxe "sammen".
Boksen hedder:
Booster Trenstellen Modul
BTM-SG
Fåes hos:
www.ldt-infocenter.com
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
fjorbak
Indlæg: 583
Som tidligere skrevet, så ville jeg tage et billede af den boks, vi blandt andet bruger i FREMO, så man kan sætte 2 Uhlenbrock intelliboxe "sammen".
Boksen hedder:
Booster Trenstellen Modul
BTM-SG
Fåes hos:
www.ldt-infocenter.com
Tusinde tak Jørgen vi vil se nærmere på dette, men tak for din hjælp
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Som tidligere skrevet, så ville jeg tage et billede af den boks, vi blandt andet bruger i FREMO, så man kan sætte 2 Uhlenbrock intelliboxe "sammen".
Boksen hedder:
Booster Trenstellen Modul
BTM-SG
Fåes hos:
www.ldt-infocenter.com
Vil det også virke mellem 2 selvstændige digital systemer ?
Når toget kommer fra system 1, i køretrin 20 med F0 og F1 tændt, hvordan sku system 2 få disse info?
mvh. Ole Vedel
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Hej Ole
hvis du mener imellem 2 centralenheder, så ja.
Det er det boksen skal gøre. Der er selvfølgelig noget arbejde med at indstille intelliboksene, men det har nu fungeret i FREMO i de 10 år jeg har haft med og været medlem af FREMO.
Dog har FREMO bygget deres egen boks, og den jeg har købt, er en som er bygget af en virksomhed, efterfølgende!
søger du på hjemmesiden har de en god illustration af hvordan det virker.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:btm-sg&s[]=btm-sg
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej Ole
hvis du mener imellem 2 centralenheder, så ja.
Det er det boksen skal gøre. Der er selvfølgelig noget arbejde med at indstille intelliboksene, men det har nu fungeret i FREMO i de 10 år jeg har haft med og været medlem af FREMO.
Dog har FREMO bygget deres egen boks, og den jeg har købt, er en som er bygget af en virksomhed, efterfølgende!
søger du på hjemmesiden har de en god illustration af hvordan det virker.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:btm-sg&s[]=btm-sg
Hej Jørgen
ja jeg mener melem 2 Intelliboxe som begge er Master = 2 anlæg.
jeg er med på hvis den ene er slave, og dermed "kun" en betjenings pult.
Jeg kan bare ikke se hvordan de overfører status på et lok, F taster mm. Når den ikke har Loconet forbindelse.
mvh. Ole Vedel
fjorbak
Indlæg: 583
Hej NWRR,
Det slog mig, at James May, vært på Top Gear, lavede en nedlagt jernbane på 4km i h0 & han opererede den digitalt.
Dvs at han havde transformatore langs strækningen for ikke at få strømtab.
De må af naturlige grunde være indstillet på samme spænding.
Så det r vel løsningen.
Nuvel, jeg r analog. :) Så det kan godt være at jeg har misforstået.
Hvis du tænker på denne udsendelse er jeg helt overbevist om at de kørte analogt og ikke digitalt. (F.eks. var James' Flying Scotsman fra drengeværelset med - som jeg hørte det i udsendelsen kun renset og smurt siden børneværelset....)
Så jeg vil mene det foregik på gammeldags facon: simpel adskillelse af kredsene, løseligt samme spænding/strøm konfiguration pr. kreds og så bare afsted...
Mvh,
Peter
Hej Peter
Jeg har nu haft tid til at gense hele udsendelsen, ja det må have været spændende at planlægge, og at konstuerer samt få sat det hele på "skinner" og kører de 4 Km, men de anvender jo akkumolatorer som strømforsyninger, og er nok mere forsøg, nå men jeg forstår godt humoren. Det jeg tænker på er nok mere lige som bustere som man har på størrer anlæg, jeg svarer dig først nu da jeg godt ville gennemse de forskellige forslag som fremkommer, så peter mange tak for dit indlæg
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Jeg er helt enig med Peter i, at de to digitalkredse ikke må "blandes". Da jeg ved, at du kører 3-skinne, er der dog en lettere løsning end relæer.
De to digitalsystemer må godt have fælles "stel" - altså forbindelse til fælles skinnestreng, men på ingen måde fælles midterleder. Det gælder også kortvarigt. Dette kan undgås ved at anvende Märklins slæbeskovippe ved samlig, hvor de to systemers midterleder "mødes". Et evt. signal skal kobles, så afbrydelsen af midterlederen kun kommer i berøring med det ene system, men det forhindrer ikke, at signalrelæet kan betjenes af den anden digitalkreds. Da tilbagemeldingen altid går til stel, som er fælles, er der ikke særlige krav i den forbindelse.
I skal dog være opmærksom på at en dårlig forbindelse i tilknytning til tilbagemeldingen kan betyde, at digitalspændingen via slæbeskoen kan nå tilbagemeldigsmodulet. Det kan derfor være en sikkerhedsmæssig fordel, at indskyde et relæ i denne tilbagemelding.
Hilsen Gert
Hej Gert
Selve midterlederen vil der blive taget hånd om og der vil være sikkerheds margen på begge sidder da det vil gå meget galt hvis der kommer en fejl strøm, med hensyn til vores tilbagemeldinger, er det påtænkt at der indsættes retningsbestemte dioder fra hver tilbagemelding så disse ikke blandes, da vi her anvende uhlenbrock tilbagemeldingsmodul 63330 må disse vel også være beskyttet med den retningsbestemte diode, vi anvender samme tilbagemeldingspunkt.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Hej til alle debatører
Vi har på tænkt at ved overlevering fra det ene system til det andet skal der fortages et stop, altså at windigipet kender toget og at der vil ligge en fuld køreplan klar når toget ankommer til henholdsvis station A eller B, dette ville være lækkert hvis det bare kunne glide ind i planen uden indblanding, og derfor må broster vel kunne anvendes, på det store anlæg anvendes der i da uhlenbroks relæer som som slår kørestrømmen fra i de områder hvor der ikke kører tog.
Ja det bliver spændende når projektet kommer op og kører, vi projektere lige nu, da vi også har en højde forskel på omkring 40 cm, og helst ikke vil have toget til at køre for meget rundt, men helt kan det ikke undgås, vi tegner og er ved at begynde opbygningen af anlægget. Tænk at kunne kører i modelbane i et helt døgn (modelbane døgn) inden toget vender tilbage.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
lokalbanen
Indlæg: 162
Hej
Hvis togets dekoder og de to Controllere har support for RailCom, så kan de "opdage" både ID, fart, og CV værdier på et tog der kommer ind i deres kontrolområde.
Nu ved jeg ikke om Intelliboxene kan det, men ellers laver Uhlenbrock en booster 4 som kan forbindes med Intelliboxen og som har support for RailCom (og så skal man nok også anvende noget til at læse RailCom og sende det til Intelliboxen).
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Jeg kan bare ikke se hvordan de overfører status på et lok, F taster mm. Når den ikke har Loconet forbindelse.
Ja, jeg kan godt se hvad du mener - "lytte-delen" hvor parametre aflæses fra den ene kreds er til at gennemskue hvordan virker. Det er mere hvordan der kommunikeres til "den anden" central der er lidt speget?
For man kan vel ikke rigtig betragte en skinne-strømkreds som en "bus" - det er vel kun centralen eller en given booster der kan lægge et signal ud i en given strømkreds?
Omvendt ville det være relativt "nemt" at lave sådan en boks der implementerede løsningen vha. loconet-bussen ved samtidig at 1) "lytte med" ala en booster på begge kredse og 2) kommunikere ala en hånd-kontrol på begge kredse.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Hej,
Hvis togets dekoder og de to Controllere har support for RailCom, så kan de "opdage" både ID, fart, og CV værdier på et tog der kommer ind i deres kontrolområde.
Nu ved jeg ikke om Intelliboxene kan det, men ellers laver Uhlenbrock en booster 4 som kan forbindes med Intelliboxen og som har support for RailCom (og så skal man nok også anvende noget til at læse RailCom og sende det til Intelliboxen).
Som jeg læser denne side har Intellibox 2 måske railcom - og de andre kan "opdateres" til at understøtte det, men kun ved indsendelse af boksen til Uhlenbrock - så det må vel kræve hardware-opdatering??
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
gejo
Indlæg: 680
Jeg er helt enig med Peter i, at de to digitalkredse ikke må "blandes". Da jeg ved, at du kører 3-skinne, er der dog en lettere løsning end relæer.
De to digitalsystemer må godt have fælles "stel" - altså forbindelse til fælles skinnestreng, men på ingen måde fælles midterleder. Det gælder også kortvarigt. Dette kan undgås ved at anvende Märklins slæbeskovippe ved samlig, hvor de to systemers midterleder "mødes". Et evt. signal skal kobles, så afbrydelsen af midterlederen kun kommer i berøring med det ene system, men det forhindrer ikke, at signalrelæet kan betjenes af den anden digitalkreds. Da tilbagemeldingen altid går til stel, som er fælles, er der ikke særlige krav i den forbindelse.
I skal dog være opmærksom på at en dårlig forbindelse i tilknytning til tilbagemeldingen kan betyde, at digitalspændingen via slæbeskoen kan nå tilbagemeldigsmodulet. Det kan derfor være en sikkerhedsmæssig fordel, at indskyde et relæ i denne tilbagemelding.
Hilsen Gert
Hej Gert
Selve midterlederen vil der blive taget hånd om og der vil være sikkerheds margen på begge sidder da det vil gå meget galt hvis der kommer en fejl strøm, med hensyn til vores tilbagemeldinger, er det påtænkt at der indsættes retningsbestemte dioder fra hver tilbagemelding så disse ikke blandes, da vi her anvende uhlenbrock tilbagemeldingsmodul 63330 må disse vel også være beskyttet med den retningsbestemte diode, vi anvender samme tilbagemeldingspunkt.
Hej Jan
Jeg fortsår ikke helt, hvad du mener. Jeg går ud fra, at du vil anvende slæbeskovippen i overgangen mellem de to sytemer.
Og så er muligt, du har ret.
Hilsen Gert
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Gert
Det var en af tankerne, og ideerne, men jeg syntes der er mange muligheder.
Til orientering til alle vi kører alle vores maskiner med profiler, de er indkørt i hastigheder og hvad man ellers kunne tænke sig, så som lys horn og andre filurligheder, så der må være en vis form for overførsel da de tog som befarer begge områder er registret i begge systemer vi har derfor forskellige dekoder nr på maskinerne.
Til Ole Vedel, ang. signaler så blev nød til at lave mine egne danske signaler, men det undre mig at da jeg på nuværende kører den engelske version har jeg ikke det program som den tyske har gleissynbol editor, eller er jeg bare blind på det. En anden ting når man indsætter, de fabrikede signaler så skal man køre med camaraet for at lave en helt ny rute, kender du til det.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen